Toekomst

Al het Toekomst nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Toekomst nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Toekomst nieuws

Broers reviseren accu's van fietsen: 'Zelfs Samsung heeft interesse'

05-08-2020 - 0 reacties

Quote:
"Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."

Tijd om te studeren hadden ze eigenlijk niet meer. Zoveel bestellingen kwamen er binnen. Wat begon als een hobby heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen. De broers Koen, Wout en Stan van KWS Seuren in Beugen hebben inmiddels honderden klanten in binnen- en buitenland en sloten een fijne deal met Samsung voor de accucellen. "We begonnen op een zolderkamer van nog geen 40 vierkante meter," zegt Koen, "en kijk nu: een pand van 1100 meter en 20 man in dienst."
De handigheid hebben ze van hun vader, zeggen de broers. Altijd waren ze al bezig met dingen repareren en vooral kijken hoe iets werkt. Het duurde dan ook niet lang voor iemand ze vroeg om eens te kijken naar de accu van zijn elektrische fiets. Die deed het namelijk niet zo goed meer.
De jongens vonden het wel een leuk klusje. "We moesten zelf van alles opzoeken op internet", vertelt de 23-jarige Wout. Uiteindelijk weten ze in een paar weken tijd onderdelen te bestellen en de accu te reviseren. "Hij kon er meteen twee keer zo ver op fietsen", zegt de drie jaar oudere Koen. Mond-tot-mondreclame deed de rest en voordat ze het wisten was er eigenlijk geen tijd meer om te studeren.
"Best knap hoor, want we zijn handig, maar totaal geen verkopers", zegt Wout. "Stonden we daar een beetje onhandig in een fietsenwinkel te vertellen wat we konden."
Het kwam allemaal goed en ondertussen is KWS Seuren ook een erkend leerbedrijf. Studenten mogen er stagelopen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen er werken. De coronacrisis heeft ze daar nog een beetje bij geholpen, er waren ineens handen genoeg. "Maar die mensen gaan straks weer gewoon naar school dus hebben we ook alweer vacatures moeten plaatsen", zegt Koen.
Het principe is simpel. Elektrische fietsen die vier tot acht jaar oud zijn hebben vaak te maken met accu's die minder goed werken. Je kan er niet meer zo ver op fietsen, of in het ergste geval doet 'ie het helemaal niet meer. Een nieuwe accu is duur. Zie daar het gat in de markt. De broers kunnen in de meeste gevallen de accu reviseren. Voor maar een deel van de kosten van een nieuwe accu.
Wout legt uit dat elke fiets een ander accupakket nodig heeft. "Je kan niet zomaar een setje accucellen in een fiets stoppen, dat moet allemaal heel goed worden uitgezocht en berekend en dat verschilt dus ook per merk en per fiets." De losse accucellen worden door de broers op maat gemaakt en vervolgens aan elkaar gelast met kleine stripjes. Op die pakketjes komt de elektronica van de fiets en dat gaat weer terug in de behuizing.
Het grote voordeel van een nieuw accupakketje is dat de gebruiker vaak meteen een stuk verder kan fietsen op die nieuwe accu. "Soms tot wel twee keer zo ver", zegt Koen. De accucellen worden met de tijd steeds kleiner en lichter. Nog een voordeel van reviseren dus, vinden de broers. "We geven natuurlijk ook garantie, net als in de fietsenwinkel."
Broer Stan (21) laat zijn trots nog even zien. Een Peugeot 106 uit 1996. De donkergroene auto is bijzonder, want één van de paar duizend exemplaren die toen op de markt zijn gebracht. Volledig elektrisch. "Je zou er honderd kilometer mee moeten kunnen rijden en dan moest je hem weer opladen en dat duurde dan zo'n vijf uur", zegt Stan. Dan snap je meteen waarom deze auto nooit een groot succes is geworden...
Stan haalde de oude accu eruit en plaatste er een nieuw accupakket in. "De capaciteit is meer dan verdubbeld. Van 10 naar 30 kilowattuur. Nu kan ik er zo'n 250 kilometer mee rijden voor die weer aan het stopcontact moet."
Daar ligt voor de broers dan ook de toekomst. "Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."
Ze zien elkaar zo'n acht uur per dag in de werkplaats en daarnaast wonen ze ook nog eens onder één dak. Misschien schuilt daar wel het grootste bedrijfsrisico: ruzie. Dat hebben ze gelukkig maar zelden, lachen de broers.


Gelderland maakt massaal aanspraak op schadevergoeding door vliegveld Lelystad

01-08-2020 - 0 reacties In Gelderland zijn bijna zevenduizend brieven gestuurd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het zijn zogeheten stuitingsbrieven tegen vliegveld Lelystad. Burgers en bedrijven moesten zich vóór 1 april van dit jaar schriftelijk melden om in de toekomst aanspraak te kunnen maken op een vergoeding voor bijvoorbeeld waardevermindering van een huis.


De boer kan het niet alleen

17-07-2020 - 1 reacties Er is in Nederland toekomst voor de koe. Maar verduurzaming van de veehouderij vraagt wat van boeren, overheden én consumenten, schrijven Ingeborg de Wolf en Theun Vellinga.


'Gemengd boerenbedrijf altijd al het beste concept'

16-07-2020 - 1 reacties GRONINGEN - Akkerbouwers en veehouders moeten in de toekomst samenwerken in een duurzame landbouw, zeggen onderzoekers. Dat doen we al, reageren boeren.


Nederlandse economie krijgt tik, maar in Europa (nog) niet de heftigste

11-07-2020 - 0 reacties Wereldwijd zijn economieën door de coronacrisis tot stilstand gekomen. Nu de meeste landen in Europa weer (gedeeltelijk) van het slot gaan, wordt ook de economische schade steeds zichtbaarder. Werkloosheid stijgt, uitgaven blijven achter en alle economieën in de Europese Unie zullen volgens de Europese Commissie dit jaar krimpen.
Hoe hard zijn de klappen, en hoe gaat het op dit moment met Nederland in vergelijking met ons omringende landen?
Zie hieronder hoeveel minder wij hebben uitgegeven in coronacrisis, in vergelijking met andere EU-landen:
Door de lockdown hebben consumenten overal minder uitgegeven, maar hoeveel minder hangt af van de lengte en striktheid van de lockdown. "Hoe vaster de economieën zaten, hoe groter de economische klap is", zegt Hugo Erken, hoofd internationale economie van de Rabobank.
Zoals je in de grafieken hierboven kunt zien, was er in Nederland wel een dieptepunt in het aantal winkelverkopen in april, maar dat was een stuk minder diep dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Spanje. Daar was de lockdown strenger en langer. Zweden is het andere uiterste, zegt Erken. Daar bleef een echte lockdown uit en dat is terug te zien in het aantal verkopen. Dat waren er nauwelijks minder dan voor de coronacrisis.
Wat ook een rol speelt, is hoe goed de digitale infrastructuur van een land is. "Je zag in Nederland dat verkopen werden verplaatst van de fysieke winkels naar websites", zegt Nora Neuteboom, econoom van de ABN Amro. "Hier kon dat, omdat veruit de meeste mensen goed internet hebben en ervaring hebben met online shoppen. Je moet vertrouwen hebben dat je product ook echt geleverd wordt."
Zie hier wat de klap is op onze arbeidsmarkt, vergeleken met andere landen:
De werkloosheid in Nederland is gestegen, en hard ook, in vergelijking met de vorige crisis. Maar zoals je hierboven goed kan zien begon die stijging wel toen de werkloosheid historisch laag was. Zeker in vergelijking met andere landen.
"Net als Duitsland had Nederland een goed uitgangspunt", zegt Neuteboom. "Als je dan een relatieve stijging hebt van één procent, dan is dat een stuk minder problematisch dan als je al op 10 procent werkloosheid zat."
En werkgevers zijn volgens Erken en Neuteboom ook niet vergeten hoe krap de arbeidsmarkt was voor de crisis. "Het was niet zo lang geleden dat werkgevers hemel en aarde moesten bewegen om een vacature te vullen. Dan wil je die persoon niet gelijk weer kwijt", zegt Erken. "Veel werkgevers zijn afwachtend. Die willen even kijken hoe lang dit aanhoudt."
Thuiswerkers
Wat ook meespeelt is dat relatief veel Nederlanders ervaring hadden met thuiswerken. "Dat betekent dat een deel van de productie gewoon kan doorgaan, en het beschermt ook banen", zegt Neuteboom. "Mensen konden tijdens de lockdown doorwerken."
Dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Bepaalde beroepen kun je nou eenmaal niet thuis uitoefenen. In de werkloosheidscijfers in Nederland zijn ook vooral mensen in de horeca, uitzendbureaus en schoonmaakbranche ontslagen. Tienduizenden mensen zijn sinds maart in Nederland werkloos geraakt.
Zie hieronder hoeveel deze economieën in het eerste kwartaal zijn gekrompen, en wat het IMF voorspelt voor de toekomst:
Wat ook een rol speelt is de aard van de economie van een land. "Voor Zuid-Europese landen is toerisme veel belangrijker dan voor Noord-Europese landen", zegt Erken. Dat is in de grafieken hierboven te zien. "Het toerisme heeft een enorme klap gekregen, en het is onduidelijk hoe lang dat nog aanhoudt."
"Zeker op regionaal niveau heeft dat impact", zegt Neuteboom. "Hier is Amsterdam redelijk afhankelijk van toerisme, maar het is toch maar een klein onderdeel van de totale economische activiteit. Er zijn regio's in Spanje en Italië die volledig afhankelijk zijn van toerisme, en daar liep het met wel 90 procent terug."
De Nederlandse economie is het eerste kwartaal dit jaar al gekrompen. Dat was voor het eerst in 23 kwartalen. Maar die krimp was kleiner dan in deze andere landen.
Het Internationaal Monetair Fonds kwam eind vorige maand met nieuwe ramingen, met de disclaimer dat die nog onzekerder zijn dan normaal. Heel veel hangt af van of landen het virus onder controle krijgen en houden.
Ook in die voorspellingen krimpt de Nederlandse economie dit jaar wel fors, zoals je in de grafieken hierboven kan zien, maar minder fors dan deze andere landen. Zweden, waar het IMF nog geen ramingen voor heeft gepubliceerd, krimpt volgens de Europese Commissie volgend jaar wel, maar vooralsnog het minst hard van al deze landen.
Herstelfonds
Erken verwacht dat deze crisis de verschillen die er al waren tussen Zuid-Europa en Noord-Europa uitvergroot. "Dat zal het ingewikkelder maken om tot een overeenkomst te komen over het economisch herstel van de Eurozone."
Over dat herstelfonds wordt op dit moment hard onderhandeld. Volgende week komen de EU-regeringsleiders bij elkaar om daarover te praten. De Nederlandse en Italiaanse ondernemersverenigingen riepen premier Rutte en premier Conte van Italië afgelopen week op om voor de zomervakantie overeenstemming te hebben over dat herstelplan.
"Vooralsnog lijkt Nederland nog steeds aan de goede kant te zitten", zegt Erken. "Dat komt ook omdat we ons goed aan de regels van de overheid hebben gehouden. Maar wat de toekomst brengt, dat blijft koffiedik kijken."


