1e kentekenplaat voor Landbouwvoertuigen in gebruik genomen (deel 1)

Afgelopen vrijdag werd de eerste kentekenplaat voor (land)bouwvoertuigen in gebruik genomen. De plaat, met kenteken TBB-01-B werd door minister van Nieuwenhuizen aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur bij Van der Spek Groen, Grond en Info.

Deel 2: prikkebord.nl/topic/241103/

Deel dit artikel

Reacties

verwijderd
+2
Sjon
@Koiter Mijn kleinste trekker weegt meer 😀
verwijderd
dennisbouter
@Sjon dat heb je dan goed gedaan alles sneller als 40 km moet je laten keuren🙈
+4
Koiter
@dennisbouter hier de unimog op 70 gezet en de deutz op 50. De overige 6 trekkers op 40. Keuring zien we dan wel weer.. spul moet goed zijn als het op de weg komt, als het al niet door de keuring komt doe je iets niet goed vind ik
+2
Pieter Buren
@dennisbouter is dat wel zo? Dacht dat alleen trekkers boven de 40km/h (+ hoofdzakelijk voor niet landbouw gebruik) apk keuring krijgen.

Als dat zo is, is het geen gek idee om alle aanhagers op 50 of 60km/h te zetten. Kun je ook vol gas met snellere trekkers zonder dat de constructiesnelheid van de aanhanger wordt overschreven. Als er dan over een paar jaar wel apk op aanhangers komt ben je wel de sjaak uiteraard.
J asper
@Pieter Buren Kun je ze nog laten terugzetten lijkt mij?
NH-Ford
@Pieter Buren Sowieso mag je, als je kenteken hebt nooit ergens harder dan 40 met een landbouwvoertuig. Wat nu officieel 25 is/was.
En klopt, als een trekker harder kan dan 40, hebben bedrijven die de trekker voor landbouwdoeleinden gebruiken vrijstelling van apk plicht.
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Kun je ook vol gas met snellere trekkers zonder dat de constructiesnelheid van de aanhanger wordt overschreven.

Je mag hoe dan ook (voorlopig nog) met geen enkele trekker sneller dan 40 rijden, zelfs als de constructiesnelheid hoger ligt. Ook @Koiter met zijn Unimog niet. Maar als die constructiesnelheid hoger dan 40 ligt, is APK wel verplicht. Dan ben je waarschijnlijk al wel voorbereid, mocht er in de toekomst een hogere snelheid worden toegestaan (al dan niet met speciaal rijbewijs).
Pieter Buren
@roscho maar stel je rijdt toch 50 met een trekker met constructiesnelheid van 50, maar met een kipper die een constructiesnelheid van 40 heeft. Krijg je dan een dubbele boete? Voor snelheidsoverschrijding en overschrijding van constructiesnelheid van kipper?
Met een trekker boven de constructiesnelheid rijden geeft sowieso een boel gedonder (zit je in hetzelfde bootje als een opgevoerde brommer met wok status enzo), maar een kipper kunnen ze niet op de rollerbank zetten.
NH-Ford
@Pieter Buren Toch is het zo, die dingen die je noemt... Economisch dilect is ook al eens genoemd, iets gebruiken voor meer dan waarvoor bedoeld is of toegestaan is. (Weet zo even niet meer wat voor omschrijving de beste man eraan hing) De WOK zal inderdaad alleen voor het motorisch voertuig zijn gok ik.
Pieter Buren
@NH-Ford in principe kun je al een wokmelding krijgen als het voertuig niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Bijvoorbeeld als de kipper versleten banden heeft of geen licht.
Maar als die kipper die 40 mag 50 rijdt en het is dan een economisch delict, kan iedereen het beste doen wat @Sjon ook gedaan heeft. En terugkeuren naar 40 als er wel apk op komt. Of valt een kipper bij meer dan 40 km/h constructiesnelheid al in dezelfde categorie als vrachtwagen aanhangers?
+1
NH-Ford
@Pieter Buren Tja... een getrokken landbouwaanhangwagen mag nou eenmaal niet harder dan 40.. Wil je harder dan zal je waarschijnlijk door hun richting de vrachtwagen gewezen worden zoals je al zegt....
Persoonlijk zeg ik hou mooi alles 40, heeft alles wat minder te lijden, scheelt nog een slok op de borrel aan diesel en die tijdwinst is ma minimaal...
Pieter Buren
@NH-Ford Constructiesnelheid is wat anders dan maximumsnelheid. Als bij een te hoge constructiesnelheid zaken als economisch delict om de hoek komen kijken, is het niet gek om de constructiesnelheid hoger te zetten, mocht er ooit iemand harder mee gaan rijden dan 40.
Wijzelf kunnen met onze trekkers ook niet harder dan 40, maar als de aanhangers op 50 staan, betekent dat dan dat je nooit boven de constructiesnelheid kunt komen.
NH-Ford
@Pieter Buren Klopt, zeker waar.
Maar het is niet ondenkbaar dat eisen binnen enkele jaren aan gescherpt gaan worden.. dan zou je met een snelheid vastgelegd 50 eerder aan dingen apk/tachograaf moeten voldoen dan 40, zou je dan weer terug moeten keuren.
Blijft gis en gokwerk.
Maar dat er binnen afzienbare tijd meer regels komen sta ik niet raar van te kijken. Als ze zien hoeveel trekkers er straks kenteken hebben en maar een schijntje daarvan apk plichtig zijn...
Pieter Buren
@NH-Ford
Quote:
Blijft gis en gokwerk.
Dat is een ding dat zeker is. Ik denk dat wij alles ook op 40 zetten. Maar voor boeren met snellere trekkers zou ik toch nog verder uitzoeken welke overtredingen een rol kunnen gaan spelen.
NH-Ford
@Pieter Buren Zeker.
Vullen ze 40 in, terwijl hij gewoon 50 kan, ook al zijn je half gas blijven rijden, hij kan het wel, dan pleeg je valsheid in geschriften. Die bedragen liegen er niet om.
Door dealer de parameters van software aan te laten passen dat hij max. 40 kan is dan wel aan te raden.
roscho
@NH-Ford Het is toch niet zo moeilijk: door de fabrikant wordt een bepaalde snelheid opgegeven voor dat type/versie. Dat is gewoon de constructiesnelheid. Anders zou je die weer op je kenteken moeten wijzigen als je een andere bandenmaat monteert. Gewoon in de folder, in de technische gegevens of op de rekening kijken van de aanschaf. Daarmee kun je later altijd je gelijk aantonen. Als je trekker (veel) sneller loopt, ben je sowieso in overtreding, maar oom agent zal vast niet moeilijk doen als op het kenteken 40 staat en je rijdt 42. Maar wel als je met 40 door een 30 km-zone dendert.
NH-Ford
@roscho klopt, voor nieuwe machines is dat niet zo moeilijk, bestaande zonder enig papier of dergelijke blijft verantwoordelijkheid voor eigenaar wat ie invult.
Registeerer je 40, mag hij 44 kunnen, 10%marge.
dennisbouter
@Pieter Buren die was ik even vergeten, maar als je aangehouden wordt moet jij nog aan tonen dat het voor landbouw gebruik is
weurding
@dennisbouter zal met een lege kipper sowieso niet meevallen😏
NH-Ford
@dennisbouter Zoals dat nu is bepaald degene die je staande houdt dat.
Schijnt dat daar nog wel iets bij komt, wellicht aan hand van hoe het bedrijf is geregistreerd bij KvK, zijn ze nog niet over uit.
Sjon
@Sjon En vandaag bericht gekregen dat ze meer gegevens willen. Foto’s van de wagen en het typeplaatje.
Tom VB
@Sjon Ik ook...
+2
Henk 1120
@Tom VB Weer van die overijverige ambtenaren. Ze zitten overal...
weurding
@Sjon via de mail?
Sjon
Sanderford
@Sjon ik ook van mn dexta
verwijderd
+3
gerjan bosie
Ik geloof dat ik tot nu toe net zo goed de veewagen in de hef kan hangen dat scheelt een hoop gezeur

(klik om te vergroten)

aan
Ik denk dat je het beste kunt wachten tot dit najaar , dan is alles duidelijk . Weet dat je ook een verzekeringsplicht hebt voor je geregistreerde oldtimer.
+2
bio boer
@aan alles wat op de weg komt heeft wa plicht
T930
Mag je nu eigenlijk nog rijden zonder kenteken of krijg ik vanaf nu een boete als ik zonder rij ?
+1
bio boer
@T930 nee tot 2025 mag je nog zonder rijden krijgt heel jaar de tijd om melding tedoen als je 40 km/h wil rijden krijg je dit jaar kenteken
+1
NH-Ford
@bio boer tot 2025 hoef je geen plaat te monteren als je het voertuig hebt geregistreerd tot max 25 km/, maar je hebt vanaf 2022 wel de registratieplicht, alle zelfrijdende voertuigen moeten(!) dan geregistreerd zijn als ze de weg op gaan.
weurding
@NH-Ford als ik via link RDW shovel invoer smaller dan 1,30 km hoger dan 6 kmh met lift aan voorzijde hoef ik niet registreren
NH-Ford
@weurding en toch schalen zij hem onder Mobiele machine.
Hun redenatie; hij heeft een lift waar verschillende uitrustingsstukken aan kunnen. Vrijstelling is voor heftrucks waar puur alleen lepels aanzitten verder niet.
Ik heb het ook niet verzonnen...
+1
pietjepuk
@NH-Ford nee vul maar in lis.rdw.nl/

