Ammoniak

Al het Ammoniak nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Ammoniak nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Ammoniak nieuws

Landbouw kan reduceren, maar wil geen concessies

20-11-2019 - 0 reacties Het Landbouw Collectief verwacht met een divers maatregelenpakket 7 tot 9 kton ammoniak te kunnen reduceren. Bij de presentatie vandaag wat vandaag (20 november) in Nieuwspoort Den Haag plaatsvond, werd ook heel duidelijk wat ze niet willen. Concessies lijken niet mogelijk. Wel wordt wel opgeroepen tot een gesprek met het kabinet.


Boeren maken op Catshuis vooral duidelijk dat ze willen blijven boeren

13-11-2019 - 5 reacties Een delegatie boeren heeft in het Catshuis een gesprek gehad met premier Rutte en minister Schouten van Landbouw. De meesten spraken achteraf van een goed gesprek, al hebben ze van het kabinet nog geen echte oplossingen gehoord voor de stikstofproblemen.

Vanmorgen presenteerde Rutte een eerste set maatregelen om de bouwprojecten die stil liggen door de stikstofnormen weer vlot te trekken. Veeboeren moeten daarvoor hun koeien ander voer gaan geven, zodat er minder ammoniak vrijkomt uit de uitwerpselen van de dieren. Die stikstofruimte kan dan weer gebruikt worden in de bouw.

Inkrimpen veestapel
Maar daar zal het niet bij blijven. De boeren vrezen dat er nog veel ingrijpender maatregelen komen, zoals het inkrimpen van de veestapel. Ze zijn bang dat ze dan gedwongen zullen moeten stoppen. "Ze hebben ons geprobeerd gerust te stellen, maar de plannen die er nu liggen beperken ons in onze ontwikkelingsruimte. Ze slaan de dynamiek in de sector dood", zei een van de boeren na afloop.

Rutte zei onder de indruk te zijn van de persoonlijke verhalen van de boeren. "Ze hebben indrukwekkend grote zorgen." Volgens de premier is de inzet van het kabinet dat boeren die willen doorgaan ook kunnen blijven boeren. "Misschien op een andere plek, of met behulp van technologie." Ook boeren die willen stoppen, krijgen daarbij steun, benadrukte minister Schouten.


De boer kan nog veel doen aan de uitstoot van ammoniak

08-11-2019 - 0 reacties Plas en poep niet mengen. En op het juiste moment mest uitrijden. Dat helpt.


Schouten: stikstofarm voer voor de korte termijn

31-10-2019 - 23 reacties Landbouwminister Carola Schouten laat de mogelijkheid doorrekenen om verplicht stikstofarm voer te introduceren in de Nederlandse veehouderij. Hierdoor kan op korte termijn de uitstoot van ammoniak wellicht dalen, waardoor ruimte wordt gemaakt voor onder meer woningbouw.

Het kabinet wil dat boeren hun koeien voer gaan geven waar specifieke enzymen aan zijn toegevoegd. De dieren stoten dan minder stikstof uit, en die stikstofruimte kan gebruikt worden om bouwprojecten die stil liggen weer op gang te brengen.


'A-ware is wel bestand tegen inkrimping melkveestapel'

28-10-2019 - 0 reacties De Nederlandse veestapel moet niet verder krimpen, vindt topman Jan Anker van kaasfabrikant A-ware. Hij wil dat het Rijk financieel bijspringt zodat de sector problemen met stikstof, ammoniak en fosfaten zelf kan oplossen. Mocht het toch tot een inkrimping komen dan verwacht Anker dat kleinere en oudere kaasfabrieken daar meer last van zullen krijgen dan de nieuwe en efficiënte fabrieken van zijn bedrijf in Heerenveen.


