Waterstof

Waterstof nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Waterstof nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Waterstof nieuws

Onderzoeker: ‘Overstap naar waterstof kan ons land tienduizenden nieuwe banen opleveren’

07-04-2021 - 0 reacties Fossiele brandstoffen vaarwel zeggen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de arbeidsmarkt, stelt Richard van de Sanden, hoogleraar en wetenschappelijk directeur van instituut voor duurzame energie EIRES. De overstap naar waterstof als energiebron kan Nederland tot wel 41.000 nieuwe banen opleveren.


'Nederland raakt achterop met ontwikkeling waterstof'

07-04-2021 - 0 reacties Nederland dreigt achterop te raken in de ontwikkeling van waterstof. Als we onze economische positie niet verliezen, moeten we overstappen. Daarom verdient waterstof een prominente plek in het regeerakkoord, vindt het Nederlandse bedrijfsleven. Vandaag presenteert het een plan om groots op te schalen.


Wordt het groene, blauwe of toch grijze waterstof?

06-04-2021 - 0 reacties Deze rubriek belicht iedere maandag ontwikkelingen op de beurs. Deze keer: beleggen in waterstof.


Hele zuivere CO2 voor tuinders

01-04-2021 - 0 reacties Shell Pernis maakt van zware restproducten uit de raffinaderij waterstof. Daarbij komt veel CO2 vrij. Heel veel CO2, die ook nog eens heel erg zuiver is.
Die CO2 wordt afgevangen, met een moeilijk woord Carbon Capture and Storage. Daarmee is het voor Shell mogelijk om aan de klimaatdoelen te voldoen.
OCAP levert die CO2 aan tuinders,…


Bill Gates steekt geld in vliegtuig op waterstof, eerste vlucht ’over tien jaar’

31-03-2021 - 0 reacties AMSTERDAM - De Brits-Amerikaanse start-up ZeroAvia heeft bij verschillende financiers nog eens $24 miljoen opgehaald voor een toestel op waterstof met vijftig zitplaatsen. Toch zal het nog zeker tien jaar duren voor er een waterstofvliegtuig van het bedrijf de lucht in zal gaan.


Van CNG naar waterstof: Hyzon pakt deze Freightliner Cascadia aan!

11-03-2021 - 0 reacties Gisteren heeft PAX wel een hele bijzondere vrachtwagen afgeleverd bij Hyzon Motors in Hoogezand. Het gaat om een Freightliner Cascadia. Hij reed nu nog op CNG de hal in, maar binnenkort gaat hij op waterstof weer naar buiten. Hij wordt namelijk door Hyzon voorzien van een waterstof-elektrische aandrijflijn. Tekst en foto’s Martin Vonk.


Zak geld voor bouw waterstofschip

10-03-2021 - 0 reacties Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste nieuwe binnenvaartvrachtschip in Nederland dat wordt aangedreven door waterstof.


Bezoek Koning stond in het teken van waterstof

05-03-2021 - 0 reacties Het onaangekondigde bezoek van Koning Willem-Alexander donderdag aan de Eemshaven en Delfzijl stond volledig in het teken van waterstof.


Waterstofcoalitie wil 2,5 miljard van nieuw kabinet

04-03-2021 - 0 reacties Milieuorganisaties, overheden en het bedrijfsleven roepen het nieuwe kabinet op om 2,5 miljard euro te investeren in het gebruik van waterstof als energiebron.


Waterstofbedrijven vragen overheid om miljardensubsidie

04-03-2021 - 0 reacties De overheid moet de komende vijf jaar 2,5 miljard euro investeren in groene waterstof. Dat zegt een groep van 39 industriebedrijven, havens, lokale overheden en wetenschappers.


Vliegen op vloeibare waterstof: studenten komen met ‘revolutie in luchtvaart’

26-02-2021 - 0 reacties De luchtvaart is nog altijd een van de vervuilendste industrieën. Maar de enorme CO2-emissies kunnen in een wat verdere toekomst tot het verleden behoren. Aan die droom werkt onder meer het studententeam AeroDelft, dat vandaag een prototype onthult om te vliegen op vloeibare waterstof.


