Ontberingen zwangere Nederlandse koeien tijdens transport naar Rusland

Vanavond op TV bij [www.eenvandaag.nl] worden weer nieuwe misstanden tijdens het veetransport aan de kaak gesteld. Volgens mij hebben dit soort veewagens drinkwater en voermee aan boord en koeien die 5 dagen geen water krijgen zijn volgens mij dood. Ben benieuwd of er nog een neutraal hoor en wederhoor is toegepast. Als blijkt dat deze koeien gewoon genoeg voer en water hebben gehad dan moet bijvoorbeeld LTO direct een rectificatie eisen. Als echt blijkt dat deze koeien geen water en voer hebben gehad dan moet deze exporteur/transporteur keihard worden aangepakt:

<b>Persbericht

Een inspectie in opdracht van stichting Dier en Recht bracht aan het licht dat zwangere koeien -in strijd met de wet- vijf dagen aaneen werden vervoerd. Ze kregen geen water en geen rust, de temperaturen bedroegen soms 16 graden onder nul en de vrachtwagens waarmee ze van Nederland naar Rusland werden vervoerd waren onverwarmd. De exporteur ontvangt subsidie voor deze levende export naar buiten de Europese Unie. Controle voor verstrekking hiervan heeft het Ministerie overgelaten aan het Productschap PVE. De sector controleert zo zichzelf.
</b>
In de wet1 staat dat runderen tijdens een veetransport maximaal 29 uur vervoerd mogen worden. Daarna is er verplicht een rustpauze van 24 uur, waarbij de dieren uitgeladen moeten worden en voer en drinken moeten krijgen. Tijdens het transport mag de temperatuur niet lager dan 5 en niet hoger dan 30 graden zijn.

Er bestaan sterke vermoedens dat de Nederlandse exporteurs zich niet aan de wettelijke vervoerseisen houden. Om dit vermoeden te onderzoeken gaf Dier en Recht haar Duitse partnerorganisatie Animals? Angels opdracht een willekeurig transport te controleren. Vier vrachtwagens van Duitse vervoerder Spedition Hefter, elk volgeladen met twee verdiepingen zwangere Nederlandse koeien, werden gevolgd tot diep in Rusland.

Zoals zaterdag in het tv-programma EénVandaag uitgebreid te zien zal zijn, bleken de dieren meer dan 100 uur vervoerd te worden zonder water te krijgen of uitgeladen te worden. Gemeten temperaturen waren overdag al ver onder nul, ?s nachts soms wel -16 graden Celsius. Een blik in de vrachtwagens leerde dat de uitwerpselen van de koeien bevroren waren, en dat het plafond zo laag was dat de koeien nauwelijks rechtop konden staan.

Het controlepunt bij aankomst werd bemand door het controlebedrijf Controll Union uit Rotterdam. Deze controleerden alleen of de koeien nog leefden: per levend dier dat buiten de Europese Unie aankomt krijgt de exporteur namelijk +/- ?150 aan exportsubsidie en -restituties. Of tijdens het vervoer aan de wettelijke transporteisen was voldaan, werd niet gecontroleerd. Dit laatste is verplicht om in aanmerking te komen voor de subsidies.

Verantwoordelijk voor de subsidies is het Ministerie van LNV, Dienst Regelingen. Zij laat de controle echter over aan Productschap PVE, die op haar beurt vertrouwt op papieren, aangeleverd door de exporteur. De exporteur is verplicht te laten controleren en schakelt hiertoe zelf een controlebedrijf in, om de benodigde papieren te krijgen. Met andere woorden: de sector controleert zichzelf en de EU betaalt.

Deze misstanden zijn niet een op zichzelf staand feit. Ook uit andere inspecties blijkt dat de transportregels vaak met voeten getreden worden, ten nadele van de getransporteerde dieren. Zo werd eerder door de Animals? Angels onthuld dat bij het over-zwanger vervoeren van koeien van Nederland naar Griekenland 15 koeien overleden, dat 263 biggen gestikt waren tijdens een dergelijk transport, en was zeer recent nog in het nieuws dat Deense transportfirma?s systematisch varkens extreem verwaarlozen en mishandelen.

Voor meer informatie: [www.stichtingdierenrecht.nl]

En beelden: [www.varkensinnood.nl]

Deel dit artikel

Reacties

Onbekend
het leuke van het filmpje is dat aan het eind een pink te zien is met zo'n mooie natte neus!Dat zegt voor mij meer dan een dik rapport of iets dergelijks.
anonymous_602
Die temperatuur lijkt me geen probleem!. Ooit een verwarmde koeienstal gezien?

Volgens mij zit er idd watervoorziening op deze wagens. Alhoewel ik mij wel afvraag hoeveel ze meekunnen nemen aan water.

