Foto van een Same Centauro 60. Foto is geplaatst door svenimmeker2000 op 05-04-2020 om 22:00:28, met 29 reacties.

Same Centauro 60

svenimmeker2000
Foto van een Same Centauro 60

Reacties

+1
poech prut
Zonde zeg. Ga je hem opknappen?
+2
svenimmeker2000
@poech prut Is wel de bedoeling alleen het plaatwerk is er erg slecht aan toe.
Fendt926Driver
@svenimmeker2000 die staat er ook al wel een week of 6...
Zit die kraan er vast achter of gewoon in de hef?
+4
wim-same
@Fendt926Driver Dit is zo te zien een Thomas kraan. Het frame zit op de trekker waarbij de hef behouden blijft. Dat was een pluspunt van Thomas. de karaan was binnen een paar minuten van de trekker af. Maar verder was Thomas een drama.
+2
langeslagdiesel
@wim-same ja, dat was niet echt een kwaliteit product. Toch zijn er in die tijd vrij veel van weg gezet. Zal een prijskwestie geweest zijn denk ik.
+1
wim-same
@langeslagdiesel Of er veel van weg gezet zijn weet ik niet, maar het regende wel klachten over Thomas kranen. Het was bij ons in de buurt inderdaad gouw over met Thomas.
+1
svenimmeker2000
@Fendt926Driver De kraan zat achter in de trekbek en aan de zijkant vast met 2 bouten. De vorige eigenaar heeft de trekker daar laten staan omdat de kraan kapot ging.
+1
a3vandiejen
@svenimmeker2000 Mooi project hoor, succes.
+2
yoohan
@svenimmeker2000
Daar zit wel het nodige laswerk aan ja haha.
Maargoed hobby mag tijd kosten toch.
+11
wim-same
Zo heb ik ook mijn eerste Same Centauro 65 met een Atlas 512 terug gevonden in België, en ook terug gekocht.

(klik om te vergroten)

langeslagdiesel
@wim-same met r,u,f,a, ? In dat project kan je ook mooi wat uren kwijt. Voor deze atlas kraantjes zitten nog zat spullen in Duitsland.
+2
a3vandiejen
@langeslagdiesel De stoel kan gedraaid worden en heb er eens een poosje alleen maar in gezeten...onvoorstelbaar dat je vroeger op deze manier veel uren maakte en de kost verdiende.
+2
wim-same
@a3vandiejen Ja, onvoorstelbaar Adrie, maar je wist niet beter. Door dat ik hier vroeger ook nog een dozerblad voor op had, Kon ik met een gestrekte arm naar achteren toch nog vooruit rijden. Had je dat gewicht niet voor, dan moest je de bak naast de trekker hangen om de poten op te tillen en vooruit te rijden.
+1
a3vandiejen
@wim-same Zo zie je maar hoe het de afgelopen 40 jaar allemaal verandert is, maar des te mooier als dit bewaard blijft.
+1
wim-same
@a3vandiejen Nostalgie Adrie, Ik zou en nu ook niet graag meer mee werken. En wat denk je hoe zwaar hij stuurden met dat dozerblad voorop, en als de bak van de kraan ook nog voorop op het rek stond. Ik heb toen ook een keer een klapband gehad voor. Was een Michelin band. De banden boer had het gewicht uitgerekend, en deze Michelin ban kon dat gewicht niet dragen, Hij heeft er toen een Kleber band onder gemonteerd, die kon meer gewicht hebben. Deze Kleber band zit er nu nog onder. Ook dat is nostalgie. Is geen prettige ervaring hoor als je een klapband voor krijgt. Ik ken het plekje nog aanwijzen waar het gebeurde, en ik toen al kort bij de sloot.
+1
a3vandiejen
@wim-same Geloof je gelijk Wim, dit soort verhalen hoorde ik ook van m,n vader en oudste broer....toen was het vaak afzien. Maar gek genoeg is het nu bijna iets speciaals.
wim-same
@a3vandiejen Zelfs zo'n Secura cabine was toen al lux, dan zat je droog. In het begin had ik er geen cabine op. gewoon een regenpak als het nodig was. brrrrr. en 's winters was het kouuuuud. brrrrr.
+1
a3vandiejen
@wim-same Haha, ja dat zal echt afzien geweest zijn. Bij de boer waar ik werkte kwamen ze met een Super major met 512 erop mest rijden. Kan me nog herinneren dat het goed sneeuwde, en de jongen op de major maar al te blij was met het kappie wat er op zat.
wim-same
@a3vandiejen Op de Aurora, en later de Minitauro van mijn vader zat 's winters ook een Sirocco kapje. Op de Minitauro trouwens alleen maar een motor jas. Ik had iets later op mijn Drago ook een Sirocco winterjas. Alleen 's winters, want in her voorjaar ging die zooi er vanaf.
+2
langeslagdiesel
@a3vandiejen 40 a 50 jaar terug ging al het grond en mest verzet wat niet met een draadkraan gedaan werd met de schop en vork. Zo’n draadkraan draaide ook met een 4 of 5 koppige ploeg. ( machinist, smeerjongen, 2 of 3 grondwerkers / afwerkers / aanpikker ) tegenwoordig kom je alleen met een legertje bakken knijpers trilblokken en weet ik wat al niet meer en red je, je kloten maar. Goeie grondwerkers beginnen ook wat zeldzamer te woorden. Verder zit je wel lekker warm op een goeie stoel met goeie muziek en zo.
+2
wim-same
@langeslagdiesel Ik heb gelukkig nog een hele goede grondwerker er bij lopen, maar je moet ze tellen. Vorige week was hij ziek, maar dan mis je een hele goede grondwerker wel hoor.
a3vandiejen
@langeslagdiesel Ja precies.
+2
roscho
@langeslagdiesel Ik herinner me nog dat onze buurman een mestwagen had met opgebouwde kabelkraan. Als ik me goed herinner, was het een Strautmann. Daaraan zat een mestgrijper die je handmatig in de mest moest ploffen. Vervolgens zat er een hendel aan de mestwagen waarmee de kabel ingelierd werd. Eenmaal boven, ging de mest door een slim mechanisme naar het midden van de wagen. Daar kwam de grijper tegen een pal die zorgde voor ontgrendeling van de grijper. Deze liet dan de mest vallen. Vervolgens liet je de lier weer vrij, plofte de poot weer op de grond en viel de grijper in de mest. Wel oppassen dat de tanden niet in je laars vielen! Die grijper moest je dan, met je laarzen aan, opnieuw in de mest brengen. Daarna drukte je het mechanisme aan de kabel over de pen in het midden van de grijper en kon je weer lieren.
Het ging net iets sneller dan handmatig mest laden, maar niet veel. En het werk was door het gesleep met die grijper, misschien nog wel zwaarder.
Buurman heeft deze mestwagen nog tot in de jaren '70 gehad en heeft er redelijk wat mest mee weggebracht. Zwak punt was natuurlijk de kabel, die knapte als je het niet kon gebruiken. En de plaatkoppeling van de lier, waardoor je de hendel steeds harder om moest drukken als je de mest wou inhalen.
+1
langeslagdiesel
@roscho een lekke laars is tot daar aan toe. Maar een stukke voet is puur minder leuk. Ik heb die dingen nog nooit live gezien. Ik ken ze van plaatjes hier op TF.
+2
roscho
@langeslagdiesel Er was behalve die mestvork nog wel iets anders wat gevaarlijk was. Als je de vork weer liet zakken, kwam de steunpoot weer met een klap op de grond, vlak bij je voet. En je had laarzen aan, geen schoenen met stalen neuzen. Maar bij buurman is het altijd goed gegaan.
+2
wim-same
@langeslagdiesel Ik had de hef van de trekker af gehaald en er een vlakke plaat op gemaakt, zodat je inderdaad goed je stoel kon draaien en je niet met je benen in de knoop kwam met de hef.
+2
warmerbros
@wim-same gaaf ding, toch leuk om op te knappen
+1
florisrobben
Schitterende verhalen Wim

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Centauro 60 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!