Diesel

Diesel nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Diesel nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Diesel nieuws

Vooral oude diesel grote stikstofvervuiler, sloopregeling kan uitweg crisis zijn

11-11-2019 - 0 reacties Auto’s van vijftien jaar en ouder zijn verantwoordelijk voor 35 procent van de totale uitstoot van stikstofoxides door het autoverkeer. Vooral oude dieselpersonenwagens zijn extreem vervuilend. Een sloopregeling voor deze categorie auto’s kan helpen om uit de stikstofcrisis te komen.


Fluisterstil het gras maaien met een 'mean green mower'

30-10-2019 - 0 reacties BURGUM - Groenbedrijven zijn de hele dag bezig met de natuur. Maar voor het onderhoud is lawaaiig en vervuilend materieel nodig. Vreemd, vindt Mark van der Wal. Hij zocht en vond een alternatief voor de grasmaaier op diesel.


Tester voor Polaris Ranger gezocht .

05-10-2019 - 0 reacties Een unieke kans voor loonwerkers en akkerbouwers in België. Polaris stelt deze maand een week haar paradepaardje Ranger Diesel beschikbaar ...


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Wat merkt boer van stijgende olieprijzen?

17-09-2019 - 0 reacties Het gaat er letterlijk heet aan toe op de wereldwijde brandstoffenmarkt. Nadat een droneaanval de olieproductie in Saoedi-Arabië een flinke klap heeft toegebracht stijgen de olieprijzen in hoog tempo. Wat kunnen boeren verwachten bij het bestellen van diesel voor de oogst?


Wat merkt de boer van stijgende olieprijzen?

17-09-2019 - 0 reacties Het gaat er letterlijk heet aan toe op de wereldwijde brandstoffenmarkt. Nadat een droneaanval de olieproductie in Saoedi-Arabië een flinke klap heeft toegebracht stijgen de olieprijzen in hoog tempo. Wat kunnen boeren verwachten bij het bestellen van diesel voor de oogst?


Milieudefensie: lachgas schadelijk voor milieu

13-08-2019 - 1 reacties Milieudefensie waarschuwt voor de negatieve gevolgen van lachgas voor het milieu. De organisatie heeft berekend dat één ballon met lachgas gelijkstaat aan 15 kilometer autorijden of het verbranden van een liter benzine of diesel. "Lachgas is om te huilen, voor het klimaat", zegt Bram van Liere van Milieudefensie dinsdag.


De GEM-toren: windmolen met zonnepanelen

06-08-2019 - 0 reacties Geen liters bier, maar liters diesel besparen op een festival. De TU eindhoven komt met een wereldprimeur. Een inklapbare windmolen die is voorzien van zonnepanelen. De zogenoemde GEM-Tower is zo'n 23 meter hoog en moet festivals van schone energie voorzien.


Putten vol beton gestort: agriterreur treft boer in Sint Anthonis

29-07-2019 - 0 reacties SINT ANTHONIS - Beregeningsputten worden met beton volgestort, accu's en diesel gestolen. En dat is al twee jaar aan de gang bij agrarisch ondernemer Jan van Wanroij uit Sint Anthonis. Hij spreekt van agriterreur en vermoedt dat er sprake is van een persoonlijke hetze. Al heeft hij geen flauw idee in welke richting hij zijn tegenstanders moet zoeken. De schade loopt inmiddels richting 10.000 euro.


Deutz F1L514 - Olie Lekkage bij dieselpompdeksel

28-07-2019 - 1 reacties Hallo,

Bij onze F1L514 blijft er steeds olie lekker langs de regelateurhandel en de afslag handel op de brandstofpomp plaat. Ik heb deze al verschillende keren uit elkaar gehad en schoongemaakt, maar kan nergens o-ringen of keerringen die het probleem kunnen verhelpen.

Heeft een mede-eigenaar van een F1L514 een oplossing voor deze lekkage? Het ziet er altijd zo ernstig uit als de hele pompdeksel zwart is van de olie.

Alvast bedankt!


Case IH Puma 165 CVX - Adblue tanken geeft problemen

19-07-2019 - 3 reacties Met mijn Case IH Puma lukt het niet om Adblue te tanken met een elektrisch pompje en automatisch vulpistool. Telkens slaat het vulpistool af omdat het zeefje eronder teveel tegenhoud. Praktijk is nu dat ik het zeefje eruit haal en probleemloos de Adblue tank vul. Zeefje zal er niet voor niks zitten. Zijn daar oplossingen voor?


Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond

12-07-2019 - 0 reacties Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten. ,,Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof. Mercedes laat zien dat dit niet nodig is‘’, concludeert de Consumentenbond, een van de organisatoren van de test.


Diesel Büchli stapt over op Blauwe Diesel

11-07-2019 - 0 reacties Op een technisch verantwoorde manier fossielvrij en CO2 neutraal rijden. Dat klinkt als muziek in de oren van Hans Gerrits, mededirecteur bij Diesel ...


Bijzondere oldtimers in Leipzig

09-07-2019 - 0 reacties In samenwerking met de Oude Trekker en Motoren Vereniging (OTMV) organiseerde Trekker Reizen een trip naar het tweejaarlijkse Bulldog, Dampf en Diesel Treffen in Leipzig. In deze voormalige Oost-Duitse stad waren vanzelfsprekend veel trekkers uit het Oostblok te zien, maar ook veel uit West-Europa en een enkele Amerikaan. Bij de West-Europese trekkers was een groot gedeelte van het merk Lanz. De trekkers, auto’s, motoren en brommers stonden niet alleen keurig opgesteld, maar bewogen ook de hele dag kris kras door elkaar op het Agra beursterrein. Dat geeft dit oldtimertreffen een geheel eigen…


Diesel Büchli stapt over op Blauwe Diesel

08-07-2019 - 0 reacties Op een technisch verantwoorde manier fossielvrij en CO2 neutraal rijden. Dat klinkt als muziek in de oren van Hans Gerrits, mededirecteur bij Diesel ...


Fiat 715 5L - Iets meer brandstof geven

05-07-2019 - 11 reacties Hallo

Ik rijd tt met mijn fiat en nu heeft hij net wat teweinig vermogen. Nu rij ik al op de koudstart knop maar ik geloof dat ik meer uit deze pomp kan halen.

Wie weet waar ik de regelateur bij kan stellen

Alvast bedankt


David Brown 996 - Demonteren dieselpomp, driehoekig plaatje met omgebogen hoeken

07-06-2019 - 2 reacties Hoi,

Ik heb een David Brown 995 (sorry, vond de 995 niet in de lijst, maar neem aan dat het verschil met de 996 niet zo groot is) en deze heeft een defecte dieselpomp, verdelerpomp, of hoe heet de pomp die de diesel naar de 4 cylinders verspreidt.

De as van de pomp was gebroken, dus ik heb een andere pomp gekocht (een gebruikte), en ben al redelijk ver met de demontage van de kapotte pomp zodat de nieuwe erop kan, maar blijf hangen bij de laatste stap: de drie bouten die in de pomp gaan vanuit het huis met olie in zijn geborgd door een driehoekig plaatje met omgebogen randen. Hoe krijg ik deze bouten het makkelijkst los? Moet ik de omgebogen randen terugbuigen op een of andere manier?

Doordat er een frontlader op de trekker zit, kan ik de hele motorkap niet verwijderen en kan dus moeilijk overal bij (heb de motorkap ongeveer 7 cm naar voren kunnen schuiven...). Een foto maken is me ook niet gelukt wegens te weinig licht en slecht bereikbaar, maar degenen die de machine kennen, herkennen de situatie misschien wel zonder foto?

Met vriendelijke groet,
Gijs Janssens.


Kubota G18 rijd door hendel komt niet van zelf terug

20-05-2019 - 1 reacties Beste mensen ik heb een Kubota G18
Als ik op de voor uit pedaal druk dan gaat hij voor uit maar als ik hem los laat blijft hij door rijden en dat is ook zo bij achter uit rijden. wat kan ik er aan doen dat dit weer normaal werkt

Met vriendelijke groet,
Stan Goessens


Roemenen stelen jerrycans met diesel uit een graafmachine in Nij Beets

18-04-2019 - 0 reacties Drie Roemenen zijn dinsdag aangehouden omdat ze meerdere jerrycans met diesel hadden gestolen in Nij Beets.


De M5001 tractoren van Kubota

15-04-2019 - 0 reacties De M5001-serie maakt indruk met zijn functies en een hoog rendement, dankzij de Kubota's toonaangevende dieseltechnologie. Kubota is de eerste fabrikant die een CRS (Common Rail System) uitgerust met een ureum katalysator (SCR), een systeem om de uitlaatgassen recirculeren met water koeling (EGR), een roetfilter (DPF) en op te nemen een diesel oxidatiekatalysator (DOC). De combinatie van deze technologieën optimaliseert de individuele werking van elk van hen en vermindert het stroomverbruik. Daarnaast voldoet deze 16-kleppen motor voldoet aan de strenge emissie-eisen door Europa opgelegd in…