Kamerbrief Nadere invulling van het stelsel van #fosfaatrechten voor melkvee

Het is een lange brief geworden, hier de tekst betreffende de #fosfaatrechten:

Zoals ik uw Kamer reeds heb gemeld (Kamerstuk 33 979, nr. 102), heeft het CBS
de fosfaatproductie 2015 geprognotiseerd op 176,3 miljoen kilogram. Dat is 3,4
miljoen kilogram boven het fosfaatplafond in de derogatiebeschikking. Dat
betekent dat op basis van deze cijfers de fosfaatproductie in de melkveehouderij
met 4% moet worden gereduceerd. Het definitieve cijfer wordt voor aanstaande
zomer verwacht, maar zal niet leiden tot een andere conclusie dan dat het plafond
is overschreden.

Gezien de overschrijding van het plafond zal Nederland, om de huidige derogatie
te kunnen behouden, aan de Europese Commissie de garantie moeten geven dat
op korte termijn maatregelen worden genomen om de fosfaatproductie weer
onder het plafond te brengen. De introductie van wettelijk verankerde
productiebegrenzing voor de melkveehouderij is de enige manier om die garantie
te geven. Bij brief van 2 juli 2015 is uw Kamer geïnformeerd over het voornemen
van het kabinet om een stelsel van fosfaatrechten voor melkvee te introduceren
en daartoe een wijziging van de Meststoffenwet voor te bereiden.
Over de uitwerking van het stelsel van fosfaatrechten heeft de afgelopen periode
overleg plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de melkvee- en zuivelsector
en van maatschappelijke organisaties, te weten LTO Nederland, de Nederlandse
Zuivelorganisatie (NZO), het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), Netwerk GRONDig en Stichting Natuur en Milieu (SNM). De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) heeft lange tijd aan dit overleg deelgenomen.

Het stelsel van fosfaatrechten heeft tot doel te borgen dat de nationale
fosfaatproductie beneden het fosfaatproductieplafond wordt gebracht. Het stelsel
heeft ingrijpende effecten voor de ontwikkeling van de melkveehouderij, zowel op
het niveau van de sector als op dat van individuele bedrijven. Het gezamenlijke
doel is het stelsel zo in te richten dat de prikkels die er van uit gaan sturen op de
gewenste ontwikkelrichting. Dat betekent in ieder geval dat de melkveehouderij
het grondgebonden karakter voor de toekomst moet behouden en versterken
conform de Algemene Maatregel van Bestuur grondgebonden groei
melkveehouderij. Met partijen is besproken hoe gewenste ontwikkelingen zoveel
mogelijk gestimuleerd en ongewenste ontwikkelingen zoveel mogelijk voorkomen
kunnen worden.

Toekenning van rechten
In de Meststoffenwet zal worden vastgelegd dat bedrijven alleen fosfaat mogen
produceren – en dus alleen melkvee mogen houden – als zij over voldoende
rechten beschikken. Bij de introductie van het stelsel krijgen bedrijven met
melkvee een hoeveelheid fosfaatrechten toegekend. Melkveehouders zouden
daarop kunnen anticiperen door in de periode tot de inwerkingtreding van de wet
extra melkvee aan te houden. Om dat te voorkomen heeft het kabinet op 2 juli
2015 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd die geldt als peildatum voor het
toekennen van fosfaatrechten. Bedrijven krijgen een hoeveelheid fosfaatrechten
toegekend die gelijk staat aan het aantal gehouden stuks melkvee op 2 juli 2015
– de datum waarop de introductie van het fosfaatrechtenstelsel aan uw Kamer is
aangekondigd – en de op de gemiddelde melkproductie per koe gebaseerde
forfaitaire fosfaatexcretie die volgt uit de Meststoffenwet (bijlage D bij de
Uitvoeringsregeling Meststoffenwet). Groei van de veestapel die na 2 juli heeft
plaatsgevonden, wordt niet vertaald in fosfaatrechten. Ik heb daarover diverse
malen in uw Kamer gezegd dat groei van de melkveestapel na 2 juli 2015 in dat
opzicht voor risico en rekening van de melkveehouder is.
Cijfers wijzen uit dat de hoeveelheid rechten die wordt uitgedeeld op basis van de
melkveestapel op 2 juli 2015 te groot is om zeker te stellen dat het
fosfaatproductieplafond niet wordt overschreden. Dat betekent dat rechten
moeten worden afgeroomd, zoals eerder – zij het om andere redenen – is gebeurd
voor varkensrechten.

