Wat staat de boeren te wachten? 'Wat via het geruchtencircuit naar buiten komt is niet blij makend'

Landbouwminister Jaimi van Essen werkt aan een pakket dat Nederland van het stikstofslot moet halen. Daarbij is het beruchte stikstofkaartje weer uit een Haagse la gehaald. Ingenieur en mede-auteur van het rapport ‘De Nederlandse stikstofcrisis: van verwarring naar verbinding’, Wouter de Heij, sprak met de landbouwminister over dit rapport. De Heij is het fundamenteel oneens met de huidige aanpak, waarbij boeren en industrie Nederland gedwongen zouden moeten verlaten.

Deel dit artikel

Reacties

+4
de hoef
WE GAAN DE STRAAT WEER OP@HANS VAN BERGEN
bio boer
@de hoef jij blijft altijd kalm toch
Zal wel los lopen

Laten ons niet gek maken toch
de hoef
@bio boer hoor je hans nog wel eens dan?
+1
bio boer
@de hoef nee ga bijna missen om weer eens in de grond geboord te worden 😇
Kruising
@de hoef is al maanden niet meer hier actief volgens mij
+1
aldert
@Kruising Het is ook van liever lee een gebed zonder einde dat hele stikstof gedoe.....
+3
Kruising
@aldert is t ook, denk dat ik wel de laatste generatie ben hier en dan maak je je niet zo druk maar voor mensen met n opvolger is t hier wel enorm frustrerend geworden de laatste jaren
+1
hip
@Kruising Onteigening in laagjes
+29
Framos
@de hoef
Quote:
hoor je hans nog wel eens dan?

Het zijn de omhoog gepijpte, sandaal dragende, knolselderij knagende bestuurlijke stinkhippies die met hun slinkse linkse stalinistische methoden het bezit van hardwerkende burgers proberen te ontfutselen waarbij ze zich beschermd weten onder de paraplu van nietsontziende zich in hun rijkdom wentelende d66 rechters uit rijkeluis families waarvan er dus echt werkelijk niemand maar dan ook écht niemand ooit serieus ook maar één enkele keer een poot heeft uitgestoken om zijn of haar geld op een eerlijke manier te verdienen
de hoef
@Framos klopt
hans-hans
@de hoef ik weet nu niet of framos , hans bergen na doet , of dat die het zelf zo vind
Grove den
@hans-hans Hans van Bergen is geëmigreerd naar Duitsland en schrijft nu onder de naam Framos.
+2
Framos
@hans-hans Het was meer als ode aan Hans van Bergen bedoeld 🙂Geschreven door een fan. Ik kan het ook, maar meestal houd ik me in 😇Ik mis Hans zijn bijdragen wel degelijk.
+1
overstekend wild
@Framos dan had je hoofdletters mogen gebruiken 😉
pieta
@de hoef Zal ie de moed opgegeven hebben? Wellicht dat @Cowboy3 het weet.
Cowboy3
@pieta Sinds half december afwezig hier, zoals ik begrepen heb is zijn account hier verwijderd.
robbies
@Cowboy3 zelf verwijderd of heeft Co weer eens ingegrepen?
hans-hans
@robbies volgens mij was het een beetje zo , 1 prikker ging een beetje lopen sarren /klieren
en als dat een tijdje gebeurde , dan ging Hans Bergen er goed tegen in , en dan ging de prikker bij co uit huilen en werd het bericht verwijderd ,
en daar was die op en duur zat van (spuug zat )
ik weet natuurlijk niet of mijn analyse goed is , want ik weet net zo veel als jullie
-Mf-ih
de hoef
Quote Reactie van @hans-hans:
1 prikker ging een beetje lopen sarren /klieren

hij gaf zijn bek nogal eens een duw
+1
arie.j
Quote Reactie van @de hoef:
hij gaf zijn bek nogal eens een duw

Er is ook een normale versie van hem
boerderij.nl/auteur/hans-van-bergen/
Hij kreeg het zeker genoeg van gek doen..
+1
weurding
@arie.j dus als je een column in boerderij schrijft ga je door voor normaal? Daar kunnen we over debatteren....☺️
+1
Cowboy3
@robbies Kun je zelf het account verwijderen dan ?
bio boer
@Cowboy3 volgens mij is zijn account er nog wel

prikkebord.nl/user/54874/
Cowboy3
@bio boer Ja, deze kwam ik ook nog tegen 😄
prikkebord.nl/user/24079/
pieta
@Cowboy3 Oké, weet je ook waarom?
+1
Cowboy3
@pieta Nee, moet je denk toch een ander vragen.
de hoef
@Cowboy3 jij miste hem maanden geleden al ja
+1
Cowboy3
@de hoef Mis nie veel, kan makkelijk zonder 😉
+3
Cowboy3
@de hoef Heb hier @Nevergiveup ook al maanden niet meer voorbij zien komen.
+4
Weidezicht
@Cowboy3 inderdaad. Erg jammer. Kon zijn mening wel waarderen. Uiteindelijk wordt het wel een erg klein clubje hier.
Maar nevergiveup, mocht je nog meelezen, een levensteken kunnen we waarderen.
de hoef
@Cowboy3 was me nog niet opgevallen
+2
GJKlaassen
Het klinkt misschien naïef...

Ze hebben haast omdat Jetten dat wil voordat ie weer thuis zit....

Maar het zou toch ook wel heel bijzonder zijn als ons jochie Van Essen de stikstofcrisis zowel financieel als juridisch in 3 maand kan oplossen wat vorige kabinetten niet is gelukt....
+10
Twentsch Land
@GJKlaassen

Vorige kabinet had alleen maar tegenwerking .

Dit minderheidskabinet gaat op dit dossier slagen, alle steun van GroenLinks PvdA , en dat is al overlegt voordat dit kabinet begon.

Velen zien het nog niet en denken het loopt wel weer los en er komt niks van.

Deze worden binnenkort geconfronteerd met een vervelende verassing.
+2
GJKlaassen
@Twentsch Land ik begrijp je van A tot Z hoor. Dat heb ik zelf allemaal ook wel bedacht. Dus daar geen discussie over.

Maar een meerderheid in de kamer betekent nog niet dat het plan met name juridisch haalbaar is. Vd Wal had ook grote plannen met stoppersregelingen etc. Toch hadden ze er niet goed genoeg over nagedacht waardoor veel aanmeldingen zijn ingetrokken.
Twentsch Land
@GJKlaassen

Juridisch is waarschijnlijk wel haalbaar, elk bedrijf krijgt een doelstelling, de een meer dan de ander, daar wordt geld voor beschikbaar gesteld op verschillende vlakken.
+3
GJKlaassen
@Twentsch Land ze kunnen nog steeds niet aan tonen dat jouw koeien een negatief effect hebben op een bepaald plantje in een bepaald n2000 gebied....
bio boer
@GJKlaassen nee maar zullen wel zeggen dat alle emissie bij draag aan de ammoniak lucht concentraties
+4
GJKlaassen
@bio boer ik kan ook zeggen dat jij bijdraagt aan het gevaar op de Nederlandse wegen.... dus alleen jij moet je auto 20% laten begrenzen.
Grove den
@bio boer Dat ze dat zeggen betekent nog niet dat het ook zo is....
Op Foodlog een hele discussie over de bossen op de Ginkelse hei. "Door te hoge stikstofdepositie" ligt daar een dik pak afgevallen naalden die niet meer verteren. pH van de bodem is 2,5. Mezen breken hun botten door kalk tekort. Op deze casus in het Nederlandse stikstofbeleid mede gebaseerd .
+2
Grove den
@Grove den In Canada staan esdoornbossen waar afgevallen blad vroeger ook niet verteerde. Daardoor kiemden er ook geen andere planten en bleef het esdoornbos. Vroeger waren er ook geen wormen in canada. Inmiddels zijn er wel wormen in Canada en is het afgevallen blad in no time verteerd. Daardoor groeien er nu ook allerlei andere planten in de esdoornbossen. Zelfde probleem als op de Ginkelse hei, heeft niks met stikstof te maken.
+6
Grove den
@Grove den Het verhaal van stikstofdepositie leeft alleen in Nederland en Vlaanderen. In de rest van de wereld bestaat het probleem niet.
Stikstofdepositie wordt misbruikt om de veestapel op te ruimen.
Grove den
@Grove den In de tweede kamer onlangs presentatie rapport de Heij, Zom en de Vries. Waarschuwde Wim de Vries: het kan wel 100 jaar duren eer je de resultaten van lagere stikstofdepositie ziet 🤔🙄😡
bio boer
@Grove den dat is niet waar ook in canada geven ze subsidies op bemesters om stikstof emissie te verlagen ook in vele andere (eu) landen wordt de bemester gestimuleerd/verplicht noorwegen frankrijk duitsland denemarken zij landen die ik weet
Maar ook Denemarken heeft beleid op stikstof emissie door het aanzuren van mest

Nederland heeft hoge veedichtheid hoge mens dichtheid veel economische activiteit
veel versnipperde super schrale stikstof gevoelige habitat types dat maakt een geweldige combinatie
bio boer
@bio boer in deze landen is ook allemaal ammoniakemissie beleid

Quote:
Ja. Nederland is zeker niet het enige land met beleid op ammoniakuitstoot uit de landbouw.

Binnen de EU hebben alle lidstaten te maken met nationale ammoniakreductiedoelen via de NEC-richtlijn (National Emission Ceilings). Landen moeten maatregelen nemen om ammoniakemissies uit mest, stallen en bemesting te verminderen.

Landen met specifiek en relatief streng ammoniakbeleid zijn onder andere:

* Nederland
* Denemarken
* Duitsland
* België
* Ierland
* Verenigd Koninkrijk (heeft na Brexit eigen regels behouden)
* Frankrijk
* Zwitserland

Veel voorkomende maatregelen zijn:

* emissiearme mestaanwending (sleufinjectie, zodenbemesting);
* afdekken van mestopslagen;
* emissiearme staltechnieken;
* beperkingen op ureumkunstmest;
* eisen aan vergunningen voor grote veehouderijen.

Wat Nederland bijzonder maakt, is niet dat er ammoniakbeleid bestaat, maar dat:

1. de veedichtheid zeer hoog is;
2. de ammoniakuitstoot per hectare tot de hoogste van Europa behoort;
3. veel beschermde Natura 2000-gebieden dicht bij landbouwgebieden liggen.
weurding
@bio boer nummer 3 houdt gewoon in, er liggen veel n2000 gebieden dichtbij landbouwgronden, n2000 is later ontstaan dan landbouw
bio boer
@weurding er is ook veel woeste gronden omgezet in intensief landbouw nu als ik de verhalen moet geloven de laatste stukjes zijn allemaal beschermde natuur 2000 geworden
+1
RSIB
@bio boer heel Nederland is gecultiveerd.
Van het Natura 2000 gebied de âlde Feanen weet ik dat daar de koeien in het hele gebied liepen ( incl. boerderijen) Veel ging over het water.
Nu er geen koeien meer lopen is er een probleem, hoe krom kan het zijn.
bio boer
@RSIB is dat ook niet de reden dat ze zeiden er moet strikte natuur bescherming komen want eu legt alles in cultuur wat in cultuur kan en er blijft geen natuur en bio diversiteit tijd over
Nederland is daar wel heel ver in gegaan zelfs de meest schrale en meest natte veen moeras en zeeën zagen we wel mogelijkheden in er landbouw te kunnen drijven

Die discussie voeren we nu ook met zuidAmerika dat ze niet al oerwoud kappen voor landbouw grond zij zeggen jullie zijn geen haar beter maar deden dat wat eerder en veel erger dan ons daar hebben ze ook best punt
+1
Greetje
@bio boer zeker, waar ik woon is rond het jaar 900 alle bos al gekapt om heide van te maken. In feite kapt de mens uiteindelijk alle bos op aarde. Proces is al 1000+ jaar aan de gang
Grove den
@bio boer Ik noemde Canada omdat daar hetzelfde biologische verschijnsel voorkwam als op de Ginkelse hei: een niet verterende strooisel laag. Een van de Foodlogdeskundigen stelde voor ureum te strooien......
Het beperken van emissies gebeurt vooral uit zuinigheid: men wil geen verlies van N.
Het saneren van veehouderij om zo stikstofdepositie via de lucht te voorkomen zie ik alleen in Nederland. Op Schiermonnikoog is een proef gedaan door melkvee te halveren: haalde niks uit en toch gaat men stug door 🤦
ted9
@GJKlaassen Jij mag aantonen dat dat niet zo is.
GJKlaassen
@ted9 we zijn op voorhand allemaal crimineel.

Echter zijn er wellicht wel meer rapporten in ons voordeel dan nadeel. Alleen wil DH dat niet zien.
+1
Weidezicht
@Twentsch Land ik kan het zo niet terug vinden, maar dit is ook door mij en anderen al eerder aa getipt idd..dit dossier pakken ze als eerste, omdat ze daar makkelijk meerderheid voor krijgen, als de vvd en cda schijnheilig blijven, en als ze dit dan "opgelost" hebben zijn ze de held van NL en krijgen ze gemakkelijker steun voor andere onderwerpen. De boeren worden het kind van de rekening. En dit is hooguit te stoppen als we cda en vvd kunnen overtuigen dat het steunen van deze plannen overeenkomt met landverraad.
+1
Kruising
@Twentsch Land denk dat de fosfaat rechten daarom ook zo duur zijn, maar ook n groot risico, kans bestaat dat je ze dadelijk wel op de plank hebt liggen maar niet kan benutten
Twentsch Land
@Kruising

Dat is idd de grote vraag

Ik heb er nog geen antwoord op

Kun je aan de normen voldoen door rechten op de plank te leggen en dus niet benutten …. Dan worden ze nog veel duurder.

Of is daar niet echt wat mee te doen want dicht bij de natuur komt minder vee en dus in dat geval meer rechten op de markt wat de prijs zal doen dalen.
GJKlaassen
@Twentsch Land
Of moet je intensieve of extensieve rechten hebben. Met andere woorden, zorg je dat je nu maximaal melk per recht hebt, of koop je extra? Is bij een intensieve straks meer ammoniak per recht beschikbaar of niet?
Twentsch Land
@GJKlaassen

Een fosfaatrecht gekoppeld aan liters melk verwacht ik niet, het zal dan eerder gekoppeld worden aan ureum.
GJKlaassen
@Twentsch Land ze willen fosfaatrecht aan emissie koppelen. Je krijgt dus een peildatum. Als je dan een hoge emissie hebt per fosfaatrecht of een lage, kan dat misschien wel gevolgen hebben voor toekomstige rechten.
+1
Twentsch Land
@GJKlaassen

Dat denk ik niet, elk bedrijf krijgt een opgave wordt gezegd.

Het kan dus ook aan elk fosfaatrecht eenzelfde emissie krijgen.

Welke datum wordt genomen voor het aantal fosfaatrechten is niet bekend maar kan maar zo de dag van aankondiging zijn.
bio boer
@GJKlaassen dat denk ik niet dan zouden voorlopers benadeeld worden denk dat de verschillen vooral af gaat hangen van de locatie
ted9
@GJKlaassen Ze gaan uit van 2019. Onze vakbladen lopen de boel weer op te naaien voor hun adverteerders.
GJKlaassen
@ted9 2019 las ik ook al ergens. Gecorrigeerd voor aankoop en verkoop
+1
KOC1981
@GJKlaassen 2019 gecorrigeerd voor aan en verkoop is dat niet hetzelfde als zeggen, je huidige hoeveelheid fosfaatrechten?
producent
@KOC1981
En hoe doen ze dat met mesttabel 4, wordt allemaal niet overzichtelijker. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling.
Edvof
@GJKlaassen dan krijg je de zelfde taferelen als met de betalingsrechten destijds. De een heeft dan fosfaat rechten met X emmissie factor en de ander met Y.
Ik snap niet dat ze de emmissie niet koppelen aan tabel 6. Daar hangen de fosfaatrechten ook aan. Kolom erbij en klaar, Gekoppeld aan fosfaatrechten blaast de de luchtbel alleen maar verder op.
+1
duitser
Veel lawaai, gebeurt niets. Gewoon doorgaan
Twentsch Land
@duitser

Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar verwacht het niet.
duitser
@Twentsch Land tot nu toe niets gebeurt en wil dat kereltje oet Losser de boel lostrekken?
+2
Twentsch Land
@duitser

Tot nu toe niks gebeurd

Ze zijn momenteel de messen aan het slijpen en hebben dat kereltje uit Losser genomen de ezel die het mag gaan verkondigen.
duitser
@Twentsch Land
Quote:
Ze zijn momenteel de messen aan het slijpen

De boeren de trekkers aan het tanken...

Wil het nog zien wat ze juridisch doordrukken kunnen.
+1
royale
@Twentsch Land als maar een deel waar is van wat uitgelekt is, dan gaat een groot deel van Twente, maar ook hier in de omgeving aan het infuus van de overheid. extensiveren en verslaafd raken aan subsidies, tot dat deze ooit stopgezet worden. Het is wel duidelijk dat het huishoudboekje van het kabinet een grote ramp is en nog grotere ramp wordt. Deze gaan de 4 jaar niet uitzitten. Wij zitten gelukkig meer dan 5km van de natura af en zien voorlopig de waarde van ons bedrijf alleen maar verder stijgen en met deze ontwikkelingen wordt de melk alleen maar schaarser en duurder. Als ik jong was, dan boekte ik een enkeltje buitenland.
+2
Twentsch Land
@royale

als maar een deel waar is van wat uitgelekt is, dan gaat een groot deel van Twente, maar ook hier in de omgeving aan het infuus van de overheid. extensiveren en verslaafd raken aan subsidies, tot dat deze ooit stopgezet worden. Het is wel duidelijk dat het huishoudboekje van het kabinet een grote ramp is en nog grotere ramp wordt.

Denk dat je het goed ziet.
+1
Kars
@royale ze hoeven 4 jaar niet uit te zitten.. voor D66 is veehouderij slopen enigste wat hun doel is.
Weidezicht
@Weidezicht deze minister zorgt wel dat je snel dicht op een n2000 gebied zit. Sneller dan je denkt.
Weidezicht
@Weidezicht Lees het uitgebreide persbericht van NPHD hier.

Nog een gebied wat dan weer aangewezen is als nationaal park.
Gaat allemaal moeiteloos door.
hip
@Weidezicht Onteigening in laagjes
+1
jan 10
Links en rechts wat gezien wat de gevolgen zijn met 1000 mtr zone rond natura 2000 gebieden,hele veehouderij gebieden worden weggevaagd,hier in lopik langs de lek gaat het over minstens 10 tallen melkveehouderij bedrijven die gewoon niet meer verder kunnen,ze weten gewoon niet wat hun boven het hoofd hangt.Ze moeten of stoppen ,verplaatsen ,en op z,n minst heel veel mest extra afvoeren.
Daar is westbroek zelfs nog nix bij.
+1
Kars
@jan 10 verplaatsen... Waar is nog plek.
+2
jan 10
Quote Reactie van @Kars:
verplaatsen... Waar is nog plek.


In nl heb je nix meer te zoeken.
Hooibaaltje
@jan 10 Waar gaan we naar toe met ons allen?
Natuurlijk wel beetje blijven prikken hier en de boel wat opstoken😜
+3
weurding
+3
Spuit11
@weurding Met pachtgrond uitgifte precies hetzelfde bij Prolander. Het is of familie, of ze zijn lid van hetzelfde kerkgenootschap. Maar van de streken van "bemiddeling/makelaar" uit Lutjegast, stroman van Prolander, lusten de honden al helemaal geen brood
+6
Puddingboer
@Spuit11 Ik had mij ingeschreven op een hoek en de regel van prolander is dat een boer die het dichts bij zit voorkeur heeft dat was ik of 1 andere. Nu heeft een boer 3 dorpen verderop het waarvan zijn broer bij de provincie werkt.
+2
weurding
@Puddingboer precies dat, en bio heeft zo zijn voorkeur... maar nee ,friends first
Kars
@Puddingboer zo is hier gemeente die verhuurt ook grond afstand telt ook mee. Heeft een melkveehouder op 40/50 km afstand verscheidene percelen. Denk succes daar verdien je geen klote aan.
Hooibaaltje
@Kars En maar racen met de trekker .
Inderdaad geen kloten waard.
Kars
@Hooibaaltje 1 perceeltje kon je niet op bieden mbt prijs. Was punten en afstand. Heeft die boer het ook nog. Dat ie er blij mee is. Vind alleen onbeschoft dat ze iemand die 10 dorpen verder woont zoiets toebedelen.
Hooibaaltje
@Kars vriendjespolitiek zeker
+1
@Weg
@Hooibaaltje die komen er meer in de toekomst
+1
de hoef
Quote Reactie van @Kars:
op 40/50 km afstand verscheidene percelen. Denk succes daar verdien je geen klote aan.

hoezo verdien je daar niks aan,
heb je nog meer te huur wij zoeken nog grond
bio boer
@de hoef stond nog 80 ha tekoop toch bij jou 😬
de hoef
@bio boer nog wel meer ook,
maar dat gaat hier niet met zulke grote stappen
was laatst inschrijven hier tegen over vanaf 125000 niemand ingeschreven
t60402
@de hoef hier vliegen ze er als gekken op
de hoef
@t60402 dat was hier even ervoor ook, is nu wat rustiger
+1
bio boer
@de hoef ow de verkopers hebben hoger in de bol dan de kopers dan is hier nog niet zo gek
pieta
@bio boer Hier in de buurt was grond ingeschreven. Gedeelte (beste stuk) werd 15 euro ingeschreven en de rest iets van 13 euro. Gedeelte van 15 is verkocht rest ging gewoon niet door. Moest hetzelfde opbrengen.
manneke
@pieta hier laatste 3 percelen met inschrijven 17.5 euro. Waren niet heel groot geloof iets van 5 ha samen. Geen actieve boer of kweker gekocht maar groot bedrijf en particuliere. Ook wat percelen onderhands verkocht prijs daarvan niet gehoord. Word wel heel gek zo voor bijna niemand meer te doen.
Noorderling
@bio boer
een koper is genoeg.
Windmolens, zonneparken, industrie, box 3 veranderingen, kunt net geluk hebben als verkoper dat iemand wat moet en wil.

Maar wat @manneke zegt maakt wel uit, op 3-5ha is overbieden omdat je het wilt hebben heel ander geld dan op een boerderij van 50hectare.
t60402
@Noorderling 5 ha a 17,5. ben je ook weer hele poos tam
+3
Frans1
@t60402 gaat zo van de rc lees ik hier altijd. Dus geen punt
Frans1
@Noorderling
Quote:
Maar wat @manneke zegt maakt wel uit, op 3-5ha is overbieden omdat je het wilt hebben heel ander geld

Gewoon van de rc zeker?
Noorderling
@Frans1
als de bank tot marktprijs wil gaan en jij doet er nog anderhalfeuro uit de buffer, RC of rood staan bij op kan dat een keuze zijn. Uiteindelijk kost het die grond over een paar jaar toch dat geld, als dat je bedrijf meer waard maakt zou ik me in kunnen denken dat je verder gaat dan dat het een perceel op afstand is waarbij de koop wenselijk is, maar er ook wel weer vergelijkbare of misschien zelfs betere kansen komen.

Wat dan ieder zijn oorlogskas is kun je niet bepalen, maar die zal vorig najaar wel groter zijn geweest dan komend najaar. Dat is dan het geluk van de koper.
Maar dat kun je niet voor een ander invullen wat voor tegen en meevallers op een ieder zijn pad komt of wat er nog meer speelt mbt vastgoed, obligaties, crypto en noem het maar op.
+3
Frans1
@Noorderling dan is het nog 160k/ha financieren, x5 = 8 ton bij mij. Dat draagt niet direkt bij aan de winstgevendheid, hoe positief je het ook wilt benaderen.
Noorderling
@Frans1
Het gaat niet om de winst in de toekomst, maar uit het verleden die ingezet wordt om een hoger bedrag neer te leggen voor de koopsom/inschrijving met wel of geen voorwaarden.

Er is dan altijd wel iemand die wat meer kan dan een ander en tering naar de nering zet of juist die luxepositie heeft. Niet iedereen melkt een gemiddeld aantal koeien met een gemiddeld resultaat. Hoe een ander het wel verdient heb ik geen inzicht in en dat hoeft ook niet.
+4
pieta
@Noorderling Je hoeft het voor een ander niet te weten maar als je zonder bijzondere neveninkomsten een hectare of 10 gaat kopen voor dit soort prijzen ben je vrij snel door je financieringsruimte heen.
Noorderling
@pieta

Half uurtje verderop zit Wijnand Pon te boeren, die had hier vroeger best heel veel bedrijven in de regio die hij verpachte.
Het is niet dat hij alles koopt wat los en vast zit, maar dat hij zijn geld op krijgt gaan we denk ik ook niet meemaken. Zo zijn er nog wel meer ondernemers die eens een boerderij kopen voor hunzelf of familie.
Bent maar zo iemand nodig in de buurt en het hele sentiment kan omslaan.
+3
Framos
@pieta Ook als bovengemiddeld groot melkveebedrijf kun je zulke absurde grondprijzen niet rond rekenen. 5 hectare zet geen zoden aan de dijk en koop je er 50 heb je precies dezelfde problemen als degene die er 5 koopt.
+1
Frans1
@Noorderling idd. Bij overname voor 20k overnemen, dan kun je gauw meer dan een ander, want daar komt het door. Je kunt het zo mooi vertellen als je wilt, maar kopen voor 160k/ha doe je niet zo vaak, dan zit je zo klem
bio boer
@Frans1 het draagt de eerste 10 jaar idd niet veel bij daarna wel
Je betaald die 8 ton van die andere grond die wel winstgevend is dat zelfde kunstje herhaal je na 5 of 10 jaar weer zo werkt dat hier
En als even kan betalen we idd al klein deel van de koop som bij overname

Daarom leef ik ook in de veronderstelling dat melkveehouders elders bakken geld verdienen waar de grondlasten lager zijn
Frans1
@bio boer En hoe verwerf je die? Oh ja😉
bio boer
@Frans1 je doelt op overname ook in mkb is schenking nodig ook in andere Europese landen Frankrijk heeft vast ook wel een of andere regeling

We moeten er maar gewoon beste van maken grond prijs ga ik niet verander ik moet emigreren of niet groeien
+1
Frans1
@bio boer
Quote:
We moeten er maar gewoon beste van maken grond prijs ga ik niet verander

Helemaal mee eens. Geef alleen wat tegengas over hoe jij en Noorderling er over denken. Die financieringsruimte komt ergens vandaan, en dat is niet het verdienmodel op die ha's voor deze prijzen.
Frans1
@Noorderling hoeveel eigen grond heb jij?
Noorderling
@Frans1
genoeg.
Het is niet dat ik het overal zo neer klap, maar het is wat er gebeurt, er is veel meer dan een paar koeien die melk vlees en mest maken.

Heb er al veel langer mee te dealen door industrie, windmolens, zonneparken, goed akkerbouwrendement afgelopen 10jaar, dan is het accepteren of emigreren. Ik kan mij echt niet wat toe eigenen omdat ik een benadeeld melkveehouder ben van gemiddelde omvang. Is hier afgelopen 10-15jaar wel een 1000hectare te koop geweest binnen 5 kilometer. De illusie alles te moeten en kunnen kopen heb ik al lang laten varen.

Hebben een mooie kavel en wat er bij komt is mooi meegenomen wanneer dat past.
bio boer
@Frans1 is dat ook niet zo met nieuwe stal dat het door het gehele geheel gedragen wordt niet door alleen de omzet die er bij komt

En grond schrijft daar bij niet af dat is na x aantal jaar niet aan vervanging toe
+1
Frans1
@bio boer
Quote:
is dat ook niet zo met nieuwe stal dat het door het gehele geheel gedragen wordt

Die zat er ook nog aan te komen toch? ́komt niet op een miljoen meer of minder aan zo te horen bij de Noorderlingen💪
Maar ik kan niet in jouw en Noorderling zijn boeken kijken.
Snap wel wat je bedoelt, maar het wordt steeds schever, en het totaal komt steeds meer onder druk door en voor steeds minder.
Kruising
@Frans1 rendement van je euro zal in Frankrijk in ieder geval hoger liggen, je moet alleen wel als gezin allemaal zien zitten
Frans1
@Kruising Daar gaat het me niet om, maar hoe er gesproken wordt, ff 8 ton financieren voor 5 ha, en dan doen alsof het niks is, dat is gewoon niet zo. 8 ton financiering erbij is vlot 80 ct/kg melk extra financiering, en dat voor maar 5 ha
+1
Braboboer
@Frans1

Is het rekensommetje mest afzetten en voer aankopen snel gemaakt 😎
Erco
@Frans1 kan je tochb5 koeien incl. Jongvee meer houden. 😉
weurding
@Frans1 noorderlingen..... uitgeven is t nogal wat, ontvangen komt t idd niet op 1 of meer aan😁
Noorderling
@weurding
als je over al je hectares 2 ton meer of minder oogst gaat het over absoluut evenveel tonnen als 2hectare meer of minder. Dat is simpelweg niet te begroten en val je niet van om. Kan wel mooi meegenomen zijn.
wat impact kan hebben is bijvoorbeeld derogatieverlies over al je hectares keer een dikke prijs. Dat heeft impact.
weurding
@Noorderling eeeehhhh, jaa? Wat kan ik met zo'n opmerking, gaat heel ergens anders over dan wat ik bedoel, wij maken ons niet zo druk meer hier
Noorderling
@weurding
Je stelt dat opbrengsten er niet toe doen.
Het gaat toch om kosten/baten en investeringslast en dat de baten op een miljoen of dit geval 8ton wat iemand riep investeren inmiddels zo relatief klein is dat dat geen deuk in een pakje boter slaat.

Dat druk maken heeft helemaal geen zin, alleen heeft het ook geen zin om als @Frans1 je eigen hebben en kunnen te spiegelen op een ander. En ook niet dat enkel schenking van enkele miljoenen nodig is om een stap te kunnen zetten. Er spelen hele andere krachten rondagrarische grond.

nog een voorbeeld: zit hier ook in de buurt met eigendom en huurgrond.
nos.nl/nieuwsuur/artikel/…
nog wat woningen welke je kunt huren van dezelfde eigenaar: eemshavenverhuur.nl/nieuw/woningen-te-huur/

Kan hun windmolens elke dag zien draaien, met het idee dat elk rondje een euro is, heb ik niet de illusie dat ik de grondprijs ga zetten ook nooit gehad. Als zo iemand perse wat wil heeft diegene ietsje meer slagkracht dan jan modaal met een paar koeien.
Frans1
@Noorderling Als ik jou steeds beluister moet jij grootgrondbezitter zijn,dat kan niet anders
weurding
@Noorderling ik stel dat opbrengsten er niet toe doen? Waar dan? Je verward een uitspraak van een ander, ik zei alleen dat een miljoen of meer ontvangen makkelijker is dan uitgeven cq lenen, lees t maar na, ik reageerde op deze uitspraak:

komt niet op een miljoen meer of minder aan zo te horen bij de Noorderlingen💪
Frans1
@Noorderling
Quote:
alleen heeft het ook geen zin om als @Frans1 je eigen hebben en kunnen te spiegelen op een ander. En

Dat klopt,schrijf ook dat ik niet in jullie boeken kan kijken toch?😉maar om overal maar een kleinigheidje van te maken terwijl je stiekem toch wel weet dat dat niet zo is heeft dat ook niet😉
Noorderling
@Frans1
als het voor een ander een kleinigheidje is maakt het niet zoveel uit wat ik er van vind.
Grote geld regeert, wij doen ons best, rommelen wat door en met een beetje geluk gunning kun je ook een keer wat. We hebben het bedrijf zo mooi in balans en prima wisselgeld voor genoeg zekerheid met voer en mest.
Heeft die gekte en schaarste ook wel weer voordelen omdat ruilen veel voordeliger is dan kopen, voor zowel akkerbouwer als veehouder. 1:3 pootgoed 4 ton neerleggen voor 1hectare extra aardappelen is ook niet rond te rekenen.

Alles gaat hier in de regio per inschrijving, mede omdat 1 "gek" voldoende is.
Wordt wel gauw inzichtelijk welke krachtenvelden er spelen.
Stukje verderop is een windpark gekomen aantal jaar geleden, krijgen meer dan een halve ton bijgeschreven per januari, als je dan 2 windmolens in je land hebt giert in die regio de grondprijs omhoog, zware klei en veen worden dan opeens zavelprijzen voor betaalt, niet omdat het saldo van de grond opeens zo geweldig is. Als je net pech hebt en er geen stip op jouw kavel is geplot heb je wel na te kijken of moet meegaan met de gekte op de een of andere manier. Kunnen je buren ruim een miljoen extra financieren. Is het maar net wat er te koop komt, maar ook dat heeft niets meer met rendement op landbouwgrond.
Kruising
@Noorderling klopt, rendement is helemaal weg. Hier was ook kavel te koop met inschrijving, is 150000/ha voor geboden door n natuurorganisatie, is ze niet gegund en nu weer verhuurd aan akkerbouwer. Zet wel weer de prijs gigantisch omhoog in dit gebied waar 10 jaar geleden 50000/ha de norm was
Kars
@Kruising dus is zonering methode 1 om groep veehouders op te ruimen. Methode 2 grondgebondenheid, grond is veel te duur om extensief melkvee op te houden.
Maar krimp is niet het doel, maar kan wel uitwerking zijn van de maatregelen.
+5
Frans1
@Noorderling heel verhaal.
Je begint vanuit je eigen perspektief, dat er zo ff 8 ton gefinanciert wordt voor 5 ha, dat deed je af als peanuts, en nu zijn het ineens de investeerders waar je tegenop moet bieden, krachten die spelen, enz. Daar heb ik het helemaal niet over gehad. Die 8 ton is gigantisch veel voor zo'n klein stapje. Is voor een gemiddelde boer 80 ct financiering er bij. Nou heb jij een hekel aà gemiddeldén, maar hoe je het wendt of keert, de hele grondmarkt in nl wotdt steeds speculatiever, het gaay enkrl nog maar om evt waardestijging, want rendabele teelten voor dergelijke financieringslasten zijn er bijna niet meer.
Eigenlijk best een zorgelijke ontwikkeling, behalve voor degenen zonder opvolger
Farmerbn
@Frans1 precies. Overheden die de grondprijs opjagen drukken indirect ook het melkvee het land uit. Misschien toeval maar het kan ook zomaar beleid zijn ( van de lange termijn planners op de ministeries). Nederland is inderdaad een ideaal land om de boel te verkopen en elders je geluk te krijgen.
weurding
@Frans1 in principe is ten tijde van quotering ook alleen de stoppende veehouder positief uit die strijd gekomen, geldt ook voor P rechten overigens, 4 gulden voor een liter melkrechten was ook discutabel😉
+1
Framos
@weurding Dat is niet waar. Quotum aankopen was de perfecte manier om economisch verantwoord aan de blauwe envelop te ontkomen. In één jaar afschrijven.
bio boer
@Frans1 aan de andere kant als niet in grond zit gaat wel in fosfaat rechten zitten zo zijn de nederlanders 😇🙈
Noorderling
@Frans1
een ding scheelt, je hoeft niet te kopen.
Nu trek je het weer uit zijn verband, ik zeg niet dat het weinig geld is, voor de prijszetters is het dat niet. Maar ook in de baten maak je niet noemenswaardig verschil of je daar 4 of 6ha voor terug krijgt. En dan gaat het nog om kadastrale maten met wel of geen bomen, sloten, singels, greppels, incourante hoeken.
Dan is het weer en opbrengst/kwaliteit een veel grotere factor.

zolang huidige fosfaatprijzen en mestprijzen nog kunnen zal er nog wat wat mogelijk zijn.
Is ook niet rond te rekenen. Geld zal wel vreselijk broeien op de RC.
Kars
@bio boer dat laatste is betrekking van jezelf? Jouw grond prijzen zijn de helft van hier.
bio boer
@Kars dat denk je niet laatste wat ik kocht zit korter bij jullie dan je denkt
manneke
@Noorderling heb erbij gezet de kopers waren alle niet actief in de landbouw. Alleen als dit de nieuwe marktprijs word/is ligt de melkveehouderij er sowieso uit overal in onze omgeving zeker als den haag grondgebonden heid ook nog verplicht maakt.
Noorderling
@manneke
We leggen het sowieso af tegen onbeperkt belastinggeld.
Provincie natuur, havenschap, Tennet koopt zelfs al grond voor natuurcompensatie, defensie.
Komt er nog ergens een wind of zonnepark met wat vreemde kapitaalinjectie.
1ton op 1januari bijgeschreven krijgen kun je ook heel wat rente en aflossing van betalen.

Dan nog een keer een particulier of ondernemer buiten de landbouw die meedoen.
Dat staat volledig los van de melk, eieren of gewasopbrengsten. Mooi als iets nog lukt, maar het daarvan willen winnen valt niet mee. Dat een buurman die beter of anders boert meer kan heb ik dan wat makkelijker vrede mee dan oneerlijke concurrentie waarbij je belastingen enkel toenemen en je die ongein eigenlijk zelf nog bekostigd.
sorry
@weurding wie is gerard g ?
pieta
@sorry In de context van het landelijk gebied in Noord-Nederland wordt de naam Gerard G. genoemd in verband met gevoelige onteigenings- en landinrichtingsdossiers in de regio Grootegast/Lucaswolde. Hij werkt als taxateur, adviseur of bemiddelaar en is door de provinciale uitvoeringsorganisatie Prolander ingeschakeld in het kader van waterberging en natuurontwikkeling (Natuurnetwerk Nederland).Wat speelt er in deze regio?De casus Lucaswolde: Gerard G. figureert in publieke discussies—onder meer aangezwengeld door actiegroepen als Farmers Defence Force—als uitvoerend persoon namens Prolander, dat in opdracht van de provincie Groningen gronden verwerft of onteigent.Rol van Prolander: Dit is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor landelijk gebied van de provincies Groningen en Drenthe. Zij begeleiden processen rondom natuurbehoud en waterberging, wat soms leidt tot conflicten met agrarische belangen.

Bron AI. Ik denk als je nog wat langer zoekt op internet dat er nog wel meer naar boven komt. Dat mag je zelf doen.
+1
pipo
Niet op de zaken vooruit lopen. Het beste wat we nu als sector kunnen doen is de gelederen sluiten!
Frans1
Waar is @matt gebleven🫣
+6
matt
@Frans1 op de keukenstoel 😀
Frans1
Greetje
Maar wat is er nu feitelijk gelekt? GVE norm? N uitstoot gekoppeld aan P rechten? Zones rond natura 2000? Als dit het voorproefje is. 😬
bio boer
@Greetje is niet genoeg dan 😬
Jannus
Quote Reactie van @Greetje:
Zones rond natura 2000?

Begin van de uitbreiding van goedkope gronden van de toekomst
BoerJ
Altijd zijn het weer de boeren ,echt ziek wordt je ervan. Hopen op SGP Forum Markusouwer en BBB .
+6
Frans1
@BoerJ de realiteit is dat de groep mensen die zich verbonden voelt met de agrarische sector steeds kleiner wordt, en in een democratie wordt er dan door anderen over je beslist, die niks met jou en jouw ideeen op heeft
+4
Grove den
@Frans1 De publieke opinie wordt ook bewust een bepaalde kant op gestuurd. Geen vee houden en industrieel voedsel eten.
verwijderd
Noorderling
Quote Reactie van @Frans1:
en dat is niet het verdienmodel op die ha's voor deze prijzen.

dat is ook nooit zo geweest, anders was er ook wel meer gekocht, geld is elke keer toch weer op.
En als ik het kan, kan een ander het vast ook. maar niet alles hoeft gefinancierd te worden van melk en vlees en 100% bij de bank. Spelen nog wel meer krachten.
hypotheekboer
Wordt wel erg makkelijk gesproken over grondprijzen boven de ton. Tijdje terug met een bankman gesproken. Die gaf aan dat bepaalde delen van zijn werkgebied volgefinancierd zitten. Dan mocht er niet teveel ineens te koop komen
Frans1
Reactie's staan niet goed onder elkaar, en er is ook een reactie van mij verwijdert?

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot boeren , nederland , stikstofslot en jaimi van essen ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
159
DEELNEMERS
44
WEERGAVES
10.259