Waterstof hoort niet in auto's, vindt de hoogste baas van Volkswagen

12-02-2021 - 0 reacties Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Group, vindt het onzin om auto's op waterstof te laten rijden. Die technologie hoef je bij de auto's van zijn merken niet te verwachten, benadrukt hij. En zo is Diess het blijkbaar eens met topman Elon Musk van Tesla die het Engelse woord fuel cell (brandstofcel) maar al te graag verandert in ‘fool cell’.


‘Milieuvriendelijke’ veegwagen op waterstof oogst veel kritiek: ‘Kansloze manier van geld verspillen’

05-02-2021 - 0 reacties Utrecht heeft de eerste allereerste veegwagen ter wereld die op (groene) waterstof rijdt. En dat is een mooie mijlpaal volgens de verantwoordelijke wethouder. Maar kenners noemen het ‘een kansloze manier van geld verspillen’ omdat waterstof en mobiliteit volgens hen een doodlopende weg is. ,,Het is zonde om de schaarse groene waterstof te verspillen aan iets wat ook op een batterij kan.’’


'Groene waterstof in 2030 nog niet concurrerend met aardgas'

20-01-2021 - 0 reacties AMSTERDAM - Hoewel de kloof in prijs tussen groene waterstof en aardgas kleiner wordt, is groene waterstof, de meest duurzame vorm van waterstof, over tien jaar nog steeds duurder dan aardgas. Groene waterstof kan dan nog niet goed concurreren met fossiele brandstoffen. Dat meldt ABN AMRO in een rapport over groene waterstof.


Hyundai bouwt brandstofcelfabriek in China

18-01-2021 - 0 reacties Hyundai Motor Group breidt haar inzet op waterstof uit door een nieuwe brandstofcelfabriek in China te openen. De fabriek moet in 2022 operationeel zijn.


‘Waarom is er geen benzinemotor die óók op waterstof rijdt?’

02-01-2021 - 0 reacties ,,In de Toyota Mirai wordt waterstof gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Is het niet mogelijk om met waterstof een verbrandingsmotor aan te drijven?”, vraagt lezer Marco Tom.


