RDW waarschuwt voor oplopende wachttijden trekkerkenteken

De RDW kan de aanvragen van kentekens voor landbouwvoertuigen niet binnen de gestelde termijn van 20 werkdagen kan afhandelen.

Deel dit artikel

Reacties

verwijderd
NH-Ford
@bas101 Het is wel een wettig geldig rechtsvorm, echter in de wegenverkeerswet staat dat die niet in aanmerking komen voor voertuigen op naam.
Die wetgeving wordt aangepast, echter nog niet dit jaar.
verwijderd
weurding
@varken gaat me meer om het losse verhuurmateriaal wat er achter hangt, trekkers hebben boeren zelf
+1
varken
@weurding
ja, daar heb je 2 keuzes in ja...
- Mijn optie
- witte plaat

en daar moet je als vereniging of iets zelf een keuze in maken....
weurding
@varken klopt, gaan we ook doen
bio boer
@weurding zou er toch maar gele platen op doen is minst gedonder
weurding
@bio boer nee, dan krijg je juist gedonder, iemand moet het dan op naam die geen eigenaar is, werkt niet, ben zelf voorzitter van boermarke maar deze vereniging kan geen kentekens op hun naam zetten
varken
@weurding
Moet een vereniging e herkenning hebben... Volgens mij
Of wel registreren, geen plast bestellen
En bij verkoop plaat bestellen 😬
bio boer
@weurding al dat platen wisselen lijkt mij niet handig verhuurbedrijf kan toch ook autoaanhangers verhuuren is landbouw aanhanger toch zelfde het lijkt mij geen slime keuze om alles zonder kenteken teverhuuren
weurding
@bio boer neem nou van mij aan dat het niet kan, een boermarke valt buiten alles boermarken.nl/
platen wisselen is geen moeilijk iets, dikke magneet eraan, gaat prima
bio boer
@weurding snap wel dat het lastig is er moet gewoon een persoon op naam hebben
+1
bio boer
@weurding om wat van machines moet ik denken ? Dacht dat het machine vereniging was
verwijderd
NH-Ford
@weurding zijn dat vaak geen Coöperaties? Die kunnen wel op naam krijgen.
+1
weurding
@NH-Ford nee, b.v. Een boermarke is iets heel aparts
weurding
@NH-Ford meeste hangt in hef, landrol, kilverbak, veewagen zijn getrokken
Kosk123
@weurding witte volgplaat is een optie natuurlijk, maar houd er rekening mee dat deze veel minder waard zijn bij verkoop. En daarnaast heeft iedere nieuwe machine een eigen plaat dus je zult een oplossing moeten vinden voor de getrokken machines.
+2
weurding
@Kosk123 daar maak ik me niet druk om, als het weggaat is het toch "af" 😉
verwijderd
+3
MaxxuM4ever
@labella kun je ook van degenen zeggen die de kentekens bestellen. Iedereen heeft ook tijd zat gehad om alles aan te vragen.
labella
@MaxxuM4ever de meeste moet ik nog aanvragen 😅
groeier
Waarom moet dit ineens in 2021 nu iedereen nog volop zijn wonden aan t likken is met Covid....??
Walgelijk.....
verwijderd
dennisbouter
@cjw73 ik weet niet maar dat is bij de rechter volgens mij gewoon een kwestie van de boekhouding op tafel leggen🤷‍♂️
cjw73
@dennisbouter vergeet het maar. Zo is een vriend van mij zijn 2de auto eens kwijt geraakt. Omdat zijn vriendin de auto op haar naam gezet had.
verwijderd
Corne S
@cjw73

Jammer dat je dan overschrijfkosten moet betalen, terwijl je er zelf niets aan kon doen dat de wetgeving niet voor elkaar was.
NH-Ford
Klopt, zie ze staan met omschrijving 'overige, privaatrechtelijke rechtspersoon'.... wat dat ook moge betekenen.
Echter geeft Googel de uitleg ervan in één zin met Cooperatie, BV en NV etc... dus wellicht zou het wel kunnen..
weurding
@NH-Ford nee, gaat echt niet
HansBa
@weurding is het niet zo als met de aanhanger achter de auto, zelfde als de auto. Als je de kalver haalt bij de vereniging hang je toch zelfde plaat als van de trekker er aan?
+1
Fendt926Driver
@HansBa kan. maar dan mag je dus met elk werktiug met witte volgplaat maar 25 kmh rijden op straat.

En dat hoeft niet erg te zijn...
+4
NH-Ford
@HansBa een witte volgplaat moet van het bedrijf/persoon wezen die eigenaar van het trekkend voertuig. Hoeft nog niet persee van trekker zijn die er op dat moment voor staat, als maar van één van hem is.
weurding
@NH-Ford is dat wel zo? meende dat volgplaat en plaat trekkend voertuig moest overeenkomen
+2
case 745 xl
@weurding klopt @nhford heeft gelijk
weurding
@case 745 xl ok, moet je met auto niet proberen😆
weurding
Quote Reactie van @HansBa:
hang je toch zelfde plaat als van de trekker er aan?

ja, dat moeten ze hier ook maar doen dan, meesten rijden geen 3 km van standplaats dus landrol , kilverbak ,veewagen mag geen probleem zijn om er maar 25 km mee te rijden (als politie niet achter je zit ) 😉
verwijderd
+1
bas101
@Tom VB heb zelf ook een aanhanger met BAV assen en t enigste wat ik na lang zoeken heb kunnen vinden is dat t Brouwers Assenfabriek Vlaardingen betekent, fabrikant zal wel niet meer bestaan
+1
komelker 2
@bas101 Zelf nummer inslaan en opgeven als eigenbouw. Mechanisatie bedrijf heeft wel slagnummers.
+2
bas101
@komelker 2 slagnummers heb ik zelf ok maar ik ga m niet registreren , houdt m als aanhanger tot 25kmh
verwijderd
jordi 1455
@Fast Eddy Ook al heb je een goede foto van de serienummerplaat, beweren ze dat het serienummer in het frame op een andere plek staat ingeslagen waar niets staat.
Corne S
Vandaag een aantal voertuigen (12) gedaan. In het overzicht zie ik dat ze al een kentekennummer hebben. Ook kun je ze bij kenteken check invoeren en vinden.
Betekent dat deze al goedgekeurd zijn? 3 van de 12 zie ik er niet in staan (wel een mail gehad).
NH-Ford
@Corne S in wat voor lijst zie je ze al staan?
Corne S
@NH-Ford

In het overzicht van RDW-site waar alle voertuigen van de eigenaar op staan. Daar staat bijvoorbeeld de auto en de al goedgekeurde ook in. Tevens wordt er een waarschuwing gegeven als ze niet verzekerd zijn (of in dit geval het kenteken nog niet doorgegeven aan verzekeraar).
NH-Ford
@Corne S Dan kun je er zeker van zijn dat die al afgehandeld zijn.
Bij vrij standaard reguliere voertuigen is vaak binnen een week al pasje binnen.
Maar enkelen kan ook gerust maand duren, of langer.
verwijderd
bas101
@George denk dat ik maar naar de balie van t rdw ga met mn 50 tractoren ,.
verwijderd
Tom VB
@veeboertje
Ik heb maar wat gedaan, en merk BAV opgegeven
+1
bas101
Wat ik mij afvraag is hoe t nu met de kentekenplicht van tractoren op de Nederlandse Antillen is ?
+2
jehan
@bas101 wil je er met je trekker heen dan ?
bas101
@jehan mss wwl
dennisbouter
@bas101 vallen die onder nederlandse regering?
bas101
@dennisbouter ja is koninkrijk der Nederlanden
dennisbouter
@bas101 dat vroeg ik niet, en daarbij regelt de rdw de kentekens op de antillen niet dus
bas101
@dennisbouter je vroeg of de Nederlandse Antillen onder de Nederlandse regering viel dan antwoord ik met ja , tegenwoordig zijn t bijzonder gemeente s van Nederland en als ik mij goed herinner heeft Aruba een status aparte.
dennisbouter
@bas101 volgens mij is het iets ingewikkelder, het koningskrijk der nederlanden, daar vallen meer landen onder, sint maarten heeft een eigen regering🤷‍♂️
bas101
@dennisbouter welke landen volgens jou nog meer dan ? Zoals mij bekend is Luxemburg sinds 1815 niet meer Zuid Afrika en Indië sinds St Juttemis niet meer en Suriname sinds 1975 niet meer ...
dennisbouter
@bas101 nederland aruba curacaou en sint maarten
SJB533
@dennisbouter
Mijn reactie 👇🏽
dennisbouter
+1
SJB533
@bas101
Nee, het gaat om Europees Nederland. Daarnaast bestaan de Nederlandse Antillen niet meer als zodanig. Dat zijn nu 3 van de 4 landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en 3 bijzondere gemeenten van het Koninkrijk Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Bonaire, kortgezegd de BES-eilanden).
bas101
@SJB533 leuk om te weten , vroeg mij af welke landen ter wereld tractoren nog rondrijden zonder kenteken , daar schoot mij wellicht de Antillen te binnen voor de rest zou ik niet weten waar tractoren nog geen kenteken plicht hebben , maar volgens mij moeten er wel ergens al dan niet afgelegen gebieden zijn waar dit t geval is.
+1
Massey 2705
@bas101 bij ons in Alberta Canada geen kenteken hoor !
En de andere provincies ook niet naar mijn weten. En Canada is toch een redelijk ontwikkeld land ! Haha
Pieter Buren
@Massey 2705 USA heeft toch ook geen trekkerkenteken?
+1
Massey 2705
@Pieter Buren volgens mij ook niet, nee !
En niemand in de politiek praat er over !! En dat zou ik graag zo houden ! Haha
bio boer
@Pieter Buren volgens mij alleen eu rest van de wereld niet @bas101
NH-Ford
@bio boer Klopt, dit alles is een verplichting vanuit de EU, Nederland is één van de laatsten.
Zullen denk weinig (tot geen?) landen zijn buiten EU met kenteken.
dennisbouter
@NH-Ford ik heb eens even gegoogled en geyoutubt maar mijn englische is very slecht, ik denk dat er toch wel veel landen met een kenteken zijn
Toerdeboer
Heb 2 wkn geleden 3 trekkers en 5 getrokken werktuigen en de shovel aangevraagd. Wel vervelend dat je voor ieder werktuig apart met iDEAL moet betalen. Had 2 dgn later 7 kentekens binnen. Bij 1 trekker het verkeerde nummer doorgegeven. Kreeg netjes melding van dat dit motornummer was en niet het VIN. Van de mesttank heb ik tot nu toe niets gekregen geen mail dat er iets niet klopt maar ook nog geen kenteken. Inmiddels van de andere voertuigen ook een papier met nummer voor vrijwaring bij verkoop
+2
labella
Wat een ellende, wil ik mijn 845xlplus opgeven zeggen ze dat vin nummer niet kan omdat er een O in zit. En dan ook nog alles 1 voor 1 afwerken en telkens na een uur er weer uitgegooid te worden terwijl je net bijna een voertuig ingevoerd hebt.😅
+1
Pieter Buren
@labella is het niet een 0 (nul) ipv een O?
+1
SJB533
@Pieter Buren
JJE zijn de letters idd, daarna cijfers
labella
@SJB533 bedankt ik kon er geen nul in zien, ik dacht dat er JJEO stond.
Corne S
Vorige week vrijdag 12 trekkers aangegeven. Van de 12 stonden er 11 vrij snel in het overzicht van RDW met kentekennummer. Maandag de zelfrijdende hakselaar aangegeven.
Vandaag 10 van de 12 trekkers een tennaamstellingscode (dagtekening 17 nov) en van de hakselaar het kentekenbewijs (dagtekening 18 nov)

Is het normaal dat de tennaamstellingscode eerder komt?
marco2250
@Corne S bij mij zat het tegelijk in de bus zelfs
bas101
Helaas bestaat er toch weer onduidelijkheid over t al dan niet registreren van traktoren tot een maximale breedte van 130 cm , volgens de beslisboom hoeven deze niet geregistreerd te worden , nu kwam er laatst iemand bij mij en die maakte een opmerking dat als er een trekhaak aan zou zitten of dat als je er een aanhanger mee zilt trekken deze wel geregistreerd zou moeten worden ?? wie weet wat hier van waar is?
dennisbouter
@bas101 Motorrijtuigen, waarvoor geen T-rijbewijs vereist is: smaller dan 1,30 mtr., voor
maaien, onkruidbestrijding, vegen, gladheidbestrijding, poepverzameling en heftrucks
smaller dan 1,30 mtr. die niets trekken. Die zijn vrijgesteld met een trekhaak dus gewoon kenteken
bas101
@dennisbouter dus een Babiole vigneron smalsppor minder dan 130cm is verplicht een kenteken te hebben na 31-.12-2021?
dennisbouter
@bas101 ik heb geen idee wat dat is, maar als hij een trekhaak heeft of trekt in de hef moet hij een kenteken hebben.
bas101
@dennisbouter vigneron is wijnbouw tractor, wel vervelend deze onduidelijkheden rond de registratie van tractoren minder dan 130cm breed , zag al dat er enkele Babiole s geregistreerd waren dus daarom vroeg ik t mij af.
Fast Eddy
@bas101

Gewoon alle 2-assige trekkers registreren. Een trekker met hef en/of aftakas moet altijd een kenteken hebben behalve pluktreintjes.
+2
cjw73
@bas101 zou gewoon even contact op nemen met een dealer van dat ding. Die heeft er dagelijks mee te maken en weet vast wel meer.
bas101
@cjw73 dealer heeft hier nooit bestaan
NH-Ford
@bas101 Zo moeilijk is het niet, iets wat is ingericht om te trekken, of wat iets trekt en smaller is dan 130cm (band-band) en openbare weg/terrein komt moet geregistreerd worden.
Iets wat ingericht is om iets te doen, zitmaaier/veegmachine/zuigwagen smaller dan 130 hoeft niet geregistreerd te worden. Wel weer als er een trekhaak aanwezig is.
Een heftruck smaller dan 130 hoeft alleen geregistreerd te worden als deze ook daadwerkelijk iets trekt met de trekhaak.
ambu954
Ik neem aan dat als men het in 2021 aanvraagt en de RDW kan het pas in 2022 afhandelen dat men dan de aanvraag datum uit 2021 hanteert (het is maar zo een vraag ik heb zelf alle kentekens al een paar maand binnen )
labella
Dat wel@ambu954 denk ik maar als je de plaat in 2022 nog niet hebt mag je de weg niet op.
ambu954
@labella kenteken plicht gaat pas in 2025 in toch ? In 2021 kon het tegen geringe kosten vanaf 2022 moet het volgens een keuring voor zover ik het begrepen heb
+2
NH-Ford
@ambu954 je moet kentekenplicht, en kentekenplaatplicht niet door elkaar halen.
Voertuigen tot 25kmh kentekenplicht (dus registreren), plaat pas per 2025 verplicht. Boven 25 kentekenplicht en kentekenplaatplicht. (dus registreren en plaat)
ambu954
@NH-Ford oke dan verkeerd begrepen
NH-Ford
@ambu954 kan gebeuren, en zo zijn er nog veel onduidelijkheden in omloop.
Hoop niet dat daardoor mensen verkeerde dingen doen.
Sommigen kunnen beter hun mond houden, helpen mensen soms verder achteruit dan vooruit.
ambu954
@NH-Ford Slot zit er al op 😄
Fast Eddy
@ambu954

