Verdeeldheid in zuivelsector over invoering van fosfaatrechten

De meeste organisaties in de zuivel zijn voorstander van een systeem van fosfaatrechten om de fosfaatproductie in de melkveehouderij te beperken. Alleen LTO Nederland is daar op tegen. De organisatie vindt dat er door een dergelijk stelsel te veel geld uit de sector verdwijnt en dat het veehouders te weinig stimuleert om milieuvriendelijke te produceren. In plaats daar van stelt LTO voor een resultaatverplichting te koppelen aan de Kringloopwijzer. De Kringloopwijzer wordt per 1 januari 2016 verplicht voor alle melkveehouders. Het systeem brengt voor elk bedrijf de mineralenkringlopen in beeld. De controle op de fosfaatproductie van de melkveehouders wil LTO laten uitvoeren door RVO.nl. Produceert een melkveehouder te veel fosfaat, dan volgt een sanctie in de vorm van een boete of korting op het aantal dieren dat mag worden gehouden.

Meer: agriholland.nl/nieuws/artikel.html/… / Boerderij Vandaag

Deel dit artikel

Reacties

MTSTAMMINGA
Ben het met LTO eens een ondernemer die boer is
Wil het ook met boeren verdienen

Een handelaar wil het verdienen met handel[fosfaatrechten] ook NIETS mis mee

We gaan gewoon allemaal gekort worden met de fosfaat produktie,en zodaar er weer ruimte komt mag die met grond eerste groeien tot NUL

En alleen hardheidsgevallen die de mest kunnen plaatsen,leveren wat extra voor in

AUB LTO probeer zulke als qoutenhandel in fosfaatrechten te voorkomen
de Thijs
Zouden dierrechten/fosfaatrechten op basis van bestaande stallen die op een NB/ hinderwetvergunning staan niet veel eerlijker en simpeler zijn?
Zo krijg je een recht op basis van een vergunning.
Je zou dan uit het vergunde aantal dieren de landelijke fosfaatproductie kunnen berekenen en dit aftrekken van het sectorplafond.
Zo zie je hoeveel procent je boven het sectorplafond komt, dit percentage trek je dan van je vergunde aantal dieren af en klaar is Kees.
Scheelt een hoop papierrompslomp en ambtenaren op controle!
Zo sluit je boeren die in 2013/14 meer dieren dan hun vergunning in de stal hadden uit, bied je boeren die hebben geinvesteerd in nieuwbouw en opstarters een kans, en sluit boeren die niet veel quotum maar wel een vergunning hadden niet uit.
Iedereen de zelfde korting klinkt toch eerlijk en simpel.
Of ben ik nou dom aan het lullen?
+2
jorisdriepinter
Op basis van stalruimte kan er wel 20 mld kg melk komen in nl.
Niet realistisch.
Plaatsingsruimte van 2013 plus de melkveefosfaatreferentie2013 opgeteld is ongeveer het fosfaatplafond.
Verwacht dat dat wel eens het uitgangspunt van de verdeling kan zijn.
In 2014 zijn we er tenslotte al over heen gegaan.
+5
pieta
Je bent dom aan het lullen. Bedrijven die de vergunning/stal volhebben en niet uitgebreid hebben en wellicht ook nog zelf de plaatsingsruimte hebben ga je korten.
Coen
wij hebben via AMvB de mogelijkheid tot 200 mk + 140 jv, hebben bezetting van 60-70%.

de sector via LTO-NL komt er niet uit dus de politiek gaat beslissen 😞 dat was absoluut niet nodig geweest als de sector (veel) eerder duidelijk had gecommuniceerd waar vanaf 2015 het aanvaardbare aantal stuks melkvee had gelegen, nu zijn er alleen verIiezers 😞
jan 1
Quote:
@Coen: wij hebben via AMvB de mogelijkheid tot 200 mk + 140 jv, hebben bezetting van 60-70%.

