Prijs fosfaatrechten krijgt plotselinge extra impuls

De prijs van kooprechten fosfaat is de laatste week plotseling snel omhoog gegaan. Een hele harde aanleiding lijkt er niet te zijn, maar veel kopers schijnen zich zorgen te maken over ingrijpen in de markt.

Deel dit artikel

Reacties

@Weg
Ingrijpen in de markt ; denk echt fosfaat toekomst bestendiger is🤔
+2
cjw73
@@Weg nou dat ingrijpen in de markt doet de handel. Die proberen hun vakantiegeld veilig te stellen.
+1
Deutzrijder
@cjw73
Dit is een trucje van de handelaren.
Ze halen all aanbod eraf , paar dagen later in delen er weer op.
Mooi prijsopdrijvend effect
Fries boertje
@Deutzrijder wat is voor hun het voordeel van een hoge prijs. Bij een lage prijs wordt er meer handel gedaan. Wat hun dus ook meer oplevert
royale
@Fries boertje voor een makelaar maakt het niet veel uit, maar voor een handelaar wel!
+3
robbies
@Fries boertje handelaren kopen in voor een prijs, zonder verkoop vastgelegd te hebben. Vorig jaar nog een topic over geweest van een handelaar die niet over de brug kwam
Henry1
@Fries boertje ik denk dat boeren in een markt die stijgt ook zenuwachtiger worden en sneller de knoop doorhakken?
HansBa
@Henry1 hoorde gister ook dat er juist boeren waren die juist grotere hoeveelheden verkochten. Kan speculatie zijn en later goedkoper terug kopen of weten ze meer , dat de rechten vervallen, en er wat anders voor terug komt..
+1
Twentsch Land
@HansBa


Fosfaatrechten verdwijnen niet de komende jaren.
HansBa
@Twentsch Land verwacht het ook niet maar als er een overgang komt naar een ander systeem is het snel gebeurt met de prijs.
Twentsch Land
@HansBa

Ja dat kan,

Ik ben er zelf nog niet uit, indien je aan een doelstelling kunt voldoen door 5 of 10 procent van de rechten onbenut op de plank te leggen kunnen ze ook nog veel duurder worden.
HansBa
@Twentsch Land misschien als je nu minder rechten(per ha)hebt krijg je wel een lagere doelstelling..
+1
Twentsch Land
@HansBa

Ook dat kan, hoe dichter bij grondgebonden hoe kleiner de opgave
Noorderling
@HansBa
dan loop je niet heel hard binnen met lease van bijna 100euro en 30% afroming op de verkoop.
2jaar lease en geld is op. Of dat laatste is al aan de hand.
HansBa
@Noorderling je weet niet wat de prijs doet na bekend making van de N plannen.
labella
Quote Reactie van @HansBa:
je weet niet wat de prijs doet na bekend making van de N plannen

Ik wil wel een voorspelling doen 😆
cjw73
@labella hangt compleet af van hoe ze het de boeren onmogelijk willen maken. Bij rechten opkoop loopt de prijs op, maar andere vormen van reductie doet de prijs dalen.
+1
hans1980
@labella gemiddelde boer is straks hypotheek vrij enkel na verkoop fosfaatrechten bizar...
royale
@hans1980 tot dat de blauwe envelop komt!
hans1980
@royale niet omdat je gewoon kunt blijven akkerbouwen
+5
royale
@hans1980 dus jij hoeft geen IB of VPB te betalen over de boekwinst op de verkoop van fosfaatrechten en maar gebruikt wel de gehele opbrengst om je leningen af te betalen? Die kan ik niet volgen!
bio boer
@hans1980 wordt wel 30 % afgeroomd dus kan 70% verkopen dan kom ik hier nog niet of helft van de schuld dan ook nog belasting betalen
hans1980
@bio boer bioboeren kunnen wel dubbele schulden dragen dan gangbare
+1
bio boer
@hans1980 per kg melk wat meer maar per ha licht kort bij elkaar

