Ammoniak

Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws over Ammoniak. Ammoniak is een van de 16279 onderwerpen op Nieuwsgrazer.

Ammoniak nieuws

Schouten is blij: Nederlandse boeren mogen nog eens twee jaar extra mest uitrijden

22-06-2020 - 23 reacties Nederlandse boeren mogen ook de komende twee jaar meer mest uitrijden dan veel van hun Europese collega's. De lidstaten van de Europese Unie hebben ingestemd met verlenging van de zogeheten derogatie (toestemming om af te wijken van de norm). Wel moeten de boeren aan extra voorwaarden voldoen.

Volgens Europese regels mogen boeren niet meer dan 170 kilo stikstof uit dierlijke mest uitrijden per hectare grond. Voor Nederlandse boeren geldt echter een hogere limiet, net als voor hun collega's uit Denemarken, Duitsland, Ierland en delen van België en Italië. Die uitzonderingspositie is het gevolg van ons gematigde klimaat en de hoge opbrengst van het grasland.

250 kilo
Nederlandse boeren mogen daarom 230 kilo (op de zandgronden) tot 250 kilo stikstof (in de rest van het land) uitrijden. Wel moeten ze minstens 80 procent grasland hebben. Grasland neemt de mest beter op dan land waarop bijvoorbeeld maïs wordt verbouwd.
In de aanvullende voorwaarden staat nu dat mest uitrijden met een zogeheten sleepvoetbemester op klei- en veengrond alleen nog mag als het niet warmer is dan 20 graden. Ook het gebruik van drijfmest, met veel gier, wordt beperkt. Zo moet de uitstoot van ammoniak worden teruggedrongen.

Schouten is blij
Minister Schouten van Landbouw is blij dat de uitzonderingspositie voor de Nederlandse boeren wordt verlengd. "Het is goed nieuws voor boeren dat zij tot 2022 dezelfde hoeveelheid mest uit mogen rijden als in de afgelopen twee jaar. Ook de waterkwaliteit profiteert van dit besluit."
Ongeveer 19.000 boerenbedrijven maken gebruik van de derogatieregeling. Het besluit over verlenging van de regeling komt voor veel boeren wel laat: het mestseizoen loopt van februari tot en met juni.


LTO: rapport bevestigt dat stikstofdrempel omhoog moet

15-06-2020 - 0 reacties Het kritische rapport van de commissie-Hordijk over stikstofberekeningen is wat LTO Nederland betreft een bevestiging van „eerder aangekaarte tekortkomingen”. De land- en tuinbouworganisatie ziet zich gesteund in het pleidooi voor verhoging van de zogeheten drempelwaarde. Uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) onder de drempelwaarde geldt als verwaarloosbaar, daar is geen vergunning voor nodig.


‘Vrijwillige uitkoop van boeren is niet voldoende als oplossing voor stikstofprobleem’

08-06-2020 - 3 reacties Het vrijwillig uitkopen van boeren is niet voldoende om het stikstofprobleem op te lossen. Dat stelt het Adviescollege Stikstofproblematiek voor in zijn eindadvies aan het kabinet. Maandag is dat gepubliceerd.
Het college onder leiding van Johan Remkes heeft maandenlang onderzoek gedaan naar de uitstoot van ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx) en kwam maandag met bevindingen en een definitief advies aan het kabinet.
Niet alleen op vrijwillige basisHet uitkopen van veehouderijen is vooral van belang bij bedrijven in de buurt van kwetsbare natuur. En dat kan daar niet alleen op vrijwillige basis, meldt de NOS.
En ook in de landbouw zijn flinke maatregelen nodig. Die is voor ruim veertig procent verantwoordelijk voor de stikstofuitstoot in de vorm van ammoniak, zegt de commissie.

'Serieus werk maken van natuurherstel'De commissie Remkes zegt in hun advies dat de stikstofuitstoot in Nederland in 2030 moet zijn gehalveerd en het kabinet moet "serieus werk maken" van natuurherstel. Die doelen mogen geen vrijblijvend streven meer zijn, maar moeten wettelijk worden vastgelegd.
De Raad van State verwees het stelsel waarmee de overheid de stikstofuitstoot reguleerde vorig jaar al naar de prullenbak, omdat het veel te vrijblijvend was.

