Vlees

Vlees nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Vlees nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Vlees nieuws

Een malse, sappige hamburger - zonder vlees

24-09-2017 - 0 reacties

Stel je een hamburger voor. Sappig, mals rood vlees, een geur die je al van verre ruikt. Als je er een hap in zet, druipt het bloed eruit. Een hamburger zoals die hoort te zijn. Maar deze hamburger is anders: er zit geen vlees in.

Het is ‘The Impossible Burger’, een hamburger die niet is gemaakt in een keuken, maar in een laboratorium in Silicon Valley. Het bedrijf Impossible Foods is daar al zes jaar lang bezig met het ontwerpen van een genetisch gemanipuleerde vegetarische burger die smaakt, ruikt en zelfs voelt als echt vlees.


De taal van gescheurde stukken

22-09-2017 - 0 reacties

Bijna vergeten vleeswoorden beleven een comeback. Het past in de foodtrend van reinventing classics, de heruitvinding van klassiekers. In kookboeken grijpen foodies terug op grootmoeders keuken. Ook veel professionele koks koesteren oma’s kookkunsten. Ze duikelen oude streekrecepten op en geven die een eigentijds sausje. Dat brengt oude vlezige woorden terug aan het taalfront. Trouwens vlees,


Het bericht vlees.nl/blog/taal-gescheurde-stukken/">De taal van gescheurde stukken verscheen eerst op vlees.nl/">Vlees.nl.


"Vlaamse overheid geeft tegenstrijdig voedingsadvies"

21-09-2017 - 0 reacties

Terwijl de Vlaamse overheid langs de ene kant een nieuwe voedingsdriehoek uitbrengt waarin gesuggereerd wordt om minder vlees te eten, lanceert ze tegelijk de ‘Week van de steak-friet’ en een campagne ter promotie van Belgisch rundsvlees. Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) ziet daarin “inconsequente, zelfs ronduit tegenstrijdige aanbevelingen voor de bevolking”. Ook onafhankelijk parlementslid Hermes Sanctorum heeft vragen bij de vleescampagne van VLAM. “De bedoeling van onze promotieacties is niet de Vlaming aan te sporen tot een hogere vleesinname, maar wel om hem bewust te laten kiezen voor vlees van bij ons”, verduidelijkt het promotieorgaan, dat werkt in opdracht van overheid én landbouwsector, vooral met middelen die boeren en tuinders zelf ophoesten.


Varkens in Nood klaagt Vlees.nl aan

21-09-2017 - 0 reacties

Varkens in Nood (ViN)heeft opnieuw een klacht in gediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). Dit keer tegen de website Vlees.nl. De stichting beweert dat de site en promotievideo 52 misleidende uitingen bevatten. Met de aanklacht lijkt ViN haar houding tegen sector te verharden en hoopt ze wellicht op een shock effect door een lange lijst van misleidingen te presenteren.


"Nieuwe voedingsdriehoek heeft nood aan handleiding"

19-09-2017 - 0 reacties

De nieuwe voedingsdriehoek ziet er niet alleen anders uit dan zijn voorganger, hij legt ook inhoudelijk andere accenten. Zo wordt er voortaan onder meer een duidelijk onderscheid gemaakt tussen wit en rood vlees, bewerkte vleeswaren belanden in de te vermijden restgroep. “Te simplistisch en ongenuanceerd”, zo vindt de Federatie van het Belgisch Vlees (FEBEV), daarin bijgestaan door de collega’s van de federatie van de vleeswarenmakers (Fenavian). De voedingsindustrie zet openlijk vraagtekens bij de wetenschappelijke onderbouwing van het nieuwe paradigma, en Boerenbond is geen fan van het “minimalistisch model” en de “eenduidige uitspraken”.


"Basis van elke maaltijd plantaardig, vlees beperken"

19-09-2017 - 0 reacties

Na twintig jaar krijgt de welbekende voedingsdriehoek een grondige update. De driehoek bleef behouden maar staat tegenwoordig op zijn kop en werd aangevuld met een bewegingsdriehoek. De krachtlijnen? Eerst en vooral zijn plantaardige producten voor elke maaltijd de basis, naast niet-bewerkte voeding zoals groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten. De consumptie van dierlijke producten moet beperkt worden tot maximaal eenmaal per dag, in kleine porties. Verkies daarbij wit vlees boven rood vlees. Bewerkte vleeswaren verdwijnen in de te vermijden restgroep.


Vion volgt elk stukje vlees

18-09-2017 - 0 reacties

Sinds enkele jaren gooit Vion het over een heel andere boeg: het bedrijf heeft transparantie bijna tot kunst verheven. Met onder meer een online filmpje over het slachtproces van runderen en varkens laat de vleesverwerker zien dat hij niets te verbergen heeft. Minder in het oog springend is de switch van massabalans naar productbalans. Een kijkje achter de schermen. Dit artikel komt uit de printuitgave van VMT 10.


Dudefood: Tatakisalade van diamanthaas (v/h Jodenhaas)

15-09-2017 - 0 reacties

Vandaag wat meer aandacht voor een mooi stukje vlees dat lange tijd vergeten vlees was, maar inmiddels weer aan een goede comeback werkt. Een beetje de John Travolta van het vlees, zeg maar. Ik heb het hier over het supermalse en onwijs smaakvolle diamanthaasje. Lange tijd werd de neus opgehaald voor dit mooi stuk rundvlees


Het bericht vlees.nl/blog/dudefood-tatakisalade-diamanthaas/">Dudefood: Tatakisalade van diamanthaas (v/h Jodenhaas) verscheen eerst op vlees.nl/">Vlees.nl.


Zwanenberg Food Group en Nestlé USA spelen in op onomkeerbare trend van plantaardige voedingsmiddelen

14-09-2017 - 0 reacties

Zwanenberg Food Group signaleert dat er al een paar jaar een sterke verschuiving gaande is van vlees naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen. Ook Nestlé ziet deze trend. Naar verwachting bereikt de plantaardige voedselmarkt in 2020 een waarde van omgerekend 4,35 miljard euro.


"Levende wezens worden herleid tot consumptieartikelen"

14-09-2017 - 0 reacties

De massale schaal waarop wij vlees zijn beginnen kweken, is volgens de Israëlische historicus Yuval Noah Harari niet langer te verantwoorden. Hij berekende dat alle landbouwdieren samen ongeveer 700 miljoen ton wegen, terwijl de opgetelde massa van alle wilde dieren minder dan 100 miljoen ton bedraagt. MO*-journaliste Tine Hens, die eerder deze week deelnam aan een studiodebat over het dierenwelzijn in slachthuizen, vestigt er de aandacht op dat Harari in diezelfde essay de vraag opwerpt of het herleiden van levende wezens tot consumptieartikelen niet één van de grotere misdaden is uit de menselijke geschiedenis.


Twee ambachtelijke beenhouwers kruipen in hun pen

14-09-2017 - 0 reacties

In de nasleep van de maatschappelijke verontwaardiging over de beelden van dierenmishandeling in een runderslachthuis regent het opinies in de kranten. Twee ambachtelijke beenhouwers doen hun zegje. De bekende Hendrik Dierendonck stelt het scherp: “De vleesindustrie bloedt omdat mensen minder vlees eten, maar beseft niet dat ze zichzelf aan het kapotmaken is door op zo'n onethische manier te werken. En laten we eerlijk zijn, ook de retail is met zijn prijzenoorlogen een grote medeverantwoordelijke. Ze heeft geen scrupules meer.” Zijn collega Ruben Vande Walle houdt grootwarenhuizen en overheid een spiegel voor.


Stopt de Vlaming met vlees eten door undercoverbeelden?

13-09-2017 - 0 reacties

Na de schokkende beelden uit het slachthuis Verbist in Izegem zei sectorfederatie FEBEV te betreuren dat “de positieve inspanningen van de andere slachthuizen in een slecht daglicht komen te staan door de inbreuken bij één partij”. Geloven mensen de vleesindustrie nog want ook de undercoverbeelden uit het varkensslachthuis in Tielt choqueerden? Tien BV’s willen met de steun van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) de twijfelaars voor plantaardig eten doen kiezen. “De nieuwe beelden maken voor ons duidelijk dat het in Tielt niet over een uitzonderlijke situatie ging, maar dat dierenleed inherent verbonden is aan onze grote honger naar vlees. Wij maakten de keuze om geen dieren meer te eten en die beslissing werkt bevrijdend”, schrijven ze in een open brief.


Experimenteren met COOL

13-09-2017 - 0 reacties

Op 1 januari 2017 had Frankrijk een primeur. Het werd de eerste EU-lidstaat met wetgeving voor het vermelden van het land van oorsprong (Country Of Origin Labelling; COOL) van vlees en melk(ingrediënten) in levensmiddelen.


Makro stopt verkoop van vlees uit horrorslachthuis

12-09-2017 - 0 reacties

Groothandelsbedrijf Makro neemt per direct geen vlees meer af dat afkomstig is uit het in opspraak geraakte slachthuis in het Vlaamse Izegem.


