Sturen bij trekkertrek

Wat en hoeveel nut heeft het plotselinge sturen bij sommige trekkertrek wedstrijden?
Lijkt soms wel alsof de deelnemer moe van de trekker af komt puur door het sturen van links naar rechts!

ben benieuwd

Deel dit artikel

Reacties

sjonnies
dan trek je de wagen link en recht over de baan en kom je verder
fiatnhpower
Hangt ervan af hoe je trekker geladen is, veel gewicht vooraan en je kan hem overtrekken. zonder gewicht vooraan gaat die gewoon rechtdoor
valmet 605
zou het echt werken? en hoe scherp moet je sturen voor het werkt?
stannetje96
@valmet 605 dan moet je em helemaal omtrekken. Van lijn naar lijn. Maar bij de meeste organisatie mag dit niet vanwege de baan, die sloop je aardig op deze manier.
Je kan wel beetje sturen maar dat heb niet zoveel zin denk
stannetje96
kzou zeggen, oordeel het zelf 😃
tractorfan.nl/movie/15101/
valmet 605
@stannetje96 dat bedoel ik inderdaad.
Maikel-Wissink
Dat mag bijna nergens..
majoor85
@stannetje96 als ze dat hier zo doen kunnen ze meteen het spul op laden en op huis an gaan
Wilting NH
Als je geen voorwiel aandrijving hebt heeft het helemaal geen nut 😃 haha
valmet6400power
Alleen met SuperSteer helpt het in principe.. En de tractoren zonder vloeistofkoppeling smoren meteen uit vaak, voor je de tijd hebt om zo extreem te gaan sturennn
Wilting NH
Vloeistofkoppeling bijvullen 😃
johndeerefavo
@stannetje96 sloop je de hele baan zo haha , komt best wel ver
GROENEDEERE
Het helpt idd enkele meters en met trekkertrek komt het vaak op de centimeters. Bij veel organisaties is het.niet toegestaan omdat de baan na het trekken te herstellen te veel tijd en energie kost. En tevens blijft het een tijdje een slechte plek waardoor andere deelnemers er ook last van hebben
ford8630power
Volgens mij helpt het niet veel bij zandbanen, ik heb het ook wel eens geprobeerd maar het helpt niks.
Jeroen1988
sturen heeft mij al meerdere malen goed geholpen
tractorpullingboy
@valmet 605 jij zit toch als commissielid bij de ntto wedstrijden???? sturen heeft soms wel zit zeker in de zwaardere klasses

zoals bij dit filmpie

maar is niet best voor de baan!!
Wimsumar
Beste Valmet 605 e.a.: In beide filmpjes in dit topic valt mij op hoe de trekkers zichzelf enorm omlaag trekken 'in de zachte banden'.
Wat ik nu zou willen sturen bij trekkertrek is de trekhaakhoogte.
Door middel van een dubbelwerkende cylinder zou ik de trekhaak (welke ook naar beneden wordt getrokken door het ''zachte banden-effect'') tijdens de run weer 10 cm omhoog willen halen om de maximaal toegelaten trekhaakhoogte te benutten. 😄
ford8630power
@Wimsumar

Jaja, dat zou iedereen wel willen haha!
caseih1455

Zeg maar daaaag met de baan
Het scheelt wel een paar meter en je schakelt de concurrentie zo wel makkelijk uit
alwinsteyr
breedam
@Wimsumar nee ik vind van niet het is immers je eigen probleem om de bandendruk zo laag te zetten dat je trekhaakhoogte drastisch minder wordt. Het is tactiek, of je zet je bandendruk heel laag dus meer oppervlak of je laat je band harder waardoor je trekhaakhoogte hoger blijft. En het zal oneerlijk zijn voor de kleinere rijders die minder vaak pullen. En hoe willen ze die hoogte onder het rijden controleren?
ford8630power
@breedam

