Consument

Al het Consument nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Consument nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Consument nieuws

Food Future Event: Dirty Label Revolutie

18-02-2019 - 0 reacties Hoe communiceer je als voedingsmiddelenbedrijf over gezonde voeding? De consument wil ingrediënten die hij herkent, een zogeheten clean label. Zorgt een clean label echter wel voor vertrouwen?


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."


‘Akkerbouwers moeten méér online de boer op’

03-02-2019 - 0 reacties Uit recente cijfers blijkt dat 8 procent van de akkerbouwbedrijven de eigen producten rechtstreeks of hooguit via één tussenschakel aan de consument levert. Om de directe verkoop op te krikken moeten akkerbouwers zich via webwinkels gaan verenigen.


Groei omzet biologische producten zwakt af

26-01-2019 - 0 reacties De uitgaven van de Nederlandse consument aan biologische producten groeide in de jaren 2015-2017 gemiddeld met 7 procent. In 2018 zwakte die groei wat af naar 5 procent.


Groei omzet biologische producten zwakt af

26-01-2019 - 0 reacties De uitgaven van de Nederlandse consument aan biologische producten groeide in de jaren 2015-2017 gemiddeld met 7 procent. In 2018 zwakte die groei wat af naar 5 procent.


Consument wil minder zoete producten, maar mist smaak

24-01-2019 - 0 reacties De laatste jaren is suikerreductie in een stroomversnelling gekomen. Vele suikervrije of suikerarme, met zoetstoffen gezoete producten kwamen er op de markt. De Europese goedkeuring van stevia in 2013 zorgde voor een flinke stap voorwaarts, maar niet elke consument kwam aan zijn trekken. Dit artikel is verschenen in VMT 1 van 25 januari 2019.


Groei omzet biologische producten zwakt af

24-01-2019 - 0 reacties De uitgaven van de Nederlandse consument aan biologische producten groeide in de jaren 2015-2017 gemiddeld met 7 procent. In 2018 zwakte die groei wat af naar 5 procent.


De consument is niet dom

23-01-2019 - 0 reacties Zoals we in het Nationaal Preventieakkoord kunnen lezen, wil de overheid uiterlijk in 2020 een nieuw breedgedragen voedselkeuzelogo introduceren. Het moet begrijpelijk zijn en aansluiten bij de manier waarop consumenten keuzes maken. Dit artikel is verschenen in VMT 1 van 25 januari 2019.


Vlees van afgeschoten herten uit Oostvaardersplassen te koop

22-01-2019 - 0 reacties De eerste stukken stukken vlees van afgeschoten herten uit de Oostvaardersplassen te koop. Het is voor pouliers, restaurants en de consument mogelijk om een volledig hert aan te schaffen. Volgens Staatsbosbeheer is dit de ideale oplossing om voedselverspilling tegen te gaan.


101 bezoekboerderijen in tiende jaar Boeren met Klasse

22-01-2019 - 0 reacties Op tien jaar tijd is het aantal ‘Boeren met Klasse’ in Vlaams-Brabant nagenoeg verdubbeld. Bij de start waren ze met 51. Zeven nieuwe deelnemers maken dat de kaap van 100 bedrijven nu overschreden wordt. Terwijl het aantal landbouwers daalt, zijn er steeds meer boerderijen die hun deuren openen voor klas- en andere groepsbezoeken. Gedeputeerde van Landbouw Monique Swinnen vindt dat een goede zaak want misverstanden, zoals ‘bruine koeien produceren chocomelk’, zijn hilarisch maar intriest tegelijk want het toont een grote kloof aan tussen consument en producent. Swinnen gaf de nieuwe deelnemers hun gevelbordje op de Melkerhei in Linter, een melkveebedrijf met melkverwerking tot hoevezuivel.


