Albert Heijn

Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws over Albert Heijn. Albert Heijn is een van de 15056 onderwerpen op Nieuwsgrazer.

Albert Heijn nieuws

Elektrische trucks die supers beleveren minder duurzaam dan slimme thuisbezorgers

19-02-2019 - 0 reacties Emissieloos bezorgen is the next thing. Op de dag dat Jumbo bekend maakte in heel Amsterdam-binnen-de-ring met elektrische 'street scooters' (thuisbezorging) te gaan bezorgen, gaat Albert Heijn de weg op met elektrische bezorging-in-het-groot (winkelbevoorrading met trucks) van de binnensteden. Een Vlaams blad berekende over de duim dat thuisbezorging de voorkeur moet hebben.


Radiospot tegen de ‘lokkip’ van Albert Heijn

18-02-2019 - 0 reacties Wakker Dier lanceert vandaag een radiospot tegen de kip-kiloknallers van Albert Heijn. De organisatie wil dat de supermarktketen ophoudt klanten te lokken met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. “Albert Heijn heeft het voor haar klanten prima geregeld met een boodschappenservice en zelfscanners, maar voor bijvoorbeeld de kippen lopen ze de kantjes er vanaf,” aldus Anne Hilhorst van … Lees meer


DKTI leidt tot Albert Heijn Proeftuin elektrische en hybride trucks

15-02-2019 - 0 reacties



Vrijdag 15 februari 2019 was in het Albert Heijn distributiecentrum Zaandam de kick-off voor de proeftuin voor elektrische en hybride trucks.


Loos en Appel samen aan de stroomDAFs voor Albert Heijn

15-02-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

DAF Trucks gaat Albert Heijn helpen om supermarkten elektrisch te bevoorraden. Vandaag werden de eerste elektrische trucks overhandigd aan Albert Heijns transporteurs Simon Loos en Peter Appel Transport. Het gaat om een langlopende praktijktest waarbij niet alleen drie volledig elektrische trucks worden ingezet, maar ook twee plug-in hybride trekkers. Dat laatste is een Europese primeur. In 2014 ondertekende Albert Heijn de ‘Green Deal Zero Emissie’, waarbij verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar onderzoeken hoe binnensteden vanaf 2025 maximaal emissievrij kunnen worden bevoorraad. Met de test die vandaag start, willen Albert Heijn, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO


Moslims onzeker over de werkelijkheid achter halalkeurmerken

15-02-2019 - 0 reacties Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo voeren een halal-assortiment met producten zoals halal boterhamworst en halal kipfilet. Ze hebben een halalkeurmerk, wat betekent dat het vlees afkomstig is van dieren die volgens de islamitische richtlijnen zijn geslacht. Toch is het voor lang niet alle islamitische consumenten duidelijk of die logo’s en keurmerken betekenen wat zij verwachten. Er zijn verschillende halalkeurmerken in omloop. Dat maakt moslims onzeker in de supermarkt. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie over halalkeurmerken op vlees.


Food Future Event: waarom wel of niet aanhaken bij nieuw voedselkeuzelogo?

13-02-2019 - 0 reacties De foodbranche wacht vol spanning op een nieuw voedselkeuzelogo. Wordt het Nutri-Score of toch geheel iets anders? En waarom zou een voedselproducent hier wel of niet op moeten aanhaken? Onder meer Albert Heijn, het Belgische Colruyt, staatssecretaris Blokhuis van VWS en fabrikantenkoepel FNLI zullen hier hun licht over laten schijnen op het Food Future Event op 9 april.


Vier jonge boeren op het schap bij Albert Heijn

13-02-2019 - 0 reacties


Experimenteren met blockchain

11-02-2019 - 0 reacties Najaar 2016 bevond de blockchaintechnologie zich in de voedingsmiddelenindustrie zich nog in de kinderschoenen. Twee jaar later is de beweging richting pubertijd ingezet. Steeds meer bedrijven experimenteren met blockchain. Met als meest in het oog springend voorbeeld de keten voor sinaasappelsap die Albert Heijn (AH) samen met haar partners transparanter maakt. Pubertijd moet uiteindelijk leiden naar volwassenheid. Is de definitieve doorbraak van blockchain nu echt nabij? Dit artikel is verschenen in VMT 15 van 14 december 2018.


AH: ‘Data over prijzen delen we niet in de sinaasappelsapketen’

11-02-2019 - 0 reacties Eind 2018 begon Albert Heijn samen met Refresco en Louis Dreyfus Company (LDC) de keten houdbaar sinaasappelsap transparanter te maken met blockchaintechnologie. Via een QR-code kunnen consumenten de reis van het sinaasappelsap volgen: van boomgaard tot supermarkt. In de blockchain staat onder meer of een plantage Rainforest Alliance (RA) gecertificeerd is.


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."


Kweek je eigen water-sla

08-02-2019 - 0 reacties Waarom nog sla uit Spanje halen? Sinds deze week verkoopt Albert Heijn sla die het hele jaar door gewoon in ons kikkerlandje groeit. Ook in de winter. Niet eens in de volle grond, maar zelfs alleen op water. Nog leuker: die water-sla kun je ook bij je thuis kweken. Met als bonus: een decoratieve vissenkom.


Ongezien in België: ‘1+2 gratis’ bij Albert Heijn

06-02-2019 - 0 reacties Albert Heijn zet de Belgische supermarktwereld op zijn kop. Bij 'De scherpste actie ooit in Vlaanderen', zoals in het in de reclamefolder staat, krijgen consumenten bij de aankoop van één product in de aanbieding er niet één, maar twee gratis bij. '1+2 gratis' dus.


Albert Heijn verkoopt op water gekweekte sla

01-02-2019 - 0 reacties Albert Heijn, groenteleverancier Vezet en slakweker B-Four Agro hebben onlangs de eerste op water geteelde krop sla geoogst.


Albert Heijn zorgt voor woede bij Belgische boeren

30-01-2019 - 0 reacties Belgische melkveehouders zijn woedend over het besluit van Albert Heijn om de prijs voor een 1 literpak melk met €0,07 te verlagen. Ook verschillende Belgische belangenorganisaties zijn niet te spreken over de actie.


Belgische boeren boos op Albert Heijn om melkprijs

29-01-2019 - 0 reacties Het Belgische Algemeen Boerensyndicaat (ABS) is boos op Albert Heijn omdat de supermarktketen in België de prijs voor halfvolle melk met 7 cent verlaagde tot 55 cent per liter.


Belgische boeren boos op Albert Heijn vanwege melkprijs

29-01-2019 - 0 reacties Het Belgische Algemeen Boerensyndicaat (ABS) is boos op Albert Heijn omdat de supermarktketen in België de prijs voor halfvolle melk met 7 cent verlaagd heeft tot 55 cent per liter.


Albert Heijn verliest voor het eerst sinds 2007 marktaandeel

25-01-2019 - 0 reacties


Albert Heijn krijgt vrouw aan het roer

23-01-2019 - 0 reacties


Experimenteren met blockchain

21-01-2019 - 0 reacties Najaar 2016 bevond de blockchaintechnologie zich in de voedingsmiddelenindustrie zich nog in de kinderschoenen. Twee jaar later is de beweging richting pubertijd ingezet. Steeds meer bedrijven experimenteren met blockchain. Met als meest in het oog springend voorbeeld de keten voor sinaasappelsap die Albert Heijn (AH) samen met haar partners transparanter maakt. Pubertijd moet uiteindelijk leiden naar volwassenheid. Is de definitieve doorbraak van blockchain nu echt nabij? Dit artikel is verschenen in VMT 15 van 14 december 2018.


AH: Wakker Dier schetst verkeerd beeld

15-01-2019 - 0 reacties Albert Heijn (AH) vindt dat Wakker Dier een verkeerd beeld schetst van de aanbiedingen van het concern van vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Het bedrijf zegt juist veel aandacht te besteden aan dierenwelzijn.