Melkveeindex laat voorzichtig herstel zien

09-07-2020 - 0 reacties De stijging in het rendement van de melkveehouders zet ook in eind juni en begin juli voort, zo blijkt uit de DCA Melkvee Index. De toekomst lijkt rooskleurig, maar er zijn nog veel ontwikkelingen gaande die het vooruitzicht 180 graden kunnen laten draaien.


Bloeiende toekomst van biobrandstoffen alweer grotendeels voorbij

08-07-2020 - 0 reacties De bloeiende toekomst van biobrandstoffen is alweer grotendeels voorbij. Woensdag brengt de Sociaal-Economische Raad een advies uit over het gebruik van ‘biomassa’, meteen maar omgedoopt tot ‘biogrondstoffen’. Kort samengevat: gebruik het niet voor energieopwekking, schaf de subsidie op biobrandstoffen af, maar compenseer wel de gedupeerde ondernemingen.


Digitale Meet up: Is het Tuinbouwakkoord crisisproof?

29-06-2020 - 0 reacties Ongeveer een jaar geleden presenteerde de sector het Tuinbouwakkoord, met hierin de gezamenlijke ambitie van het tuinbouwcluster om een duurzame toekomst op te pakken. En toen was daar de coronacrisis. Deze crisis heeft de kwetsbaarheid van het tuinbouwcluster bloot gelegd. Zo zijn er veel vragen over de…


IJssalons krabbelen met zonnige vooruitzichten weer op na mager voorjaar

23-06-2020 - 0 reacties Voor de circa duizend Nederlandse ijssalons was het gezien de lockdown een mager voorjaar, maar de ijsbereiders zijn creatief aan de slag gegaan en dat levert voor de toekomst wellicht substantieel meer omzet op. Dat zegt Teun Loonen, voorzitter van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum (VAI) in gesprek met NU.nl.


Duurzame ‘Boerderij van de Toekomst’ van start

22-06-2020 - 0 reacties Duurzaamheid, biodiversiteit en een goede opbrengst voor de boer staan centraal op de Boerderij van de Toekomst. Onder die naam heeft Wageningen University & Research (WUR) afgelopen voorjaar een proeflocatie van ruim een vierkante kilometer ingericht bij Lelystad. De nieuwste technologie wordt daar ingezet om de zogeheten kringlooplandbouw verder te helpen. Het project wordt donderdag officieel geopend.


President Macron: Nederland zet toekomst Europa op het spel

19-06-2020 - 0 reacties De Europese leiders praten vandaag over het coronafonds en de komende begroting. Er wordt nog niks besloten, ieder mag zijn standpunt uiteenzetten. Dat van Nederland was controversieel en is niet veranderd.


Dreigende energietekorten in de nabije toekomst

29-05-2020 - 0 reacties Zowel het energieverbruik zelf als de investeringen in de energiesector zijn door de coronacrisis wereldwijd fors afgenomen. Het Internationaal Energie Agentschap IEA waarschuwt in een deze week verschenen rapport voor dreigende energietekorten in de nabije toekomst.


Internationale wetenschappers: pulsvisverbod onnodig

20-05-2020 - 0 reacties Pulsvissen heeft minder impact op ecologie en milieu dan vissen met de traditionele boomkor. Het Europese verbod op pulsvissen is daarmee onnodig, stelt de Internationale Raad voor de Verkenning van de Zee (ICES). Dat is de belangrijkste internationale wetenschappelijke organisatie op dit vlak. .
Nederland had om advies van ICES gevraagd. Vooral Nederlandse vissers maakten de afgelopen jaren veel gebruik van de pulstechniek, waarbij met kleine elektrische schokjes vissen uit de zeebodem worden opgeschrikt. De Europese Unie verbood het pulsvissen vorig jaar, omdat het ecologisch onverantwoord zou zijn.
Dat klopt niet, zeggen de wetenschappers bij ICES. Pulsvissen is een verantwoord alternatief voor de traditionele boomkor, waarbij de vissen worden opgeschrikt met zware kettingen en heeft juist minder impact op het milieu. Ze baseren zich op een rapport dat is geschreven door een team onder leiding van de Nederlandse wetenschapper Adriaan Rijnsdorp.
Zo werkt pulsvissen:
Naar het rapport van Rijnsdorp dat vandaag wordt gepubliceerd werd lang uitgekeken. Nederland had pas na verschijning van het rapport beslissingen willen nemen over de toekomst van pulsvissen binnen de Europese Unie, maar het Europees Parlement en de landen binnen de Raad van de EU wilden daar niet op wachten. Pulsvissen werd verboden voordat alle wetenschappelijke feiten op tafel lagen, al had Nederland ook eerder aan het onderzoek kunnen beginnen.
Eén van de grootste zorgen die leefden over vissen met elektriciteit was de kabeljauw. Er werden kabeljauwen teruggevonden met een gebroken rug. Volgens Rijnsdorp kan de puls de rug van kabeljauwen inderdaad breken, maar dat is voor de hele Noordzee geen groot probleem.
Rijnsdorp: "Het aantal kabeljauwen dat met de puls in aanraking komt, is gewoon heel klein. Mensen maken zich terecht zorgen over de kabeljauwpopulatie in de zuidelijke Noordzee, maar het effect van de puls op die populatie is minder dan 2 procent."
De voordelen van de pulstechniek bleven wel overeind. "Vissers kunnen veel efficiënter op de tong vissen en vangen ook veel meer tongen in kortere tijd," zegt Rijnsdorp. "Daardoor vissen ze minder lang en hebben ze minder bijvangst. De druk op andere soorten wordt dus minder."
Het rapport van Rijnsdorp en het daaropvolgende advies van ICES verandert niets aan het EU-verbod op pulsvissen. Het besluit tot dat verbod is al genomen, al volgt er wel een evaluatie aan het eind van dit jaar. Daarin zal het ICES-advies meegenomen worden, maar om het pulsverbod terug te draaien zal er nieuwe wetgeving moeten worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Raad.


