Transport

Transport nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Transport nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Transport nieuws

De paarden van Aniek kunnen eindelijk naar China: 'Een enorme opluchting'

29-05-2020 - 0 reacties Aniek van Santvoort was in januari een van de eersten in ons land die met de coronacrisis te maken kreeg. Door de corona-uitbraak in Wuhan kon ze haar paarden van de Gerdine Hoeve in Hilvarenbeek niet meer naar China exporteren. En dus stonden de stallen vol. Bijna vier maanden later mochten de eerste paarden vrijdagmorgen dan eindelijk alsnog op transport. “Dat is echt een enorme opluchting!”
Wat de situatie de afgelopen maanden extra lastig maakte, is dat de paarden in een speciaal vliegtuig vervoerd moeten worden. Een vliegtuig met zowel een cargo-gedeelte als een passagiersgedeelte. Zodat de paarden in het ruim onderweg verzorgd kunnen worden door zogenaamde grooms.

KLM had tot voor kort van die zogenaamde ‘paardenvliegtuigen’, maar die zijn uit de vloot gehaald, vertelt Aniek. “Alleen Martinair deed dat nog, maar die vlogen dan weer niet naar China.” Ook andere vliegtuigmaatschappijen konden niets voor Aniek en haar paarden betekenen.
KLM heeft nu bij uitzondering besloten tóch met een ‘paardenvliegtuig’ naar China te gaan. Er wordt onder meer voor Philips mee gevlogen. De vliegtuigen brengen beademingsapparatuur naar China. En: de paarden die al maanden bij Aniek op stal staan, mogen ook mee. “Het is echt bijzonder dat dat gelukt is. Zo uniek dat deze vliegtuigen daarvoor worden ingezet en dat het dan ook nog is gelukt om mee te mogen.”

Voordat het transport plaats kon vinden, moesten er nog heel wat hobbels genomen worden. Zo vliegen er normaal gesproken medewerkers van de Gerdine Hoeve mee om de paarden onderweg te verzorgen. Maar visums worden er nog niet verstrekt, omdat er nog strenge regels gelden. Maar ook dat is opgelost: de luchtvaartmaatschappij zegt zelf voor dierverzorgers te zorgen op de vlucht. Een hele opluchting voor Aniek.

De afgelopen maanden waren een financiële strop voor de handelsstal, vertelt Aniek. Een stal vol paarden die nergens heen konden, heeft het bedrijf tonnen gekost. Een groep van 29 paarden en een andere groep van 48 paarden konden geen kant op. Dat de paarden nu konden vertrekken is dus een enorme opluchting. “Voor iedereen, voor de nieuwe eigenaren, voor de importeurs in China en natuurlijk voor onze stal”, zegt Aniek. “Die mensen wachten al zo lang op hun paarden. Het is fijn dat ze nu eindelijk kunnen gaan.”

LEES OOK: De stallen van Aniek staan bomvol, want haar paarden kunnen niet naar China door het coronavirus


'Verlopen rijbewijs en code 95 blijven tot zeven maanden na vervaldatum geldig'

27-05-2020 - 0 reacties ZOETERMEER - Rijbewijzen en beroepscertificaten blijven tot zeven maanden na de vervaldatum geldig. Dat maakte de Europese Commissie vandaag bekend, zegt Transport en Logistiek Nederland woensdag. De regels gaan vandaag, woensd...Lees meer


Dieplader transport Duitsland - Belgïe

26-05-2020 - 12 reacties Hallo,

Ben op zoek naar een transporteur die een complete vracht vanuit 23769 Kreis Ostholstein - Fehmarn, Duitsland naar Sinaai, België kan brengen .
Oplegger moet een met oprijplaten of een dieplader zijn .
Pakketje is een gedemonteerde wiellader met aan bouwwerktuigen .