Remkes over ammoniak (2008)

23-10-2019 - 0 reacties Heeft ie bijgeleerd of is het u vraagt wij draaien?
Filmpje in link

“Remkes in 2008 over stikstof / stikstofverbindingen zoals ammoniak: 'Volgens mij is de ammoniakdiscussie, zijn alle geleerden het er in meer of mindere mate inmiddels wel over eens dat die discussie destijds sterk overtrokken was.' Scoop t.co/vcyWsjW3M0”/


Mineral Valley Twente gaat ammoniak meten

07-10-2019 - 0 reacties Mineral Valley Twente gaat proeven starten om de stikstofuitstoot te verlagen via voermaatregelen.

Het netwerk voor een vruchtbare bodem en mestverwaarding in Twente wil de uitstoot van stikstof door landbouwbedrijven gaan meten in een nieuwe proeftuin. Op die manier moet er meer duidelijkheid komen over de effecten van voermaatregelen op de ammoniakuitstoot.


Alle leugens over stikstof en beleid op een rij gezet.

06-10-2019 - 16 reacties Feynman en/of Feiten – De Pokongranaat
De dubieuze rol van het RIVM in de stikstofgekte

Onze regels zijn ruim 400 keer strenger dan in Duitsland. Daar is meer dan 20 mol per hectare per jaar toegestaan, hier staat de streep al op 0,05 mol/ha/jaar. Het ministerie van I&W geeft al toe: 32% van de neerslag van stikstofoxiden en ammoniak in Nederland komt uit het buitenland. Als wij onze veeteelt ietsje over de grens gooien, wordt dat alleen maar erger. Nu al importeren we 61 miljard aan landbouwproducten.
Het PAS-systeem wilde per project een uitzondering maken, en daarmee per activiteit bepalen wat wel of niet is toegestaan. Het had het meest zorgvuldige systeem van de EU kunnen worden. Helaas afgekeurd, dus mag er niets meer. We willen een miljoen woningen bouwen voor 2030 omdat de bevolking jaarlijks met honderdduizend groeit.
Hoe bizar laag 0,05 mol per hectare per jaar is, blijkt als je gaat rekenen. Ik heb in de regeling nog niet gevonden of ze het element stikstof (N2) bedoelen die voor 78,5% in onze atmosfeer zit, of het atoom stikstof. Daardoor kan ik er een factor twee naast zitten, wat compleet verwaarloosbaar is bij de factor ruim 400 hierboven.
Ammonium (NH4+) weegt 18 gram per mol. Nitraat (NO3-) weegt 62 gram per mol. Gemiddeld 40 gram per mol. Bij ons plafond mag er 2 gram ammoniumnitraat per hectare per jaar op het land komen. Dat is een halve theelepel op twee voetbalvelden. De regels zijn nog extremer dan Thierry Baudet al inschatte.
Ik wil niemand op ideeën brengen, maar als iemand jaarlijks voor € 2,89 een busje van 100 gram Pokonpoeder koopt en dat zorgvuldig uitstrooit op een hectare Natura2000-gebied, dan overschrijdt deze milieuterrorist de norm al 23 keer. In ieder busje zit immers 45,7 gram ammoniumnitraat. (De 16% stikstof geeft 16 gram stikstof, daar komt nog zuurstof en waterstof bij.)

