Boodschappen

Volg al het nieuws over Boodschappen, een van de 15231 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Boodschappen nieuwsbrief.

Boodschappen nieuws

Boodschappen duurder door psychologie van €1,99

03-04-2019 - 0 reacties


Nederlandse supermarkten moeten vooral oppassen voor ‘merkenplatforms’

14-03-2019 - 0 reacties “Slechts een paar traditionele supermarktspelers zullen overeind blijven. Dat duurt nog 10–15 jaar, maar als je nu niet in de kopgroep zit, dan ben je te laat!” Dat zegt Richard Janssen, Lecturer Strategy & Innovation aan Nyenrode Business University. Waar gaan we de komende 10-15 jaar onze boodschappen doen?


‘Mokkende’ reizigers en herbruikbare broodzakken

25-02-2019 - 0 reacties Plastic is ‘hot’, of eigenlijk een probleem. Door boodschappen te doen met je eigen bakjes en zakjes kun je zelf iets bijdragen aan plasticvermindering. Annika de Jong zocht uit hoe dat in de praktijk uitpakt.


Beter boodschappen doen? Diëtist mee naar de supermarkt

18-02-2019 - 0 reacties


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."


Jumbo bezorgt binnen drie kwartier je pizza of boodschappen thuis

25-01-2019 - 0 reacties


Walmart laat boodschappen bezorgen door zelfrijdende auto’s

09-01-2019 - 0 reacties


Straks boodschappen doen met Microsoft, ook bij Albert Heijn

09-01-2019 - 0 reacties


Niet met de auto, maar te voet boodschappen afhalen in hartje Parijs

09-01-2019 - 0 reacties


Boodschappen worden paar cent duurder door btw-verhoging

31-12-2018 - 0 reacties Hamsteren om hogere kosten uit te stellen. Bijna een op de drie mensen heeft voor het nieuwe jaar extra boodschappen ingeslagen voordat het lage btw-tarief van zes naar negen procent gaat.


Hoe doe je boodschappen en hoe ga je ze doen in 2019?

27-12-2018 - 0 reacties Digitalisering heeft invloed op hoe wij boodschappen doen. Denk aan kassaloze winkels, personalized nutrition, Picnic, Stockon, Maaltijdboxen, en de toenemende hoeveelheid vierkante rugzakken van Ubereats, Thuisbezorgd en Deliveroo. Waar kocht jij het afgelopen jaar je eten en drinken?


Eindejaarskwestie: boodschappen doen in 2018, hoe nieuw was dat?

27-12-2018 - 0 reacties Digitalisering heeft invloed op hoe wij boodschappen doen. Denk aan kassaloze winkels, personalized nutrition, Picnic, Stockon, Maaltijdboxen, en de toenemende hoeveelheid vierkante rugzakken van Ubereats, Thuisbezorgd en Deliveroo. Waar kocht jij het afgelopen jaar je eten en drinken?


AH to Go laat in Amsterdam Thuisbezorgd.nl de boodschappen bezorgen

14-12-2018 - 0 reacties


‘Europese koehandel maakt voedsel duurder, brengt koopkracht in gevaar’

11-12-2018 - 0 reacties Het Europees Parlement zint erop praktisch de hele Europese levensmiddelenketen te reguleren. Dit ondanks waarschuwingen van de Europese consumentenbond (BEUC) en de Europese mededingingsdienst voor nefaste gevolgen daarvan voor de koopkracht van de consument, die meer geld kwijt zal zijn voor dezelfde boodschappen. Die waarschuwing laat Marc Jansen van het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, horen aan de vooravond van een belangrijk besluit in Brussel over de regulering van de levensmiddelenketen.


Thuisbezorgers boodschappen en eten zien hun omzet met dubbele cijfers groeien

03-12-2018 - 0 reacties Nederlanders laten dit jaar voor zo'n €3,2 miljard aan eten thuisbezorgen, zo'n 20% meer dan vorig jaar. Dan hebben we het zowel over de maaltijden van door de pizzakoerier of Deliveroo-rider thuisgebracht worden als over de boodschappen en maaltijdboxen die AH, Picnic of HelloFresh thuis afleveren.


Kwart Nederlanders wil niet meer betalen in supermarkt om milieu te sparen

30-10-2018 - 0 reacties Uit onderzoek van PanelWizard, namens ABN AMRO, dat onder 2.065 consumenten is uitgevoerd is gebleken dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten gaan betalen voor boodschappen om het milieu te sparen.


Consumenten denken dat voedsel flink duurder gaat worden door verduurzaming

30-10-2018 - 0 reacties Negen op de 10 Nederlanders denken dat boodschappen de komende vijf jaar duurder zullen worden doordat kosten voor een duurzame productie doorberekend gaan worden. Dan hebben we het over True Cost Accounting, het in de prijs zichtbaar maken van de verborgen kosten die de voedselproductie met zich mee brengt. ABN AMRO onderzocht hoe de Nederlandse consument tegenover dit principe staat.


Nederland is Europees kampioen online boodschappen doen

20-09-2018 - 0 reacties Acht van de 10 Nederlanders winkelden het afgelopen jaar online. In heel Europa waren dat gemiddeld 6 Europeanen op de 10. Op het gebied van online boodschappen doen haalden de Nederlanders zelfs de Britten, notoire internetbestellers, in. Allemaal dankzij het 'Picnic-effect'.


'De Groningse consument eet als een Bourgondiër'

18-09-2018 - 0 reacties Een supermarkt is een supermarkt, toch? Nou, daar denken ze bij Jumbo heel anders over. De consument van nu met z'n grillen komt niet alleen naar de winkel om op zaterdag zijn kar vol te laden met boodschappen voor de hele week.


WUR on Wheels - Alumnus Willem van der Pas fietst van Utrecht naar Thailand

17-09-2018 - 0 reacties Van 15 september t/m 15 oktober fietsen studenten, medewerkers en alumni – virtueel – rond de wereld met WUR on Wheels. Elke kilometer telt, of je ze nou maakt voor boodschappen, woon-werkverkeer, in de sportschool, voor recreatie of conditie, maar er is altijd baas boven baas.