Stikstofcrisis

Stikstofcrisis is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Stikstofcrisis en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Stikstofcrisis nieuws

West-Brabant komt in opstand tegen mestverwerkers

08-04-2021 - 0 reacties Twee West-Brabantse gemeenten willen geen mestverwerking binnen de gemeentegrenzen. Twee andere gemeenten praten over zo'n beslissing. West-Brabant loopt vooruit op een provinciale discussie. Boerenorganisatie ZLTO en de provincie vinden dat maar niets. Het is niet voor het eerst dat gemeenten en de provincie tegenover elkaar staan over mestverwerkers.
Op 28 januari nam de gemeenteraad van Woensdrecht een motie aan: 'op geen enkele manier' wil Woensdrecht meewerken aan de vestiging van grootschalige mestverwerking. Op 4 maart deed de Steenbergse raad hetzelfde.
Donderdagavond staat in Roosendaal zo'n motie op de agenda. De stemming komt in april en PvdA-fractievoorzitter Michael Yap denkt dat een meerderheid vóór is. In Bergen op Zoom schrijven vier fracties ook aan een motie. Hoe de verhoudingen daar liggen, is nog onduidelijk.
'Negatief voor de natuur'Alle vier gemeenten kregen in november een brief van vier West-Brabantse natuurorganisaties: "Mestfabrieken zijn negatief voor de natuur, slecht voor de gezondheid en de leefbaarheid in het buitengebied maar ook voor de agrarische sector zelf", stond daarin.
De provincie Brabant is op zoek naar vestigingsplaatsen voor nieuwe mestverwerkers. In die zoektocht is na oktober ruimte voor reacties en inspraak. In West-Brabant lopen ze daar dus een half jaar op vooruit.
De provincie is daar niet blij mee. "Het is goed als gemeenten het debat voeren op het juiste moment wanneer ze ook de juiste informatie hebben," staat er in een eerste reactie op de opstand in West-Brabant. Met andere woorden, volgens de provincie hebben de gemeenten nu nog niet voldoende informatie om een goede keuze te maken.
Manieren om mest te verwerkenBrabant heeft veel vee. Twintig procent van alle Nederlandse mest komt hier vandaan. Volgens de regels mag maar een deel van die mest op akkers worden uitgereden. De rest moet worden verwerkt. Dat kan verschillende dingen betekenen:
Het droge en het natte deel scheiden. Drijfmest bestaat voor negentig procent uit water. Wie drijfmest vervoert, vervoert vooral water.Door verhitting schadelijke bacteriën uit mest halen. Frankrijk bijvoorbeeld, dat veel Nederlands mest importeert, stelt dat als eis.Mest drogen en er korrels van maken. Die korrels worden verkocht in landen waar boeren een tekort aan mest hebben.Mest kan ook worden vergist. Er komt dan biogas uit dat de boer aan het gasnet levert. Omdat Nederland van het aardgas af wil, is daar veel subsidie voor. Overal bezwarenPlannen voor mestverwerkers stuiten overal in Brabant op bezwaren. Provincie en gemeenten staan regelmatig tegenover elkaar. Zo probeerde de gemeente Oss de vestiging van een mestverwerker op een industrieterrein tegen te houden en kwam Bernheze succesvol in actie tegen de provinciale vergunning voor een mestvergister in Nistelrode.
Veel Brabanders zijn bang voor stank en voor druk vrachtverkeer bij mestverwerkers. Een principiëler argument is dat Brabant te veel vee heeft en dat de oplossing eerder gezocht moet worden in een verkleining van die veestapel. "Anders is het dweilen met de kraan open", zegt Bert Zwiers van milieuorganisatie Benegora.
Het is spannend wat daarover in de komende kabinetsformatie wordt besloten. Er liggen ambtelijke ideeën om de stikstofcrisis onder andere met zo'n verkleining van de veestapel te lijf te gaan.
Naar Oost-Brabant rijden?Jos Naalden, varkenshouder en voorzitter van de ZLTO in Roosendaal, vindt dat de gemeenten in West-Brabant te snel zijn. Nieuwe regels gaan ervoor zorgen dat hij straks ook al zijn mest moet laten bewerken. "Als we hier dan geen mestverwerkers hebben, moet ik daarvoor naar Oost-Brabant. Is dat duurzaam?"