Ik heb altijd gedacht dat ANFO een groter probleem was. Maar nu we dit weten moet alle kunstmest bij alle bouwmarkten en tuincentra uit het schap. Moeten natuurgebieden met dienstplichtige militairen beveiligd worden tegen dumping van kunstmest & drugsafval. En moet er een zo groot mogelijke bevolkingsreductie komen door baby's op te eten.
Als je stikstofoxiden en ammoniak op 1 hoop gooit, krijg je iets heel moois. Stikstofoxiden vormen salpeterzuur, het ammoniak is basisch. Die gaan elkaar neutraliseren. Compendium voor de Leefomgeving schrijft dat de zuurgraad in de bodem met anderhalf procent is gedaald over een periode van 17 jaar, erkent dat de neerslag van zuren gedaald is en ziet vooral natuurlijke oorzaken.
De extra stikstofoxiden en ammoniak kunnen nog wel een ander effect hebben in Natura2000-gebieden. Sommige planten zijn afhankelijk van weinig ammonia en nitraat in de grond. Dit geeft ook kansen, rond een natura2000 gebied zou je planten kunnen kiezen die veel ammonia en nitraat hun omgeving halen en daarmee afvoeren, de meest kosteneffectieve maatregel.
Dat zie je ook terug in het luchtmeetnet, de beste scores zijn de achtergrondstations, zoals De Rijp-Oostdijkje, Cabauw-Wielsekade en Fijnaart-Zwingelspaansedijk. Alle drie midden op het platteland, tussen de boeren waar ons eten vandaan komt. Waarom moeten de boeren het meeste inleveren? Ze leven en werken in de schonere lucht.
Kijk je naar het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit, dan zie je eigenlijk een bijzonder informatief hoorcollege meetfouten maken. Diverse stations staan pal naast veestallen, of direct boven een rioolput. Die meet niet de algemene luchtkwaliteit buiten, maar vooral lokale riooldamp. Alsof dat nog niet genoeg is, gaat de RIVM even helemaal los met het aanvullen van missende meetdata.
Het RIVM bepaalde ook depositie van ammoniak in Bargerveen met de COTAG installatie. De hoogste waarde werd gemeten in februari 2012, (p24 PDF) terwijl die ammoniak toen niet in de lucht zat. Vanwege een ongewoon strenger winter werd de mest pas na februari uitgereden. Dat is alsof je regen kunt meten, die nog niet gevallen is.

Het ministerie van I&W publiceerde een stukje propaganda. Weer de landbouwsector compleet verguisd met Hollywoodaccounting. Zo worden vliegbewegingen boven de 3000 voet (914 meter) niet meegeteld. Een Boeing 737 of Airbus A320 zit binnen anderhalve minuut na het opstijgen al boven dat plafond, binnen het rekenmodel worden alle vliegtuigen daarboven magisch aangedreven.
Dat is vreemd, omdat stikstofoxiden en ammoniak beide zwaarder zijn dan de rest van de lucht, en goed oplosbaar in water. Dit komt vanaf iedere hoogte netjes naar beneden. Als gas, of opgelost in regenwater. Misschien iets later, misschien iets beter verdeeld, maar dit rekenmodel kijkt bij die uitstoot even de andere kant op.
Het plaatje van vorige week bestaat alleen in computermodellen. Die scherpe verschillen zie je niet terug in het luchtmeetnet. Midden in de stad geeft hooguit drie keer zo veel NO2 dan de achtergrondstations. Het klopt niet met satellietmetingen, waar Amsterdam en Schiphol roder zijn dan Brabant. De theorie wordt afgewezen door de praktijk.
Er wordt overdag 40 microgram NO2 per kubieke meter gemeten. (Ruim beneden het maximum van 1910 microgram per kubieke meter die de ILO & WHO publiceren.) De 221 ton stikstofoxiden en 127 ton ammoniak geven samen 148 ton pure stikstof. Verdeelt over onze vier miljoen hectare 36 gram/ha/jaar. De vergunningsgrens is verwaarloosbaar bij de huidige neerslag.
Er bestaat een commercieel belang bij ingenieursbureaus om zo veel mogelijk onder deze stikstofregeling te laten vallen. Hoe lager de norm, hoe meer complexe milieueffectrapportages, hoe meer dure (preventieve) stikstofdepositieberekeningen. Zelfs voor gasloze huizen met een elektrische auto voor de deur, die lokaal niets uitstoten.
Allemaal risicoloos & repetitief draaien van hetzelfde Excelletje, tegen een vorstelijk uurtarief. Verzorgd door goedkope specifieke getrainde administratieve krachten. Binnen de kantoortuin de one-trick pony's, zonder behoefte aan een gedegen technische opleiding. De idiot savant die dit stikstofmodel gemaakt heeft, maakte een regenboog en vond de pot met goud.
De persoon die dit verzonnen heeft, creëerde een fantasiewereld en markt voor technische adviezen, maar gaat blijkbaar zelf met het vliegtuig met vakantie. Ik hoop dat er ook een plan komt wat we gaan eten. Want zelfs veganisten zijn afhankelijk van boeren voor hun granen, peulvruchten, tofu, noten en zaden. Of zijn ze nog jagers en verzamelaars?

In de originele tekst staan ook nog wat verhelderende afbeeldingen


Kalksuspensie op meststrook vermindert uitstoot ammoniak met sleepvoet

04-10-2019 - 0 reacties De NMT (Nutriënten Management Instituut) doet onderzoek naar het toedienen van een kalksuspensie op de meststrook tijdens het bemesten met de sleepvoetenmachine.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Kalksuspensie op meststrook vermindert uitstoot ammoniak met sleepvoet

04-10-2019 - 0 reacties De NMT (Nutriënten Management Instituut) doet onderzoek naar het toedienen van een kalksuspensie op de meststrook tijdens het bemesten met de sleepvoetenmachine.


Ammoniakemissie per hectare landbouwgrond in Nederland is de hoogste in de Europese Unie

02-10-2019 - 0 reacties In de periode 1990-2017 zijn de berekende emissies van ammoniak door de land- en tuinbouw met 66% afgenomen; in de periode tot 2000 was de afname sterker dan in de periode daarna. Ondanks dat de Nederlandse landbouwsector de emissies sinds 1990 meer dan heeft gehalveerd, is de intensiteit van ammoniakemissie per hectare landbouwgrond jaarlijks nog 60 kilo ammoniak en daarmee de hoogste in de Europese Unie.


Rutte over stikstofcrisis: ‘Ik kan boeren niet gerust stellen’

27-09-2019 - 12 reacties Door Hans van Soest,

Premier Rutte zegt de boeren in Nederland niet gerust te kunnen stellen. Onder boeren is grote onrust ontstaan nu de commissie-Remkes heeft aangekondigd dat ‘ingrijpende maatregelen’ noodzakelijk zijn om de huidige stikstofcrisis op te lossen. Daarbij is het volgens Remkes onontkoombaar om het mes te zetten in de veeteelt.

Rutte zei vandaag dat het kabinet het advies van Remkes serieus gaat bekijken en snel met maatregelen wil komen. Mogelijk al eind volgende week. ,,Daarbij zal het kabinet geen taboes schuwen’’, zei Rutte, die verder niet vooruit wilde lopen op welke maatregelen het kabinet dan overweegt.

Er is haast geboden omdat er na een rechterlijke uitspraak zo’n 18.000 projecten in het hele land stilliggen, waaronder woningbouwprojecten. Bij die projecten komt er volgens de rechter te veel stikstof vrij, wat de natuur aantast. Door stikstofverbindingen als ammoniak verzuurt de bodem. Ook wordt natuur overwoekerd door grassen en brandnetels en verdwijnen andere plantensoorten en insecten. Die projecten kunnen pas weer worden opgestart als elders minder stikstof wordt uitgestoten.

Volgens Remkes kunnen op korte termijn niet alle problemen worden opgelost, maar kan er wel een snel begin worden gemaakt door de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen en door het mes te zetten in de veeteelt. Vervuilende landbouwbedrijven in de buurt van natuurgebieden zouden dan door de overheid moeten worden opgekocht.

Moeilijke tijd
Komende dinsdag trekken boeren naar Den Haag om te protesteren. Zij vinden dat ze ten onrechte als boeman worden aangemerkt in de stikstofcrisis. Rutte zegt die onrust te begrijpen: ,,Boeren spelen een belangrijke rol in ons land. De landbouw vormt 10 procent van onze economie en boeren spelen een cruciale rol in onze voedselvoorziening en bij het landschapsbeheer. Veel boeren hebben al een moeilijke tijd achter de rug.’’

Volgens Rutte zal het kabinet met ‘lange tanden’ met het advies van de commissie-Remkes aan de slag gaan. ,,Niemand wilde dit. We hadden als politiek een wet bedacht om het stikstofprobleem op te lossen, maar daar heeft de rechter een streep door gezet.’’