Daarbij ben ik van mening dat het in en uitladen van de dieren meer stress en trammelant met zich meebrengt dan het op de auto laten.
Onbekend
Ik zelf heb 2 jaar in het internationale veetransport gewerkt en als je de regels aan je laars lapt dan heb je als vervoerder geen werk meer.
Voor de water voorziening die werkt niet meer bij zulke temperaturen.
Maar vaak is er ook niet meer dan 500 a 600 liter water aanwezig.
Ikzelf heb veel varkens naar Spanje en Italie gereden en meestal 1000 a 1100 biggen op een vrachtauto en heel vaak geen dode dieren gehad.
Soms had je meer problemen binnen Nederland dan voor export.
Grasbaal
Maar als je koeien 5 dagen lang geen water geeft zijn ze toch dood??
Onbekend
Ja dat denk ik wel, maar hoe ze dat doen weet ik ook niet want het lijkt me toch een beetje lastig water geven.
Van die temperaturen hebben ze geen last en op dat filmpje reden ze ook netjes met een kant van de ventilatie luiken dicht. Er is ook een temperatuur meter die de temperatuur in de veewagen meet en laat zien in de cabine
Het kan zijn dat het water verwarmt is, en de watertank zit altijd op het kopschot dus achter de cabine.
Zo wordt het water al wat voorverwarmt. Maar ze moeten echt wel een paar keer vullen.
Onbekend
Als je zulke filmpjes ziet is het helemaal niet gek dat er mensen zijn die stemmen op de Partij voor de Dieren.
Deze drachtige vaarzen blijven gewoon dagen op de vrachtwagen staan met een minimale verzorging en zonder contole.
Deze vaarzen staan gewoon in hun eigen mest waar het voer maar op gegooid word en met min -15 water verstrekken dat mag je ook zelf invullen.

Alweer een negatief beeld waar wij als veehouders niks aan kunnen doen maar wel op aan worden gekeken.
Onbekend
Helemaal mee eens Diane wat je hier zegt.Precies hetzelfde als de consument die tegen bio-industrie is en toch batterij eieren koopt, voor scharrelvarken is en dit toch te duur vindt en maar gangbaar koopt. En hebben onze opa's en oma's 65 jaar geleden ook niet zoiets gehoord?. T draait allemaal om de Euro's. Als je er problemen mee hebt moet je niks meer voor Rusland export verkopen!
Onbekend
Dit is nog maar het begin van de elende voor deze dieren. Ik heb hier op 18-2 ook al wat over geschreven onder het bericht KWEEN. Het is een bodemloze (beer)put daar in Rusland. Er word daar met staatssteun gesmeten om qua zuivel meer zelfvoorzienend te worden maar er komt niet veel van terecht.
Onbekend
zo te horen ben jij daar al vaak geweest? of heb je het van via via ???
Nederlandse bedrijven zoals van de Wilaard groep, Trioliet e.d. zijn al enige jaren actief op de russische markt en leveren naast producten ook veel expertise. Als je long term uitgezonden wilt worden richting Rusland, dan is er vast nog wel iemand die iemand daarvoor zoekt.
Onbekend
Dat er buitenlandse bedrijven daar goede zaken doen zegt toch niets over hoe die russen zelf met hun vee en bedrijven om gaan. Ook al melken ze in een germania melkstal dan geeft dat geen garantie voor een goede melkproduktie. Het zegt toch genoeg dat als een colega cq vriend van onze veearts die daar gewerkt heeft telkens een aantal dagen op verschillende bedrijven verbleef dat er maar 5 koeien per dag stierven en als hij er niet was tot wel 50 koeien. Oorzaak varieerend van gebroken poot tot vergeten water te geven. Dan kan trioliet of wie dan ook er wel met expertise en mooie produkten leuke handel drijven want geld is er wel daar maar als die mensen er zelf niets van bakken of niet goed gemanaged worden dan is het je reinste kapitaal vernietiging. Er zullen heus wel goed draaiende bedrijven tussen zitten waar oa nederlandse avonturiers de boel runnen maar dat zijn spelden in een hooiberg.
Onbekend
ik ben d'r zelf ook in het verleden geweest en heb daar vreemde zaken gezien. Onlangs nog contact gehad met een short termer die voornamelijk les gaf in Rusland en hij zei dat er enorme progressie was in bedrijfsmanagement. Het klopt dat wanneer er een buitenlandse bedrijfsleider van 75.000 euro of meer loopt, dat de resultaten beter waren vergeleken met russische bedrijfsleiders, maar dit verbetert zich ook en dat is maar goed ook.

Je moet het gewoon een keer zien, ik ga in ieder geval een keer naar St Petersburg voor vakantie, lijkt me een mooie omgeving en je hebt daat mooie melkveebedrijven staan (horen zeggen).
Onbekend
zou best kunnen.

er is zoveel geld in Rusland,Dateenpaar 100 vaarzen in Nederland kopengeen enkele moeite is. Maardaarmee heb je je melktank nog niet vol....

Al geloof ik wel dat exporteurser ook ``management`` bijleveren.

