Bouwen

Bouwen nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Bouwen nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Bouwen nieuws

Varkenshouderij Deurne mag uitbreiden met 753 dieren: bezwaren Stop de Stank wegen voor gemeente niet zwaar genoeg

06-08-2020 - 0 reacties DEURNE - Een varkensbedrijf aan de Langstraat in Deurne mag een nieuwe stal bouwen en het aantal dieren uitbreiden met 753 biggen en zeugen. De gemeente vindt de ingediende bezwaren van belangengroepering Stop de Stank niet zwaar genoeg wegen om de vergunning te weigeren.


Eiwitverlaging in veevoer moet ruimte geven voor woningbouw

22-07-2020 - 0 reacties Boerenactiegroep Farmers Defence Force protesteert vandaag tegen plannen van minister Schouten, met name tegen het verlagen van de hoeveelheden eiwitten in veevoer. Het is een van de drie grote maatregelen die de landbouwminister heeft ingevoerd om stikstof terug te dringen en zo ruimte te creëren voor de bouw van 75.000 woningen in 2020.
Omdat er nog niet genoeg 'stikstofruimte' is gecreëerd, kunnen er niet meer dan 17.000 bouwaanvragen worden beoordeeld. De overige 58.000 aanvragen kunnen volgens het ministerie en het Interprovenciale Overleg (IPO) pas worden gedaan als er meer stikstofruimte is. Daar wil het ministerie voor zorgen door de maximum snelheid te verlagen, varkensboeren uit te kopen en de hoeveelheid eiwitten in veevoer te verlagen.
Omdat de nieuwe wetgeving over stikstof pas in 2021 ingaat, kan 2020 worden gezien als een soort 'tussenjaar' waar tijdelijke maatregelen zijn ingevoerd om toch te kunnen bouwen. Met name voor woningen zijn bouwvergunningen hard nodig.
In Nederland is volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken namelijk een tekort van 331.000 woningen. De komende tien jaar moeten er 845.000 nieuwe woningen bijkomen om te voorkomen dat het woningtekort nog verder oploopt. Met de bouw van 75.000 nieuwe woningen in 2020 hoopt het kabinet het woningtekort enigszins te verkleinen.
Snelheid
Om deze woningen te mogen bouwen, is stikstofruimte nodig. Dit betekent dat er op andere vlakken stikstof moet worden gereduceerd. De eerste maatregel die werd ingevoerd om dit te bewerkstelligen, was het verlagen van de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur afgelopen maart.
Het wegverkeer is volgens berekeningen van het RIVM goed voor zo'n 6 procent van de totale uitstoot van stikstof. Het leidt dus niet tot de meeste uitstoot, maar het is wel een maatregel die snel kon worden uitgevoerd en dus ook snel tot stikstofreductie leidt. Hierdoor kwam er ruimte voor 17.000 nieuwe woningen.
Deze aanvragen zijn inmiddels allemaal gedaan en liggen bij het IPO voor goedkeuring. Dit proces duurt altijd 13 weken, ook vóór de stikstofcrisis. Naar verwachting zullen na de zomer de eerste bouwprojecten starten.
Veehouderij
De landbouw is verantwoordelijk voor ruim 40 procent van de stikstofuitstoot. De tweede maatregel voor stikstofvermindering behelst dan ook het uitkopen van varkenshouders. Vanwege (geur)overlast van omwonenden had de overheid hier al eerder 120 miljoen euro voor uitgetrokken. Door de stikstofcrisis is dit bedrag verhoogd tot 400 miljoen euro.
Zo'n 400 boeren komen voor deze regeling in aanmerking. Zodra de contracten met varkenshouders worden ondertekend, die zo goed als klaarliggen, is er weer ruimte voor stikstofuitstoot. Ook dit zou ruimte voor duizenden woningen creëren.
De derde maatregel betreft het terugdringen van de hoeveelheid eiwitten in veevoer. In eiwit zit stikstof, die koeien gedeeltelijk ook weer uitscheiden in urine. Volgens het ministerie kan het aandeel eiwitten in krachtvoer omlaag, maar de protesterende boeren vrezen dat hun dieren hieronder zullen lijden. Ook deze maatregel kan volgens het ministerie tot stikstofruimte voor duizenden nieuwe woningen leiden.
Schema
Een woordvoerder van landbouwminister Schouten laat weten dat met de aanvraag van 17.000 woningen het plan voor 2020 op schema ligt. Het IPO zegt dat 17.000 woningen op het eerste gezicht weinig lijken, maar dat de eerste maanden 2020 nodig waren om stikstofruimte te creëren. De overige maanden bestaan volgens hen uit het creëren van nieuwe ruimte en het beoordelen van de lopende aanvragen.


Rechter zet streep door loopstal bij Lauwersmeer

17-07-2020 - 0 reacties EE - Melkveehouder Keegstra mag voorlopig geen nieuwe loopstal bij het Lauwersmeer bouwen. De provincie krijgt een tik op de vingers.


Geen Zwarte Cross, maar honderden fans bouwen zelf een alternatief feest in de tuin

13-07-2020 - 0 reacties LICHTENVOORDE - Op honderden plekken in Nederland zijn deze week tuincampings te vinden als alternatief voor de door corona afgelaste Zwarte Cross. Zo bootsen festivalgangers het feestgevoel na op hun eigen terrein.


Holthausen gaat mogelijk waterstofvrachtwagens in Groningen produceren

12-07-2020 - 0 reacties Firma Holthausen uit Hoogezand gaat mogelijk in Groningen een nieuwe fabriek bouwen om op grote schaal vrachtwagens op waterstof te produceren. Holthausen gaat samen met het Amerikaanse bedrijf HYZON waterstofvrachtauto's van eigen merk bouwen.


Waarom melkveehouders boos zijn over 'eiwitplan' minister Schouten

03-07-2020 - 0 reacties De melkveesector en minister Schouten zijn het over een ding eens: koeien moeten minder eiwitrijk voer krijgen. Dat levert stikstofreductie op, zodat er weer meer huizen gebouwd kunnen worden. Maar de boeren en Schouten lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan over de manier waarop dit moet gebeuren.
De minister wil een limiet aan de toegestane hoeveelheid eiwit in krachtvoer. Dat is het aanvullende voedsel voor koeien naast bijvoorbeeld gras, mais of hooi. Melkveehouders riskeren vanaf 1 september een boete van 2500 euro als ze krachtvoer gebruiken of op voorraad hebben met te veel eiwit.
Twee dagen op en rij voerden agrariërs actie tegen dit plan. Trucks van Defensie blokkeerden vanmorgen de binnenstad van Den Haag om te voorkomen dat boeren op trekkers opnieuw het Binnenhof zouden bereiken. De protestacties vandaag verliepen het grootste deel van de dag rustig.
Uitzondering was de inmiddels opgeheven blokkade van de A1 vanmiddag bij Deventer:
Als grootste bezwaar tegen het plan noemen boeren de gezondheidsrisico's voor koeien. Dat wordt onderschreven door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD).
Veevoerdeskundige Jan Dijkstra van de Universiteit Wageningen is het eens met de dierenartsen. "Als bijvoorbeeld een jong kalf te weinig eiwit krijgt, kan die later problemen krijgen. Denk aan gevoeligheid voor ziektes of een verminderde vruchtbaarheid."
Het plan van de minister maakt het volgens Dijkstra moeilijker om vee een gebalanceerd dieet te geven. Want het gevolg kan zijn dat de veehouders meer voer geven om aan dezelfde hoeveelheid eiwit te komen als eerst. Daardoor kunnen de koeien en kalveren te dik worden.
'Duizenden boeren getroffen'
Zo'n veertig procent van de 16.000 melkveebedrijven krijgt volgens Landbouworganisatie LTO last van het plan. Dat zijn de boeren die afhankelijk zijn van krachtvoer. Bijvoorbeeld omdat de gewassen die daar groeien beperkt zijn en onvoldoende zijn voor een gebalanceerd dieet.
Minder eiwit in krachtvoer kan ook leiden tot minder melkproductie. "Het is op voorhand moeilijk te zeggen hoeveel dat scheelt", zegt Dijkstra. De eiwitinname kan volgens hem wel "een stuk lager" zonder dat koeien minder melk geven.
Het effect op de melkproductie zal relatief gering zijn, zegt Wil Meulenbroek, voorzitter van de LTO-afdeling melkveehouderij. Het is volgens hem een ondergeschikt argument omdat het vooralsnog gaat om een tijdelijke maatregel tot 1 januari 2021. Maar de schade aan de dieren kan wel wel permanent zijn.
"Melkveehouders moeten kiezen tussen twee keuzes die verkeerd zijn", legt Meulenbroek uit. "Kies je voor dierenwelzijn of hou je je aan de regels van de minister? Melkveehouders hebben het gevoel dat er geen begrip is voor hun situatie."
Afgelopen nacht in de Tweede Kamer bleek dat begrip er wel te zijn. De Kamer stemde in met een motie om het alternatieve plan van de boeren door het Planbureau voor de Leefomgeving te laten doorrekenen.
Wat stellen melkveehouders voor?
Als alternatief willen melkveehouders zelf de regie houden over het dieet van de koeien en beloven ze hun dieren 3 procent minder eiwit te voeren. Dat wordt volgens de LTO berekend op basis van de hoeveelheid eiwit die een boer de tweede helft van 2018 heeft verbruikt.
Veevoerexpert Dijkstra denk dat dit alternatief - zolang de boeren hun belofte nakomen - op papier iets beter is voor het welzijn van de dieren. Want die kunnen het beste inschatten wat een dier nodig heeft om gezond te blijven.
Minister Schouten zegt dat ze geen "zoete broodjes met de boeren wil bakken":
Minister Schouten betwijfelt of er überhaupt genoeg tijd is om het plan van de melkveehouderij door te lichten. Ook benadrukt ze dat volgens haar de gezondheid van de dieren in het huidige plan wel gewaarborgd is. Er komt hulp voor boeren die kunnen aantonen dat hun dieren in problemen raken.
Bovendien biedt het alternatieve plan, waarbij de boeren vrijwillig minder eiwit toedienen, geen juridische garantie voor de benodigde stikstofreductie, zegt de minister. "We hebben er weken over gesproken met de sector, maar uiteindelijk was de conclusie dat het voorstel niet zou leveren wat we nodig hebben om weer huizen te kunnen bouwen."
De maatregel moet een ammoniakreductie van 0,2 kiloton opleveren. Dat is weinig als je het vergelijkt met de jaarlijkse stikstofuitstoot van de melkveesector (280 kiloton, CBS), maar voldoende om de bouw van 75.000 woningen te kunnen realiseren.


