Binnenvaartschip op batterijen? Eerste exemplaar brengt bier naar Moerdijk

Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen - de Alphenaar - is maandagmiddag aangekomen in zeehaven Moerdijk. Het vertrok eerder die dag vanuit Alphen aan de Rijn met een lading voor bierbrouwer Heineken. De 'Alphenaar' hoeft niet lange tijd aan de stekker te liggen, maar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis voortzetten. Toch hoopt initiatiefnemer Willem Dedden, directeur van het bedrijf Zero Emission Services (ZES), dat er op de kade van de zeehaven Moerdijk nog dit jaar een speciale laadpaal voor het binnenvaartschip komt. Trots vertelt Dedden: "Dit is de toekomst van de binnenvaart. Geen uitstoot van kooldioxide, geen uitstoot van stikstof, geen fijnstof en minder lawaai. Dit is wat we willen." Op korte termijn wil Dedden met zijn bedrijf acht schepen op batterijen in het water hebben liggen. "Het eerste schip vaart nu en dat kunnen we aan iedereen laten zien. Er is best wat scepis en vind ik prima. Maar nu willen we zo snel mogelijk uitbreiden, want natuur en milieu vragen daar om" Nu is er voor binnenvaartschepen - zoals inmiddels wél voor elektrische auto's - nog geen netwerk van laadpalen, maar dat moet dus veranderen. "In Rotterdam, in Alblasserdam, in Den Bosch en hier in Moerdijk willen we zo snel mogelijk tot de realisatie van laadstations komen", aldus Dedden. Tot die tijd moet de batterijen-wisseltruc de schepen aan het varen houden. Die batterijen, die ZESpacks heten, zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd. Twee batterijen zijn goed voor 50 tot 100 kilometer afleggen. Deze accu's worden sinds april op spanning gebracht met gecertificeerde groene stroom op het eerste laadstation voor binnenschepen, in de haven van Alphen aan den Rijn. De binnenvaart is nu nog verantwoordelijk voor zo'n 5 procent van de totale uitstoot van kooldioxide in Nederland. Het bedrijf wil in 2030 dertig uitstoot-loze vaarroutes realiseren. Daarmee wordt 360.000 ton kooldioxide en 2.800 ton bespaard.

Simon Loos en Peter Appel Transport gaan fuseren

De logistieke dienstverleners Simon Loos en Peter Appel Transport bundelen in 2021 hun krachten en gaan samen verder als Simon Loos. Hierdoor verdubbelt de nieuwe firma qua grootte en verstevigt het haar positie in de top 20 logistieke dienstverleners van Nederland. Beide bedrijven zijn voornamelijk gespecialiseerd in foodretail en foodservice. https://www.youtube.com/watch?v=wQQqo1SjIMA Peter Appel licht toe: “Wij anticiperen op het logistieke landschap en de eisen van morgen. Deze samenvoeging stelt ons in staat om gezamenlijk nog meer te investeren in kwaliteit, digitalisering, specialisatie en verduurzaming. Zo sorteren we proactief voor op een succesvolle en bestendige toekomst en groeien we mee met de behoeften van onze klanten.” Bovendien zijn beide CEO’s neven uit de bekende transportfamilie Loos, wat leidde tot de keuze voor de naam van de nieuwe fusie organisatie. Peter Appel: “Juist vanwege onze Loos familieband en het feit dat Simon Loos al meer dan 80 jaar een vertrouwde naam is in logistiek Nederland, hebben we besloten om gezamenlijk verder te gaan als Simon Loos en geen nieuwe naam te lanceren.” Met het nieuwe Simon Loos ontstaat een organisatie met meer dan 3.000 medewerkers en 1.400 voertuigen, verdeeld over meer dan 60 standplaatsen in heel Nederland. Beide directeuren blijven leidinggeven aan het gefuseerde familiebedrijf met als doel om optimaal gebruik te maken van de kennis, kwaliteit en cultuur van beide bedrijven.

Grasbaal


Foto's
37
Video's
15
Topics
60
Reacties
11.729
Stemmen
891
Volgers

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 57jr
Laatst online: 0min geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering