Motor

Motor is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Motor en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Motor nieuws

Agrarisch erfgoed in nieuw jasje met wedstrijd 'Anders boeren'

23-01-2020 - 0 reacties Het Oversticht zoekt Overijsselaars die een goed plan hebben om het provinciale agrarische erfgoed in te zetten als motor voor nieuwe voedselketens. Ze kunnen met hun plan in de wedstrijd Erfgoed Sterren 'Anders Boeren', die deze week gestart is, ook 10.000 euro winnen om het plan uit te voeren.


Renault Ares - Urenstand en welke problemen

18-01-2020 - 9 reacties Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar een renault ares 640rz ,636rz of 696rz. Aangezien het maar een hobby trekker is, en ik er dus niet te veel geld aan wil geven hebben ze allemaal een urenstand van rond de 10000 of meer.

Nu is mijn vraag of er zich bepaalde problemen gaan voordoen bij deze urenstand en hoe de motor, koppeling en versnellingsbak zich gaan gedragen. Kunnen deze trekkers nog even mee zonder al te grote kosten? Of welke problemen/kosten heb je zelf gehad, en rond welke urenstand was dit dan?


Fendt 611 - Verschil Fendt 611 en 615

03-12-2019 - 5 reacties Hallo

Kan er mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen een Fendt 611 LSA turbomatik en een Fendt 615 LSA turbomatik?
Dan bedoel ik van de motor, turbo, brandstofpomp, verstuivers, ...


Deutz D7206 - Revisie motor 4fl 912

27-11-2019 - 66 reacties Hallo, ik wil de motor van mijn Deutz 7206 reviseren nu twijfel ik tussen originele cilinderbussen en pistons van Deutz of de namaak van kramp of granit.

Iemand ervaring met de namaak cilinderbussen van kramp of granit zowel positef als negatief? (Trekker word hobbymatig gebruikt)

Mvg.


Fordson Super Major - Hoeveel pk's heeft een 2703e motor

19-11-2019 - 4 reacties Hoeveel pk heeft een ford 2703e industrie motor 5.4 liter? (6 cilinder)


Iveco Daily voor Pol Leeuwarden

21-10-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

Iveco Daily. Onlangs heeft Cornelis Leeuwarden deze sterke dubbel lucht IVECO Daily 35C16 met 3.500 kg aanhangergewicht afgelevd aan Pol uit dezelfde stad. De keuze voor deze milieuvriendelijke 160 pk motor werd gemaakt door Pol om de CO2 footprint van het wagenpark te verlagen. Met deze 160 pk motor voldoet IVECO nu al aan de strenge milieu eisen die in 2021 van kracht zullen worden. Veel veilige en winstgevende kilometers toegewenst!


New Idea in de snijmais

20-10-2019 - 1 reacties Rond het begin van de jaren zeventig kwam de New Idea op Nederlandse bodem. Dit omdat er vraag kwam naar meer capaciteit, want het aandeel snijmaïs in Nederland nam steeds meer toe. De new Idea werd voorzover bekend in Nederland alleen geleverd met haksel-unit. De motor is een V6 van GMC. Opmerkelijk is de afvoer van het gewas na de messenkooi. Dit wordt namelijk met een vijzelbak afgevoerd naar achteren naar de blazer. Hierdoor kon AVCO de pijp achter op de hakselaar plaatsen waardoor het volmaken van een wagen die achter de hakselaar zat gemakkelijker werd. (Bron 


RMO-specialist v.d. Looy Oirschot kiest voor 500pk MAN TGX

18-10-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

De eerste MAN truck die onlangs officieel door Den Engelsen Bedrijfswagens werd afgeleverd, is een rijk uitgeruste 500 pk TGX voor Van de Looy uit Oirschot. Het in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangt) gespecialiseerde bedrijf, heeft een sterke positie in deze nichemarkt opgebouwd, puur op basis van kwaliteit en service. “Daarbij zijn kwaliteit en motivatie van de chauffeur cruciaal, vandaar inmiddels de keuze voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk de kwaliteit van de auto en de service van de dealer, waar wij in een vol continubedrijf als het onze, dag en nacht


Twee Vervaet Beet Eater 625’s op de heuvels van Limburg

13-10-2019 - 0 reacties De Beet Eater is op veel kleine punten geüpdatet en verbeterd. De nieuwe Mercedes MTU-motor is de grootste verandering. De machine heeft 653 pk en bij lagere toertentallen is de motor krachtiger geworden. Doordat de machine hierdoor doorgaans met een lager toerental kan rooien, wordt het brandstofgebruik tot wel 3 procent gereduceerd. Ook is de Beet Eater EVO door de nieuwe motor zuiniger met het gebruik van Adblue. Meerdere veranderingen zijn doorgevoerd aan de voorkant van de bietenrooier. Zo is de diepteregeling herzien en verbeterd. Ook de tasters voor op de machine, die de chauffeur…


Krone BiG X 1180 met 12-rijer maisbek

13-10-2019 - 0 reacties Lohnunternehmen Deeters met hun nieuwe Krone BiG X 1180. Met het nieuwe topmodel BiG X 1180 vergroot Krone zijn generatie BiG X-hakselaars 680, 780 en 880 en toont het zich wederom als een competente fabrikant van hakselaars, die ook in de hoge vermogensklasse over vele jaren ervaring beschikt. Het motorvermogen van de BiG X 1180 komt uit de Liebherr V12-motor met 24,24 liter inhoud, die over 850 kW (1156 pk) beschikt. Hiermee biedt Krone de sterkste hakselaar ter wereld aan, die ook nog eens beschikt over praktische eigenschappen. Zo heeft de motor een onderhoudsinterval van…