Via AMvb heeft iedereen die mogelijkheid.
de Thijs
@pieta ik kort hier helemaal niks, denkt u niet dat er iets van een korting komt dan??
Of kent u soms nog boeren die minder dieren dan in 2014 hebben?
Ik denk niet dat vraag is niet of er gekort wordt maar hoe.
En deze oplossing klinkt eerlijk.. niet leuk, of moeten ondernemers die een nieuwe stal of boeren die in 2013 of 2014 iets minder dieren en toen netjes aan alle regels voldeden en minder aan het overschot hebben bijgedragen soms gepakt worden?
zoals jorisdriepinter al zegt.. op basis van stalruimte gaan we wel door het fosfaatplafond, dus of het plafond moet omhoog.. willen ze niet, of het moet verhandelbaar tussen sectoren.. willen ze niet of.. er moet gekort worden op dieraantallen.
+1
jorisdriepinter
@de Thijs
Een eerlijke oplossing is niet meer te vinden. Zijn we 2 jaar te laat voor.
Hoe moet het dan wel:
-referentie moment stellen op het moment dat plafond overschreden werd(zal ergens in 2014 liggen dus) nadeel is dat er geen ruimte is voor toedeling aan knelgevallen
-fosfaatreferentie 2013 als referentie. Klein beetje ruimte te verdelen. Voor wie?, de mensen met stal in aanbouw of wie toevallig minder grond had in 2013(bv maisland verhuur om aan 80% eis derogatie te voldoen, of compensatie in landinrichtingen etc.
- fosfaatproductie 2013 als referentie. Geeft meer ruimte, omdat wie zijn plaatsingsruimte niet volmaakte(extensief) deze ruimte verliest, en dit verdeeld kan worden onder wie .....
-2015 productie minus .............

Zeg het maar!
wally
hebben ze ook allemaal al een NB vergunning ??
@jan 1
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@de Thijs: Of kent u soms nog boeren die minder dieren dan in 2014 hebben?

Ik heb er minder dan in 2014, toen had ik veel meer jongvee, in totaal bijna 50 dieren, nu heb ik er nog maar 33, waarvan ik er deze zomer 19 melk.
wally
denk dat het eerste voorstel van thijs een reele optie is. Niet leuk
maar wel dicht bij huidige realiteit

Het gaat erom wie er meer ''recht'' heeft op fosfaatruimte/koerechten

de boer met grond genoeg of de boer die alle vergunningen heeft en in 2014 en 2015 gegroeid is op basis van de AMVB grondgebondenheid

moeilijke keuze en ik denk juridisch aanvechtbaar dus kan weer lang staartje hebben
hans1980
Ben niet gegroeid en voldoende grond , moet ik dat juist bloeden
voor wild groeiers ...?
+4
jorisdriepinter
Toch snap ik het niet karst. Boeren geven het geld toch uit. Vooral aan datgene wat het meest schaars is, en nodig is voor bedrijfsontwikkeling.
Als dit niet kan rest maar 1 oplossing, de staat wijst toe. Als je geen handel in fosfaatrechten wilt is dat de enige oplossing. Worden we niet vrolijk van, want dan komt er vanalles bij kijken.
Grondtransacties heeft de staat toch ook geen bemoeienis mee. Als je dat wilt moet je naar Frankrijk, maar of dat een paradijs is.
Als er fosfaat rechten komen, gewoon verhandelbaar maken, maar wel onder goede voorwaarden. Bv er moet grond onder liggen bij aankoop rechten. Zo niet dan korten o.i.d.
Dan werk je naar grondgebondenheid toe.
Melkquotum moest eerst ook grond onder en later mocht je niet over de 20.000 heen.
Hadden ze nooit los mogen laten. Onder druk van welke lobby is dat wel gedaan?
-1
Cornelis
Op dit cruciale moment waagt LTO het om niet samen met een standpunt te komen en de oren te laten hangen naar het intensieve Zuiden, lees ZLTO. Dat is onverantwoordelijk gedrag en geeft de minister de vrije hand haar ding te doen. En dat is botweg dierrechten.
-1
jan is hobbyboer
Quote:
@Cornelis: de minister de vrije hand haar ding te doen

In een democratie heeft de minister de vrije hand, de regering is aangesteld door de volksvertegenwoordigers, dus ons burgers van dit landje. Als die bepaalt dat we 10 koeien per ha houden en de sector zegt 2 is genoeg wordt het nog 10 koeien 😄.
+3
sil
LTO kan en durft geen hard standpunt in te nemen, er is een diversiteit aan leden, intensief, extensief, harde groeiers en stoppers.
Het was drie jaar geleden al duidelijk dat we met het gevoerde beleid ( lees tempo van beslissingen nemen) niet onder het fosfaatplafond zouden blijven.
Minister zal daardoor gewoon haar plan trekken, verhandelbare fosfaatrechten met afroming. evt. een generieke korting vooraf.
Niet uitwisselbaar onder sectoren.
+1
jorisdriepinter
Het beperken van dieraantallen is net als vragen wie er belasting wil betalen.
Er is niemand die het past en toch zal het moeten.
Lto is het punt voorbij waarop serieus invloed op het beleid kan worden uitgeoefend.
Zijn te verdeeld gebleven en onvoldoende leiderschap getoond.
De zuivel zal nu bij de minister de richting aangeven en waarschijnlijk ook mee tekenen voor handhaving middels opname van regels in de leveringsvoorwaarden.
+5
pieta
Zoals ik het bekijk neemt de zuivel steeds meer de verantwoordelijkheid. Dan resteert nog de vraag van wat is het bestaansrecht van (Z)LTO? 😄
+4
Coen
veel te laat geacteerd 😞

