Om Oekraïne te helpen zijn graanoogst zo snel mogelijk naar Europa uit te voeren roept de Europese Commissie transporteurs op met spoed extra vrachtwagens en mobiele graanladers naar de grenzen te sturen. Ze stelt voor een online platform op te zetten om dit logistiek te coördineren en ‘solidariteitsrijstroken’ aan de grenzen aan te leggen. "Binnen drie maanden moet 20 miljoen ton graan het land uit", zegt transportcommissaris Adina Vălean. De situatie bedreigt de voedselveiligheid, aldus de commissie. Door de Russische invasie kan Oekraïne zijn havens aan de Zwarte Zee niet langer gebruiken. Normaal gaat 90 procent van de export van graan en oliezaden via die weg over zee naar het buitenland. Nu dat niet meer kan staan duizenden trucks aan de EU-grenzen te wachten op toelating en onder andere de douane is daar niet op berekend. De gemiddelde wachttijd bedraagt zestien dagen, zegt Vălean, en aan sommige grenzen zelfs dertig dagen.
Onlangs heeft Wierda Voertuig Techniek uit Joure dit op een MAN 4×4 trekkerchassis gebaseerde voertuig afgeleverd aan Mart Munsters B.V., met vestigingen in Deurne, Helden en Leudal. Wierda heet op de vooras 600/50R26,5 Alliance banden en achter 750/45R26,5 Alliance gemonteerd, en alle benodigde aanpassingen daarvoor gemaakt. Tevens is er een bandendruk systeem en een hydraulisch systeem gemonteerd. Achter aan het chassis is een K80 koppeling geplaatst. Het voertuig is toegelaten op de weg tot maximaal 40 kilometer per uur. Voor de kentekenfetishisten: TPH39G.
Plotseling komt er na 22 maanden een einde aan de covid 19 maatregelen Europa weid. Maar ook Australie, die vorige week nog een tennisser het land uit gooide schaft onverwacht ineens de maatregelen af. Op precies hetzelfde moment dat in de Oekraine massaal ambassade medewerkers uit allerlei landen gerepatrieerd wordt. Is daar samenhang? Immers het zou in een oorlog met de Russen niet handig zijn om de covid 19 maatregelen te handhaven bij de soldaten.
ELSHOUT - De trekkertrek in Elshout gaat alsnog níet door. De organisatoren wijten het aan plotseling aangescherpte eisen, waar ze niet aan kunnen en willen voldoen. ,,Balen ja, er komen normaal toch tussen duizend en elfhonderd mensen", stelt voorzitter Sjaak Brok.
Rob Huntbach van Hayfields Dairy heeft onlangs zijn JCB Fastrac vervangen door een Unimog U430. Rob: “De Unimog heeft de reistijd drie uren korter gemaakt en er zijn dagen dat we 75 liter diesel besparen!” En dat terwijl de U430 net zo terreinvaardig is als de tractor die hij vervangt. Hayfields Dairy zamelt hoge kwaliteit melk in, van geselecteerde boerderijen in Cheshire, Shropshire en Staffordshire (Groot-Brittannië), om er prijswinnende kazen van te maken. De route kan zomaar 400 kilometer lang zijn. De pomp op de 16.000 liter melktank wordt aangedreven door het hydraulisch systeem van de Unimog. Rob Huntbach, managing
Mijn opa heeft vroeger een GeDe 20 trekker gekocht. Nu hij is overleden zijn wij benieuwd wat eigenlijk de waarde hiervan is. Zelf hebben we geen stallingsruimte voor de trekker, wellicht dat we het bij een verzamelaar o.i.d. kunnen stallen?
Wie vanuit het noorden naar Zwolle rijdt kent hem: de Tatra Phoenix die sinds enkele weken bij Veldhuizen te pronk staat. De PR 2221 4×4 Euro-6 truck met 19 ton GVWis gekoppeld aan een 42-tons Joskin/Veldhuizen agri-opegger. De Phoenix heeft een wielbasis van 37 meter. De vooras (met Alliance Flotation 398 HS 445/65R22.5 MPT (160J) banden) mag negen ton dragen, de achteras (Alliance Flotation 398 HS 600/50R22.5 MPT (164J)) tien. Beide assen zijn luchtgeveerd en met stabilisator uitgerust. De truck is van alle gemakken voorzien, zoals getint en warmtewerend glas, airco, elektrische ramen, meervoudig verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare spiegels, luxe
Ja zo kom je ook niets verder met enkel toekijken hoe de problemen steeds groter worden en als je de ouders maar niet aan wil pakken.
Leeftijd: 46jr Laatst online: 5d geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: