Duitsland

Volg al het nieuws over Duitsland, een van de 16067 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Duitsland nieuwsbrief.

Duitsland nieuws

Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?

28-03-2020 - 0 reacties Door de coronamaatregelen komen veel seizoensarbeiders uit bijvoorbeeld Polen niet naar Nederland. Dat is slecht nieuws voor onder meer aspergetelers en aardbeikwekers, die rond deze tijd beginnen met oogsten.
"Ik ben daar wel huiverig over", zegt Koen-Jos Berns, aspergeteler in Milsbeek. Van de vijftien seizoenmedewerkers die normaal gesproken komen oogsten, zitten er zo'n tien in Polen, en die kunnen daar niet weg. "De grenzen naar Duitsland zijn nagenoeg dicht", zegt Berns.
Een paar arbeiders zijn nog bij hem in Milsbeek. Die zouden nu eigenlijk weer teruggaan naar Polen, maar ook dat gaat niet makkelijk. "Zij blijven voorlopig hier, en kunnen helpen. Dat is in ieder geval iets", zegt Berns.
Grote onzekerheid
Berns is niet de enige met die zorgen. "De situatie is behoorlijk nijpend", zegt Yvonne van de Ven van LTO Arbeidskracht, dat zaken regelt rond seizoenswerk van arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw.
"Het seizoen begint en we weten niet of men werkelijk komt", zegt Van de Ven. "Mensen uit Polen zijn bang om naar Nederland af te reizen, omdat hier meer corona is. En het reizen is behoorlijk lastig door de grenscontroles."
LTO Arbeidskracht heeft een platform in het leven geroepen, genaamd 'help ons oogsten', om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen. "Veel mensen zitten nu ook zonder werk, denk aan de horeca. Zo proberen we het personeelstekort in de agrarische sector kleiner te maken", zegt Van de Ven.
Voor het weekend hadden zich 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2500 mensen. Vanuit het hele land hebben 1000 individuele werkzoekenden zich gemeld, en ook zo'n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen.
Er zit een gat tussen vraag en aanbod, zegt Van de Ven. "Mensen melden zich uit het hele land, maar hoe krijg je iemand uit Amsterdam elke dag in Zuid-Limburg om asperges te gaan steken?" Van de Ven denkt daarom niet dat het hele probleem opgelost kan worden. "We hopen een helpende hand te zijn."
Handen tekort
De totale schade voor de hele agrarische sector kan de komende zes maanden zo'n 5 miljard euro bedragen, schat de land- en tuinbouwoganisatie.
Ook Martijn Koelewijn, operationeel directeur van uitzendbureau Cervo, krijgt nu aanvragen van telers binnen. De meeste uitzendkrachten van Cervo komen uit Polen, Roemenië en Spanje. "Zij werken normaal gesproken vooral in de logistiek en de horeca." Toch kloppen boeren nu ook bij hem aan voor personeel.
"Wij hebben het hele jaar door mensen hier, daardoor hebben we nu nog wel een aanzienlijke pool arbeidskrachten in Nederland", zegt Koelewijn. "Voor ons is de uitdaging vooral het schuiven met personeel."
"We leveren bijvoorbeeld personeel aan een hotelketen, die zitten nu allemaal thuis. Maar op sommige plekken in de logistiek is juist weer veel werk", zegt hij. "We worden inventiever."
Het grootste deel van hun uitzendkrachten, zo'n 2500 mensen, zijn daardoor nu aan het werk. "Met een aantal aanvragen van telers zijn we nu ook bezig", zegt hij. "Als het gaat om kleine aantallen, tien of twintig mensen, kan dat nog wel."
Hulp van mensen die thuis zitten
Aspergeteler Koen-Jos Berns heeft via andere wegen hulp gekregen. "Veel mensen uit onze omgeving hebben al aangeboden om te helpen", zegt hij. "Mensen die vroeger wel eens hebben geholpen op ons bedrijf, maar ook mensen zonder ervaring die even zonder werk zitten."
Daarmee is hij nog niet voorzien, denkt Berns. "Dat waarderen we natuurlijk heel erg, maar het is altijd afwachten of ze ook allemaal komen. En ik ga er niet vanuit dat zij dagen van acht uur gaan maken", zegt hij. "Aspergesteken is zwaar werk."
Het personeelstekort is niet de enige tegenslag die Berns krijgt door de uitbraak van het coronavirus. "Al zouden we alles van het land kunnen halen, dan weet ik niet of we dat überhaupt kwijt kunnen." Hij levert vooral aan de horeca, en die is zeker tot 6 april dicht is. "En aan speciaalzaken, dus we hopen dat in ieder geval de winkels nog even open blijven."