De commissie-Remkes komt later dit jaar met nog een rapport, waarin ook wordt gekeken naar de industrie en de luchtvaart. Daar ingrijpen kost echter meer tijd. Rutte: ,,Dit is niet zomaar even geregeld. We moeten ook voorkomen dat we doorslaan en met z’n allen in een zwart-wit foto gaan wonen. Maar iedereen wil een schoon land. Nu worden de duinen overwoekerd. Dat wil niemand.’’


Nitraat/fosfaatoverdrijving erger dan klimaatoverdrijving?

24-09-2019 - 2 reacties

Originele beschrijving

Carola Schouten, Minister van Landbouw. Foto Tubantia.

Een gastbijdrage van Paul Scheffers.

De stikstofuitspraak in Nederland, over uitstoot van (NO2) stikstofoxiden en/of ammoniak op 29 mei j.l. door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) met betrekking tot het Programma Aanpak Stikstof (PAS), heeft grotere gevolgen dan


Video: Stalklimaat verbeteren en emissies beperken

17-09-2019 - 0 reacties Animal Life Plus ontwikkelde een vernevelsysteem met microbiologische stalreinigingsvloeistof om het stalklimaat te verbeteren en de uitstoot van emissies (geur, ammoniak en fijnstof) te beperken.


Ammoniakemissie per hectare op Koeien & Kansen-bedrijven in 2018 met 7% gedaald

13-09-2019 - 0 reacties De gemiddelde ammoniakemissie per hectare op de Koeien & Kansen-bedrijven is in 2018 met 7% gedaald ten opzichte van 2017. Vooral minder melk per hectare door het houden van minder koeien en een groter bedrijfsoppervlak hebben geleid tot deze daling. Er zijn echter ook bedrijven die ondanks minder dieren aanhouden meer ammoniak uitstoten door een hogere emissie bij mest toedienen.


LTO - LTO: verduurzaming en innovatie in plaats van stikstofslot

12-09-2019 - 107 reacties .LTO: verduurzaming en innovatie in plaats van stikstofslot

LTO Nederland publiceert vandaag haar bijdrage aan het adviescollege Stikstofproblematiek om met nuchterheid, realisme en doorzettingsvermogen per gebied een goede balans tussen natuur, wonen, infrastructuur en landbouw te vinden.

“Boeren en natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder boeren geen voedsel en geen groen platteland. We moeten de impasse met nuchterheid en realisme benaderen,” aldus Marc Calon, voorzitter van LTO Nederland.

LTO Nederland adviseert voor de korte termijn drie oplossingsrichtingen om Nederland van het stikstofslot te verlossen zodat de bouw van nieuwe huizen doorgaat, de auto niet vaststaat in de garage en boeren en tuinders hun bijdrage aan onze voedselvoorziening, economie én natuur blijven leveren:

inzet op minder stikstofemissies door alle betrokken sectoren, inclusief de veehouderij;maatwerk per gebied om kwetsbare natuur te beschermen;een realistische en veilige drempelwaarde voor verwaarloosbare stikstofuitstoot.

Reductie door innovatie
De landbouw heeft de ammoniakuitstoot sinds 1990 al met ruim 65% teruggebracht , een indrukwekkende prestatie van een sector die wereldwijd leidend is. Tegelijkertijd kunnen en willen we meer doen. Door het stikstofslot kunnen boeren en tuinders nu niet investeren in bijvoorbeeld voer waarmee minder stikstof wordt uitgestoten, nieuwe stallen, slimme mestverwerking en andere technologische innovaties waar Nederland wereldwijd om bekend staat. Dat is funest - agrarisch ondernemers moeten de ruimte krijgen om te ontwikkelen zodat ze hun bijdrage kunnen blijven leveren aan een beter milieu, klimaat en dierenwelzijn. Zo worden niet alleen stikstofemissies teruggebracht maar kunnen ook andere duurzaamheidsdoelen, zoals de reductie van CO2- en methaanuitstoot, sneller worden behaald.