waar heeft LTO de afgelopen paar jaar de ogen en ogen gehad, iedereen kon toch zien en horen welke bedrijfsontwikkeling er gaande was.
nu op het allerlaaaatste moment nog een (in de ogen van Brussel) weinig betrouwbaar systeem via KLW voorstellen maakt de politiek wel heel erg achterdochtig.
+2
Cornelis
Beste mijnheer Romijn. Uw planning klopt niet. Invoering kringloopwijzer voor alle bedrijven kan op zijn vroegst op 1 januari 2016 ingaan. Overschotbedrijven hebben hem per 1 januari 2015. Dus 40% nu nog niet. Resultaten komen dus voor de sector begin 2017 beschikbaar en dan denkt u middels deze kringloopwijzer direct weer onder het plafond te komen? Beetje doorzichtig spelletje waar de minister niet in gaat trappen. Want op deze manier is de derogatie klaar in 2017!!!
+1
jorisdriepinter
Op dit dosier hebben ze geen leiderschap getoond.
Volstrekte misser. Jan Cees Vogelaar, Harm Holman, Wouter v.d.Wijden, Frits v.d.Schans, etc., je kunt van ze vinden wat je vindt, maar ze hadden allemaal beter in de gaten welke kant het opging.
Mooie verhalen over early warning systeem en vooral veel gebazel over fosfaatefficientie, daar bleef het bij.
Lekker veilig, kon niemand tegen zijn.
puntertje
en Cees Veerman, ook niet de eerste de beste.
hans1980
vogelaar heeft destijds 10 jaar geleden ofzo al eens een wet willen hebben met max. 20.000kg/ha. hij was zijn tijd ver voor!
(al was ik toen tegen)
Geitenboer
@hans1980
Waarom was je toen tegen?
oubi
Ze hadden nooit het systeem van rundveefosfaat los moeten laten. Dat is omstreeks 2002 gestopt en toen iedereen meer koeien houden als je de mestafzet maar geregeld had. Maar dat was nog geen probleem destijds. Als ze dat er op hadden gelaten had je vanaf die tijd langzamere groei gehad en was het melkquotum nooit zo duur geworden. Maar ja, de meeste kijken maar een jaar vooruit. Gewoon weer invoeren en als je dan geen handel wilt dan alleen maar via een veiling laten verlopen bij rvo.nl bijv. Heeft de sector fosfaatrechten te kort dan deze uit een andere sector laten omzetten.
+3
andre01
een ieder praat in zijn eigen straatje en door de verdeeldheid onder de leden kan er dan geen beslissing worden genomen. De collega`s die nu al groter gebouwd hebben, hebben ook gedacht dat ze dan klaar waren voor de toekomst.Er werd voorspeld dat de afzet sterk zou groeien voor een goede prijs

De landbouw is net als de economie in 2009 buiten de voegen gegroeid en niet meer in verhouding. Ik hoop niet dat de collega`s die passend bij de afzet hun bedrijf voeren gestraft worden om wille van die die de problemen veroorzaken door de extreme groei ( van 60 naar 480 koeien heeft niet zoveel met economie te maken)
+1
weurding
Quote:
@andre01: Ik hoop niet dat de collega`s die passend bij de afzet hun bedrijf voeren gestraft worden om wille van die die de problemen veroorzaken door de extreme groei