Supermarktkooponderzoek: ‘Slechts 16 procent consument koopt diervriendelijker vlees’

22-01-2019 - 0 reacties De bereidheid van de consument om meer geld te besteden aan diervriendelijker vlees wordt overschat. Dat stelt een studie van de universiteit Osnabrück. Slechts 16 procent zegt namelijk bereid te zijn om het duurdere dierenwelzijnsvlees te kopen


Supermarktkooponderzoek: ‘Slechts 16 procent consument koopt diervriendelijker vlees’

22-01-2019 - 0 reacties De bereidheid van de consument om meer geld te besteden aan diervriendelijker vlees wordt overschat. Dat stelt een studie van de universiteit Osnabrück. Slechts 16 procent zegt namelijk bereid te zijn om het duurdere dierenwelzijnsvlees te kopen


Brabantse fraudeurs met paardenvlees ook in Frankrijk voor de rechter

21-01-2019 - 0 reacties Twee handelaren in vlees uit Breda staan maandag 21 januari voor de rechtbank in Parijs omdat ze op grote schaal zouden hebben gefraudeerd met paardenvlees. De 2 mannen zouden een belangrijke rol hebben gespeeld bij het internationale vleesschandaal waarbij goedkoop paardenvlees als rundvlees in maaltijden bleek verwerkt. Het schandaal kwam in 2013 naar buiten toen in Ierland hamburgers met paardenvlees werden ontdekt, terwijl hier volgens de verpakking alleen rundvlees in had mogen zitten. Ook in Frankrijk bleek dat er in lasagne paardenvlees zat, terwijl de consument dacht dat het om rundvlees ging. Het schandaal speelde in 13 landen en het ging in Europa om zo'n 4,5 miljoen kant-en-klaarmaaltijden.


Smartwater niet zo smart van Coca-Cola

19-01-2019 - 0 reacties Op de valreep van 2018 'won' Coca-Cola het Gouden Windei van foodwatch. Voorgaande winnaars misleidden de consument met onterechte jubel voor ingrediënten of gezondheidsvoordelen. Dat geldt niet voor het Glacéau smartwater. Opvallend. Hoe komt dat?


Ook Deense consument kan Nederlandse groentetortilla’s eten

10-01-2019 - 0 reacties Het Nederlandse No Fairytales gaat verkocht worden in Denemarken. De producent van groentetortilla’s (45 procent groente) komt met zijn producten in drie supermarktketens te liggen. Denemarken wordt het vierde land waar de torilla’s te koop zijn.


Nog steeds tientallen kippenbedrijven geblokkeerd vanwege fipronilcrisis

04-01-2019 - 0 reacties Anderhalf jaar geleden barstte de fipronilcrisis uit. Als consument merk je er tegenwoordig nog weinig van, maar veel kippenboeren ondervinden dagelijks de gevolgen. Tientallen Nederlandse pluimveebedrijven zitten zelfs nog steeds (gedeeltelijk) op slot.


Perspectieven voor de melkveehouderij

02-01-2019 - 0 reacties Leden van de European Dairy Farmers (EDF) bediscussieërden de trends die zuivelsector staan te wachten. Resultaat: grote bedrijven en zelfzuivelaars zijn aangewezen op de acceptatie door de consument. Daarvoor moeten ze vertrouwen opbouwen door transparant te zijn. Lees verder ❯


Boeren checken herkomst kerstboodschappen

24-12-2018 - 0 reacties Een ludieke actie met een serieuze boodschap. Vier boeren van Boeren van Nederland deden vrijdag in Steenwijk de kerstinkopen en checkten gelijk de herkomst van de producten. De Nederlandse consument is daar volgens hen onvoldoende van op de hoogte.


Wijnboeren leveren vaakst direct aan consument

18-12-2018 - 0 reacties Van de Nederlandse landbouwbedrijven leveren wijngaardbedrijven hun producten het vaakst (69 procent) rechtstreeks of via n tussenschakel aan de consument. Van alle boeren doet 10 procent aan deze zogenoemde korte-ketenverkoop, in de biologische landbouw ligt dat met ruim een derde hoger. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van de Landbouwtelling 2017.


Poll: Akkerbouwers moeten meer focussen op directe consumentenverkoop

17-12-2018 - 0 reacties Acht procent van de Nederlandse akkerbouwbedrijven levert rechtstreeks of via één tussenschakel hun producten aan de consument. Van de akkerbouwgroentebedrijven levert 13 procent rechtstreeks aan de consument.