Denk meer verschil tussen extensief en intensief

Maar toen voer sado zo gunstig was molk intensief extensief er weer vierkant uit natuurlijk
Claas 1986
Wordt er ook wat verkocht?
bio boer
Belasting heeft hier ook net de btw weer uitbetaald 😇
HansBa
@bio boer 1ste kwartaal niets verdiend?🙈
bio boer
@HansBa volgens mij nog wel alle kosten zijn bijna 21% en in komsten 9%

Als je 2 ton inkomsten hebt met 9%

Wn 1,5 ton kosten met 21%

Heb je 50k winst maar krijgt ook 13.500 btw terug

Rente en aflossing is vrij van btw
Maar glb is ook btw vrij
HansBa
@bio boer daar heb je gelijk in maar sinds verkoop vee ook 21% is wordt het verschil rap kleiner.
@Weg
@bio boer btw terug moet je wel iets aparts doen? , ruim 5k overgemaakt
bio boer
@@Weg ik krijg altijd tussen 20 en 30 k terug

Zelf bij de kippen komt nog wat terug terwijl we daar best goed verdienen
+1
t60402
Quote Reactie van @bio boer:
ik krijg altijd tussen 20 en 30 k terug

bijzonder bergen rente en aflossing betalen en btw terug krijgen
de hoef
@t60402 leg effe uit, krijg hier ook meestal terug
+1
t60402
@de hoef komt omdat jij niks verdient. 😜
bio boer
@t60402 leef op glb anlb zit geen btw op 😆 zijn beide uitbetaald en uitgegeven in q1
t60402
@bio boer je vergeet ganzen schade en vogeltjes land 😁
bio boer
@t60402 anlb is vogeltjes land
Ganzen schade is ook btw vrij idd naar niet uitbetaald in q1 dat bedrag verschild wat is maar net welke taxateur je hebt is al aantal jaar magerder dan we gewend waren

Glb is altijd nog meeste geld
Koeienfokker
@bio boer hoeveelheid ontvangen btw die je terug moet betalen is wel een grove benadering van je winstgevendheid, verbaast me wel dat jullie met lage kosten extensieve bedrijfsvoering in eerste kwartaal btw terugkrijgen
bio boer
@Koeienfokker zal door verschelende
factoren komen

Inkomsten zonder btw als glb anlb gewasschade vergoeding

Aandeel van de omzet wat je voor eigen prive gebruikt zit geen btw op
hier draait groot aandeel van de omzet op de arbeid van personeel waar wel 21 % btw zit

Ook heb je in de boeken nog wel eens geldstromen gaan via maatschappen en persoonlijke ondernemingen waar bij vergoedingen voor inbreng wordt gerakend en btw op zit

Zo ik hier boven al zij
Quote:
volgens mij nog wel alle kosten zijn bijna 21% en in komsten 9%

Als je 2 ton inkomsten hebt met 9%

Wn 1,5 ton kosten met 21%

Heb je 50k winst maar krijgt ook 13.500 btw terug

Rente en aflossing is vrij van btw
Maar glb is ook btw vrij


Dat betekend zeker 2 ton liquiditeit toename per jaar wat voor belasting privé rente en aflossing beschikbaar is
Ook komen daar nog btw vrije inkomsten bij
+3
de hoef
@t60402 niks verdienen en toch krijgen dat is wel leuk
ik denk degene die moeten bijbetalen aan btw, bezig zijn om niet meer te investeren in hun bedrijf en graag veel belasting betalen
t60402
@de hoef Dat valt best wel mee. Maar jij houdt vliegwiel op topsnelheid. zijn genoeg bedrijven die aantal koeien wel best vinden. En over dat belasting betalen laat boekhouder over jouw winst en verliesrekening eens een aangifte inkomsten belasting berekenen allsof het een eenmanszaak is. kakel je ook wel anders.
Daarnaast heb jij ook niet stil gezeten met je stap naar nieuwe bedrijf. wil je dat beetje aflossen moet je ook 2 ton per jaar aflossen. en nog flinke slok rente dat zijn ook geen btw uitgave. of heb je een gedeelte ergens anders onder gebracht?
bio boer
@t60402 je gaat ook geen geld oppotten toch

Als 200 k ontvangt kwa omzet ex btw 9% is 18 k btw bij 9%

Dan kun je 85.714 euro kosten maken met 21% in kwartaal om 18.000 euro aan btw te moeten betalen en per saldo op nul te komen blijft er 114.286 euro over
Dan zou dus meer dan de helft van je inkomsten naar de bank gaan

Dus als melk 60 cent is 30 cent rente en aflossing belasting ?

Zo gek gaat niet bij ons en hebben we per jaar ook nog 10 cent inkomsten wat btw vrij is maar vee verkoop en kuil verkoop is weer 21%
t60402
Quote Reactie van @bio boer:
Dus als melk 60 cent is 30 cent rente en aflossing belasting ?

je vergeet nog een berg.

rente
aflossing
woz
waterschapsbelasting
verzekeringen
ao verzekering
inkomsten belasting
pacht
kosten prive

allemaal btw vrij
bio boer
@t60402 belasting noem ik toch
casev2
@de hoef
Quote:
ik denk degene die moeten bijbetalen aan btw, bezig zijn om niet meer te investeren in hun bedrijf en graag veel belasting betalen

Daar hebben jullie nog weinig last van geloof ik 😅
Erco
@casev2 lijkt op iets voor jezelf willen goedpraten. De ene keer betaal je iets btw en de andere x vang je wat terug. Kan je weinig uit concluderen.
bio boer
@Erco volgens mij ook zelf bij pluimvee krijgen we terug gemiddeld maar de verdiensten zijn daar goed en wordt minder geïnvesteerd daar is ook meer geld omzet dan bij melkvee
Johannushoeve cv
@bio boer je moet bij aflevering van kippen toch ook 21% btw ontvangen?
+1
mhhe24
@de hoef of ze draaien gewoon met een veel beter saldo........
de hoef
Quote Reactie van @mhhe24:
veel beter saldo.......

dat zal ongetwijfeld .
+1
mhhe24
@de hoef wil ermee zeggen, dat btw teruggave niks zegt over de bedrijfsvoering
+3
de hoef
@mhhe24 zo te horen hier boven, kan iedereen hier zien hoe een ander presteerd
mhhe24
@de hoef daar lijkt het op
+2
t60402
Quote Reactie van @de hoef:
o te horen hier boven, kan iedereen hier zien hoe een ander presteerd

aldus onderstaande reactie van de hoef

ik denk degene die moeten bijbetalen aan btw, bezig zijn om niet meer te investeren in hun bedrijf en graag veel belasting betalen
Erco
@t60402 beetje tegenstrijdig haha
+4
de hoef
Quote Reactie van @Erco:
tegenstrijdig

als je hier niet prikkeld kom je nergens achter
en is dit prikkebord alleen nog een klaagzang van 80 procent van de prikkers
Erco
@de hoef zo is t
de hoef
@t60402 investeerd of presteerd is een groot verschil
maar 1/0 voor jou
+1
@Weg
@de hoef heeft wel een punt, aan de voorkant betaal je belasting, maar bij ggb groei komt dat achteraf versterkt weer terug.
Henry1
@de hoef maar als je maximaal wilt aflossen dan ontkom je er toch bijna niet aan? Zowel btw als belasting betalen?
+1
de hoef
Quote Reactie van @Henry1:
maximaal wilt aflossen