en zo is het maar net
HFfan
Zijn ruim voldoende oplossingen voorhanden ipv dier en fosfaatrechten, fosfaatoverschot is maar een tijdelijk iets, gaat ook weer over ivm veel toekomstige stoppers. Zou zeggen, komende 2 jaar eerst is via krachtvoer of eventueel kunstmest terug dringen van fosfaat, lukt best.
Cornelis
@HFfanJa er zijn heel veel oplossingen. Probleem op dit moment is tijd, zie de brief van Dijksma. Sector wil nu vooral helderheid.
weurding
@HFfankunstmestfosfaat mag ik helemaal niet aanvoeren, rest alleen het krachtvoer nog
HFfan
@weurding
Ja, voor jou dan wel 😄
Todi
Quote:
@HFfan: Zijn ruim voldoende oplossingen voorhanden ipv dier en fosfaatrechten, fosfaatoverschot is maar een tijdelijk iets, gaat ook weer over ivm veel toekomstige stoppers. Zou zeggen, komende 2 jaar eerst is via krachtvoer of eventueel kunstmest terug dringen van fosfaat, lukt best.

Dus een gedoog beleid van maken? Maar de reputatie als de varkenshouderij heeft heeft de rundveehoudrij nu ook.
jg
@HFfan
Zolang 98 procent van de bedrijven 3 % groeit en er maar 2 procent stop blijft er groei.
HFfan
@jg
Dat is enkel melkvee. En uit welke glazen bol haal jij dat? Neem de intensieve veehouderij ook is mee, dan is dat 10 X zoveel, fosfaat is immers fosfaatwinst.
jg
@HFfan
Jij krijgt geen fosfaat van de intensieve sector.
HFfan
@jg

Omdat jij dat niet wil 😄

Wat stopt komt vrij 😄 😄
jg
@HFfan
Ga een keer met bemiddelaars varkensrechten praten , er zijn nog steeds grote groeiers in die sector. Koop wat grond dan kun je ondernemen wat je wil, ben je niet afhankelijk van een ander.
+3
verbi
@jgGrond voor 70000 euro/ha voor die paar koeien en dat noem jij ondernemen? En die afhankelijkheid, mag je bij je financier het rendement uit komen leggen Met deze opmerking sla je de plank toch echt mis.
HFfan
@jg
Ja een enkele melkveehouder die zo dom is om varkensrechten te kopen. De varkensboeren op leedtijd stoppen de komende jaren massaal.
Coen
@HFfan , en jij denkt dat die varkensrechten niet onderling worden herverkaveld ?
jg
@verbi
Dat is de praktijk van melkveehouderij in Nl. Veel bedrijven die strijden om het verwerven van het elementaire produktiemiddel. Niets mis mee, if you cant afford it .....
Frans1
Quote:
@jg: if you cant afford it

Volgens mij kun je het dan maar beter niet doen 😃
arjankok-
begrijpelijk dat nu naar de extreme uitbreiders wordt gekeken, maar denk dat de kleine groeiers[beetje meer jongvee paar koetjes extra , stallen met al jaren bestaande gedeeltelijke leegstand] bijelkaar veel meer voor overschrijding zorgen dan die paar extreme groeiers
+5
wally
allemaal hele leuke discussies

ik denk dat het allemaal nog wel ff kan duren

Sharon roept wel maar weet ook dat er nogal wat rechtzaken zullen volgen met een lange nasleep.

Ook de overhead heeft beetje boter op het hoofd. Eerst roepen dat we kunnen groeien na 2015. dan roepen dat bedrijven aan allerlei regels moeten voldoen
- emmissiearm bouwen
- natuurbeschermings vergunning
- omgevingsvergunnig
- melkveewet
- kringloopwijzer intensieve bedrijven
- amvb melkveehouderij

Al deze ontwikkelingen hebben veel tijd en geld gekost.

Als er nu iets komt waarmee veehouders, die aan alle regels voldoen en daar ook veel in geinvesteerd hebben, koeien moeten inleven en mogelijk de extra rechten niet kunnen betalen of financieren. Dan komen er grote problemen waarbij de banken ook in problemen zullen komen en de grond bubble er in een keer uitkomt.

Ook extensieve bedrijven die een grote stal gezet hebben komen dan in de problemen. Dus hier zullen intensieve en extensieve bedrijven elkaar vinden.

Uiteindelijk denk ik dat de lange looptijd van vergunningen, bouwen en jongveeopfokken ook zijn doorwerking moet hebben in wetgeving en regels.

Als de wetgeving sneller veranderd dan dat op een reele manier is bij te benen. en er ook nog eens behoorlijk extra concurentie nadeel ontstaat tov omringende landen kun je toch wel spreken over een zeer onbetrouwbare overheid. Op dat vlak liggen juridische mogelijkheden.
Jaap40
Goede uiteenzetting wally
Cornelis
Wiebren schreef het vorige week al: bij het kiezen van een referentiedatum zullen juridische argumenten belangrijk zijn. Ook de vraag: wanneer kon een veehouder redelijkerwijs weten dat er maatregelen aankwamen... Mag je de rest zelf invullen.