Mvg, Bruno


De beste opleiding vinden voor code 95

19-05-2020 - 0 reacties Zonder een geldige code 95 mag je niet als beroepschauffeur werken. Om de 5 jaar moet je als beroepschauffeur 35 uur aan nascholing volgen. Er zijn meer dan 10.000 opleidingen om de code 95 te behalen, maar hoe vind jij nou de opleiding die het beste bij jou past? Zo vind je het misschien fijn om een opleiding te volgen bij jou in de buurt of een opleiding die het beste bekend staat. Een handig website om de geschikte opleiding te vinden die aan jouw wensen voldoet is mycode95.nl. In deze blog wordt er verder ingegaan op MyCode95.

MyCode95 is een platform waar beroepschauffeurs zich kunnen aanmelden voor verschillende opleidingen om de code 95 te behalen. Daarnaast kunnen opleidingsinstanties hun opleidingen ook aanbieden op het platform. MyCode95 voegt de vraag van beroepschauffeurs en het aanbod van opleidingsinstanties samen. De aangesloten opleidingsinstanties bij MyCode95 bieden allerlei opleidingen aan. Dit kunnen theorie- of praktijkopleidingen zijn zoals laden en lossen, criminaliteitspreventie, basiscursus heftruck, BHV, of praktijkopleidingen gericht op rijvaardigheid, rijoptimalisatie, het nieuwe rijden, manoeuvreren en ga zo maar door.

Het voordeel van MyCode95 is dat je een opleiding kan vinden die precies aan jouw wensen voldoet zonder dat je er heel veel tijd of kosten aan kwijt bent. Er worden alleen CCV gecertificeerde opleidingen aangeboden op MyCode95. Dit betekent dat de opleidingen zijn aangemeld bij het CBR en tevens door het CBR zijn goedgekeurd. Via MyCode95 kan je de opleidingen filteren op basis van prijs, soort, locatie, opleidingsinstanties, beschikbaarheid, etc. De website is overzichtelijk en betrouwbaar, wat het makkelijk maakt om de juiste opleiding te vinden. Via MyCode95 is het ook mogelijk om je gelijk in te schrijven voor de betreffende opleiding.

Kortom als jouw code 95 bijna verloopt, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen op de website. Zo kun je geheel gratis en zonder aan te melden al het aanbod zien.


Méér faillissementen, maar niet in het transport

12-05-2020 - 0 reacties Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is gestegen. Er zijn in april 75 bedrijven meer failliet verklaard dan...


ZZP’ers in transport snel in financiële problemen

16-04-2020 - 0 reacties In 2019 schatte 20 procent van de zelfstandig ondernemers in dat hun huishouden niet langer dan 3 maanden financieel rond...


Boeren en tuinders bezorgd over tekort aan arbeidskrachten

03-04-2020 - 0 reacties ZOETERMEER (ANP) - Ondernemers in de land- en tuinbouw zijn bezorgd over een dreigend tekort aan seizoensarbeiders, doorgaans mensen uit Midden- en Oost-Europa. Normaal gesproken zijn er elk jaar zo'n 170.000 arbeidsmigranten werkzaam in de Nederlandse land- en tuinbouw, maar dit jaar dreigt er volgens LTO Nederland een tekort vanwege de corona-uitbraak en beperkende maatregelen vanuit overheden. Ook in de transport en logistiek kunnen zich problemen gaan voordoen.
Het bericht Boeren en tuinders bezorgd over tekort aan arbeidskrachten verscheen eerst op Nieuws.nl.


"Levering gewasbescherming komt niet in gedrang"

20-03-2020 - 0 reacties Als er toeleveringsproblemen ontstaan van gewasbeschermingsmiddelen of kunstmeststoffen, dan verwachten Phytofar en Belfertil dat die enkel van tijdelijke aard zullen zijn. “De regering heeft de toelevering aan de landbouwsector als essentiële sector erkend en ook de chemische sector kreeg dergelijke erkenning dus onze bedrijven kunnen verder werken. Er wordt nu volop gezocht naar een oplossing voor een soepeler transport van essentiële goederen binnen de Europese markt, maar we zijn vol vertrouwen dat de toestand snel normaliseert”, klinkt het.


