Consument

Consument nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Consument nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Consument nieuws

Chinees handelsplatform wil telers helpen merken te bouwen

09-09-2021 - 0 reacties Pinduoduo, één van China's grootste agrarische platforms, wil telers helpen merken te ontwikkelen en ook duidelijk naar de consument te communiceren waar het product vandaan komt. Op die manier wil men de waarde van de producten van telers optimaliseren.
Het bedrijf zegt meer dan 1.000 landbouwproducten uit…


LTO: consument wil meer betalen voor duurzaam, Nederlands product

12-08-2021 - 6 reacties DEN HAAG (ANP) - De helft van de Nederlanders is bereid een hogere prijs te betalen voor hoogwaardige agrarische producten van eigen bodem zoals vlees en zuivel. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie in de land- en tuinbouw LTO Nederland onder ruim duizend mensen.


Geen kiloknallers, maar vlees met een prijs: de Duitse consument vindt bio belangrijker dan goedkoop

24-07-2021 - 0 reacties Waar veel Nederlanders nog zoeken naar het goedkoopste stuk vlees in de supermarkt, hechten onze Oosterburen steeds meer waarde aan hoe het dier heeft geleefd. Supermarkteigenaar Axel Schroff merkt dat ook: bijna de helft van zijn producten is biologisch.


ACM keurt overname DEEN door Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt goed

12-07-2021 - 0 reacties De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de verkoop van DEEN goedgekeurd. Van de 80 DEEN-winkels gaan 38 filialen naar Albert Heijn, 23 naar Vomar Voordeelmarkt en 19 naar DekaMarkt. Albert Heijn neemt ook het distributiecentrum in Hoorn en de bloemencentrale over. DekaMarkt neemt het…


Na de consument is het nu de industrie die aan het hamsteren geslagen is

02-06-2021 - 0 reacties Nu de economie na een jaar van lockdowns van het slot gaat, draait de industrie weer op volle toeren. Gevolg is dat bedrijven massaal grondstoffen en materialen hamsteren. De enorme vraag leidt tot tekorten en oplopende prijzen.


Nog veel te doen voor boer; agrariër belang bij goed milieu en goede natuur maar is nog lang niet zo ver

14-05-2021 - 0 reacties VELDHOVEN - Mari van Genugten van Agri Projects in Sint-Oedenrode doet het voorkomen alsof alles in de agrarische sector in kannen en kruiken is (Opinie 29-4). Gelardeerd met bombastische aannamen en cijfers wordt dit de lezer en consument duidelijk gemaakt. Dat behoeft de nodige nuanceringen en correcties.


Melk, vlees en kaas uit eigen streek: 'korte keten' wordt steeds populairder

14-04-2021 - 0 reacties Het aantal boeren dat rechtstreeks zijn spullen verkoopt aan de consument, de zogenoemde ‘korte keten’, groeit de afgelopen jaren. Daarbij winnen streekproducten steeds meer aan populariteit. Dat merken ook Annemiek Scholten en Nico Steintjes uit Wehl, die sinds kort het vlees van hun eigen varkens alleen nog maar verkopen in hun eigen boerderijwinkel.


Slagersvak enorm veranderd: 'Mijn vader zou driekwart van de producten in de vitrine niet meer herkennen’

09-04-2021 - 0 reacties In tien jaar tijd verdwenen vijfhonderd slagerijen in ons land. Maar het tij lijkt te keren. Het aantal leerlingen aan de slagersvakschool is dit jaar met 35 procent gestegen en de consument weet de weg naar de ambachtelijke slager weer te vinden. ‘Of je nog worst lust? Nou, dacht het wel.’


Deze tomatenproducent ‘praat’ met consument dankzij QR-code

10-03-2021 - 0 reacties Tholen - Voor consumenten die tomaten kopen, zeggen getallen zoals 986 hectare tomatenteelt niet zoveel. Ja, het zijn veel voetbalvelden, maar verder? Verder niets. Ook percentages zijn lastig. 20% minder CO2-emissie. Mooi, maar wat betekent dat?
Best veel, zo vinden ze bij Azura Group. De…


"Rozen kopen met schoon geweten bijna niet mogelijk"

09-02-2021 - 0 reacties Traditioneel grijpen in de aanloop naar Valentijn sociaal-maatschappelijk betrokken organisaties het moment aan om de consument erop te wijzen dat bloemen helemaal zo schoon niet zijn. Veel pesticiden, kunstmest en energie, hoge transportkosten en problemen met arbeid.
Dit jaar pakt Pesticide Action…


Waar blijven de visvervangers in de supermarkt?

01-01-2021 - 0 reacties Het koelschap met vleesvervangers in de supermarkt puilt tegenwoordig uit van de vegetarische burgers, worsten en spekjes. Het aanbod aan visvervangers is veel kleiner. Is er geen vraag naar vanuit de consument of is de smaak van vis gewoonweg moeilijk na te bootsen?


Steeds meer initiatieven brengen voedsel van boer rechtstreeks naar consument

19-12-2020 - 0 reacties Boeren blokkeerden deze week een distributiecentrum van Jumbo, uit onvrede over de prijzen die supermarkten betalen voor hun producten. Hun onvrede leidt behalve tot acties ook tot een nieuwe trend; het direct leveren van de boerderij naar de klant.
Op tal van plaatsen in Nederland zijn er initiatieven waar mensen online hun eten kunnen bestellen bij de boer. Die levert dat in pakketten aan huis, verkoopt het in de boerderijwinkel of laat het in de buurt afhalen. Doel is een eerlijke prijs voor de boer en gezond voedsel voor de consument.
Deze boeren werken al via de 'korte keten' en vertellen waar voor hen de winst zit:
In de coronacrisis is het aandeel van deze 'korte keten' in de voedselvoorziening verviervoudigd, volgens een schatting van de Rabobank.
Een van de initiatieven is Boeren voor Burgers: Amsterdammers met een minimuminkomen die in het bezit zijn van een zogeheten stadspas, kunnen voordelig pakketten groente en fruit bestellen. De boer krijgt ongeveer hetzelfde betaald als in de export, de klant betaalt de helft van wat de supermarkt vraagt.
Vanochtend zijn ruim 500 'kerstpakketten' verspreid over de hoofdstad. Initiatiefnemer Eric Traa verwacht een forse toename van het aantal deelnemers: "We hebben heel veel mensen aangeschreven via woningbouwverenigingen en gaan samenwerken met het Leger des Heils voor de distributie."
Geen sterke onderhandelingspositie
Boeren zijn al langer ontevreden over het feit dat de prijs die zij betaald krijgen voor hun producten, vele malen lager ligt dan wat de consument in de supermarkt betaalt. De individuele boer heeft over het algemeen geen sterke onderhandelingspositie ten opzichte van de grote inkoopcentrales van supermarkten.
Nicole Smits is een van de boeren die meedoet aan het project Boeren voor Buren. Samen met haar broer runt ze een familiebedrijf in Zeewolde, dat jaarlijks in hun boomgaard van 17 hectare een miljoen kilo appels en peren produceert.
Smits sympathiseert met haar demonstrerende collega's, maar in plaats actievoeren kiest ze er voor om via de 'korte keten' niet volledig afhankelijk te zijn van de prijs die de supermarkt betaalt voor haar fruit.
Even verderop in Dronten is Martin Topper gespecialiseerd in 'vergeten' groenten; veelkleurige wortelen en bieten die normaal gesproken hun weg vinden naar restaurants in heel Nederland en Europa. Hij levert niet alleen aan Boeren voor Buren in Amsterdam, maar helpt via 'Local to local' ook studenten in Utrecht aan een gezond kerstmaal. Topper wil niet alleen een eerlijke prijs, hij vindt het ook belangrijk dat mensen weten waar hun eten vandaan komt.
Tienduizenden kilometers tot je bord
Boeren voor Buren wordt gesteund door de gemeente Amsterdam en de plaatselijke Rabobank. Directeur van de bank is Barbara Baarsma, ook hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is een groot pleitbezorger van wat in landbouwjargon de korte keten is gaan heten. In haar boek Nederland voedselparadijs beschrijft ze hoe veel voedsel gemiddeld zo'n 30.000 kilometer aflegt en via oneindig veel tussenstops op ons bord terecht komt.
Dat maakt voedsel onnodig kostbaar en milieu- en klimaatvervuilend. De korte keten is hiervoor een goede oplossing, zegt Baarsma: "Het geeft de verduurzaming van de landbouw een zet in de goede richting en het zorgt voor eerlijkere prijzen voor de boer."
In Nederland is het volgens haar bovendien volstrekt onnodig dat we zoveel voedsel van ver halen. Ons land is grotendeels zelfvoorzienend en de tweede voedselexporteur op aarde, na de Verenigde Staten. Alleen voor producten als koffie, thee, rijst en cacao zijn we afhankelijk van import.
Doel: 25 procent uit de regio
In Amsterdam willen ze daarom het percentage voedsel uit de regio van 5 naar 25 procent brengen in de komende jaren. Producten van boeren uit de omgeving moeten hun weg direct vinden naar inwoners van de hoofdstad. Zoals dat vroeger ook gebeurde, toen de boeren zelf hun waar op de markt aan de man brachten.
Het rechtstreek leveren van voedsel aan de consument beleefde een opleving toen in de eerste lockdown de distributie van voedsel op een aantal plaatsen begon te haperen. Voor de boerderijwinkel van Nicole Smits ontstonden toen zelfs wachtrijen. Ook in de week voor Kerst verwacht ze drukte in de boerderijwinkel.


Peter Appel en Simon Loos mogen fuseren

15-12-2020 - 0 reacties De fusie tussen Peter Appel Logistics Holding en Simon Loos Logistiek is goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM)....


Zonder deal worden komkommer, sla en gehakt flink duurder voor Britten

11-12-2020 - 0 reacties Zonder Brexit-deal worden boodschappen voor de Britse consument duurder. Daarvoor waarschuwt de brancheorganisatie voor de detailhandel vrijdag, nu een handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk steeds onwaarschijnlijker lijkt.