In dit kader zijn de mogelijkheden verkend om voor de toekenning van
fosfaatrechten terug te grijpen op een moment vóór 2 juli 2015. Dan valt
bijvoorbeeld te denken aan de gemiddelde fosfaatproductie van melkvee op een
bedrijf in 2014, omdat in dat jaar het totale fosfaatproductieplafond werd
aangetikt maar niet werd overschreden. Uitbreiding van de melkveestapel tussen
1 januari en 2 juli 2015 zou dan niet worden vertaald in fosfaatrechten. Mede op
basis van advies van de Landsadvocaat kom ik tot de conclusie dat het juridisch
niet houdbaar is om fosfaatrechten toe te kennen op basis van het aantal
gehouden stuks melkvee op een moment vóór 2 juli 2015, en daarmee
onderscheid te maken tussen bedrijven die recent wel of niet zijn gegroeid. Vóór
de genoemde brief aan uw Kamer was namelijk voor de sector onvoldoende voorzienbaar dat voor melkvee fosfaatrechten zouden worden ingevoerd.

Er bestaan geen precedenten op basis waarvan teruggaan naar een eerdere
peildatum zou kunnen worden beargumenteerd. Omdat iedere koe gemiddeld
evenveel bijdraagt aan de nationale fosfaatproductie, kan niet aannemelijk
worden gemaakt waarom het houden van recent verworven melkvee zou moeten
leiden tot een ongunstiger uitgangspunt voor de melkveehouder. Toch
teruggrijpen op een moment vóór 2 juli 2015 maakt aanzienlijke kans bij de
rechter te stranden op de fair balance toets in het kader van artikel 1 van het
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ik wil dat risico, gezien de
gevolgen die het voor de sector zou hebben als dat zou leiden tot het verlies van
de derogatie, niet nemen. Er zullen daarom fosfaatrechten worden toegekend op
basis van de melkveestapel van 2 juli 2015.

Dat laat onverlet dat ik wel een mogelijkheid zie om bedrijven tegemoet te komen
die wel bijdragen aan de nationale fosfaatproductie maar niet aan het nationale
fosfaatoverschot. Extensieve, grondgebonden bedrijven zullen worden
gecompenseerd voor afroming van rechten die nodig is om de fosfaatproductie
onder het plafond te brengen.

Afroming van rechten
Zoals hierboven beschreven wil ik extensieve, grondgebonden bedrijven ontzien in
de afroming van rechten die nodig is om onder het fosfaatproductieplafond te
komen. Dat kan door extra rechten toe te kennen op basis van bedrijfsspecifieke
kenmerken. Ik ben daarom voornemens om melkveehouders die – op basis van
het aantal gehouden stuks melkvee op 2 juli 2015 en de fosfaatruimte op het
bedrijf op basis van de Gecombineerde Opgave 2015 geen fosfaatoverschot
hadden op hun bedrijf – voor een deel van de zogenaamde latente
plaatsingsruimte (dat is de grond die hoort bij het bedrijf maar die niet nodig is
voor aanwending van de fosfaatproductie van het bedrijf) extra rechten te
verstrekken.

Dat betekent wel dat de potentiele overschrijding van het plafond groter wordt en
daarmee ook de afromingsopgave. De afroming zal gebeuren op basis van een
generiek afromingspercentage zodat de productie die mogelijk is op basis van de
totale hoeveelheid fosfaatrechten in overeenstemming wordt gebracht met het
fosfaatplafond. Aan ondernemers zal hiervoor een redelijke termijn worden
gegeven.

Het effect van voorgaande is dat extensieve, grondgebonden bedrijven door de
toekenning van extra rechten voor latente plaatsingsruimte in enige mate worden
gecompenseerd voor de afroming. Intensieve bedrijven krijgen dat voordeel niet
omdat zij wel bijdragen aan het nationale fosfaatoverschot.

Zoals in een volgende paragraaf wordt toegelicht, kunnen rechten direct vanaf de
inwerkingtreding van het stelsel worden overgedragen. De overdracht wordt
geregistreerd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Bij iedere
transactie wordt een percentage van de overgedragen rechten afgeroomd. Er zal
een wettelijke voorziening worden getroffen om dit afromingspercentage bij
ministeriële regeling te kunnen vaststellen. Ik ben voornemens om het percentage
vast te stellen op 10%. De op deze wijze afgeroomde rechten vervallen om bij te
dragen aan de realisatie van het plafond. Vanaf het moment dat de
fosfaatproductie onder het fosfaatproductieplafond is, zal bij RVO.nl een faciliteit,
in de vorm van een fosfaatbank, worden gecreëerd om de afgeroomde rechten
opnieuw toe te delen. Toedeling zal gebeuren via een tender, waarvoor bedrijven
die voldoen aan nader te bepalen criteria zich kunnen aanmelden. Op deze wijze
verworven rechten kunnen niet vrij worden overgedragen.

De afroming bij overdracht van rechten draagt eerst bij aan de verlaging van het
productieplafond en daarna aan de ontwikkeling van bedrijven die voldoen aan de
nader te bepalen criteria. De mate van grondgebondenheid van bedrijven zal van
belangrijke betekenis zijn bij de toedeling van rechten door de fosfaatbank.
De reductie van rechten die nodig is om de fosfaatproductie onder het
fosfaatplafond te brengen, vindt deels plaats door afroming van rechten bij
overdracht, maar er zal ook sprake moeten zijn van een generiek
afromingspercentage voor alle bedrijven. Aan melkveehouders wordt bij de
introductie van het fosfaatrechtenstelsel kenbaar gemaakt met welk generiek
afromingspercentage zij rekening moeten houden. Vanaf 1 juli 2017 zal het
definitieve afromingspercentage worden vastgesteld. Daarbij wordt uitgegaan van
de dan beschikbare meest actuele gegevens over de feitelijke fosfaatproductie en
van gegevens over de hoeveelheid fosfaatrechten die is afgeroomd bij overdracht
van rechten sinds 1 januari 2017 en in dat jaar nog afgeroomd zal worden. Zoals
eerder gezegd moet op basis van huidige cijfers de fosfaatproductie in de
melkveehouderij met 4% worden gekrompen. Dat percentage wordt vermeerderd
met de mate waarin grondgebonden bedrijven en knelgevallen worden
gecompenseerd en verminderd met de hoeveelheid rechten die bij overdracht
wordt afgeroomd in 2017. Het afromingspercentage op bedrijfsniveau zal naar
verwachting hoger uitkomen dan 4% maar mag in elk geval niet hoger worden
dan 8%. Vanzelfsprekend is het de inzet om dat percentage zo laag mogelijk vast
te stellen.

Melkveehouders hebben ruim de tijd om de feitelijke fosfaatproductie in 2018 in
overeenstemming te brengen met de hoeveelheid rechten waarover zij na
afroming beschikken. Op die manier wordt geborgd dat de totale fosfaatproductie
in Nederland in 2018 in overeenstemming is met het fosfaatproductieplafond.

Overdraagbaarheid van rechten
Voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse zuivelsector is het van groot
belang dat bedrijfsontwikkeling kan blijven plaatsvinden. Een belangrijk element
van het stelsel van fosfaatrechten is dat rechten overdraagbaar zijn.
Fosfaatrechten zijn immers een voorwaarde om dieren te mogen houden en
zonder de mogelijkheid om rechten over te dragen kan geen bedrijfsontwikkeling
plaatsvinden.

Ik ben voornemens om de overdracht van fosfaatrechten voor melkvee op
vergelijkbare wijze te regelen als de bestaande praktijk voor de overdracht van
varkens- en pluimveerechten. Dat wil zeggen dat vraag en aanbod in de vrije
markt bij elkaar komen. RVO.nl registreert de hoeveelheid rechten per
melkveehouder. Overdracht van rechten moet in het register van RVO.nl worden
opgenomen. Na elk kalender jaar wordt beoordeeld of een melkveehouder over voldoende fosfaatrechten beschikt om zijn fosfaatproductie van melkvee te
verantwoorden, vergelijkbaar met de controle en handhaving van dierrechten
voor varkens en pluimvee.

Er zullen geen nadere eisen worden gesteld, bijvoorbeeld op het gebied van
grondgebondenheid, aan de overdracht van rechten. Via de Algemene Maatregel
van Bestuur grondgebonden groei melkveehouderij is immers al geborgd dat
bedrijven met melkvee die de fosfaatproductie uitbreiden, over voldoende grond
moeten beschikken om een deel van de extra fosfaat binnen het bedrijf te kunnen
gebruiken en het overige deel van de extra fosfaat in zijn geheel moeten laten
verwerken. Over hoeveel extra grond de melkveehouder bij uitbreiding moet
beschikken, hangt af van hoe intensief een bedrijf is. Intensieve bedrijven moeten
over meer extra grond beschikken dan extensieve bedrijven.

Na de introductie van het stelsel van fosfaatrechten moet een melkveehouder die
zijn fosfaatproductie uitbreidt, verantwoorden over voldoende fosfaatrechten en
over voldoende extra grond te beschikken.
Zoals eerder beschreven wordt bij de overdracht van fosfaatrechten 10% van
deze rechten afgeroomd. Die afgeroomde rechten komen in eerste instantie te
vervallen om zodoende bij te dragen aan de noodzakelijke reductie van de
fosfaatproductie tot het plafond, en zullen vervolgens benut worden om rechten
beschikbaar te stellen aan bedrijven die aan nader te bepalen criteria voldoen.
Met deze afroming op overdracht wordt tevens speculatie met fosfaatrechten
tegengegaan. De uit de fosfaatbank verkregen rechten zijn, zoals gezegd, niet
overdraagbaar en mogen alleen worden benut voor de productie onder de
voorwaarden die bij de verkrijging van de rechten zijn gesteld.

Knelgevallenvoorziening
Het stelsel zal voorzien in een zeer beperkte voorziening voor knelgevallen.
Beperkt om te voorkomen dat er extra moet worden afgeroomd ten behoeve van
deze voorziening. Het gaat daarbij om nader te specificeren situaties, bijvoorbeeld
om ondernemers die als gevolg van ziekte van de ondernemer of als gevolg van
een dierziekte aantoonbaar minder melkvee hielden op de peildatum, en ook om
recent gestarte bedrijven die ofwel op de peildatum aantoonbaar onomkeerbare
financieringsverplichtingen zijn aangegaan ofwel waarbij de veebezetting op de
peildatum aantoonbaar hoofdzakelijk bestond uit jongvee dat bedoeld is voor
melkproductie op het bedrijf. Knelgevallen worden gedeeltelijk gecompenseerd.
Stimuleren van fosfaatefficiëntie

Zoals hierboven aangekondigd, wordt voor de toedeling van rechten gerekend met
op de gemiddelde melkproductie per koe gebaseerde forfaitaire fosfaatexcretie die
volgt uit de Meststoffenwet (bijlage D bij de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet).
Conform de brief van 2 juli 2015 is het de inzet om melkveehouders de
mogelijkheid te geven ontwikkelruimte te verdienen door het verhogen van de
fosfaatefficiëntie. Door het nemen van gerichte voermaatregelen kunnen
ondernemers de gemiddelde fosfaatexcretie op hun bedrijf tot onder de wettelijke
fosfaatexcretie brengen en zo ontwikkelruimte verdienen om binnen de op hun
bedrijf rustende fosfaatrechten meer melkvee te houden en meer melk te
produceren, zonder hiervoor extra fosfaatrechten te verwerven. In dezelfde brief is aangekondigd dat voor de bedrijfsspecifieke verantwoording het gebruik van de
Kringloopwijzer, wanneer deze privaat is geborgd, het meest voor de hand ligt.
Met de sector vindt overleg plaats over de precieze wijze waarop de
Kringloopwijzer zal worden geborgd en gehandhaafd, en de wijze waarop
eventuele overtredingen worden gesanctioneerd.

Inwerkingtreding van het fosfaatrechtenstelsel
Het stelsel van fosfaatrechten melkveehouderij is beoogd in werking te treden op
1 januari 2017. Vanaf die dag mogen melkveehouders niet meer fosfaat
produceren dan de hoeveelheid waarvoor zij over rechten beschikken.
Melkveehouders ontvangen in een beschikking rechten voor de hoeveelheid die zij
produceerden op 2 juli 2015 op basis van het aantal gehouden stuks melkvee en
forfaitaire fosfaatexcretie. Daarnaast zullen aan grondgebonden bedrijven rechten
worden toegekend voor een deel van de vrije plaatsingsruimte op het bedrijf, op
basis van gegevens 2015 zoals die zijn geregistreerd bij de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland. Vanaf 1 juli 2017 zal het definitieve
afromingspercentage worden vastgesteld. Op die manier wordt geborgd dat de
totale fosfaatproductie in Nederland in 2018 in overeenstemming is met het
fosfaatproductieplafond.
(w.g.) Martijn van Dam
Staatssecretaris van Economische Zaken

De complete brief: rijksoverheid.nl/ministeries/…

Deel dit artikel

Reacties

+1
Frans1
Dit valt me niet tegen.Grondgebonden bedrijven worden toch iets tegemoet gekomen,afromen bij verhandelen om tot een zo klein mogelijk percentage generieke korting te komen.En niet onbelangrijk,dit jaar gewoon GASEROP!
meelezer10
Quote:
@Frans1: onbelangrijk,dit jaar gewoon GASEROP

Als er veel bedrijven stoppen dit jaar en de rechten worden verhandeld is dit gunstig voor het kortingspercentage.
KuikenenKoe
morgen koeien weg en volgend jaar een potje rechten volgens mij, maar is me allemaal nog niet duidelijk na 3 keer lezen dus begin nu aan 4 e keer
brabo
Quote:
@KuikenenKoe: nog niet duidelijk na 3 keer lezen

dus je bent een beetje kippig 😄
+1
KuikenenKoe
@braboen beetje dom ook nog
weurding
@KuikenenKoe
geeft niet jonguh, er zijn vast wel gestreken maatpakken die voor een X aantal euro's per uur jou door deze wirwar van materie willen leiden 😉
KuikenenKoe
Quote:
@weurding: een X aantal euro's per uur jou

en laat dat nou juist een zorgenpunt zijn hier
pieta
Is dat zo? Ik dacht dat ik gelezen had dat de korting naar een fosfaatbank ging en dat je ze daar kon aanvragen onder voorwaarden.
Frans1
@pieta
Klopt,nadat er genoeg gekort is tot we onder het plafond zitten
BoerBart
Geen rechten voor jongvee dus. Intussen gestopte boer kan die de rechten dan ook nog claimen?
jg
Jongvee valt onder de melkveestapel.
Titus de Wolff
Quote:
@Frans1: ,dit jaar gewoon GASEROP!

Als dat lucratief is bij deze melkprijs moet je dat niet laten. En als je de melkprijs nog meer naar beneden wilt hebben moet je het ook niet laten. Om enige andere reden binnen het fosfaatstelsel heb je er niets meer aan.
+1
KuikenenKoe
kan nergens wat vinden over lease/verlease
m uut m
bij vrije handel heb je automatisch ook lease
KuikenenKoe
ja helder maar als ze via r.v.o worden omgeschreven (heen en terug) komt die 10% korting dan ook ? want dan wordt dat hem niet denk ik
Nick83
@KuikenenKoe
Niemand gaat verleasen idd als da 10% kost. Maar als verleasen wel mogelijk word zonder dat het die 10 % kost, zullen stoppers gewoon stoppen en hun rechten verleasen.
matt
wat voor gemiddelde melkproductie gaan ze nu aan die 1 juli koeien hangen?
m uut m
dat is ook mijn grootste vraag
casev
voor de fosfaat referentie werd maar ten dele gekeken naar 2 juli. Wat je in 13 en 14 had maakt nu dus niet meer uit?
+1
George
Quote:
@m uut m: dat is ook mijn grootste vraag

Ik dacht dat jij als insider overal je bronnen had en alles al wist.
Twentsch Land
Misschien wel referentie jaar 2014, deze is waarschijnlijk niet voor niets genoemd in de brief van 2 juli 2015
arjan_kok
brief lezen jonguh alleen datum 2 juli geld nog als referentie !
+1
Twentsch Land
@arjan_kok
Antwoord duide op wat voor een melkproductie aan 2 juli zou hangen !!!

Het lijkt mij dat voor de gemiddelde melkproductie niet 1 dag bepalend kan zijn, een heel jaar wel, dus daar zou 2014 wel eens voor kunnen zijn !!!
matt
@Twentsch Land
Eerste half jaar 2015 lijkt me redelijk.
+1
meelezer10
@matt
ja dat is gelijk een streep door de 2 juli koeien.
Twentsch Land
@matt
Denk dat er ook veel zijn die het eerste half jaar niet redelijk vinden, denk aan de groep die het vee veel laten afkalveren in juli en augustus ivm wintermelk. Zelf denk ik dat alleen een tijdvak van 365 dagen reëel is, en of dat dan 2014 is of van 2 juli 2014 tot 2 juli 2015 is mij om het even.
+1
matt
@Twentsch Land
Weer veel open vragen dus!
+1
jg
@Twentsch Land
Staat exact in de brief omschreven. 2 juli 2015 aantallen met gemiddelde melkproduktie 2015.
matt
@jg
Ja klopt zie het nu ook.
koeman
@jggemiddelde melkproduktie 2015? Dus je afgeleverde hoeveelheid in 2015 aan de fabriek gedeeld door het gemiddeld aanwezige aantal melkkoeien in 2015 (veesaldokaart) over het hele jaar en dan dus niet de aantallen van 2 juli?
m uut m
@jg
Staat niet exact omschreven in de brief er staat niets over gemiddelde productie van 2015.
+1
jg
@m uut m
Heb je er belang bij? De normale vaststelling van de fosfaatproductie per koe wordt gevolgd , zodoende heeft het grote aantal koeien en de lagere melkproductie op jaarbasis invloed op de forfaitaire toewijzing.
m uut m
@jg
Ik zou me nog niet rijk gaan rekenen als je een hogere productie hebt dan gemiddeld. Er wordt niet over bedrijf specifieke productie gesproken en zeker niet over heel 2015.
meelezer10
@m uut m
zou jij wel willen met je jerseys
Nick83
m uut m
Gemiddelde van Nederland dus alle koeien 40,6 kg fosfaat.
Nick83
Quote:
@m uut m: Gemiddelde van Nederland dus alle koeien 40,6 kg fosfaat.

Nou ... dan gaan de boeren mt hoogproductieve koeien een grote klap krijgen. Bij 9700 liter produceert een koe 5 kg fosfaat meer. Als je die niet in rechten krijgt, word het dus koeien ruimen...
m uut m
@Nick83
En zo wordt intensief 2 keer gepakt.
+1
Twentsch Land
@m uut m

De brief van 2 juli 2015 was duidelijk, forfaitaire norm behorend bij de melkproductie van je bedrijf...denk zelf dat ze dit wel blijven hanteren.
m uut m
@Twentsch Land
Dan zou 2014 de basis zijn.
Twentsch Land
@m uut m

Waarom ? Kan toch ook 2015 zijn !!
m uut m
@Twentsch Land
Niet na 2 juli.
de hoef
@m uut m
juist wel dan hebben we het grootste voordeel
Twentsch Land
@m uut m

Begrijp niet waarom...de gem productie van 2015 op je bedrijf en de daarbij forfaitaire norm maal de aantallen van 2 juli .. waarom zou dat niet kunnen volgens U ?
Twentsch Land
@m uut m

Begrijp niet waarom...de gem productie van 2015 op je bedrijf en de daarbij forfaitaire norm maal de aantallen van 2 juli .. waarom zou dat niet kunnen volgens U ?
Frans1
Quote:
@m uut m: Dan zou 2014 de basis zijn

Die is bekend,ik snap die commotie zowiezo niet zo, de productie per koe schommelt hier per jaar niet veel,is dat bij anderen zo spectaculair dat dat zoveel scheelt?
Nick83
+1
Frans1
@Nick83
Daar heb je een punt 😄
pieta
@Frans1
De eerste drie maanden van 2015 is er nog enigszins geremd. Daarna ging het los.
Huppel
Wachten is nu op het wetsvoorstel, de behandeling in de tweede en eerste kamer.... en de definitieve wettekst. Ik ben benieuwd.

Blijft het nog onduidelijk of de kringloopwijzer uiteindelijk mag worden gebruikt, ziet er uiteindelijk wel naar uit.

Ondertussen kunnen we uitkijken naar de initiatiefnota ‘Wei en de koe’.
KuikenenKoe
Quote:
@Huppel: onduidelijk of de kringloopwijzer

lijkt mij van wel gaat toch landelijk wel 10% ruimte geven schat ik
Huppel
wanneer deze privaat is geborgd staat in de brief. Maar wat we daar onder moeten verstaan. BEX staat overigens niet genoemd.
KuikenenKoe
@Huppel geen idee
Haijtink
@Huppel Bex is onderdeel van kringloopwijzer. Om de Bex (privaat) geborgd te krijgen is de kringloopwijzer nodig, zonder kringloopwijzer geen BEX.
Saillant
Wat bedoelen ze bij de invoering van de kringloopwijzer met : privaat geborgd ??
Cornelis
Dat de borging bij de sector (is privaat) komt te liggen. In de praktijk zal dit Zuivel NL zijn lijkt mij.
KuikenenKoe
wat is landelijk eigenlijk het bex voordeel??
Nick83
@KuikenenKoe
Da weet niemand, BEX hoef je niet centraal in te leveren.
Titus de Wolff
Van wie zijn de rechten nu precies, de ene keer noemt hij het bedrijf en de andere keer de veehouder?
Nick83
De rechten zijn van de eigenaar van de dieren.
buorman
Rabo 😃
de hoef
Quote:
@Nick83: De rechten zijn van de eigenaar van de dieren.

lijkt me sterk hoe zit het dan als je 2 juni pinken uitgeschaard hebt
+1
Nick83
@de hoef
Daar krijg je dus geen rechten voor. Degene die ze ingeschaard heeft krijgt ze, ben ik bang voor. En dat is dus een probleem. Want in de winter heb je ze wel op stal staan, dan zou betekenen dat je veel te weinig rechten heb. Dat is dus het grote probleem van een peildatum. Ze hadden een heel jaar moeten nemen. Dan had er niks aan de hand geweest.

En als je ze toch wel gewoon krijgt, betekend dat da de inschaarder niks krijgt. Die zal daar dan niet blij van worden. Er zullen ongetwijfeld nog allerlei moeilijke situaties boven komen drijven.
de hoef
Quote:
@Nick83: En dat is dus een probleem

er zal ook wel een geschikte oplossing voor komen lijkt me
pieta
@Nick83
"Vroeger" telde uitgeschaard vee gewoon mee voor je eigen fosfaatproductie. Dat zal nu niet anders zijn denk ik.
Twentsch Land
@Nick83

De inschaarder heeft ze op naam staan omdat rvo wil weten waar dieren verblijven, wat niet wegneemt is dat de inschaarder geen eigenaar is van de runderen. Het zou nog wel eens kunnen dat de helft van een recht voor de eigenaar is en de andere helft voor de inschaarder...dit zou ook reëel zijn omdat normaal gesproken de eigenaar en inschaarder elk een half jaar de runderen hebben. Als van Dam hier geen regeling voor maakt zal het zeker leiden naar een uitspraak door de rechtbank.
+1
Twentsch Land
@pieta

Nee uitgeschaard vee telt al een aantal jaren voor de dagen die ze niet bij de eigenaar zijn ook niet mee voor je fosfaat productie.
jg
@Twentsch Land
Waarom worden ze anders uitgeschaard. Uiteraard om de mest/fosfaat produktie niet op naam van de uitschaarder te hebben.
dirks
@Twentsch Land
Als alle fosfaatrechten van de eigenaar van de dieren wordt, moet deze ze er bij leveren bij de inschaarder, anders mag deze geen melkvee meer inscharen of moet rechte gaan kopen
Twentsch Land
@dirks

Daarom gaf ik ook aan dat het reëel zou zijn dat de helft van een recht voor de eigenaar is en de andere helft voor de inschaarder.
pieta
@Twentsch Land
Ik had het ook over vroeger toen er nog wel fosfaatbeperking voor iedereen was. Dit is ongeveer 15 jaar geleden afgeschaft. Nu worden eigenlijk diezelfde rechten weer ingevoerd en zou ik me kunnen voorstellen dat het weer hetzelfde gaat werken.
pieta
@jg
Je hebt zometeen weer twee soorten productie. Een is het recht om het vee te houden en de andere kan dan zijn waar de mest geproduceerd wordt. Wij hebben lange tijd vee uitgeschaard in Friesland (vlak bij Tamminga) en later na wat uitbreiding kwamen we krap in de fosfaatrechten te zitten en toen verkochten we ze in het voorjaar aan die "inscharende" boer en kochten we later weer terug.
Nick83
@pieta
Daar weet ik nog van. Int laatste jaar hebben wij toen nog bijgekocht. Werd op gecontroleerd of je wel genoeg had...

Heb afgelopen weken al eens gedacht om de papieren eens op te zoeken. Denk dat het misschien nog wel ergens op zolder te vinden is. Wel interessant om in te scannen en op internet te gooien 😃
+1
Frans1
@Nick83
Wel duidelijk er bij zetten dat dat Guldens waren 😄
Nick83
@Frans1
Ik heb geen flauw idee wat de prijs was, maar ze kosten toen niet zo veel. Was weinig vraag naar, weinig handel. Veel boeren hadden te weinig rechten, maar wisten dat niet eens, men was er gewoon totaal niet mee bezig. Werd nauwelijks op gecontroleerd, alleen de laatste jaren begonnen ze opeens met controleren.

Weet nog wel dat ik op school zat en in de stageopdracht stond heel simpel de vraag "hoeveel fosfaatrechten heeft het bedrijf?". De meeste stageboeren keken alsof ze het in Keulen hoorden donderen 😃
jorisdriepinter
Er gaat verschil komen tussen bedrijven met en zonder fosfaat overschot.
Ook per 2 Juli!
Of hier wel een refeentie periode!

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot zomer , melkveehouderij , varkens , lto , melk , koe , melkvee , derogatie , milieu , jongvee , natuur , fosfaat , fosfaatoverschot , melkproductie , grond , dieren , melkveehouders , melkveehouder , bank , europees , grondgebondenheid , meststoffenwet , gecombineerde opgave , melkveestapel , europese commissie , grondgebonden , toekomst , kringloopwijzer , verdienen , fosfaatplafond , tweede kamer , fosfaatproductie , plaatsingsruimte , fosfaatruimte , fosfaatrechten , speculatie , malen , pluimveerechten en europese unie ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!