Maat

Al het Maat nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Maat nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Maat nieuws

Groenteburger is beste maatjes met de AGF-speciaalzaak

10-06-2021 - 0 reacties Tholen - Klop je met een groenteburger nu het beste aan bij een AGF-speciaalzaak of bij een slager? Marjolijn Balk koos voor de ouderwetse groentewinkel van Ted van der Maat in Voorhout. Er ontstond een klik en samen stapten ze door naar andere AGF-zaken en horeca. Onlangs schaalde ze verder op en worden…


Fiat 540 - Wat is de originele bandenmaat?

22-05-2021 - 6 reacties Weet iemand wat de originele bandenmaat achter is? Nu zit er 16.9-30 op


Renault Ares - Breedst mogelijke banden voor mijn velgen.

13-05-2021 - 6 reacties Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een betaalbare set velgen voor mijn renault ares 616 (28x15 en 38x18). Maar omdat deze moeilijk te vinden zijn en mijn huidige banden verduurd en ongelijk afgesleten zijn, wil ik nu toch nieuwe monteren op de velgen die ik nu heb. Alleen weet ik niet wat de maat van deze velgen is.

Momenteel heb ik 380-70-28 vooraan en 480-70-38 achteraan liggen. Maar deze vind ik te smal en niet hoog genoeg. Als ik de totale breedte van de velg meet kom ik op +/- 32cm vooraan en +/- 43 cm achteraan.

Zou ik een 20.8-38 kunnen monteren, of kan het nog breder ?
Wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!


Onderdelen Wielen en banden - Welke band. Een 580\70/38 of 650/65/38.

09-05-2021 - 31 reacties De 580/ 70/38 is een hogere band voor op zelfde velg als de 650/65/38. Heb een trekker op de 650 maar denk er aan om er nog een aan te schaffen. 580 past beter bij ploeg. Is er verschil in rij gedrag?


Boete voor boer Nieuw-Weerdinge voor verwaarlozen vee

29-03-2021 - 0 reacties Een 47-jarige veeboer uit Nieuw-Weerdinge heeft niet goed voor zijn vee gezorgd. Hij heeft daarom een boete gekregen van 7500 euro. De rechter legde de man ook een voorwaardelijke stillegging van zijn bedrijf op, met een proeftijd van drie jaar. Blijft de zorg in die periode onder de maat, dan wordt het bedrijf voor een jaar op slot gezet.


Waren we eerst met 17 miljoen virologen, nu zijn we plots allemaal ijsmeester

13-02-2021 - 0 reacties Saskia Noort schrijft wekelijks over nieuws dat haar raakt. De schrijfster vindt dat de huidige koudegolf ons verbindt. ,,Zelfs de maat nemende twitteraars zijn stil.’’


Gezond restaurant van Robbe en Laura: gasten moeten hun lengte en gewicht doorgeven bij het bestellen

04-01-2021 - 0 reacties Voor veel mensen staat gezond eten gelijk aan weinig eten, maar niet voor Robbe Vandenhoucke (28). Samen met zijn vriendin Laura De Meyer (26) opent hij eind januari een nieuw restaurant in het Belgische Gent waar je voeding op maat kan krijgen. Je geeft als klant je geslacht, gewicht en lengte door, waarop zij zeggen hoeveel en wat je moet eten om je doel te behalen: vermageren, aankomen of hetzelfde blijven.


Rendement melkveehouder overstijgt verwachtingen

13-10-2020 - 19 reacties Het rendement van Nederlandse melkveehouders overstijgt de verwachtingen uit de DCA Melkvee Index. Waar het herstel van vorige maand nog mondjes maat zijn intrede deed, doet het rendement over september een wat meer enthousiaste stap naar boven.


Diëten is uit, gezond eten is in: zes pleidooien voor vers eten (dat niet uit de fabriek komt)

30-09-2020 - 0 reacties ‘Gezond is het nieuwe slank’ en ‘fit is het nieuwe dun’: die slogans zie je steeds vaker opduiken. Ze luiden een hele nieuwe dieetcultuur in, of eerder een anti-dieetcultuur. Nadat jarenlang de focus lag op kilo’s verliezen, wordt nu de omslag gemaakt naar je gezondheid optimaliseren, ongeacht je maat.


Broers reviseren accu's van fietsen: 'Zelfs Samsung heeft interesse'

05-08-2020 - 0 reacties

Quote:
"Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."