Het kan vrij rap gaan bij gangbare trekkers en werktuigen.
bas101
@ambu954 dat zou je denken maar pas op t blijven ambtenaren , ik zou in ieder geval in 2021 naast de registratie ook de betaling uitvoeren .
+2
NH-Ford
@bas101 Zonder betaling kan registratie ook niet voltooid worden.
Orderdatum komt op datum van registratie, dus 31 december zou prima kunnen, echter zul je dan wel een x aantal dagen moeten wachten tot je pasje er is en weer legaal de weg op mag.
bas101
@NH-Ford dat eerste vroeg ik mij af of mensen wel betaald hadden ,dat laatste is voor mij niet zon probleem alhoewel ik ook al wachttijden van 6 weken en meer heb gehoord
+1
NH-Ford
@bas101 Heb er drie die lopen nog steeds, vanaf Augustus.
labella
@NH-Ford ik heb bijna alles binnen op een ferguson tef 20 en zelfbouw balenwagen na, van die wagen vroegen ze foto's en heb die gemaild maar daarna niets meer gehoord.
hoest
@labella Hier net zo, praktisch alles binnen alleen de zelfbouw nog niet. Wel een mail met de vraag foto's van typeplaatje en volledige zijkant. Foto van de zijkant terug gestuurd en gehaald dat er geen typeplaatje op zit naar nog niks weer gehoord
labella
@labellaTuutuu dat is snel, eindelijk alles binnen.
+1
ambu954
@bas101 Ik heb gelukkig alles al een paar maand voor elkaar maar vroeg het mij gewoon af dank voor de reactie
+1
bas101
@ambu954 moet er nog 50 , ben al vanaf de zomer bezig maar heb nog niks voor elkaar gekregen
+1
roscho
Quote Reactie van @bas101:
heb nog niks voor elkaar gekregen

Waar zit dat nou precies op vast? Je woont toch in België? Waarom wil je die trekkers in Nederland registreren? Heb je wel een Nederlandse DigiD?
bas101
@roscho juist ja daar zit t op vast ,ik heb digid aangevraagd en gekregen , afgelopen zomer ging t inloggen nog automatisch , maar nu wordt je doorverwezen naar een portaal van de rijksoverheid waar je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd wordt , 1 van die 2 is verloren gegaan en weet ik niet meer , dat is nu de 4e keer , heb geen zin voor de 5e x digid aan te vragen , ga t nu handmatig op papier do r n en dan langs t RDW loket , tenminste dat hoop je fan dat d a t lukt, logisch dat ik in NL wil registreren met enkel 18€ aan kosten, in B en D moet je langs t keuringstation , is veel duurder en omslachtiger .
roscho
Quote Reactie van @bas101:
gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd wordt , 1 van die 2 is verloren gegaan

Dan lijkt het me toch zaak dat je die DigiD eerst in orde maakt. Als je van Nederlandse overheidsdiensten gebruik wilt maken, heb je die steeds nodig: ziektekostenverzekering, voertuigenkentekens, belastingen etc.
Het is me trouwens een raadsel hoe je als Belg een Nederlandse DigiD kunt krijgen.
Verder geldt in Nederland dat je (in Nederland) niet in een buitenlands voertuig mag rijden (enkele uitzonderingen zoals bijv. werk in het buitenland). Ik zou, als Nederlander ook geen Duitse auto in Duitsland kunnen registreren of op naam zetten. Hoe zit dat dan als je als Belg je trekkers in Nederland wilt registreren?
Kortom: voor mij veel raadsels.
bas101
@roscho t is wel mogelijk om als Nederlander in een auto met D kenteken of B kenteken te rijden als je daar woont , in B is t verplicht zelfs en komt de politie controleren of je wel werkelijk op dat adres woont die willen net als de Nederlandse staat de wegenbelasting innen.
roscho
Quote Reactie van @bas101:
t is wel mogelijk om als Nederlander in een auto met D kenteken of B kenteken te rijden als je daar woont

Klopt, ik had ook de toevoeging gegeven "in Nederland". Je mag dus niet, woonachtig in Nederland, met een in Belgie geregistreerde auto rijden (behoudens een paar uitzonderingen). Maar je mag gerust in Portugal een vakantieauto huren en daarin rondrijden met je Nederlandse rijbewijs.
bas101
@roscho juist ja maar een Duitser mag weer niet in Nederland een auto huren met NL KENTEKEN
dennisbouter
@roscho ben ik nou zo dom? , als je in belgie woont kan je toch niet een trekker in nederland op je naam zetten?
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
ben ik nou zo dom? , als je in belgie woont kan je toch niet een trekker in nederland op je naam zetten?

Ik weet niet of je slim of dom bent en zelfs als je dom bent, zou ik dat niet durven zeggen 😉. In ieder geval mag ik in Nederland niet rijden in een auto die in Duitsland is geregistreerd (behoudens enkele uitzonderingen als werk in Duitsland). Zou ik dat doen, dan loopt Nederland wegenbelasting mis en dat vindt de staat heel erg. Als het om auto's gaat, heb je dus gelijk. Hoe dat met landbouwvoertuigen zit, weet ik niet. Misschien is daar een maas in de wet.
dennisbouter
@roscho wat ik bedoel is je moet toch minimaal een woonadres of bedrijf in nederland hebben om hem te naam te kunnen stellen los van het feit of het wel of niet mag
roscho
@dennisbouter Je hebt helemaal gelijk.
bas101
@roscho ik kreeg vandaag t antwoord van de rdw medewerker in Elsloo waarom jr geen voertuig meer op kenteken kunt zetten als niet bent ingeschreven in de GBA: er werd teveel misbruik van gemaakt door mensen die in een foutief adres in Nederland opgaven en dan met de auto gingen rijden zonder wegenbelasting en verzekering te betalen en de Apk niet naleeffen ,
roscho
Quote Reactie van @bas101:
antwoord van de rdw medewerker in Elsloo

Dat is dan duidelijk. En nu? Kun jij nu niet registreren?
bas101
@roscho zo als de situatie nu is niet , dat betekent dat er van af 1 januari de oldtimer s nutteloos staan te staan
+1
Fast Eddy
@bas101

GV kentekens die al op de trekkers zitten kan je zo aanmelden. Dat schijnt iets sneller te gaan.
bas101
@Fast Eddy lukte mij vandaag althans niet
+1
ambu954
@bas101 Dat is mooi waardeloos Maar ik lees dat je en probleem hebt met inloggen via digid is het dan niet verstandig om je daar even mee te laten helpen of zo ,en toch opnieuw aan te vragen en wachtwoord en gebruikers naam even opschrijven maarja wie ben ik 😄
bas101
@ambu954 dat s t zeker , heb nog in mn achterhoofd t gelazer met de bromfiets kentekens in de 0 ler jaren man man watt een gelazer was dat toen
Koeien boertje
@bas101 als je een auto hebt hoef je toch ook als je naar Nederland gaat geen geel nummerbord.
Je hebt toch Belgisch kenteken.
roscho
Quote Reactie van @Koeien boertje:
als je een auto hebt hoef je toch ook als je naar Nederland gaat geen geel nummerbord.

Dat klopt helemaal. Maar andersom mag ik als Nederlander in Nederland alleen met een buitenlandse auto rijden als je BPM en MRB betaalt.
Uit AD:

(klik om te vergroten)

Bron: AD, 16-01-21
ArieV
@bas101 ben je sind die tijd al DigD aan het aanvragen? Dan wordt het toch eens tijd dat je in Belgie wat voor elkaar maakt. Omdat je in Belgie woont, daarom lukt het niet.... en krijg je geen wachtwoorden. Ook niet voor de 10e keer.
bas101
@ArieV ik kan als buitenland woonachtig zeker wel digid krijgen , die heb ik tot nu toe al 4 x aangevraagd en gekregen g maar dat komt te vervallen als je je wachtwoord of gebruikersnaam vergeten bent
ArieV
@bas101 maar de eerste keer krijg je toch een wachtwoord van die lui? daarna, als je hem geactiveerd hebt, kun je hem veranderen. Dacht ik.. Maar ik laat het altijd mn vrouw regelen. Die is er beter in thuis.
bas101
@ArieV ja dan krijg je die code s , die had ik de eerste en tweede x op een los blaadje geschreven , krijg ik eerst 6 weken later de digid in huis om te activeren , toen was ik in beide gevallen t blaadje verloren , derde x in boekje opgeschreven maar bij activeren vergeten waar ik t opgeschreven had , vierde x digid aangevraagd , kon er eerst automatisch mee inloggen maar sinds de zomer wijzigde rdw de toegangsgegevens weer , waardoor weer wachtwoord en gebruikersnaam gevraagd werde , geprobeerd met de opgeschreven codes in boekje maar dat werkte echter niet ....
ArieV
@bas101 dan toch maar doorzetten, en voor de 5e keer aanvragen!
bas101
@ArieV ik heb al een oplossing gevonden buiten digid om
ArieV
@bas101 fijn! Om de DigiD heen? Of oplossing om te registreren?
+2
bas101
@ArieV ja kan handmatig formulieren indienen aan t loket , had t toch jammer gevonden als ik met mn oldtimer s na 2 januari de weg niet meer o p kan
+1
bartjuh
@bas101 een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen... Een Belg daarin tegen😂😂😂
bas101
@bartjuh de stoot aan de steen deed me niet zeer
weurding
Slot?
bas101
Wat is wijsheid met de kmh registratie ? 25kmh of 40kmh ? het enigste voordeel van de 25h kmh registratie zie ik dat je tot 2025 zonder platen kunt rijden . zover dat nog een voordeel is en je niet elke week door oom agent wordt aangehouden waarom je geen kentekenplaat op de tractor hebt ,,,
+1
roscho
Quote Reactie van @bas101:
25kmh of 40kmh

Je hebt niet zelf de keuze. Je moet de constructiesnelheid van het voertuig opgeven. Doe je dat verkeerd, dan pleeg je dus valsheid in geschrifte. Bij 3 km afwijking, zal er niet moeilijk over worden gedaan, maar wel als je een 50-km trekker registreert als 25 km/h omdat je dat beter uitkomt (voorlopig geen nummerbord, geen APK). En de RDW weet echt wel dat als je een dikke Fendt opgeeft als 25 km/h er ergens iets niet klopt.
Anders wordt het als je daadwerkelijk de constructiesnelheid aanpast, zoals tegenwoordig met de computergestuurde motoren goed te doen is. Zo ken ik een loonbedrijf waar de meeste trekkers >50 liepen, ze hebben nu de hele mikmak aan laten passen, geen enkele trekker loopt daar nu sneller dan 40 en zo zijn ze ook geregistreerd.
bas101
@roscho heb enkel oldtimer s waar er niet 1
sneller loopt als 40 , de meeste rijden 20 25 of 30. Ging erom of je ze later wat harder wilt laten lopen .
+1
BertK
@bas101 De Cub haalt de 10 km voor de wind.
+1
roscho
@bas101 Je moet ze toch per stuk opgeven. Dan kun je toch voor elke trekker de eigen snelheid opgeven?
bas101
@roscho ja logisch
roscho
Quote Reactie van @bas101:
Wat is wijsheid met de kmh registratie ? 25kmh of 40kmh ?

Maar wat is dan precies de bedoeling van deze vraag? Als je toch alles met de correcte snelheid opgeeft, is die vraag dan nog relevant? Of begrijp ik je nu niet goed?
bas101
@roscho zit m in t feit dat een groep mensen de oldtimer tractoren te langzaam vinden en dan een tandwiel set inbouwen opdat deze dan sneller llopen ofwel 40kmh loopt , vraag is of dat nog kan als je 25 op t kenteken hebt staan ?
dennisbouter
@bas101 als er 25 op je kenteken staat en je rijd 35 dan heb je waarschijnlijk een wok melding
varken
dennisbouter
@varken hoezo nee je geeft 25 als constructiesnelheid op en rijd 35 dan rij je 10 km harder dan wat je voertuig technische kan, reken maar op een ja
bas101
@dennisbouter tot 40 hoeft niet gekeurd te worden
dennisbouter
@bas101 als je 40 oppgeeft niet nee als jij 25 op geeft en rijd 35 komt je voertuig niet overeen met je kenteken
roscho
Quote Reactie van @bas101:
40kmh loopt , vraag is of dat nog kan als je 25 op t kenteken hebt staan

Kan wel maar mag niet. Ik denk dat je kenteken dan wordt ingetrokken en dat je zonder keuring niet meer de weg op mag.
Maar als de max. snelheid veranderd is doordat er technisch iets is veranderd, dan heb je toch de constructiesnelheid aangepast? Die nieuwe snelheid dus gewoon opgeven. Ik weet alleen niet of je geen problemen krijgt omdat de trekker is goedgekeurd voor een bepaalde snelheid op de weg.
bas101
@roscho waarschijnlijk dus een snelheidsbekeuring an een wel erg opletten oom agent
+1
TeunFendt
@bas101 Maar of je nou over 3 jaar een plaat moet aanschaffen of nu dat maakt toch niks uit? Alles wordt duurder, dus wanneer de plaat nu 12 euro kost zou dat zomaar 20 kunnen zijn. Waarom zou je hem dan niet gewoon op z'n werkelijke snelheid registreren?
+1
dennisbouter
@bas101 dat zeggen @roscho en ik niet wij zeggen dat je een wok melding krijgt, dan mag je hem bij de rdw aanbieden als hij weer aan de constructiesnelheid voldoet, als je 35 wil zou je dat nu op moeten geven
Heb ook nog even vraagje, opraapwagen en mesttank met bemester is dat nu aanhangwagen of verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk?
roscho
@Masseyfergusondriver Ik heb lis.rdw.nl/ even doorgelopen en dan kom ik voor beide op een landbouw- of bosbouwaanhanger.
Moonshine
@roscho Gaat hem om de verhouding leeg gewicht en maximaal toelaatbaar gewicht. Max gewicht mag maximaal drie keer het leeggewicht zijn voor een verwisselbaar uitrustingsstuk .Daarboven is het een aanhanger. Blijft een raar gebeuren aangezien er nergens naar laadvermogens en gewichten wordt gevraagd en reken je een bemester bijvoorbeeld wel of niet mee met leeggewicht.
roscho
Quote Reactie van @Moonshine:
drie keer het leeggewicht zijn voor een verwisselbaar uitrustingsstuk .Daarboven is het een aanhanger.

