Consument

Consument nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Consument nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Consument nieuws

'Varkensvlees wordt duurder door Afrikaanse varkenspest'

25-04-2019 - 0 reacties Door de Afrikaanse varkenspest die heerst in China, wordt varkensvlees ook voor de Nederlandse consument duurder. De inkoopprijs is de afgelopen maand al met ruim 20 procent gestegen tot 1,79 euro, zegt vleesleverancier Vion donderdag in De Telegraaf.


Welke landbouwer verkies jij tot 'Korte-Keten-Kop'?

12-04-2019 - 0 reacties Nog tot 24 april kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete ‘Korte Keten Kop’. De provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen gaan met deze verkiezing op zoek naar een uithangbord voor de landbouw in hun regio die rechtstreeks aan de consument verkoopt. De winnaars worden bekendgemaakt vlak voor de start van de Week van de Korte Keten die begin volgende maand voor de tweede maal plaatsvindt. De laureaten zullen dan net als vele andere lokale producenten, verenigingen en lokale besturen activiteiten organiseren om de consument te verbinden met de oorsprong van zijn voedsel.


“Wij maken het onderscheid” zegt PlanetProof

09-04-2019 - 0 reacties In de Nederlandse landbouwsector zijn praktijken zoals geïntegreerde teelt, geïntegreerde gewasbeschermingssystemen en precisielandbouw in opkomst. Deze vormen van land- en tuinbouw zitten tussen biologisch en gangbaar in, maar de consument kent het onderscheid niet. Daar wil het keurmerk PlanetProof verandering in brengen.


Europees Parlement wil af van de naam ‘veggieburger’

03-04-2019 - 0 reacties De landbouwcommissie van het Europees Parlement wil niet dat vegetarisch ‘vlees’ nog onder de naam ‘burger’ of ‘steak’ in de winkel ligt. Een ruime meerderheid (25 tegen 6) stemde voor een verbod, maar dat komt er niet meteen. Het voltallige parlement moet nog instemmen. “Laten we andere benamingen zoeken voor de nieuwe vegetarische producten en het woord steak voor een echte steak behouden”, klinkt het. “Dat maakt het alleen maar makkelijker voor de consument.”


Questionmark start initiatief over radicale ketentransparantie: ‘Transparant over Duurzaamheid’

03-04-2019 - 0 reacties Questionmark geeft voedingsmiddelenproducenten de mogelijkheid om transparant te zijn over relevante ketenkwesties. Radicale transparantie moet de ketenverduurzaming inzichtelijk maken voor de consument. Op het Food Future Event op 9 april geeft Questionmark een workshop over dit onderwerp.


Albert Heijn zet ketencode op ei

02-04-2019 - 0 reacties Waar komt het ei vandaan en wanneer is dit gelegd? Albert Heijn wil dit bij de Beter Leven 1-ster eieren inzichtelijk maken voor de consument. De eieren worden hiervoor op een bijzondere manier gecodeerd


Bodenfrostfreitag-campagne volgende week van start

28-03-2019 - 0 reacties Volgende week lanceert Bloemenbureau Holland voor de tweede keer de Bodenfrostfreitag-campagne (BFF) in Duitsland. Met de campagne wordt de Duitse consument gestimuleerd om de plantjes buiten te zetten en wordt er gewaarschuwd in geval van nachtvorst.


"Er is meer publiek draagvlak voor genbewerking nodig"

26-03-2019 - 0 reacties Genbewerking zou een nieuwe revolutie in de plantkunde, gewassenveredeling en tuinbouw teweeg kunnen brengen, maar dan zal het grote publiek deze technologie wel eerst moeten accepteren. De technologie biedt de mogelijkheid om de tuinbouw ingrijpend te veranderen maar alleen als ook de consument er de…


Goed voorbereid het nieuwe tuinseizoen in

22-03-2019 - 0 reacties Het betere weer is in aantocht en dat betekent dat het ook weer tijd wordt voor de consument om na te denken over de tuin. Wat ga ik er dit jaar mee doen en hoe krijg ik het beste resultaat? GroenRijk springt hier op in met het nieuwe online voorjaarsmagazine.