Is het voertuig breder dan 130cm dan gaat jouw verhaal wel op. dan krijg je ook de vraag over verwisselbare uitrustingsstukken
+1
NH-Ford
@pietjepuk snap je wel.. maar in een gesprek met de RDW tijdens het persoonlijk bezoek voor erkenning is mij dit verteld...
Dus ja... is maar wat je zelf besluit
weurding
@NH-Ford ja, dat las ik ook, maar doe de proef maar, dan hoeft het niet
+1
NH-Ford
@weurding ja weet ik, heb hem zelf laatst ook al via meerdere uitvoeringen ingevuld...
Kortom, bestaat nog veel onduidelijkheden..
+2
NH-Ford
@weurding aan andere kant denk ik dan weer.. wil je nu voor 18+12 euro risico lopen dat fout zal gaan in toekomst..? In ieder geval wanneer je shovel met verlichting etc nu verder al voldoet.
weurding
@NH-Ford dat doet ie niet, heb al vaker aangegeven dat er heel veel minishovel en heftrucks etc zijn waar elke vorm van verlichting ontbreekt
NH-Ford
@weurding ik bedoel het gewoon algemeen, voor degene die dit ook leest.
Minishovels die bij ons verkocht worden zijn bijna allemaal uitgevoerd met verlichting.
+1
weurding
@NH-Ford ook richtingaanwijzers of alleen werklampen? Weidemann hier is van 2015, heeft het niet, vorige ook niet
NH-Ford
@weurding Stadslichten voor en achter, remlichten, richtingaanwijzers, koplampen, werkkampen. Is een optiepakket die werkverlichting, wordt eigenlijk altijd gekozen.
Hkramer
Weet iemand trouwens hoe het zit met aanhangers?,,
Moet ik mijn dieplader of balenwagen straks ook verzekerd hebben als ik hem aanmeld of kan ik hem gewoon aanmelden voor een los kenteken en dan vervolgens zonder dat ik hem verzekerd heb achter de verzekerde tractor hangen?

neem aan dat de dieplader dan automatisch verzekerd is zodra hij achter de verzekerde tractor hangt? net als met auto's en aanhangers.
jehan
@Hkramer bel je eigen verzekering
dennisbouter
Quote Reactie van @Hkramer:
@

Dat is heel simpel, de polis van je verzekering + de voorwaarde van die verzekering, daar staat in wat verzekerd is
verwijderd
Hkramer
@jehan ja zal ik morgen ook doen, mischien zit iemand met dezelfde vraag,, dan laat ik het hier wel weten zodra ik meer weet
weurding
@Hkramer Caravan / aanhanger heeft boven 750kg ook eigen kenteken is gewoon meeverzekerd
Hkramer
@weurding ja zag het net staan heb het opgezocht is dus net als met de auto.
+1
MASSEY-MOOI
Ik weet wel dat je beter tevens kan registreren s te weinig dan zit je wel safe, een regristratie kost immers maar 18 euro en daar kun je geen risico voor lopen
de-wit
Een vraag die in me opkwam: is kentekenverlichting eigenlijk verplicht? Bij auto is het wel zo, maar ik kan me voorstellen dat er bij de meeste trekkers geen voorziening voor is.
weurding
@de-wit hebben trekkers al jaren, nl was de enigste nog in eu waar het kenteken niet verplicht was, deutzjes bij ons van 1966 hebben het al
+3
Piet1960
@de-wit Bij nieuwe trekkers verplicht, bij al bestaande trekkers niet.
+1
NH-Ford
@Piet1960 voor machines net zo, nieuw verplicht, bestaand niet.
Landbouw truck
En als ik nu 25km/h opgeeft en hij loopt er 40km/h wat doen ze daarmee qua eventueele boete’s of is het dan puur verzekeringstechnisch?
Kosk123
@Landbouw truck
Op overtreding van de maximumconstructiesnelheid staan, in mijn ogen terecht, hoge boetes.
+1
NH-Ford
@Landbouw truck Als je dan gepakt wordt krijg je bekeuring voor te hard rijden en een wok status. Wachten op keuring, moet bij naar de RDW toe voor keuring omdat papieren niet kloppen met werkelijkheid.
Tevens is ook al eens genoemd dat je dan nog boete kunt krijgen voor valsheid in geschriften, of iets van economisch dilect.
J asper
@NH-Ford 30 km bak die 37/38 loopt dan? Gewoon opgeven als 35?
weurding
@J asper constructie snelheid opgeven, heeft trekker fabriek verlaten op 30km h bij standaardmaat banden dan gewoon 30km , bij Duitse brief doet men dat ook, die gaan nog stap verder door maximale bandenmaat te noteren op kenteken, wil je groter moet je ze "eintragen" dwz vermelding van goedkeuring op betreffend kenteken
PIONIER
Wilde vandaag een t nieuwe trekker ( 2e handsje hoor) verzekeren maar de maatschappij wilde eerst kijken of ze hem willen hebben zonder kenteken. Anders moet de vorige eigenaar er een kenteken bij vragen. Zul je zeker ook nog naar het postkantoor moeten om hem over te laten schrijven en een vrijwaring te krijgen?
NH-Ford
@PIONIER Hij is voor jouw nieuw? Bedoel, jij hebt hem net aangeschaft?
PIONIER
@NH-Ford Ja klopt.
weurding
@PIONIER volgens mij is niet de datum van koop maar datum van productie leidend bij ee gebruikte trekker
+1
NH-Ford
@weurding het kan zijn dat hij hem dit jaar heeft gekocht 2dehands, dat de verzekering daarover moeilijk doet.
Dit zou kunnen, je mag vanaf dit jaar geen machines meer verhandelen zonder kenteken, die de openbare weg opgaan.
(hebben ze zo wat vaag omschreven.. wie zegt dat de koper wel of niet openbare weg mee opgaat..)
PIONIER
@NH-Ford Aha daarom willen ze het eerst uitzoeken. Ik wist niet dat je ze zonder kenteken niet meer verhandelen mocht.
weurding
@NH-Ford als particulier mag je rustig dit jaar je niet geregistreerde trekker verkopen, zal ook wel gebeuren ook, voor handelaren gelden er wel regels
JohnDeere5085
@PIONIER Wij hebben ook al brief gehad van verzekeringsmaatschappij dat die kentekens wil van aantal machines
+2
NH-Ford
@PIONIER als je hem dan ook wil verzekeren voor de openbare weg kan je verzekering moeilijk doen ja. Wettelijk mag er geen machine meer verhandeld worden zonder kenteken.
Dan zou inderdaad de vorige eigenaar kenteken moeten aanvragen, die dan later (zoals bij auto) op postkantoor ofzo overschrijven.
Nevergiveup
@NH-Ford Neem aan dat dat pas vanaf 01-01-2022 ingaat.
Kosk123
@Nevergiveup nee dit is nu al het geval
+1
Nevergiveup
@Kosk123 Wet gaat pas 01-01-2022 in dus dat geloof ik niet , verzekering geeft er zelf een draai aan dan , maar heeft nu nog geen poot om op te staan.
Kosk123
@Nevergiveup
Quote:
Nee, handel in niet-gekentekende (land)bouwvoertuigen kan alleen indien deze voertuigen alsnog geregistreerd en gekentekend worden, tenzij deze geen gebruik maken van de openbare weg of onder de uitzonderingen vallen.

Dit staat op de Fedecom website in de Q&A
Nevergiveup
Maar goed , over een jaar moet er toch een kenteken op als je op de weg wilt rijden , dus de discussie heeft ook niet veel inhoud eigenlijk.@Kosk123
+1
NH-Ford
@Nevergiveup De wet kentekenplicht is per 1-1-2021 ingegaan, nieuwe machines mogen alleen afgeleverd worden met kenteken, bestaande machines hebben een conversiejaar om te registreren. Het niet mogen verhandelen zonder kenteken als de machine wel op openbare weg gebruikt wordt is onderdeel van kentekenplicht, die is dus in 2021 ingegaan.
Nevergiveup
@NH-Ford ok , gek dat ik toevallig op internet nog een.oudje wa wilde verzekeren , word niks over gevraagd.
+1
NH-Ford
@Nevergiveup wil niet zeggen dat elke verzekering even strikt in is.
Ik vermeld hier alleen maar wat RDW mij heeft verteld tijdens meerdere gesprekken.
deutzieee
@NH-Ford weet je toevallig hoe het zit als ij een zelfbouwkarretje een nummer ingeslagen heb, en later komt pietje met bijv een schuitemaker met hetzelfde nummer?
+1
NH-Ford
@deutzieee Dan heeft Pietje pech 😉
Worden er uiteindelijk twee machines met dezelfde VIN nummers geregistreerd, dan heeft de tweede registreerde een probleem. Ook al zou hij de enigste echte nummer hebben, hij moet bewijzen dat het zo zou zijn. Of te wel, zou een heel getouwtrek worden.
In ieder geval zorgen voor een identiek VIN nummer, die niemand anders heeft.
+1
J asper
@NH-Ford Hoe lang mag zo nummer zijn, en er mogen ook letters in neem ik aan?
+1
NH-Ford
@J asper Zit geen max aan. Elk fabrikant heeft zo zijn eigen opbouw. En ja zeker, mogen nummers en cijfers zijn.
Heb wel eens melding gekregen dat een nummer langer was dan gebruikelijk, dus vaak zijn ze geen 15 karakters blijkbaar.
J asper
@NH-Ford Bedankt👍🏻👍🏻 idiaal👌
+1
pietjepuk
@NH-Ford Heb inderdaad ook zelfbouw staan. ga er nummer inslaan. en reken er maar op dat het veel cijfers zijn.