Bouw nieuwe stallen verboden: provincies en rijk samen naar de rechter

30-03-2021 - 22 reacties De provincie Brabant gaat samen met alle andere provincies en twee ministeries in beroep tegen een beslissing van de rechtbank Noord-Nederland over de bouw van milieuvriendelijke stallen. De overheden zijn bang dat ze door de uitspraak worden gehinderd bij het oplossen van de stikstofcrisis.
De rechtbank Noord-Nederland vernietigde op 11 maart de vergunning van een boer in het Friese Ee voor de uitbreiding van zijn stal. Volgens de rechtbank konden de boer en de provincie niet aantonen dat het bedrijf door de nieuwe stal minder stikstof uitstoot. De boer had juist gekozen voor een stal die volgens de regels van het Ministerie van Landbouw voor minder stikstof zou zorgen.
Geen nieuwe stallenDe rechtszaak tegen de vergunning was aangespannen door 'Mobilisation for the Environment'. Die milieuorganisatie beroept zich op een onderzoek van het CBS uit 2019 dat vraagtekens zet bij de effectiviteit van milieuvriendelijke stallen. De uitspraak van de rechter betekent dat er in ieder geval voorlopig geen nieuwe stallen gebouwd kunnen worden.
Het rijk én de provincie Brabant zetten juist in op nieuwe stallen om de stikstofcrisis te bestrijden. Uitgangspunt is dat met nieuwe technieken de stikstofuitstoot van stallen omlaag kan. In Brabant leidde de verplichting voor nieuwe stallen tot de bestuurscrisis van december 2019. Het nieuwe college houdt vast aan de verplichting voor boeren om nieuwe stallen te bouwen maar verschoof de deadline van 2022 naar 2024.
Losse schroevenDe beslissing van de rechter in Groningen zet dit hele systeem op losse schroeven. Vandaar dat een brede coalitie van rijk en provincies nu bij de Raad van State bezwaar aantekent.
Procedures bij de Raad van State kunnen lang duren. De coronacrisis vertraagt ook daar veel zaken. In Brabant wordt spannend of de uitspraak van de Raad van State zo snel komt dat de provincie de deadline van 2024 voor de bouw van nieuwe stallen vast kan houden.


Dura Vermeer vreest impact stikstof- en coronacrisis op termijn

25-03-2021 - 0 reacties ROTTERDAM (ANP) - Bouwonderneming Dura Vermeer kijkt met enige zorg naar zijn orderboek voor volgend jaar. Dat komt vooral door de impact van de coronacrisis en de stikstofcrisis op nieuwe infrastructurele projecten. Door de stikstofcrisis is het aanbod aan nieuwe projecten minder. Daarbij komt dat met name lagere overheden door de kosten van de coronacrisis minder budget hebben.


Stikstof legt nu al bom onder formatie: mogelijk minder vee, langzamer rijden én stikstoftaks

19-03-2021 - 68 reacties De formatie van een nieuw kabinet dreigt nu al extra ingewikkeld te worden door de stikstofcrisis. In twee rapporten stellen topambtenaren dat er meer impopulaire maatregelen nodig zullen zijn om het stikstofprobleem de baas te worden.

Op verzoek van het huidige kabinet hebben ambtenaren onderzocht wat op de lange termijn nodig is om het stikstofprobleem aan te pakken. Er hangt nu een ‘stikstofdeken’ boven Nederland, die de natuur aantast. Natuurregels verplichten de overheid om daar iets aan te doen.

‘Krimp veestapel onvermijdelijk’
Stikstof gaat voor grote hoofdbre­kens in de formatie zorgen. Volgens de ambtenaren moet worden ingegrepen in de melkveehouderij, omdat die sector verantwoordelijk is voor het hoogste aandeel stikstof in de natuur. ‘Krimp van de veestapel lijkt onvermijdelijk, en zou op veel andere vlakken ook een verlichting van de opgaven kunnen betekenen’, schrijven de ambtenaren.

