Keurmerk

Keurmerk nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Keurmerk nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Keurmerk nieuws

Melkveehouders trots op zuivelkeurmerk

19-04-2019 - 32 reacties In de winkels van supermarkt Jumbo liggen deze week de eerste pakken melk en yoghurt met één ster Beter Leven-zuivelkeurmerk in het schap. Wilma en Jasper Giesen uit Ezinge zijn trots dat hun melk het keurmerk mag dragen.


Zuivel met een keurmerk komt van koeien in IJzerlo

18-04-2019 - 3 reacties IJZERLO - Ruimere ligplekken voor de koeien, meer waterpunten om te drinken, extra massageborstels. Maar ook minimaal 5 procent kruidenrijk grasland, kalfjes die langer de speenemmer gebruiken en voorwaarden aan het gebruik van duurzame energie en beperken van bestrijdingsmiddelen.


Eisen voor zuivel met Beter Leven-keurmerk bekend

16-04-2019 - 0 reacties De eisen voor de zuivelproducten met een '1 ster Beter Leven'-keurmerk zijn gepubliceerd. Er verschenen afgelopen week al diverse producten met dit keurmerk in de Jumbo, maar de supermarktketen heeft de zuivellijn maandag 15 april officieel aangekondigd.


Dierenbescherming vult Beter Levenkeurmerk aan met milieu-aspecten

16-04-2019 - 0 reacties De Dierenbescherming breidt de eisen voor het keurmerk 'Beter Leven' uit, beginnende met de zuivelsector. Naast dierenwelzijnscriteria neemt de organisatie ook natuur- en milieu-aspecten mee. Jumbo introduceert deze Beter Leven-zuivel met één ster als eerste.


Beter Leven keurmerk voor zuivel goed nieuws voor melkkoeien

15-04-2019 - 0 reacties Het nieuwe Beter Leven keurmerk (BLk) voor zuivel is goed nieuws voor de melkkoeien. Wakker Dier is vooral blij met de extra ruimte die melkkoeien krijgen, inclusief een ligplaats voor elke koe. Ook de kalfjes zijn beter af, die blijven twee keer zo lang op de boerderij waar ze geboren worden. Aan koeienstallen worden geen … Lees meer


Suzanne neemt voortouw voor melkveehouders in de Achtrhoek

15-04-2019 - 19 reacties Het vernieuwde Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming is deze week voor het eerst te zien op zuivelproducten. Suzanne Ruesink uit Aalten moest aan 196 eisen voldoen om die ene ster te krijgen.
nporadio1.nl/homepage/…

Originele beschrijving

Het keurmerk is vernieuwd en let nu ook op omgang met natuur en milieu.


Beter Leven-ster in zuivel

12-04-2019 - 0 reacties Na vlees en eieren komt er nu ook één ster van het Beter Leven-keurmerk in het zuivelschap. Jumbo had deze week de primeur, volgende week wordt het keurmerk officieel gepresenteerd.


“Wij maken het onderscheid” zegt PlanetProof

09-04-2019 - 0 reacties In de Nederlandse landbouwsector zijn praktijken zoals geïntegreerde teelt, geïntegreerde gewasbeschermingssystemen en precisielandbouw in opkomst. Deze vormen van land- en tuinbouw zitten tussen biologisch en gangbaar in, maar de consument kent het onderscheid niet. Daar wil het keurmerk PlanetProof verandering in brengen.


Websuper Picnic gaat 3-ster Kipster-eieren uit voormalig Rondeelstal verkopen

04-04-2019 - 0 reacties Online supermarkt Picnic bezorgt vanaf volgende week eieren met 3 sterren van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming en het duurzaamheidskeurmerk Planet Proof dragen.


D.C. van Geest behaalt keurmerk On the way to PlanetProof

03-04-2019 - 0 reacties D.C. van Geest potplanten heeft het keurmerk On the way to PlanetProof heeft behaald. Met dit keurmerk en het nieuwe label You& Me in a green world laat de kweker de betrokkenheid bij de wereld zien.


