Co2

Al het Co2 nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Co2 nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Co2 nieuws

Stichting Nederland CO2 Neutraal roept Omrin uit tot meest duurzame bedrijf van Nederland

05-12-2019 - 0 reacties LEEUWARDEN - Omrin is donderdagmiddag uitgeroepen tot meest duurzame bedrijf van Nederland. Dit gebeurde tijdens een evenement van Stichting Nederland CO2 Neutraal in Driebergen.


Koeien & Kansen: 1.145 kilo CO2 per ton meetmelk

05-12-2019 - 68 reacties Alle Koeien & Kansen-bedrijven en KTC De Marke hebben in 2018 een broeikasgasemissie van gemiddeld 1.145 kilo CO2-equivalenten per ton meetmelk.


Bomen stoken in centrales? Waanzin.

29-11-2019 - 1 reacties Het is onzinnig om kolenstook te vervangen door hout. Het kost levend bos en levert juist méér CO2 op, schrijft Martijn Katan.


Duitsers massaal naar Natura2000-gebied in NL

25-11-2019 - 0 reacties Duinheideplantjes, rugstreeppadjes en geelvoetzandegeltjes in Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland massaal doodgetrapt door stomme bautenlanders




Terwijl Nederlandse boeren van hun erf worden getreiterd door de CO2 & Stikstof Stasi's van het kabinet VVD66GL staan we het wel toe dat MILJOENEN buitenlandse toeristen ONZE kustgebieden bevuilen met hun gore dispositie-terreur. En het worden er steeds meer. Want de grenzen staan wagenwijd open (oh nee, dat is een ander topic). Volgend jaar krijgen onze kwetsbare Natura2000-duingebieden (zie onderstaande kaart) 10 miljoen toeristische vervuilers te verwerken. Voornamelijk Duitschers, die ook nog eens luid door autoraces op Zandvoort heen praten. Nederlandse toeristen gaan voornamelijk naar Gelderland. Eén keer raden wat je daar hebt. De Zwarte Roetveeg Cross! Nee, de Veluwe. Schaf het Toerisme af, en we kunnen weer gewoon 130 rijden.


Rotterdam wil CO2-uitstoot en broeikasgassen in tien jaar tijd halveren

22-11-2019 - 0 reacties Rotterdam gaat in tien jaar tijd de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen halveren. Bijna vijftig maatregelen, beschreven in het vrijdag gepresenteerde Rotterdams Klimaatakkoord, moeten zorgen voor een forse verduurzaming van de Rotterdamse economie.


Met de PH-WUR boven de veenweide om CO2 te meten

10-11-2019 - 12 reacties ALDEBOARN - Om de CO2-huishouding van veenweiden te begrijpen gaat ‘Wageningen’ meten vanuit de lucht. Een proefvlucht gisteren was veelbelovend.


'Monsteropgave’: in 2030 moet Brabant 50 procent minder CO2 uitstoten

08-11-2019 - 0 reacties Brabant moet in 2030 vijftig procent minder koolstofdioxide (CO2) uitstoten dan in 1990. Dat geldt voor boeren, bedrijven en burgers. Een meerderheid van Provinciale Staten heeft daar vrijdag mee ingestemd. Het landelijke Klimaatakkoord en de Klimaatwet zetten in op 49 procent. De ambities van Brabant reiken een procentje verder.


Hoe zeewier kan helpen om de klimaatcrisis aan te pakken

06-11-2019 - 0 reacties Minder CO2 uitstoten is niet de enige remedie tegen de opwarming van de aarde. Het is ook mogelijk om het broeikasgas op te ruimen. ,,Maar dat klinkt zo simpel dat veel mensen het wantrouwen.”


