Eemshaven

Volg al het nieuws over Eemshaven, een van de 17233 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Eemshaven nieuwsbrief.

Eemshaven nieuws

'Zeewier heeft de potentie om een groot gewas te worden, daar ben ik zwaar van overtuigd'

14-04-2021 - 0 reacties In de Eemshaven is woensdag een proef van start gegaan met het kweken van zeewier.


Aardappelvelden moeten plaatsmaken voor grotere Eemshaven

14-04-2021 - 0 reacties De Eemshaven in het noordoosten van de Groningen wordt anderhalf keer zo groot. Met de uitbreiding op omliggende landbouwgrond komt er onder meer ruimte voor datacenters en de hightech auto-industrie. De provincie hoopt zo nieuwe werkgelegenheid te creëren. Bewoners van omliggende dorpen strijden al jaren tegen verindustrialisering van het gebied.


LTO Noord tegen onteigening landbouwgrond Eemshaven

14-04-2021 - 0 reacties Provincie Groningen en gemeente Het Hogeland zijn voornemens, via de Wet Voorkeursrecht, om de Oostpolder (tussen Oudeschip en Eemshaven) te gebruiken voor uitbreiding van de Eemshaven. LTO Noord is tegen het voornemen om hoogwaardige landbouwgrond op te offeren voor industriële doeleinden, zonder dat er…


Zeewierkweek testen in de Eemshaven: is kweek mogelijk rondom offshore windparken?

09-04-2021 - 0 reacties In de Eemshaven wordt volgende week begonnen met het testen van zeewierkweek. Gekeken wordt of natte zeewierkweek op het Wad of rondom offshore windparken mogelijk is.


Provincie geeft kolencentrale RWE in Eemshaven groen licht voor bijstook biomassa

25-03-2021 - 0 reacties De provincie Groningen wil energiemaatschappij RWE toestemming geven om 15 procent extra biomassa bij te stoken in zijn kolencentrale in de Eemshaven.


Bezoek Koning stond in het teken van waterstof

05-03-2021 - 0 reacties Het onaangekondigde bezoek van Koning Willem-Alexander donderdag aan de Eemshaven en Delfzijl stond volledig in het teken van waterstof.


Mark Rutte pleitte voor een kerncentrale in de Eemshaven en dat leidde tot veel commotie: is Groningen het afvoerputje van Nederland?

01-03-2021 - 0 reacties VVD-leider Mark Rutte pleitte zondagavond tijdens het verkiezingsdebat van RTL4 voor de bouw van een kerncentrale in de Eemshaven. Dat leidt tot veel commotie, vooral in Groningen.


