Weer

Al het Weer nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Weer nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Weer nieuws

Veiling bij loonbedrijf Hopmans uit Wieringerwerf

19-02-2019 - 0 reacties Loonbedrijf Hopmans uit Wieringerwerf heeft flink geïnvesteerd in nieuwe machines om het loonwerk op hoog niveau te kunnen blijven uitvoeren. De lopende aardappelrooiers zijn inmiddels al weer wat ouder en het werd tijd om deze te vernieuwen. Daarom werd er besloten om maar liefst vijf zelfrijdende rooiers van de hand te doen, te weten 2x de Wulf 3060 uit 2008, de Wulf Potato4CE uit 2004, een AVR Puma van 2008 en een Grimme SF3000, ook uit 2008. Verder stonden er nog meer machines op de nominatie om in te ruilen of te verkopen, zoals een aantal tractoren en machines en onderdelen zoals axiaalrollen…


Aardappeltermijnprijs weer gestabiliseerd

19-02-2019 - 0 reacties De termijnmarkt herstelt zich deze week enigszins van de flauwe stemming van vorige week. Winstname en het effect van het voorjaarsweer lijken te zijn ingeprijsd.


HAS Food Experience: plantaardig, extra groente en reststroomverwerking (video)

19-02-2019 - 0 reacties Koffiebekertjes van koffiedik, pesto van preigroen, groentemuffins en vegan broodbeleg. De studenten van de HAS toonden tijdens de HAS Food Experience weer een aantal interessante producten. Ze sloten allemaal aan bij de huidige trends in de foodindustrie: meer plantaardig, meer groente en reststroomverwerking.


De truckfan toppers van week 7 2019

18-02-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

Hij is er weer, het wekelijkse overzicht van de mooiste, leukste en bijzonderste foto’s die de afgelopen periode op truckfan.nl geplaatst zijn: de truckfan toppers! Meer over een foto/voertuig weten? Een muisklik op de foto naar keus is genoeg om verder te gaan. Ook handig als je één foto wilt delen op facebook bijvoorbeeld. Onbekend meerdere (diverse merken).Subaru Forester.Unimog U1700L.Nooteboom oplegger.Fiat Strada.DAF XF.DAF CF.Scania R480.DAF XF Euro 6.Scania L80.DAF XF Euro 6.MAN F90.Scania 143 Streamline.Volvo FM.Volvo FL12.Mercedes-Benz Actros MP4.Mercedes-Benz Axor MP2.Scania R500.Mercedes-Benz Kurzhauber.Scania 113 Streamline.Ford A-serie.Iveco Eurocargo.Mowag DURO.Borgward onbekend/overig.Scania R500.Isuzu onbekend/overig.Scania S450.Opel Blitz.Trabant onbekend/overig.Volvo FH 4th gen.DAF CF85.Daewoo Motor Polska


Drijfmestseizoen van start

18-02-2019 - 0 reacties Boeren en loonwerkers hebben uitgekeken naar 16 februari 2019 . Want sinds afgelopen zaterdag mag er weer drijfmest worden uitgereden.


Huidige winter hard op weg naar plek in top tien zachtste winters

17-02-2019 - 0 reacties De huidige winter is hard op weg om een plek in de top tien zachtste winters sinds het begin van de metingen in 1901 te veroveren. Met het zachte weer in het vooruitzicht, komt de gemiddelde temperatuur van februari uit op ongeveer 6 graden. Dat is ruim genoeg om de winter in de top tien te krijgen.


Eerste voorjaarsgras van 2019 in ronde balen

17-02-2019 - 0 reacties Op zaterdag 16 februari j.l. was loonbedrijf Mts. J. Snoeijing Lmb . bij de familie Wesseling in Holte / Lieving bij Beilen, met de MC-Hale weer druk bezig om het eerste voorjaars gras van 2019 in ronde balen te maken.


