Doosan is door Hyundai overgenomen

Doosan is een relatief jonge fabrikant van bouwmachines. Het begin in 1990 in Zuid-Korea, maar een kickstart kreeg het pas echt toen het de bouwmachinetak van het failliete Daewoo over nam. In 2007 nam met Bobcat over, in 2008 knikdumperfabrikant Moxy. Nu is het de beurt aan Doosan om zelf overgenomen te worden: door landgenoot Hyundai. De handtekening is gisteren, 5 februari 2021, gezet. Voorlopig zal Doosan, net als Kia, als onafhankelijk merk blijven, met een eigen dealerorganisatie en ook met dezelfde verkoop- en ondersteuningsorganisatie. Wie nog wat dieper in het financiële verhaal wil duiken verwijs ik door naar de

Bron

Reacties

langeslagdiesel
Jammer. Weer een merk weg wat zich onderscheiden van de ,, eenheidsworst ‘’
dennisbouter
@langeslagdiesel ik heb 10 jaar gemist denk ik, waar onderscheid doosan zich dan precies?
+2
langeslagdiesel
@dennisbouter hoeveel mobiele kranen beneden de 15 ton hebben er een rustig lopende 6 pitter onder de kap?
dennisbouter
@langeslagdiesel die hadden ze vroeger allemaal, dat noem ik geen onderscheid maar een noodgedwongen keuze vanwege emissie eisen
+1
langeslagdiesel
@dennisbouter dat begon pas bij een ton of 18. Daaronder allemaal 4 pitters. En een rustig lopende 6 pitter op temperatuur kan het zelfde of meer dan een geblazen en getunde 4 pitter. Dat heeft doosan toch echt wel duidelijk bewezen.
sallander
@langeslagdiesel In een oude Fiat-Hitachi 150 ligt toch echt wel een 6 cilinder Cummins (met een molentje)
langeslagdiesel
@sallander ja, klopt. Ook zo’n uitzondering. Deze hielden het ook puur langer vol dan de cummins 4 pitter in de fh 135. Deze werden te snel te heet.
SJB533
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Deze hielden het ook puur langer vol dan de cummins 4 pitter in de fh 135

Lag daar niet gewoon een IVECO 8045 in?
langeslagdiesel
@SJB533 dat was volgens mij de ex 135. Daar hebben we nog een rups van gehad. Goud kraantje, maar geen volhouder.
SJB533
@langeslagdiesel
De FH 130 ook
T60401
@sallander Dit waren de echte van Hitachi

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
schluterman
@langeslagdiesel klopt helemaal ik sta er nog steeds van te kijken bij mijn werkgever hebben we een doosan dx 255lc met 24.000uren motor nog steeds perfect dat kon vroeger alleen maar bij akerman met de geroemde volvo pentas waar ik nog steeds van geniet als ik er een hoor lopen.
16045HSX
@schluterman Een tijdje geleden praatte ik met een grondverzetbedrijf die juist al zijn Doosan kranen had weggedaan. Ze werkten op zich prima, maar onderdelenvoorziening was niet best. Veel te lang wachten en stilstaan en dit was mede een reden. Dit waren de grotere kranen overigens.
schluterman
@16045HSX klopt helemaal dat hadden wij ook gehad in het verleden. We hebben een doosan dx420lc 50 ton eigen gewicht die zou 10 jaar geleden 6 weken stil moeten staan voor een olie druk zender. Maar er zit een imitatie Mercedes v6 motor in dus naar de plaatselijke Mercedes vrachtwagen dealer en in anderhalf uur liep hij weer. Tegenwoordig valt dat goed mee allemaal bij staad in dit geval.
dennisbouter
@schluterman werk jij bij een bedrijf ergens in brabant die van akerman overgegaan is op doosan?
dennisbouter
@schluterman het antwoord heb ik al op je foto's gezien. Barten
buttonfreak
@16045HSX lijkt mij sterk. Vroeger had men een fabriek met magazijn in België. Tegenwoordig zit het magazijn naast het vliegveld, juist om dat te voorkomen. Zit vlak in de buurt van de BMW en Porschefabriek bij Leipzig
dennisbouter
@buttonfreak het is wel waar dat verhaal van de oliedruksensor en de mercedes licentie heb ik vaker gehoord
buttonfreak
@dennisbouter Doosan heeft geen machines met een V6, Daewoo maar weinige, de DV11. Dat zou in de basis een MAN zijn, maar dat is niet mijn vakgebied.
schluterman
@buttonfreak oo nee er ligt wel degelijk een v6 doosan motor lecintie van Mercedes bij ons in de dx420lc
dennisbouter
@schluterman ik denk het niet, zal een 6 in lijn zijn
schluterman
@dennisbouter nee een v6 na de rand zijn 5 cilinders Scania in gekomen
buttonfreak
@schluterman Doosan maakt nog steeds motoren. Inderdaad worden in sommige machines Scania-motoren ingebouwd
buttonfreak
@schluterman dat is de DV11
schluterman
@buttonfreak dat zal wel type weet ik zo niet wij hebben vanaf 16 tot 30ton 6 cilinder in lijn erin liggen en in de dx420lc ligt een imitatie Mercedes v6
buttonfreak
@schluterman Maar dat is een machine van een paar jaar geleden. Ik gok zo meer dan 10 jaar geleden (de opvolger 420LC-3 had een Isuzu-motor). Wanneer waren die problemen er dan met onderdelen?
schluterman
@buttonfreak net daarvoor de onze is van 2011
dennisbouter
@buttonfreak de dv11 ligt inderdaad in de dx420-1
dennisbouter
@buttonfreak om de 1 of andere reden praten mensen vaak over een V6 als het om een 6 cilinder gaat,
buttonfreak
@dennisbouter Doosan heeft 6 in Lijn. De DL06 en DL08
dennisbouter
@buttonfreak misschien zijn de v6 van man en mercedes het zelfde, met de v10 zit er ook maar 1 verschil in: kleppendeksel
sallander
@dennisbouter volgens mij was het een gezamenlijke ontwikkeling met enkel wat kleine verschillen
buttonfreak
@sallander Als ik zo in de geschiedenis kijk zie ik MAN & Isuzu: doosanengine.com/en/about-us/…
dennisbouter
@sallander van man en mercedes?
sallander
@dennisbouter een V6 of 6 in lijn volgens mij, van begin jaren '90
dennisbouter
@sallander van wie een gezamenlijke ontwikkeling?
16045HSX
@buttonfreak het is al een tijdje geleden en het fijne weet ik er niet van. Ik weet wel dat alle doosan’s weg zijn en er andere merken draaien. Een aantal jaren geleden een Liebher op demo maar was ook geen blijvertje.
buttonfreak
@16045HSX liebherr zou zowiezo geen probleem moeten zijn voor de onderdelen
dennisbouter
@langeslagdiesel oke dan is doosan 1 van de weinige maar als hij net zoveel kan wat is dan de meerwaarde? Een liebherr loopt over het algemeen ook rustig
langeslagdiesel
@dennisbouter gasolie verbruik is duidelijk lager. Geluidsniveau is ook aanzienlijk lager.
jd4050
@langeslagdiesel

hyundai heeft ook 6 cilinders in mobiele kranen van cummins.
+1
rubenv
@langeslagdiesel wij hebbe nog een atlas met een 6cil deutz
ding loopt prachtig rustig vergeleken met de andere met een 4cil die maakt net wat meer leven (1505 vs 160)
SJB533
@langeslagdiesel
Is dat bij Doosan tegenwoordig ook geen 4T?
buttonfreak
@SJB533 viercilinder Perkins
buttonfreak
@langeslagdiesel volgens het artikel is dat niet zo. Daar staat dat de organisatie hetzelfde blijft en het merk ook
brauheist
Ik hoop dat het verder geen invloed heeft op Doosan
buttonfreak
@brauheist volgens het artikel niet
Husqvarna
@brauheist
Word Hyundai überhaupt nog verkocht, zie je hier bijna nooit meer? Wel Doosan, op iedere hoek van de straat wel een.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@Husqvarna bij de loonwerker hebben we sinds kort een hyundai 5.5 ton mobiele, dus ze bestaan nog wel🤔
dennisbouter
@Husqvarna hyundai zit nog bij van der spek, maar hoeveel die er verkoopt🤷‍♂️
brauheist
@Husqvarna word wel verkocht, maar of het populair is.. misschien zijn ze in azie meer in trek
+1
dennisbouter
@brauheist ik denk dat van der spek niet zo populair is, neem bijvoorbeeld kemp of ze nou kato verkopen of kobelco maakt niet zoveel uit en dat gaat ook op voor de doosan dealers als die morgen ruilen met smt dan verkoopt smt een handjevol doosan. En anema en staat verkopen 3x zoveel volvo's als smt er nu verkoopt
dennisbouter
Maar nu is de hamvraag zit bobcat bij de deal, volgens eerdere artikelen stond doosan infracore te koop maar zat bobcat daar niet bij
buttonfreak
@dennisbouter Doosan-bobcat werd in 2018 losgekoppeld van Doosan Infracore. Zit er dus niet bij
dennisbouter
@buttonfreak maar dan heeft het dus gevolgen voor de minigravers
buttonfreak
@dennisbouter mogelijk. Wie weet hoe die contracten zitten?

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot overname ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
56
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1.511
TREFWOORDEN