Noordelijke provincies willen dat waterstof banenmotor in regio wordt

28-12-2020 - 0 reacties Nu de gaskraan in Groningen wordt dichtgedraaid, verdwijnen er naar verwachting de komende tien jaar zo'n 20.000 banen in het Noorden. De drie noordelijke provincies en tientallen bedrijven willen dat verlies aan werkgelegenheid compenseren met investeringen in waterstof.
Er is al voor vele miljarden aan investeringsplannen bekendgemaakt, maar het wachten is nog op financiële hulp van het kabinet en Europa. Duurzame waterstof kan gemaakt worden met behulp van duurzame elektriciteit, maar voorlopig is hier nog een tekort aan. Toch wordt er in Groningen al volop geanticipeerd op een toekomst waarin waterstof een grote rol speelt.
Bij de gasopslag in het Groningse Zuidwending wordt in zogenoemde zoutcavernes gas opgeslagen. Daar wordt onderzocht hoe er de komende jaren ook waterstof in opgeslagen kan worden.
Buizen controleren
In het buitenland is al ervaring opgedaan met de opslag van waterstof in lege zoutmijnen, maar waterstof is 'dunner' dan aardgas. Gasleidingen en -aansluitingen moeten dus gecontroleerd en aangepast worden zodat waterstof goed door de buizen vloeit.
NOS op 3 legde eerder in deze video uit wat waterstof precies is en hoe het gebruikt kan worden:
De Gasunie wil de komende jaren gas in Nederland en West-Europa transporteren. Een deel van de bestaande infrastructuur moet aangepast worden voor waterstof. Het gaat dan met name om het gebruik van de zogenoemde 'dikke buizen' die van Groningen naar de industrie-clusters in Amsterdam, Rotterdam, Zeeland en Limburg lopen en de verbindingen met België en het Duitse Ruhrgebied.
Duurzame waterstof wordt gezien als een goed alternatief voor industriële en chemische processen die een hogere temperatuur nodig hebben dan met elektriciteit bereikt kan worden.
In Hoogezand timmert het bedrijf Holthausen al een aantal jaren aan de weg met de ombouw van voertuigen naar waterstof. Onder meer de veegwagens van de stad Groningen rijden er inmiddels en ook streekbussen en treinen zijn omgebouwd.
Holthausen is een van de bedrijven die betrokken is bij het investeringsprogramma van het bedrijfsleven in de noordelijke provincies. In totaal ligt er voor maar liefst negen miljard euro aan plannen klaar. Het komend jaar gaat Holthausen samen met het Amerikaanse Hyzon jaarlijks 500 nieuwe waterstofvrachtwagens in het Groningse Winschoten bouwen.
Een van de voortrekkers van de waterstofeconomie is gedeputeerde Nienke Homan, verantwoordelijk voor de energietransitie bij de Provincie Groningen: "We hebben op kleine schaal al laten zien dat het kan in het project Hydrogen Valley. Daar wekken we elektriciteit op met zon en wind die wordt omgezet in waterstof."
Om te kunnen opschalen is volgens Homan naast geld vooral heel veel meer duurzame elektriciteit nodig. Voor 2030 moeten er daarom volgens de provincie ten noorden van de Waddeneilanden nog veel meer windmolens op zee aangelegd worden dan het kabinet nu heeft gepland.
Verder zijn er miljarden nodig om bedrijven te steunen bij de bouw van grotere elektrolysefabrieken. Daar wordt zon- en windenergie omgezet in waterstof. Het probleem op dit moment is dat er nog geen overschot aan duurzame elektriciteit is, maar er al wel gewerkt moet worden aan de ontwikkeling van de techniek.
Homan denkt op basis van onderzoek van de Europese Commissie dat het verlies aan werkgelegenheid in de gassector gecompenseerd kan worden met 20.000 nieuwe banen als het gevolg van de waterstofinitiatieven.
Alleen al het project NortH2 van de Gasunie, Shell, RWE en Equinor zou goed kunnen zijn voor 5000 tot 12.000 banen berekende Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij waarschuwt wel dat al die banen niet zomaar bij de Groningers terechtkomen.
De bouw van windparken op zee en elektrolyse-fabrieken in de Eemshaven is gespecialiseerd werk. "De vraag is, zijn er mensen hier die dat kunnen of moeten die van buiten worden ingevlogen. We hebben eerder ook centrales aangelegd in de Eemshaven en heel veel van de mensen die hier bij betrokken waren kwamen van buiten."
Het onderwijs in Groningen probeert dat dit keer te voorkomen door zowel op mbo als hbo-niveau mensen op te leiden voor de waterstofeconomie. Docenten van het Noorderpoort College in Delfzijl maken bijvoorbeeld al mbo-leerlingen leerlingen wegwijs met elektrolyse. Ook worden werknemers van Holthausen omgeschoold voor de bouw van waterstofvrachtwagens.


Zonnepark in Eemshaven levert in derde kwartaal van 2021 voor het eerst groene stroom. Bouwwerkzaamheden staan op punt van beginnen

17-12-2020 - 0 reacties EEMSHAVEN - Op een negentien hectare groot terrein in Eemshaven wordt begin 2021 begonnen met de bouw van zonnepark Vopak Solar Park Eemshaven. Dit zonnepark krijgt een capaciteit van circa 25 megawatt. Dat staat gelijk aan het gemiddelde verbruik van ongeveer achtduizend Nederlandse huishoudens.


Boer uit Spijk krijgt ongelijk: TenneT hoeft mast niet te verplaatsen

15-12-2020 - 0 reacties TenneT kan door met de aanleg van de 380 kV-verbinding tussen de Eemshaven en Groningen. De bezwaren van een boer uit Spijk en inwoners van Bedum werden dinsdag door de Raad van State afgewezen.


Twintig zonnepanelen kapot door fout bij sloop windmolen

09-12-2020 - 0 reacties Door de fout bij de sloop van een windmolen in de Eemshaven zijn twintig zonnepanelen beschadigd geraakt. Dat laat eigenaar Solarfields van het bijbehorende zonnepark weten.


Onder hoogspanning: de knelpunten, vraagtekens en uitdagingen in het elektriteitsnetwerk

28-11-2020 - 0 reacties Het Klimaatakkoord neemt bezit van onze horizon, met een explosie aan wind- en zonneparken en een Eemshaven die groeit als duurzaam knooppunt. Tennet en Enexis Netbeheer investeren dik 2 miljard euro in het Noorden om alles snel, slim en betaalbaar aan te sluiten. Een verhaal over knelpunten, vraagtekens en uitdagingen.


Boeren: verzilting door komst kabels

19-06-2020 - 0 reacties GRONINGEN - De kabels die de op de Noordzee opgewekte stroom naar het Groninger vasteland vervoeren, moeten ten oosten van de Eemshaven worden aangelegd. Dat vindt LTO Noord.