Problemen met grondwater na droge zomer, maar er is veel geleerd

16-02-2019 - 0 reacties De waterschappen in ons land hebben veel geleerd van de lange droogteperiode van vorig jaar. Ze hebben draaiboeken aangepast, houden meer water vast, stellen het beleid van schutten waar nodig bij, ontwikkelen maatregelen tegen verzilting, denken na over meer communicatie met burgers en boeren en uiteraard wordt er volop geëvalueerd. Dat blijkt allemaal uit een rondvraag van de NOS onder alle 21 Nederlandse waterschappen.
Een half jaar na de grote droogteperiode is de situatie in een aantal waterschappen nog steeds niet helemaal als voorheen. Met de dijken gaat het goed, maar vooral het grondwaterpeil geeft hier en daar nog reden tot zorg.
Scheuren
Verrassend is dat de meeste scheuren die door de droogte zijn ontstaan, vanzelf weer zijn dichtgetrokken, zo geven waterschappen aan. Dat wijst erop dat de dijken meer kunnen hebben dan werd gedacht.
Dat is bijvoorbeeld het geval in Friesland, waar bestuurder Jan van Weperen van het Wetterskip Fryslân ons rondleidt. "We kunnen constateren dat de dijken zich heel goed hebben hersteld. In de droogteperiode hebben we de dijken drie keer gecontroleerd. Daar waar scheuren zaten hebben we het extra in de gaten gehouden en zo nodig wat maatregelen genomen. Na de droogteperiode bleek dat de scheuren die we hadden waargenomen heel mooi en heel goed zijn hersteld. Het herstellend vermogen van de dijken is groot".
Kleikisten
In Zeeland en Noord-Holland zijn op dit moment weliswaar nog niet alle scheuren dicht, maar ze zijn duidelijk wel kleiner geworden. In Noord-Holland heeft het waterschap op vijf plekken zogeheten kleikisten geplaatst.
Daarbij wordt een scheur uitgegraven tot een sleuf van een meter breed en twee meter diep over een lengte van vijftien tot twintig meter, die vervolgens wordt opgevuld met verse vette klei. In Noord-Brabant is voor kleinere scheuren voor het eerst gebruik gemaakt van zwelklei: korreltjes die vocht opnemen en dan uitzetten.
Ook verdorde graszoden zijn grotendeels hersteld, al was het hier en daar wel nodig om gras bij te zaaien. Ook het niveau van het oppervlaktewater is weer normaal. Boeren zien overigens nog wel steeds de gevolgen. In Friesland treffen we vader en zoon Witteveen: "Door het beregeningsverbod van vorige zomer staat er nu heel veel onkruid, waar eerst een goede grasmaat lag. Waarschijnlijk moeten we doorzaaien of omploegen. En dat kost ons geld."
De gevolgen van de droogteperiode zijn nog het meest merkbaar bij het grondwaterpeil. Dit speelt vooral in de provincies met zandgronden. In verschillende gebieden staat het grondwater nog steeds enkele tientallen centimeters onder de gewenste hoogte.
De oplossing wordt gezocht in het langer vasthouden van (regen-)water in het gebied: door de stuwen hoog te laten staan wordt water minder snel afgevoerd en krijgt het langer de tijd om in de bodem door te dringen. Het streven is om het hogere zomerpeil aan te houden.
Van Weperen van Wetterskip Fryslân: "Meestal ben je in de winter bezig met lage peilen. Dan moet het water uit de polder, want het neerslagoverschot is altijd het sterkst in de winter. Nu, in februari 2019, hebben we nog een neerslagtekort. We bevinden ons best wel in een bijzondere situatie."
Verschillende waterschappen, onder andere in Brabant en Limburg, hebben boeren gevraagd om slootjes en duikers af te dammen met planken. In Twente en Drenthe is veel langer dan normaal extra water aangevoerd vanuit de IJssel en het IJsselmeer. Gewoonlijk houdt dat eind september op, nu liep het tot eind van het jaar.
En nu?
Het waterschap in Friesland werkt aan een berekeningsmethode om in een volgende droogteperiode een beter beeld te hebben waar welke agrarische producten geteeld worden en welke waterbehoefte daarmee samenhangt.
Ook wordt gekeken waar kwetsbare natuur blijvend moet worden voorzien van water. Het doel is om zo regionaal en landelijk betere keuzes te kunnen maken bij dreigende waterschaarste of watertekorten.
Landelijk zijn er overigens flinke verschillen. Het Zeeuwse waterschap Scheldestromen spreekt van een reële dreiging dat de droogte doorwerkt in het komende groeiseizoen, omdat ook de winter relatief droog verloopt. Waterschap Zuiderzeeland verwacht dat het grondwaterpeil pas in april weer normaal is.
Hoogheemraadschap Delfland rapporteert daarentegen dat alles alweer normaal is, maar kondigt wel aan dat het dit jaar aan de slag gaat met een digitale tool om preciezer te kunnen meten waar zich neerslagtekorten voordoen.
Ook wil het meer gebruik maken van drones om het gebied te inspecteren. Want, zo schrijft Delfland, "De ervaring van afgelopen jaren leert dat wij welke zomer voorbereid moeten zijn op droge periodes".
Veel meer nagedacht
Minister Van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Waterstaat), die afgelopen week op bezoek was in Friesland, zegt dat Nederland nog niet klaar is voor een nieuwe periode van langdurige droogte. De door haar ingerichte Overlegtafel Droogte adviseert haar daarover. "Ik wil bijvoorbeeld weten hoe we strategisch met het grondwater moeten omgaan; tot hoever kun je het gebruiken in de verschillende gebieden. We zien nu dat er al veel meer wordt nagedacht over hoe we water op de beste manier kunnen vasthouden", aldus de minister.


Mest aanwenden en sleepvoet

15-02-2019 - 0 reacties De tijd van het aanwenden van drijfmest staat voor de deur. Vanaf 16 februari is dat weer toegestaan op gras- en bouwland. NMV krijgt veel vragen van leden over het bemesten met de sleepvoet. De sleepvoet is na 1 januari 2019 nog steeds te gebruiken...
Het bericht Mest aanwenden en sleepvoet verscheen eerst op Nederlandse Melkveehouders Vakbond.


Fotoreportage: Winterperiode gevuld met kluswerk

15-02-2019 - 0 reacties Nog even en dan is het buiten op de akkers weer alle hens aan dek. Tot die tijd wordt op menig akkerbouw- en loonbedrijf de rustige winterperiode gevuld met allerlei noodzakelijk onderhouds- en revisiewerk.


Lemken groeit door

15-02-2019 - 0 reacties Lemken, de specialist voor professionele akkerbouw, is weer gegroeid - ondanks de moeilijke omstandigheden van het afgelopen jaar. De omzet bedroeg in 2018 in totaal 380 miljoen euro, wat een groei van 6 % betekent. Het exportaandeel ligt onveranderd bij 77 %. Het jaar 2018 was voor veel boeren een uitdaging: het klimaat en de politieke en economische omstandigheden maakten het werk er niet gemakkelijker op. Na een zeer goede start was de droogte in de loop van het jaar een flinke domper. Onder deze omstandigheden is directeur Anthony van der Ley tevreden met de bedrijfsontwikkeling…


Geen twee maar drie nieuwe Scania R450's voor Albers

15-02-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

De order voor twee nieuwe Scania R450 4×2 trekkers door Albers Transport uit Landhorst breidde zich plotseling uit naar een derde truck. Dat werd veroorzaakt doordat één van hun bestaande voertuigen tijdens het werk in een graanveld volledig was uitgebrand. Gelukkig kon de Scania-dealer te Nijmegen het bedrijf weer snel uit de brand helpen. Dat overkwam directeur/eigenaar Martijn Albers vorig jaar. “Wat er precies misgegaan is, weten we niet. Gelukkig raakte er niemand gewond. Maar het was wel de kunst snel een nieuwe truck en oplegger te vinden want het werk moet door. Gelukkig hebben we een goed contact met


Grasland sleepslang bemesten met loonbedrijf Meiland uit Azewijn

14-02-2019 - 0 reacties John deere 6170R met Roelama graslandbemester aan het grasland injecteren dit alles in Duitsland zaterdag mogen we in Nederland weer aan de slag


Wijzigingen gebruik #sleepvoet 2019

14-02-2019 - 74 reacties Hoe kun je nu regelgeving verplichten die voorbaat niet is te borgen, en straks weer volop verhalen in de media dat veehouders zich niet aan de regels houden??, dit moet je als sector niet willen;

Vanaf 1 januari 2019 is emissiearm gebruik van mest verplicht bij grasland op klei- en veengrond, in het spraakgebruik wordt dit het ‘sleepvoetverbod’ genoemd. Voor het uitrijden op grasland op klei- en veengrond gaan de onderstaande regels gelden.