Noordelijke provincies willen dat waterstof banenmotor in regio wordt

28-12-2020 - 0 reacties Nu de gaskraan in Groningen wordt dichtgedraaid, verdwijnen er naar verwachting de komende tien jaar zo'n 20.000 banen in het Noorden. De drie noordelijke provincies en tientallen bedrijven willen dat verlies aan werkgelegenheid compenseren met investeringen in waterstof.
Er is al voor vele miljarden aan investeringsplannen bekendgemaakt, maar het wachten is nog op financiële hulp van het kabinet en Europa. Duurzame waterstof kan gemaakt worden met behulp van duurzame elektriciteit, maar voorlopig is hier nog een tekort aan. Toch wordt er in Groningen al volop geanticipeerd op een toekomst waarin waterstof een grote rol speelt.
Bij de gasopslag in het Groningse Zuidwending wordt in zogenoemde zoutcavernes gas opgeslagen. Daar wordt onderzocht hoe er de komende jaren ook waterstof in opgeslagen kan worden.
Buizen controleren
In het buitenland is al ervaring opgedaan met de opslag van waterstof in lege zoutmijnen, maar waterstof is 'dunner' dan aardgas. Gasleidingen en -aansluitingen moeten dus gecontroleerd en aangepast worden zodat waterstof goed door de buizen vloeit.
NOS op 3 legde eerder in deze video uit wat waterstof precies is en hoe het gebruikt kan worden:
De Gasunie wil de komende jaren gas in Nederland en West-Europa transporteren. Een deel van de bestaande infrastructuur moet aangepast worden voor waterstof. Het gaat dan met name om het gebruik van de zogenoemde 'dikke buizen' die van Groningen naar de industrie-clusters in Amsterdam, Rotterdam, Zeeland en Limburg lopen en de verbindingen met België en het Duitse Ruhrgebied.
Duurzame waterstof wordt gezien als een goed alternatief voor industriële en chemische processen die een hogere temperatuur nodig hebben dan met elektriciteit bereikt kan worden.
In Hoogezand timmert het bedrijf Holthausen al een aantal jaren aan de weg met de ombouw van voertuigen naar waterstof. Onder meer de veegwagens van de stad Groningen rijden er inmiddels en ook streekbussen en treinen zijn omgebouwd.
Holthausen is een van de bedrijven die betrokken is bij het investeringsprogramma van het bedrijfsleven in de noordelijke provincies. In totaal ligt er voor maar liefst negen miljard euro aan plannen klaar. Het komend jaar gaat Holthausen samen met het Amerikaanse Hyzon jaarlijks 500 nieuwe waterstofvrachtwagens in het Groningse Winschoten bouwen.
Een van de voortrekkers van de waterstofeconomie is gedeputeerde Nienke Homan, verantwoordelijk voor de energietransitie bij de Provincie Groningen: "We hebben op kleine schaal al laten zien dat het kan in het project Hydrogen Valley. Daar wekken we elektriciteit op met zon en wind die wordt omgezet in waterstof."
Om te kunnen opschalen is volgens Homan naast geld vooral heel veel meer duurzame elektriciteit nodig. Voor 2030 moeten er daarom volgens de provincie ten noorden van de Waddeneilanden nog veel meer windmolens op zee aangelegd worden dan het kabinet nu heeft gepland.
Verder zijn er miljarden nodig om bedrijven te steunen bij de bouw van grotere elektrolysefabrieken. Daar wordt zon- en windenergie omgezet in waterstof. Het probleem op dit moment is dat er nog geen overschot aan duurzame elektriciteit is, maar er al wel gewerkt moet worden aan de ontwikkeling van de techniek.
Homan denkt op basis van onderzoek van de Europese Commissie dat het verlies aan werkgelegenheid in de gassector gecompenseerd kan worden met 20.000 nieuwe banen als het gevolg van de waterstofinitiatieven.
Alleen al het project NortH2 van de Gasunie, Shell, RWE en Equinor zou goed kunnen zijn voor 5000 tot 12.000 banen berekende Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij waarschuwt wel dat al die banen niet zomaar bij de Groningers terechtkomen.
De bouw van windparken op zee en elektrolyse-fabrieken in de Eemshaven is gespecialiseerd werk. "De vraag is, zijn er mensen hier die dat kunnen of moeten die van buiten worden ingevlogen. We hebben eerder ook centrales aangelegd in de Eemshaven en heel veel van de mensen die hier bij betrokken waren kwamen van buiten."
Het onderwijs in Groningen probeert dat dit keer te voorkomen door zowel op mbo als hbo-niveau mensen op te leiden voor de waterstofeconomie. Docenten van het Noorderpoort College in Delfzijl maken bijvoorbeeld al mbo-leerlingen leerlingen wegwijs met elektrolyse. Ook worden werknemers van Holthausen omgeschoold voor de bouw van waterstofvrachtwagens.


Toyota wil ontwikkeling waterstof als transportbrandstof versnellen

07-12-2020 - 0 reacties Om de kansen van waterstof in Europa zo goed mogelijk te benutten, heeft Toyota Motor Europe (TME) een nieuwe divisie...


Energietoppers in de bres voor waterstofplannen

04-12-2020 - 0 reacties GRONINGEN - Zes topdeskundigen op het gebied van energie nemen het op voor de noordelijke ambities met groene waterstof.