Beperkt transport van zaden kan mogelijk voedseltekort veroorzaken

19-03-2020 - 0 reacties Zaden zijn het startpunt in de voedselketen. Boeren en tuinders zijn afhankelijk van zaad om gezonde gewassen te kunnen verbouwen. Door geschikte locaties te hebben voor de productie en oogst verzekert de zaadsector dat boeren en tuinders overal op de wereld de juiste zaden geleverd krijgen.
Nu de…


FrieslandCampina verlaagde de emissie van broeikasgassen in productie en transport met 10,6%

27-02-2020 - 12 reacties In 2019 heeft zuivelcoöperatie FrieslandCampina vooruitgang geboekt in het verder verduurzamen van de zuivelketen. Alle tien de duurzaamheidsdoelstellingen zijn behaald. De emissies daalden door de gehele keten. Broeikasgasemissies in productie en transport daalden met 10,6% naar 723 kton CO2-equivalent. Bij de leden-melkveebedrijven daalden deze met 3,5% naar 11.964 kton CO2-equivalent.


Twee nieuwe Volvo FH16 750 6x2 zwaartransport trekkers voor Van der Meijden Transport

19-02-2020 - 0 reacties KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Onlangs zijn door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn twee nieuwe dubbel aangedreven Volvo FH16 6x4 750 PK sterke zwaartransport trekkers geleverd aan Van der Meijden Transport uit Koudeke...Lees meer


Bloementransport voor Valentijnsdag gaat niet over rozen

15-02-2020 - 0 reacties De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen week extra controles uitgevoerd op de arbeids- en rusttijden bij bloementransporteurs.


Zetmeel aardappelen op transport naar Avebe

06-01-2020 - 0 reacties Hier zien we de Volvo kraan van grondverzetbedrijf Over b.v uit Ter Apel de zetmeelaardappelen aan het laden op de vrachtwagens van Beens transport uit Stadskanaal.De aardappelen gaan naar Avebe voor de verdere verwerking tot zetmeel producten


87 miljoen euro voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport

30-12-2019 - 0 reacties Minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) trekt 34,5 miljoen euro uit voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit....


PFAS-norm omhoog: 'Maar dit komt te laat, dit jaar is eigenlijk al verloren'

29-11-2019 - 0 reacties De verachtvoudiging van de 'PFAS-norm' zou de bouw na een impasse weer op gang moeten helpen. Toch gaat bij veel bouwbedrijven de vlag niet uit. "Dit komt gewoon te laat. Dit jaar heb je verloren", zegt Marco de Rijk van Niezen Transport.