Makro: geen vlees meer uit Izegem

12-09-2017 - 0 reacties

Groothandelsbedrijf Makro haalt per direct geen vlees meer afkomstig van het Belgische slachthuis Verbist. „Uit onderzoek is gebleken dat incidenteel is geleverd uit dit slachthuis. Het gaat hierbij om zeer specifiek assortiment voor een beperkt aantal klanten. Het betreft hier minder dan 0,5 procent van onze totale vleesverkopen”, aldus Makro dinsdag.


Zwanenberg kiest strategisch voor vegetarisch

12-09-2017 - 0 reacties

Vleesverwerker Zwanenberg Food Group wil op termijn 50% van zijn omzet uit niet-vleesproducten halen, schrijft het FD. Zwanenberg, bekend van Kips leverworst, signaleert een verschuiving van de consumptie van vlees naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen. Aldo van der Laan, mede-eigenaar en directeur van het familiebedrijf: “De trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als voedingsmiddelenbedrijf op inspelen.


Landbouwlobby wordt nerveus van Trumps handelspolitiek

12-09-2017 - 0 reacties

De Amerikaanse landbouwlobby is bezorgd dat president Donald Trump de Verenigde Staten terugtrekt uit een vrijhandelsverdrag met Zuid- Korea. De deal leverde de totale economie minder op dan verwacht, weet vakblad Boerderij, maar pakte voor exporteurs van vlees, zuivel en tuinbouwproducten goed uit. Eerder al trok Trump de VS terug uit het enorm ambitieuze TPP-akkoord met landen rond de Stille Oceaan, waaronder economische grootmacht Japan en het sterk opkomende Vietnam. Het verdrag had de landbouw meer toegang tot traditioneel protectionistische markten moeten opleveren.


Opnieuw ernstig dierenleed in Belgisch slachthuis: koeien krijgen stokslagen en stroomstoten

12-09-2017 - 9 reacties

Opnieuw zijn beelden opgedoken van ernstig dierenleed in een Belgisch slachthuis. Undercoveropnamen van dierenrechtenorganisatie Animal Rights tonen hoe koeien worden gepijnigd met stokken en stroomstoten, en soms onverdoofd worden geslacht. De beelden zijn gemaakt in slachterij Verbist in het Vlaamse Izegem, onderdeel van vleesproducent Veviba. Een klein deel van het vlees van deze producent word


De haan als burger in de winkel

12-09-2017 - 0 reacties

Bij Kipster in Venay worden nu 24.000 hanen opgefokt voor het vlees. Deze week gaan de eerste hanen naar de slacht. Eind oktober liggen de eerste haanburgers in de schappen van Lidl.


India boos om Australische lamsvleesreclame

11-09-2017 - 0 reacties

India heeft een officiële klacht ingediend tegen een Australische lamsvleesreclame. Hindoes zijn boos omdat dat de vegetarische god Ganesha wordt gebruikt om vlees te verkopen.

In de reclame zitten goden van verschillende religies samen te eten, om de boodschap te onderstrepen dat aanhangers van elk geloof kunnen genieten van lamsvlees. Jezus verandert een wijntje in water voor BOB Aphrodite, Mozes splijt zijn erwtjes als de Rode Zee en L. Ron Hubbart vraagt gasten of ze iets zien in scientology. Ook Zeus, een alien en Noorse god schuiven aan.
"Laten we toasten op lam, het vlees dat we allemaal kunnen eten", stelt de enige atheïst aan het einde voor.

Hoewel de reclame lichtvoetig controverse uit de weg probeert te gaan (zo belt Mohammed af), zijn Hindoes er verontwaardigd over hoe Ganesha wordt afgebeeld. "Ik snap de boodschap, maar dit is slecht uitgevoerd", zegt de voorzitter van Raad van Indiase Australiërs. "Natuurlijk hebben we gevoel voor humor, maar deze voorstelling is respectloos en ongevoelig."
Bij de Australische reclamecodecommissie kwamen tientallen klachten binnen over het spotje. Indiase diplomaten beklaagden zich bij de organisatie achter de reclame en de ministeries van Buitenlandse Zaken, Landbouw en Communicatie. "Dit is pijnlijk voor de Indiase gemeenschap."
"We wilden laten zien dat iedereen samen kan komen voor een maaltijd, of je nu ons product gebruikt of niet", zegt een woordvoerder van Meat & Livestock Australia in de Australische media. "We wilden respectvol omgaan met elk geloof."

Hoewel de woordvoerder nog benadrukt dat je Ganasja niet daadwerkelijk vlees ziet eten of wijn ziet drinken, moest hij toegeven dat de reclame hem "een lesje in de nuance van religie" had gegeven.
De reclame is inmiddels in India van YouTube gehaald, op last van de regering.