Tijd om te studeren hadden ze eigenlijk niet meer. Zoveel bestellingen kwamen er binnen. Wat begon als een hobby heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen. De broers Koen, Wout en Stan van KWS Seuren in Beugen hebben inmiddels honderden klanten in binnen- en buitenland en sloten een fijne deal met Samsung voor de accucellen. "We begonnen op een zolderkamer van nog geen 40 vierkante meter," zegt Koen, "en kijk nu: een pand van 1100 meter en 20 man in dienst."
De handigheid hebben ze van hun vader, zeggen de broers. Altijd waren ze al bezig met dingen repareren en vooral kijken hoe iets werkt. Het duurde dan ook niet lang voor iemand ze vroeg om eens te kijken naar de accu van zijn elektrische fiets. Die deed het namelijk niet zo goed meer.
De jongens vonden het wel een leuk klusje. "We moesten zelf van alles opzoeken op internet", vertelt de 23-jarige Wout. Uiteindelijk weten ze in een paar weken tijd onderdelen te bestellen en de accu te reviseren. "Hij kon er meteen twee keer zo ver op fietsen", zegt de drie jaar oudere Koen. Mond-tot-mondreclame deed de rest en voordat ze het wisten was er eigenlijk geen tijd meer om te studeren.
"Best knap hoor, want we zijn handig, maar totaal geen verkopers", zegt Wout. "Stonden we daar een beetje onhandig in een fietsenwinkel te vertellen wat we konden."
Het kwam allemaal goed en ondertussen is KWS Seuren ook een erkend leerbedrijf. Studenten mogen er stagelopen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen er werken. De coronacrisis heeft ze daar nog een beetje bij geholpen, er waren ineens handen genoeg. "Maar die mensen gaan straks weer gewoon naar school dus hebben we ook alweer vacatures moeten plaatsen", zegt Koen.
Het principe is simpel. Elektrische fietsen die vier tot acht jaar oud zijn hebben vaak te maken met accu's die minder goed werken. Je kan er niet meer zo ver op fietsen, of in het ergste geval doet 'ie het helemaal niet meer. Een nieuwe accu is duur. Zie daar het gat in de markt. De broers kunnen in de meeste gevallen de accu reviseren. Voor maar een deel van de kosten van een nieuwe accu.
Wout legt uit dat elke fiets een ander accupakket nodig heeft. "Je kan niet zomaar een setje accucellen in een fiets stoppen, dat moet allemaal heel goed worden uitgezocht en berekend en dat verschilt dus ook per merk en per fiets." De losse accucellen worden door de broers op maat gemaakt en vervolgens aan elkaar gelast met kleine stripjes. Op die pakketjes komt de elektronica van de fiets en dat gaat weer terug in de behuizing.
Het grote voordeel van een nieuw accupakketje is dat de gebruiker vaak meteen een stuk verder kan fietsen op die nieuwe accu. "Soms tot wel twee keer zo ver", zegt Koen. De accucellen worden met de tijd steeds kleiner en lichter. Nog een voordeel van reviseren dus, vinden de broers. "We geven natuurlijk ook garantie, net als in de fietsenwinkel."
Broer Stan (21) laat zijn trots nog even zien. Een Peugeot 106 uit 1996. De donkergroene auto is bijzonder, want één van de paar duizend exemplaren die toen op de markt zijn gebracht. Volledig elektrisch. "Je zou er honderd kilometer mee moeten kunnen rijden en dan moest je hem weer opladen en dat duurde dan zo'n vijf uur", zegt Stan. Dan snap je meteen waarom deze auto nooit een groot succes is geworden...
Stan haalde de oude accu eruit en plaatste er een nieuw accupakket in. "De capaciteit is meer dan verdubbeld. Van 10 naar 30 kilowattuur. Nu kan ik er zo'n 250 kilometer mee rijden voor die weer aan het stopcontact moet."
Daar ligt voor de broers dan ook de toekomst. "Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."
Ze zien elkaar zo'n acht uur per dag in de werkplaats en daarnaast wonen ze ook nog eens onder één dak. Misschien schuilt daar wel het grootste bedrijfsrisico: ruzie. Dat hebben ze gelukkig maar zelden, lachen de broers.


John Deere 2040 S - Verschillende banden maat voor

12-07-2020 - 3 reacties De voorbanden van mijn trekker zijn kaal er liggen nu 10.00 16 3ribs op zouden op de huidige velgen ook 11.00 16 4ribs op kunnen?


Agria 2400 - Weet iemand wat de maat is van deze band?