In het begin van de vragenlijst wordt al gevraagd of het "ding" wielen heeft. Beantwoord je dat positief, dan is het een aanhanger, tenzij (volgende vraag) het niet scharnieren kan t.o.v. de trekker (bijv. ploeg met steunwiel).
Vervolgens de vraag of de aanhanger meer weegt dan 750 kg. Zo niet: niet registreren. Die giertank zal vast zwaarder zijn. Dus wel registreren. Daarna volgt nog de rechtstreekse vraag of het "ding" voldoet aan de definitie van een land- of bosbouwaanhanger. Zo ja, dan registreren. Zo nee: keuring bij RDW.
Zie lis.rdw.nl/.
NH-Ford
@roscho En toch is het wel degelijk een verwisselbaar getrokken uitrustingstuk.
Een opraapwagen snijdt het gras, doet daadwerkelijk iets met het product, bewerkt het.
Zo ook een tank met bemester/snijkast.
Dat is ook de reden dat een opraapwagen en tank aan andere (ruimere) regels kunnen voldoen dan een silagewagen of kipper.
hobbyboer
@NH-Ford en een mestverspeider dan?
NH-Ford
@hobbyboer Voor zover ik weet aanhangwagen.
J asper
@NH-Ford Dus onze tank zonder bemester die ik als uitrusting stuk opgegeven heb is ook fout?🙈🤦🏿‍♂️
NH-Ford
@J asper officieel wel ja haha.. of moet turbovuller opzitten?
Sowieso apart, en voor velen niet te volgen, heeft een tank een hef met hefpennen met splitpennen is je bemester een gedragen werktuig, niet bijhorend bij tank, zitten er bouten met moeren als borging door je hefpennen is het officieel gezien weer één geheel.
J asper
@NH-Ford Nee zit niks op en de hef er achterweg geslepen. Nouja mij wel goed lekker duidelijk is het ineidergeval 🙈 Ze hebben het wel goedgekeurd.
dx11
@NH-Ford en als de silagewagen walsen heeft dan?
NH-Ford
@dx11 Aanhangwagen, is alleen manier van lossen, product wordt er niet anders van. Kipper zelfde, die doet dan met een cilinder.
dx11
@NH-Ford waarom een bemester dan wel? Is toch ook gewoon een manier van de tank legen?
NH-Ford
@dx11 Die heeft een verdeelmolen met snijdende werking.
Wat wij eerder al met TÜV tegenkwamen, komen we nu net zo met RDW tegen.
Als voorbeeld een mestcontainer, is deze een 'gewone' mestcontainer dan is het een R, aanhangwagen. Puur 'transport'/opslag.
Monteren we een turbovuller, snijkast of dergelijke dan is het een werktuig S, deze veranderd het product daadwerkelijk.
Dit is ook de reden dat we voor de TÜV grote, 92m3 containers legaal de weg op krijgen, 3 mtr breed. Tevens zo bij RDW, een werktuig mag 3mtr breed zijn. Een aanhangwagen per 2022 niet meer. (wat TÜV altijd al had)
dx11
@NH-Ford de walsen mengen het product. En verdelen het
NH-Ford
@dx11 Een kipper ook als je hem kipt... Kheb het ook niet bedacht.
Maar voor bestaand materiaal bij de conversie maakt het ook weinig uit, komt per 2022 voor nieuw materieel pas echt onderscheid tussen die twee categorieen.
+1
dx11
@NH-Ford gelukkig. Mijn mesttanks staan al als aanhanger op papier. We zien het allemaal wel
roscho
Quote Reactie van @NH-Ford:
wel degelijk een verwisselbaar getrokken uitrustingstuk.

Ik zie ze beide als een aanhanger om een product te vervoeren, hetzij van boerderij naar land, hetzij van land naar boerderij. Er wordt wel iets met het product gedaan, maar dat is om fatsoenlijk te kunnen laden en lossen op de goede plek. Een snijkast aan een mesttank doet wel iets, maar mest blijft mest.
Althans: zo kijk ik er tegenaan. Maar misschien hebben we hier samen een onduidelijkheid ontdekt.
NH-Ford
@roscho Ik zeg het ook maar zoals een rdw keurmeester het mij verteld.
Immers keurt hij nieuwe machines ook op deze wijze en indeling bij ons.
sjuu
Verwisselbaar uitrustingsstuk
+1
sjuu
Ik heb mijn trekkers gewoon op 50 km gezet, dit halen ze ook. Als ik 40 km had ingevuld en gecontroleerd word krijg ik een wok melding. Nu alleen een boete van 10 km te hard rijden.
dennisbouter
@sjuu dat ligt er aan waarmee je hard rijd, als het met een gronddumper is zal je ook apk gekeurd moeten zijn
sjuu
@dennisbouter mee eens, als veehouder nog niet
dennisbouter
@sjuu alleen ben jij zzp-er en er is al gezegd de agent op straat moet zelf de inschatting maken per gebeurtenis dus ik wens je veel succes met je 50 zonder apk
Sjon
@dennisbouter met een mesttank of opraapwagen mag je alleen naar je eigen land 50 rijden. Daarom begrenzen de loonwerkers hier alle trekkers op 40.
+1
NH-Ford
@Sjon Hoe kom je daar nou weer bij? Je mag helemaal nergens in Nederland harder dan 40 met landbouwvoertuigen die een kenteken hebben.
achterhoeker2
@Sjon Hier voeren ze de trekkers op naar 50.
Tijd is geld
weurding
@achterhoeker2 suc6, dat zal helpen, diesel ook
J asper
@sjuu Niet bang voor apk? Heb hem hier nog niet aangevraagd.
+1
TeunFendt
@J asper Als je je materiaal toch gewoon in orde hebt is die APK toch niet zon ramp? Het is misschien ook wel goed voor dat spul wat allemaal 50 rijdt dat er eens naar wordt gekeken.
+1
sjuu
@J asper nee totaal niet, is straks net als bij auto’s. Apk zit bij een grote beurt. Heb liever dat alles voor elkaar is.
dx11
.
NH-Ford
@dx11 Als het werkelijk verschil gaf hadden ze hem niet toegelaten bij de registratieaanvraag, of hadden ze categorie zelf omgezet.
Raben
Zijn er meer ?. die nadat kenteken verkregen is , een bericht krijgen dat er een dubbele nummer gebruikt is en nu ter controle om foto gevraagd wordt ? had geen fout , dus heb het idee dat RDW steekproeven aan het nemen is , of iemand gebruikt mijn nummer
labella
@Raben Ze vragen toch altijd een foto van het vinnummer? Ze vroegen hier wel een foto van de zijkant van een zelfbouwwagen, nog niks van weer gehoord.
+1
Raben
@labella Had de kentekens al geregeld voordat dat er bij kwam , dus mijn nummers waren zeg maar op goed vertrouwen
NH-Ford
@labella Zelfbouw wordt altijd foto van voertuig gevraagd, na insturen foto wordt normaal gesproken een keer kentenkaart opgestuurd.
+1
PieterA
@Raben dat 2e denk ik
Twentsch Land
Er is een merk dat dezelfde nummers heeft gebruikt ..... de roddel die er over gaat is dat het was om belasting te onderduiken....of dat laatste ook echt op waarheid is weet ik niet.