Voor dit moment: helderheid en eensgezindheid bij de zes partijen!!
jg
2013
jorisdriepinter
Dus we stellen de maatregelen nog maar even uit tot we zeker weten dat brussel onze derogatie heeft ingetrokken. Dat is zo ongeveer de strekking van je verhaal.
In de tussentijd nog even flink gasgeven.
Zonder derogatie hebben nog veel meer bedrijven een probleem.
Jaap40
Nederlandse overheid gedraagt zich immer als braafste jongetje van de klas. In dit geval wordt het tijd ook eens de knuppel in het hoenderhok te gooien vwb Brussel.
CowandChicken
in principe doe je investeringen op basis van huidige wet en regelgeving.
Het is moeilijk ondernemen als je rekening houdt met alles wat zou kunnen gebeuren.
Cornelis
Als je zeker weet dat jouw polder morgen onder water loopt bouw je toch ook geen nieuwe stal vandaag.....
jorisdriepinter
Maar je maakt mij niet wijs dat je de laatste 3 jaar nooit iets van het fosfaatplafond gehoort hebt.
Bleker en Dijksma hebben bij herhaling gezegd dat er dierrechten komen bij overschrijding.
Je kon dus weten dat er een beperking kon komen.
Het is alleen sneller gegaan dan bijna iedereen dacht.
+3
pieta
Quote:
@jorisdriepinter: Het is alleen sneller gegaan dan bijna iedereen dacht.

Hier zit de grote pijn. Eerst roepen dat het fosfaatplafond voorlopig nog niet in zicht is. Lullen over een melkveewet en een AMVB grondgebonden groei. En ondertussen gaten laten vallen zodat het plafond al is overschreden eer we de vrijheid( lees quotum afgeschaft) hadden om wat uit te breiden. Dus de zes partijen zijn het dan misschien wel eens zoals @ cornelis schrijft en @ wiebren weet maar dan wel een paar jaar te laat.
CowandChicken
Op een terp
josl
In 2010-11 produceerden we meer dan 180miljoen kg fosfaat. Toch hebben we een nieuwe derogatie gekregen. Niet meteen paniek zaaien. Het voerspoor heeft voor ruimte gezorgd waardoor we richting de 160 miljoen kg fosfaat zijn gegaan. Het afgelopen jaar riep men echt wel al dat het fosfaatplafond in zicht kwam. Men bedacht alleen de verkeerde maatregel: grondgebondenheid met een max van 100 kg fosfaat. Dat levert dus niks op. De vraag die men zich toen had moeten stellen en nu eindelijk op de agenda is: wat voor ruimte is er nog in fosfaatbenutting van de koe. Doen we het met zijn allen 10% beter dan de forfaitaire norm hebben we ruimte om met 150.000 koeien te groeien. Dit jaar zullen de gehaltes in het ruwvoer het tegenovergestelde van het afgelopen jaar laten zien. 4miljoen kg fosfaat in 2014 dankzij het groeizame weer volgens CBS. HEt lto voorstel om een referentiedatum te pakken uit het verleden en met zijn allen op resultaat het voerspoor oppakken ( de groeiers harder dan de stilzitters uiteraard) zorgt ervoor dat we onder het plafond blijven en hopelijk niet met een nieuwe quotering opgezadeld worden. Daar hebben we niks aan, de melkprijs wordt er niet beter van en de kosten gaan voor de baten uit. Loopt het spaak dan vallen we terug op de referentie. Het scheelt in ieder geval veel knelgevallen,of men nu grond heeft gekocht of een stal heeft gebouwd en verdient een kans volgens mij.
De zuivel heeft geen zin in een verplichting in de kringloopwijzer, maar wil de sector in toom houden met fosfaatrechten daarom stelt lto dat rvo dit moet controleren.
Cornelis
Heb zelden zoveel onzin in een stukje gelezen.
ejb
Quote:
@Cornelis: Heb zelden zoveel onzin in een stukje gelezen.

onze LTO afdeling houd vanavond nog een avond over het fosfaat en verwacht dat het voor mij na vanavond ook allemaal iets duidelijker wordt. maar 3 dingen weet ik al wel
1. huidige problemen zijn ook het gevolg van falen in Brussel want die hebben keer op keer beloofd dat iedereen een zachte landing zou krijgen met beëindigen van melkquotum
2. Er moet zeer snel een duidelijk beleid vastgesteld worden zodat de rust weerkeert en iedereen daar rekening mee moet houden
3. Er mag geen knelgevallenregeling komen omdat daarmee de speculanten beloont gaan worden ten kostte van de melkveehouders die wel de rust kunnen bewaren.