LEES OOK:
Boeren praten niet verder met provincie over stikstof
Gesprek over stikstof tussen boeren en minister Schouten loopt vast: 'Gemiste kans'
Minister Carola Schouten tikt provincie op de vingers voor 'lukraak' opkopen van boerderijen


Proefstalstatus voor gebruik van drijmestadditief van Agri Minerals

30-03-2020 - 1 reacties Agri Minerals uit Roosendaal heeft een proefstalstatus verkregen om voor de toepassing van het drijfmestadditief NO-CH om aan te tonen dat het gebruik van het middel de emissie van ammoniak verlaagt en daarvoor een definitieve vermelding op de lijst van de Regeling Ammoniak en Veehouderij te verkrijgen. De aanvraag wordt gedaan in een combinatie met het gebruik van een vloer met de Easyfixge rubberen toplaag van HCI, een geborgd doseersysteem en een sproeisysteem op de mestrobot van JOZ. De bedrijven zijn op zoek naar 4 geschikte proefstallen voor metingen.


LTO en POV vrezen willekeur in vergunningverlening

03-03-2020 - 0 reacties Vrees voor willekeur aan gemeentelijke en provinciale regels op gebied van ammoniak, geur en fijn stof.


Miljoenensubsidie provincie voor nieuw stalsysteem

14-02-2020 - 0 reacties DEURNE - Deurnese varkenshouder Meulendijks gaat met nieuw stalsysteem aan de slag. Flinke reductie van ammoniak, methaan en geur voorzien.


Provincie Noord-Brabant steunt realisatie nieuw varkensstalsysteem Total Circulair Farmconcept

13-02-2020 - 0 reacties De provincie Noord-Brabant steunt de realisatie van een nieuw stalsysteem bij 3 Brabantse varkenshouders. Dit stalsysteem voorkomt grotendeels de vorming van methaan, ammoniak en geur. De provincie ziet deze brongerichte aanpak van emissies als een kansrijke innovatie waarmee boeren kunnen ondernemen in balans met hun omgeving. De provincie verleent een subsidie van 4,4 miljoen euro.


Mest verdunnen met water. Biedt dat soelaas?

01-02-2020 - 32 reacties Het is een veelbelovende maatregel om ammoniak te reduceren: mestverdunning. De term galmt in de melkveehouderij daarom ook al een poosje door de wandelgangen. Maar wat is het effect van mestverdunning nu precies? Wat zijn de obstakels en wanneer moeten boeren er massaal mee aan de slag? Nieuwe Oogst zocht het uit.


Gedetailleerde kaart van ammoniak op straatniveau gepubliceerd

18-01-2020 - 30 reacties Er is een kaart gepubliceerd met RIVM data over de NH3-uitstoot op straatniveau. Op deze interactieve kaart met 730.000 datapunten kan elke boer of burger kijken of de data van het RIVM overeenkomt met de eigen beleving van de omgeving.





Op kaart is de ammoniak-uitstoot op straatniveau te zien en iedereen kan nu beoordelen wat de emissie in hun omgeving is. Elk datapunt is ongeveer een vierkante kilometer. Wat zichtbaar is, is dat in gebieden met een hogere uitstoot er relatief meer intensieve veehouderij is. Ook lijkt er in het westen van Nederland minder ammoniak uitgestoten te worden dan in Zuidoost- Nederland en de regio rondom Amersfoort en Barneveld. Binnenkort wordt ook een NOx-kaart gepubliceerd op basis van de RIVM data.


Deurnese varkenshouders werken samen aan stal met minder uitstoot

11-01-2020 - 0 reacties DEURNE - Vijf varkenshouders uit Deurne werken samen aan een vernieuwend systeem om de uitstoot van onder andere ammoniak terug te dringen. Deze week hebben de vijf een financiële bijdrage van de gemeente Deurne gekregen voor de opstartfase.