21-05-2020 - 3 reacties Hallo,

Ik heb een Agria 2400 met een kapotte binnenband. Op de buitenband staat ‘6-6’. Op de binnenband staat ‘6.00 6PL’.
Dacht in eerste instantie dat het een 15x6.00 6 band zou zijn. Dat bleek niet te kloppen want veel te klein. De binnenkant van de binnenband wel okay, maar de buitenkant een te kleine diameter.
De velg heeft een diameter van 19 cm. De buitenband een diameter van 42.5cm

Weet iemand welke band dit is?

Alvast dank voor het meedenken!


Kwaliteit wegen Fryske Marren ondermaats; veenondergrond en droogte als oorzaken schade aangemerkt

18-05-2020 - 0 reacties JOURE - De wegen van de gemeente De Fryske Marren zijn onder de maat. Tussen 2017 en 2019 zakte de kwaliteit naar een onvoldoende.


Oud-ZLTO-directeur wordt gedeputeerde van landbouw, geen cultuurgedeputeerde meer

06-05-2020 - 0 reacties Elies Lemkes-Straver is voorgedragen als gedeputeerde die de portefeuille landbouw, voedsel en natuur gaat beheren. Lemkes is voormalig directeur van de ZLTO en ze is nu lector aan de Hogere Agrarische School met als specialiteit duurzaam produceren. Verder komt uit waar het in de kunstwereld al een week van gonsde: er komt geen aparte gedeputeerde voor cultuur meer in Brabant.
Opvallend is ook dat Eric de Bie de fractie van Forum voor Democratie verlaat en gedeputeerde wordt voor die partij. In de politiek wordt zo’n overstap van de sterke man doorgaans als een risico gezien.

CDA en VVD trekken macht naar zich toeDe verdeling van de portefeuilles laat zien dat VVD en CDA de macht naar zich toe hebben getrokken op de belangrijkste beleidsterreinen. VVD wordt verantwoordelijk voor de economie, het geld en de mobiliteit. CDA wordt eerstverantwoordelijke voor landbouw, natuur en wonen.

De kandidaten Christophe van der Maat en Martijn van Gruijthuijsen van de VVD zijn oude rotten in het vak. Namens het CDA gaat Erik Ronnes het woonbeleid uitvoeren. Dat is al grotendeels uitgestippeld door zijn voorganger Erik van Merrienboer (PvdA). Ronnes is Tweede Kamerlid en een ervaren politicus.

Gouden greep De komst van Elies Lemkes is een verrassing. Zij wordt algemeen gezien als een topvrouw. Ze heeft als voormalig directeur van de ZLTO nauwe banden met de boeren. Daarnaast is ze lector aan de Hogere Agrarische School. Haar specialiteit is duurzaam produceren. Haar benoeming is een gouden greep van het CDA. Je haalt iemand binnen die goed ligt bij de boerensector, maar die er niet van kan worden beschuldigd dat ze het voor de boeren zo wil laten als het is.

Ze was ook directeur van Brainport. Ze laat zich zelden interviewen. In een zeldzaam gesprek met het Eindhovense blad FRITS gaf ze een visitekaartje: “Het verbinden van de land- en tuinbouwsector met andere sectoren, zoals de hightech, biedt veel toekomstperspectief. Ik geloof in de sector, het is het fundament voor onze economie en maatschappij, maar er valt nog veel te verbeteren bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, energie en zorg.”

Lemkes heeft in haar functie van directeur van Brainport geleerd hoe je omgaat met politici die allemaal een eigen agenda hebben.

Wat blijft er over? Een jaar geleden kreeg het CDA cultuur, leefbaarheid en veiligheid. Iedereen vond dat een pretpakket. Dat vond het CDA zelf ook, want dat heeft in januari tegen de informateurs gezegd dat ze een evenwichtiger verdeling van de portefeuilles wilde.

Peter Smit terug in de politiekPeter Smit krijgt namens Forum de portefeuille water en bodem. Smit was wethouder van Oisterwijk namens Algemeen Belang. Hij riep dat hij wel gedeputeerde namens Forum wilde worden. Het gevolg was dat een groot deel van de raad het vertrouwen in Smit opzegde en hij moest vertrekken. Zijn werkloosheid duurde maar even, blijkt nu.

Smit krijgt een interessante portefeuille, want water is een belangrijk ding in Brabant. Een te hoge of te lage grondwaterstand is van levensbelang voor de boeren en voor de natuur. Dat wil nog wel eens botsen. De grote branden in de Peel waren volgens de huidige Gedeputeerde Rik Grashoff het gevolg van te lage grondwaterstand.