Poolse seizoenarbeiders kunnen nog wel via Duitsland naar Nederland

27-03-2020 - 0 reacties Donderdag 26 maart is er vanuit LTO Nederland veel contact geweest met diverse instanties rond de toegang van Poolse internationale werknemers tot Duitsland. De Taskforce Arbeid van LTO Nederland staat in contact met verschillende partijen en ministeries en krijgt veel tegenstrijdige signalen. Volgens de meest recente informatie is de grens tussen Polen en Duitsland open en kunnen seizoenarbeiders door Duitsland in Nederland komen. Roemeense en Bulgaarse werknemers mogen Duitsland alleen maar in als ze terug naar hun thuisland gaan.


Jaar uitstel voor Duitse mestregels door corona

26-03-2020 - 3 reacties Het aangescherpte mestbeleid in Duitsland wordt waarschijnlijk met een jaar uitgesteld tot 2021. De Bondsregeringen van Duitse deelstaten hebben hierom gevraagd in Brussel. Met deze maatregel willen zij boeren in de gelegenheid te stellen om de coronacrisis goed door te komen.


Unieke zaak: Nederlandse jager die wolf doodschoot in Duitsland moet voor rechter verschijnen

25-03-2020 - 0 reacties Een ervaren jager uit Twente moet later dit jaar voor de rechter verschijnen in de buurt van Berlijn. Dit omdat hij begin vorig jaar tijdens een drijfjacht een wolf doodschoot die jachthonden aanviel. Volgens de vijftiger was er sprake van een noodsituatie, maar de openbaar aanklager in Potsdam denkt daar anders over.


Afrikaanse varkenspest op groot varkenshouderijbedrijf in het westen van Polen

23-03-2020 - 0 reacties Op een bedrijf met circa 8.000 zeugen en in totaal bijna 24.000 varkens in het westen van Polen is een besmetting met Afrikaanse varkenspest vastgesteld. Het bedrijf bij Niedoradz, een dorp in de provincie Lubusz, op 66 kilometer van de grens met Duitsland. De eerste verdenking was er op woensdag 18 maart en op zaterdag 21 maart kon de infectie worden bevestigd. Er waren in korte tijd 135 dode dieren. Het bedrijf wordt geruimd en er zijn een toezichtsgebied en controlegebied rond het bedrijf ingesteld.


Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

23-03-2020 - 0 reacties In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?
Wetsvoorstel
Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu.
Stel je voor…
Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark?
Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto.
Tal van redenen
Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief.
Te kort door de bocht
Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.


Vogelgriepvirus H5N8 vastgesteld in Duits kalkoenenbedrijf op 40 kilometer van Groningse grens

23-03-2020 - 0 reacties Op zaterdag 21 maart is op een Duits kalkoenbedrijf met 10.000 ouderdieren een besmetting van de hoog pathogene vogelgriepvariant H5N8 bevestigd. Het is een bedrijf in Dornum in het noorden van Duitsland, circa 40 kilometer van de Nederlandse grens. Het bedrijf is geruimd en er is een toezichtsgebied en controlegebied van respectievelijk 3 kilometer en 10 kilometer rond het besmette bedrijf ingesteld. In de directe omgeving van het bedrijf bevinden zich nog 2 pluimveebedrijven. Daar zijn ook controles uitgevoerd, maar daar is het virus niet aangetroffen.


Aantal besmettingen en doden in Duitsland neemt fors toe

23-03-2020 - 0 reacties Het aantal met het nieuwe coronavirus besmette mensen in Duitsland is met 4062 toegenomen tot 22.672. Het dodental steeg met 31 naar 86, aldus een telling van de Duitse gezondheidsorganisatie Robert Koch-Institut (RKI) maandag.


H5N8-vogelgriep nog niet uit de lucht

17-03-2020 - 0 reacties Duitsland heeft vrijdag 13 maart nog een nieuwe uitbraak met het virus gemeld.


Solitaire wolf gevestigd in gebied rond Nordhorn

15-03-2020 - 0 reacties Vlak over de grens in Duitsland in Nordhorn heeft zicht een solitaire wolf gevestigd. Dat meldt de Duitse Landesjägerschaft Niedersachsen.


Tweede hoogwatergolf bereikt grote rivieren

14-03-2020 - 0 reacties Voor de tweede keer in ruim een maand tijd is het dit weekeinde hoogwater in de grote rivieren. De Rijn bereikt volgens Rijkswaterstaat zaterdag een hoogste stand van 13,60 meter boven NAP bij Lobith. Na het weekeinde daalt de waterstand snel, omdat er ook in Duitsland en Zwitserland veel minder regen wordt verwacht.


Elektrische Volkswagen ID.3 ook in Duitsland goedkoper dan Golf

13-03-2020 - 0 reacties Volkswagen heeft voorgerekend dat de elektrische ID.3 in Duitsland goedkoper zal zijn dan een vergelijkbare Golf, terwijl de prijzen van brandstofauto's bij de oosterburen lager liggen dan in Nederland.


Tesla haalt personeel in Duitsland terug naar de VS

12-03-2020 - 0 reacties De Amerikaanse autofabrikant Tesla haalt zijn personeel dat in Duitsland werkte aan de bouw van de eerste Europese autofabriek van het merk, weg uit Europa. De medewerkers dienen zich zo snel mogelijk in de VS te melden, weet Automobilwoche, een vakblad voor de auto-industrie.