Om dat voor elkaar te krijgen, zou er een stikstofbelasting kunnen komen voor bedrijven. Wie meer stikstof uitstoot, moet dan meer belasting betalen. Ook opperen de ambtenaren dat er aparte gebieden voor landbouw kunnen komen, zoals Noord-Groningen, Noord-Beveland en delen van de Flevopolder.

De veestapel is in vergelijking met andere Europese landen groot, stellen de ambtenaren. Per vierkante kilometer telt Nederland 92 koeien, 295 varkens en 2450 kippen. In Duitsland gaat het om 35 koeien, 77 varkens en 272 kippen per vierkante kilometer.


Links wil dat boeren wijken voor natuur, VVD en CDA proberen platteland te vriend te houden

22-02-2021 - 5 reacties Bijna niemand heeft het er nog over, maar de stikstofcrisis hangt als een donkere wolk boven deze verkiezingscampagne. Links wil dat boeren wijken voor natuur, VVD en CDA proberen het platteland te vriend te houden.


Dit hebben de politieke partijen de boeren te bieden

29-01-2021 - 0 reacties Het politieke landschap is voor de boer nogal veranderd de afgelopen kabinetsperiode. Traditionele boerenpartijen hebben zich in de stikstofcrisis niet al te populair gemaakt. Nieuwe partijen ruiken hun kans.


De stikstofwet van Schouten is gered, op het nippertje

10-12-2020 - 1 reacties Met hulp uit onverwachte hoek – van de SP, SGP en 50Plus – en veel compromissen heeft Carola Schouten voldoende steun voor haar stikstofplannen. Anderhalf jaar na het begin van de stikstofcrisis lonkt een oplossing.


Boeren weer op trekker naar Den Haag, wat willen ze bereiken?

17-11-2020 - 0 reacties Het was vorig jaar rond deze tijd een bekend beeld: boeren die op hun trekker naar Den Haag reden om te demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Vandaag voeren boeren opnieuw actie. Wat willen ze?
Te veel stikstofuitstoot
Eerst even terug naar vorig jaar, want hoe zat het ook alweer? Het begon allemaal met een uitspraak van de Raad van State in mei 2019. Volgens deze hoogste bestuursrechter deed Nederland niet genoeg om stikstof terug te dringen. Te veel stikstof is slecht voor de biodiversiteit; het aantal planten en dieren neemt erdoor af. Dat is vooral een probleem voor Natura 2000-gebieden, waar Europese natuurrichtlijnen gelden.
De stikstofuitstoot in Nederland is de afgelopen 30 jaar fors afgenomen, maar Nederland blijft qua uitstoot koploper in Europa. 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.
Honderden projecten, zoals het bouwen van woningen, de uitbreiding van stallen, de aanleg van wegen en de opening van Lelystad Airport, dreigden door de uitspraak van de Raad van State te sneuvelen of vertraagd te worden. De stikstofcrisis was een feit.
Zorgen over toekomst
Terug naar de actievoerende boeren. De uitspraak van de Raad van State leidde tot veel onrust binnen de sector. Boeren maken zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf en over uitbreidingsmogelijkheden. Uit een enquête van de NOS bleek dat veel boeren het oneerlijk vinden dat zij een probleem voor heel Nederland moeten oplossen, terwijl ze als sector naar eigen zeggen al veel hebben gedaan om de stikstofuitstoot de afgelopen decennia terug te dringen.
De druppel die de emmer voor boeren vorig jaar deed overlopen was het plan van regeringspartij D66 om de veestapel te halveren. Maar de demonstrerende boeren zijn boos over veel meer zaken. Bijvoorbeeld over steeds strengere regels waaraan ze moeten voldoen, bezettingen van boerderijen door dierenactivisten, beeldvorming over boeren in de media, regels rondom gewasbescherming en lagere prijzen voor hun producten.
Kortom: deze actievoerende boeren vinden dat zij de dupe zijn van falend kabinetsbeleid en voelen zich niet gesteund door de overheid.
Nieuwe stikstofwet
Allemaal zaken die al langere tijd spelen. Wat is nu de aanleiding om weer met de trekker naar Den Haag te gaan? Daar kan Farmers Defence Force, de organisatie die de grootste kracht achter de protesten is, het best zelf antwoord op geven.
Aan het woord is Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force:
Minister Schouten van Landbouw wil nieuwe regels rondom stikstofwaarden vastleggen, daarom is in oktober het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering ingediend. Volgens Schouten zorgt het kabinet er met deze wet voor dat de natuur sterker wordt en de stikstofdepositie omlaag gaat.
Farmers Defence Force zegt dat minister Schouten dit voorstel er "nog voor het kerstreces doorheen wil jassen", terwijl er volgens de organisatie door corona minder mogelijkheden zijn om over de wetgeving in gesprek te gaan met de minister. Daarnaast noemt FDF het een slechte wet die "de rechten van boeren met voeten treedt". De boeren die vandaag met trekkers naar Den Haag kwamen, vinden dat zij een te grote bijdrage moeten leveren en willen de wet tegenhouden.
Het klopt dat Schouten de wet nog voor Kerst door het parlement wil hebben. Dat is volgens haar juist nodig om "boeren die door willen gaan, perspectief te bieden". Daarnaast is de stikstofwet volgens Schouten al lang geleden aangekondigd. De wet moet per 1 januari de noodmaatregelen vervangen, die aan het einde van het jaar aflopen.


LTO-voorman Sjaak van der Tak: 'Ik hou van kritiek, maar we moeten elkaar niet afmaken'

12-11-2020 - 2 reacties Sjaak van der Tak lost graag problemen op. Als nieuwe voorzitter van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland kan de doorgewinterde bestuurder aan de bak met de stikstofcrisis en de polarisatie.


Honderden boeren in Brabant zijn al 1,5 jaar buiten hun schuld illegaal aan het werk

27-10-2020 - 0 reacties EINDHOVEN - Zonder dat ze er zelf iets aan kunnen doen, zijn honderden Brabantse veeboeren al anderhalf jaar zonder vereiste vergunning aan het werk. De stikstofcrisis is de boosdoener. Zicht op legalisatie is er nog steeds niet.


LTO: kabinet moet 750 miljoen euro in stikstofinnovatie steken

22-09-2020 - 0 reacties Land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland vraagt het kabinet om minimaal 750 miljoen euro te steken in investeringen en innovaties om de stikstofcrisis op te lossen. Dat is kosteneffectiever en past bij een sterke agrarische sector, vindt de organisatie.


LTO: kabinet moet 750 miljoen euro in stikstofinnovatie steken

22-09-2020 - 12 reacties LTO Nederland en POV roepen Kamerleden op om minimaal € 750 miljoen van de ruim € 1,3 miljard die in het kader van de stikstofcrisis is geoormerkt voor ‘opkoop en saneringsregelingen’ om te buigen in investeringen en innovaties. Dat is kosteneffectiever en past bij een wereldwijd sterke agrarische sector.

Nederland bevindt zich nog steeds in een stikstofimpasse. LTO Nederland en de POV constateren dat het Kabinet nog niet voor de meest effectieve weg uit de stikstofcrisis kiest. Investeren boven saneren moet centraal staan.

“Stel nu alles in het werk om per direct minimaal 750 miljoen euro van sanering om te buigen naar investeringen en innovaties op de veehouderijbedrijven! Dat is kosteneffectiever stikstofemmissie reduceren, past bij de innovatiekracht waarmee we wereldwijd vooroplopen, en voorkomt dat de sector onnodig onder druk komt te staan,” zeggen Wil Meulenbroeks (voorzitter vakgroep Melkveehouderij), Erik Hubers (voorzitter vakgroep Pluimveehouderij), Linda Jansen (voorzitter Producentenorganisatie Varkenshouderij) en Trienke Elshof (portefeuillehouder Gezonde Omgeving).

Kosteneffectieve inzet
Opkoop van veehouderijbedrijven is een weinig kosteneffectieve oplossing voor de stikstofproblematiek, blijkt ook uit doorrekeningen van het PBL. LTO en POV pleiten daarom voor een kleiner budget voor opkoop (op dit moment ruim 1,3 miljard euro), zodat deze middelen beschikbaar komen voor innovatieve investeringen in management, mestaanwending of betere stalsystemen. De sector heeft oplossingen, maar kostprijsverhogende maatregelen kunnen meestal niet via het product worden terugverdiend. Omdat de rek er bij ondernemers simpelweg uit is zal de overheid investeringen mogelijk moeten maken.

Verstorende effecten
Opkoop is niet alleen minder effectief dan investeren in innovatie, het heeft ook schadelijke neveneffecten op de agrarische sector.

Grote opkoopregelingen vanuit de overheid zullen de markt verstoren en hebben effect op prijzen voor varkens-, pluimvee en fosfaatrechten. Het uit de markt halen van deze dierrechten kan ervoor zorgen dat sectoren of deelsectoren door de ondergrens van het kritische volume zakken. Een opkoopregeling zoals nu wordt voorgesteld biedt geen enkel extra perspectief voor de blijvers.

Het opkopen van grond als onderdeel van beëindigingsregelingen zorgt voor een verdere druk op agrarische ruimte om te ondernemen, naast de lage kosteneffectiviteit. LTO Nederland vindt dat agrarische grond in agrarisch gebruik moet blijven. Ook de Nederlandse burger vindt dat belangrijk, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Zeker met de gestelde kringlooplandbouwambities zal de agrarische sector de eigen landbouwgrond nodig hebben voor structuurversterking.

Bakens verzetten
De bakens moeten op korte termijn worden verzet. Het gaat om grote hoeveelheden gemeenschapsgeld. De Kamer moet voorkomen dat er de komende maanden onnodige en onomkeerbare besluiten worden doorgedrukt via de Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderijen.


Provincies openen transfermarkt: vechten om stikstofrechten van stoppende boeren

22-09-2020 - 2 reacties Provincies als Noord-Brabant en Overijssel bieden hoop voor projecten die door de stikstofcrisis klem zitten. Zij staan toe dat stoppende boeren hun stikstofruimte verkopen aan bijvoorbeeld (wegen)bouw en industrie. Maar in zowel landbouw- als milieuhoek broeit het verzet.

Of stoppende boeren goud in handen hebben omdat zij hun stikstofruimte te gelde kunnen maken, verschilt overigens nogal van geval tot geval. Op plekken waar weinig boeren zijn en de stikstofruimte schaars is, kan de prijs volgens analisten flink oplopen. Op locaties die verder van de natuur af liggen of waar het aanbod aan stoppende boeren groot is, valt minder te verdienen.


Innovatiekracht houdt de agribusiness staande

15-09-2020 - 0 reacties Het zijn enerverende tijden voor de food- en agribusiness. De corona- en stikstofcrisis, het mestbeleid en maatschappelijke druk vragen veel van de sector, aldus Aalt Dijkhuizen. Sterk ondernemerschap en vernieuwingen maken dat de sector door deze uitdagingen heen komt.


'Veehouderij moet overstappen op biologische kringlooplandbouw'

25-08-2020 - 16 reacties De veehouderij zou een enorm verschil kunnen maken door over te stappen naar biologische kringlooplandbouw. Daarmee daalt de CO2- uitstoot van de sector met maar liefst 89 procent in 2030. De stikstofcrisis zou daarmee in één keer opgelost zijn.


