Nieuw

Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws over Nieuw. Nieuw is een van de 15321 onderwerpen op Nieuwsgrazer.

Nieuw nieuws

Nieuw groenbemestermengsel met zonnebloemen

27-05-2019 - 0 reacties Zonnebloemen als vergroeningsgewas voor het ecologisch aandachtsgebied was een wens van velen. In 2019 is het zover. Zonnebloemen vormen daarom de hoofdcomponent in het diverse organische stof mengsels LG ORGAMAX.


Alvantho start nieuw aardappelseizoen

27-05-2019 - 0 reacties Het nieuwe aardappelseizoen gaat weer beginnen. Dinsdag start het veilen van de Thoolse primeuraardappelen, de Alvantho's.


Nieuwe Sunfinity geeft hele zomer door non-stop bloemen

27-05-2019 - 0 reacties Een tuinplant die de hele zomer doorgroeit en non-stop bloemen geeft. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar met de introductie van Sunfinity bij Kwekerij Apartus komt er volgens veredelaar Syngenta Flowers een compleet nieuw product op de markt.


“Albert Heijn heeft heel wat over voor gezonde klanten, maar niet voor gezonde kippen”

27-05-2019 - 0 reacties In een nieuw radiospotje beklaagt Wakker Dier zich over de kipkiloknallers bij Albert Heijn. In het spotje zegt de dierenwelzijnsorganisatie dat Albert Heijn heel wat over heeft voor gezonde klanten, maar niet voor gezonde kippen. “Albert Heijn maakt gezonde sier met sapjes en groentefrietjes, maar laat ondertussen de kippen in hun eigen stront staan”, aldus … Lees meer


Boeren bikkelen harder dan jager-verzamelaars

26-05-2019 - 0 reacties Onze voorouders ruilden zo'n 12.000 jaar geleden geleidelijk aan hun bestaan als jager-verzamelaars in voor het boerenbestaan. Landbouw betekende vooruitgang, in vergelijking met het moeizame en precaire bestaan op het randje van de jager-verzamelaars. Maar voor die bestaanszekerheid ruilden de jager-verzamelaars wel wat in: hun vrije tijd. Hoe meer landbouwwerkzaamheden, des te minder vrije tijd. En dat geldt in overtreffende trap voor vrouwen, blijkt uit nieuw onderzoek.


Flevoland wil meer sojateelt van eigen bodem

26-05-2019 - 0 reacties Sojateelt moet voet aan wal krijgen in Flevoland. De provincie zet de marketing op poten om de lokaal verbouwde producten aan de man te brengen. Voor telers een mooie gelegenheid om een compleet nieuw gewas aan het bouwplan toe te voegen.


Nieuw van HAK: Nutri-Score op de potten en zakken

24-05-2019 - 0 reacties Groentefabrikant HAK zet vanaf 1 september van dit jaar de Nutri-Score op zijn producten.


Southern tomato virus: hype of echt gevaar?

24-05-2019 - 0 reacties Sinds 15 mei wordt op internet melding gemaakt van een nieuw tomatenvirus ‘Southern tomato virus (STV) dat uitgebroken zou zijn in het Verenigd Koninkrijk en dat al enkele jaren gesignaleerd zou worden op het Europese vasteland. Wat is bekend van dit virus en is het een reëel gevaar voor de sector?


Hoe creëren QA’ers draagvlak voor kwaliteit?

24-05-2019 - 0 reacties Een nieuw element in de BRC-norm 8 is de betrokkenheid van het management bij de ontwikkeling en verbetering van de kwaliteitscultuur. Maar ook in algemene zin is het belangrijk dat het management betrokken is bij het kwaliteitsvak. Hoe krijgen QA-managers dat voor elkaar? Hoe gaan ze het gesprek met het management aan en creëren ze draagvlak voor hun ideeën? Dit artikel is verschenen in VMT 5 van 17 mei 2019.


Open huis bij nieuw pand Landkracht

23-05-2019 - 0 reacties In Hellendoorn staan alle machines opgesteld voor de open dagen die worden gehouden op vrijdag 24 mei van 13.30 uur tot 22.00 uur en op zaterdag 25 mei van 10.00 uur tot 16.00 uur aan De Isakke 4a in Hellendoorn.


Zo. En nu een nieuwe Bavaria-fles: vormgeving van schouder was knelpunt in ontwikkelingsproces

23-05-2019 - 0 reacties Bavaria introduceert een nieuw ontwerp wegens het driehonderdjarige bestaan van de brouwerij. De eigen mouterij en bron staan hierbij centraal. De bruine fles blijft bestaan in het ontwerp dat glasverpakkingenproducent O-I en levert.


Ter Laak Orchids opent nieuw inspiratiecentrum in nieuwe huisstijl

23-05-2019 - 0 reacties Na ruim twee jaar bouwen is het zover. Tijdens de Orchid Inspiration Days van 5-13 juni opent Ter Laak Orchids de deuren van haar nieuwe inspiratiecentrum voor de vakhandel.


Iconisch nieuw hoofdkantoor FloraHolland naar verwachting in mei 2020 klaar

23-05-2019 - 0 reacties Het wereldwijd creëren van kansen voor de groei van de sierteeltsector. Zo luidt de ambitie van FloraHolland. Om deze ambitie waar te kunnen maken wordt het kantoor in Aalsmeer uitgebreid tot 5.000 vierkante meter.


Nieuw makreeladvies valt dubbel zo hoog uit

23-05-2019 - 0 reacties


Utrecht steekt extra geld in Groene Contour

22-05-2019 - 0 reacties Het nieuw provinciebestuur van Utrecht wil extra gaan investeren in natuurontwikkeling in Groene Contour. Dat meldt coalitieonderhandelaar Karin Boelhouwer van GroenLinks.


"Nieuw voer laat PIA-problemen verdwijnen"

22-05-2019 - 0 reacties Louis Linthorst had problemen met de darmgezondheid van zijn vleesvarkens. Zijn bedrijf in Wilp was dus ideaal om nieuw vleesvarkensvoer te testen. Het pakte bijzonder goed uit, want de uitval verminderde sterk. Ook de andere resultaten zag hij verbeteren


AH wil minder voedsel weggooien met 'dynamische kortingen'

21-05-2019 - 0 reacties Supermarkt Albert Heijn heeft het afgelopen jaar 1 procent van de onverkochte producten weggegooid, omdat de uiterste houdbaarheidsdatum was overschreden. Het komt neer op 63 miljoen kilo eten. Met een nieuw systeem, 'dynamisch afprijzen' genaamd, wil AH die verspilling tegengaan.
Al jaren heeft de supermarkt een sticker met '35 procent korting' op bijvoorbeeld brood en verse pizza's. Die stickers komen op de dag van de uiterste houdbaarheidsdatum op het product om klanten over te halen het tóch te kopen. "Het blijkt dat dat een goede manier is om voedselverspilling te verminderen", aldus AH.
Het 'dynamisch afprijzen' houdt in dat naarmate het tijdstip van weggooien dichterbij komt, de korting van bijvoorbeeld kip of vis oploopt. Van 10 procent tot maximaal 60 procent. De proef start vandaag in een filiaal in Zandvoort en duurt twee maanden. Als de techniek goed werkt en klanten ook positief reageren, wil AH het systeem in meerdere winkels gaan inzetten.
Op voorraad
Het nieuwe systeem berekent automatisch de beste korting. Een algoritme houdt rekening met onder andere de weersomstandigheden, de voorraad van het product in de winkel, het historische verkoopverloop en de vraag of het in de aanbieding is. "Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de 'gewone' prijs en de afprijzing", aldus de woordvoerder.
Veel supermarkten zijn druk bezig met duurzaamheid. Het weggooien van onverkochte etenswaren is hen een doorn in het oog, maar het probleem aanpakken is moeilijk. "Moet je om 19.30 uur 's avonds 'nee' verkopen aan iemand die nog vers brood wil kopen of heb je het nog wel in de schappen liggen met de kans dat je het niet verkoopt? Dat is een dilemma", geeft AH toe.
Eerder geprobeerd
Tien jaar geleden is ook al eens geprobeerd een systeem van dynamisch afprijzen van de grond te krijgen. Betrokken voedseldeskundige Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit denkt dat de proef toen niet slaagde "omdat bedrijven nog helemaal niet zo bezig waren met voedselverspilling". Ook wijst hij erop dat de technische vooruitgang van elektronische prijskaartjes het systeem een stuk goedkoper maakt.
Voor de proef werkt Albert Heijn samen het bedrijf Wasteless, een van oorsprong Israëlische startup die wereldwijd actief is op het gebied van dynamische afprijzing. "De eerste resultaten die we nu hebben van een supermarktketen in Italië zijn veelbelovend: daar zien we een omzetstijging van 25 procent en 89 procent minder voedselverspilling", zegt Ralph de Vries, verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten van Wasteless. Het is de bedoeling dat vanaf deze zomer ook de winkels van Marqt het systeem bij bepaalde producten invoeren.


Nieuw melksysteem: Dit scheelt ons drie uur werk op een dag

20-05-2019 - 12 reacties Melkveebedrijf Mennik in Emmen werkt sinds april met Het nieuwe melken. Het nieuwe melksysteem maakt het werk sneller en lichter.


Peasy Pops: hartige linzenhapjes met relatief weinig zout

20-05-2019 - 0 reacties Boon-foodconcepts introduceert een nieuw snackmerk: Peasy. Net als bij alle Boon-producten zijn de nieuwe Peasy Pops op basis van peulvruchten. De productontwikkeling resulteerde in een geëxtrudeerd hapje zonder acrylamiderisico. Wat waren de andere uitdagingen?


Nieuw mestbeleid blijft moeilijke puzzel

19-05-2019 - 55 reacties

Originele beschrijving

De zoektocht naar een nieuw mestbeleid gaat een nieuwe fase in.