In elk geval 30 medewerkers van Tesla zouden al aan de oproep gehoor hebben gegeven. Zij waren in Duitsland om de bouw van de nieuwe fabriek, bij Berlijn, te coördineren. Automobilwoche verwacht dat dit gevolgen kan hebben voor de geplande bouw. De ‘Gigafabriek’, zoals Tesla hem noemt, zou in de zomer van volgend jaar met de productie starten.


Tractorfan Top 10 om 10 over 10: Holmer Terra Dos T4

12-03-2020 - 0 reacties Diep in het zuiden van Duitsland staat de fabriek van Holmer Machinenbau en daar maken ze naast de beroemde zelfrijdende mestinjectie machines ook hun zelfrijzende suikerbietenoogstmachines (3-voudige woordwaarde in Scrabble) en aan deze giganten is de Tractorfan Top 10 deze week gewijd. Met deze week foto’s van: Fendtvario, JD7920, Boerenjongen16, Ferre Verschueren, Mike V en JDL001. Samenstelling Martijn Manrho.


Nieuw record in Nederlands handelsoverschot in landbouw- en voedingsproducten met België

02-03-2020 - 0 reacties Uit voorlopige cijfers van Wageningen Economic Research blijkt dat de export van Nederlandse landbouw- en voedingsproducten naar België in 2019 met 5,1% toenam tot 10,8 miljard euro. Daarmee had de uitvoer naar België een aandeel van 11% in de totale Nederlandse export van landbouw- en voedingsproducten en is het voor Nederland de tweede buitenlandse afzetmarkt, na Duitsland. De groei is vooral een gevolg van hogere prijzen en voor een klein deel aan grotere volumes. Door de stijgende export en een nagenoeg gelijkblijvende import nam het handelsoverschot in landbouw en voedingsproducten van Nederland op België met 49,4% toe tot 1,6 miljard euro.


ALD Automotive exclusief leasing partner van Polestar

02-03-2020 - 0 reacties ALD Automotive en het nieuwe elektrische automerk Polestar gaan een internationale samenwerking aan. Hiermee wordt ALD verantwoordelijk voor alle full-service leasecontracten van Polestar in Nederland, België, Duitsland en Engeland.


Soortenrijk grasland verhoogt opslag en efficiënt gebruik van biomassa

26-02-2020 - 0 reacties Een grote diversiteit aan plantensoorten leidt tot meer vastgelegde zonne-energie, niet alleen in de planten zelf, maar ook in het overige boven- en ondergrondse leven. Een internationaal team van onderzoekers uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland met elkaar aanvullende expertises, toont aan dat een soortenrijke plantengemeenschap, zoals een bloemrijk grasland, meer biomassa vastlegt dan een soortenarme gemeenschap. De verhoogde status versterkt de energiestromen in het boven- en ondergrondse voedselweb. Bovendien lekt er minder energie weg. Dat schrijft het team in Nature Ecology and Evolution van deze week.


Vlaamse tomatentelers verontrust over tomatenvirus

25-02-2020 - 0 reacties Door een eerste uitbraak van het tomatenvirus in Frankrijk is de ongerustheid bij de Vlaamse tomatentelers sterk toegenomen. Eerder was het ‘tomato brown rugose fruit virus’ of afgekort ToBRFV-virus al vastgesteld in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het Proefstation voor de Groenteteelt in Sint-Katelijne-Waver raadt tomatentelers aan om zo weinig mogelijk bezoekers toe te laten in serres en de hygiënemaatregelen maximaal op te drijven.


Vogelgriep duikt (opnieuw) op in Duitsland

11-02-2020 - 0 reacties In Duitsland is een uitbraak van het zeer besmettelijke vogelgriepvirus H5N8 gemeld. Dat blijkt uit een rapport van de werelddiergezondheidsorganisatie (OIE). Het virus is vastgesteld bij hobbydieren in de plaats Bretzfeld, zo’n 50 kilometer boven Stuttgart. 44 vogels uit een groep van 69 dieren zijn aan het virus bezweken. Inmiddels zijn alle dieren geruimd.


Brussel sluit stikstofprobleem in buurlanden niet uit

04-02-2020 - 22 reacties BRUSSEL(ANP) - De Europese Commissie sluit niet uit dat de stikstofgrenswaarden die door Duitsland, België en andere lidstaten worden toegepast onverenigbaar zijn met de natuurrichtlijnen. Het dagelijks EU-bestuur is hierover al in gesprek met een aantal landen en dreigt met juridische stappen tegen hen als dat het geval zou zijn. Dat blijkt uit het antwoord van EU-commissaris Virginijus Sinkevičius (Milieu) op schriftelijke vragen van Europarlementariër Anja Hazekamp (Partij voor de Dieren).