Brandstof

Brandstof nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Brandstof nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Brandstof nieuws

Ketonen zijn geen doping

07-05-2019 - 0 reacties Vraag het eens aan de winnaars van de voorjaarsklassiekers van dit jaar. Wie van jullie gebruikt ketonen? De kans dat je een eerlijk antwoord krijgt, is zeker niet uitgesloten. Ketonen, brandstof uit vet die het lichaam aanmaakt als het geen suikers meer heeft om als energie te gebruiken, verhogen de prestaties van duursporters, zoals wielrenners. Ze staan niet op de dopinglijst.


Vooralsnog geen nadelen aan ondiep ploegen met ECO-ploeg

01-05-2019 - 0 reacties Met een ECO-ploeg zou de koolstof in de bodem beter behouden moeten blijven dan met een conventionele ploeg. Daarbij is er minder brandstof nodig om met deze ploeg het land te bewerken. Daarom zijn er nu proeven met deze alternatieve ploeg.


Vooralsnog geen nadelen aan ondiep ploegen met ECO-ploeg

01-05-2019 - 0 reacties Met een ECO-ploeg zou de koolstof in de bodem beter behouden moeten blijven dan met een conventionele ploeg. Daarbij is er minder brandstof nodig om met deze ploeg het land te bewerken. Daarom zijn er nu proeven met deze alternatieve ploeg.


NMV kritisch op deelnemers Ronde Tafel Gesprek Landbouw Klimaat

20-04-2019 - 40 reacties Verbaasd waren wij over uitgenodigde partijen aan dit Ronde Tafel Gesprek. Reden voor NMV om daar een statement over te maken.

NMV voorzitter Harm Wiegersma sprak donderdag in op een Ronde Tafel Gesprek over klimaat en landbouw in de Tweede Kamer. Zijn inleiding luidde zo:

Geachte voorzitter, allereerst bedankt voor uw uitnodiging. Ik ben Harm Wiegersma, voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders vakbond. Anders dan het overgrote deel dat hier vandaag aan tafel zit, vertegenwoordig ik de onderkant van de keten: de mensen die ook echt landbouw bedrijven. Dát deel van het systeem waar we het vandaag over hebben, waar straks daadwerkelijk klimaatmaatregelen genomen moeten worden. Dit wordt namelijk niet gedaan door mensen die er uitsluitend theoretisch over nadenken. Zij voelen dat zelf niet. Ik ben tevens praktiserend melkveehouder.

Het bevreemdt mij, dat waar het gaat om landbouw in relatie tot klimaat hier meer anti-veehouderij partijen zijn uitgenodigd dan veehouders. Terwijl veehouders wél met de gevolgen van het klimaatakkoord geconfronteerd worden, en die tegenlobby niet eens zelf landbouw bedrijft. Zo wordt de discussie hier blijkbaar gevoerd. De link naar klimaat ontgaat mij van het uitnodigen van een dierenarts hier aan tafel, die een partij vertegenwoordigt die zich uitsluitend verzet tegen de veehouderij. Het idealisme krijgt hier zo een podium, dat doet geen recht aan alle hardwerkende boeren die ik vertegenwoordig die iedere dag voor dag en dauw opstaan om u van gezond voedsel te voorzien. Het staat eenieder uiteraard vrij om landbouwgronden of bedrijven aan te schaffen en deze naar eigen inzicht rendabel te maken. Het is onnodig om in dat proces op slinkse wijze een sector kapot te willen beschadigen. Bovendien een belangrijke sector ,die juist in het klimaatdebat een bijdrage kan leveren.

Boeren hebben namelijk een oplossing. Daar liggen kansen, zeker in de melkveehouderij. De landbouwsector is de enige sector waar op dit moment een reële potentie voor negatieve emissies is. De melkveehouderij is sinds de jaren 80 al fors gekrompen, in tegenstelling tot andere sectoren. Er zijn kansen op verschillende pijlers, maar daarvoor hebben boeren wel uw medewerking en steun nodig. Laat het klimaatakkoord niet verworden tot het paard van Troje ten gunste van de eiwittransitie, die ons momenteel op alle mogelijke manieren door de strot geduwd wordt.

Tot slot wil ik mijn pleidooi eindigen met het volgende: Emissies zijn inherent aan leven. U ademt op dit moment CO2 uit, daarmee veroorzaakt u dus broeikasgasemissie. Koeien net zo; methaanemissie van koeien is onderdeel van de biologische koolstofkringloop. Waarom methaan van koeien wel meenemen en broeikasgasemissie van mensen niet? Het échte probleem is natuurlijk fossiele brandstof. De focus op biologische processen is wat ons betreft slechts een afleiding van waar het daadwerkelijk om gaat. Maar gelukkig kunnen boeren óók op dat gebied een bijdrage leveren. Koester dat!

NMV: voor boeren!

Originele beschrijving

NMV voorzitter Harm Wiegersma sprak vandaag in op een Ronde Tafel Gesprek over klimaat en landbouw in de Tweede Kamer. Zijn inleiding luidde zo:

Geachte voorzitter, allereerst bedankt voor uw...


Van het gas af? Welnee, de vraag zal wereldwijd alleen maar toenemen

28-03-2019 - 0 reacties Het Duitse gasbedrijf Wintershall dicht zichzelf een prachtige toekomst toe. Landen slurpen onverminderd fossiele brandstof, ondanks het ‘Parijs-akkoord’. Ook Nederland geldt als ‘groeimarkt’.


Klimaat noopt tot druppelirrigatie en andere innovatie

14-03-2019 - 0 reacties Nog tot maandag kan je inschrijven voor een studienamiddag van Bodemkundige Dienst van België (BDB) over irrigatie van landbouwteelten. Dat thema is actueler dan ooit gelet op de droogte die zowel in 2017 als in 2018 voor opbrengstderving zorgde. De klimaatverandering zal onvermijdelijk een impact hebben op landbouwopbrengsten, zo maakt KU Leuven duidelijk. Lange droogteperiodes dwingen de sector tot een efficiënter watergebruik, wat ook mogelijk is dankzij innovatie. Groentetelers kunnen bijvoorbeeld arbeid en brandstof uitsparen én efficiënter beregenen door hun diesel slurpende haspel te vervangen door druppelirrigatieslangen. In de fruitteelt is druppelirrigatie reeds een courante techniek. Experten zullen de voor- en nadelen van de verschillende irrigatiemethoden opsommen, en het boek ‘30 jaar irrigatieproeven’ voorstellen.


Nieuwe brandstof bestaat voor 60 procent uit water en komt naar Nederland

22-02-2019 - 0 reacties De nieuwe brandstof Electriq~Fuel komt in 2020 naar Nederland. Deze brandstof bestaat voor 60 procent uit water en is op waterstof gebaseerd. Fabrikant Electriq~Global wil onder meer recyclingfabrieken starten en de brandstof aanbieden voor vrachtwagens, schepen en mobiele generatoren.


Melkveehouder Mts Zijlstra -Talsma met Kongskilde VM 16 voermengwagen

09-02-2019 - 0 reacties De voermengwagens van Kongskilde onderscheiden zich onder andere in staalkwaliteit en menging.Uit onafhankelijke testen blijkt dat de wagen het meest egaal mengt zodat een uitgebalanceerd rantsoen verstrekt wordt. De lage vermogensbehoefte geeft een aanzienlijke besparing op brandstof en is het mogelijk om met “lichte” tractoren te werken. 


Bioplastics moeten suikersector redden

05-02-2019 - 0 reacties CEFS, de branchevereniging voor Europese suikerproducenten, meldt dat industriële toepassingen van bietsuiker de sector redding moeten bieden. Grootschalig toepassen lukt nu niet, met name door oneerlijke concurrentie met fossiele brandstof.


Case 4230 - Dashboard RPM, snelheidsmeter, brandstofpeil en temperatuur blijven op beginscherm staan

29-01-2019 - 1 reacties Case 4230 Pro bouwjaar 1997:

Dashboard blijft na opstarten gewoon op beginstand staan, namelijk brandstofpeil, temperatuur, rpm, snelheidsmeter veranderen niet na starten motor. Zwarte voedingskabel achter dashboard al nagekeken. Iemand een idee?


Claas 960 Terra-Trac smal op de weg

26-12-2018 - 0 reacties Met TERRA TRAC maakt u de verplaatsingstijd kort, gemakkelijk en efficiënt. U rijdt op de weg tot 40 km/u en bespaart met gereduceerd motortoerental brandstof. Dankzij de toelating als rupsbandvoertuig staat u voor het rijden conform de wetgeving met zware voorzetstukken niets in de weg. Ontziet de kopakker. Bij het keren op de kopakker of bij krappe bochten op grasland vermindert de JAGUAR TERRA TRAC automatisch het contactoppervlak van de rupsband met een derde. Dit vermindert aantoonbaar het beschadigen van de graszode. Zelfs bij de smalste rupsband (635 mm)…


Belgische en Hollandse importeurs ervaren hinder door protesten ‘gele hesjes’

06-12-2018 - 0 reacties Tholen – Drie weken geleden begonnen de protesten van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk als protest tegen de taks op brandstof. M


Stoppen met hout als ‘duurzame’ brandstof is niet zo eenvoudig

30-11-2018 - 0 reacties "Vanaf deze maand worden massaal houtkorrels verstookt met 3,5 miljard euro groene subsidie. Dat is niet beter, maar slechter voor het klimaat. Daar hoor je de milieubeweging niet over." Met die woorden leidt de Groene Amsterdammer de eerste geschiedschrijving van een vergissing in.


