Supermarkt

Volg al het nieuws over Supermarkt, een van de 15056 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Supermarkt nieuwsbrief.

Supermarkt nieuws

Beter boodschappen doen? Diëtist mee naar de supermarkt

18-02-2019 - 0 reacties


Minder plastic verpakkingen om huismerken in de supermarkt, grote merken blijven achter

15-02-2019 - 0 reacties


Moslims onzeker over de werkelijkheid achter halalkeurmerken

15-02-2019 - 0 reacties Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo voeren een halal-assortiment met producten zoals halal boterhamworst en halal kipfilet. Ze hebben een halalkeurmerk, wat betekent dat het vlees afkomstig is van dieren die volgens de islamitische richtlijnen zijn geslacht. Toch is het voor lang niet alle islamitische consumenten duidelijk of die logo’s en keurmerken betekenen wat zij verwachten. Er zijn verschillende halalkeurmerken in omloop. Dat maakt moslims onzeker in de supermarkt. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie over halalkeurmerken op vlees.


Premium koffieproducten Starbucks komen in supermarkt

14-02-2019 - 0 reacties Consumenten in Azië, Europa, Latijns-Amerika, het Midden Oosten en de Verenigde Staten kunnen vanaf de komende dagen thuis hun Starbuckssensatie creëren. Supermarkten en online verkooppunten gaan 24 koffieproducten verkopen, die voortkomen uit de samenwerking tussen Nestlé en Starbucks.


AH: ‘Data over prijzen delen we niet in de sinaasappelsapketen’

11-02-2019 - 0 reacties Eind 2018 begon Albert Heijn samen met Refresco en Louis Dreyfus Company (LDC) de keten houdbaar sinaasappelsap transparanter te maken met blockchaintechnologie. Via een QR-code kunnen consumenten de reis van het sinaasappelsap volgen: van boomgaard tot supermarkt. In de blockchain staat onder meer of een plantage Rainforest Alliance (RA) gecertificeerd is.


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."


Colruyt test als eerste Belgische supermarkt ingesproken boodschappenlijstjes

10-02-2019 - 0 reacties


PLUS vernieuwt zuivelschap met PlanetProof

09-02-2019 - 0 reacties Vanaf eind maart wordt een breed assortiment zuivelproducten van het PLUS supermarkt huismerk voorzien van het keurmerk 'On the way to PlanetProof' van Stichting Milieukeur. Net voor de zomer volgt de eerste Goudse kaas met het PlanetProof-keurmerk, meldt de supermarktketen.


Nieuwe Franse wet om boer aan ‘eerlijke prijs’ te helpen, maakt de super te vet

04-02-2019 - 0 reacties Sinds 1 februari is in Frankrijk de Loi Alimentation van kracht. De wet was oorspronkelijk bedoeld om de Franse boeren een beter inkomen te garanderen. Als gevolg van de maatregelen worden in de supermarkt een flink aantal artikelen gemiddeld 4% duurder. Na 12 weken koopkrachtprotest van de gele hesjes lijkt dat geen handige boodschap.


Questionmark: tomatensoep in de supermarkt gezonder dan voorheen

30-01-2019 - 0 reacties Het aanbod van tomatensoep op de Nederlandse markt is gezonder en duurzamer in vergelijking met 2017. Dat zegt onderzoeksbureau Questionmark, dat voor de tweede keer tomatensoep onderzocht op de aanwezigheid van zout, suiker en een duurzaamheid .


Melk minder in trek, klanten laten 'ongezond' zuivel staan

28-01-2019 - 32 reacties
Originele beschrijving

Melk is goed voor elk, luidt de bekende slogan, maar daar denken veel mensen anders over. We laten het pak melk steeds vaker staan in het schap van de supermarkt. Vorig jaar kochten we 25 miljoen liter minder melk dan in 2017. Belangrijke reden: de bewering dat melk ongezond zou zijn.


Verpakkingsbeleid Plus: minder, hernieuwbaar en recyclebaar

24-01-2019 - 0 reacties Supermarktketen Plus wil het verpakkingsbeleid aanpassen. Het verpakkingsbeleid is een van de punten waarop de supermarkt een impact wil maken op het milieu. De doelstelling is zo min mogelijk verpakken.


De lokale slager met een goed verhaal wint steeds meer terrein

19-01-2019 - 0 reacties Slagers winnen langzaamaan terrein ten opzichte van de kiloknallers. In het Groene Hart weten slagers die zelf slachten als geen ander hoe belangrijk het verhaal achter de koe is.

Het eten van vlees staat onder druk en we moeten wennen aan het idee dat we niet meer elke dag een bal gehakt eten. Althans, dat blijkt uit een nieuw internationaal rapport dat is opgesteld door 36 wetenschappers die drie jaar werkten aan het dieet voor de 21ste eeuw.

Toch merkt de slagersbranche dat dit niet per se verkeerd uit hoeft te pakken. Sterker nog: de slager krijgt het langzaam maar zeker wat drukker omdat minder mensen de kiloknaller van de supermarkt willen, maar als ze vlees eten juist goed vlees zoeken.

Dat weten ze in Baambrugge op boerderij/slagerij De Lindehoff als geen ander. Daar wordt de rij met particulieren die vlees willen steeds langer. De koeien hebben het hier goed: in de stal is een heuse 'koeientuin' ingericht inclusief bomen.


1-ster Beter Leven-kalkoen in supermarkt

18-01-2019 - 0 reacties De 1-Ster Beter Lleven kalkoenen van Twan Jenniskens uit het Limburgse Ysselsteyn klokken er vrolijk op los. Jenniskens is hiervoor het eerste gecertificeerde bedrijf maar inmiddels zijn meer kalkoenbedrijven hierbij aangesloten.


Albert Heijn kookt en bezorgt je favoriete Allerhande-maaltijd thuis

10-01-2019 - 0 reacties Onder de noemer ‘Allerhande Kookt’ bereidt en bezorgt Albert Heijn vanaf vrijdag warme maaltijden, voorlopig alleen nog op proef in Amsterdam-West. Dat meldt de supermarkt in een persbericht.


43% consumenten wil btw terugverdienen door naar een goedkopere supermarkt te gaan

28-12-2018 - 0 reacties


Marge op eieren supermarkt en pakstations gestegen

21-12-2018 - 0 reacties De marge op eieren van supermarkten en pakstations is sinds 2015 en ook na de fipronilcrisis gestegen. In de supermarkt blijft de eierprijs sinds de fipronilcrisis op een zeer hoog niveau.


Einde aan plofkalkoen

20-12-2018 - 0 reacties Ook de Lidl stopt met het aanbieden van plofkalkoen, meldt dierenrechtenorganisatie Wakker Dier. Deze supermarkt is volgens haar nog de enige die zulke beklagenswaardige beesten verkoopt.


Laatste plofkalkoen uit het schap

20-12-2018 - 0 reacties Lidl verkoopt volgend jaar Kerst geen plofkalkoen meer. Dat zegt de supermarktketen toe aan Wakker Dier. Lidl is de enige supermarkt die nog plofkalkoen in het schap heeft liggen. Wakker Dier is blij met de stap. “Lidl neemt dit kalkoenenleed eindelijk serieus. Kerst 2019 is weer een stapje diervriendelijker,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. … Lees meer


Arla wil biologische yoghurt breder toegankelijk maken via samenwerking met Yoghurt Barn

18-12-2018 - 0 reacties Arla wil meer consumenten buiten de supermarkt bekend maken met biologische zuivel. Ze werken daarom samen met Yoghurt Barn die de biologische zuivel van Arla in de 12 vestigingen zullen gebruiken.