Videoserie Blij met een ei

17-03-2019 - 0 reacties Ovoned maakte afgelopen jaar een aantal video's over het verhaal van het ei. In 2019 schakelt Ovoned de consument in. Presentator Florian helpt de kandidaten bij het bakken van heerlijke ei-gerechten.


CO2-belasting: deze landen gingen Nederland voor

16-03-2019 - 0 reacties Een verrassende wending van het kabinet deze week: er komt toch een CO2-heffing voor bedrijven. Tot onvrede van de werkgevers. Zij vrezen voor een verslechtering van de internationale concurrentiepositie en banenverlies.
Zo'n heffing zou Nederlandse bedrijven volgens hen benadelen ten opzichte van landen waar geen CO2-belasting bestaat. Maar Nederland is lang niet het enige land waar een CO2-taks komt, of al is. Zo zijn er ook plannen in buurland België. Landen als Zweden, Noorwegen en Frankrijk hebben er zelfs al een.
Op dit moment betalen Nederlandse bedrijven al voor hun uitstoot door middel van het Europese emissiehandelssysteem (ETS): plusminus 20 euro per ton uitstoot. Daar komt met de invoer van een CO2-heffing een bedrag bovenop.
Van 1 tot 139 dollar
Wereldwijd zijn er 45 nationale en 25 subnationale regelingen met betrekking tot CO2-uitstoot, blijkt uit onderzoek van de Wereldbank. In alle landen waar die regelingen gelden, betalen bedrijven een bepaald bedrag per ton koolstofdioxide. De hoogte van dat bedrag varieert flink. Van 1 Amerikaanse dollar tot 139 dollar per ton.
In een aantal landen betalen bedrijven nu al meerdere belastingen over hun uitstoot, zoals in Zweden. De prijs per ton uitstoot ligt daar dan ook flink hoger dan in andere landen: 112 euro. Ook in Noorwegen is er al een extra CO2-heffing. Daar betalen bedrijven 52 euro per ton uitstoot. Ook in onder meer het Verenigd Koninkrijk en IJsland zijn er extra heffingen. (Bron: De Nederlandsche Bank)
Wel is het zo dat er in bijna al die landen uitzonderingen zijn voor de industrie. De heffingen worden dus betaald door bijvoorbeeld de transportsector, de bouw en de elektriciteitssector.
"Nederland betaalt in vergelijking met een aantal andere landen dus eigenlijk nog weinig voor de uitstoot van koolstofmonoxide", zegt Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Universiteit.
Dat beaamt Daan van Soest, hoogleraar economie aan Tilburg University. "Een verhoging van dat bedrag is meer om een beetje bij te trekken. Nederland is lang niet het braafste jongetje van de klas."
De hoogleraren verwachten bovendien dat veel andere landen ook snel een aanvullende CO2-taks invoeren. "Maatschappelijk gezien staat het klimaat zo hoog op de agenda, landen moeten wel wat doen", zegt Kavelaars.
Maar VNO-NCW wijst erop dat dit anders ligt voor de industrie, omdat die dus in veel landen een uitzonderingspositie geniet. Zij verwijzen naar een onderzoek dat PwC recent uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De nieuwe heffing zal de kosten voor de Nederlandse industrie dus verhogen ten opzichte van het buitenland.
Verplaatsing voorkomen
"Het kabinet moet dus voorzichtig zijn met heffingen bovenop de ETS", zegt een woordvoerder van VNO-NCW. "We moeten voorkomen dat de productie door oplopende kosten verplaatst naar andere landen. Want dan wordt én het klimaat slechter én loopt de Nederlandse productie terug."
Volgens Kavelaars is het vooral de vraag wat het kabinet gaat doen met het geld. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de overheid het geld gaat gebruiken om de industrie weer op een andere manier te compenseren. "Ook zullen de bedrijven een deel van de kosten doorberekenen aan de consument."
Een 'verstandige' heffing
Het kabinet wil naar eigen zeggen een "verstandige" CO2-heffing invoeren. Dat bedrag komt bovenop de plusminus 20 euro die Nederlandse bedrijven op dit moment betalen per ton uitstoot. Hoe hoog dat gaat worden, is nog niet bekend. Het kabinet laat de nieuwe voorstellen nu opnieuw doorrekenen en komt eind april met definitieve klimaatplannen.
Eind januari pleitten 71 economen - waaronder Van Soest - nog voor een heffing van 50 euro per ton koolstofdioxide. Het is de vraag in hoeverre het kabinet gehoor geeft aan die oproep.