"Biomassacentrales stoten meer CO2 uit dan steenkoolcentrales"

01-11-2019 - 0 reacties Biomassacentrales - in de praktijk bijna altijd houtstook - stoten vaak meer CO2 uit dan kolencentrales. Dat blijkt uit dit rapport van adviesbureau DNV GL, gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en door de media de afgelopen dagen gretig gedeeld.
Het gaat daarbij m.n.…


'Amerikaans protest tegen Nederlandse subsidie voor biomassacentrales'

26-10-2019 - 0 reacties Natuurbeschermingsorganisaties in het zuiden van de VS zijn boos op Nederland. In Nederland krijgen energiebedrijven miljarden aan subsidies om kolencentrales deels met biomassa te stoken. "Daardoor wordt onze natuur in gevaar gebracht en kunnen jullie pronken met jullie klimaatbeleid", zegt een Amerikaanse natuurorganisatie in het AD.
Biomassa bestaat vooral uit resthout, maar volgens de krant wordt in de VS en met name in de staat North Carolina oerbos gekapt om aan de vraag naar biomassa te voldoen. Dat gaat ten koste van de biodiversiteit en de dieren die in de oerbossen leven.
Er wordt wel nieuw bos aangeplant, maar dat bestaat vooral uit dennenbomen die gebruikt worden voor de productie van pellets - biobrandstof van samengeperst organisch materiaal. Het jonge bos neemt veel minder CO2 op dan het oorspronkelijke bos. Ook die pellets worden als biomassa naar onder meer Nederland verscheept.
Klimaatplannen
Verbranding van biomassa is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse plannen om de CO2-uitstoot terug te dringen, zodat aan de klimaatdoelstellingen van Parijs wordt voldaan.
Volgens het AD maakt Nederland daarbij gebruik van een rekentruc. De CO2 die bij de verbranding van biomassa vrijkomt, wordt volgens internationale afspraken niet opgeteld bij het land dat de biomassa verbrandt, maar bij het land waar de biomassa vandaan komt, in dit geval de VS. Voor de VS maakt het niets uit, omdat de VS zich uit het klimaatverdrag van Parijs heeft teruggetrokken.
Uit cijfers die de NOS had opgevraagd, bleek in april dat er in Nederland steeds meer biomassacentrales bijkomen. Toen waren het er 42. De bouw van nog eens 20 centrales was gepland.
De Amercentrale van energiebedrijf RWE in Geertruidenberg moet begin volgend jaar voor 80 procent op biomassa draaien. Volgens het AD worden daar op grote schaal pellets uit de VS voor geïmporteerd. RWE zegt in het AD dat het aan alle regels voldoet, "anders krijgen we geen subsidie en lijden we verlies op de opwekking van stroom".
In 2016 eiste een meerderheid in de Tweede Kamer dat de subsidies van de overheid op het stoken van biomassa werden stopgezet. De toenmalige minister van Economische Zaken Kamp (VVD) wees de eis af, omdat hij aan energiebedrijven al toezeggingen had gedaan.
Het Planbureau voor de Leefomgeving en Sociaal-Economische Raad doen onderzoek naar het verbranden van biomassa voor de elektriciteitsvoorziening.


Hoe de poep van Antarctische krill de oceanen bevrucht en zelfs CO2 opslaat

24-10-2019 - 0 reacties Krill is vooral bekend als walvisvoer. Maar weinig mensen beseffen dat deze kleine, garnaalachtige wezens ook belangrijk zijn voor de gezondheid van de oceaan en de atmosfeer. Antarctische krill kan de oceanen bevruchten en uiteindelijk het zeeleven ondersteunen, van kleine plankton tot enorme walvissen, en door hun uitwerpselen kunnen ze de koolstofopslag in de diepe oceaan vergroten. Dat schrijven Emma Cavan, Anna Belcher en Lavenia Ratnarajah in The Conversation.


Mens verdrong het veen, dat in Europa maar liefst vijfmaal zoveel CO2 opslaat als bos

24-10-2019 - 0 reacties Europese veengebieden verdrogen in hoog tempo en dat komt door de mens. Tot die conclusie komt een team van Ierse en Britse onderzoekers die een studie maakten van 31 oeroude Europese veengebieden.


'Land- en bosbouwsector wereldwijd kan in 2040 CO2-neutraal zijn'

22-10-2019 - 0 reacties Wageningen
De acties die zij noemen, zijn voor de helft gericht op het terugdringen van de uitstoot CO2 en voor de andere helft op het stimuleren van de opname van dat broeikasgas. Bij elkaar kunnen de acties voor 30 procent bijdragen aan de doelstelling uit het klimaatakkoord in Parijs om de opwarming van de aarde in 2015 te beperken tot 1,5° C.
‘Dit rapport geeft concrete oplossingen die haalbaar zijn en veel meer voordelen opleveren dan voor het klimaat alleen’, zegt de auteur van studie, Gert-Jan Nabuurs van Wageningen University & Research. ‘We hebben gekeken welke actie waar...


