Ontberingen zwangere Nederlandse koeien tijdens transport naar Rusland
<b>Persbericht
Een inspectie in opdracht van stichting Dier en Recht bracht aan het licht dat zwangere koeien -in strijd met de wet- vijf dagen aaneen werden vervoerd. Ze kregen geen water en geen rust, de temperaturen bedroegen soms 16 graden onder nul en de vrachtwagens waarmee ze van Nederland naar Rusland werden vervoerd waren onverwarmd. De exporteur ontvangt subsidie voor deze levende export naar buiten de Europese Unie. Controle voor verstrekking hiervan heeft het Ministerie overgelaten aan het Productschap PVE. De sector controleert zo zichzelf.
</b>
In de wet1 staat dat runderen tijdens een veetransport maximaal 29 uur vervoerd mogen worden. Daarna is er verplicht een rustpauze van 24 uur, waarbij de dieren uitgeladen moeten worden en voer en drinken moeten krijgen. Tijdens het transport mag de temperatuur niet lager dan 5 en niet hoger dan 30 graden zijn.
Er bestaan sterke vermoedens dat de Nederlandse exporteurs zich niet aan de wettelijke vervoerseisen houden. Om dit vermoeden te onderzoeken gaf Dier en Recht haar Duitse partnerorganisatie Animals? Angels opdracht een willekeurig transport te controleren. Vier vrachtwagens van Duitse vervoerder Spedition Hefter, elk volgeladen met twee verdiepingen zwangere Nederlandse koeien, werden gevolgd tot diep in Rusland.
Zoals zaterdag in het tv-programma EénVandaag uitgebreid te zien zal zijn, bleken de dieren meer dan 100 uur vervoerd te worden zonder water te krijgen of uitgeladen te worden. Gemeten temperaturen waren overdag al ver onder nul, ?s nachts soms wel -16 graden Celsius. Een blik in de vrachtwagens leerde dat de uitwerpselen van de koeien bevroren waren, en dat het plafond zo laag was dat de koeien nauwelijks rechtop konden staan.
Het controlepunt bij aankomst werd bemand door het controlebedrijf Controll Union uit Rotterdam. Deze controleerden alleen of de koeien nog leefden: per levend dier dat buiten de Europese Unie aankomt krijgt de exporteur namelijk +/- ?150 aan exportsubsidie en -restituties. Of tijdens het vervoer aan de wettelijke transporteisen was voldaan, werd niet gecontroleerd. Dit laatste is verplicht om in aanmerking te komen voor de subsidies.
Verantwoordelijk voor de subsidies is het Ministerie van LNV, Dienst Regelingen. Zij laat de controle echter over aan Productschap PVE, die op haar beurt vertrouwt op papieren, aangeleverd door de exporteur. De exporteur is verplicht te laten controleren en schakelt hiertoe zelf een controlebedrijf in, om de benodigde papieren te krijgen. Met andere woorden: de sector controleert zichzelf en de EU betaalt.
Deze misstanden zijn niet een op zichzelf staand feit. Ook uit andere inspecties blijkt dat de transportregels vaak met voeten getreden worden, ten nadele van de getransporteerde dieren. Zo werd eerder door de Animals? Angels onthuld dat bij het over-zwanger vervoeren van koeien van Nederland naar Griekenland 15 koeien overleden, dat 263 biggen gestikt waren tijdens een dergelijk transport, en was zeer recent nog in het nieuws dat Deense transportfirma?s systematisch varkens extreem verwaarlozen en mishandelen.
Voor meer informatie: [www.stichtingdierenrecht.nl]
En beelden: [www.varkensinnood.nl]
Deel dit artikel
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot rusland , varkens , lto , koeien , export , voer , dienst-regelingen , biggen , dieren , drinkwater en europese unie ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
Volgens mij zit er idd watervoorziening op deze wagens. Alhoewel ik mij wel afvraag hoeveel ze meekunnen nemen aan water.
Daarbij ben ik van mening dat het in en uitladen van de dieren meer stress en trammelant met zich meebrengt dan het op de auto laten.
Voor de water voorziening die werkt niet meer bij zulke temperaturen.
Maar vaak is er ook niet meer dan 500 a 600 liter water aanwezig.
Ikzelf heb veel varkens naar Spanje en Italie gereden en meestal 1000 a 1100 biggen op een vrachtauto en heel vaak geen dode dieren gehad.
Soms had je meer problemen binnen Nederland dan voor export.
Van die temperaturen hebben ze geen last en op dat filmpje reden ze ook netjes met een kant van de ventilatie luiken dicht. Er is ook een temperatuur meter die de temperatuur in de veewagen meet en laat zien in de cabine
Het kan zijn dat het water verwarmt is, en de watertank zit altijd op het kopschot dus achter de cabine.
Zo wordt het water al wat voorverwarmt. Maar ze moeten echt wel een paar keer vullen.