Integraal maatwerk per gebied
Natura2000-gebieden met een lage kritische depositiewaarde (stikstoftolerantie) zijn als hagelslag over ons land verspreid. Generieke krimp biedt geen oplossing omdat er in elk gebied andere oorzaken en effecten stikstofdepositie zijn. LTO Nederland pleit daarom voor een integrale aanpak met maatwerk per gebied. Daarmee kunnen goede resultaten worden behaald die in lijn zijn met de nationale prioriteiten van het omgevingsbeleid . Het gaat erom per gebied een juiste afwegingen te maken tussen natuur, woningbouw, infrastructuur en land- en tuinbouw.

Geen stikstofslot op verwaarloosbare emissies
LTO Nederland benadrukt dat het mogelijk moet zijn om hele kleine, voor de natuur verwaarloosbare stikstofemissies zonder papierwinkel toe te laten. De organisatie stelt daarom een realistische en veilige drempelwaarde voor van 1 mol per hectare per jaar. Dat is een voorzichtige en genuanceerde grens, die overigens hoger ligt in onze buurlanden.

“Het oer-Hollands landschapsbeeld is inmiddels vergunningsplichtig geworden. Een boer moet sinds de Raad van State-uitspraak formeel een vergunning aanvragen om zijn koeien in de wei te laten lopen. Dat is hetzelfde als wanneer de bakker een vergunning voor brood bakken moet aanvragen. Beweiden en bemesten horen bij de kringlooplandbouw. Het kan niet zo zijn dat de juridische impasse dat onmogelijk maakt,” aldus Marc Calon. “De aanleg van bijvoorbeeld ecologische oevers wordt nu stilgelegd omdat de graafmachines een paar dagen stikstof uitstoten. Een vergunningsstelsel voor zulke verwaarloosbare emissies is niet realistisch.”

Nederlandse poldernuchterheid
Op dit moment gaat de juridische status van een Natura2000 gebied boven alle andere maatschappelijke belangen – wonen, reizen, werken. Zelfs de kleinste hoeveelheid extra stikstof mag volgens de regels niet meer. Deze ongewenste werkelijkheid is een probleem voor de hele samenleving.

Op de langere termijn moet worden gekeken wat het aantal, de ligging en de natuurdoeltypen van Natura2000-gebieden betekent voor economische en andere maatschappelijke activiteiten waarbij ammoniak en andere stikstofverbindingen vrijkomen. Een kritische blik hierop betekent uitdrukkelijk niet dat LTO Nederland pleit voor minder natuur. Boeren en tuinders werken in en met de natuur, en zijn als beheerders van het platteland nauw betrokken bij natuuronderhoud en -herstel. LTO Nederland zal hier namens haar achterban het gesprek met het adviescollege Stikstofproblematiek, beleidsmakers, politici en de maatschappij over aan blijven gaan.


Verharde uitloop optie voor behoud vergunningen

07-08-2019 - 0 reacties Varkenshouders die deelnemen aan de Stoppersregeling 'Actieplan Ammoniak Veehouderij' krijgen van DLV Advies de tip om een mogelijk doorstart te overwegen. Door varkens een verharde uitloop te bieden blijven de vergunningen mogelijk behouden.


Milieurechten niet langer weggeven maar verkopen

06-08-2019 - 0 reacties Milieuwetgeving vraagt steeds meer van veehouders, de uitstoot moet op veel fronten omlaag. CO2 en ammoniak zijn belangrijke voorbeelden. Waar boeren zich geconfronteerd zien met steeds meer maatregelen die alleen maar geld kosten, weten bedrijven in de industrie de emissierechten die zij niet meer nodig hebben voor veel geld te verkopen.


Doorstart lonkt voor stoppende varkenshouder

03-08-2019 - 0 reacties De varkenshouders die deelnemen aan de Stoppersregeling 'Actieplan Ammoniak Veehouderij' doen er goed aan om nog eens te overwegen of een doorstart niet de moeite waard is. Door varkens een verharde buitenuitloop te geven, blijven de vergunningen behouden en kan ammoniaksaldering geld opleveren.