Eerst even terug naar oktober. Toen maakten veel Nederlanders kennis met de term PFAS, een verzamelnaam voor chemische stoffen die schadelijk en vervuilend zijn. Het kabinet legde de bouw een scherpe norm op: als meer dan 0,1 microgram PFAS per kilo bouwgrond in de bodem zit, mag er geen grond meer verplaatst worden.
Concreet betekende dit dat de bouw in Nederland op zijn gat lag, want meer dan 85 procent van de getest grond zat boven die norm. Daardoor kwamen veel bouwprojecten voor bouwbedrijven, baggeraars en grondverzetsbedrijven stil te liggen.
Bronnen in Den Haag meldden gisteren dat de norm vandaag omhoog gaat naar 0,8 microgram per kilo grond. Het kabinetsbesluit hierover wordt eind van de middag verwacht. De grote vraag is nu of deze verhoging voldoende is.
'Geeft lucht, maar problemen blijven'
"Acht keer hoger, dat lijkt heel wat. Maar per saldo heb je het dan alsnog over een best lage grenswaarde", zegt Paul Vogelaar, directeur bij Van Oord, een groot baggerbedrijf. "Het geeft lucht, zeker voor kleine projecten. Maar ik denk dat er voor grotere projecten problemen blijven bestaan."
Door de omvang van Van Oord, een van de grootste baggerbedrijven ter wereld, heeft Vogelaar niet direct veel last gehad van de PFAS-maatregel. "Maar om alles goed te laten verlopen hebben we wel waardig wat extra mankracht ingezet. Dat geld krijg je niet meer terug."
Bedrijven die zich bezighouden met het verplaatsen van grond of hiervan afhankelijk zijn, zeggen inmiddels voor een miljard euro aan schade te hebben geleden. Verschillende werkgeversorganisaties bereiden daarover een claim tegen bij de overheid. Werkgevers vrezen dat de PFAS-crisis in de bouw voor het einde van het jaar zo'n 6000 banen heeft gekost.
'Had maand eerder gemoeten'
De actiegroep Grond in Verzet noemde de maatregel van het kabinet gisteren een mooi begin. "Maar of het genoeg is, weet ik nog niet", zegt woordvoerder Klaas Kooiker. "Dat hangt af van de voorwaarden die aan de norm van 0,8 zitten. Dit had een maand eerder gemoeten."
Daar sluit Marco de Rijk van Niezen Transport in Duivendrecht zich bij aan. "We hebben nog drie weken tot de kerstvakantie. Dan zijn alle aannemers twee weken dicht. Wij zijn er nu gelijk klaar voor, maar in zo'n korte periode start je niet veel projecten meer op. Dit jaar heb je dus al verder verloren."
Dit is waarom veel bedrijven nu last hebben van PFAS:
De periode waarin deze maatregel is opgelegd maakt het voor bouwbedrijven extra pijnlijk, zegt De Rijk. "De maanden september tot november is normaal om vlees op de botten te kweken voor de winter, maar dat wordt hierdoor een schraal stukje vlees."
Begin volgend jaar zijn de problemen bovendien niet voorbij. De Rijk benadrukt dat de verhoging van de PFAS-norm volgens de uitgelekte informatie een tijdelijke maatregel is.
"We moeten na de kerstvakantie verder zien. Als het een strenge winter wordt staan we alsnog te kijken. We hebben in de bouw bovendien te maken met een betaaltermijn van 60 dagen", zegt De Rijk. "In januari en februari merk je dus pas écht dat het geld niet binnenkomt."


Numan Transport vervoert piepers met Scania Power

29-11-2019 - 0 reacties Numan Transport uit Numansdorp heeft sinds kort twee dikke Scania’s R520 6×2/4 V8 trekkers met voorloopas in gebruik. De auto’s...


Van alle uitstoot door transport komt de helft van luchtvaart

20-11-2019 - 3 reacties De luchtvaart is verantwoordelijk voor bijna de helft van de totale uitstoot van broeikasgassen in de transportsector. En die sector is goed voor 12 procent van alle Nederlandse uitstoot.


TLN bereidt schadeclaim voor vanwege PFAS- en stikstofcrisis

14-11-2019 - 0 reacties Transport en Logistiek Nederland bereidt samen met andere brancheverenigingen een schadeclaim voor, om ondernemers te compenseren voor schade door het PFAS- en stikstofbeleid. De gepresenteerde kabinetsmaatregelen zijn te beperkt en komen te laat, vindt TLN.

Het kabinet presenteerde woensdag maatregelen om de stikstof- en PFAS-crisis te bezweren. TLN is positief over de maatregelen tegen stikstof, maar vreest dat het te lang duurt voordat die effectief zijn. Wat betreft de maatregelen om de PFAS-crisis te bezweren is TLN zwaar teleurgesteld.


NVWA gaat sneller beboeten en minder waarschuwen

04-11-2019 - 1 reacties De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat strenger optreden tegen overtredingen van de regels rond dierenwelzijn tijdens transport en bij het doden van dieren. Dat betekent dat de NVWA eerder een boete of andere sanctie oplegt.


Eerder boete voor overtreden welzijnsregels bij transport en doden van dieren

04-11-2019 - 0 reacties De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat strenger optreden tegen overtredingen van de regels rond dierenwelzijn tijdens transport en bij het doden van dieren. Dat betekent dat de NVWA eerder een boete of andere sanctie oplegt en minder waarschuwt. Daarnaast blijven overtredingen 3 jaar staan. Nieuwe overtredingen in deze periode worden als herhaalde overtredingen bestraft. Dat staat in het nieuwe interventiebeleid, dat op 1 december dit jaar in werking treedt.