Nog een Renault T High Special Edition voor Coan Transport

07-11-2018 - 0 reacties

Originele beschrijving

Na al in bezit te zijn van de grijze en witte variant, rijdt sinds kort de 3de (!) Renault T High Special Edition rond bij Coan Transport. Trotse chauffeur Sander de Kock krijgt veel complimenten. En eerlijk is eerlijk dat verdient hij ook. De speciale uitvoering is onder andere voorzien van een 520 pk-motor en luchtgeveerde vooras voor nog meer comfort. Daarnaast beschikt de truck over Optivision: een Predictive Cruise Control systeem met GPS. Optivision gebruikt topografische data om de schakelstrategie te optimaliseren en de acceleratie en voertuigsnelheid te reguleren om brandstof te besparen. Verder zijn Adaptive Cruise Control (ACC),


1728 kilometer met een Iveco op LNG

25-10-2018 - 0 reacties

Originele beschrijving

Alternative brandstoffen beginnen steeds belangrijker te worden in transportsector, naast bijvoorbeeld DAF en Mercedes die inzetten op elektrisch vervoer is Iveco met LNG bezig. En met die brandstof heeft en Iveco Stralis NP een afstand van maar liefst 1728 kilometer afgelegd tijdens een rit van London naar Madrid zonder bij te tanken. Afgezien van minder C02 uitstoot heeft het ook een besparing opgeleverd van ongeveer 228 euro aan brandstofkosten. An IVECO Stralis NP (Natural Power) 460hp truck from the UK has completed what is believed to be the longest ever journey by road on a single fill of Liquid Natural


Voorkom vocht in de diesel

15-10-2018 - 1 reacties Bacteriën en schimmels kunnen, met behulp van te veel vocht in de brandstof, groeien. Bacteriegroei zorgt voor grote problemen in brandstoftanks en brandstoffilters. Aan diesel wordt biodiesel toegevoegd. Tevens zit er veel minder zwavel in brandstof dan vroeger. Dit maakt de brandstof schraler en zorgt voor minder smering. Vanuit het milieu oogpunt zijn het toevoegen van biodiesel en de afname van zwavel in de brandstof mooie ontwikkelingen. Echter in de praktijk leveren biodiesel en vermindering van zwavel grote problemen op. Problemen die uiteindelijk kunnen leiden tot bacteriegroei…


Allis-Chalmers FD 3 - Starten na 15 jaar stilstand

15-10-2018 - 28 reacties Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een allis chalmers fd3, en nu probeer ik deze te starten.
Ik loop tegen het probleem aan dat er niet genoeg druk wordt opgebouwd in de leidingen naar de verstuivers.
Er komt wel diesel uit maar niet genoeg denk ik.
De trekker gebruikt een brandstofpomp van rotodiesel.
Er zitten twee ontluchtings schroeven op.
Uit de bovenste schroef komt geen brandstof.
De rest heb ik voor zo ver ik weet, goed ontlucht.

Wat kan ik er aan doen om m aan de loop te krijgen?

Alvast bedankt


870Pk 12 rijen John Deere 9800i geweld in het Hollandse veld

20-09-2018 - 2 reacties Vandaag werd de de John deere 9800imet 870 Pk met Kemper490 losgelaten op een perceel mais in Nederland met een gemak werden de 12 rijen mais weg gewerkt door de machine. De 9000 serie is uitgerust met de nieuwste technologie voor veldhakselaars en levert klanten 10 procent meer productiviteit in vergelijking met de huidige topmodellen van John Deere, terwijl er maar liefst 10 procent minder brandstof wordt verbruikt. Daarnaast behaalt de 9000 serie consequent 10 procent hogere korrelverwerkings-scores als het gaat om de verwerking van maïssilage. Deze uitstekende prestaties worden bevestigd…


NS-bussen rijden vanaf januari op biobrandstof

10-09-2018 - 0 reacties UTRECHT - Reizen met het Openbaar Vervoer is vanaf 1 januari 2019 nóg duurzamer: de bussen die NS inzet als vervanging voor treinen gaan dan rijden op brandstof uit afval. Vandaag sluit NS met twee busbedr...Lees meer


De nieuwe John Deere 9800i in actie 870 pk

01-09-2018 - 0 reacties De 9000-serie is uitgerust met de nieuwste technologie voor veldhakselaars en levert klanten 10 procent meer productiviteit in vergelijking met de huidige topmodellen van John Deere, terwijl er maar liefst 10 procent minder brandstof wordt verbruikt. Daarnaast behaalt de 9000-serie consequent 10 procent hogere korrelverwerkings-scores als het gaat om de verwerking van maïssilage. Deze uitstekende prestaties worden bevestigd door verschillende veldtesten, zowel uitgevoerd door John Deere als door gerenommeerde onafhankelijke onderzoeksinstituten.  De hakselaars hebben een nieuw, fris…