Rabo: duurzaam telen wordt criterium bij financiering

22-10-2019 - 43 reacties

Originele beschrijving

Vanaf 2020 gaan banken vastleggen hoe groot de CO2-uitstoot van hun leningen en beleggingen precies is. Op die manier willen zij bedrijven stimuleren minder CO2 te produceren. Is de uitstoot van een lening te groot, dan gaan de instellingen in gesprek met het bedrijf.


Actieplan CO2-neutrale land- en bosbouw

22-10-2019 - 0 reacties Wageningen
De acties die zij noemen, zijn voor de helft gericht op het terugdringen van de uitstoot CO2 en voor de andere helft op het stimuleren van de opname van dat broeikasgas. Bij elkaar kunnen de acties voor 30 procent bijdragen aan de doelstelling uit het klimaatakkoord in Parijs om de opwarming van de aarde in 2015 te beperken tot 1,5° C.
‘Dit rapport geeft concrete oplossingen die haalbaar zijn en veel meer voordelen opleveren dan voor het klimaat alleen’, zegt de auteur van studie, Gert-Jan Nabuurs van Wageningen University & Research. ‘We hebben gekeken welke actie waar...


Mirakels mineraal vangt CO2 uit de lucht

21-10-2019 - 2 reacties

Originele beschrijving

Gooi het bij bomen in de straat, in wegbermen, op akkers en stranden en het gaat vanzelf het broeikasgas CO2 wegvangen. Na de eerste kleine succesvolle proeven met het materiaal olivijn dromen wetenschappers van grootschalige toepassingen. Goed idee?


Iveco Daily voor Pol Leeuwarden

21-10-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

Iveco Daily. Onlangs heeft Cornelis Leeuwarden deze sterke dubbel lucht IVECO Daily 35C16 met 3.500 kg aanhangergewicht afgelevd aan Pol uit dezelfde stad. De keuze voor deze milieuvriendelijke 160 pk motor werd gemaakt door Pol om de CO2 footprint van het wagenpark te verlagen. Met deze 160 pk motor voldoet IVECO nu al aan de strenge milieu eisen die in 2021 van kracht zullen worden. Veel veilige en winstgevende kilometers toegewenst!


Revolutionair: benzine maken met zonnestralen

08-10-2019 - 0 reacties Een vloeibare, ecologische brandstof die wordt gewonnen met behulp van de zon en die op termijn fossiele brandstoffen kan vervangen? Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is precies wat onderzoekers in Zwitserland hebben ontwikkeld.

Door Erik Kouwenhoven
De Polytechnische universiteit van Zürich ETHZ is erin geslaagd om met een zonnereactor CO2 en water uit te lucht te splitsen in koolmonoxide en waterstof (dat gebruikt kan worden als brandstof), meldt radionieuwszender Deutschlandfunk. Door zonnestralen af te buigen met een spiegel en in één brandpunt samen te laten komen, bereikt de zonnereactor de temperatuur, 1500 graden celcius, die nodig is voor dit proces.


In 2018 kwam het rapport van Rli al met halvering van veestapel

06-10-2019 - 1 reacties Ook VVD-Kamerlid Helma Lodders spreekt van een ‘eenzijdig’ rapport’, waarbij de halvering van de veestapel ‘een doel op zich’ lijkt.
Volgens D66-Kamerlid Tjeerd de Groot zetten de Rli-adviezen weinig zoden aan de dijk: ,,Om de uitstoot van CO2 te verminderen, wil de raad het bestaande systeem verkleinen. Maar in plaats van het mes te zetten in de veestapel, is het slimmer om de landbouw milieuvriendelijker te maken.’ Eén van de grootste winsten dier volgens De Groot is te behalen, is wanneer de beesten minder soja krijgen gevoerd.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data