D.C. van Geest behaald keurmerk On the way to PlanetProof

03-04-2019 - 0 reacties D.C. van Geest potplanten heeft het keurmerk On the way to PlanetProof heeft behaald. Met dit keurmerk en het nieuwe label You& Me in a green world laat de kweker de betrokkenheid bij de wereld zien.


Productieketen stereieren Albert Heijn nu volledig inzichtelijk voor klanten

02-04-2019 - 0 reacties De productieketen van Albert Heijn-eieren met één ster van het Beter Leven Keurmerk is vanaf nu volledig inzichtelijk. Op alle eieren staan twee unieke codes. Daarmee vinden klanten informatie over het pluimveebedrijf, de kippen en de stal.


AH komt als beste en als slechtste uit de Chocolademelkwijzer

28-03-2019 - 0 reacties De meeste chocolademelkproducenten kiezen ervoor om gecertificeerde cacaoproducten te gebruiken om zoveel mogelijk problemen in de cacaoketentegen te gaan. 87 procent van de chocolademelk die te verkrijgen is in supermarkten draagt een UTZ of Fairtrade keurmerk.


Keurmerk nauwelijks nog onderscheidend kenmerk voor chocolademelk

28-03-2019 - 0 reacties


Wakker Dier geeft PLUS een pluim

21-03-2019 - 0 reacties Vanaf september zullen de kipvleeswaren bij PLUS-supermarkten minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk dragen. Het kippenvlees in de kant-en-klaarmaaltijden heeft vanaf nu al minimaal één ster, meldt Wakker Dier. De dierenwelzijnorganisatie geeft PLUS een pluim omdat de supermarktketen de eerste supermarktketen is die deze stap zet.


Plus gaat alleen nog kipvleeswaren met ster verkopen

21-03-2019 - 0 reacties Plus gaat alleen nog kipvleeswaren met ster verkopen. De kipvleeswaren van Plus hebben vanaf september dit jaar minimaal het Beter Leven keurmerk 1-ster van de Dierenbescherming.


PLUS gaat alleen nog kipvleeswaren met ster verkopen

21-03-2019 - 0 reacties De kipvleeswaren van PLUS hebben vanaf september dit jaar minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk. Dat heeft de supermarktketen toegezegd aan Wakker Dier. Daarnaast heeft de kip in de kant-en-klaar maaltijden sinds deze maand al minimaal één ster. “PLUS is de eerste supermarkt die deze stap zet. Dit is een belangrijke stap voor … Lees meer


#Frieslandcampina toonaangevend in duurzaamheid

28-02-2019 - 47 reacties Hein Schumacher, CEO: "Voor FrieslandCampina was 2018 een jaar van transformatie. We hebben een nieuwe organisatiestructuur en -strategie gelanceerd. Dit geeft het bedrijf meer focus en commerciële kracht, terwijl het ons in staat stelt om sneller te reageren op de eisen van klanten. Wij willen leiden met duurzaamheid en laten dit onder andere zien als het eerste zuivelbedrijf dat zuivel op de markt brengt met een onafhankelijk 'On the way to PlanetProof' keurmerk. "

Lage basis zuivelprijzen, concurrentie voor babyvoeding en incidentele kosten hebben de resultaten verminderd
Het bedrijfsresultaat daalde met 23,0 procent tot 342 miljoen euro in 2018 (2017: 444 miljoen euro). Deze daling van de bedrijfswinst was onder meer het gevolg van een bijkomend verlies van meer dan 100 miljoen euro, deels veroorzaakt door te lage basiszuivelprijzen ten opzichte van de garantieprijs, betaald door FrieslandCampina aan de melkveehouders voor hun melk. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie hebben de resultaten van FrieslandCampina in Azië verlaagd.