Toch geen zonnepark op tuinbouwperceel Bommelerwaard ondanks foutje Provincie

29-06-2020 - 0 reacties De Provincie Gelderland heeft ten onrechte een streep gezet door het plan van een ondernemer om een zonnepark van 1,8 hectare te bouwen op een tuinbouwperceel. Dat oordeelde de Rechtbank Gelderland afgelopen donderdag 25 juni.
De gronden waarop de Provincie het bouwplan niet toestond, klopten allemaal,…


Volvo gaat zelfrijdende auto bouwen met Google-expertise

26-06-2020 - 0 reacties Volvo kondigt een samenwerking aan met Waymo, een zusterbedrijf van Google. Voor autonoom rijden is bijzonder complexe techniek nodig. Het is daarom heel begrijpelijk dat verschillende bedrijven in de autowereld de handen ineenslaan. Het nieuwste samenwerkingsverband is tussen Volvo en Waymo, een voormalige divisie van Google. Polestar en Lynk & Co doen gezellig mee. De […]


Invoering van veelbesproken bouwnorm wordt uitgesteld

24-06-2020 - 0 reacties De aanpassing van de bouwnorm voor aardbevingsbestendig bouwen wordt een maand uitgesteld. De ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken schrijven in de Kamerbrief dat ze de bouwnorm per 1 augustus willen invoeren.


Bouwwereld vraagt miljarden voor meer huizen, maar kampt nog met stikstofprobleem

19-06-2020 - 5 reacties De bouwsector heeft miljarden euro’s aan investeringen van de overheid nodig om 90.000 huizen per jaar te kunnen bouwen. Maar zonder extra maatregelen om de stikstofcrisis te bezweren, heeft de woningzoeker sowieso het nakijken.


Ooievaars vinden elektriciteitsmast in Rossum zeer aantrekkelijke plek

12-06-2020 - 0 reacties De aanvliegroute, goed uitzicht en hoekjes om in te bouwen. Ooievaars gebruiken hoogspanningsmasten graag om hun nest in de bouwen. En eenmaal daar gaan ze niet meer weg. In Rossum keert de kolonie ieder jaar terug naar de nesten in de mast.


Geen zonnedak? Dan verkoopt Bernheze u geen bedrijfskavel

12-06-2020 - 0 reacties HEESWIJK-DINTHER - Ondernemers die willen bouwen op Retsel moeten hun dak vol zonnepanelen leggen. Deze verplichting koppelt de gemeente Bernheze aan de verkoop van acht nieuwe kavels op het bedrijventerrein in Heeswijk-Dinther.