Uitrijden met de sleepvoet is toegestaan, mits met een waterverdund systeem wordt gewerkt, waarbij de mest met 33% verdund moet zijn met water: minimaal 1 deel water en 2 delen drijfmest dus. De afleg mag dan boven de grond, tussen het gras in strookjes van 5 cm breed en met 15 cm afstand. De mest moet worden uitgereden met een systeem dat volledig tot de grond gesloten is.

De grondgebruiker is verplicht het verdund uitrijden met de sleepvoet een keer per jaar, vóór de eerste bemesting, bij RVO te melden. Een praktische en goedkope methode om te registreren of de mest wel voldoende verdund is, is nog niet voorhanden. Daarom is het nog onduidelijk hoe gecontroleerd en gehandhaafd gaat worden. Wel is door de overheid gesteld dat de boer bij controle aannemelijk moet kunnen maken dat de mest op de juiste wijze is verdund.

Uitrijden IN de grond kan ook, maar dat stuit in de praktijk op problemen vanwege een harde grond bij droogte (klei) of een tekort aan draagkracht van de bodem (veen). Alleen het Pulse-tracksysteem is goedgekeurd door het ministerie. Het systeem brengt de mest via kuiltjes in het grasland. Het punt is dat deze machine nog in ontwikkeling is en daardoor nog niet te koop is.

De overheid heeft wel reeds aangekondigd dat per 2021 wel een ‘technische borging’ van het verdund aanwenden vereist gaat worden. In diverse initiatieven van private partijen of proeftuinen van onderzoek, overheid en bedrijfsleven zal hier de komende jaren aan gewerkt worden. LTO Nederland zal hierbij inzetten op praktische en betaalbare varianten.


Kleine verlichting Belgische AVP maatregelen.

14-02-2019 - 0 reacties Vanaf vandaag mogen varkens van verschillende Belgische bedrijven weer op een vrachtauto worden geladen als deze de bestemming hebben van een slachthuis. Deze verlichting van de AVP maatregelen heeft het FAVV bekendgemaakt.


Vissers reageren furieus op verbod pulsvissen

14-02-2019 - 0 reacties De visserijsector is woedend over het besluit van de Europese Unie om vissen met de pulstechniek te verbieden. "Een verbod op de pulsvisserij gaat alle verstand te boven."
Volgens de vissers heeft de pulsvisserij alles wat maatschappelijke organisaties willen: minder bijvangst, minder brandstofverbruik en minder bodemberoering. "Het is hetzelfde als alle zonnepanelen van het dak halen en weer teruggaan naar de kolenkachel."
Zware dag
In Europa werd woensdagavond besloten dat er een einde komt aan de pulsvisserij. Wel mag de helft van de Nederlandse pulsvissers nog 2,5 jaar door vissen met de pulstechniek. De andere helft van de vissers, zo'n 42 schepen, zijn pulsvisvergunning nog dit jaar kwijt.
Volgens minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is "het maximale uit de onderhandelingen gehaald". Ze erkent dat het een zware dag is voor de vissers. "Er komt toch een verbod op een duurzame en innovatieve manier van vissen."
De kotterorganisaties vinden het onbegrijpelijk dat "een emotionele lobby het bij de Europese politiek voor elkaar heeft gekregen om de stekker uit innovatie te trekken".
Het verzet tegen pulsvissen komt van Franse en Britse vissers en een aantal milieu-groeperingen. Die stellen dat er geen vis meer te vangen is als Nederlandse pulsschepen voorbij zijn getrokken. Bovendien zou de elektriciteit die door de Nederlanders wordt gebruikt alle leven uit de zee wegnemen. Voor die laatste stelling is geen wetenschappelijk bewijs, maar veel Europarlementariërs lieten zich er vorig jaar wel door overtuigen.
Minister Schouten belooft zich te blijven inzetten voor vernieuwende technieken in de visserij en wil daar ook geld voor uittrekken. De sector noemt dat een doekje tegen het bloeden. "De financiële schade in de hele sector kan oplopen tot 200 miljoen euro. Daarnaast moeten we nog niet denken aan innoveren, als onze beste innovatie ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, op basis van emotionele klanken in de prullenbak verdwijnt."


Een onvergetelijke ervaring #blog

14-02-2019 - 0 reacties Soms heb je van die momenten in je leven die je waarschijnlijk lang bij zullen blijven. Ik heb er onlangs ook weer een gehad. Een stukje klantgerichtheid waar je u tegen zegt. Neem daarbij een stukje beleving en je hebt een super ervaring om nooit te vergeten.


Een onvergetelijke ervaring

14-02-2019 - 0 reacties Soms heb je van die momenten in je leven die je waarschijnlijk lang bij zullen blijven. Ik heb er onlangs ook weer een gehad. Een stukje klantgerichtheid waar je u tegen zegt. Neem daarbij een stukje beleving en je hebt een super ervaring om nooit te vergeten.


Kopers fosfaatrechten kijken kat uit de boom

13-02-2019 - 7 reacties De fosfaatrechtenmarkt bevindt zich op het moment in rustig vaarwater. De ontspanning op de markt doet de verhoging van van de prijs van de afgelopen weken weer teniet. Het aanbod blijft beperkt, maar de kopers zijn deze week iets minder happig.


Tijd voor de echte cijfers

13-02-2019 - 9 reacties ANNIE SCHREIJER-PIERIK, LID VAN HET EUROPEES PARLEMENT VOOR HET CDA

Meten is weten. Dat is een oude wijsheid, die nog steeds erg waar is. En het is hoog tijd dat de overheid eens goed gaat meten in het mestbeleid. Want de huidige cijfers stinken.

Want hoeveel milieuvervuilende fosfaat zit er eigenlijk in mest? Dat is nogal belangrijk voordat we nog meer koeien moeten wegdoen om de normen te halen. Melkveehouder Albert Scholten overhandigde mij vorige week GD-mineralencijfers van drieduizend collega-melkveehouders. Gemiddeld bevat elke kilo melk 1,14 gram fosfor, terwijl de overheid rekent met 0,97 gram. Dat maakt nogal verschil. Fosfor die in melk zit, zit niet in de mest. Als je dit doorrekent, is er in Nederland plaats voor meer koeien.

De berekening van Scholten sluit aan bij een berekening van een van mijn medewerkers. Die ontdekte dat de Nederlandse overheid een hogere fosfaatexcretie hanteert dan de Vlaamse overheid. Als Nederland de Vlaamse waarden zou overnemen, is er in Nederland zelfs helemaal geen mestoverschot meer.

Maar we moeten ook eens goed meten waar fosfaat een probleem is. Je zou denken dat fosfaat dus vooral in het milieu zit in regio's met veel vee. En wat denkt u? In de praktijk is het fosfaatoverschot vooral in de Randstad en Zeeland en juist niet in de gebieden met veehouderijen in het noorden, oosten en zuiden van het land.

Het is zo zonde dat topbedrijven moeten krimpen, terwijl milieuvervuilende luchtvaart en wegverkeer wel mogen groeien

Onderzoeksjournalist Geesje Rotgers van V-focus heeft dit op een kaart van Nederland gezet. Ze presenteerde die bij een bijeenkomst die ik vorige week had georganiseerd over het fosfaatstelsel.
'Dus welk probleem lossen we eigenlijk op met dit fosfaatstelsel?' vroeg Rotgers scherp aan de zaal. Duidelijk niet het mestprobleem, als dat al een echt probleem is.

Met echte cijfers en echte metingen moeten we echt beleid kunnen maken. Dan is er wel ruimte voor de veehouderij en kan de sector weer herstellen tot een economische 'witte motor'. De Nederlandse melkveebedrijven behoren tot de wereldtop: zo ongelooflijk efficiënt en innovatief vind je ze bijna nergens. Het is zo zonde dat topbedrijven moeten krimpen, terwijl milieuvervuilende luchtvaart en wegverkeer wel mogen groeien.

Melkveehouders, landbouworganisaties en politiek moeten samen aan de slag gaan. Nu de echte cijfers boven water zijn gekomen, moet minister Carola Schouten (LNV) overstag gaan. Ze moet de echte wil tonen om de melkveehouders de ruimte te geven die hun toekomt.