Kosten verbonden aan organisatorische herstructurering en de aangekondigde sluitingen van productie-installaties bedroegen 50 miljoen euro. Ter compensatie werden 85 miljoen euro aan kostenbesparingen gerealiseerd en een aanzienlijk verbeterd werkkapitaal. De bedrijfscashflow verbeterde met 201 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar.

Keerpunt in de tweede helft van 2018
In de tweede helft van 2018 werden de eerste positieve resultaten van de geïnitieerde transformatie zichtbaar. De volumes van alle businessgroepen stegen met in totaal 2,3 procent in vergelijking met de eerste helft van het jaar. De verkoop van kaas heeft in het tweede halfjaar een positief resultaat opgeleverd. Om haar positie in kaas te versterken, heeft FrieslandCampina in de tweede helft van het jaar vier acquisities afgerond. Een partnerschapsovereenkomst voor de productie van mozzarella werd ook ondertekend. Daarnaast was er een sterk verbeterde volumegroei voor de business group Consumer Dairy in Azië in het bijzonder.

Lagere melkprijs
De melkprijs van FrieslandCampina is in 2018 met 6,4 procent gedaald tot 37,43 euro per 100 kilo melk (2017: 40,01 euro). Dit omvatte de garantieprijs, prestatiepremie, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. De gegarandeerde FrieslandCampina-prijs in 2018 was 36,05 euro per 100 kilo melk, 5,0 procent lager dan het jaar ervoor (37,96 euro). De daling was te wijten aan het resultaat van lagere melkprijzen van referentiebedrijven. De waardecreatie (prestatiepremie en uitgifte van ledenobligaties) bedroeg 0,59 euro per 100 kilo melk (2017: 1,33 euro.) De daling was het gevolg van het lagere resultaat.

Toonaangevend in duurzaamheid
FrieslandCampina wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid. Daarom werkt het bedrijf samen met leden-melkveehouders aan het verder verminderen van de ecologische voetafdruk. De totale uitstoot van broeikasgassen daalde met 5,1 procent tot 12.462 kt CO 2gelijkwaardig. Deze daling werd veroorzaakt door de toename van de hoeveelheid duurzaam opgewekte elektriciteit door leden-melkveebedrijven. FrieslandCampina gebruikt 100 procent groene stroom in Europa, 90 procent van het totale elektriciteitsverbruik wereldwijd. Bijna 28 procent van alle groene stroom werd gekocht van zijn eigen leden. Het weiden van weiden nam ook toe tot 81,2 procent en bereikte de 2020-doelstelling. Via het Dairy Development Programme zijn het afgelopen jaar meer dan 80.000 lokale boeren in ontwikkelingslanden en opkomende landen getraind. Dat is bijna vier keer meer dan in 2017.

Op weg naar PlanetProof
FrieslandCampina speelt in op de vraag naar speciale en / of duurzaam geproduceerde zuivelproducten met flexibele melkstromen. Een voorbeeld hiervan is Campina-melkvee met het label 'On the way to PlanetProof' met extra aandacht voor dierenwelzijn, biodiversiteit en klimaat. FrieslandCampina is het eerste zuivelbedrijf dat onder dit onafhankelijke label zuivelproducten op de markt brengt. De extra inkomsten komen ten goede aan de leden die melk voor zuivel leveren onder dit label.


Geen biologisch EU-keurmerk na rituele slacht

26-02-2019 - 0 reacties Vleesproducten van dieren die ritueel zonder verdoving zijn geslacht, mogen het Europese Unie (EU) keurmerk voor biologische landbouw niet dragen. Bij deze slachtmethode wordt de hoogste normen voor dierenwelzijn niet nageleefd, stelt het Europees Hof van Justitie.


Hak bezig met 'On the way to PlanetProof' keurmerk

15-02-2019 - 0 reacties Strategische redenen bewegen Hak ertoe om haar groenteproducten te certificeren met het 'On the way to PlanetProof' keurmerk. Het bedrijf zal de eerste zijn in de groenteconservensector dat het onafhankelijke duurzaamheidskeurmerk van Stichting Milieukeur (SMK) draagt.