@Raben
+1
dennisbouter
@Raben stel: jij hebt een nummer opgegeven aan het begin van het jaar en stel ik geef nu datzelfde nummer op met een foto erbij, dan is het heel logische dat jij nu een foto moet aanleveren om aan te tonen dat jou nummer klopt
Raben
@dennisbouter op zich mis mee dat er gecontroleerd wordt , of steekproef wordt gehouden , maar vroeg me zo even af waarom en of er meer zijn
dennisbouter
@Raben steekproef lijkt mij niet, ik ga er vanuit dat dit het verhaal is,
Raben
@dennisbouter Is trouwens wel van een bekend merk , geen eigenbouw
Onder welke categorie valt een shovel? Heb hier een atlas mobiele kraan die had al een gv kenteken bij aankoop, die staat als mmbs op kenteken.
NH-Ford
@Masseyfergusondriver MMBS en daar als omschrijving shovel/wiellader kiezen.
@NH-Ford bedankt! Ga ik dat proberen. Straks nog met het lastigste aan de gang, zelfbouw. Ben benieuwd hoe dat gaat. Nog tips? Hoeveel cijfers moet het nummer hebben? Gaat het nagenoeg allemaal goed, of ook veel afwijzingen?
ambu954
@Masseyfergusondriver Zelf bouw is makkelijk ik heb 4 letters en 6 cijfers (geen 0 of o gebruiken ) gedaan dat er inslaan daar een foto van maken en dat opsturen .Dan krijg je en mail met de vraag om nogmaals de foto van het nr en een foto van het geheel te sturen . Bij mij en 2 kennissen was het in 4 dagen klaar
PieterA
@Masseyfergusondriver Alleen een typenummer op een leeg typeplaatje zetten. Ik heb gewoon mijn postcode aangevuld met 0001 tot en met 0006. Binnen 4 weken had ik het binnen.
RooieRood
@PieterA hier gewoon in het frame geslagen,tot nu toe elke keer geaccepteerd
+1
ambu954
@RooieRood Zo hebben wij het ook gedaan een type plaatje is niet nodig
@PieterA @ambu954 @RooieRood Bedankt! ik ga er mee aan de slag.
weurding
Als je aanhanger hebt die je rijdt met volgplaat, dus max 25, maar je rijdt er 20 km u mee, kun je dan een boete krijgen als trekkend voertuig wel 40 wil? Klinkt me zeer onlogisch, hoorde ik vandaag iemand beweren
+1
bas101
@weurding ik vroeg mij ook af maar dan als je aanhanger rijdt met 25kmh witte volgplaat en je tractor is er eentje met 40kmh registratie , lijkt me dan dat je gewoon max 25kmh moet aanhouden
+2
weurding
@bas101 ja, dat dacht ik ook, lijkt me raar, als die aanhanger een volgplaat heeft is het gewoon max 25, ook al kan trekker sneller
bas101
@weurding vervelend dat de staat allerlei verschillende snelheden heeft bedacht , tractor tot 6kmh geen registratie , tot 25kmh aanhanger geen registratie , tot 40kmh geen apk etc
Twentsch Land
Tot 40 geen apk !

Of is het vanaf 41 apk ? Dus 40 geen apk.

@bas101
bas101
@Twentsch Land ja dat schreef ik , tot of tot en met wil ik af zijn
+1
hobbyboer
@Twentsch Land vanaf 40,01 heb ik ooit ergens gelezen.
Of het klopt??

Ik heb nog even overwogen om constuctiesnelheid 39 op te geven voor als ooit de 40 km trekkers ook aan de apk moeten.
Of een hogere wegenbelasting vanaf 40.
Vanaf 50 km/h hoogste tarief????
+1
NH-Ford
@hobbyboer t/m 40 is geen apk plicht, vanaf 40,1 is apk plichtig
sjuu
@NH-Ford Agrarische sector is vrijgesteld van APK, eerst lezen he.
+1
labella
@sjuu nog wel.
dennisbouter
@sjuu inderdaad eerst lezen, als je goed mee leest dan zie je dat de vraag is vanaf welke snelheid die apk er moet zijn, niet of er wel of geen vrijstelling is
+1
NH-Ford
@sjuu was in deze vraagstelling even irrelevant, plus dat hobbyboer dat zelf ook al wel weet.
Tevens klopt jou redenatie dat de gehele Agrarische sector vrijstelling heeft ook niet, zitten nogal wat haken ogen aan namelijk.
+1
Twentsch Land
Heb zelf de trekker op 38 km gezet@hobbyboer
weurding
@bas101 gaat me er gewoon om dat ik met mijn oude 4 wieler kar van 1972 ook gewoon achter een claas mag hebben die 50 wil maar niet de 25 overschrijd
bas101
@weurding ja die vraag had ik dus ook met mn Man 4R2 uit 1959 ,registreren als 25 of 40 lijkt me dat je gewoon die aanhanger er achter kan hangen maar dan niet sneller als 25km mag rijden , vraag mij tevens af hoeveel tolerantie er in t nieuwe jaar gehanteerd gaat worden , de nieuwe regelgeving lijkt me meer werk voor de politie die de handen al vol heeft ; als overheid had ik gewoon alles tot 35kmh vrijgesteld van apk en kenteken plicht ,
+4
varken
@bas101
Dat doen ze niet, dit hele systeem is juist ze gemaakt om bas101 in Nederland te houden in de winter
bas101
@varken super goed
+1
NH-Ford
@weurding Dat mag zoals jij zegt.
Vergelijk het met je auto, je mag op de snelweg 100, je auto kan 300, een kar mag 90 (90 toch...).
Kunt ook machines hebben met een eigen kenteken waarbij maximale constructiesnelheid bijv 30 is, dat geld dus.
Bij twee aanhangers achter elkaar moet altijd degene met laagste constructiesnelheid achteraan.
J asper
@NH-Ford onder de 750 kg hoeft toch ook geen kenteken? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
varken
@J asper
Autoaanhanger ook neit, dus lijkt mij niet idd
+1
NH-Ford
@J asper onder de 750 kg maximale toelaatbare massa (let op) mag inderdaad met witte volgplaat legaal 40.
Voorbeeld, een getrokken kunstmeststrooiertje weegt niets, maar vol wel weer meer dan 750. Dus gaat alweer niet.
J asper
@NH-Ford kipper Dolly dus wel.
NH-Ford
@J asper verduidelijk dat is...?
J asper
@NH-Ford Dolly om een normale kipper achter een andere kipper te doen.
+1
NH-Ford
@J asper tja dan wordt het technisch, die weegt zelf niet meer dan 750. Maar zit die kipper eraan vast dan zorgt die vast voor een maximale massa van meer dan 750, dus dan mag hij ook niet 'los' legaal hard.
Zit er een typeplaatje op met maximale massa 750 dan mag het wel weer.... Maar zetten ze je op weegplaten zul je weer overbeladen zijn...
J asper
@NH-Ford agrarisch.tweedehands.net/akkerbouw/…

Maar als je er een bout in doet ipv splitpen is het ook weer een geheel denk ik.
+1
NH-Ford
@J asper Klopt, zit ie vast dat het niet zonder sleutels is te demonteren dan hoort ie weer bij de kipper zelf.
J asper
@NH-Ford Dat is de de kortste klap, soms is het wel eens makkelijk ding maar meestal gebruik je hem toch nooit.
dennisbouter
@NH-Ford haha serieus dus als mijn kieper 30 mag en mijn dieplader 40 mag het niet achter elkaar? 🙈
NH-Ford
@dennisbouter Jawel, maar dan moet je kipper de achterste wezen.
Oftewel, met het achterste zichtbare kenteken moet duidelijk zijn wat de max. snelheid is.
dennisbouter
@NH-Ford nou heb ik geen dieplader, was eigenlijk een stelling maar dat is gewoon technische onmogelijk
NH-Ford
@dennisbouter Dat zijn zoveel meer dingen...
floriso
Mmbs kenteken bewijs met 1 dag binnen
vlugge ambtenaren
iantx1500f
Hier 3dagen voor minitractor
DieterL
T gaat nog best idd, gister weer een stuk of wat gedaan en vandaag al nummers in het systeem
+1
dx11
@DieterL hier 38 stuks aangevraagd, 26 de volgende dag binnen, laatste paar al een week wachten
labella
@dx11 ik wacht al 4 weken op de laatste 2, de rest binnen een week.
radium45
Totaal nog geen problemen. Heb eergisteren nog een aantal minikranen op kenteken laten zetten en had vandaag de papieren al in huis.
lukasbelarus
@radium45 minigraver ook??
ambu954
@lukasbelarus is het een rups of banden kraantje
+1
lukasbelarus
@ambu954 3,5 tons, hoeft toch niet? en 1 tonner en rupsdumper.... wel verzekerd, heb shoveltje wel kenteken op
bartjuh
@radium45 minikraan loopt toch geen 6km/h? dan hoeft die toch niet
deufi
@bartjuh Dat dacht ik ook ja.
+1
radium45
@bartjuh Heb ik alles in 1 keer voor elkaar. Regels gaan vast wel veranderen dat alles wat op of langs de openbare weg staat een kenteken moet hebben.
rickboer blija
Iemand al eens meegemaakt dat je de juiste gegevens invult, en als je later bij de bevestigingsmail kijk er niet correcte gegevens staan?

