Kentekenplicht eigenbouw wagens E.D.

Het is inmiddels wel duidelijk dat er een kenteken komt in de toekomst.
ook is het duidelijk dat het ook op aanhangers ed. komt. Alle voorwaarden kun je op internet vinden. Maar nu is de vraag: Hoe gaat dit ingevuld worden met de eigenbouw? Er zijn natuurlijk enorm veel veewagens en landbouwwagens en ga zo maar door zelf gebouwd. Hier zit uiteraard geen type plaatje op. Iemand enig idee?

Deel dit artikel

Reacties

boegie
Dan moet je de wagen gaan keuren bij de RDW denk ik
+4
Loeideutz
@boegie dat wordt dus een ramp. Die de overstroming in 1953 zal benaderen.
walker1
@Loeideutz Bij de door jou genoemde ramp vielen ruim 1800 doden. Ik denk dat het met de invoering van het kenteken wel iets minder zal zijn, hooguit krijgt iemand een hartaanval omdat hij zich er veel te druk over maakt.
JD3010
Geen eigen kenteken, tot 25km/u? Zou mij logisch lijken. Er zijn ook nog genoeg eigenbouw aanhangers achter de auto, die hebben ook de witte plaat van de auto.
boegie
@JD3010 Tja hebben of gekregen? Wat gebeurt er als je een ongeluk krijgt en de politie gaat onderzoek doen?
+1
JD3010
@boegie Het is niet verboden om hiermee op straat te komen, dus zullen ze ook geen onderzoek gaan doen. Alleen is 750kg het max. totaalgewicht.
Oldtimer-fan
@JD3010

Met witte plaat zijn dan max 750kg aanhangers. Zonder beremming. Dus bij zelfbouw kan daar al niks mis gaan
mklok
Wordt er in ieder geval niet makkelijker op. De aanhangers moeten verplicht kunnen remmen en bakken meenemen in de bak vd kraan mag ook niet meer, ook niet met een spanband. Dadelijk verplicht een kenteken op de aanhanger, dus ieder jaar naar de keuring.
Hurli356
@mklok waar haal je dat vandaan? Niet geremd mag je gewoon niet sneller dan 25 km/u met witte plaat. Dus kan gewoon achter de kraan aan.
mklok
@Hurli356 beetje kraan rijdt al harder dan 25 km. En ze willen dat de trekkers in de toekomst, die aanhangers trekken meer als 8 ton , hetzelfde systeem moeten hebben als de vrachtwagens. Dus luchtremmen.
+1
Fast Eddy
@mklok

Luchtremmen is alleen verplicht op nieuwe trekkers vanaf de kenteken datum.
Wat nu al rond rijdt mag ook hydraulisch geremd zijn.
mklok
@Fast Eddy Dat geldt dan ook voor de aanhangers Neem ik aan. Nieuwe trekker met luchtremmen mag dan wel een aanhanger trekken die hydraulisch geremd is.
Fast Eddy
@mklok

Ja hoor. Het geldt ook voor alle nieuwe getrokken machines.
Het is wel handig om beide systemen te hebben op een nieuwe trekker.
930triplemaaier
@mklok wij hebben gecombineerde hydraulische/luchtremmen op de ladewagen zodat er altijd geremd kan worden ook swinters met voeren als het vriest en de luchtremmen doen het niet oor vocht in het systeem. Op de 3assige ladewagen was dat een optie van 500 euro
mklok
@930triplemaaier denk dat de twee systemen wel standaard gaan worden. Zit er geen luchtdroger tussen?
+1
930triplemaaier
@mklok luchtremmen voor nieuwe machines direct verplicht stellen als je het een maal gewend bent wil je niet meer terug
boegie
@930triplemaaier een twee leiding systeen wordt wel verplicht. Kans is groot dat fabrikanten dus voor lucht kiezen aangezien dat al een tweeleiding systeem is.
mklok
@930triplemaaier Daar ben ik het mee eens.
Fordje4600
Dan maak je een zelfbouw frontgewicht en doe je de wagen in de hef... probleem.opgelost toch?
nicovs
Zowel voor zelfbouw en onder 750 kg aanhangwagens moet je een toelating keuring hebben. Dit om te controleren of de aanhanger aan de minimum eisen voldoet voor deelname aan het verkeer.
Dit is dan zeg maar type goed keuring meestal gemerkt met een CE stempel.
nicovs
Voor een kenteken heb je ook een VIN nummer nodig en voor oldtimers iets van een chassis nummer. Nieuw VIN nummer is te verkrijgen bij de RDW dat kost 46 euro voor het inslaan en 46 euro herkomst onderzoek van de aanhanger. Voor de zekerheid check RDW en www.veiliglandbouwverkeer.nl site.
Henk 1120
@KlaasM Hier kan je van alles vinden over de kenteken plicht: tractorfan.nl/dossier/tractorkenteken/
KlaasM
@Henk 1120 Ik heb hier al in zitten lezen. Maar ik kom er toch op uit dat je een VIG nummer of papieren moet hebben. de 25 km grens is natuurlijk leuk maar ook met een eigenbouw wagen gaan we in de toekomst harder rijden en meer laden. Dus moet er een eigen kenteken op. Ik kan hier nog geen duidelijk antwoord op vinden.
Hurli356
@KlaasM Denk dat je gewoon naar de keuring moet bij het RDW en die stellen dan de VIN vast.
rdw.nl/sites/igk/…

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot kenteken , eigenbouw , toekomst , internet en type ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
24
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
898