Weer

Weer nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Weer nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Weer nieuws

Teler ruilt zijn asperges en prei tegen hortensia's

30-03-2020 - 0 reacties Het is weer de tijd voor asperges. Maar hoe raak je ze kwijt als de helft van je afzetmarkt, namelijk de horeca, wegvalt. Aspergeteler in De Heurne Gert Smits weet het: ruilhandel.


Koude, winderige quarantaine-zondag met kans op winterse buien

29-03-2020 - 0 reacties Een matige tot harde noordelijke wind zorgt vandaag voor koude temperaturen. Qua weer missen thuisblijvers vandaag dus niks. Ook kan er lokaal wat winterse neerslag vallen. Dat meldt Weerplaza.


Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?

28-03-2020 - 0 reacties Door de coronamaatregelen komen veel seizoensarbeiders uit bijvoorbeeld Polen niet naar Nederland. Dat is slecht nieuws voor onder meer aspergetelers en aardbeikwekers, die rond deze tijd beginnen met oogsten.
"Ik ben daar wel huiverig over", zegt Koen-Jos Berns, aspergeteler in Milsbeek. Van de vijftien seizoenmedewerkers die normaal gesproken komen oogsten, zitten er zo'n tien in Polen, en die kunnen daar niet weg. "De grenzen naar Duitsland zijn nagenoeg dicht", zegt Berns.
Een paar arbeiders zijn nog bij hem in Milsbeek. Die zouden nu eigenlijk weer teruggaan naar Polen, maar ook dat gaat niet makkelijk. "Zij blijven voorlopig hier, en kunnen helpen. Dat is in ieder geval iets", zegt Berns.
Grote onzekerheid
Berns is niet de enige met die zorgen. "De situatie is behoorlijk nijpend", zegt Yvonne van de Ven van LTO Arbeidskracht, dat zaken regelt rond seizoenswerk van arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw.
"Het seizoen begint en we weten niet of men werkelijk komt", zegt Van de Ven. "Mensen uit Polen zijn bang om naar Nederland af te reizen, omdat hier meer corona is. En het reizen is behoorlijk lastig door de grenscontroles."
LTO Arbeidskracht heeft een platform in het leven geroepen, genaamd 'help ons oogsten', om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen. "Veel mensen zitten nu ook zonder werk, denk aan de horeca. Zo proberen we het personeelstekort in de agrarische sector kleiner te maken", zegt Van de Ven.
Voor het weekend hadden zich 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2500 mensen. Vanuit het hele land hebben 1000 individuele werkzoekenden zich gemeld, en ook zo'n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen.
Er zit een gat tussen vraag en aanbod, zegt Van de Ven. "Mensen melden zich uit het hele land, maar hoe krijg je iemand uit Amsterdam elke dag in Zuid-Limburg om asperges te gaan steken?" Van de Ven denkt daarom niet dat het hele probleem opgelost kan worden. "We hopen een helpende hand te zijn."
Handen tekort
De totale schade voor de hele agrarische sector kan de komende zes maanden zo'n 5 miljard euro bedragen, schat de land- en tuinbouwoganisatie.
Ook Martijn Koelewijn, operationeel directeur van uitzendbureau Cervo, krijgt nu aanvragen van telers binnen. De meeste uitzendkrachten van Cervo komen uit Polen, Roemenië en Spanje. "Zij werken normaal gesproken vooral in de logistiek en de horeca." Toch kloppen boeren nu ook bij hem aan voor personeel.
"Wij hebben het hele jaar door mensen hier, daardoor hebben we nu nog wel een aanzienlijke pool arbeidskrachten in Nederland", zegt Koelewijn. "Voor ons is de uitdaging vooral het schuiven met personeel."
"We leveren bijvoorbeeld personeel aan een hotelketen, die zitten nu allemaal thuis. Maar op sommige plekken in de logistiek is juist weer veel werk", zegt hij. "We worden inventiever."
Het grootste deel van hun uitzendkrachten, zo'n 2500 mensen, zijn daardoor nu aan het werk. "Met een aantal aanvragen van telers zijn we nu ook bezig", zegt hij. "Als het gaat om kleine aantallen, tien of twintig mensen, kan dat nog wel."
Hulp van mensen die thuis zitten
Aspergeteler Koen-Jos Berns heeft via andere wegen hulp gekregen. "Veel mensen uit onze omgeving hebben al aangeboden om te helpen", zegt hij. "Mensen die vroeger wel eens hebben geholpen op ons bedrijf, maar ook mensen zonder ervaring die even zonder werk zitten."
Daarmee is hij nog niet voorzien, denkt Berns. "Dat waarderen we natuurlijk heel erg, maar het is altijd afwachten of ze ook allemaal komen. En ik ga er niet vanuit dat zij dagen van acht uur gaan maken", zegt hij. "Aspergesteken is zwaar werk."
Het personeelstekort is niet de enige tegenslag die Berns krijgt door de uitbraak van het coronavirus. "Al zouden we alles van het land kunnen halen, dan weet ik niet of we dat überhaupt kwijt kunnen." Hij levert vooral aan de horeca, en die is zeker tot 6 april dicht is. "En aan speciaalzaken, dus we hopen dat in ieder geval de winkels nog even open blijven."


Peenmarkt na vorige week weer gekalmeerd

27-03-2020 - 0 reacties De peenmarkt is na de stevige vraag van vorige week weer afgezwakt naar een zeer rustige en gekalmeerde markt. Vooral begin vorige week was er een zeer forse vraag naar B-peen.


De suikerbieten gaan met dit mooie weer massaal de grond in

27-03-2020 - 0 reacties Case-IH 115 Maxxum met een 12-rijge bietenzaaier.


Handel met China komt weer op gang

27-03-2020 - 0 reacties Hoewel in Europa diverse landen nog op slot zitten, worden in China de beperkingen opgeheven. De export komt daardoor weer op gang, en daarover is zuivelproducent Kaptein positief gestemd.


Oproep Staatsbosbeheer: ga niet met de auto naar Sallandse Heuvelrug

27-03-2020 - 0 reacties Staatsbosbeheer en de gemeentes Hellendoorn en Rijssen-Holten zijn bang dat het komende weekend weer erg druk wordt op de Sallandse Heuvelrug. Daarom roepen ze gezamenlijk het publiek op om niet met de auto naar het natuurgebied te komen.


Valt de komende weken regen te verwachten?

26-03-2020 - 0 reacties Na een wisselvallige start van maart, voert droog en relatief schraal weer nu de boventoon. Valt de komende weken regen te verwachten? Weerman Robert de Vries geeft het antwoord. En blikt ook vooruit op de maand juni.


Bouwprojecten weer op gang met nieuw stikstofsysteem

24-03-2020 - 3 reacties DEN HAAG - Projectontwikkelaars kunnen weer natuurvergunningen aanvragen voor bouwprojecten die kunnen leiden tot stikstofneerslag in natuurgebieden. De vergunningverlening lag lange tijd grotendeels stil, omdat de rechter het stelsel waarmee de overheid de stikstofuitstoot reguleerde, ongeldig had verklaard. Dinsdag is een nieuw stikstofregistratiesysteem van start gegaan.

Johan Vollenbroek: ik heb hier vraagtekens bij
Mobilisation for the Environment (MOB), de milieuorganisatie die succesvol het oude stelsel onderuithaalde voor de rechter, is ook kritisch over het nieuwe systeem. „Juridisch kun je hier grote vraagtekens bij zetten, omdat er nog geen strak plan is om de stikstofemissie te halveren”, reageert voorzitter Johan Vollenbroek. Hij wil echter niet procederen tegen woningbouwprojecten. „Die wegen houden we natuurlijk wel in de gaten.”

Volgens MOB worden de positieve effecten van de snelheidsverlaging overigens grotendeels tenietgedaan door een onlangs afgegeven vergunning voor meer biomassastook in de Amercentrale, de kolencentrale bij Geertruidenberg. Met meer houtstook zouden veel meer stikstofoxiden en ammoniak vrijkomen. MOB hoopt hier via de rechter een stokje voor te steken.


President Trump verwacht dat 'economie snel weer normaal draait'

24-03-2020 - 4 reacties De Amerikaanse president Donald Trump wil dat het land snel weer opengaat voor zaken. Volgens Trump zouden in Amerika meer doden kunnen vallen door de economische schade die het coronavirus aanricht dan door de ziekte zelf.


Goedemorgen. Nog 69 dagen tot 1 juni

24-03-2020 - 0 reacties Samen tegen Corona




Goedemorgen allemaal. Nederland is weer een beetje op slotter en Nederland blijft een beetje op slotter tot 1 juni. Dat is over 69 dagen. Tot die tijd zijn alle leuke dingen afgelast en ook een paar vervelende dingen, zoals naar de kapper gaan en vertellen over uw vakantie die niet door is gegaan vanwege corona. Onze gedachten gaan deze dagen in het bijzonder uit naar alle mensen die wel eens een wipje buiten de deur maken en nu echt hele gekke smoezen moeten gaan verzinnen om hun partners om de tuin te leiden. Tegen hen, en tegen de rest van Nederland, willen we alleen maar zeggen: vergeet niet af en toe een frisse neus te halen. Good luck makkers.


Profvoetballer Jeff Hardeveld ging als vleeseter de bios in en kwam als veganist weer buiten

23-03-2020 - 1 reacties Jeff Hardeveld is profvoetballer bij Heracles en veganist. Hij eet geen dierlijke producten meer, dus ook geen eitje of kaas. De documentaire ‘The Game Changers’ veranderde zijn leven. ‘Ik heb na het zien ervan geen vlees meer gegeten.’


Veel paasvuren voor tweede jaar op rij geschrapt

23-03-2020 - 0 reacties HOF VAN TWENTE (ANP) - Heel veel paasvuren in het noorden en oosten van het land gaan dit jaar weer niet door. Ditmaal wordt de eeuwenoude traditie getroffen door maatregelen vanwege de coronacrisis in Nederland. Vorig jaar mochten honderden paasvuren niet ontstoken worden vanwege droogte en harde wind.


Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

23-03-2020 - 0 reacties In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?
Wetsvoorstel
Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu.
Stel je voor…
Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark?
Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto.
Tal van redenen
Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief.
Te kort door de bocht
Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.


Koude lucht uit Rusland zorgt voor meer vorstdagen in maart dan in februari

22-03-2020 - 0 reacties De maand maart krijgt naar verwachting meer vorstdagen dan februari. Dat meldt Weerplaza. De komende periode staan namelijk een viertal koude nachten op het programma. Dat betekent dat de fruittelers in Nederland de beregeningsinstallatie weer aan kunnen zetten.


Hypotheekrente gaat omhoog door coronacrisis

22-03-2020 - 7 reacties Ook de huizenmarkt blijft niet buiten schot door de coronacrisis. De verwachting is dat de hypotheekrente bij alle hypotheekverstrekkers weer zal gaan stijgen. Dit schrijft onder meer ABN AMRO.


GeenTractorpulling Indoor Assen dit jaar, maar nog wel mooie beelden

21-03-2020 - 0 reacties Tractorpulling Indoor Assen gaat volgend jaar de wedstrijd weer opnieuw organiseren. Het evenement zal dan gehouden worden op 19 & 20 maart 2021. Bekijk hieronder de megamovie van de afgelopen jaren. .


Eerst Q-koorts, nu corona: getraumatiseerd Noord-Brabant krijgt het weer te verduren

21-03-2020 - 0 reacties In Noordoost-Brabant deelt het coronavirus nu al keiharde klappen uit. Van de tien zwaarst getroffen gemeenten liggen er zeven in de streek die tien jaar geleden ook al overmeesterd werd door een andere sluipmoordenaar: Q-koorts. ,,Er komt echt een trauma naar boven.”


Weblog: Corona en de stekkerauto

20-03-2020 - 0 reacties Autofabrieken sluiten, de koper zit in quarantaine. De Chinese markt is ingestort, met enorme gevolgen voor iedereen en in het bijzonder voor Duitse autofabrikanten, die er van 26,9 (Daimler) tot 38,6% (VW) van hun omzetten draaien. Chinese productiefaciliteiten van Hyundai, Kia, Mercedes, Nissan, Renault en VW werden stilgelegd. Volgens de somberste prognoses zou de autoverkoop in China dit jaar met een catastrofale 10% kunnen dalen. VW boekte vorig jaar weer een recordwinst, maar met Mercedes ...


Nederlandse economie ligt op z'n gat, maar wat gebeurt er nu?

20-03-2020 - 0 reacties De coronacrisis zorgt voor schok in de economie zoals we die zelden hebben gezien. In amper twee weken tijd is een fors deel van de Nederlandse economie stilgevallen. Wat gebeurt er de komende tijd? En kunnen we de verliezen van nu later weer inhalen?