Zie overigens wel dat de partijen die nu aan tafel zitten om te proberen een beleid te maken voordat de minister het gaat doen elkaar nu proberen de zwarte piet toe te schuiven en dat is niet verstandig en kom je ook niet verder want dan beland je op een dood spoor het is veel beter als iedereen zijn eigen inbreng los laat en alle ideeën die er liggen serieus bekijkt en dan kan er dan zal er maar 1 boven komen drijven maar schiet wel op want de tijd (3 juli)dringt.
+7
leo-k
@ejb
knelgevallen regeling is altijd lastig. iedereen vind dat ie er recht op heeft.
in mijn geval heb ik grond gekocht van een gestopte melkveehouder. op die grond is nu ruim een jaar geen koeien gemolken. ben nu mijn stal aan het uitbreiden, en de koeien moeten nog komen. ga dan van 120 naar 180/190 koeien waarbij ik nagenoeg zelfvoorzienend blijf qua voer en mest. nu al koeien aanschaffen heeft geen zin, je zit ze vol in de overbezetting te jagen, en de referentiedatum is al geschiedenis.
we zijn gestopt met de mestvarkens, de varkens rechten heb ik nog. je vraagt je af, zal je ze al weg doen, of is het verstandig ze nog even te houden.
als je dit verhaal van een afstandje bekijkt lever ik geen bijdrage aan de NL groei van de fosfaat productie (varkens + grond van gestopte boer die nu geen vee meer heeft)

ik ga niet in een hoekje lopen kniezen, maar ik geef toe dat ik het het best spannend vind wat er straks uit de hoge hoed gaat komen. en ik zit niet te wachten op extra kosten voor wat voor rechten dan ook.

enfin, gewoon doorgaan met je eigen plan, en je eigen niet gek laten maken door buurman, op verjaardagen, discussiefora en NL overheid!
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@leo-k: gewoon doorgaan met je eigen plan

Nuchter verhaal. Uiteindelijk komt de calculerende ondernemer die de risico's in de hand weet te houden altijd weer boven drijven, ook al loop je hier en daar wel eens een deukje op.
weurding
@Jack Rijlaarsdam als je maar niet te lang kopje onder geweest bent 😄
+1
Frans1
Quote:
@leo-k: enfin, gewoon doorgaan met je eigen plan, en je eigen niet gek laten maken door buurman, op verjaardagen, discussiefora en NL overheid!

Helemaal mee eens,maar je mag wel tegengeluid laten horen,niet alle veehouders hebben meer beesten dan grond
leo-k
@Frans1
Ook mee eens, en dat doe ik ook hoor. Dat is nu eenmaal ook onderdeel van het vak als ondernemer.

(mijn "kleur" wordt natuurlijk door mijn situatie als hierboven beschreven beïnvloed)

@Wiebren, lees je mee?
Mijn voorstel zou zijn:
Maak een stelsel van fosfaatrechten, waarbij je alleen voor je overschot fosfaatrechten nodig hebt. Als referentie kun je volgens mij het beste de melkveefosfaatreferentie uit 2013 pakken. Als we dan nog over hebben kunnen we dat gebruiken voor knelgevallen en / of verdelen we dat over jonge ondernemers.

Hiermee stimuleer je grondgebondenheid en efficiëntie, maar heb je volgens mij ook een eerlijke verdeling tussen intensief en extensief. Daarnaast ben je voor de meeste speculaties van de laatste tijd.
ejb
Quote:
@leo-k: als je dit verhaal van een afstandje bekijkt lever ik geen bijdrage aan de NL groei van de fosfaat

je wilt van 120 naar 180 tot 190 koeien schrijf je. Dat betekend dat je een heel groot stuk grond gekocht moet hebben of je buurman was extreem intensief om tot een bijdrage van 0 te komen. maar misschien pakken ze de datum van de melkveewet wel en toen had jou buurman de koeien nog en kun je die ook overnemen.
diezel
Quote:
@ejb: onze LTO afdeling houd vanavond nog een avond over het fosfaat