Landbouw kan reduceren, maar wil geen concessies

20-11-2019 - 0 reacties Het Landbouw Collectief verwacht met een divers maatregelenpakket 7 tot 9 kton ammoniak te kunnen reduceren. Bij de presentatie vandaag wat vandaag (20 november) in Nieuwspoort Den Haag plaatsvond, werd ook heel duidelijk wat ze niet willen. Concessies lijken niet mogelijk. Wel wordt wel opgeroepen tot een gesprek met het kabinet.


Boeren maken op Catshuis vooral duidelijk dat ze willen blijven boeren

13-11-2019 - 5 reacties Een delegatie boeren heeft in het Catshuis een gesprek gehad met premier Rutte en minister Schouten van Landbouw. De meesten spraken achteraf van een goed gesprek, al hebben ze van het kabinet nog geen echte oplossingen gehoord voor de stikstofproblemen.

Vanmorgen presenteerde Rutte een eerste set maatregelen om de bouwprojecten die stil liggen door de stikstofnormen weer vlot te trekken. Veeboeren moeten daarvoor hun koeien ander voer gaan geven, zodat er minder ammoniak vrijkomt uit de uitwerpselen van de dieren. Die stikstofruimte kan dan weer gebruikt worden in de bouw.

Inkrimpen veestapel
Maar daar zal het niet bij blijven. De boeren vrezen dat er nog veel ingrijpender maatregelen komen, zoals het inkrimpen van de veestapel. Ze zijn bang dat ze dan gedwongen zullen moeten stoppen. "Ze hebben ons geprobeerd gerust te stellen, maar de plannen die er nu liggen beperken ons in onze ontwikkelingsruimte. Ze slaan de dynamiek in de sector dood", zei een van de boeren na afloop.

Rutte zei onder de indruk te zijn van de persoonlijke verhalen van de boeren. "Ze hebben indrukwekkend grote zorgen." Volgens de premier is de inzet van het kabinet dat boeren die willen doorgaan ook kunnen blijven boeren. "Misschien op een andere plek, of met behulp van technologie." Ook boeren die willen stoppen, krijgen daarbij steun, benadrukte minister Schouten.


De boer kan nog veel doen aan de uitstoot van ammoniak

08-11-2019 - 0 reacties Plas en poep niet mengen. En op het juiste moment mest uitrijden. Dat helpt.


Schouten: stikstofarm voer voor de korte termijn

31-10-2019 - 23 reacties Landbouwminister Carola Schouten laat de mogelijkheid doorrekenen om verplicht stikstofarm voer te introduceren in de Nederlandse veehouderij. Hierdoor kan op korte termijn de uitstoot van ammoniak wellicht dalen, waardoor ruimte wordt gemaakt voor onder meer woningbouw.

Het kabinet wil dat boeren hun koeien voer gaan geven waar specifieke enzymen aan zijn toegevoegd. De dieren stoten dan minder stikstof uit, en die stikstofruimte kan gebruikt worden om bouwprojecten die stil liggen weer op gang te brengen.


'A-ware is wel bestand tegen inkrimping melkveestapel'

28-10-2019 - 0 reacties De Nederlandse veestapel moet niet verder krimpen, vindt topman Jan Anker van kaasfabrikant A-ware. Hij wil dat het Rijk financieel bijspringt zodat de sector problemen met stikstof, ammoniak en fosfaten zelf kan oplossen. Mocht het toch tot een inkrimping komen dan verwacht Anker dat kleinere en oudere kaasfabrieken daar meer last van zullen krijgen dan de nieuwe en efficiënte fabrieken van zijn bedrijf in Heerenveen.


Remkes over ammoniak (2008)

23-10-2019 - 0 reacties Heeft ie bijgeleerd of is het u vraagt wij draaien?
Filmpje in link

“Remkes in 2008 over stikstof / stikstofverbindingen zoals ammoniak: 'Volgens mij is de ammoniakdiscussie, zijn alle geleerden het er in meer of mindere mate inmiddels wel over eens dat die discussie destijds sterk overtrokken was.' Scoop t.co/vcyWsjW3M0”/


Mineral Valley Twente gaat ammoniak meten

07-10-2019 - 0 reacties Mineral Valley Twente gaat proeven starten om de stikstofuitstoot te verlagen via voermaatregelen.

