ik ben opzoek naar een loonwerker die sleepslangt met een lichte sleepslang combinatie en die berijd is (als het weer mag) om in het noordelijkste puntje van Groningen te komen.
Wat versta ik onder een lichte sleepslang combinatie? een combinatie die onder de 10ton blijft en het liefst nog lichter!
Waarom deze zoektocht? omdat het idee van met een lichte combinatie in het voorjaar het land op gaan zoek is naar mijn idee als ik hoor dat menig combinatie ver over de 13 ton gaat en er niks meer van ons land heel blijft.
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
Spruijt Westbroek
zo kun je redeneren ja, het mooiste van een dunnere slang is dat die veel lichter is en dat je dus niet een lomp zware trekker nodig bent om vooruit te komen.
Dat weet ik, maar er is naar mijn idee maar 1 bedrijf, dat het goed voor elkaar heeft, in Groningen. Die zit tegen Veendam aan. En heeft een zwaardere combinatie, maar met veel minder bodemdruk.
nee die huurden we bij een buurman om wat te proberen.
Berekening klopt, wel voor zover ik weet.
@dx11
Ik weet niet hoe dicht die kuil zit en hoe hij de trekker nog aanpakt qua massa en bandoppervlak
Minder bodemdruk is leuk, maar die machine verdicht wel dubbel zoveel oppervlakte, zou je daar netto wat mee opschieten? Vergis je er ook niet in hoeveel trekkracht er nog op de achteras komt van zon kniktrekker, op het lange eind is de haspel leeg en het buffervat ook. Arm zit redelijk hoog gemonteerd waardoor de trekker als het ware achterover wordt getrokken. Het zou mij dan ook niets verbazen als 3/4 van het gewicht op het rechte eind op de achteras hangt.
Denk dat met het Deense trambanensysteem met alles op 12meter nog wel wat opbrengstverhoging valt te winnen. Qua mechanisatie is het tegenwoordig aardig goed te organiseren. Laat de rest van de grond helemaal onbereden waardoor gras ongestoord kan groeien. Liefst nog breder zodat je minder rijsporen hebt in het land.
Hoe bedoel je?
Dat is idd een mooi systeem..... Voor de loonwerker! Die kan mooi tegen de boer zeggen dat die beter niks zelf kan doen omdat dat met de werkbreedte niet uitkomt
Het zou me ook niks verbazen als er ook vrij snel een landrol (van ook 12 meter, omdat dat zo mooi past natuurlijk )wordt aangeschaft door diezelfde loonwerker, omdat de graszode toch wel erg los wordt, heeft hij er nog een mooi klusje bij.
Boeren moeten er zelf wat meer aandacht voor hebben als ze geen gewasderving willen. De aloude 1 bar regel is daarbij een best goed hulpmiddel. Kan de trekker of machine niet meer op 1 bar? Dan ben je domweg te zwaar en heb je te veel druk per vierkante cm. Zeker in het voorjaar moet je voorzichtig zijn. Als het land eenmaal goed droog is kan het wel iets meer verdragen.
Nog een groter probleem zie ik bij het trambanensysteem in het netjes houden van de sporen.
is ook zeker niet mijn bedoeling.
Heb ook geen idee wat het beste is, denk wel dat het hele sleepslangen momenteel op een dood spoor zit. Als je ook hoort wat die trekkers beleven die tussen haspel en bemester staan hobbelen wij wel een beetje met de giertank door.
voor het zware landwerk. Grond heeft natuurlijk niks te lijden met een 6meterse zijafleg hark of een 6meterse maaicombinatie. Dat is naar mijn mening niet te vergelijken met kleine giertank of ladewagen. Kom je of op heel veel werkgangen over het land uit, of moet met volle vrachten achter uit het land komen.
Ik ben wel benieuwd of het voordeliger is om 8% van het land zwart te rijden of om overal 1x per jaar met een dergelijke machine overheen te rijden. Ik heb helaas geen onderzoeken paraat waar het in staat. Wanneer dat bekend zou zijn, zijn er vast wel een paar handige jongens die wat machines in elkaar bakken die bij een systeem passen
Ik ben van mening dat je gewoon helemaal niet je land verrijden moet, niks, ook geen koppakkers of 8 procent. Dan maar wat capaciteit minder. Maar met het juiste materieel en een goede timing kom je al heel ver met best een aanvaardbare capaciteit.
Dan moet je het gras door de sporen heen harken.
En die sporen kunnen wel eens heel diep worden als je steeds door het zelfde spoor rijdt.
Hier rijdt ook een Vredo met 5 kuubs tank erop en 12 meter bemester op 800 banden. Veel te zwaar onder natte omstandigheden. Wel veel capaciteit.
Ook een beetje, maar grond in de kuil is ook niet de bedoeling. (heb ik weleens begrepen )
Was iig wel een ideaal systeem (mocht het legaal zijn in Nederland) naar mijn mening.
dat is toch allemaal technisch wel op te lossen?
Zoals genoemd met bijvoorbeeld een bandhark of een getrokken hakselaar met pickup naast de trekker. Een kar achter de hakselaar, een trekker die constant pendelt tussen het land en de bult. Dat lijkt mij het probleem niet.
Alle bandenboeren roepen wel dat minder bodemdruk beter is. Maar is 2bar op 50cm nu slechter dan 1bar op 100cm wat betreft hectare opbrengst? Jullie weten het niet, bandenboer weet het niet maar ik weet het ook niet.
In de akkerbouw zie je toch niet anders dan vaste spuit en strooi sporen? Rijden ook liever een stukje compleet kapot dan iedere keer door een ander spoor te rijden.
Daarbij komt een groot gedeelte van het gewicht van de achteras ook nog eens op de band die die binnenbocht maakt, omdat de slang nog aan de trekker trekt. Het zou mij niks verbazen als de binnenste achterband 10ton oplegdruk te verduren krijgt op redelijk lange percelen.
mischien is dat iets
maar hoop dat we met zen allen toch wel een na gaan denken over al dat gewicht op ons land en de weg, en moeten we dat zo willen? ik denk het niet!!!
Jij snapt het, en het mag allemaal niks meer kosten tegenwoordig.
maar waar het vaak ook duur van word is als je je stront en je land niet voor elkaar hebt en dat vergeten een hele hoop.
En jij doet alsof je professioneel denkt?
probleem is alleen dat je die band van een meter beter niet op 1 bar kunt zetten, dan loopt ie ook niet op veel meer bandoppervlak als een 520'er op 1 bar. bovendien wringen 2 banden van 50 centimeter, die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, minder als 1 band van een meter
Goede reden, om 4 650's naast elkaar te zetten
Dat was nou ook mijn gedachte!
Ver zat trouwens naar bovenin groningen
google.nl/search/…