Plan voor twee nieuwe kerncentrales, tegenstanders wijzen op de kosten

02-12-2020 - 0 reacties Elektriciteitsproducent EPZ wil twee nieuwe kerncentrales gaan bouwen naast de bestaande kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. Het bedrijf heeft zijn plannen toegelicht in een hoorzitting voor Tweede Kamerleden. Daar waren ook tegenstanders van kernenergie uitgenodigd. Volgens hen is het voorstel van EPZ veel te duur en is het beter om in te zetten op duurzame energie, zoals van zonnepanelen en windmolens.
De Tweede Kamer had voor- en tegenstanders uitgenodigd om te komen praten over de toekomst van kernenergie in Nederland. Volgens verschillende partijen, waaronder regeringspartijen VVD en CDA, kan kernenergie een belangrijke rol spelen in de toekomstige 'energiemix'. Er komt geen CO2 bij vrij en is in tegenstelling tot wind- en zonne-energie regelbaar en altijd beschikbaar. Dat is noodzakelijk op dagen dat het bewolkt is en er geen wind staat.
Om de klimaatdoelen te halen moet de uitstoot van CO2 gehalveerd worden. In 2050 moet de hele Nederlandse energievoorziening klimaatneutraal zijn, zo is het doel. Daarom wil de politiek zo veel mogelijk af van centrales die op gas of kolen draaien.
Overheid moet bijspringen
Tot nu toe was er bij marktpartijen weinig animo voor de bouw van een nieuwe kerncentrale, maar volgens EPZ is het wel degelijk mogelijk om rond 2035 twee nieuwe centrales klaar te hebben. Binnen acht jaar kan een centrale gebouwd worden die drie keer zo veel vermogen heeft als de huidige centrale. Het gaat dan om een bestaand ontwerp dat bewezen veilig is. Kosten: 8 tot 10 miljard euro. Voorwaarde is wel dat de overheid bijspringt en het zogeheten 'marktrisico' afdekt.
En dat is precies waar tegenstanders, zoals Greenpeace en de Jonge Klimaatbeweging, de plannen op afwijzen. Het is te duur en de belastingbetaler moet er mogelijk voor bloeden. De kosten voor de opwekking van duurzame energie gaan snel omlaag. Daarom kan kernenergie nooit op tegen wind en zon, is hun redenering.
Maar de voorstanders spreken dat tegen. Ook voor de bouw van molens en zonneparken zal voorlopig subsidie nodig zijn. Bovendien kom je bij meer hernieuwbare energie voor steeds hogere kosten te staan omdat het elektriciteitsnet verzwaard moet worden. Dat is nodig omdat zon en wind grote pieken veroorzaken. Ook ben je steeds meer geld kwijt voor de opslag van elektriciteit op momenten dat de vraag laag is.
Rente
En dat kerncentrales zo duur zijn om te bouwen, ligt volgens de voorstanders vooral aan de rente. Bouwers betalen een torenhoge rente over het geld dat ze lenen, omdat het om risicovolle projecten gaat. Daardoor is er geen eerlijke vergelijking te maken met hernieuwbare energie, waarvoor de rente veel lager is. Als de overheid iets doet om de rente te beperken, wordt de bouw van een nieuwe kerncentrale volgens hen een stuk rendabeler.
Borssele is volgens EPZ een ideale plek voor nieuwe kerncentrales. "Het is waar de ervaring zit en de kennis", zei directeur Carlo Wolters tegen de Kamerleden. Er is voldoende ruimte en koelwater en ook de opslag van kernafval, bij de COVRA, is vlakbij.
De huidige centrale, die sinds 1973 draait, moet eigenlijk in 2033 sluiten. EPZ wil de centrale nog wel tien of twintig jaar langer openhouden, maar dan moet de verplichte sluiting wel uit de wet gehaald worden. Minister Wiebes van Economische Zaken heeft al laten weten dat hij daar onderzoek naar laat doen.
EPZ ziet ook mogelijkheden om in de toekomst een 'groene' waterstoffabriek te realiseren aan de Westerschelde. Daar kan de 'overtollige' elektriciteit van de kerncentrales en de windparken voor de kust (waarvan de kabels in Borssele aan land komen) CO2-vrij worden omgezet in waterstof.