En nu maar hopen dat ze elkaar na een pilsje niet te lijf gaan! 😄
Cornelis
Jos door toedoen van de VVD is de grondgebondenheid een jaar vertraagd en zodoende levert het nu niks op.
Kringloopwijzer gaat er komen en geeft op individuele bedrijven het voordeel. In elk geval moeten er nog velen mee gaan werken en dan de benutting beter leren beheersen.
Hoe kom je bij je stelling: dat we onder het plafond blijven? Kun je zo slecht tellen en negeer je de signalen van Dijksma volledig?
Je laatste zin klopt niet. Kringloopwijzer is door de zuivel ingebracht en in de regelementen opgenomen als verplichting voor overschotbedrijven. Wat de zuivel verder wil is dierrechten voorkomen en daar heeft ze de steun van de andere vijf partijen bij nodig. Om als ZLTO de boel tegen te houden en daardoor Dijksma het alleen recht te geven is een zeer zware verantwoordelijkheid. Je hebt nog een paar dagen...
+1
jorisdriepinter
De tijd dat we toevallig weer onder het plafond uitkomen is over. De melkaanvoer spreekt boekdelen.
Droom lekker.
-1
josl
het eerst wat nu moet gebeuren is het vaststellen van een fosfaatreferentie per bedrijf. Nu worden er geen koeien geslacht omdat iedereen hier op zit te wachten en voor zichzelf de beste uitgangspositie wil.
Brengt de kringloopwijzer geen ruimte dan val je daar miv 2017 op terug Joris.
ejb
Quote:
@josl: nu moet gebeuren is het vaststellen van een fosfaatreferentie per bedrijf

volgens mij is dat al gebeurd in de melkveewet. En de kans dat een minister binnen 1 jaar met 2 peildata over het zelfde onderwerp komt is niet aanwezig want dat geeft onnodig veel administratieve rompslomp.
-1
josl
ik schreef verplichting IN de kringloopwijzer ipv verplichting VAN de kringloopwijzer Cornelis. Laat ik het anders omschrijven: taakstelling in de kringloopwijzer ipv. simpelweg invullen.
De zuivel wil méér dan alleen dierrechten voorkomen.Ze wil fosfaatrechten en ze ook op een bepaalde manier verdelen waar de ZLTO niet anders dan dwars voor kan en moet liggen. De signalen van Dijksma zijn helder: de sector moet met een plan komen om onder het plafond te blijven. Dat kan m.i. alleen door langs de AMvB die bar weinig beperking op gaat leveren door de excretie per dier te verminderen.
In alle nu besproken alternatieven zit de koppeling om mestproductie 1 op 1 te koppelen aan grond. Dit is de doodsteek voor een groot aantal melkveebedrijven en dat kun je als belangenbehartiger nooit accepteren, zeker niet als dit door je eigen collega's afgedwongen lijkt te worden.
Druk
Legaliseren van de blik ver af van wat de samenleving en de politiek wil, dat nooit !!
Cornelis
Hoe wil de zuivel de fosfaatrechten verdelen Jos? Jos je ontkent de vandaag geldende problematiek volledig. Ga eens aan Wiebren vragen hoe het er vandaag op 14 juni 2015 voorstaat. En nogmaals lees de brief van Dijksma, die geeft glashelder de keuzes aan. Dat je met ZLTO heel graag een taakstelling in kringloopwijzer wil met beloning is helder. De wereld is echter groter dan ZLTO.
+1
puntertje
Die kringloopwijzer, waar iedereen met te veel koeien een groot voorstander van is, heeft naast dat het vreselijk fraudegevoelig is, nog iets vreemds in zich. Het stuurt op efficiëntie en suggereert daar mee dat het gunstiger voor het milieu zou zijn. En het milieu is uiteindelijk de basis voor alle regelgeving aangaande de mest. Maar als praktisch alle biologische veehouders slechter uitkomen met de kringloopwijzer, zou het dus zo zijn dat de efficiëntie van deze mensen slechter is en het milieu meer zou belasten. Terwijl de insteek van biologisch boeren nou juist is het milieu minder belast wordt.
Misschien dat Cornelis of Wiebren, of anderen die de KLW bewieroken dit even kan uitleggen.
ejb
@jg
het betref helaas een onderzoek van ClM en dus geen onafhankelijk onderzoek
+1
pieta
Quote:
@Cornelis: Ga eens aan Wiebren vragen hoe het er vandaag op 14 juni 2015 voorstaat.