Het netwerk voor een vruchtbare bodem en mestverwaarding in Twente wil de uitstoot van stikstof door landbouwbedrijven gaan meten in een nieuwe proeftuin. Op die manier moet er meer duidelijkheid komen over de effecten van voermaatregelen op de ammoniakuitstoot.


Alle leugens over stikstof en beleid op een rij gezet.

06-10-2019 - 16 reacties Feynman en/of Feiten – De Pokongranaat
De dubieuze rol van het RIVM in de stikstofgekte

Onze regels zijn ruim 400 keer strenger dan in Duitsland. Daar is meer dan 20 mol per hectare per jaar toegestaan, hier staat de streep al op 0,05 mol/ha/jaar. Het ministerie van I&W geeft al toe: 32% van de neerslag van stikstofoxiden en ammoniak in Nederland komt uit het buitenland. Als wij onze veeteelt ietsje over de grens gooien, wordt dat alleen maar erger. Nu al importeren we 61 miljard aan landbouwproducten.
Het PAS-systeem wilde per project een uitzondering maken, en daarmee per activiteit bepalen wat wel of niet is toegestaan. Het had het meest zorgvuldige systeem van de EU kunnen worden. Helaas afgekeurd, dus mag er niets meer. We willen een miljoen woningen bouwen voor 2030 omdat de bevolking jaarlijks met honderdduizend groeit.
Hoe bizar laag 0,05 mol per hectare per jaar is, blijkt als je gaat rekenen. Ik heb in de regeling nog niet gevonden of ze het element stikstof (N2) bedoelen die voor 78,5% in onze atmosfeer zit, of het atoom stikstof. Daardoor kan ik er een factor twee naast zitten, wat compleet verwaarloosbaar is bij de factor ruim 400 hierboven.
Ammonium (NH4+) weegt 18 gram per mol. Nitraat (NO3-) weegt 62 gram per mol. Gemiddeld 40 gram per mol. Bij ons plafond mag er 2 gram ammoniumnitraat per hectare per jaar op het land komen. Dat is een halve theelepel op twee voetbalvelden. De regels zijn nog extremer dan Thierry Baudet al inschatte.
Ik wil niemand op ideeën brengen, maar als iemand jaarlijks voor € 2,89 een busje van 100 gram Pokonpoeder koopt en dat zorgvuldig uitstrooit op een hectare Natura2000-gebied, dan overschrijdt deze milieuterrorist de norm al 23 keer. In ieder busje zit immers 45,7 gram ammoniumnitraat. (De 16% stikstof geeft 16 gram stikstof, daar komt nog zuurstof en waterstof bij.)

Ik heb altijd gedacht dat ANFO een groter probleem was. Maar nu we dit weten moet alle kunstmest bij alle bouwmarkten en tuincentra uit het schap. Moeten natuurgebieden met dienstplichtige militairen beveiligd worden tegen dumping van kunstmest & drugsafval. En moet er een zo groot mogelijke bevolkingsreductie komen door baby's op te eten.
Als je stikstofoxiden en ammoniak op 1 hoop gooit, krijg je iets heel moois. Stikstofoxiden vormen salpeterzuur, het ammoniak is basisch. Die gaan elkaar neutraliseren. Compendium voor de Leefomgeving schrijft dat de zuurgraad in de bodem met anderhalf procent is gedaald over een periode van 17 jaar, erkent dat de neerslag van zuren gedaald is en ziet vooral natuurlijke oorzaken.
De extra stikstofoxiden en ammoniak kunnen nog wel een ander effect hebben in Natura2000-gebieden. Sommige planten zijn afhankelijk van weinig ammonia en nitraat in de grond. Dit geeft ook kansen, rond een natura2000 gebied zou je planten kunnen kiezen die veel ammonia en nitraat hun omgeving halen en daarmee afvoeren, de meest kosteneffectieve maatregel.
Dat zie je ook terug in het luchtmeetnet, de beste scores zijn de achtergrondstations, zoals De Rijp-Oostdijkje, Cabauw-Wielsekade en Fijnaart-Zwingelspaansedijk. Alle drie midden op het platteland, tussen de boeren waar ons eten vandaan komt. Waarom moeten de boeren het meeste inleveren? Ze leven en werken in de schonere lucht.
Kijk je naar het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit, dan zie je eigenlijk een bijzonder informatief hoorcollege meetfouten maken. Diverse stations staan pal naast veestallen, of direct boven een rioolput. Die meet niet de algemene luchtkwaliteit buiten, maar vooral lokale riooldamp. Alsof dat nog niet genoeg is, gaat de RIVM even helemaal los met het aanvullen van missende meetdata.
Het RIVM bepaalde ook depositie van ammoniak in Bargerveen met de COTAG installatie. De hoogste waarde werd gemeten in februari 2012, (p24 PDF) terwijl die ammoniak toen niet in de lucht zat. Vanwege een ongewoon strenger winter werd de mest pas na februari uitgereden. Dat is alsof je regen kunt meten, die nog niet gevallen is.