Dierenbescherming ziet alleen toekomst voor duurzame veehouderij

14-05-2020 - 16 reacties Duurzaamheid en diervriendelijkheid moeten centraal komen te staan in de Nederlandse veehouderij. Daarvoor pleit de Dierenbescherming, die stelt dat zo’n ommezwaai noodzakelijk is voor de toekomst van de sector. De organisatie heeft een toekomstvisie opgesteld, waarin ze uiteenzet hoe de sector in de komende dertig jaar moet veranderen.


"Wereldwijd gooien tomatentelers duizenden tonnen productafval per jaar weg"

13-05-2020 - 0 reacties Het bedrijf Zelfo Technology, dat in Schwedt, een gemeente in de Duitse deelstaat Brandenburg, een proeffabriek heeft, doet onderzoek naar het verpakkingsmateriaal van de toekomst. Plastic en oud papier zijn passé en maken plaats voor plantenvezels.
Oprichter en manager Richard Hurding beschrijft het…


Brabantse boer krijgt weer ‘rust in de kop’ door nieuwe coalitie

09-05-2020 - 2 reacties DEN BOSCH/DEURNE - Brabantse veehouders krijgen waar ze al zo lang naar smachten: uitstel. De deadline, nu 1 januari 2024, had nog best wat verder in de toekomst mogen liggen, maar voor nu omarmen agrariërs de vijftien maanden extra die ze hebben gekregen om aan de strengere provinciale milieu-eisen te voldoen.


Shell plant grote waterstoffabriek in de Rotterdamse haven: ‘Olie van de toekomst’

07-05-2020 - 0 reacties Shell wil binnen drie jaar een grote waterstoffabriek in gebruik nemen in de Rotterdamse haven. Dat heeft het brandstofconcern deze donderdag aangekondigd. De fabriek kom op de Tweede Maasvlakte. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam is waterstof de olie van de toekomst.


Landbouw Collectief bekijkt toekomst na stikstofbrief

04-05-2020 - 5 reacties Nu de stikstofbrief van de overheid is verschenen, bekijken de deelnemers aan het Landbouw Collectief hoe ze verder willen gaan. Het collectief opheffen wil niemand, maar de meningen over de mate van samenwerking lopen uiteen.

Nadat eind april de regering in een Kamerbrief uiteen had gezet welk stikstofbeleid ze gaan voeren was de originele rol van het Landbouw Collectief uitgespeeld. De dertien partijen waren in november bij elkaar gekomen om samen één landbouwblok te vormen in de onderhandelingen met de regering over het stikstofbeleid, en de afspraak was om samen op te blijven trekken totdat de regering het beleid had vastgesteld; dus tot de stikstofbrief van vrijdag 20 april. Nu die brief er is gekomen, onderzoeken de deelnemers of en hoe ze verder willen gaan


‘Hoezo, om de twee uur opladen? Waar zijn die laadpalen dan?’

03-05-2020 - 0 reacties ,,Een lezer meldde laatst in uw rubriek dat hij met zijn elektrische Tesla en caravan moeiteloos door Europa heeft getoerd, door om de twee uur op te laden. Wij hebben 16 maanden achter elkaar door Europa getoerd met een auto die op brandstof rijdt en een caravan. Tijdens de rit van 16.000 kilometer hebben we nadrukkelijk op de laadpalen gelet, in verband met de toekomst, en we telden niet meer dan vier laadpalen. Hoezo, om de twee uur opladen?”, vragen lezers Gusta en Willem Burggraaf.


'De vraag is niet of er na Q-koorts en corona weer een nieuwe ziekte komt, de vraag is wanneer'

02-05-2020 - 0 reacties De overheid gaat voortvarend te werk, nu mensen elkaar besmetten tijdens de coronacrisis. Veel voortvarender dan tijdens de Q-koortsepidemie, toen mensen ziek werden door een bacterie uit geitenstallen. Betekent dat dat we iets geleerd hebben van de Q-koorts? Dat zal in de toekomst moeten blijken als er weer een virusziekte overspringt van landbouwdieren naar mensen.