Officiële Nederlandse noteringen per 03-06-2026

Deel dit artikel

Reacties

bio boer
Op naar de 65 cent 2e heft 2026 toch
Grünlandkuh
@bio boer blijven dromen...
Cowboy3
@Grünlandkuh Dat heeft hij met bio dit jaar gemiddeld wel ontvangen.
Ruben-Wind
@Cowboy3 onze fabriek betaald dit hele jaar al 66 voor bio bij 4v3.4e
+2
Grünlandkuh
@Cowboy3 dat weet ik wel, maar hij doelt op gangbaar omdat sommige dat hier hele tijd verkondigde, maar dat is gewoon ver weg die prijs voor gangbaar
bio boer
@Cowboy3 71 ,95 ex btw
Frans1
@bio boer melkaanvoer zakt bij onze fabriek al behoorlijk, grafiek laat een duikvlucht zien
stefan56breizh
@Frans1 In de week van 18 tot 24 mei in bretagne -7,2% Normandie -5%
in heel frankrijk -1,5%.
Ben wel benieuwd naar vorige week met die 30+graden, wat de melkaanvoer heeft gedaan.
Melktank chauffeur vertelde maandag avond dat in een ophaal ronde van zondag met 9 bedrijven normaal 25000L nu maar 17000L.
newholland6640
@bio boer

ik had zelf wel verwacht dat gangbaar al ruim boven de 50 zou zitten. hoop dat ie gauw weer stijgt.
+1
bio boer
@newholland6640 dat helpt onze melkprijs ook in benen te blijven
Claas 1986
Meestal als de olie duur is wordt melk ook duur.
JappieJo
@Claas 1986 onderhoud robot +4% ivm hard gestegen kosten...
@Weg
@JappieJo tja kostprijs verhogende luxe en mestafzet is iets waar de markt geen rekening mee houdt.
+2
robbies
@@Weg
Quote:
 kostprijs verhogende luxe

Gut gut, wat een vooroordeel
@Weg
@robbies is niet negatief bedoeld, maar jij denkt dat de markt er wel rekening mee houdt?
+2
robbies
@@Weg de markt houdt nergens rekening mee. Wij zijn degenen die aan moeten passen, maar ook robots kunnen je daarbij helpen. Moet je alleen wel willen zien. Tenzij jij graag zelf 21x per week in de melkstal staat, of familie hebt rondlopen die het gratis overpakt, durf ik de stelling wel aan dat robots geen kostprijsverhogende luxe zijn
@Weg
@robbies die benoem ik geeneens, maar had het beter in z'n algemeenheid kunnen plaatsen maar het prikt wel schijnbaar
+2
robbies
@@Weg je reageert toch echt op Jappie zijn reactie over gestegen kosten bij onderhoud.
bio boer
@robbies als robots niet kunnen houden er van zelf wel boeren op

Maar maak je geen zorgen robots geven maar verwaarloosbare kost prijs verhoging de spreiding is zo enorm in kostprijs in melkveehouderij dat het al veel eerder knijpt ergens
bio boer
@JappieJo wanneer komen er zzp robot onderhoud monteurs ?
JappieJo
@bio boer geen idee zal wel weer beschermde markt zijn
bio boer
@JappieJo ze mogen jou niet onthouden van onderdelen
Kars
@bio boer voor melkmachine heb ik er nu een ZZP er. Kan ook doormeten ideaal. Paar honderd euro en klaar weer.
Robot monteurs zijn laptop monteurs zei ie. Voor sleutelen zijn ze te lam.
Ook dat is mijn ervaring. Melkmachine kunnen ze niet uitlezen dat snappen ze niet die laptop monteurs. Toen bij dealer monteur met pensioen ging, ging onderhoud van goedkoop en goed, naar duur en slecht. Die jeugd kan niet sleutelen.
+5
bio boer
@Kars nou ze zijn bij mij nog nooit met laptop bij de robot geweest is toch gereedschap kist
+5
pieta
@Kars Wat kan jij toch zwammen man. Ik werk al jaren met melkrobots en de monteurs gebruiken geen computers. Die hebben gewoon een gereedschapskist waarmee ze de robot maken. Ik denk zelfs dat ze meer monteur zijn dan de jongens van de melkstal.
+2
Greetje
@bio boer prijs opgevraagd bij Happy Farmer voor compressor. Willen het onderhoud ook wel verzorgen, maar dan moest je de oude wel repareren en standby hebben staan. Komen niet 's nachts.. heb weer gewoon bij Lely gekocht
bio boer
@Greetje simpele werkplaats compressor zou ook kunnen in de nacht en feestdagen maar dan zit er geen droger op

Maar zou ook gewoon bij lely kopen denk ik
Braboboer
@Greetje

Heb de compressor bij de plaatselijke lmb gekocht zowel aanschaf als onderhoud veel goedkoper dan bij Lely. De oude is opgelapt en hebben we als noodcompressor, dan ben je ook binnen een half uur weer aan het melken. 1 keer nodig gehad vorig jaar.
Putjeschepperr
@bio boer weet jij een dozijn jeugd open te trekken die met handen werkt?
bio boer
@Putjeschepperr kan mij zo voorstellen dat je 10 of 20 jaar in dienst bent geweest denk ga voor mij zelf robots onderhouden desnoods de oudere a3 / a4 dan zit je niet met garantie of zo
t60402
@bio boer zie maar aan alle onderdelen te komen. Markt is zo afgeschermd dat het alleen via lely of laval kan
bio boer
@t60402 besteld de boer toch de onderdelen dubbel koopt de zzper de 2e 😬 op geven moment krijg je wel verzameling

