Live updates

Elektrische auto in plaats van dieselaggregaat

Het Bredase project AirQon wil vervuilende dieselaggregaten op festivals vervangen door elektrische auto’s. Die hebben immers net zoveel capaciteit in de accu als bijvoorbeeld een foodtruck gebruikt tijdens een festival. Alleen bleek de specifieke hardware voor het aansluiten van een elektrische auto op een externe elektriciteitsvoorziening nog niet te bestaan. Daarom heeft AirQon deze maar zelf laten ontwikkelen. Als de techniek werkt en gecertificeerd is, kan deze op alle plekken waar aggregaten worden ingezet toegevoegde waarde bieden. De hardware om elektrische auto’s in te kunnen zetten als aggegraten ontwikkelt een consortium samen met het Duitse bedrijf Bender, Avans Hogeschool en PR Electronics. Onder aanvoering van Greeny Energy heeft het consortium een subsidie ontvangen van het Brabant Geeft Energie-programma om een Vehicle to X-charger te ontwikkelen. “Dit is een goede optie om in kleinere structuren met behulp van elektrische auto’s een steentje bij te dragen aan een duurzamere energievoorziening. De elektrische auto wordt zo veel meer dan alleen een vervoermiddel om van a naar b te komen. Een auto kan ook geld opleveren als ie stilstaat en wordt daardoor bijvoorbeeld ook interessant voor mkb-ers.”

Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto? Wetsvoorstel Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu. Stel je voor… Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark? Een voorbeeld Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto. Tal van redenen Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief. Te kort door de bocht Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.

Onbekend tuktuk

Nissan e-NV200

Cenntro Metro

Zhidou D2S

Volkswagen ID.3

VW I.D.BUZZ

VW I.D.BUZZ

Nissan Leaf

Nissan Leaf

CleanMotion Zbee

CleanMotion Zbee

Nissan Leaf

BMW i3

Peugeot VLV

Goupil G3

Fiat Onbekend

Fiat Doblo

Renault Kangoo

Fiat Doblo

Hyundai Prophecy concept, prachtig ontworpen, volledig elektrisch

Hyundai heeft zijn nieuwste Prophecy concept car onthuld die prachtige vloeiende lijnen heeft, zoals een gladgeslepen kiezel uit een rivier. De volledig zwarte Prophecy is een elektrisch en autonoom conceptvoertuig dat een emotionele band tussen mens en auto wil opbouwen met behulp van wat het bedrijf "optimistisch futurisme" noemt. Volgens de Zuid-Koreaanse autofabrikant vertegenwoordigt het concept zijn designtaal van "zinnelijke sportiviteit", en werkt het als een soepeler voortzetting van het 45-concept dat in 2019 werd onthuld en dat een meer rechtlijnige vorm had. Hyundai onthult het concept van het elektrische voertuig met een "sensueel" design. De sensuele kwaliteit van de auto komt tot uiting in de "voluptueuze" zijkanten, die Hyundai als een "perfect verweerde steen" beschouwt. De voorspelling is gebaseerd op een aërodynamisch ontwerp en heeft een verlengde wielbasis en een korte overhang, naast het gladde oppervlak van de carrosserie. Dit gestroomlijnde ontwerp strekt zich uit van de voorkant naar de achterkant van de auto en eindigt met een bootstaartlijn die wordt gevormd door de achterste kwartpanelen, die zijn ontworpen om het voertuig een gevoel van beweging te geven wanneer het stilstaat Propellervormige onderdelen die in het wiel van de auto zijn ingebed zuigen ook lucht aan, die "als water over een steen" langs de zijkant van de carrosserie naar beneden stroomt. Een geïntegreerde achterspoiler versterkt dit effect nog verder door de downforce te regelen, wat de stabiliteit van de auto bij het rijden op snelheid ten goede komt. "We hebben weer een ander icoon tot leven gebracht dat een nieuwe standaard voor het EV-segment vormt en de ontwerpvisie van Hyundai naar een nog bredere horizon duwt", aldus SangYup Lee, hoofd van het Hyundai Global Design Center. "Een deel van die uitbreiding is wat we optimistisch futurisme noemen, een designconcept dat wordt belichaamd door de Profetie", voegde hij eraan toe. "Met optimistisch futurisme is het ons doel om een emotionele band te smeden tussen mensen en auto's."

Is er genoeg kobalt voor elektrische auto's?

Een veelgestelde vraag over de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen is of er de komende jaren genoeg kobalt beschikbaar is voor de accu's. Problematische herkomst Ongeveer 60% van het gewonnen kobalt is afkomstig uit de Democratische Republiek Congo (DRC). Het element wordt vaak teruggewonnen als bijproduct van de winning van koper en nikkel, wat betekent dat de vraag naar en de prijsstelling voor die andere metalen de beschikbaarheid van kobalt beïnvloedt. Dit gaat zeker bij de niet-industriële mijnen veelal gepaard met soms erbarmelijke omstandigheden, kinderarbeid en de nodige milieuverontreiniging. Mede door deze omstandigheden maakte BMW al bekend dat het vanaf 2021 stopt met het kopen van kobalt afkomstig uit Congo. De helft van het huidige aanbod van kobalt wordt verwerkt in kathodes voor lithium-ionbatterijen, en veel van die batterijen worden gebruikt in consumentenelektronica en elektrische voertuigen. De vraag naar deze voertuigen en hun batterijen neemt snel toe: In 2018 telde het wereldwijde elektrische wagenpark meer dan 5,1 miljoen voertuigen, een stijging met 2 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar, aldus het Internationaal Energieagentschap. In 2018 bleek uit een rapport van de Europese Unie dat voor de productie van accupakketten van auto's ongeveer 9 procent van de gewonnen kobalt wordt gebruikt. Inmiddels zal het aandeel van elektrische auto's een stuk hoger zijn. Voorlopig voldoende beschikbaar De aanvoer van het metaal is op korte termijn voldoende, maar er kunnen tekorten ontstaan als de raffinage en recycling niet wordt opgevoerd of efficiënter wordt gemaakt, zo blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in ACS' Environmental Science & Technology. Om de potentiële vraag naar en het aanbod van kobalt tot 2030 te bepalen, analyseerden de onderzoekers variabelen, waaronder de vraag naar elektrische voertuigen; kobaltmijnbouw, raffinage- en recyclingcapaciteit; trends in de batterijchemie; sociaal-economische en politieke trends; en de haalbaarheid van de vervanging van kobalt door andere materialen. Deze variabelen kunnen worden beïnvloed door politieke instabiliteit in de DRC, beleidsbeslissingen ten gunste van elektrische voertuigen, verstoringen in China (dat ongeveer de helft van het kobaltaanbod verfijnt) en schommelingen in de koper- en nikkelprijzen. De onderzoekers concludeerden dat de kobaltvoorraad op korte termijn voldoende is. Zij schatten dat het aanbod 320-460 duizend metrische tonnen zal bereiken in 2030, terwijl de vraag 235-430 duizend metrische tonnen zal bereiken. Het team beveelt aan dat de industrie investeert in extra efficiënte raffinage- en recyclingcapaciteit, zodat het kan blijven voldoen aan de vraag. Goede ontwikkelingen In de afgelopen jaren is er al een flinke beweging zichtbaar bij bedrijven om hun accu’s zo duurzaam mogelijk te kunnen produceren. Tesla is bijvoorbeeld druk bezig om de hoeveelheid kobalt in haar accu’s flink terug te dringen. Frank Blome, het hoofd van het Center of Excellence für Batteriezellen bij Volkswagen, heeft tegen de Duitse zakenkrant Wirtschaftswoche gezegd dat de accu's die Volkswagen in de ID.3 gaat gebruiken tussen de 12 en 14 procent kobalt bevatten. Bij de Model 3 zouden de kathodes van de accu's niet meer dan 2,8 procent kobalt bevatten. Inmiddels zijn er een hoop ontwikkelingen. Bedrijven als IBM, Panasonic, Storedot en CATL hebben allemaal accutechnologie aangekondigd die geen kobalt meer nodig hebben. Tesla zou al accu's van het Chinese CATL afnemen voor de in Shanghai gemaakte Model 3's en Model Ys. Dit zijn lithium-ijzerfosfaataccu's, een type accu die staat bekend om zijn thermische en chemische stabiliteit. CATL voegt de cellen rechtstreeks samen tot een gelaagd pakket. De capaciteit ligt daardoor volgens de fabrikant 10 tot 15 procent hoger dan bij gangbare modulaire accupakketten. Het gebruik van accu’s zonder kobalt is niet alleen beter voor mens en milieu, het levert ook een aanzienlijk kostenvoordeel op. Een ingewijde zegt tegen Reuters dat de batterij van CATL veel goedkoper is dan de exemplaren die Tesla nu gebruikt: tot een “percentage in de dubbele cijfers”.

Top 10 landen in de wereldwijde EV-revolutie, Nederland op de 3e plek!

En niet alleen dankzij de Tesla Model 3 maar ook de 500 VDL elektrobussen tellen mee: In 2015 droeg Nederland 's werelds # 2 EV-marktaandeel van bijna 10%, op een bijna puur PHEV "dieet" vanwege kromgetrokken stimuleringsstructuur. Eenmaal ontworteld, daalde het marktaandeel tot amper 2% in 2016. Sindsdien heeft de EV-cultuur van het land zichzelf opnieuw uitgevonden, en in 2019 raakte het marktaandeel 13%, bijna alle BEV's. Er waren nog steeds een aantal belastingmeesters aan het spelen: alleen al in december werd 23.000 EV verkocht (54% marktaandeel), waarvan 12.000 Model 3, wat een record ooit was voor elke auto. Dit werd op zijn minst gedeeltelijk aangedreven door schokkende belastingverhogingen in 1 januari 2020; hoewel de EV-verkopen in januari niet zo erg waren als werd gevreesd. Ondertussen is het aantal elektrische personenbussen meer dan verdubbeld tot 375 nieuwe implementaties op het continent , meer dan 1,5 keer meer dan # 2 Noorwegen. Bedenk dat Nederland alleen de 11e grootste bevolking van Europa heeft (6e grootste in West-Europa). Deze busactie is verankerd door binnenlandse fabrikant VDL, verantwoordelijk voor bijna 500 van de cumulatieve 800 e-bussen van het land, die op hun beurt 15% van de bussenvloot van het land vertegenwoordigen . Ik hecht veel waarde aan de elektrificatie van zwaardere werkvoertuigen in het algemeen en van bussen in het bijzonder, dus deze prestatie biedt net genoeg sap om Nederland zijn eerste, welverdiende medaille te winnen. Ik hoop dat ik volgend jaar niet mijn eigen woorden eet. Lees hier het complete artikel: https://insideevs.com/news/402528/top-10-global-ev-countries-2019/