Temperatuur

Al het Temperatuur nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Temperatuur nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Temperatuur nieuws

Warmtebeeldcamera hulpmiddel in kraamstal

11-10-2019 - 0 reacties Hij noemt het een handig hulpmiddel dat met name in de kraamstal zijn functionaliteit bewijst. Dierenarts Leon Reijmer van de Oosthof Varkensdierenartsen meet met de warmtebeeldcamera op zijn telefoon ook de temperatuur van het biggennest mee. En die blijkt in de praktijk regelmatig te hoog te zijn.


Revolutionair: benzine maken met zonnestralen

08-10-2019 - 0 reacties Een vloeibare, ecologische brandstof die wordt gewonnen met behulp van de zon en die op termijn fossiele brandstoffen kan vervangen? Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is precies wat onderzoekers in Zwitserland hebben ontwikkeld.

Door Erik Kouwenhoven
De Polytechnische universiteit van Zürich ETHZ is erin geslaagd om met een zonnereactor CO2 en water uit te lucht te splitsen in koolmonoxide en waterstof (dat gebruikt kan worden als brandstof), meldt radionieuwszender Deutschlandfunk. Door zonnestralen af te buigen met een spiegel en in één brandpunt samen te laten komen, bereikt de zonnereactor de temperatuur, 1500 graden celcius, die nodig is voor dit proces.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Ford 4600 - Motor wordt te warm

30-09-2019 - 6 reacties Hallo allemaal,

Het valt op dat de motortemperatuur van mijn Ford 4600 trekker snel oploopt.
In korte tijd staat de temperatuurmeter bijna in het rood.
De trekker heeft 8 maanden stil gestaan daarvoor was dit probleem niet aan de orde.

Wat opvalt is dat de radiator aan de bovenzijde warm is. Halverwege is de deze lauw en onderin koud zoals het zou moeten zijn. Het koelvloeistofniveau is goed en er is geen lekkage waar te nemen bij radiator en waterpomp.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn.
Is de waterpomp defect of gaat de thermostaat niet ver genoeg open?
Misschien gaat de thermostaat wel open maar zorgt de waterpomp niet voor circulatie van de koelvloeistof....waardoor deze bovenin de radiator blijft....

​Iemand een idee?​

Ter hoogte van de koelwateruitlaat van de motor naar de radiator zit nog een sensor.
Is dit de temperatuursensor?


Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

28-09-2019 - 0 reacties Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk. En dat terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog maar 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.
De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. En dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.
Groei
Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."
Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daar mee gebeurd is."
Grote risico's
Vrijwel alle elektrische auto's hebben een Lithium-Ion accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt dan loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.
Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."
Beter samenwerken
Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."
Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."
"We hebben nog niet de kennis om goed op te treden", aldus Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."
Waterdompelcontainer
Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om daar een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.
"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.
Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt omdat de auto total loss is verklaard."
Software
De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.
Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Modetich, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen bij een ongeluk met een elektrische auto. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."
Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."
Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen van de branchevereniging van bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als straks de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."


VN-rapport: afgelopen 5 jaar warmste ooit gemeten, wereld doet te weinig

23-09-2019 - 0 reacties De tijdspanne van 2015 tot en met 2019 is de warmste vijfjarige periode ooit gemeten, schrijven wetenschappers aan de vooravond van de VN-klimaattop in New York. Ook stellen ze vast dat de wereld veel te weinig doet om de gevolgen van klimaatverandering, die ons vaker en harder raken dan we voorheen dachten, te beperken.
Het staat in het rapport 'Verenigd in Wetenschap', waarin een overzicht wordt geboden van de beschikbare wetenschap over klimaatverandering. Het is het product van een samenwerking tussen verscheidene belangrijke wetenschappelijke instituten zoals de Wereld Meteorologische Organisatie en het klimaatpanel IPCC.
Urgente noodzaak
De wetenschappers zeggen dat er een "urgente noodzaak voor concrete acties" is om de opwarming van de aarde en de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan. Op dit moment gebeurt dat niet genoeg, aldus het rapport. De wereldwijde temperatuur is sinds 1850 met 1,1 graden Celsius gestegen, het niveau van de zeeën stijgt en de CO2-uitstoot neemt jaarlijks met 2 procent toe.
"Dit rapport laat de staat van de aarde zien onder de toenemende invloed van door mensen veroorzaakte klimaatverandering", zegt de wetenschapsadviescommissie voor de Verenigde Naties. "Het is een beoordeling van de menselijke reactie tot nu toe en laat de verstrekkende gevolgen zien die de wetenschap verwacht voor het wereldwijde klimaat in de toekomst."
"Klimaatverandering is de bepalende uitdaging van onze tijd", zei António Guterres, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties vandaag over dit rapport. "Ik dring er bij leiders op aan om deze feiten in acht te nemen en zich te verenigen achter de wetenschap."


Heerlijk nazomerweer in Zeeland: dit weekend zonnig en 25 graden

20-09-2019 - 0 reacties VLISSINGEN - Het is druk in Zeeland, en dat is niet voor niets. Er staat een heerlijk weekend voor de deur, met veel zon en een temperatuur die oploopt tot zo'n 25 graden.


Zonnig na koude nacht

14-09-2019 - 0 reacties Vanochtend is het eerst fris, eventuele mist lost snel op. Het is vervolgens zonnig, in de middag ontstaan er enkele stapelwolken, maar het blijft droog. De temperatuur stijgt naar 18 tot 23 graden. Komende nacht verloopt ook helder, maar minder koud. Morgen is het vrij zonnig en droog. Bij een matige westenwind wordt het 20 tot plaatselijk 25 graden. Maandag is het koeler met 17 tot 20 graden. Het is daarbij grotendeels bewolkt op veel plaatsen en verspreid kan er ook wat regen of motregen vallen.


Diertransport wordt vanaf 35 graden verboden

09-09-2019 - 0 reacties Het wordt verboden om bij een temperatuur van boven de 35 graden dieren te vervoeren, schrijft minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) in een Kamerbrief. De afspraak stond al in het Nationaal Hitteplan, maar volgens de minister wordt deze vrijwillige afspraak niet door iedereen nagekomen.


Sous-vide koken (5), begin er niet aan… je bent verloren…

06-09-2019 - 0 reacties door ‘Meat Mate’ Robert Verweij Vlees sous-vide garen… Dat doe je in een vacuüm-zak op een exacte temperatuur, meestal in een geavanceerd warmwaterbad. Maar er zijn tegenwoordig ook steeds meer stoomovens met sous-vide functie.Maar koop die spullen niet! Je wordt geheid een culi-nerd. Je verpest je eigen leven en dat van anderen. Je bent verloren,
Het bericht Sous-vide koken (5), begin er niet aan… je bent verloren… verscheen eerst op Vlees.nl.


Minister Schouten wil wettelijk verbod veevervoer bij 35 graden of meer

05-09-2019 - 0 reacties Het wordt verboden om dieren te vervoeren als de temperatuur boven de 35 graden komt. Daarover zijn al eerder vrijwillige afspraken gemaakt met bedrijven uit de sector, maar minister Schouten vindt die te vrijblijvend.


Minister Schouten wil wettelijk verbod veevervoer bij 35 graden of meer

05-09-2019 - 0 reacties Het wordt verboden om dieren te vervoeren als de temperatuur boven de 35 graden komt. Daarover zijn al eerder vrijwillige afspraken gemaakt met bedrijven uit de sector, maar minister Schouten vindt die te vrijblijvend.


Minister: verbod veevervoer bij extreme hitte

05-09-2019 - 0 reacties Landbouwminister Carola Schouten wil dat er een wettelijk verbod komt op veetransport als de temperatuur buiten boven de 35 graden Celsius komt. Dat laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer.


Hallo herfst. Veel regen in aantocht en temperatuur doet stapje terug

03-09-2019 - 0 reacties De natuur zal er blij mee zijn, wij (misschien) wat minder. Het wordt woensdag een kletsnatte dag. En de temperatuur schiet in standje herfst.


Vandaag stapelwolken en zon

02-09-2019 - 0 reacties Het is tamelijk zonnig en de buien verdwijnen. De temperatuur ligt tussen 18 graden in het noorden en 20 graden in het zuidoosten. De noordwestenwind is meest matig, 3 of 4 Bft. Vannacht is het half tot zwaar bewolkt, met lokaal wat regen. De minima liggen rond 11 graden, meldt Boerenbusiness Agroweer.


Stapelwolken en zon

02-09-2019 - 0 reacties Het is tamelijk zonnig en de laatste buitjes verdwijnen. De temperatuur ligt tussen 18 graden in het noorden en 20 graden in het zuidoosten. De noordwestenwind is meest matig, 3 of 4 Bft. Vannacht is het half tot zwaar bewolkt, met lokaal wat regen. De minima liggen rond 11 graden. Morgen schijnt de zon met perioden en het blijft nagenoeg droog, bij 19 tot 22 graden. De westelijke wind is matig, aan zee vrij krachtig. Woensdag wordt een regenachtige dag, met een stevige wind en 18 tot 21 graden.


Vanmiddag vaker zon

01-09-2019 - 0 reacties Vandaag is het wisselend bewolkt. Er is lokaal een kans op een bui. In de loop van de dag breekt de zon vaker door, maar met 19 tot 21 graden kan het vrij koel aanvoelen. Ook na het weekend komt de temperatuur rond dezelfde waarden uit. Op maandag liggen de maxima bij een noordwestenwind tussen 17 en 19 graden. Dit ligt net onder de normaal in deze periode, rond 20 graden. Wel blijft de kans op een bui ook na het weekend aanwezig.


Zaterdag wordt het nog een keer tropisch, zondag 'stort de temperatuur in'

30-08-2019 - 0 reacties We hebben een weekend voor de boeg met twee gezichten. Zaterdag wordt het droog, zonnig en heel warm. Zondag neemt de temperatuur een duik en komen er buien onze kant op..


Zomer kende superhittegolf, tornado en vorst

29-08-2019 - 0 reacties De zomer van 2019 was droog en warm, maar niet de allerwarmste ooit. Volgens Weeronline is deze zomer de op twee na warmste sinds 1901, met een gemiddelde temperatuur van 18,5 graden. Normaal ligt de temperatuur rond de 17 graden. Voor weerkundigen eindigt de zomer op 31 augustus.


Bewolkt, maar op veel plaatsen wel droog

29-08-2019 - 0 reacties Bewolking overheerst en lokaal kan nog wat regen vallen. Op veel plaatsen is het droog en geleidelijk breekt de zon vaker door. Er waait een matige westelijke wind. De temperatuur loopt op naar 21 graden aan zee en 25 in het zuidoosten, meldt Boerenbusiness Agroweer.