Heb het pasje nog niet binnen, maar ben bang dat er een bult gedoe van komt
DieterL
@rickboer blija
Had een trekker gekocht met verkeerde max snelheid op kenteken, even mailtje gestuurd en nul reactie, maar na paar weken aangepast kentekenpasje in de brievenbus 👌🏻
Corne S
Hier ook nog 3 niet binnen. Eentje van de 3 maakt me niet uit. Ik had met 1 machine op 2 kentekens gegokt. 1 is een international trekker waar ik na 3 weken nog niets gehoord heb, terwijl de rest vlekkeloos ging.
+2
tone29
Afgelopen week 65stuks aangemeld. Hebben ze nog mooi even wat te doen daar op kantoor voor de kerstdagen🤣😆
+1
RooieRood
@tone29 druppel op de gloeiende plaat met 21000 registraties per week 😜
tone29
@RooieRood hahaha zijn het er zo veel per week ja?
Sjon
@RooieRood ik denk dat ze extra medewerkers hebben ingeschakeld voor de landbouw registratie.
En die zitten gewoon thuis achter de eigen computer.
JD3010
Donderdagavond het kenteken aangevraagd voor mijn Bautz maaidorser, vandaag het kenteken met de post binnen. Het zal de enige aanvraag zijn bij het RDW.
Wegens de drukte kon het wel langer duren dan de 20 dagen, die ambtenaren werken daar dus wel erg vlot. Ik heb alleen een foto van het typeplaatje opgestuurd en het streepje in het nummer weggelaten. Dankjewel RDW 😀
+2
radium45
@JD3010 Hier net zo voor nog een rupsvoertuig. Kan niet anders zeggen dat het hele kentekengebeuren mij 100% meevalt. Had verwacht dat het een hele rompslomp zou worden.
+1
JD3010
Quote Reactie van @radium45:
. Kan niet anders zeggen dat het hele kentekengebeuren mij 100% meevalt.

Ik ook, van de 20 aanvragen heb ik van 2 foto's op moeten sturen. Van m'n Allis Chalmers kon ik dat wel begrijpen. Dat waren maar een paar cijfers met letter, zonder typeplaatje.
+2
rickboer blija
@radium45 @JD3010 heb hier de laatste weken een aantal aanhangers en voertuigen geregistreerd. voertuigen waren zomaar binnen, aanhangers heb ik na lang wachten nu 1 van de 2 binnen.

Heb het idee dat het team voertuigen het rustiger heeft dan het team aanhangers

Daarnaast stonden er in mijn registratieoverzicht van 1 van de aanhangers hele andere gegevens dan ik opgegeven had, gelukkig wel de correcte kentenbewijs binnen gekregen
+1
radium45
@rickboer blija Vreemd inderdaad, maar wat jij zegt zou best wel eens een rol kunnen spelen. Met al die vreemdsoortige eigengebouwde wagens en karren.
+1
rickboer blija
@radium45 belde er ook heen vanwege de verkeerde gegevens (verkeerde merk en type), zegt de persoon aan de telefoon dat bij hem de gegevens half wel en half niet klopte (goede merk verkeerde type) en uiteindelijk kentekenbewijs bewijs met de correcte gegevens 🤔
JD3010
@radium45 Ik heb in het voorjaar bijna alles al aangevraagd, toen ging het ook erg vlot. Nu mijn heftruck nog, toch maar aangevraagd ondanks dat die geen 1.2m breed is.
rickboer blija
@JD3010 hier ook de hoofdmachines in het voorjaar gedaan, nu laatst toch besloten de rest ook te registreren. Heb ook de heftruck gedaan idd om zeker te zijn. Kost nu ook maar 18 euro
+1
JD3010
@rickboer blija Mijn rooiers doe ik niet, ik kom er niet mee op straat en kan met een witte plaat rijden als het nodig zou zijn. Verder vraag ik me af hoe ze met het kenteken om zullen gaan als ze niet geremd zijn. Ik heb er nog niet veel zin in om er remmen op te maken.
+1
NH-Ford
@JD3010 Is geen belemmering voor registratie.
Ze mogen je daar nu ook gewoon altijd op controleren/bekeuren. Is ie leeg, in rijklare toestand meer dan 3500kg, dan moet er een werkende rem aanwezig zijn. (In verleden dus ook gewoon)
+1
radium45
@JD3010 Ik heb ook alles aangevraagd wat maar rijden, rollen en getrokken of gesleept kan worden.
labella
@JD3010 ik kreeg gisteren een mail dat het nog wel een poos kon duren omdat het zo druk was.
JD3010
@labella Van m'n maaidorser had ik het ook helemaal niet verwacht. Er staat nergens een nummer oid. ingeslagen, alleen het typeplaat met een korte nummer.
radium45
@labella Ik heb nu alles binnen. Vorige week nog 1 aangevraagd voor een rooimachine en daar had ik ook binnen 3 dagen bericht van terug.
verwijderd
roscho
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Dat is dan wel een mooie service,

Het is inderdaad een mooie service, maar alle gegevens die je op moet geven, moet je toch eerst zelf opzoeken. Als je in het bezit bent van DigiD en computer, dan is het echt een fluitje van een cent, het geld voor het LMB kun je heel gemakkelijk zelf verdienen. (of doet het LMB het gratis??).
Vorige week mijn Hinomoto minitrekker opgegeven, incl. foto van plaatje met chassisnr.. Kentekencard en brief met code waren binnen 3 dagen binnen, supersnel.
Rustiko
Trekker 9-12-2021 aangemeld. 14-12 pasje binnen.. best netjes zit zelfs een weekend tussen.

Atlas mmbs aangemeld op 13-12. ben benieuwd..
walker1
Begin zomer de 3 trekkers al geregistreerd en de pasjes dus al lang binnen. Vorige week de platen besteld en bij elke trekker ook een witte plaat. Verder niks geregistreerd, het zijn gedragen machines, verder een oude giertank die eigenlijk nooit meer op straat komt, een veewagen die paar keer per jaar gebruikt wordt om vee naar een perceel paar km verderop te brengen en ivm vee en korte afstand komt het toch nergens boven de 25 km/h. Verder nog wat oude platte wagens die niet veel meer waard zijn als oud ijzer geld, zijn ook niet geremd en worden paar keer per jaar gebruikt om balen mee te rijden of incidenteel wat andere zooi. Dan gaat er lekker de witte plaat op.
Rustiko
@walker1 Ik heb nog zo'n aanhangwagen (meststrooier) moet je zo'n ding ook nog registreren?
jammermaarhelaas
@Rustiko

Als ie geen zelfbouw is, en een leesbaar typeplaatje op het stalen framewerk heeft, en je wilt er wat betreft kenteken graag sneller dan 25km/h mee mogen, dan zou ik hem dit jaar nog registreren.
Is het wel een zelfbouw, dan wordt er om meer gegevens gevraagd, heb je een wagen met het originele typeplaatje van de fabrikant, dan is het eenvoudiger, is mijn ervaring.
Rustiko
@jammermaarhelaas Ah oke nouja op papier kan mijn trekker al niet harder dan 27kmu. Ik gebruik hem in principe alleen voor thuis en op het erf maar omdat registreren nu nog relatief eenvoudig is zit ik in de twijfel
jammermaarhelaas
@walker1

Zo dacht ik er eerst zelf ook over. Heb alleen oud spul, bemester combi, platte wagen, een werkende meststrooier en een meststrooier met enkel wagenfunctie. Heb toch afgelopen week alles aangemeld bij RDW, want wil je ooit eens wat vlotter dan 25, of iets verkopen, dan is het toch wel mooi meegenomen. Vooropgesteld dat voor alles ook de kentekenregistratie rond komt.
groeier
Waarom moet dit alles juist nu elk bedrijf zijn wonden nog volop aan t likken is met die Corona??

Walgelijk die politiek.....
dx11
@groeier ze hadden het beter 5 jaar geleden al kunnen doorzetten?
+3
walker1
@groeier Ik zie de combinatie met corona niet. Registreren gaat online en is paar minuten werk per trekker/aanhanger/etc. Je hoeft dus nergens naar toe of dat er iemand naar jou toe moet. Alleen de platen laten drukken moet bij een RDW erkend bedrijf en op vertoon van kentekenbewijs. Heb vorige week voor de 3 trekkers tegelijk die platen laten drukken en ook meteen de witte volgplaten, dus was ook maar eenmalige handeling. Even mondkapje op bij de automaterialenhandel en de medewerker daar zat ook achter zo'n scherm. Over de kosten hoef je ook niet te janken, zowel registreren als de platen drukken was per trekker tientjeswerk en eenmalige kosten.
Verder heeft iedereen ook al bijna een jaar de tijd gehad daarvoor en had het dus ook van de zomer al geregeld kunnen zijn toen er nauwelijks corona was en heel veel maatregelen niet golden die er nu wel zijn.
+1
NH-Ford
@groeier Dit hele beleid omtrent typegoedkeuring voor nieuw, registratie en kenteken voor nieuw en gebruikt is een heel traject dat in 2016 al uitgerold is over 10 jaar.... dus ja, waarom komt corona er doorheen, die zit dwars, niet andersom.
Tevens kun je ook niet boos worden op je eigen regering, dit alles is een verplichting vanuit de EU, waarvan Nederland jaren achter gebleven is en nu de laatste is.
En een jaar de tijd is een mooie periode toch?
labella
Quote Reactie van @NH-Ford:
En een jaar de tijd is een mooie periode toch

nee dat is te kort. rdw kan het helemaal niet aan, ze stuurden gisteren een mail dat mijn zelfbouw wagen nog wel een paar maand kon duren.
dennisbouter
@labella hij is toch aangevraagd, dan is er toch geen probleem als je daar netjes bewijs van hebt 🤷‍♂️
varken
@labella
Paar maand? dat heeft niet in de mail gestaan....
Dat heb je verkeerd gelezen denk ik ....
RDW rekent altijd met weken
dx11
@varken nee, klopt. Ik kreeg na 4 weken een mail dat ze de 20 dagen mogelijk niet gaan halen. Maar ze doen hun best om het zo snel mogelijk toch te regelen 😑
varken
@dx11
Zelfbouw?
dx11
@varken niet eens. Gewoon een schuitemaker rapide
varken
@dx11
O, das opzich wel gek....
maar komt nog wel goed, normaal gezein
JD3010
@dx11 Hier is het nog steeds met een paar dagen binnen. Bij mij doen ze niet moeilijk.
varken
@JD3010
Jij hebt ook geen schuit 😁
JD3010
@varken Je wil niet weten wat ik allemaal heb. 😂 )
varken
@JD3010
Hhahahh, Das waar
dx11
@JD3010 vandaag opeens weer een kenteken in de bus. Van de schudder, dus niet de belangrijkste, maarja toch weer een klaar
labella
@varken Het stond er niet letterlijk maar het komt er wel op neer.
varken
@labella
Week of 3
NH-Ford
@labella Kan prima hoor, deed je het in Juli/Juni was sowieso alles binnen 2 week binnen, ook zelfbouw.
Ma goed, heb eerder op school altijd al geleerd dat je niet op laatste moment moet wachten...
labella
@NH-Ford ik wacht nu ook al 6 weken op een kenteken voor een ferguson tef, het lijkt mij toch niet zo moeilijk als je een foto met vin nummer meegestuurd hebt om het dan binnen een week klaar te maken.
NH-Ford
@labella wat maak je druk? Dan heb je alles wel goed, gewoon rustig wachten.
Komt gewoon soms wat later
tone29
@labella ik had hier een dieplader staan. Helaas zonder typeplaatje... Zal ooit wel vanaf fabriek een plaatje op hebben gezeten maar die is nu niet meer aanwezig.
De rdw gebelt in augustus wat te doen hiermee.... Ik heb een afspraak gemaakt bij de RDW. Ze moesten wel wat foto's hebben van de dieplader. Toen ze de foto's zagen werd de aanvraag afgekeurd/kwamwn ze niet langs en moest ik de fabrikant bellen... ja lekker makkelijk als er niets op staat... een poos gewacht, toen opnieuw aangemeld als zelfbouw en nu kregen we afgelopen week een mail dat deze wagen niet als zelfbouw opgegeven mag worden. En dat de RDW voor maart 2022 langs komt om hier alsnog een nummer in te slaan... dus waarschijnlijk voor maart niet de weg op met dat ding😓😡
walker1
@NH-Ford In zo'n beetje de hele EU hadden de trekkers al jarenlang kentekens, zelfs al in de voormalige oostblok landen. Nederland liep hier gewoon mee achter. De gemiddelde boer heeft er op zich niet heel veel aan, maar voor boeren in de grensstreek is het makkelijker, dat gedoe met GV kentekens is ook weg. Voor de handel en export is het makkelijker. Voor de verkeerhandhaving is het makkelijker.
jammermaarhelaas
@walker1

Weet je hoe het zit met het T kenteken alleen achterop, en niet voor en achterop zoals bij GV kenteken? Is dit geldig voor grensverkeer?
varken
@jammermaarhelaas
witte plaat voorop voor DLD
+1
bas101
@walker1 dat gedoe met GV kenteken s? Dat was t mooiste systeem wat er was , 1 a4 tje invullen met de tractor gegevens , opsturen naar t RDW en een werk later had je tegen betaling van€39 T kentekenbewijs in de bus
varken
@bas101
Nu gaat t digitaal en voor €18,- kan niet beter!
verwijderd
bas101
@Sjon gelul
+1
Kosk123
@bas101 inderdaad, als je de spullen goed voor elkaar hebt dan is het zo geregeld. Puur controleren of het echt de machine is die het zou moeten zijn en of die niet is gestolen. Als de machine dan ook nog aan de permanente eisen voldoet dan krijg je gewoon een kenteken.
De kosten zijn natuurlijk wel hoger
+1
dx11
Quote Reactie van @Sjon:
met veel moeite in Polen geregistreerd

Zul je hem eerst in nederland op kenteken moeten zetten. Anders doen ze daar ook moeilijk. Maar je kunt hem gewoon laten keuren natuurlijk
roscho
Quote Reactie van @Sjon:
zonder kenteken alleen nog met veel moeite in Polen geregistreerd na 1 januari

Die Polen zijn echte handelaren, ze bedenken van alles om jou te doen besluiten je spullen goedkoper af te geven. Schadeauto's zonder kenteken gaan er ook gewoon naar toe, daar hebben ze ook geen moeite mee.
basia
Lukt het ook om zondags trekkers e.d. op te geven ?
roscho
Quote Reactie van @basia:
om zondags trekkers e.d. op te geven

Ik denk dat die servers ook op zondag gewoon aan staan.
basia
@roscho
O.K. zelf heb alles al op kenteken ; maar iemand vroeg het mij , het beste lijkt mij dat hij het gewoon probeert .
roscho
Quote Reactie van @basia:
zondags trekkers e.d. op te geven

Ik kon nu, zaterdagmiddag 17:45, in het systeem om mijn voertuigen te bekijken. Dan zal het op zondag ook werken.
+1
labella
@basia ja, ik heb alles op zondagen opgeven.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
495
DEELNEMERS
58
WEERGAVES
0