Je trekhaak mag niet kunnen schuiven. Dus ze zullen een hydraulisch verstelbare trekhaak altijd afkeuren.
G Loeffen
Ik wil met mijn ford 6410 ook wel eens meerijden met tt
in welke versnelling raden jullie dan aan te rijden?
stannetje96
@G Loeffen scheelt ook of het een klei of zand baan is.
maar dat zal dan denk L1 of L2 worden denk.
G Loeffen
@stannetje96
dat is wel heel zacht toch ik dacht zelf meer L3 Ofzo en dan dual power in?
stannetje96
@G Loeffen ik denk L2. uiteraard dp op haasje en ALS ie aftoert ongeveer op 1600 toeren terug ongeveer.
L3 mag je ook proberen, maar denk dat ie dan uitgaat.
je zit met MAAR 60 pk in de 3.8 ton. dat is niet veel 😉
WO 562 Driver
@stannetje96 een Ford 6410 heeft zowat 80 pk.
stannetje96
@WO 562 Driver oja, even vergist.
G Loeffen
@stannetje96
82 pk om precies te zijn haha
WO 562 Driver
@stannetje96 kan gebeuren. 😉
stannetje96
@G Loeffen was al gecorrigeerd haha 😛
G Loeffen
@stannetje96
Hoeveel zal die wegen de 6410? dat weet ik zo ook niet
JD 6430 The Best
@G Loeffen die 2 extra pks doen het. Hem :lol:
G Loeffen
@JD 6430 The Best
Kan net het verschil zijn he ;p
stannetje96
@G Loeffen euhmmmm kilo of...... 3300/3500?
JD 6430 The Best
@G Loeffen het zou als het goed is een klein beetje moeten helpen jha 😛
worteljcb
Sturen helpt, zeker weten! Maar het ligt aan de aard van de baan hoeveel het helpt. Op een harde taaie baan kun je veel verder komen, maar op een zachtere baan met weinig grip erin helpt het niks. Want dan graaf je er al gelijk in. Dit is idd vaak bij zandbanen het geval.

En dat alleen bij een supersteer sturen helpt is grote onzin! Je moet gewoon genoeg vermogen hebben om de wielen hard te kunnen laten draaien en zo gauw van links naar rechts te komen. Dat is het enige want een Fendt 936 kan het net zo vlot als een supersteer.
G Loeffen
@stannetje96
Dan maak nog goed zat kans om te winnen ofnie in de 3,5 ton klasse?
remcotrekker
mij lijkt het dat de voorwielen zo meer grip krijgen door de hele baan tegebruiken?
jochemlansink
Dit werkt toch ook alleen bij 4-wiel aangedreven? Bij 5.5 ton mogen wij namelijk 4-wiel aandrijving niet inschakelen.
fendt trekkertje
en kan iemand mij ook vertellen of het nou helpt om te sturen als je bv. door dikke bagger moet rijden en bijna vast zit?????
Corne S
Word de afstand gemeten door de wielen van de sleepwagen of door hemelsbreed met laser? Ik kan me voorstellen als het met de wielen is, dat je afgelegde weg groter wordt.

Zou het voor de weerstand van de sleepwagen ook nog uitmaken het sturen ivm de messen onder de sleepwagen? Je stuurt nl. de messen van links naar rechts.
remcotrekker
@fendt trekkertje ik denk dat het helpt! niet tever sturen ivbm differintieel!
@Corne S

bij sommige wagens mag je op zwaardere grond niet sturen sturen omdat de messen dan gewoon volledig afbreken (op klei bijvoorbeeld)
trean
@martijnsteyrdriver of iemand anders. Hebben ze de messen dan altijd in de grond? Of doen ze dat alleen bij de zwaardere klassen?
@trean

dat ligt aan heel veel factoren 😉. op bijvoorbeeld een kleibaan dat trekkers erg veel grip hebben, zijn ze de messen in hogere klasses wel nodig. op losse zandbaan kunnen ze het normaal gesproken lang redden zonder mes. maar dat is ook per wagen afhankelijk wat ze doen en wat ze zelf beste lijkt
trean
goed om te weten, krijg je door gebruik van messen ook veel losse grond of valt dat mee? ligt natuurlijk ook aan de grondsoort.
Wilting NH
@remcotrekker de difrencieel gaat vanzelf wel uit, en als je een goede gelijke baan hebt en je bandenspanning is ook goed heb je ook geen dif nodig, heeft mij al 2 keer de kop gekost dat die scheef trok, dus ik gebruik um niet meer
valmet 605
@tractorpullingboy ik ben inderdaad functionaris.
valmet 605
@Wimsumar dat zou iedereen wel willen alleen is het verboden om de trekhaak te kunnen verstellen onder de run.
fiat350
valmet 605
@fiat350 hier zie je het effect inderdaat van sturen.
Was dit niet meer een geval van voorganger die al gestuurd had? slecht plek overbruggen??
nht8040

hangt veel af van de baan,op deze baan werkt het ieder jaar.
zijn er anderen,durf je daar sturen sta je stil
fiat350
@valmet 605 ja maar ik heb het voordeel van supersteer, bij mij lukt dat wel meerdere keren, zoals:

fiat350
of hier, dit was beslissend voor de eerste plaats:

hoekske
Verschilt ook per sleepwagen. Sommige trek je heel makkelijk naar de zijkant en andere willen niet schuiven.
Lengte ketting en hoogte aan de wagen maken ook veel uit
tractorfan.nl/movie/14458/
Hier hielp het heel goed
fiat350
@hoekske idd zoals stille wille met z'n 3 rijen punten wil niet graag naar de zijkant gaan hoor!!!
1046
jullie vergeten ook de jongens die sturen omdat sommige met te grote voorwielen rondrijden, die doen dat vanwege de voorloop om de deining eruit te houden
valmet 605
@1046 joh die zf achterbrug die in de deutz en IH en geloof ook fendt liggen met voorloop!
Als het goed is veranderd de sleepwagen bij het uitsturen van de voorloop niet van richting.
Sommige deelnemers bij tt hebben ook nog eens veel grotere banden gemonteerd en daardoor nog meer voorloop hebben.
1046
maar hoe je et ook beschrijft ook hun zijn aan et sturen , alleen dan met een andere reden
valmet 605
@1046 klopt helemaal maar ik doelde op het omtrekken van de sleepwagen
mc-cormick-ihc
@valmet 605 jullie als ntto hebben toch verzonnen dat t niet meer mag, ja als beoordeling door de vlagger.

maar vlagger henkie vlagt al af als je je stuur een halve slag draait terwijl vlagger jantje je wel 2 slagen laat draaien.

dus is t steeds weer anders
roy jd3130
Ja das waar .mc-cormick-ihc
tractorpullingboy
@valmet 605 is het wat als jullie een de agrisport
klasse(s) er bij gaan doen net wat bij ons in brabant gebeurd, die stap van standaard naar sport is nu (te) groot
valmet 605
over extra klasses enz is niet aan mij om daarover te beslissen. Heel eerlijk heb ik ook geen behoefte om nog meer klasses en deelnemers per wedstrijd te hebben.

De sport heeft denk ik te kampen met een hele grote belangstelling en heel veel actieve mensen!

prachtige sport en laten we ons klaarmaken voor een prachtig en eerlijk seizoen.
stannetje96
@valmet 605
Quote:
eerlijk
succes
tractorpullingboy
@stannetje96 u zegt het goed eerlijk dat moeten ze bij de ntto soms nog zoeken
stannetje96
@tractorpullingboy niet alleen de ntto
worteljcb
@tractorpullingboy en @stannetje96

Nou als er een organisatie is waar het veruit eerlijk gaat is het bij de NTTO. Natuurlijk gebeurd er ook daar wel eens wat maar dat is overal.

Wij hadden het eens dat de laatste deelnemer in de finale een meter minder trok dan ons en hierdoor waren wij dus eerste. Mocht die grapjas nog een keer omdat ze vergeten waren de messen in te schakelen. En toen trok die 2m verder en was hij dus eerste. Nou geloof je het zelf... Eerst zonder messen (dus lichter) en daarna met messen (dus zwaarder) en 2m verder trekken.

En nog zo'n grapje. Sta je op de weegbrug en mag je niet meedoen omdat je JD gewichten op een Fendt hebt hangen. Dat is niet orgineel zeggen ze dan. En de breedte van de trekkers met dubbellucht werd niet eens gemeten. Net alsof die mooie michelins van iedereen of die dubbellucht origineel is. Nou ik heb nog nooit zo hard gelachen. Je zou ze toch, stelletje prutsers!

Maar zulke dingen gebeuren bij de NTTO niet.
mc-cormick-ihc
@worteljcb nee daar zijn ze alleen maar corrupt haha
worteljcb
@mc-cormick-ihc hoezo vertel..
mc-cormick-ihc
@worteljcb

sprak pas iemand die deed vrijwilligen/functioneren bij een bepaalde wedstrijd, en hij had gewonnen zee die... ja want toen ze niet keken heb ik mn trekhaak mooi even omhoog gedraaid en later weer laten zakken.
en dat noemt zich dan eerlijk... laat me nie lachen
worteljcb
@mc-cormick-ihc

Idd dat is natuurlijk niet eerlijk. Maar dat ligt niet aan de NTTO als organisatie. Je kunt nooit helemaal 100% controle hebben, maar bij de NTTO controleren ze aardig vind ik. Je kunt altijd wel vals spelen als je dat wilt. Tis maar net hoe je winnen wilt he..
Tja en als er dan net zo'n rotte appel tussen de vrijwilligers zit, wat doe je daaraan... Dat weten ze bij de NTTO ook echt niet. Het had net zo goed een buitenstaander kunnen zijn.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
73
DEELNEMERS
33
WEERGAVES
4