Openheid overleg fosfaatbeleid.

Is er voldoende openheid over het overleg/besluitvorming tav het fosfaatbeleid? Is er voortijdig inzicht voor melkveehouders in het verdere "advies" dat LTO NZO Voerbedrijven e.a. gaan geven aan de straatsecretaris?
Jeanet Brandsma geeft aan dat deze week binnen LTO met provinciale mestdeskundigen over invulling van het nieuwe mestbeleid gesproken gaat worden. Welke resultaten komen hieruit en worden deze besproken met NZO. Of is er weer een situatie mogelijk met handel met voorkennis ??
Wanneer leggen de convenantpartners meer druk bij Sharon Dijksma om snel met duidelijke wetgeving te komen.
De melkveehouderij dient snel duidelijkheid te krijgen om hernieuwde speculatie met dieraantallen en historische rechten uit te bannen. Producenten die hun poduktievolume op de huidige marktsituatie (Poetin-boycot) willen aanpassen mogen hiervan niet de dupe worden.
Lijkt me goed dat de convenantparners deze plicht serieus nemen.

Deel dit artikel

Reacties

Wiebren
is er WEER een situatie mogelijk met handel met voorkennis?
Hoezo weer?
Andere vraag; waarom moet Dijksma met duidelijke wetgeving komen? Er ligt een wetsvoorstel dat zo klaar als een klontje is.
De sector is aan zet om de 'dijkbewaking fosfaatplafond' effectief te maken. Dit nemen de convenantspartners uitermate serieus.

Waar de pijn zit is heel simpel: de helft van de melkveehouders heeft geen overschot, de andere helft wel. Als de grenzen in zicht komen is automatisch de vraag, wie geef je nog ruimte en wie niet. Of iedereen en hoeveel dan?
jg
'Weer' is misschien niet goed gekozen. Wie HEEFT er ruimte, dat zijn de bedrijven zonder Fosfaatoverschot.
+1
mlkvhoudr
bekijk het eens van de positieve kant, jij bent dan waarschijnlijk extensiever dan bijvoorbeeld @ejb die moet nu al mest afvoeren a 12,50

melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/69975/…

Die hectares die ejb mist die heb jij wel, dus je bespaart al 50 m3 per ha afvoer. Die mest moet er bij jou ook op dus 3 euro kosten, win je ten opzichte van ejb toch mooi 475 euro omdat jij toevallig die ha wel hebt.

Krijg je nog een extra bedrag uit brussel omdat jij toevallig die ha wel hebt, naar schatting 400 euro

wageningenur.nl/nl/nieuws/…

Dus jij hebt al een voordeel van 875 euro de ha en nog vind je dat anderen jou in de weg zitten omdat die die hectare niet hebben, die concureer je met zo'n voorsprong toch met gemak weg 😃

Waar maak je je dan nog druk over 😉
+2
jg
@mlkvhoudr
Het gaat om potentiële melkproductieruimte op basis van ruimte binnen het fosfaat plafond. De simpele berekening over mestafzetkosten kan iedereen maken . Overschotsbedrijven willen op een makkelijke manier deze ruimte claimen.
mlkvhoudr
@jg
Ik zeg het weer te moeilijk volgens mij, ik bedoel te zeggen er komt een verschuiving van mest afvoeren en voer kopen naar meer ha onder het bedrijf omdat anders de extra mest/melk gewoon geld weggooien wordt
pieta
@mlkvhoudr
Jouw redenatie geldt alleen als je de grond al hebt. Kopen is duur en pachten/huren mits verkrijgbaar meestal niet goedkoop. Daar gaat je voorsprong heen.
mlkvhoudr
@pieta

Jg geeft steeds aan ruimte te hebben, een luxe positie
+1
Frans1
Quote:
@mlkvhoudr: Dus jij hebt al een voordeel van 875 euro de ha en nog vind je dat anderen jou in de weg zitten omdat die die hectare niet hebben, die concureer je met zo'n voorsprong toch met gemak weg

Als die ha € 50.000,- kost is dat met 3% toch al € 1.500,- dus wordt het een nadeel van € 625. Waarom denk je dat intensiveren HOT is 😄
meelezer10
@Frans1
Daarbij hoeft er geen mais gekocht te worden a 1800 minus 800euro teelt kosten. Geeft een voordeel van (625-1000) 375 euro
+1
Frans1
Quote:
@Wiebren: Als de grenzen in zicht komen is automatisch de vraag, wie geef je nog ruimte en wie niet. Of iedereen en hoeveel dan?

LTO/NZO zet toch in op grondgebondenheid dus dat zou in de invulling hiervan terug te vinden moeten zijn
jg
Kwalijke opstelling van Lto om de fosfaatruimte op niet overschotsbedrijven ter discussie te stellen ten faveure van overschotsbedrijven , de veroorzakers van de problematiek!
verbi
Zijn gewoon ondernemers die economische gedachtengang hebben en zeker niet de veroorzakers.En dat maatschappelijk geneuzel moet maar eens afgelopen zijn.Even als het uitrijdperiode verlengen niet doen moeten mensen maar voldoende opslag bouwen dat is pas maatschappelijk denken.
Wiebren
We hebben nog geen opstelling @jg, ik constateer heel simpel dat er niet één soort melkveebedrijf is in Nederland. Als we expliciet voor een groep kiezen doen we het voor de andere helft per definitie fout
sorry
daar ga je al
-1
George
Quote:
@Wiebren: andere helft per definitie fout

Dus LTO kan maar voor 1 helft van de Melkveehouderij belangenbehartiger zijn? Oei dan blijft er niet veel meer over van deze organisatie.
Wiebren
verkeerd geschreven of begrepen, wat ik bedoel is dit:
Ongeveer de helft van de melkveehouders heeft met de referentie van 2013 een overschot, de andere helft niet. Als we zouden zeggen: alleen uitbreiden als je geen overschot hebt, dus puur grondgebonden, dan doen we het fout voor die andere helft.
Doel is juist om zoveel mogelijk bedrijven perspectief te blijven bieden. Dat zal niet voor iedereen evenveel worden.
@Wiebren
Is hier al vaker gezegd , oprekken die normen en FORS.
+1
Wiebren
@Gait oet klooster
Dat je het vaak zegt maakt het nog niet realistisch
+1
jg
[@Wiebren Het perspectief is realistische efficientie en beperkte groei kwa absolute kilo,s fosfaat. Waarom de 4 miljoen kilo fosfaatruimte (85 ruimte - 81 prod 2013) niet reserveren voor bedrijven die geen fosfaatoverschot hebben?. Je geeft aan dat de helft van de melkveehouders geen fosfaatoverschot heeft. 4 miljoen kilo en ca 90 kilo ruimte per ha betekent ca 47000 ha ruimte. Dit betekent voor 9000 melkveehouders ruim 5 ha ontwikkelingsruimte plus de efficientieslag in de kringloopwijzer. Dus tov de gemiddelde bedrijfsomvang van 50 hectare ca 10 % groeipotentie op basis van absolute kilo's en 0 tot 20 % op basis van efficientie.
De intensieve bedrijven bied je door de kringloopwijzer 0 tot 20 % (waar ligt de grens??) groeipotentie op basis van fosfaatefficientie : dus door henzelf te bepalen. Dit zijn in mijn ogen realistische keuzes om het perspectief van niet-overschotsbedrijven te waarborgen.
George
Quote:
@Wiebren: Doel is juist om zoveel mogelijk bedrijven perspectief te blijven bieden. Dat zal niet voor iedereen evenveel worden.

Ja en dus eerlijk delen de mensen met veel grond krijgen meer kansen om uit te breiden? Of toch die cowboys met een helft te grote stal?
+1
@WiebrenHet is inderdaad realiteit dat de normen, keer op keer worden aangescherpt, wat resulteert in opbrengst derving, en uitputting van de grond, hoe vaak is LTO van plan om weer akkoord met nog verdere aanscherping ? Geld dit geneuzel ook voor de zuidelijke lidstaad daar bij de paus, die hebben nog nooit van melkqouta gehoord, of supeheffing.......
+1
Wiebren
@Gait oet klooster Tsja die Italianen.....zuidelijk temperament. Zij willen voor 2015 en verder ook weer derogatie en of ze dat ook krijgen is even de vraag. Als ze het wel weer krijgen geef ik je gelijk, zo niet dan moet je je gelijk nog verder van huis zoeken.
Tot voor kort waren de Fransen en Duitsers nog een dankbaar voorbeeld dat de buren het veel beter hadden, inmiddels zitten die op de blaren. Ze hebben dan wel een jaar of 5 of langer de boel kunnen rekken maar moeten nu over de brug komen met radicale aanscherping van beleid.
Over dat we het net zo moeten doen als de Belgen of de Denen omdat die het veel beter voormekaar hebben dan ons hoor ik de laatste tijd niet zo veel meer.
Er zijn nogal wat Europese collega's die dolgraag zouden willen dat ze zoveel mest op een hectare zouden kunnen brengen als wat hier mag. Niet voor niets dat ze in Europees verband lobbyen om meer geld te krijgen voor onderzoek naar klavers in grasland zodat er toch nog wat stikstof 'gratis' op kan.
pieta
@Wiebren
Wanneer komt het moment dan men in gaat zien dat als het nitraatgehalte aan het zakken is je als vanzelf onder de norm komt.
Wiebren
@pieta voor klei en veen is de EC al zover, voor zand jammergenoeg niet nog. Heeft ook te maken met het feit dat het de laatste jaren stabiel tot licht stijgend is in sommige gebieden (we weten allemaal waar) en bijvoorbeeld ook door de lobby van drinkwaterbedrijven.
pieta
Quote:
@Wiebren: in sommige gebieden (we weten allemaal waar)

Als ze daar eens iets aan gaan doen dan!
Wiebren
@pieta Daar ben ik het helemaal mee eens, hoewel het beslist niet eenvoudig is. In de basis begint het bij iedereen hetzelfde; (hoge) kosten voor mestafzet en de normen die in praktijk niet blijken te kloppen. Ga je dan je voorraden aanpassen of riskeer je een boete. Voor veel mensen bekend denk ik. Makkelijkste is om maar wat te schuiven, dat gaat alleen wel van kwaad tot erger. De moeilijkste weg is het proberen te veranderen van de normen of bedrijfsspecifiek maken (BEX). Dat kost veel meer tijd en energie. En als er nu iemand op je erf komt die zegt: ik neem je mest wel mee en zorg dat het allemaal weer uitkomt....
jg
@pieta
Wie bedoel je met Ze . Wat gaat daar dan niet goed.
+1
jg
@Wiebren
Als LTO zo exact op de hoogte is van deze fraude, waarom volgt er dan geen aangifte ??. Dit omdat het algemeen belang natuurlijk veel zwaarder weegt.
+1
Wiebren
@jg dat is wel degelijk gebeurd
pieta
@jg
LTO, NMV, Cumela, NvwA enz.
+1
mest
@Wiebren
En wat heb je bereikt er mee .!
pieta
@jg
Het probleem zit in de regels en de controle ervan. Wij hebben volgens mij voor het vijfde jaar op rij de NVWA op bezoek gehad om een paar percelen te meten. Met 2 man 2 dagen bezig geweest en er kwam uiteraard niets wezenlijks uit. Als ze die tijd eens gingen besteden aan controle van het mestgebeuren ipv hun tijd verdoen met meten. Daarnaast moeten de regels aangepast worden zodat de grootste fraude kan worden uitgesloten.
mest
@pieta
Zo lang mestverwerking geen kans mag hebben blijft de fraude !
+1
jg
De door de EU ivm derogatie vastgestelde fosfaatruimte (2002) voor Nederland is 172 miljoen kilo. Derogatie gaat over de extra hoeveelheid N per hectare. Dus een duidelijke link naar grondgebruik.Het areaal landbouwgrond was toen 1,97 miljoen hectare, dus ca 87 kilo fosfaatruimte per hectare.
In 2014 is er 1,8 miljoen hectare in gebruik, dus ca 95,5 kilo fosfaatruimte per hectare. De fosfaatnormen 2015 liggen op ca 90 kg per ha grasland en 60 per ha bouwland bij gemiddelde fosfaattoestand.. Er is dus al een gigantisch fosfaatoverschot gecreeerd door intensivering. Het zou schandalig zijn om bedrijven die nog geen fosfaatoverschot hebben hun ontwikkelruimte af te nemen.
jorisdriepinter
Jij wilt dus zo snel mogelijk een slot op iedere niet grondgebonden uitbreiding.
Of zie ik dat verkeerd?
meelezer10
@jg faalt het huidige mestbeleid nu of kan ik je verhaal niet volgen. Grasland 90 en bouwland 60 nu schat ik even aan de hoge kant dat dit gemidddeld 80 kg is. 1,8 miljoen hectare maal 80 is 144 miljoen mestplaatsingsruimte. er wordt 172 mijoen geproduceerd. dan zou er al 28 miljoen kg worden geexporteerd dit lijkt mij rijkeljjk veel.
+1
pieta
@meelezer10
We produceren zoveel toch nog niet! Dat is het nationale plafond wat we nog niet bereiken.
jg
@meelezer10
Hoeveel pluimveemest wordt er verwerkt/verbrand ? Er wordt totaal ca 168 miljoen geproduceerd, forfetair. Hoe alle meststromen lopen is niet altijd duidelijk.
jg
In België bijvoorbeeld: 1,3 miljoen hectare en 500000 melkkoeien. In Nederland 1,5 miljoen koeien en 1,8 miljoen hectare.
christo
Zou jij, als je uitbreidingsplannen hebt gehad, de extra mest die er dan gaat komen contactueel vast durven te leggen bij een verwerker in oprichting die naarstig op zoek is naar gecontracteerde kuubs?
jg
Nee,zou ik niet doen. De kans dat door mestverwerking er zoveel fosfaatproduktie komt dat ingrijpen dmv dierrechten of einde derogatie een feit wordt moet je niet willen nemen.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot melkveehouderij , lto , mestbeleid , nzo , melkveehouders , dijksma , dieraantallen en speculatie ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
42
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0