Eiwitverlaging in veevoer moet ruimte geven voor woningbouw

22-07-2020 - 0 reacties Boerenactiegroep Farmers Defence Force protesteert vandaag tegen plannen van minister Schouten, met name tegen het verlagen van de hoeveelheden eiwitten in veevoer. Het is een van de drie grote maatregelen die de landbouwminister heeft ingevoerd om stikstof terug te dringen en zo ruimte te creëren voor de bouw van 75.000 woningen in 2020.
Omdat er nog niet genoeg 'stikstofruimte' is gecreëerd, kunnen er niet meer dan 17.000 bouwaanvragen worden beoordeeld. De overige 58.000 aanvragen kunnen volgens het ministerie en het Interprovenciale Overleg (IPO) pas worden gedaan als er meer stikstofruimte is. Daar wil het ministerie voor zorgen door de maximum snelheid te verlagen, varkensboeren uit te kopen en de hoeveelheid eiwitten in veevoer te verlagen.
Omdat de nieuwe wetgeving over stikstof pas in 2021 ingaat, kan 2020 worden gezien als een soort 'tussenjaar' waar tijdelijke maatregelen zijn ingevoerd om toch te kunnen bouwen. Met name voor woningen zijn bouwvergunningen hard nodig.
In Nederland is volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken namelijk een tekort van 331.000 woningen. De komende tien jaar moeten er 845.000 nieuwe woningen bijkomen om te voorkomen dat het woningtekort nog verder oploopt. Met de bouw van 75.000 nieuwe woningen in 2020 hoopt het kabinet het woningtekort enigszins te verkleinen.
Snelheid
Om deze woningen te mogen bouwen, is stikstofruimte nodig. Dit betekent dat er op andere vlakken stikstof moet worden gereduceerd. De eerste maatregel die werd ingevoerd om dit te bewerkstelligen, was het verlagen van de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur afgelopen maart.
Het wegverkeer is volgens berekeningen van het RIVM goed voor zo'n 6 procent van de totale uitstoot van stikstof. Het leidt dus niet tot de meeste uitstoot, maar het is wel een maatregel die snel kon worden uitgevoerd en dus ook snel tot stikstofreductie leidt. Hierdoor kwam er ruimte voor 17.000 nieuwe woningen.
Deze aanvragen zijn inmiddels allemaal gedaan en liggen bij het IPO voor goedkeuring. Dit proces duurt altijd 13 weken, ook vóór de stikstofcrisis. Naar verwachting zullen na de zomer de eerste bouwprojecten starten.
Veehouderij
De landbouw is verantwoordelijk voor ruim 40 procent van de stikstofuitstoot. De tweede maatregel voor stikstofvermindering behelst dan ook het uitkopen van varkenshouders. Vanwege (geur)overlast van omwonenden had de overheid hier al eerder 120 miljoen euro voor uitgetrokken. Door de stikstofcrisis is dit bedrag verhoogd tot 400 miljoen euro.
Zo'n 400 boeren komen voor deze regeling in aanmerking. Zodra de contracten met varkenshouders worden ondertekend, die zo goed als klaarliggen, is er weer ruimte voor stikstofuitstoot. Ook dit zou ruimte voor duizenden woningen creëren.
De derde maatregel betreft het terugdringen van de hoeveelheid eiwitten in veevoer. In eiwit zit stikstof, die koeien gedeeltelijk ook weer uitscheiden in urine. Volgens het ministerie kan het aandeel eiwitten in krachtvoer omlaag, maar de protesterende boeren vrezen dat hun dieren hieronder zullen lijden. Ook deze maatregel kan volgens het ministerie tot stikstofruimte voor duizenden nieuwe woningen leiden.
Schema
Een woordvoerder van landbouwminister Schouten laat weten dat met de aanvraag van 17.000 woningen het plan voor 2020 op schema ligt. Het IPO zegt dat 17.000 woningen op het eerste gezicht weinig lijken, maar dat de eerste maanden 2020 nodig waren om stikstofruimte te creëren. De overige maanden bestaan volgens hen uit het creëren van nieuwe ruimte en het beoordelen van de lopende aanvragen.


Psychische nood onder boeren: 'Langdurige onzekerheid is voor niemand goed'