Nu heb ik ook een vrachtwagen aanhanger staan. daar staat wel een nummer in. stel je nu eens voor dat deze wagen ergens is gestolen komt dit dan nu weer bovendrijven?
weurding
@pietjepuk zolang jij maar kunt aantonen dat je hem wettelijk gekocht hebt is dat geen probleem, heb je hem onder de tafel doorgeschoven wel😁
pietjepuk
@weurding uuu het waren pakken kuil gras geloof ik. 😞
weurding
@pietjepuk ach, wagen afgekoppeld en niet teruggebracht..🙈😋
pietjepuk
@weurding Als je in de landbouwregeling zit verzin je wel eens wat om geen 21% btw de hoeven betalen.
SJB533
@pietjepuk
Bestaat dat nog steeds dan?
pietjepuk
@SJB533 nee maar in de tijd van aankoop wel.
weurding
@pietjepuk absoluut
J asper
Quote Reactie van @weurding:
wettelijk gekocht

Dan is het nog heling😜
+1
weurding
@J asper nee, alleen als je hem ver beneden waarde hebt gekocht, stel jij koopt een gestolen trekker , wat je niet weet, tegen normale waarde kunnen ze je hem moeilijk weer afhalen, klinkt vreemd, maar gaat wel zo
+1
J asper
@weurding Duidelijk👍🏻👍🏻 Dat wist ik niet.
SJB533
Quote Reactie van @weurding:
alleen als je hem ver beneden waarde hebt gekocht,

Juridisch gezegd:
Quote:
Als je redelijkerwijs het vermoeden zou moeten kunnen hebben, dat de prijs niet klopt, moet je er van uit gaan, dat er iets mis is.

Of zie ik dat verkeerd?
+1
weurding
@SJB533 juist
+1
NH-Ford
@SJB533 Oftewel, als iets te mooi is om waar te zijn, is het ook zo 😃
SJB533
NH-Ford
@pietjepuk Eh, kan ie drijven dan?
Geen idee 😉
+1
weurding
@Nevergiveup klopt, vooral beneden 25kmh, die hoeven pas in 2025 kentekenplaat te voeren
de-wit
Wij hebben een Inter 744 voor de mengwagen. Deze komt nooit op straat dus heeft geen kenteken nodig. Stel dat ik hem over 10 jaar weer op straat wil gebruiken. Moeten we hem dan nu alvast registreren of tegen die tijd?
InsaneNL
@de-wit als je hem nu registreer moet je hem verzekeren of schorsen, schorsen is iets van €24 per jaar. Als je hem na dit jaar als nog wilt registreren moet die eerst gekeurd worden door het RDW.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @InsaneNL:
als je hem nu registreer moet je hem verzekeren of schorsen, schorsen is iets van €24 per jaar.

@de-wit

Een landbouwtrekker waarmee je alleen op eigen terrein komt is niet gedekt op een aanwezige WA polis. Deze moet een eigen WA verzekering hebben, dus zoals ook verplicht als je er mee de openbare weg op gaat.

Persoonlijk zou ik een "voerwagentrekker" registreren en WA verzekeren. Heb hier ook trekkers die zeer zelden op de weg komen, maar beide zijn nu geregistreerd en waren reeds WA verzekerd.

Schorsen lijkt me iets voor een trekker die bewust stil staat (bv. oldtimer of meerjarig opknap project).
+1
weurding
@jammermaarhelaas heb 6 oldtimers op een collectieve verzekering bij overwater, betaal 125 euro ongeacht aantal, alleen moet ik bij registratie eenmalig 10 euro per stuk administratiekosten betalen, moeite niet waard om ze te schorsen of verzekering opzeggen
Nevergiveup
@weurding dat zijn dan echt oldtimers waar je geen Agrariës werk mee doet ? Alleen toertochten / evenementen ?
weurding
@Nevergiveup tussen 66 en 77 , jongste is nu 44, gebruik ze wel op bedrijf maar niet op straat
Nevergiveup
@weurding ok , ik heb er 3 , één van 48 jaar en twee van 27 jaar , worden beperkt agraries in gezet (100 uur / jaar) , maar dan kan ik dus niet verzekeren zoals jij dat hebt gedaan denk.
weurding
@Nevergiveup nee klopt, maar er zijn wel goedkope wa verzekeringen voor een oudere trekker, al moet ik zeggen 27 jaar 1993 vindt ik daar niet echt bijhoren
Nevergiveup
@weurding weet je zo waar ? Betaal nu 319,- per jaar voor de 3 bij Univé , alleen kaal WA

Die van 27 zijn bij gezondheid ook zo 30+ 🙈
weurding
@Nevergiveup dat is toch al goedkoop? Dik 100 euro per stuk, anders googlen op goedkope oldtimerverzekering
Nevergiveup
@weurding klopt , haha , ok , kan er maar met één tegelijk rijden en zag jou oldtimer verzekering en dacht misschien kan het nog minder 🙈🙉
NH-Ford
@jammermaarhelaas Ga je het heel juridisch en wettechnisch bekijken ontkom je niet aan verzekeren.
Immers, elk motorvoertuig dat op de openbare weg komt moet verzekerd zijn (WAM plichtig).
Nu is een openbare weg een heeeel groot begrip, een erf van een boer word verzekeringstechnisch ook aangemerkt als openbare weg.
Wil je een voertrekker niet verzekeren, moet je alleen in de stal biljven...
jammermaarhelaas
@NH-Ford

Om touwtrekken met een verzekeraar te voorkomen in geval van significante schade door of met een trekker op eigen terrein heb ik dus elke trekker op de WA.
Werd er ook door de verzekeringsagent op gewezen.
NH-Ford
@jammermaarhelaas Helemaal mee eens.
Maar met die gedachte zul je dus ook elke trekker moeten registreren, en moet hij voldoen aan de gestelde eisen..
En dat doet menig (erf)machine niet...
Pieter Buren
@de-wit Zou de verzekering ook bellen of die straks nog wel trekkers zonder kenteken wil verzekeren.
de-wit
@Pieter Buren Dat lijkt me geen probleem. Kijk maar naar shovels of heftrucs die geen verlichting e.d. hebben en op het erf gebruikt worden. Lijkt me gunstiger voor een verzekeraar
+1
jereon
@Pieter Buren Waarom zou je hem dan niet registreren, als je hem toch wilt verzekeren?
hooidonk
Zou het erg zijn een te hoge constructiesnelheid op te geven?
De MF loopt nu nog geen 30, maar zou hem graag op termijn wat harder willen laten lopen.
Zou je nu al 40 op kunnen geven of zou dat problemen geven?
Volgens de site van de rdw mag je die zelf inschatten.

Als je te laag opgeeft snap ik dat dat problemen kan geven, maar geldt dat ook voor te hoog?
+3
roscho
@hooidonk De constructiesnelheid is de snelheid waarvoor de fabrikant het apparaat heeft ontworpen. Dus niet de snelheid die jij ermee rijdt. Je moet dus opgeven wat in de folder/rekening/handleiding/technisch beschrijving staat. Als je andere tandwielen in de bak stopt, heeft de fabrikant het apparaat nog geen hogere constructiesnelheid gegeven. Anders zou je met een paar andere banden de constructiesnelheid al moeten wijzigen. De regel dat je de constructiesnelheid zelf mag inschatten, slaat op tractoren waarvan geen beschrijving bekend is, in de regel oldtimers. En wie weet, zijn er anderen die dezelfde trekker al hebben geregistreerd. De RDW hoeft de gegevens maar te vergelijken om te zien dat er iets niet klopt.
Rij je sneller dan de constructiesnelheid, dan is de trekker dus opgevoerd. Als dat om een paar kilometer gaat, zal niemand er moeilijk over doen, maar als je zomaar 20 km sneller rijdt, kun je problemen verwachten, omdat de trekker daarvoor niet is goedgekeurd. Hij zou dan opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW. Maar dan moet je waarschijnlijk ook de remmen aanpassen, die zijn ook niet op de hogere snelheid berekend.
Als je de trekker sneller laat lopen, kun je dat best gebruiken om met minder toeren,, lawaai en brandstofverbruik 30 te rijden, maar niet om (sneller dan) 40 te gaan.
Bovenstaande is mijn mening, je bent uiteraard vrij om een andere mening te hebben.
dennisbouter
@roscho dat zeg je precies goed, jou mening 😉dat er in een folder staat dat hij 35 kan maakt niet dat 35 de constructie snelheid is, in mijn instructieboek staat duidelijk omschreven de trekker nooit over de 40 km/h laten gaan dus ik ga er toch vanuit dat dat de constructie snelheid is, in de folder houd het bij 32 wel op dacht ik
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
in mijn instructieboek staat duidelijk omschreven de trekker nooit over de 40 km/h laten gaan