De doener: 'Een bijenhotel kan zo simpel zijn als je zelf wil'

11-06-2020 - 0 reacties Zélf iets maken in plaats van kopen is leuk en gaat ook nog eens verveling tegen. Van een kippenhok bouwen tot een eettafel maken: hoe ga je te werk? We vragen tips aan doe-het-zelvers die van wanten weten. Deze week: Remi van Beekum (40) met zijn bijenhotel.


Amerikaanse fabrikant vleesvervangers gaat vanuit Nederland Europa bedienen

11-06-2020 - 0 reacties Het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat is bezig met het bouwen van een fabriek in Enschede. Het wordt de eerste fabriek buiten de Verenigde Staten waar het bedrijf op een speciale manier eiwitten bewerkt voor vegetarische producten. De fabriek moet eind dit jaar operationeel zijn.
De locatie in Enschede gaat de fabriek van vleesverwerker Zandbergen in Zoeterwoude van grondstoffen voorzien. Daar rollen sinds kort vegaburgers en vegaworsten van Beyond Meat van de band. Op dit moment komen de grondstoffen voor een deel uit een fabriek in de Amerikaanse staat Missouri.
Europese markt
Door ook in Nederland te produceren, hoopt ceo Ethan Brown van Beyond Meat te kunnen profiteren van de distributiemogelijkheden in Europa. Dat zorgt volgens hem voor goedkopere en duurzamere logistiek.
Topman van Zandbergen Adriaan Figee zegt trots te zijn op de samenwerking met het Amerikaanse bedrijf. "Het is voor ons een mooie toevoeging aan de werkzaamheden die we al uitvoeren. Ik zie ons bedrijf niet zozeer als een vleesverwerker, maar als een verwerker van eiwitten. Dat die eiwitten nu ook uit plantaardige bronnen komen, is een logische vervolgstap voor ons."
Naast Europa wil Beyond Meat ook het Midden-Oosten en delen van Afrika voorzien van vleesvervangers. Het bedrijf werd in 2009 opgericht. Inmiddels worden de vegetarische burgers en worstjes, bekend onder de namen Beyond Burger en Beyond Sausage, in 75 landen verkocht.


Altena blij met komst Schneider Youngplants, eindelijk bestemming voor vervallen kassencomplex

09-06-2020 - 0 reacties Altena heeft een nieuw bedrijf voor zich weten te winnen. Schneider Youngplants laat op de kruising van de Almkerkseweg en Ruigenhoekweg in Woudrichem een groot nieuw kassencomplex bouwen. Het is de bedoeling dat het kweekbedrijf de productie in december opstart. Schneider Youngplants is bovendien van plan niet alleen geld te verdienen, maar ook iets voor de lokale samenleving terug te doen.


Mercedes en Volvo gaan vrachtwagens bouwen

04-05-2020 - 0 reacties Concurrenten Mercedes en Volvo gaan samen vrachtwagens bouwen die erg goed zijn voor het milieu. Hoezee! We zitten een beetje aan het begin van het einde als aankomt op auto’s met een verbrandingsmotor. Ondanks de vele voordelen, is de uitstoot natuurlijk een dingetje. Voor velen en Elon Musk is duidelijk dat elektrische auto’s met een […]


Drijvende eilanden met zonnepanelen gaan er komen op Haarrijnseplas

09-04-2020 - 0 reacties Er komen drijvende velden met zonnepanelen op de Haarrijnseplas in Utrecht. De panelen zijn nodig om de energieneutrale buurt Haarrijn te bouwen en moeten energie opwekken voor 1400 huishoudens.


Circulair bouwen bespaart boer veel geld

03-04-2020 - 0 reacties Bouwen is duur. Behalve de arbeid zijn de materialen prijzig. Daarnaast spelen duurzaamheid en een kleine ecologische footprint een steeds grotere rol. De stikstofcrisis geeft daar nog eens een extra impuls aan. Een oplossing wordt gezocht in hergebruik van materialen, oftewel circulair bouwen.


Bouw stal voor 760 koeien loopt vertraging op

01-04-2020 - 153 reacties De Blijhamse veehouder Wim Verweij die van de gemeente Westerwolde een stal mag bouwen waar 760 melkkoeien in kunnen loopt verdere vertraging op.


Politiek wijst bouw 7 hectare kas in Mittelfranken af

30-03-2020 - 0 reacties Het zou een glastuinbouwproject worden, zoals men in het Duitse Fürth tot nu toe nauwelijks eerder gezien heeft: een familiebedrijf uit Nürnberg wilde bij Vach graag op een areaal van zeven hectare kassen bouwen om groenten in te telen. Het geplande project haalde echter geen meerderheid bij de gemeente.…