Duurdere aardappelen, ook voor de consument

13-03-2019 - 0 reacties Niet alleen de aardappelprijs voor de teler is dit seizoen flink hoger, maar ook de consument moet meer betalen. Dat meldt Wageningen University & Research (WUR) naar aanleiding van hun eigen consumentenprijsindex.


Duurdere aardappelen, ook voor de consument

12-03-2019 - 0 reacties Niet alleen de aardappelprijs die de teler krijgt ligt dit seizoen fors hoger, ook de consument moet meer betalen. Dat concludeert de WUR naar aanleiding van hun eigen consumentenprijsindex. Die toont aan dat de prijs gemiddeld 20% hoger ligt, voor alle aardappelproducten.


Zwitserse varkenshouders doodziek van hoge welzijnseisen: consument koopt vlees over de grens

08-03-2019 - 0 reacties Zwitserse varkenshouders waarschuwen varkenshouders in Nederland en de rest van Europa om voorzichtig te zijn bij gesprekken met actiegroepen en NGO’s die het dierenwelzijn steeds verder willen verhogen. ,,Het is nooit goed genoeg, wat je doet."


Kwaliteitsdirecteur Vion: ‘Definitie voedselfraude GFSI levert verwarring op’

06-03-2019 - 0 reacties Tal van initiatieven en maatregelen passeerden de revue: maar voedselfraude is hardnekkig. Het is nooit helemaal uit te roeien. In deze drieluik geven partijen actief in de voedingsmiddelenindustrie hun visie over de aanpak van voedselfraude. Deel 3: kwaliteitsdirecteur Bert Urlings van Vion, ook spreker tijdens het Food Future Event op 9 april in Nieuwegein: “Wij moeten leveren wat we beloven aan de consument.”


Kerst bij Van Lint in Boskoop

06-03-2019 - 0 reacties Waar de consument vooral uitkijkt en verlangt naar de echte lente, de export de afgelopen weken in beslag genomen werd door de aankomende Vrouwendag en de handel deze week samenkomt op de Trade Fair, is het bij Van Lint in Boskoop een en al kerst wat de klok slaat.


FoodDrinkEurope waarschuwt voor de gevolgen van een harde Brexit

01-03-2019 - 0 reacties FoodDrinkEurope (FDE) vreest dat een no-deal Brexit zware gevolgen heeft voor de Europese voedingsmiddelenindustrie. Omzetverlies leidt tot banenverlies en voedingsmiddelen worden duurder voor de consument.


Wie betaalt de rekening van dure uien?

20-02-2019 - 0 reacties De Telegraaf zette dinsdag 19 februari de kop 'Hoge uienprijs om te huilen' boven een artikel over hoge supermarktprijzen. Is de consument inderdaad het kind van de rekening? Een prijsvergelijking toont dat de boer flink meer verdiend, zonder dat tussenpartijen hier veel onder lijden.


Food Future Event: Dirty Label Revolutie

18-02-2019 - 0 reacties Hoe communiceer je als voedingsmiddelenbedrijf over gezonde voeding? De consument wil ingrediënten die hij herkent, een zogeheten clean label. Zorgt een clean label echter wel voor vertrouwen?


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."