‘Kabels windparken op zee moeten niet door Waddenzee naar Eemshaven lopen’

17-06-2020 - 0 reacties De voorkeur van netbeheerder TenneT, het ministerie van Economische Zaken en de regio zelf om de aanlanding van windparken op zee in Eemshaven-West plaats te laten vinden, wekt teleurstelling bij de oppositie in Provinciale Staten.


"Bedrijven, die CO2-uitstoot willen terugdringen, kunnen dat met algen op een rendabele manier doen"

03-06-2020 - 0 reacties In de Eemshaven, naast de Engie-gascentrale, klotsen de algen tegen de wanden op. In een soort lange, doorzichtige luchtbedden golft het groene water op het ritme van de luchtpompen. "In de biologische landbouw zitten ze bijvoorbeeld te springen om middelen tegen ziektes," zegt Monique Schoondorp. "In…


Kabinet onderzoekt versneld sluiten kolencentrales

24-03-2020 - 0 reacties Het kabinet heeft de afgelopen maanden onderzoek laten doen naar versnelde sluiting van bijna alle Nederlandse kolencentrales die nog draaien. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) bevestigt dat in NRC Next. Het gaat om centrales op de Maasvlakte en in de Eemshaven.


Nederlands plan voor grootste groene waterstofproject van Europa

27-02-2020 - 0 reacties Shell, Gasunie en Groningen Seaports hebben plannen om in de Eemshaven in Groningen de grootste groene waterstoffabriek van Europa te bouwen. De elektriciteit die nodig is voor de waterstofproductie wil het consortium opwekken in een windpark op zee, dat een ongekende 3 tot 4 gigawatt aan stroom moet leveren rond 2030 en later kan doorgroeien tot 10 gigawatt, meer dan het totale stroomverbruik van Nederlandse huishoudens. Wereldwijd bestaat nog geen enkel windpark van die omvang.


Weer protestacties door boeren, waarom demonstreren ze dit keer eigenlijk?