'Groene stroom van energieleveranciers is niet altijd groen'

20-11-2020 - 0 reacties Twee op de drie stroomleveranciers zijn niet zo duurzaam als ze zich voordoen, zeggen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en milieuorganisatie WISE in hun jaarlijkse Stroomranking. Het lijkt alsof bedrijven groene stroom uit hernieuwbare bronnen verkopen, maar in werkelijkheid gaat het vooral om niet-duurzame stroom die is opgewekt uit fossiele brandstoffen.
De organisaties onderzochten wat voor stroom energieleveranciers inkopen en verkopen. Daar kan een verschil in zitten, omdat certificaten voor groene stroom los kunnen worden bijgekocht. Als leveranciers die dan 'plakken' op de niet-duurzame stroom, wordt het wel 'groenwassen' genoemd.
Het probleem is volgens de onderzoekers dat er hierdoor geen extra groene stroom wordt opgewekt, maar bestaande duurzame stroom wordt verplaatst. "Dat kan doordat in sommige landen mensen niet malen om die certificaten. Zo leveren ze in Noorwegen veel groene energie zonder certificaten", zegt Joyce Donat. "Die worden dan los door energieleveranciers hier ingekocht om niet-duurzame stroom groen te maken. Het is dus vooral marketing."
Rapportcijfer
De Stroomranking geeft een energieleveranciers een rapportcijfer voor hoe groen ze echt zijn. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar inkoop en de certificaten voor verkoop, maar ook naar de hoeveelheid investeringen die de bedrijven in duurzame energie doen.
De stroom voor consumenten is, als je alles bij elkaar optelt, volgens de onderzoekers afgelopen jaar wel weer iets groener geworden, net als vorig jaar. Er is vooral geïnvesteerd in windenergie. "Interessant is dat Eneco echt duurzame stappen heeft gemaakt, dat zie je bij de andere grote leveranciers niet. Ook verrassend is dat een aantal prijsvechters is gaan vergroenen", zegt Donat.
Op de zakelijke markt werd vorig jaar meer vervuilende stroom aangeboden en ook dit jaar doen ze het volgens Donat niet veel beter: "Je ziet dat consumenten groene stroom willen en het dus wordt geleverd. Maar op de zakelijke markt is die vraag niet zo groot. Dus sluizen sommige leveranciers de grijze stroom door naar die markt."
Reëel beeld schetsen
Naked Energy, het bedrijf dat het laagste rapportcijfer krijgt op de consumentenmarkt, zegt er niet van wakker te liggen. "Wij zijn absoluut niet tegen groene energie", zegt directeur Hans Toonen. "Alleen zijn we tegen het schimmige certificatensysteem en vinden we dat de discussie erover gevoerd moet worden."
Het bedrijft zegt vanwege de transparantie in dezelfde verhouding groene energie te verkopen als in Nederland daadwerkelijk wordt opgewekt. Dat leidt dus tot een laag rapportcijfer.
De Consumentenbond pleit ervoor dat er niet alleen voor de verkoop, maar ook voor de inkoop een transparantieplicht komt. "Anders heb je het idee dat je als consument heel goed bezig bent, terwijl dat niet zo is", zegt Donat. "Dat ondermijnt het vertrouwen, terwijl een aantal energieleveranciers het wel goed doen."


De werkelijke prijs van ons voedsel: weet wat u eet

15-11-2020 - 0 reacties Duurzame producten kosten vaak meer geld. Daar heeft de consument geen trek in. Hoe doorbreken we die negatieve spiraal? Weet wat u eet, dat is belangrijk!


"Voedselverspilling voorkomen is belangrijke oplossing voor klimaatprobleem"

26-10-2020 - 0 reacties Geen enkele voedselproducent wil voedsel weggooien. En toch vindt volgens onderzoek tijdens de productie, verwerking en transport bijna 39% verspilling plaats. Daar waar aan de kant van consument, retail en horeca al prachtige initiatieven te vinden zijn, is aan de voorkant van de voedselketen ook nog…


ACM wil duidelijkheid over kosten laadsessie

20-10-2020 - 0 reacties Bestuurders van elektrische auto's moeten voorafgaand aan een laadsessie duidelijkheid hebben over de kosten ervan. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil aanbieders van laadpassen en laadpalen aanzetten tot meer transparantie en gaat daarom per 1 december met controles van start, zo laat de ACM dinsdag weten.


Consument waardeert agri- en foodsector meer

12-10-2020 - 0 reacties Al jarenlang daalt de waardering voor de landbouw en de voedselsector in Nederland. Daar is dit jaar verandering in gekomen, zo blijkt uit de Agrifoodmonitor die de Wageningen Economic Research uitvoert in opdracht van Topsector Agri & Food.


LTO geeft reactie op Leidraad Duurzaamheidsafspraken van ACM

07-10-2020 - 0 reacties LTO Nederland heeft samen met advocatenkantoor BarentsKrans gereageerd op de concept Leidraad Duurzaamheidsafspraken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). LTO is blij met de toelichting over de ruimte die er bestaat voor duurzaamheidsinitiatieven binnen de mededingingsregels. De landbouworganisatie…