Maar dan haal je die snelheidslimiet toch uit de beschrijving van de trekker en niet uit het feit, dat hij nu misschien 45 loopt?
dennisbouter
@roscho wat bedoel je precies? Hij loopt overigens krap 40
roscho
@dennisbouter Je instructieboek is toch de beschrijving van de trekker? Daarin heeft de fabrikant dus beschreven dat je er niet sneller dan 40 mee mag rijden. Dan zal de constructiesnelheid dus wel 40 km/h zijn. Is ook handig, zit je aan de max. snelheid die zonder APK mogelijk is.
dennisbouter
@roscho jij stelt dat als er in een folder staat dat 32 de snelheid is, dat ook de constructie snelheid is. Dat is dus niet zo want dan had er in mijn boek wel gestaan nooit harder dan 32km/h. Dat is mijn punt
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
dan had er in mijn boek wel gestaan nooit harder dan 32km/h.

Heeft jouw boek geen tabel met welke snelheden je kunt rijden in de verschillende versnellingen? Anders zou je nog op de toerenteller kunnen kijken, vaak staat aan de andere kant van de wijzer de snelheid. Als die teller tot 32 gaat, zal nooit de constructiesnelheid 40 zijn.
Overigens zal het "constructiesnelheidsprobleem" (Scrabble 400 punten) vanzelf verdwijnen, apparaten worden ouder en zullen vanzelf van de weg verdwijnen. De enkele die overblijven, zijn eigendom van liefhebbers en musea die er niet zo vaak mee op de weg komen.
dennisbouter
@roscho mijn teller is digitaal en die kan denk ik niet verder dan 40 ik heb er nog geen 40.5 op zien staan. Tuurlijk heb ik een tabel, maar mijn punt is dat een folder of een factuur bij een trekker niks zegt over de constructie snelheid, dan staat in de gebruikershandleiding die ik heel toevallig in mijn bezit heb, maar die zit er bij de wat oudere tweedehandstrekker meestal niet bij. Een folder vermeld enkel een snelheid bij een bepaalde standaard bandenmaat. De constructiesnelheid is de snelheid waarop het voertuig technische op berekend is, dat is niet automatische hetzelfde
weurding
@dennisbouter maximum laadvermogen van een aanhanger of kipper kan ook overschreden worden mits niet te gek maar als een fabrikant aangeeft wat de max is vul je dat gewoon in. Lijkt me allemaal vrij simpel
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
dan staat in de gebruikershandleiding die ik heel toevallig in mijn bezit heb

Het bezitten van een gebruikershandleiding is niet zo heel toevallig. Bij elke nieuwe trekker hoort er een afgeleverd te worden en bij verkoop van die trekker hoor je hem door te geven aan de nieuwe eigenaar. Heb je hem niet, dan moet je op zoek, zowel voor de onderhoudsvoorschriften als voor de technische gegevens. Veel aanwijzingen vind je trouwens gewoon op de trekker, bijv. hoever de km-aanduiding op de teller loopt of de aanduiding die er staat bij de bediening van de aftakas (540-1000). En voor wie niet aan een handleiding kan komen, stelt het RDW dat je dan als eigenaar een schatting mag doen.
Bij jou is 40 de hoogst aangegeven snelheid, dat kan goed betekenen dat dit ook de constructiesnelheid is.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat deze gegevens niet op de rekening of folder te vinden zijn, maar dat zou wel zo moeten zijn als je een speciale uitvoering koopt met andere standaardgegevens.
Dan de banden. Je geeft aan dat de fabrieksopgave niet meer klopt wanneer je andere banden monteert. Mee eens. Maar je kunt niet onbeperkt grotere wielen monteren, dan krijg je ruimtegebrek onder de spatborden. Stel dat je een paar maten groter monteert, dan zul je misschien een max. 15-17% winnen op de max. snelheid. Van 30 naar 35 dus. Een relatief klein verschil, waardoor je niet plotseling in de klasse boven 40 komt. Ik denk dat je dan toch gewoon de oorspronkelijke fabrieksopgave moet opgeven. Daarbij komt nog dat je snelheidsmeter meestal een paar km's te veel aangeeft. Met die groter bandenmaat zou er dan nog maar weinig aan schelen.
(Sorry, het is weer een lang verhaal geworden. Kennelijk te veel tijd over met dat slechte weer. 🤔)
hooidonk
@roscho
Ja, daar ben ik het grotendeels wel mee eens en ook vanuit de overheid bekeken is dat een logische redenering.
Maar er zijn best veel 30km trekkers (verantwoord) omgebouwd naar 40, hoe gaat iedereen daar mee om?
En hoe zit het als een type met 30 en 40 bak geleverd is geweest? Wordt het chassisnummer dan gekoppeld aan een specifieke uitvoering?
Is het straks net als bij een brommer, dat de trekker niet harder mag lopen dan wat de fabrikant opgeeft?
Hoe gaan ze dan om met de verschillende max. snelheden die er soms binnen een type zijn?
Laatst met de MF148 Multipower (eigenlijk gewoon een 135 met een extra spacer tussen de versnellingsbak en achterbrug) van KlaasM gereden. Deze zou volgens konedata 29.4km/h moeten lopen en de meeste 135/148's ook. Maar deze loopt 40. En dat komt niet enkel door de slag grotere achterbanden en zover bekend (het is een erfstuk, dus de geschiedenis is bekend) is die trekker nooit open geweest voor andere tandwielen.
Voor de 155 geeft Konedata 21.6km/h op, terwijl hij nu op deze banden (diameter 10% groter dan origineel) 28 loopt. Moet die trekker dan straks weer 21 lopen of hoe kom je er achter wat de constructiesnelheid is?
NH-Ford
@hooidonk Zoals hier al wel eerder vermeld, vanuit de papieren bijhorend bij het voertuig kom je de constructiesnelheid te weten, heb je die niet dan mag je het opmaken uit je eigen rijervaring.

Al dus geschreven door de RDW;

Bij nieuwe voertuigen wordt de maximum constructiesnelheid doorgegeven door de fabrikant (staat vermeld op CVO of IGC). Bij conversie moet u dat zelf doorgeven. U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring.
roscho
@hooidonk Je stelt een hoop vragen waar ik het antwoord ook niet op weet... 🤔. Alles is ook nog zo nieuw, dat er nog geen mensen met ervaringen zijn.
In de regel rijdt een tractor een paar km sneller dan de snelheid die door de fabrikant wordt opgegeven en over die paar km zal de politie niet moeilijk doen (denk ik, maar weet ik niet). Die trekker die eerst 22 liep en nu 28 lijkt me zelfs ook nog geen probleem, hij valt immers in dezelfde klasse (tussen 25 en 40 km). Ik zou die laatste dus gewoon op 22 zetten.
Maar een trekker die in de boeken staat voor 30 kan nooit 40 lopen zonder technische ingrepen. Die is dus opgevoerd (de spacer, waarvan ik niet weet wat het precies is) en kan problemen geven. Tenzij hij zo is geleverd, in dat geval zal hij ook sterkere remmen hebben.
Verder denk ik dat het met oldtimers niet zo heel precies komt, ze komen immers minder op de weg en als ze niet goed onderhouden worden, zullen vanzelf langzaam maar zeker verdwijnen.
NH-Ford
@roscho Een voertuig mag de constructiesnelheid legaal 10% overschrijden.
Bij 25 zou dat 27.5 en 40 zou dat 44 betekenen. Als zou oom Agent je bij 44 sowieso bekeuren omdat je maar 40 mag op de weg.
deutzieee
@NH-Ford Je heb nog de correctie he😜
+1
NH-Ford
@deutzieee precies, daarom gwoon 46 rijden op trekkerteller, rij je werkelijk 44, - correctie = net geen boete 😄
pietjepuk
@NH-Ford wel boete je mag maar 40
weurding
@pietjepuk begreep van jou dat je met sommige dingen ook wel "weg" komt😉
pietjepuk
@weurding vertel
SJB533
@NH-Ford
Rij je 1 a 2 km te hard 😉
+1
NH-Ford
@SJB533 wat is de correctie bij 44 eigenlijk? Ach beetje slijmen dan maar 😄
pietjepuk
@NH-Ford haha ken iemand die dat had gedaan hij reed veel te hard hadden ze hem een beetje gematst. kreeg hij de boete thuis had hij de beelden opgevraagd wat het klopte niet volgens hem. Denk niet dat die agente nog wat matse.
SJB533
@NH-Ford
3%, officieel, dacht ik
hobbyboer
@SJB533 3% boven 100km/h idd
Eronder is 3 km correctie
+4
JD3010
Wat fijn dat jullie alles nu uitzoeken voor me, ik wacht er nog een tijd mee met aanvragen tot er veel meer duidelijkheid is. Met zulke dingen loop ik niet graag voorop, vaak is er een boel nog onduidelijk.
weurding
@JD3010 de regels die er zijn, zijn duidelijk, zonder problemen kenteken aangevraagd 50kmh en kentekenpasje al in huis, gaan ze akkoord heb je niks fout gedaan dunkt me
Koiter
@weurding Wanneer de aanvraag gedaan als ik vragen mag? Dat is best snel nu al pasje binnen
weurding
@Koiter moest eerst nieuwe DigiD aanvragen, dinsdag gedaan, 7 januari boel ingevuld en gisteren pasje op de post gekregen. TBB71T
jehan
@weurding zo das snel ik vorige zaterdag gedaan ..nog niets binnen ..
weurding
@jehan kipper gelijktijdig aangevraagd heb ik ook nog niet
jehan
@weurding maar ja kan ook nog 20 dagen zijn nog niet om
weurding
@jehan schijnen nogal eens aanvullende info te vragen bij kippers en andere zware aanhangers
jehan
@weurding oh ik heb alleen 2 trekkers aangemeld..ze worden druk bij de rwd
bas101
@weurding jammer als je 17 platen gewacht had , had je TTBB88T als plaat gehad ......
weurding
@bas101 staat er niet bij hè 😆
pietjepuk
@weurding hier de trekkers ook al aangemeld. kan ik tenminste legaal 40 over de weg. Getrokken spul nog niet allemaal. zit nog te dubben of ik een volgplaat met 25 doe of kenteken met 40.
weurding
@pietjepuk even kijken wat constructiesnelheid is, meeste oudere karren hebben 25kmh, mogen ze echter 40 zou ik dat ook invullen, ivm inruil sowieso maar ook ivm valsheid in geschrifte, hoorde overigens dat veel getrokken mengwagens maar 6km mogen
pietjepuk
@weurding en waar vindt je die constructie snelheid?
NH-Ford
@pietjepuk Zie onderstaande, beschreven door de RDW:

Bij nieuwe voertuigen wordt de maximum constructiesnelheid doorgegeven door de fabrikant (staat vermeld op CVO of IGC). Bij conversie moet u dat zelf doorgeven. U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring.
weurding
@pietjepuk op plaatje of as, alle Mestwagen die ik uit Duitsland haalde waren al voorzien, daar zijn ze op dit gebied al jaren verder, mag je zonder geldige abe eigenlijk niet de weg op
Koiter
@pietjepuk Ik heb de snelheden allemaal van konedata.net gehaald, mooie databank met alle gegevens centraal
weurding
@Koiter staan daar ook getrokken machines op? Want daar ging het nu over
Koiter
@weurding Helaas alleen het rijdende materieel
roscho
Quote Reactie van @weurding:
getrokken machines

Ik citeer een deel van de posting van @NH-Ford , daar vind je volgens mij ook het antwoord voor getrokken machines:
"U kunt daarvoor de
documentatie gebruiken die bij het voertuig meegegeven is of op basis van u eigen rijervaring." Heb je geen documentatie, dan geef je gewoon de snelheid op waarmee je met het werktuig nog veilig kunt rijden en (vooral) remmen. Voor dat remmen heb ik onderstaand citaat van de website www.swov.nl geplukt:

"Maximumsnelheid en remvermogen

De wettelijke maximumsnelheid van landbouwvoertuigen in Nederland is 25 km/uur, maar met name tractoren kunnen vaak (veel) sneller rijden. Zie ook de vraag Hoe snel rijden landbouwvoertuigen? Ook gelden er eisen voor het remvermogen van landbouwvoertuigen. Bij een constructiesnelheid van maximaal 30 km/uur dient de remvertraging ten minste 2,4 m/s2 te zijn. Bij een constructiesnelheid van 30 t/m 40 km/uur is dat ten minste 3,1 m/s2 en daarboven 4,5 m/s2. Dit betekent dat de toegestane stopafstand – de ‘reactieafstand’ plus de remafstand – van een landbouwvoertuig bij een snelheid van 25 km/uur ongeveer 15 m bedraagt en bij 40 km/uur ongeveer 30 m. De maximaal toegestane stopafstand van een landbouwvoertuig is daarmee 30 tot 50% langer dan die van een personenauto. Hoewel de Regeling Voertuigen(externe link) stelt dat de remvertraging van de aanhanger gelijk dient te zijn aan het trekkende voertuig, kan in de praktijk de remweg van de combinatie nog beduidend langer zijn."
jammermaarhelaas
@roscho

Heb hier een trekker met een gereduceerde bak, die gaat max 23, de standaard versie gaat 28, heb voor mezelf maar gewoon de 23 aangehouden, dit is echter wat ie heden gaat, en ben niet van plan dit ooit aan te passen. Die constructie (remmen, stuurinrichting, enz.) kan dus feitelijk 28 aan.

Dat trekkers in praktijk sneller lopen dan volgens de fabrikant, ligt mijns inziens aan het feit dat een fabrikant in de regel een snelheid opgeeft bij nominaal toerental. Maakt de motor bij volgas meer toeren (zeg 10%) dan heb je al meteen het verschil verklaard.
roscho
@jammermaarhelaas Ik denk dat je het goed hebt gedaan. Je hebt met de reductiebak de constructiesnelheid verlaagd. Ook al zou je rest van de trekker het wel aankunnen, de trekker kan toch niet sneller rijden dan 23.
Als het goed is, zal in de trekkerboeken staan of de aangegeven snelheid bij max. of nom. toerental is.
roscho
@JD3010 Maar wel graag goed meelezen, of je het overal mee eens bent.... 🤣
JD3010
Quote Reactie van @roscho:
@JD3010 Maar wel graag goed meelezen, of je het overal mee eens bent.... 🤣

Je weet toch dat ik overal mee eens bent hier. 😉

@roscho Er staan erg veel reactie over dit onderwerp, zo simpel is het blijkbaar niet. Ik begrijp ook niet helemaal waarom dit al op nieuwjaarsdag geregeld moest worden, blijkbaar had men niks te doen. 😉
verwijderd
de-wit
@Sjon Dan verandert er niks, hij is altijd al WA verzekerd, heb er nog een tijdje trekkertrek mee gereden
verwijderd
@sjuu 260,- is alleen voor nieuwe trekkers
Ik heb 18 euro betaald ex platen
sjuu
@Ferdinanddijkstra Ik ook gister, verder nog weinig bekend over APK. Je nieuwe trekker word zonder apk geleverd, omdat de rdw nog niet weet aan welke regels ze moeten voldoen. Dus krijg de trekker een tijdelijk kenteken totdat... wat een zooitje.
weurding
@sjuu een Duitse nieuwe trekker voldoet aan de zwaarste eisen, dus wat zal daar mis mee zijn? Een fabrieksnieuwe auto hoeft ook pas na 3 jaar voor het eerst een apk
boer
Weet iemand het hierzo is het mogelijk om een oldtimer van 1969 op kenteken te krijgen en dat op blauwe plaat?
+1
jammermaarhelaas
Zetor 3511
@jammermaarhelaas Meende ergens gelezen te hebben dat een blauwe plaat op de trekker niet mogelijk is in verband met de opbouw (begint met drie letters) van het kenteken
+1
labella
@Zetor 3511 De gele beginnen toch ook met 3 letters, ik zie het verschil niet waarom een gele dan wel kan en een blauwe niet.
+2
Nevergiveup
@Zetor 3511 Als he de gegevens van RDW thuis hebt en hij is 40+ jaar zo ff uit het hoofd kun je zo een blauwe laten maken zo heb ik begrepen
+4
Kosk123
@Zetor 3511 dat is alleen bij auto’s het geval. Bij trekkers gaat het alleen om het bouwjaar, deze moet voor 1978 zijn.
labella
@Kosk123 volgens mij is een trekker een oldtimer als die 50 jaar of ouder is.
+3
jammermaarhelaas
@labella

De leeftijd van 50 jaar heeft te maken met de APK plicht, voor het blauwe kenteken geld als eis een bouwjaar van voor 1978.
labella
@jammermaarhelaas bedankt, weer een stukje duidelijkheid.
Zetor 3511
@Kosk123 Ah oké, duidelijk 👍🏼
RVM
Als je een GV kenteken omzet, moet je dan wel een nieuwe plaat? Wij hebben de oude blauwe erop.
Kosk123
@RVM voor zover ik weet kun je de huidige plaat houden. Stel je hebt nog een gele zonder het blauwe “nl” vakje, dan heb je wel een nieuwe plaat nodig.

Ook kan het zijn dat jouw plaat al geregistreerd is. In het verleden heeft de RDW gv platen vaker uitgegeven. Dan krijg je voor het lage tarief een nieuw kenteken.
fordje ooink
Hoe zit het nou met dingen die in de hef hangen zoals een cultivator of kunstmest strooier
moeten die alle bij een aparte plaat ?
roscho
@fordje ooink Nee, gedragen werktuigen hoeven geen eigen kentekenplaat. Maar de kentekenplaat van de trekker moet wel zichtbaar zijn.
fordje ooink
@roscho hoe zit het met mijn platte wagen ?
weurding
@fordje ooink volgplaat, tot 25kmh
roscho
Quote Reactie van @fordje ooink:
platte wagen ?

Zie de keuzehulp op lis.rdw.nl/ . Als je de vragenlijst langs loopt, zie je aan het eind of je moet registreren.
jammermaarhelaas
@roscho

Er zal dan een witte volgplaat op een gedragen werktuig moeten indien de plaat op de trekker niet zichtbaar is naar ik begreep? Zoals ook op een wagen tot max. 25km/h. Want op een wagen van max. 25 km/h waarbij de kentekenplaat op de trekker wel zichtbaar is, daar hoeft bij mijn weten geen volgplaat op, alleen wanneer door bijvoorbeeld de lading op de wagen het kenteken van de trekker niet zichtbaar is, moet de wagen tot max. 25 km/h de witte volgplaat hebben.
Nevergiveup
Moet die volgplaat op een oude wagen verlicht zijn ?

(Het staat misschien al ergens , maar de topic is erg lang om door te lezen)
weurding
@Nevergiveup in het donker wel😆, maar meeste lichtbalken zit verlichting op voor de plaat
Nevergiveup
@weurding verplicht ? , Best soms beetje lastig op oud spul

Op de veewagen kan tie zo achter op de klep maar daar zit geen licht (nog niet 🙈).
weurding
@Nevergiveup daarom komt die wet ook, om het verkeer veiliger te maken, maar hang er anders een led lampje boven, beetje creativiteit
Nevergiveup
@weurding Tja alles kan , op oude 423 wilde ik.hem maar boven aan de beugel hangen , moet er weer een kabel met ty-raps omhoog denk pfff...
Nevergiveup
@weurding Tja alles kan , op oude 423 wilde ik.hem maar boven aan de beugel hangen , moet er weer een kabel met ty-raps omhoog denk pfff...
+3
NH-Ford
@Nevergiveup kentekenverlichting is bij bestaande voertuigen niet verplicht.
Nieuwe voertuigen wel verplicht.
Nevergiveup
@NH-Ford Daar heb ik wat aan 👍, staat dat ergens bij RDW , je weet maar nooit met die blauw petten .....
+1
NH-Ford
@Nevergiveup Wet Regeling Voertuigen, hoofdstuk 5, bij eisen verlichting.
Bij RDW wellicht ook wel ergens.
Piet1960
Quad moet ook gekentekend worden zeker?
NH-Ford
@Piet1960 Klopt. Maar voldoet hij aan de eisen van bijvoorbeeld een trekker?
roscho
@Piet1960 Zie lis.rdw.nl/ . Loop de vragenlijst door en je weet het.
NH-Ford
@roscho uiteindelijk moet je akkoord gaan met voorwaarde dat je machine aan huidige wetgeving voldoet. Daar zal het veelal mis gaan bij een quad.
roscho
@NH-Ford Als de quad niet aan de huidige wetgeving voldoet, mag je er sowieso de weg niet mee op. Je kunt hem natuurlijk ook even in orde maken, zodat het wel goed is. Als dat ding via de officiële handel is gekocht, is hij in Nederland ingevoerd en heeft hij een typegoedkeuring van RDW. Zo niet, dan zit er niks anders op dan van je land maar een crossbaan te maken.
NH-Ford
@roscho dat klopt, zijn er juist veel die niet voldoen.
Die typegoedkeuring is er pas twee jaar, daarvoor geld de normale wetgeving. En in menig documentatie van quad staat dat hij niet voor openbare weg is, fabrikant dekt zich aardig in.
Voordeel van veel Yamaha's door jaren heen is dat er geen documentatie met benoeming tot bepaald voertuigsoort bij is.
Zorgen dat je snelheid, verlichting en hoeveelheid verlichting op orde is ben je al mooi stukje op weg.
roscho
@NH-Ford In dat geval zal de verzekering ook vast moeilijk doen als je een ongeluk veroorzaakt. Jij mag de verzekering wel betalen, maar als je iets krijgt, geven ze jou de schuld omdat je met een voertuig reed dat eigenlijk niet op de weg mocht komen.
Je kunt hem natuurlijk "terugtunen" zodat hij langzamer dan 40 loopt, dan laat je hem registreren als mmbs. Dan is APK niet nodig, maar kun je in ieder geval een kenteken aanvragen. Maar hij moet natuurlijk wel aan de wet voldoen.
NH-Ford
@roscho dat moge duidelijk zijn, voldoe je niet aan de wetgeving hoeft verzekering niets te betalen.
Wil je hem als mmbs registeren zul je hem eerst moeten voorzien van een vast uitrustingstuk/werktuig.
roscho
Quote Reactie van @NH-Ford:
een vast weerk
??? Waarschijnlijk had je nog iets of iets anders willen zeggen?
NH-Ford
@roscho ging ff wat fout
Piet1960
@NH-Ford Quad is altijd wel gedoogd op de weg voor landbouwgebruik. Hier in de buurt altijd wel. Eerst met 16 km bord, later met driehoek. En gewoon in verzekering als het ware als kleine trekker. Je moet er natuurlijk geen gewoonte van maken om er overal mee naar toe te gaan.
roscho
@Piet1960 Op de volgende link staat informatie over quads. Welke soorten, welke eisen, waar je ermee mag/moet rijden en of ze wel/geen kenteken moeten hebben:
rijksoverheid.nl/onderwerpen/…
fordje ooink
Hoe vraag je zoon witte plaat aan
jammermaarhelaas
@fordje ooink

Het moet eenzelfde kenteken te zijn als van (een van) de trekker (of trekkers die op dezelfde naam staan). Dus ik denk dat je een witte plaat kunt laten maken met de kentekencard, je ligitimatiebewijs en de tenaamstellingscode.
Koiter
Nu heb ik weer het een en ander voorbij zien komen over de afgeknotte driehoek, deze komt naar mijn weten te vervallen, maar heb ook gezien dat hij wel gevoerd moet worden omdat deze reflecterend is? Ik las ook nog een verschil tussen de gele en de blauwe oldtimerplaat, kan dat kloppen?
1046
@Koiter blauw is voor voertuigen die voor 78 gebouwd zijn
Koiter
@1046 @NH-Ford bedankt, dus dat word gewoon de driehoek eraf dus
+1
NH-Ford
@Koiter is er een kentekenplaat aanwezig, is de driehoek niet meer verplicht.
Motorvoertuigen met bouwjaar voor 1978 mogen een blauwe plaat voeren, maar mag ook geel zijn.
+2
bas101
@Koiter Afgeknotte driehoek komt te vervallen (wat mij bevreemd) omdat de gele kentekenplaat reflecterend is , bij de blauwe plaat hebben ze er geen rekening mee gehouden dat deze niet reflecterend is , ik zou m op oldtimers met blauwe plaat dus zeker wel meevoeren.
Koiter
@bas101 dat was dus wat ik had gelezen. Het heeft dus te maken met het reflecteren van de plaat. De unimog is de enige van de 8 trekkers die van voor 78 is, dus moet ik ze beide voeren... dat is ook niet echt mooi... @NH-Ford kiezen voor een gele mag dus ook?
+1
bas101
@Koiter als je de afgenotte driehoek al op aanhanger of tractor hebt hangen laat m dan gewoon zitten
+3
roscho
Quote Reactie van @bas101:
afgenotte driehoek

Op dit moment is die driehoek een waarschuwing dat het voertuig langzaam rijdt. Ik zou ervoor pleiten om hem te blijven voeren, hoewel hij niet meer verplicht is. Aan het nummerbord kun je niet zien hoe snel het voertuig rijdt (tot je het lezen kunt). Of je zou een 25- of 40 km-bord moeten monteren.
Ik voorzie dat, wanneer er een paar auto's achterop landbouwwagens zijn gereden, er toch weer een symbool voor langzaam verkeer verplicht gaat worden.
jammermaarhelaas
@roscho

Ben aan het kijken of ik iets kan maken zodat de witte volgplaat en de afgeknotte driehoek als 1 geheel met een snelwissel op de oude wagens kunnen.
Vast monteren ben ik niet zo van, want dat heb je ze er op een bepaald moment toch half af hangen, of erg beschadigd, met name bij de oude meststrooier (net als de wagen al zo 60 jaar oud, zat destijds nog een rond wit bord op met max snelheid).
jammermaarhelaas
@Koiter

Zoiets moet het wel worden ja.
roscho
@Koiter Prima oplossing, maar dan de witte volgplaat onder de driehoek hangen. Nadeel: gemakkelijk te verwijderen, kans op diefstal. Dan gaat een ander de weg op met jouw nummer. Als dan het nummer van de trekker maar voldoende afgedekt wordt, valt het niet op dat je met een vals nummer rijdt.
+2
geweldenaar
@roscho En die klote brommobielen moeten wat mij betreft zeker een grote oranje driehoek achterop.
Die rijden hier gewoon over een 80km weg, kamikaze actie.
de-wit
@roscho Een rond 40 km bordje met rode rand voorop denk ik🤣
roscho
@de-wit Een brommobiel mag wettelijk 45 km/h., dat zal dus op dat bordje moeten staan.
Maar liever aan de achterkant, het achteropkomende verkeer moet juist gewaarschuwd worden.
Daarnaast nog een heel groot bord met OB erop. (Onoplettende Bestuurder..... 😂 ). Ik zie die dingen hier trouwens soms sneller dan 70 rijden, dus enige controle is ook niet verkeerd. En met die snelheid dampen ze over smalle parallelwegen tussen de fietsers door.
+2
Clayson M80
Ik kreeg van mijn verzekering het advies om de drie hoek te behouden voor de veiligheid kunnen anderen zien dat je langzaam verkeer bent
+2
jehan
@Clayson M80 heel verstandige opmerking om de afgeknotte driehoek erop te houden ..ik hou hem er gewoon op
international533
We lopen bij ons tegen het probleem aan dat we veel in Duitsland rijden. We willen dan ook graag aan de voor en aan de achterzijde een kentekenplaat hebben op het zelfrijdende materieel. Alleen kun je maar één (gele) kentekenplaat laten drukken bij je kentekenbewijs... Zijn er meer mensen met dit probleem? Want in Duitsland moet je er twee hebben.

Typische Nederland weer, we voeren wat in, maar denken niet verder als de grens...
bas101
@international533 de RDW is met Duitsland en België in overleg dat 1 plaat achterop bij hun geaccepteerd wordt
international533
@bas101 Ja, Dat willen ze inderdaad. Alleen hoelang duurt dat nog? Heb gewoon liever twee platen erop, zijn we in een keer klaar met dit geneuzel. Die platen kosten de wereld niet, dus over kosten moeten ze ook niet drammen
international533
@bas101 Gezien trekkers met een GV kenteken wel twee platen moeten voeren..
bas101
@international533 GV zal ook naar 1 plaat gaan , volgens EU regelgeving moeten de landen elkaars voertuigen toelaten , zou mij niet druk maken , ik rij regelmatig Duitsland in zonder platen , België ligt wat anders.
Kosk123
@international533 iedereen die de grens over gaat heeft dit probleem. Maar voorlopig zullen we moeten wachten op de RDW.
Je zou eventueel de RDW kunnen bellen met de vraag dat je nu naar Duitsland moet en of dat kan met één plaat?
bas101
@Kosk123 denk dat de RDW gek wordt van al die bellende mensen met vragen over t kenteken , gewoon Dld in rijden met 1 plaat acherop , kentekenbewijs en verzekeringsbewijs niet vergeten mee te nemen .
NH-Ford
@bas101 Dat worden ze zeker 😄
Echt zinnig is het ook niet. Je kunt twee keer bellen en zomaar twee verschillende antwoordden krijgen.
Veel moeten ze navragen en na paar vragen zeggen ze dat wel lang duurt en je beter een mail kunt sturen, ma daar hoor je na week nog niets van. Ze komen denk ik gaande weg pas achter wat het alleemaal inhoud..
weurding
@international533 zou me daar niet druk over maken, je voldoet aan wettelijke eisen, motoren hebben ook maar 1
Clayson M80
@weurding en brommobielen hebben ook maar 1
Waternap
Ik wacht wel tot december, als we nog een keer de weg op moeten actie houden. Hebben ze geen kenteken
bartjuh
@Waternap kunt het wel vast aanvragen... Leg je de plaat eerst in de kast. In 2025 hoeft hij er pas op... 🤣
NH-Ford
@bartjuh niet als je registreert voor boven 25km/h. Dan is ie vanaf 2022 verplicht.
bartjuh
@NH-Ford oké... Maar dan kan hij dus alsnog in december de weg op zonder plaat as 't moet
CaseCS130
Voor mijn eigen duidelijkheid, oudere aanhangwagens zoals mijn oude krone opraapwagen die nog geen beremming heeft en zwaarder is dan 3500kg vol gras mag niet harder dan 25kmh toch?
hobbyboer
@CaseCS130 als je het letterlijk leest niet, maar ik weet niet hoe precies het komt.
Volgens de gebruikershandleiding van mijn trekkers mag je zelfs alleen met lucht geremde aanhangers 40, hydraulisch maar 25.
Ik heb geen idee of dat ook nog geldt met de huidige wetgeving????

Ik las dat opraapwagen is categorie S.
En silagewagen R ???

Hoe zit het dan met mesttanken?
Transporttank R?
Bemestertank met bemester S?
En als de bemester er af is?

Balenwagen is duidelijk en getrokken werktuigen zoals hark of schudder ook, maar wat te doen met de twijfelgevallen?
NH-Ford
@hobbyboer Lucht of hydr. werdt eerder nog geen onderscheid in gemaakt. Voor bestaand is gewoon rijklaar meer dan 3500kg = deugelijke remmerij.
In feite is een tank een transportvoertuig (aanhanger), maar zodra er een vast werktuig is gemonteerd wat het een machine maakt wordt het een getrokken uitrustingsstuk. Dit is een worm/blokkenpomp al, die kan mest rondpompen. Een bemester in de hef van de tank is weer een los gedragen uitrustingsstuk, daar moet weer een witte plaat op van de tank.
Als voorbeeld, wat ook al onder de TUV in Duitsland geld, een simpele mestcontainer is een aanhanger(R), eentje met vast gemonteerde pomp/turbovuller voor rondpompen is het een getrokken uitrustingsstuk (S), mag hij ook 3 mtr wezen.
+1
jammermaarhelaas
@NH-Ford

Is het niet zo dat alleen wagens of getrokken werktuigen met losbreek reminrichting (zoals een luchtrem of dubbelleiding olierem) sneller mogen dan 25 km/h, en meestal zal het max 40 km/h zijn?
Hier registratie en eigen kentekenplaat nodig.

Een wagen of getrokken werktuig met reminrichting zonder losbreek inrichting (dus bijvoorbeeld een enkelleiding olierem) mag nooit sneller dan 25 km/h, ook als die 3500 kg eigen gewicht heeft, of totaal 3500 kg is.
Hier vanwege de max van 25 km/h een witte volgplaat indien de kentekenplaat van de trekker niet leesbaar is.

Een wagen zonder reminrichting mag ook nooit sneller dan 25 km/h, en mag dan max in totaal niet zwaarder zijn dan 3500 kg (dus wagen of werktuig inclusief lading)?
Hier vanwege de max van 25 km/h een witte volgplaat indien de kentekenplaat van de trekker niet leesbaar is.

Als je onder de 25km/h blijft is er geen registratie van wagen of getrokken werktuig nodig, want geen eigen kentekenplaat nodig en dus hoeft de wagen of het getrokken werktuig ook geen serienummer te hebben (zoals bij oude zelfbouw wagens).

Is een wagen of werktuig zwaarder dan 3500 kg, is er geen reminrichting en wil je toch de weg op, dan geldt een max. snelheid van 6 km/h.
Hier ook een witte volgplaat indien de kentekenplaat van de trekker niet leesbaar is.

Deze max snelheden hebben betrekking op de reeds bestaande wetgeving, en de registratie en kentekenplicht staat hier in feite los van.
+2
NH-Ford
@jammermaarhelaas Je haalt nu twee dingen door elkaar.
Bestaande voertuigen moeten voldoen aan wetgeving Regeling Voertuigen. Daar staat beschreven als de massa in rijklare toestand meer dan 3500 kg is, dan zijn remmen verplicht.
Verdere specifieke eisen worden er niet gesteld, los van het feit dat datgene wat er qua remmerij aanwezig, goed moet werken. Rijklaar is in werkende toestand, onbeladen.

Voertuigen vanaf 2018 moeten aan wetgeving Regeling Voertuigen én EU verordening 167/2013 en 2015/68 qua remmerij voldoen, en daar geld menig ding die jij stelt wbt snelheden en dubbelleiding, losbreekinrichting.

Is iets met een rijklare massa boven de 3500kg niet uitgerust met remmen, dan mag je niet, en mocht je al jaren de weg niet op.
CaseCS130
@NH-Ford bedankt, het is mooi dat jij zo goed in de materie zit. Vooral over het spul achter de trekker kon ik maar moeilijk duidelijke informatie vinden.
jammermaarhelaas
@NH-Ford

Oke. Er gelden voor oudere wagens dus nog andere regels dan voor nieuwere wagens.
+1
NH-Ford
@jammermaarhelaas Jup.
Eerder gold alleen wetgeving Regeling Voertuigen, vanaf 2018 zijn er meer regels gekomen.
Puur om het feit waar hele kenteken verhaal ook om te doen is, aan EU regels te kunnen voldoen. Daar liep Nederland nogal behoorlijk achter.
Maar om beste jongetje te willen zijn weer compleet anders en strenger maken dan de Duitse TUV.
Soms zie ik het belang van een EU niet altijd... op sommige vlakken dan
Jackkranenburg
@NH-Ford onze mesttank uit 2005 heeft hydraulische remmen met bemester in principe altijd eraan. Is dit dat categorie s van verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk of landbouwaanhangwagen
Jackkranenburg
@Jackkranenburg en onze opraapwagen luchtgeremd uit 2017
NH-Ford
@Jackkranenburg Categorie S. Dingen als leeftijd of remmen maken geen verschil in categorieën.
NH-Ford
@Jackkranenburg Mesttank is categorie S. Bemester is weer een gedragen uitrustingsstuk, waar een witte plaat van de tank op moet.
hobbyboer
Quote Reactie van @NH-Ford:
Lucht of hydr. werdt eerder nog geen onderscheid in gemaakt.