Smit heeft tijdens zijn wethouderschap voor de nodige reuring gezorgd. Hij wordt nu lid van een partij die niks van windenergie moet weten, terwijl hij in Oisterwijk pleitte voor een plan voor vier windturbines in een bos.

Erik de Bie (FvD) gaat energie, erfgoed en bestuurlijke vernieuwing doen. Hij gaat vormgeven aan de energietransitie. Een deel van dat beleid wordt vanuit het rijk gedirigeerd en een deel is al op poten gezet. Hoe De Bie daar verder mee om gaat blijft gissen. Hij zal niet voor nog meer windmolens gaan strijden.

Kroonjuwelen ForumHij krijgt ook bestuurlijke vernieuwing in zijn portefeuille. Dat is het paradepaardje van Forum. Die partij is opgericht om het bestuurlijk establishment in Nederland onderuit te halen. De Bie zei vorig jaar dat hij een kleiner provinciebestuur wilde en dat hij extra gedeputeerden maar niks vond. Nu er zeven gedeputeerden zijn is zijn eerste poging tot bestuurlijke vernieuwing al mislukt. De komende jaren mag hij nadenken over hoe hij de kroonjuwelen van zijn voorman Thierry Baudet in Brabant mag laten glanzen.

Wil van Pinxteren van Lokaal Brabant krijgt de portefeuille vrije tijd, bestuur en veiligheid. Hij gaat vanuit het provinciebestuur meepraten over het bestrijden van ondermijnende criminaliteit. Bestuur werd vroeger in één adem genoemd met gemeentelijke herindeling. Daar heeft de provincie na het debacle over de fusie van Nuenen en Eindhoven de buik van vol.


Case International 733 - Passen deze maat banden eronder?

21-03-2020 - 2 reacties Hallo allemaal,
ik ben begonnen met het opknappen van de trekker en zat te kijken naar bredere banden.
zouden 480/70/R34 of 540/65R34 passen?
als er anders suggesties zijn hoor ik het graag


VVD in Brabant slaat rechtsaf: Forum voor Democratie en CDA uitgenodigd voor verdere gesprekken over coalitie

07-02-2020 - 24 reacties DEN BOSCH - De provincie Brabant lijkt af te stevenen op een rechtse coalitie met Forum voor Democratie. De partij van Thierry Baudet is door de Brabantse VVD uitgenodigd om, net als het CDA, aan te schuiven aan de onderhandelingstafel. Dat maakte VVD-leider Christophe van der Maat vrijdagochtend bekend.


Schapenhouder Bart Kemp kreeg door één appje duizenden boeren in actie

28-12-2019 - 0 reacties Schapenhouder Bart Kemp uit Ede ontketende het grote boerenprotest. Nadat er in politiek Den Haag werd geopperd de veestapel te halveren om Nederland uit de stikstofcrisis te halen was voor Bart Kemp de maat vol.


Dit is de man die Brabant uit de politieke crisis moet trekken

21-12-2019 - 52 reacties EINDHOVEN - VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat trok de afgelopen weken nadrukkelijk de regie naar zich toe om de Brabantse boerenimpasse te doorbreken en de coalitie met het CDA te redden. Het compromis sneuvelde. ,,Dit was ronde één. We zijn heel ver gekomen; het was op een haar na gelukt.”


Volop mechanisatie op ATA-beurs in Assen

11-12-2019 - 0 reacties Meer info over de beurs agrotechniekassen.nl/ Woensdag 11 december van 10:00 tot 22:00 uurDonderdag 12 december van 10:00 tot 18:00 uur Gaan jullie ook veilig op weg naar Agrotechniek Assen? Of is de verlichting van de trekker nog niet helemaal optimaal? Kom dan zeker langs bij ons op de stand tijdens de ATA (stand 15/F15A) en maak kans op een fantastische led-verlichtingsset. Deze wordt op maat geleverd voor jouw eigen…


Greenpeace: plannen boeren te gek voor woorden

20-11-2019 - 3 reacties DEN HAAG (ANP) - Greenpeace noemt de stikstofplannen waar de landbouw woensdag mee kwam "te gek voor woorden". De milieuorganisatie noemt de landbouw de "grootste veroorzaker van de stikstofcrisis" en vindt de voorstellen van het zogeheten Landbouw Collectief "ver onder de maat en nauwelijks serieus te nemen".