Je leeft in het verleden Cor. 😄
jg
@puntertje
Is vaker besproken dat intensief altijd lekker rekent in de KLW.
frank post
@puntertje gechargeerd, biologisch haalt hoge efficiëntie door lage input (en scoort in krw dus op efficiëntie ook goed) maar vanwege lagere productie is er geen voordeel op bedrijfsniveau in krw. ff in getallen met voorbeeld getallen; stel je mag 100 bemesten (gebruiksnorm), je bemest 80 en onttrekt 80, goeie efficiëntie! maar je mag nog steeds niet meer bemesten dan de gebruiksnorm...
Cornelis
Nog wat vragen Jos. Hoe garandeer jij Dijksma met jullie plan dat het goed komt in 2017? Verder gaat het qua tijd niet lukken. Voor 40% van de bedrijven is KLW nog niet verplicht. Als alles verplicht wordt heeft een groot deel van ons begin 2017 zijn eerste eigen uitkomsten. En dan valt dus direct het zwaard als je je taakstelling niet haalt.
puntertje
@frank post
Maar de insteek is in eerste instantie toch de milieubelasting van de omgeving en niet om de efficiëntie? Kerncentrales zijn ook erg efficiënt t.o.v. windmolens en zonnepanelen, maar we willen ze niet om een andere reden.
+1
frank post
@puntertje nou, de insteek is dat je bemest wat de bodem onttrekt en de koe voert naar behoefte. Dat is echter niet overal gelijk. Productie van koe en land verschilt nog al. Maar als je bedoeld dat voor iedereen de norm van 50ml nitraat gelijk is? Ja zeker helemaal gelijk in. Dat haal je alleen met een laag bodemoverschot en dat red je alleen als bemesting en onttrekking dicht bij elkaar ligt.
josl
@Cornelis
de garantie zit hem in het vaststellen van individuele fosfaatruimte per bedrijf.
dus duik je als sector niet onder het plafond, val je daar op terug en kom je automatisch onder het plafond. In het ergste geval koeien afvoeren.
Het grootste nadeel van dit plan is dat potentiële stoppers dit gaan uitstellen om evt.fosfaatrechten te kunnen verkopen, terwijl deze rechten anders vanzelf vrij zouden komen in ieders belang.
josl
ik hoor geluiden dat alleen boeren die geen referentie hebben in aanmerking komen voor fosfaatrechten.
+9
jorisdriepinter
Maar iemand die grond heeft verbieden om daar koeien op te mogen melken, dat is wel acceptabel, omdat een andere collega meer koeien houdt dan hij aan mest kwijt kan op eigen grond?
-1
pieta
Als je belangenbehartigers bent voor een groep boeren die veelal meer koeien heeft dan plaatsingsruimte is hun opstelling logisch te verkalren. Tweede punt is natuurlijk dat er toch een bepaalde "bescherming" zou moeten zijn voor dit soort bedrijven. Daarvoor zullen ze een referentie willen. Vaststelling vd referentie op een bepaald moment en een scenario bedenken voor groei van bedrijven en/of verdeling van de ruimte die stoppers laten. Dit groeiscenario zou ik zeggen moet met grond ingevuld gaan worden.
-1
ejb
Ik denk dat iedereen het daar mee eens is, ik in ieder geval wel maar de grote vraag is hoe ga je dat vastleggen in een wet zodat een ieder zich daar ook aan houd
CowandChicken
een akkerbouwer met 200 ha zou dus beginnen kunnen met 400 koeien melken ,varkens zal hem niet worden i.v.m dierrechten
ejb
dat is goed in een wet te tackelen door te verbieden in een bestemmingsplan dat geld nu ook voor de intensieve veehouderij.
+1
Coen
duurzaam en goed plan, toekomstige fosfaatreferentie < 20 kg overschot per ha 😄

om de gehele melkveehouderij op dezelfde leest te schoeien zou Sharon alle reeds afgegeven fosfaatreferentie kunnen inperken, te beginnen met alle fosfaatreferenties > 100 kg overschot per ha in 10 jaar naar 50 kg en daarna iedereen verder terug 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: toekomstige fosfaatreferentie < 20 kg overschot per ha

Waarom

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot melkveehouderij , lto , zuivel , fosfaat , boerderij , dieren , melkveehouders , melkveehouder , kringloopwijzer , fosfaatproductie en fosfaatrechten ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
90
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
3