Als ik dit lees lijkt het erop dat het zinloos is om een kenteken aan te vragen voor bestaande wagens zonder luchtremmen.
Mag toch niet harder dan 25 km/h.
Dat kan ook gewoon met witte plaat.

Of net doen alsof ik dit niet gelezen heb?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
NH-Ford
@hobbyboer Daar heb jij je dus ook altijd netjes aan gehouden of niet? 😄

Nja, oom Agent zal eerder het wetboek doorspitten dan jouw gebruikershandleiding...
jammermaarhelaas
@hobbyboer

JD boekje?
NH-Ford
@hobbyboer opraapwagen wagen bewerkt het gras, snijden=S. Silagewagen is transport =R
weurding
@CaseCS130 klopt, je constructiesnelheid van die Krone is 25kmh
NH-Ford
@CaseCS130 in principe maakt wel of niet geremd niet uit voor hoeveel km/h. Rijklaar (leeg) boven 3500kg is rem (al jaren). Snelheid ligt aan uitvoering hoe ie gemaakt is of op papier staat.
CaseCS130
@NH-Ford rijklaar leeg? Dus laadvermogen is niet van invloed? Misschien dat zo'n oude wagen daar niet boven komt, weet niet precies wat die weegt.
+1
NH-Ford
@CaseCS130 Klopt, bij bestaande voertuigen geldt rijklare toestand, onbeladen.
pietjepuk
@NH-Ford Las hier verder naar boven dat er om fotos gevraagd werd door de rwd over het type plaatje. heb zelf ook een aanvraag lopen van een wagen. staat wel een chassienummer in maar voor de rest niets te bekennen van merk. verwacht dat ik ook fotos aan moet leveren maar als er geen type plaatje is? wat dan?
NH-Ford
@pietjepuk Voor zover mij verteld is moet er een VIN, voertuigindentificatie nummer aanwezig zijn (serienr) deze kan op typeplaatje staan, maar doordat deze weg kan zijn moet hij ook ingeslagen staan.
Daar maak ik uit op dat het ontbreken van de typeplaatje niet erg is. VIN moet natuurlijk wel ergens ingeslagen staan.
+3
HansM
Wat een gedoe. We hebben als SGP tegen de kentekenplicht gestemd, maar helaas. De afgeknotte driehoek is niet meer verplicht, omdat de kentekenplaat ook reflecterend is. Alleen zie je daar niet aan dat het om een langzaam rijdend voertuig gaat... We hebben vorige week Kamervragen gesteld over het probleem dat landbouwvoertuigen niet op naam van een maatschap gezet kunnen worden. Haagse werkelijkheid waar snel wat aan gedaan moet worden.
dennisbouter
@HansM zijn jullie wel een beetje laat mee, auto's kunnen dat ook niet🤷‍♂️
Tom VB
Quote Reactie van @HansM:
Haagse werkelijkheid waar snel wat aan gedaan moet worden.

Twee fantasieën in één zin...
+1
Tom VB
Zo, kentekenbewijs voor de MAN AS542A van 1955 is binnen!

En op 40kmh 💪🏻
bas101
@Tom VB dacht dat ze alleen naar merk type VIN en bouwjaar vroegen..
Tom VB
@bas101
Klopt, je moet ook de (constructie)snelheid ingeven.
Clayson M80
Kenteken bewijs en code van de Dexta en de Inter al binnen nu nog 4
Koiter
Hier nog altijd aan het wachten op de 11 bewijzen.. 20 dagen bijna voorbij
pietjepuk
@Koiter Ik had er vier aangevraagd. 1 binnen een dag of 3 - 4. rest ook niets meer van gehoord.
weurding
@pietjepuk 8 aangevraagd 6 binnen
pietjepuk
@weurding moet er nog een 3 aanvragen maar wilde eerst even kijken hoe het gaat. Heb nog wat zelfbouw spul staan.
weurding
@pietjepuk trekker en kipper op kenteken, 6 oldtimers geregistreerd, pas in 2025 plaat erop
+1
Clayson M80
@weurding in 2024 1 Januari 2025 moeten ze der op zitten
Sanderford
@pietjepuk hoe wilde je dat zelfbouwspul gaan doen? Zit ook nog met een erfenis wagentje van 50 jaar oud zonder typeplaatje
Bietenbrug
@Sanderford witte plaat er op.
Sanderford
@Bietenbrug tja maar dan mag je niet harder dan 25 km/u mijn trekker loopt er 35 ongeveer
pietjepuk
@Sanderford Is een goede vraag. Weet het zelf nog niet. Heb nu een vrachtwagen aanhanger aangevraagd voor 40 km/h. Staat wel een nummer in maar kan geen merk of bouwjaar vinden. Dus eerst even kijken hoe dat afloopt.
Zat eerst ook te twijfelen om de hark aan te melden op 40 km maar deze heeft een 25 km sticker en is zo toegelaten op de weg. Ben er al wel achter als ik deze aanmeld dat ze dat niet nemen.
Het zelfbouw materiaal wil ik eerst een nummer inslaan en dan aanmelden als 40 km.
jehan
@Koiter hier ook een binnen ander nog niet ..zelfde dag beide opgegeven
Clayson M80
Vandaag de 3e binnen gekregen nu nog 3
+1
roscho
Ja, kentekencard is binnen. In eerste instantie moest ik nog foto's opsturen van ingeslagen chassisnummer, typeplaatje en de trekker van opzij, hier waren ze tevreden mee. Meteen ook bericht gestuurd naar de verzekering, bij RDW staat nu een alarmering dat mijn trekker niet verzekerd zou zijn. Maar dat is natuurlijk wel het geval. Nu nog een nummerbordje erop en dan mag ik 28 km/h rijden.
gerjan bosie
Hoe zit dat straks met auto karren achter de trekker aan zonder kenteken??? Mag ik dan met een witte volgplaat erop niet harder als 25 als ik het begrijp maar achter de auto wel 80
Quintto
@gerjan bosie als je een autokar hebt met een eigen kenteken lijkt het mij dat je gewoon de maximale snelheid (40) mag rijden. maar voor de autokarren zonder kenteken geen idee
NH-Ford
@gerjan bosie Als je een autokar zonder kenteken hebt is deze tot 750kg, deze hoeft niet geregistreerd te worden.
Is je plaat niet zichtbaar moet hij witte plaat voeren, persoonlijk verwacht ik dat je dan gewoon snelheid van trekker mag rijden..
+1
Nickvg
@NH-Ford Maar wat jij persoonlijk vindt heeft oom agent geen boodschap aan.. 😉
NH-Ford
@Nickvg Klopt, daarom zeg ik het ook zo.
Ben het in wet en regelgeving of voorlichting nog niet tegen gekomen wat dan je maximale snelheid is.
gerjan bosie
@NH-Ford gewoon rijden is toch van de zotte dat het achter een auto dan wel goed is dat van die witte plaat wist ik niet dacht dat het gewoon moest bedankt
JappieJo
Zal hier heus tussen staan maar moet de getrokken schudden en de getrokken kunstmest strooier beide een eigen kenteken hebben als ze achter rijden die sneller gaat dan 30 km/h?
Hurli356
@JappieJo alleen als je harder dan 25 gaat rijden.
labella
@JappieJo mag die schudder wel harder dan 25?
Sjon
@labella
Dat weten we natuurlijk niet!
Dan mogen we het van de rdw zelf bepalen.
Jackkranenburg
Onze giertank heeft een eenleidings hydraulisch remsysteem moet deze dan op 25 km pu of mag ie op 40?
Jackkranenburg
@Jackkranenburg zelfde geld voor onze schudder die is ook eenleidings. schijnt dat je om 40 te rijden ook nog eens tweeleiding moet hebben of is dat niet zo
NH-Ford
@Jackkranenburg De eisen van wat voor remsysteem, één of dubbelleidingsysteem zijn er pas vanaf 2018.
Is je machine ouder dan 2018 moet hij geremd zijn als deze in rijklare toestand meer dan 3500kg weegt.
Dus als jouw machiens ouder zijn dan 2018 en wel geremd mogen ze de weg op, of ze 40 mogen ligt aan je documentatie, is die er niet moet je zelf beoordelen of ie 40 kan.
schaapie
Ik heb De card binnen en in de brief staat dat alleen achter een kentekenplaat moet En op de website van de rdw kan ik niets er over vinden
+2
Koiter
@schaapie Het is inderdaad alleen achter op
+3
schaapie
@Koiter moeten we achteruit door rood rijden 🤭
+2
geweldenaar
Er is nog keuze mogelijk voor het formaat van de plaat, deze mogen er allemaal op.

(klik om te vergroten)

+1
basia
@geweldenaar

Mag ook in blauw ? Tot welk bauwjaar ?

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot kenteken , tractorkenteken en kentekenplaat ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
487
DEELNEMERS
58
WEERGAVES
0