Flevoland - Voorzitter Veiligheidsregio: 'Denk na over eigen branden bij natuurvuur'
Veiligheidsregio's en de landelijke overheid moeten nadenken hoe grote natuurbranden in het land het best bestreden kunnen worden, wanneer de regio's zelf geconfronteerd worden met branden. Dat zegt voorzitter van Veiligheidsregio Flevoland, Hein van der Loo. Onlangs waren er op verschillende plekken in het land zeer grote natuurbranden. Ook vanuit Flevoland rukte de brandweer om bijstand te verlenen. "Terwijl dit allemaal speelde in die bosrijke gebieden hadden we een grote brand op Urk, een grote brand in Emmeloord én in Almere was een heel grote brand bij een fietsenzaak op een bedrijventerrein", zegt Van der Loo. 'Beschikbare capaciteit intensief en volledig ingezet'Ondanks de verhoogde druk in Flevoland en de gelijktijdige inzet elders in het land is het de brandweer gelukt om de branden in Flevoland aan te pakken, stelt de voorzitter. Maar de gebeurtenissen laten ook zien "dat onze organisatie serieus onder druk komt te staan bij een samenloop van grote incidenten. De combinatie van langdurige bovenregionale bijstand, verhoogde paraatheid én meerdere grote branden in de eigen regio betekent dat de beschikbare capaciteit intensief en volledig wordt ingezet", schrijft Van der Loo in een brief aan de zes gemeenteraden en colleges van burgemeester en wethouders in Flevoland. Hij blijft in gesprek met de regionale partners en de landelijke overheid over dit onderwerp. "Want we voorzien dat deze situaties in de toekomst vaker voorkomen dan in het verleden", zegt hij.
Deel dit artikel