Als boer mag ik volgens mij wel alles bestellen en zelf monteren hoe langer ik robot heb hoe vaker ik alle storingen zelf begin te doen wonen genoeg monteurs in de buurt die ik zo op bel voor onderdelen haal ik die bij hun thuis op of brengen het even snel of 1 die ergens in de buurt bezig is want herenveen is mij te ver

Zijn ook boeren die voeren onderhoud zelf uit dat doe ik weer niet als zo nu en dan keer monteur de robot ziet is wel goed vooral als keer vak man is
JappieJo
@bio boer ja en dan elke dag/nacht storing dienst draaien dan ga je er op achteruit. Voor mestrobot zijn ze er wel dat is ook niet zo spannend als die dag niet draait
manneke
@bio boer kan zeker alleen als die t niet ge maakt krijgt hoeft lely snachts en in t weekend niet te komen bij jou omdat je geen contract hebt. Hier zat er een vorig jaar gestopt lely kreeg er 80 robots bij. Werden allemaal gekeurd en bij gewerkt tegen duur tarief voor ze contract kregen. T zal natuurlijk zo ongeveer altijd goed gaan maar je zou maar is de pech hebben dat ze vrijdagavond stoppen met melken en t niet gemaakt word.
bio boer
@manneke hoe werkt dat dan met boeren die het onderhoudt zelf willen doen en bijvoorbeeld lely alleen vragen voor moeilijke storingen dan komen ze toch ook bij zo boer alleen is tarief wat hoger

Een goede zzper mag van mij periodieke onderhoud wel doen of ik nou zelf doe medewerker of zzper zie niet zo veel verschil
manneke
@bio boer dat kan maar als je de abonnement kosten niet betaald hoeven ze wettelijk alleen op kantoor tijden te komen. Personeel is grootste uitdaging vanwege de weekend nacht diensten dus veel verloop. Als dan ook nog de helft vd klanten alleen voor moeilijke dingen belt of weekend en snachts omdat ze dan geen onderdelen kunnen ophalen is t zo over met elke robot leverancier. T is een beetje geven en nemen. Er zijn er die t risico nemen maar als je pech hebt kost t meer dan een jaar contact bij lely
bio boer
@manneke zat vooral te denken aan onderhoud de echte storingen wel via lely

Meeste kleine storingingen / gebrekjes kun je wel op door draaien

Bij het robot onderhoud heb ik altijd wel lijstje met andere zaken waar ze ook even naar moeten kijken
Braboboer
Quote @bio boer:
echte storingen wel via lely

Dat wil Lely niet, als je geen onderhoudscontract hebt komen ze alleen op werkdagen tussen 8 en 5 voor storingen.
bio boer
@Braboboer hoe doen boeren dat dan die het onderhoud zelf willen doen of zijn die er niet meer

Ik heb hier al 2 geen monteur gehad voor acute storing
robbies
Quote Reactie van @bio boer:
hoe doen boeren dat dan die het onderhoud zelf willen doen of zijn die er niet meer

daar kun je echt niet veel mee besparen is mijn ervaring. Wanneer je het goedkoopste servicecontract hebt, dan betaal je de uren al mee. Het laatste jaar kwamen de onderhoudsbeurten niet boven de 1000 euro uit in totaal voor 3 robots. alleen wat kleine onderdelen vervangen en de uren waren al betaald.

edit: ik heb het net ff uitgeteld. exclusief contractkosten en verbruiksmiddelen lagen de kosten voor onderhoud en storingen hier op dik 3.000 euro inclusief btw.
+2
manneke
@bio boer denk dat dat moeilijk word grootste probleem bij t personeel is de storingen en diensten. Als he lang doordraait met kleine storing vakt ie natuurlijk net stil nachts in t weekend. Hier zijn ze jaar of 5 geleden over gestapt op zoveel mogelijk klanten in master contract zetten. Gevolg robots beter bij gehouden sneller dingen vervangen omdat boer niet eerst moet denken of ie t niet te duur vind. Dus minder storingen in nacht en weekend. Ons oude compressor bedrijf was al zo ver als je geen onderhoud deed als ze belden of dingen niet verving als hun t aangaven kwamen ze nacht en weekenden niet meer voor dat onderdeel. Maar je kunt t gewoon ff paar jaar uittesten
bio boer
@manneke klopt hou er ook van robot die goed is bij gehouden daarom bij onderhoudt ook lijstje met wat na geleken moet worden van mij maar dat kan goede zzper ook maar kan ook rate beunhaas zijn natuurlijk lely wil die controle houden ook met berichten dat de robots waardeloos zijn
+1
Braboboer
Quote @bio boer:
kan mij zo voorstellen dat je 10 of 20 jaar in dienst bent geweest denk ga voor mij zelf robots onderhouden

In Brabant zaten er 2 die dat deden a3’s en a4’s. 1 is gestopt omdat je 24/7 klaar moet staan ook met storingen. De ander is nog wel actief die zijn met meerdere mensen.
t60402
@JappieJo hier was het juist veel goedkoper doordat ze geen onderhoud doen. ofwel veel te laat.
richard-de-wolff
@t60402 hoorde dat Jappie z'n dealer als enigste bij is
JappieJo
@richard-de-wolff dat zou best kunnen maar dan is het treurig gesteld met de rest.. Tank onderhoud was trouwens ook maar 3 maand te laat
JappieJo
@t60402 weet niet of dat per saldo goedkoper is...
kaas
@t60402 ja en wel het jaar abb normaal per jaar berekenen.ik eis dat ze dan ook elke 365 dgn 1 x komen zo niet kort ik ze met de % die ze te laat zijn
+1
kaas
@JappieJo schandalig mooi zo doir gaan ,zorgen dat je onderdelen in voorrad hebt en zelf zoveel mogelijk doen

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
49
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
2.810