17-07-2020 - 22 reacties Ogranisaties als GGD, AgroZorgwijzer en Zorg om Boer en Tuinder merken dat agrariërs vaker dan voorheen last hebben van psychische problemen, onder meer door toenemende werkdruk. Boeren praten daar vaak niet over en daardoor worden de problemen groter.
Veel boeren onderschatten hun problemen en hebben vaak onvoldoende vertrouwen in de reguliere hulpverlening, blijkt uit onderzoek van GGD IJsselland en het Amsterdam UMC.
Uit een inventarisatie van 113 Zelfmoordpreventie blijkt dat tussen 2013 en 2016 het aantal suïcides in de agrarische sector is toegenomen. "We zien dan dat tussen 2013 en 2016 het suïcidecijfer is gestegen van 12,5 naar 17,4 per 100.000. Dit is een stuk hoger dan het landelijke suïcidecijfer van 10,6. De agrarische sector staat daarmee in de top 10 van sectoren met relatief gezien de meeste suïcides", blijkt uit onderzoek.
In Drenthe pleegden in relatief korte periode onlangs meerdere boeren zelfmoord, meldt RTV Drenthe. Wat de redenen waren voor deze boeren om uit het leven te stappen, is niet te zeggen.
Wel is duidelijk dat agrariërs te maken hebben met veel problemen tijdens hun werk, zegt Christel van Raaij van AgroZorgwijzer. "In de varkenshouderij bijvoorbeeld heb je te maken met prijsschommelingen en de stoppersregeling. Bij melkveehouders had je de fosfaatwetgeving en nu de stikstofcrisis. Bij pluimveehouders had je fipronil."
Daar komen de droogte en de coronacrisis nog overheen. "Het is bijna nooit één ding, maar het kan wel zijn dat het de druppel is die de emmer doet overlopen. Langdurige onzekerheid is voor niemand goed, je hebt een stabiele basis nodig."
Onzichtbare problemen
Er zijn ook minder zichtbare problemen. De druk vanuit de samenleving en de omgeving is er een van. "Enerzijds zijn we kampioen in het in stand houden van de leus dat het het mooiste beroep ter wereld is. Anderzijds hebben we een kloteberoep,zegt LTO Noord-bestuurder Jan Bloemerts tegen de regionale omroep. Volgens hem krijgt de sector constant shit over zich heen in de media. "De maatschappelijke waardering lijkt soms ver te zoeken."
Volgens Bloemerts hebben sommige boeren geen plezier meer in het werk. "Boeren willen niet de helft van de tijd bezig zijn met regels, er komen er steeds meer en er zijn steeds meer controles. Je wil primair bezig zijn met het product, in de stal of op het land werken."
In een boerenfamilie wordt er vaak automatisch vanuit gegaan dat de volgende generatie het bedrijf voortzet. "Als een bedrijf generaties lang in de familie is, wil je niet dat het bij jou eindigt", zegt Van Raaij.
Agrariërs met problemen kunnen terecht bij Agro Zorgwijzer en Zorg om Boer en Tuinder. De GGD is ook alert op boeren die psychische hulp nodig hebben.
In 2018 kondigde landbouwminister Schouten al aan stappen te willen zetten om het onderwerp beter bespreekbaar te maken. Ook kondigde ze een landelijk loket voor (anonieme) meldingen aan. Twee jaar later is dat loket er nog niet. "Uiterlijk eind dit jaar komt er een voorstel voor de invulling van dit landelijke loket. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk bij bestaande dienstverlening aan te sluiten", zegt haar woordvoerder tegen RTV Drenthe.


Stikstof dwarsboomt bouw van duizenden huizen in Gelderland

01-07-2020 - 0 reacties ARNHEM - Een derde van de geplande nieuwe woningen in Gelderland kan nu niet worden gebouwd als gevolg van de stikstofcrisis. Ondanks maatregelen als snelheidsverlaging op snelwegen, is de uitstoot van stikstof nog niet genoeg ingeperkt om de bouw van 3000 huizen door te laten gaan.


Bouwwereld vraagt miljarden voor meer huizen, maar kampt nog met stikstofprobleem

19-06-2020 - 6 reacties De bouwsector heeft miljarden euro’s aan investeringen van de overheid nodig om 90.000 huizen per jaar te kunnen bouwen. Maar zonder extra maatregelen om de stikstofcrisis te bezweren, heeft de woningzoeker sowieso het nakijken.


Precisiebemesten kan en gebeurt overal

17-06-2020 - 3 reacties Een landbouw zonder emissies. Het moet. Het kan. Met deze boodschap opende commissievoorzitter Remkes de presentatie van zijn slotadvies aan de Tweede Kamer over de stikstofcrisis. Nederlandse boeren werken al hard aan het terugdringen van emissies, zo concludeert bemestingsexpert Herre Bartlema.