Het ministerie van I&W publiceerde een stukje propaganda. Weer de landbouwsector compleet verguisd met Hollywoodaccounting. Zo worden vliegbewegingen boven de 3000 voet (914 meter) niet meegeteld. Een Boeing 737 of Airbus A320 zit binnen anderhalve minuut na het opstijgen al boven dat plafond, binnen het rekenmodel worden alle vliegtuigen daarboven magisch aangedreven.
Dat is vreemd, omdat stikstofoxiden en ammoniak beide zwaarder zijn dan de rest van de lucht, en goed oplosbaar in water. Dit komt vanaf iedere hoogte netjes naar beneden. Als gas, of opgelost in regenwater. Misschien iets later, misschien iets beter verdeeld, maar dit rekenmodel kijkt bij die uitstoot even de andere kant op.
Het plaatje van vorige week bestaat alleen in computermodellen. Die scherpe verschillen zie je niet terug in het luchtmeetnet. Midden in de stad geeft hooguit drie keer zo veel NO2 dan de achtergrondstations. Het klopt niet met satellietmetingen, waar Amsterdam en Schiphol roder zijn dan Brabant. De theorie wordt afgewezen door de praktijk.
Er wordt overdag 40 microgram NO2 per kubieke meter gemeten. (Ruim beneden het maximum van 1910 microgram per kubieke meter die de ILO & WHO publiceren.) De 221 ton stikstofoxiden en 127 ton ammoniak geven samen 148 ton pure stikstof. Verdeelt over onze vier miljoen hectare 36 gram/ha/jaar. De vergunningsgrens is verwaarloosbaar bij de huidige neerslag.
Er bestaat een commercieel belang bij ingenieursbureaus om zo veel mogelijk onder deze stikstofregeling te laten vallen. Hoe lager de norm, hoe meer complexe milieueffectrapportages, hoe meer dure (preventieve) stikstofdepositieberekeningen. Zelfs voor gasloze huizen met een elektrische auto voor de deur, die lokaal niets uitstoten.
Allemaal risicoloos & repetitief draaien van hetzelfde Excelletje, tegen een vorstelijk uurtarief. Verzorgd door goedkope specifieke getrainde administratieve krachten. Binnen de kantoortuin de one-trick pony's, zonder behoefte aan een gedegen technische opleiding. De idiot savant die dit stikstofmodel gemaakt heeft, maakte een regenboog en vond de pot met goud.
De persoon die dit verzonnen heeft, creëerde een fantasiewereld en markt voor technische adviezen, maar gaat blijkbaar zelf met het vliegtuig met vakantie. Ik hoop dat er ook een plan komt wat we gaan eten. Want zelfs veganisten zijn afhankelijk van boeren voor hun granen, peulvruchten, tofu, noten en zaden. Of zijn ze nog jagers en verzamelaars?

In de originele tekst staan ook nog wat verhelderende afbeeldingen


Kalksuspensie op meststrook vermindert uitstoot ammoniak met sleepvoet

04-10-2019 - 0 reacties De NMT (Nutriënten Management Instituut) doet onderzoek naar het toedienen van een kalksuspensie op de meststrook tijdens het bemesten met de sleepvoetenmachine.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data