Antonio Carraro MACH 4 rupstrekker

04-10-2019 - 0 reacties Maaien op moerasrond met Antonio Carraro Mach 4  rupstrekker De MACH 4 is een hele bijzondere rupstrekker. In plaats van twee rupsen is de trekker voorzien van vier rupsen. Daardoor volgt de trekker beter het terrein en is de wendbaarheid beter. De wendbaarheid wordt nog eens vergroot, doordat de trekker voorzien is van knikbesturing. De motor levert een vermogen van 87 pk en op de weg kan de trekker tot 40 km/ h. Door de rubber rupsen hoeft de trekker niet op een aanhanger getransporteerd te worden. Ook deze trekker heeft het unieke omkeersyteem, waardoor de MACH…


Grave Ground Solutions is nieuwe importeur AS Motor

04-10-2019 - 0 reacties


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Nieuwe joystick voor de Fendt 900 Vario MT

08-09-2019 - 0 reacties De Fendt 900 Vario MT rupstrekkers - nu eenvoudig te gebruiken De Fendt 900 Vario MT beschikt nu ook over de joystick met de 10,4 "-terminal. De nieuwe joystick breidt de bedieningsopties van de Fendt 900 Vario MT uit, zodat werksequenties op de kopakker kunnen worden opgeslagen. Er zijn ook twee nieuwe bedieningsopties voor hydraulische kleppen die kunnen worden gebruikt om extra hydraulische functies te regelen. De nieuwe joystick maakt directe bediening van de cruise control en snelheidsinstellingen mogelijk en vergemakkelijkt zo de bediening van de motor.De Fendt 900 Vario MT voldoet aan…


Husqvarna presenteert nieuwe krachtige accubosmaaiers

06-09-2019 - 0 reacties Husqvarna introduceert twee krachtige bosmaaiers: de 535i RX en de 535i RXT. Beide accumachines leggen de lat voor prestaties zeer hoog; ze zijn gelijkwaardig aan de benzinemodellen uit de 35 cc-serie. De nieuwe bosmaaiers bieden professionals in het groen een hogere productiviteit zonder uitstoot en lawaai. Kenmerken zijn onder meer de motor met hoog koppel, een grote snijdiameter en een superieur antitrillingssysteem voor uiterst comfortabel werken. In de praktijk levert dit extra voordeel op: sneller en efficienter werken. De batterijstatus is permanent af te lezen op de display.  Complete…


Fendt 309 C - Stationair motor toerental schommelt

01-09-2019 - 6 reacties Hallo,

Ik had een vraag over een 309C. Sinds een tijdje wou de trekker niet meer trekken, aan de rem 78 pk, 1 pomp verstuiver kapot. Deze pomp vervangen voor een nieuwe nu 100.6 pk dus dat is weer goed. Nu de trekker stationair loopt regelt hij het toerental elke keer heel iets bij(870 langzaam tot 1000 en weer langzaam terug). De gas kabel heb ik al even van de regelaar gehad en dat is het niet. Heeft iemand dit eerder mee gemaakt?


Same Leone - Bruin-grijze rook uit uitlaat

01-09-2019 - 7 reacties Beste TFlid,

Een kammeraad van mij heeft een Same Leone 75 gekocht op een veiling. Tot grote teleurstelling kwam er veel rook uit de uitlaat wanneer hij hem voor het eerst startte. Hij blijft erg roken bij koude en warme motor. Welke motor onderdelen liggen aan de basis van dit probleem?
Mvg Robbe


Fiat 800 - Toerental motor fiat 800

01-09-2019 - 3 reacties Bij mijn fiat 800 kan ik maximaal 2000 toeren geven en zou dit graag verhogen naar 2300 waar kan ik dit doen? aan de hendel van de pomp staat een stelschroef maar daar reageert hij niet op als ik deze verstel.


Elektra nieuw: Farmtrac E 26 en Tobroco Giant G 2200 E

27-08-2019 - 0 reacties Nieuw op de Roadshow bij Bayens in Oosterhout waren de Farmtrac E 26, een 19 Kw trekker met een Lion LFP-accu en de Giant G 2200 E kniklader met een 250Ah, 48 V Lithium accu, motor aandrijfsyteem 6,5 Kwh, motor werkhydraulic 11,5 Kwh met 35 ltr/ min/ 200 Ato, rijsnelheid 0-18 km/ u, hefhoogte 2,85 meter, hefcapaciteit tot 1650 kg, eigen gewicht 2100 kg en een ingebouwd acculaadsysteem. Verder de Volvo-landbouwlijn met loaders en graafmachines, gebruikte tractoren en machines en nog enkele andere machines.


Sterker dan een V8: 13-liter Scania motor nu ook met 540 pk verkrijgbaar

26-08-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

Scania’s 13-liter motorprogramma wordt nu aangevuld met een 540 pk-versie. De nieuwe motor – DC13 166 – is hoofdzakelijk bedoeld voor klanten met toepassingen die veel kracht en goede rijeigenschappen vereisen, en waarbij gewichtsgevoeligheid of beperkingen zoals voorasbelasting het gebruik van Scania’s zwaardere V8-motoren, die bij 520 pk beginnen, in de weg staan. “Trouw aan onze belofte om ons productaanbod altijd op maat te maken, stelden we een klantbehoefte vast voor een top-of-the-line versie van onze populaire 13-liter motor”, aldus Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “Ons zescilinder in lijn-programma is toonaangevend in de sector als het