18-12-2019 - 0 reacties Snelwegen, grensovergangen, provinciehuizen, distributiecentra van supermarkten, Tata Steel, de Amercentrale, het Mediapark in Hilversum, de Eemshaven in Groningen en het Malieveld in Den Haag. Op zeker veertig plekken in Nederland waren ontregelende blokkades van boeren (en ook van een aantal bouwers).
Volgens de boeren zijn er verschillende redenen voor hun protestacties. In dit artikel lopen we ze langs.
Stikstof-akkoord
Meest actueel is de onvrede en onduidelijkheid over het principe-akkoord dat maandag is gesloten tussen boeren en het kabinet. Deze afspraken gaan over het verminderen van de stikstofuitstoot in de landbouw.
Over het voorlopige akkoord (lees hier de belangrijkste punten) is onderhandeld door het Landbouw Collectief. De dertien boerenorganisaties die daarin zijn verenigd, noemen de maatregelen breed gedragen en praktisch uitvoerbaar, maar volgens het collectief "zullen er altijd boeren zijn die het niet zien zitten".
Een van de boeren die het niet ziet zitten, hield vandaag bij het Malieveld een emotioneel betoog:
Veel maatregelen uit het akkoord moeten nog worden uitgewerkt. Dat geldt bijvoorbeeld voor de zaken die gevolgen hebben voor varkensboeren.
Voorzitter Aalt Dijkhuizen van het Landbouw Collectief begrijpt de acties van vandaag dan ook wel. "Het zit ondernemers hoog, het voortbestaan van je bedrijf raakt diep, er is een grote kloof in het vertrouwen tussen overheid en sector en ik kan mij voorstellen dat het niet met een paar woorden klaar is."
Minister Schouten van Landbouw zegt dat ze naast de 13 boerenorganisaties waar ze me sprak niet weet met wie ze nog afspraken moet maken:
Dat er überhaupt een akkoord was bereikt, bleek gisteravond. Verschillende boerenorganisaties zeggen daarover tegen de NOS dat zij zich aan de afspraak hebben gehouden om niets openbaar te maken, totdat vandaag de Tweede Kamer zou worden geïnformeerd. Toch lekte het principe-akkoord gisteren uit, aan de vooravond van een landelijke actiedag van boeren.
Er is bij de boeren nog veel onduidelijkheid. Het gaat niet alleen over de uitwerking van de plannen en wie er heeft gelekt, maar ook over het bestaan van de afspraken zelf. Zo zegt Farmers Defence Force, een van de 13 partijen in het Collectief, dat er zelfs nog helemaal geen akkoord is.
Het is vooralsnog onduidelijk hoeveel boeren de acties van vandaag steunen. Belangenorganisatie LTO telt 35.000 leden en hield onlangs een enquête over de boerenprotesten. 5000 leden reageerden en 71 procent zei voorstander te zijn van publieksvriendelijke acties en niet de harde, ontregelende, acties van vandaag.
Inkomen
De boeren protesteren vandaag ook vanwege de onvrede over de bedragen die ze krijgen van supermarkten. "Gisteren besliste de rechter dat wij de distributiecentra van supermarkten nog niet voor één dag mogen hinderen", aldus de organisatie van het boerenprotest.
Ze wilden naar distributiecentra om naar eigen zeggen een betere prijs voor producten te eisen. Alhoewel na een verbod door de rechter officieel werd afgezien van een blokkade, werden vandaag alsnog verschillende distributiecentra tijdelijk geblokkeerd.
Voor het gebouw van de NOS legden de organisatoren uit waarom de protestacties vandaag plaatsvinden:
Zijn de prijzen die boeren krijgen inderdaad te laag? In een onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) uit 2014 staat dat boeren in de voedselketen vaak het minste winst maken. Toch zijn er geen partijen in de keten (bijvoorbeeld verwerkers, groothandel of de supermarkten) die onevenredig veel winst maken, schrijven de onderzoekers.
Verder bleek maandag dat boeren dit jaar gemiddeld een iets hoger inkomen hebben dan vorig jaar. Daarbij zijn dan wel grote verschillen. Varkenshouders verdienden gemiddeld 257.000 euro, terwijl dat vorig jaar maar 9000 euro was. Door de Afrikaanse varkenspest is er een enorme grote vraag naar varkens vanuit China. Het inkomen van melkveehouders daalde juist van 37.000 euro naar 31.000 euro. Akkerbouwers leverden het meeste in: zij gingen van 75.000 euro naar gemiddeld 37.000 euro.
Juist de minst verdienende boeren, zijn de grootste groep in Nederland. Volgens het CBS staan er in Nederland 53.240 boerenbedrijven. Het gaat om zo'n 18.000 melkveebedrijven en 18.000 akkerbouwers, 7000 tuinbouwbedrijven, 4000 varkenshouderijen en 1750 pluimveehouders.
Beeldvorming
De boeren protesteren ook tegen de in hun ogen oneerlijke beeldvorming. "In de media worden wij weggezet als milieuvervuilers, subsidieprofiteurs, overbodig en nutteloos", zei de organisatie van de protestactie.
Boeren vroegen aan de NOS om zendtijd om hun boodschap over te brengen. Hoofdredacteur Marcel Gelauff reageerde daarop in tekst en in onderstaande video:
Ten slotte is er bij de boeren ook boosheid over het uitblijven van de publicatie van de rekenmethode en onderliggende gegevens over de stikstofuitstoot. Gegevens over waar en door wie stikstof wordt uitgestoten, worden verzameld en berekend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De uitkomsten worden gebruikt om maatregelen te nemen om de uitstoot van stikstof terug te dringen.
De verzamelde emissiedata en het rekenmodel mogen door andere onderzoekers worden ingezien zei het RIVM in oktober, maar dat blijkt nog niet mogelijk. De rechter bepaalde maandag dat het RIVM tot 1 januari de tijd heeft om de gegevens en de rekenmethode te publiceren, of om goed te motiveren waarom de organisatie dit niet wil doen.
Het RIVM becijferde dat de landbouwsector in 2017 106 miljoen kilo stikstof uitstootte. Het grootste deel kwam van de veeteelt, de stikstofuitstoot van dieren was goed voor 94 miljoen kilo. De rest door energieverbruik. Geen enkele sector in Nederland stoot meer uit dan de landbouw. Het verkeer en de industrie - de andere twee grote uitstoters - stootten in hetzelfde jaar respectievelijk 44,79 miljoen en 16.9 miljoen kilo stikstof uit.
Waarom was de uitstoot van stikstof ook alweer een probleem? NOSop3 legt het je uit in deze video:


LTO Noord wil hoogspanningskabel Tennet niet door agrarisch land

04-11-2019 - 0 reacties Op dit moment wordt er onderzocht op welke manier de windparken ten noorden van de Waddeneilanden aangesloten worden op het land. Dit zal zijn op de hoogspanningsstations in Bergum, Vierverlaten of Eemshaven. Op dit moment zijn er nog 9 mogelijke tracés. De afdeling van LTO Noord Het Hogeland zit aan de overlegtafel en zet in op het tracé Eemshaven oost. Hierbij komt de aansluiting in de Eemshaven en niet door agrarisch land.


Eemshaven verwelkomt opnieuw windmolenbedrijf

06-03-2019 - 0 reacties De Eemshaven is weer een bedrijf rijker: windturbinebedrijf MHI Vestas zal zich er de komende vijftien jaar vestigen.