Deze drachtige vaarzen blijven gewoon dagen op de vrachtwagen staan met een minimale verzorging en zonder contole.
Deze vaarzen staan gewoon in hun eigen mest waar het voer maar op gegooid word en met min -15 water verstrekken dat mag je ook zelf invullen.
Alweer een negatief beeld waar wij als veehouders niks aan kunnen doen maar wel op aan worden gekeken.
Nederlandse bedrijven zoals van de Wilaard groep, Trioliet e.d. zijn al enige jaren actief op de russische markt en leveren naast producten ook veel expertise. Als je long term uitgezonden wilt worden richting Rusland, dan is er vast nog wel iemand die iemand daarvoor zoekt.
Je moet het gewoon een keer zien, ik ga in ieder geval een keer naar St Petersburg voor vakantie, lijkt me een mooie omgeving en je hebt daat mooie melkveebedrijven staan (horen zeggen).
er is zoveel geld in Rusland,Dateenpaar 100 vaarzen in Nederland kopengeen enkele moeite is. Maardaarmee heb je je melktank nog niet vol....
Al geloof ik wel dat exporteurser ook ``management`` bijleveren.
Ben eigenlijk wel benieuwd op wat voor bedrijven die vaarzen komen. Ik heb er zelf de laatste jaren ook 20 vaarzen aan verkocht.
Bedankt voor je info, het was even speuren maar hier is de link rechtstreeks: [stoelengineering.nl]
Een zwager van me die bij een roldeurenbedrijf werkt mag elk jaar een paar keer naar www.brinky.com in Rusland. Daar zijn ze continu kippenschuren aan het bouwen. En bij elke stal die klaar is mogen zij daar de deuren plaatsen. Morgen gaat hij weer heen, ik geef hem mijn digitale foto/videotoestel mee zodat ik ook eens kan zien hoe het daar aan toe gaat.
Als je als toerist ver met het vliegtuig reist dan is een tussenlanding trouwens geen rustpunt maar meer een energie vreter die bergen tijd kost.
geplaatst door: jac op zaterdag / datum: 21 Apr 2007
' Heb altijd met vee gewerkt, soms moet je hard zijn voor je zelf en de dieren ,maar niet extreem dat is nooit goed te praten.Maar ik kan me indenken dat de gewone burger daar moeite mee heeft .Dieren met gebreken mogen zo bijzo nooit geladen worden. '
geplaatst door: Marian Albers / datum: 21 Apr 2007
' Waarom transporten juist in het voorjaar en zomer moeten plaats vinden is mij een raadsel. Ik woonde 17 jaren in Nieuw Zeeland en weet dat daarvan dieren, vooral schapen, naar landen in het Midden Oosten werden verscheept. Velen kwamen er dood aan. Ze stonden stijf opeengepakt in torenhoge schepen. Vroeger werd alleen het bevroren vlees op koelschepen verscheept. Maar omdat de moslims zelf willen slachten werd aan dat verzoek voldaan. Geld was belangrijker dan het welzijn van de dieren. Het was echt gruwelijk om te zien hoe zo'n torenhoog schip vertrok, stijf volgepakt met schapen. Koeien, vooral die drachtig in het voorjaar zijn, moeten beslist niet aan zo'n lange reis worden blootgesteld. Naar Duitsland is ver genoeg voor ze, en ook al niet als ze drachtig zijn. Ik weet niet hoe bv. Friese koeien in het verleden overal in de wereld terecht zijn gekomen, hopenlijk niet in levende lijve getransporteerd. Varkens werden voor de slacht helemaal naar Italië vervoerd, om daar tot Parma ham te worden gemaakt, die later hier weer in de winkels te koop was. Varkens zullen in Italië ook wel aanwezig zijn, dus vervoer vanuit ons land geeft veel te veel stress en ellende voor de beesten. Als je in een land hebt gewoond waar het normaal is dat bv. schapen bijna iedere dag van het ene eind naar het andere over smalle wegen in veewagens worden vervoerd, en je ziet zo'n vrachtauto een hele tijd voor je eigen wagen rijden of, erger nog, op de ferry komen waar ze drie uur stil in de zon staan te bakken, geen dak boven hun hoofd en sommige schapen klimmen van stress bijna op elkaar om er uit te komen, dan zie je pas dat geld belangrijker is dan het welzijn van dieren. Het is vreselijk om te zien, de stank is enorm, maar dat merken wij er alleen van. Koeien behoren in de weilanden, of soms een tijd in de stal (in winter). Vervoer mag misschien in de herfst, maar in ruime wagens zodat ze ruimte hebben om te gaan liggen. Niet strak op elkaar. En NIET helemaal naar Rusland. Met sperma en donor eitjes kan er zelf wel gefokt worden en hoeven de koeien niet te lijden. '
Bron: [www.eenvandaag.nl]