Ben eigenlijk wel benieuwd op wat voor bedrijven die vaarzen komen. Ik heb er zelf de laatste jaren ook 20 vaarzen aan verkocht.
Grasbaal
Hier een video van de uitzending: [cgi.omroep.nl]
Onbekend
Vorig jaar ben ik in rusland geweest. De stal en de koeien stonden er perfect bij. Het mangement van deze bedrijven gaan met grote sprongen vooruit.Op de "nieuwe" bedrijven is de huisvesting van de koeien nog beter dan in Nederland. Kijk maar op de website van "Stoel engineering"project Agro galls en Detskoselsky. Deze stallen worden gebouwd door WopereisBV te doetinchem. Dit bedrijf is met veel projecten in Rusland bezig.
anonymous_602
Roelof van den Berg vond ik een helder verhaal houden in de uitzending.
Grasbaal
Hallo Dennis,

Bedankt voor je info, het was even speuren maar hier is de link rechtstreeks: [stoelengineering.nl]

Een zwager van me die bij een roldeurenbedrijf werkt mag elk jaar een paar keer naar www.brinky.com in Rusland. Daar zijn ze continu kippenschuren aan het bouwen. En bij elke stal die klaar is mogen zij daar de deuren plaatsen. Morgen gaat hij weer heen, ik geef hem mijn digitale foto/videotoestel mee zodat ik ook eens kan zien hoe het daar aan toe gaat.
Grasbaal
Hier een link naar de fotoreportage in Rusland afgelopen week gemaakt door mijn zwager: [www.mijnalbum.nl] te zien zijn oa overzicht gebouwen (mijn zwager is deurenmonteur dus veel deuren op de foto's), de broederij en slachterij. De stallen zijn niet toegankelijk voor bezoekers.......
Onbekend
Ik heb in de uitzending trouwens geen misstanden gezien, alleen wat beweringen van dierenactivisten.......... En daarbij een goeie uitleg waarom die koeien niet altijd tussentijds uitgeladen worden.

Als je als toerist ver met het vliegtuig reist dan is een tussenlanding trouwens geen rustpunt maar meer een energie vreter die bergen tijd kost.
Grasbaal
Op het Eenvandaag forum zijn wel eens veel meer reacties geweest over een onderwerp als dit:

geplaatst door: jac op zaterdag / datum: 21 Apr 2007

' Heb altijd met vee gewerkt, soms moet je hard zijn voor je zelf en de dieren ,maar niet extreem dat is nooit goed te praten.Maar ik kan me indenken dat de gewone burger daar moeite mee heeft .Dieren met gebreken mogen zo bijzo nooit geladen worden. '

geplaatst door: Marian Albers / datum: 21 Apr 2007

' Waarom transporten juist in het voorjaar en zomer moeten plaats vinden is mij een raadsel. Ik woonde 17 jaren in Nieuw Zeeland en weet dat daarvan dieren, vooral schapen, naar landen in het Midden Oosten werden verscheept. Velen kwamen er dood aan. Ze stonden stijf opeengepakt in torenhoge schepen. Vroeger werd alleen het bevroren vlees op koelschepen verscheept. Maar omdat de moslims zelf willen slachten werd aan dat verzoek voldaan. Geld was belangrijker dan het welzijn van de dieren. Het was echt gruwelijk om te zien hoe zo'n torenhoog schip vertrok, stijf volgepakt met schapen. Koeien, vooral die drachtig in het voorjaar zijn, moeten beslist niet aan zo'n lange reis worden blootgesteld. Naar Duitsland is ver genoeg voor ze, en ook al niet als ze drachtig zijn. Ik weet niet hoe bv. Friese koeien in het verleden overal in de wereld terecht zijn gekomen, hopenlijk niet in levende lijve getransporteerd. Varkens werden voor de slacht helemaal naar Italië vervoerd, om daar tot Parma ham te worden gemaakt, die later hier weer in de winkels te koop was. Varkens zullen in Italië ook wel aanwezig zijn, dus vervoer vanuit ons land geeft veel te veel stress en ellende voor de beesten. Als je in een land hebt gewoond waar het normaal is dat bv. schapen bijna iedere dag van het ene eind naar het andere over smalle wegen in veewagens worden vervoerd, en je ziet zo'n vrachtauto een hele tijd voor je eigen wagen rijden of, erger nog, op de ferry komen waar ze drie uur stil in de zon staan te bakken, geen dak boven hun hoofd en sommige schapen klimmen van stress bijna op elkaar om er uit te komen, dan zie je pas dat geld belangrijker is dan het welzijn van dieren. Het is vreselijk om te zien, de stank is enorm, maar dat merken wij er alleen van. Koeien behoren in de weilanden, of soms een tijd in de stal (in winter). Vervoer mag misschien in de herfst, maar in ruime wagens zodat ze ruimte hebben om te gaan liggen. Niet strak op elkaar. En NIET helemaal naar Rusland. Met sperma en donor eitjes kan er zelf wel gefokt worden en hoeven de koeien niet te lijden. '

Bron: [www.eenvandaag.nl]

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot rusland , varkens , lto , koeien , export , voer , dienst-regelingen , biggen , dieren , drinkwater en europese unie ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
19
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
37