waarom zou je maximaal aflossen , er zijn in een bedrijf toch altijd nog meer investeringen dan alleen de bank aflossen
of heb jij je bedrijf helemaal op orde ?
jvt
@de hoef jij investeert veel wa. Krijg je daarvan veel btw terug. Hier is t ook wel eens betalen geweest
mlkvhoudr
@de hoef ik ook maar laatste kwartaal moest ik bijbetalen
HansBa
@@Weg zonder investering is het hier ook telk kwartaal betalen.
+2
@Weg
@HansBa precies hier net zo, omzetbelasting als verdienmodel is nieuw voor mij
bio boer
@@Weg btw is saldo altijd 0
Bauernopfer
@bio boer hier in dld moest ik in de btw regeling vanwege overschrijden grens 6ton omzet. Maar omdat we pachter zijn en goed verdienen maar niet groot investeren kan meestal betalen. Daarbij komt ink belasting, en vooruit betaling ink belasting van 25 en 26. Dan kan het geld wel op hoor
+1
HansBa
@Bauernopfer tel de btw en IB maar is bij elkaar op dan is belasting zo langzamerhand de grootste kosten post.
In NL worden alle aftrek posten weg bezuinigd of flink vermindert.
+1
@Weg
@HansBa inderdaad zorgelijk, toch blij dat we altijd enigzins ggb gegroeid zijn. Intensiveren kan altijd nog.
+1
Bauernopfer
@HansBa dat klopt. Had er al wel een siloplaat of opslag van kunmen bouwen maar wachten tot het eigendom is
+3
matt
Eerste jaar zonder derogatie, la la melkprijs dreigende onheil uitden haag en de fosfaatrechten duurder als ooit.
De toekomst laat zich ooit moeilijk voorspellen.
de hoef
@matt op links en door
+1
matt
@de hoef uit de bocht vliegen.
bio boer
@matt al vast vooraardje aanleggen voor we generiek gekort worden 😇
Erco
@bio boer laat die paar honderd nog maar mooi op de plank liggen. Ggb gaan ze toch niet korten?🤞🏻
BertK
Wat door overheid opgekocht wordt, komt niet op de markt, vorig jaar veel stoppers.
bio boer
@BertK waar zijn die koeien gebleven vast niet bij de slager hoe wel die niet slechter betaald voor de meeste koeien
BertK
@bio boer veel boeren minder jongvee ivm mest en fosfaatrechten dus die vinden wel een plekje. Stoppers vaak al wat aan het minderen voordat het zover is. Gemiddelde koe gaat 3 lijsten mee dus zonder vervanging in een jaar een derde kwijt.
royale
@BertK ik heb het idee dat iedereen meer jongvee aanhoudt na de blauwtong, om weer op peil te komen en om niet te veel aan het dokteren te zijn.
Melkboer16
@bio boer die koeien van de stoppers zijn bij de boeren die getroffen zijn door Blauwtong terecht gekomen.
Er zijn veel koeien gesneuveld in en als gevolg van de blauwtongperiode
+1
Melkboer16
De handel is heel erg dun. Gebruiksvee blijft duur en er wordt flink gemolken.
Jarenlang druk gemaakt om genoeg P-rechten te hebben maar blijkbaar is het gebruikelijk om het er op te wagen.
Ga ik nu ook maar eens doen en mocht er gekort worden zien we dat ook wel weer.
Kan me er niet meer druk om maken
ted9
@Melkboer16 Gebruiksvee duur? Wat noem jij duur?
Melkboer16
@ted9 wat noem jij duur dan??
Als je goede koeien over hebt brengen ze altijd 500-1000 € meer op als slacht koeien
ted9
@Melkboer16 Jij roept dat gebruiksvee duur is. Noem eens prijzen dan.
Greetje
@Melkboer16 wordt toch wel meer gehandhaafd hoor ik van collega's. Denk een belangrijke reden voor de prijsstijging.
+4
BertK
@Greetje Terecht dat er gehandhaafd wordt, anders kan je de regel of wet beter afschaffen.
matt
@BertK dat is de taak van de overheid, regels opstellen die ze vervolgens ook kunnen handhaven.
Op deze manier krijgen we, straks weer een generieke korting eroverheen.
Omdat ze er niet in slagen,zijn eigen bedachte regelgeving te handhaven.
En worden de boeren weer, tegen elkaar opgezet.
Maar dat is misschien wel de bedoeling.
royale
We hebben direct in januari fosfaatrechten gekocht. Het melkt lekker en we gaan een klasse omhoog, daarnaast ook meer jongvee. En als we te veel hebben, verleasen we aan het eind vh jaar en kopen we 0% weer terug. Uiteindelijk ook weer wat afschrijving erbij wat erg welkom is.
BoerJ
Had verwacht zakken net boven 100 euro. Komt nog hoop ik.
+4
labella
Quote Reactie van @BoerJ:
Had verwacht zakken net boven 100 euro. Komt nog hoop ik

De kans dat ze stijgen naar 300 is een stuk groter.
Kars
@BoerJ totaal niet transparant die handel.
Derksen
@Kars inderdaad staat 3.400 kg op, dit is ongeveer 80 koeien zonder jongvee. Aanbod 3.400 kg is verdeeld over 9 handelaren. Conclusie: er staat maar een klein gedeelte van het aanbod online>prijsopdrijvend.
BoerJ
Was vorige week op koemarkt wel meer aanbod vaarzen. Weet geen prijzen.
+1
Erco
@BoerJ hier net 6 verkocht(gaan nog weg) ca 2 maand voor afkalven tussen 2200-2250 per stuk. Had gehoopt dat ze weer naar het niveau van vorig jaar zouden gaan
Frans1
@Erco das geen 1000 euro meer dan slachtvee. Stieren die ik tot nu toe afgeleverd heb dit jaar van ruim 23 mnd zaten zon beetje op hetzelfde geld.
Dat is toch goed geld voor relatief weinig arbeid vergeleken met melkvee
Erco
@Frans1 slachtvee ving ik ook veel meer idd. 2700-2800 op zelfde leeftijd . Jongvee van melkvee vraagt weinig meer arbeid dan het vleesvee. Alleen je hebt minder fosfaatproductie en geen fosfaatrechten nodig bij vleesvee dus heb nu wat meer vleesvee lopen
Frans1
@Erco is dat angus?
Erco
de hoef
@Erco ik hoop van drie jaar terug
Erco
@de hoef toen konden we er ook mee uit de voeten met vaarzen van 17-1800 maar 2500 beviel me beter
Rowin88
Ondertussen verdampen de fosfaatrechten van Quotum.nu/. Gisteren nog dik 5000 rechten, gister avond laat nog maar 2500. Vanochtend 1700 en nu nog maar 1000.
+1
bio boer
@Rowin88 dan ben je er maar druk mee met het in de gaten houden
Erco
@Rowin88 dan is er vraag. Dus zullen ze stijgen 🤪
bio boer
@Erco op naar de 250 euro
Cowboy3
@bio boer De 8,3 % gestolen rechten die ik al als melkquotum gekocht had was in het eerste jaar nog duurder toen meteen terug gekocht.
bio boer
@Cowboy3 was in begin ook rond 250 toen ook keer wat gekocht rond dat bedrag
Kars
@bio boer dan had je ook te duur gekocht. Voor 198 had ik eerste jaar gekocht.
de hoef
@Cowboy3 dat was inderdaad ook niet grappig, en nog een boete ook hier voor jongvee getal
was het eigelijk al vergeten
casev2
@Rowin88 zullen de lto voormannen weer aan het voorsorteren zijn?
verwijderd
@Weg
@de hoef gelukkig maar, dacht al och die omzetters..
de hoef
@@Weg gelukkig wat?
+1
@Weg
@de hoef genoeg vennoten en lekker aflossen 😀
Melkboer16
Het is heel simpel, alle aanbod er ff afhalen en eerdaags komt de melkgeldafrekening voor de RFCboeren op hun melkweb te staan. Iedereen kan het van te voren uitrekenen maar het is visueel symbolisch.
Vlak voor het weekend worden de fosfaatrechten er weer op gezet voor 260€+
+1
Twentsch Land
@Melkboer16

Wat mooi hè

Dat je niet verplicht bent om te kopen 😉
Melkveehouder6
@Melkboer16 Weekend begint al vroeg want staat er nu al op voor € 260,-...
+1
Kars
@Melkveehouder6 dan zijn er zo kwam koei weg. Zag nog 2,1% boven plafond. Iedereen ff paar procent opruimt extra zijn we er. Beter voor, mest, voer, melk en fosfaat prijzen.
Allemaal dom door melken is zo sectoraal dom
+2
Noorderling
@Kars
dat helpt harder dan een SEM regeling.
royale
@Kars beetje minder brok voeren, want het gras groeit goed, is smakelijk en is in overvloed aanwezig. Brok wordt sowieso duurder, heb nu ook brokje boven de 30 cent.
Melkboer16
@Melkveehouder6 ik begin al met lonken naar handel. Anderhalf jaar geleden kon je kopen voor 60€ en we dachten dat de LBV-ers het goed hadden en gedaan! Zie nu eens weer, net doen of je gek bent en doorgaan!!
+3
Bekkink
@Co Scholten welke handelaren spannen samen om de fosfaatprijs omhoog te krijgen? Dit jaar al minstens 3 x dat het er af word gehaald. Dag later er op word gezet en er weer 40€ bij op komt. Is geen toeval meer toch?
+1
jan 10
Quote Reactie van @Bekkink:
welke handelaren spannen samen om de fosfaatprijs omhoog te krijgen? Dit jaar al minstens 3 x dat het er af word gehaald. Dag later er op word gezet en er weer 40€ bij op komt. Is geen toeval meer toch?

Handelaar werkt voor de verkoper,niet voor de koper.hoogste bieder heeft het,net als bij een huis of een bunder grond.
+1
Bekkink
@jan 10 ja daag....t is 1 grote corrupte pruttel!
+3
Grasbaal
@Bekkink als jij ze ooit wilt verkopen wil je ook de hoogste prijs (net als de meeste verkopers)
hans-hans
En als je het vergelijkt met melkqoutum ? melqoutum was natuurlijk wel anders want voor jongvee had je geen melkqoutum nodig , en met fosfaatrechten wel , maar als je toch probeerd te vergelijken ?
wat waren toen de prijzen ? ging per % vet , maar precies weet ik het niet meer wat de prijzen waren , we hebben niet elk jaar gekocht
Grasbaal
@hans-hans

Het duurste melkquotum zat rond de vier gulden per kilo melk, oftewel bijna € 1,80 per kilo. Voor een bedrijf dat 100.000 kg wilde bijkopen, ging het dan om ongeveer 180.000 euro.
Cowboy3
Quote Reactie van @Grasbaal:
Het duurste melkquotum zat rond de vier gulden per kilo melk

Toch eens beter in de geschiedenis kijken, in 1988 al gekocht voor 5,5 gulden en die €1,8 per kg melk is na 2009 geweest, het was vaak een €2
+2
Grasbaal
Quote Reactie van @Cowboy3:
Toch eens beter in de geschiedenis kijken

Vanaf 2001 houden wij de vraagprijs grafiek bij, hier een schermopname van oktober 2005.

(klik om te vergroten)

Cowboy3
@Grasbaal Het begint boven de 50ct maal 4% vet is meer als €2
+1
robbies
@Grasbaal Co, als jij die data hebt, dan zou ik graag eens een overzicht willen zien van de prijsontwikkelingen van fosfaatrechten van de afgelopen 5 jaar
Grasbaal
Quote Reactie van @robbies:
als jij die data hebt,

Die data is helaas niet beschikbaar in een grafiek...

Je kunt hier op verschillende momenten terugkijken: web.archive.org/web/20260000000000*/…
Wolswinkel
Quote:
welke handelaren spannen samen om de fosfaatprijs omhoog te krijgen? Dit jaar al minstens 3 x dat het er af word gehaald. Dag later er op word gezet en er weer 40€ bij op komt. Is geen toeval meer toch?

Quote:
als jij ze ooit wilt verkopen wil je ook de hoogste prijs (net als de meeste verkopers)

@Grasbaal Dank voor de bevestiging van @Bekkink ’s verhaal
+1
Bekkink
@Grasbaal als ik bij de laatste boeren in Nederland hoor, zijn ze niks meer waard. Lucht is het. Maar goed, jij mag ook verdienen aan de advertenties etc. T gaat er mij om dat die klote handelaren de jongere boeren t vel over de neus trekken. Die boeren die wel perspectief zien! Blijkbaar zitten er onder de prikkers veel aankomende stoppers😉 aangezien ze de prijs omhoog willen hebben!
bio boer
@Bekkink is dat niet veel te groot risico om te speculeren wat de fosfaat prijs doet
Limburgs boertje
@Bekkink lees mijn reactie onderaan
Melkboer16
@Bekkink ik heb ook de leeftijd wel een keer maar met dure fosfaatrechten schieten we niet zoveel op. De fiscus weet er wel weg mee. We moeten wel jonge boeren hebben die verder willen en kunnen.
newholland6640
Vorige week gekocht voor veel te veel geld. maar soms moet je wat
Braboboer
Quote @newholland6640:
maar soms moet je wat

Koeien ruimen kan ook nog
+4
newholland6640
@Braboboer

klopt maar ligt niet in de lijn der verwachtingen dat we minder gaan melken komende jaren. En saldo's zijn nog goed bio dus dan maar doorpakken
ted9
Hier 600 kg verkocht duurder gaan ze niet worden. Na wat ik lees is de groei na de stikstof brief er landelijk wel uit.
Kruising
@ted9 mooi, kan de prijs nu rustig terug naar paar tientjes 😉
Kars
@ted9 ik snap die prijzen ook niet. Hoorde van me veehandelaar had hier bij boer paar straten verder 40 koei en ook jongvee opgeruimd want had geen zin om duur fosfaat ervoor bij te kopen straks. En ken verscheidene die al geen jongvee meer aanhouden of dit jaar ook gaan stoppen. Hier komt alleen minder vee ipv meer.
+1
de hoef
@Kars jou wereldje is maar een paar straten ver
+1
de hoef
@ted9 wat is u situatie
opleeftijd ? opvolger of geen opvolger
wat is u reden voor verkoop?
@Weg
Eerst maar eens afwachten wat Jaimi van E te vertellen heeft, kan zomaar een tweesporen beleid worden en de kaarten opnieuw geschud worden.
BoerJ
@ted dan hoop ik voor je dat ze 33% zakken
Limburgs boertje
@Grasbaal heel simpel opgelost. alle fosfaat rechten die onbenut worden in een lopend jaar komen te vervallen. werkt het zelfde als de toeslagrechten van vroeger niet benut dan kwamen ze te vervallen.
moet de 30 procent afroming er wel van af.
dan komt er vanzelf marktwerking. maar niet als je met 30 procent werkt en de overheid via stoppersregelingen rechten uit de markt haalt.
+1
Twentsch Land
@Limburgs boertje

alle fosfaat rechten die onbenut worden in een lopend jaar komen te vervallen.

Man man wat een kolder
Limburgs boertje
@Twentsch Land goed lezen dan snap je het. de handel tussen 2 partijen blijft bestaan. en inderdaad word er hard gemolken dan zullen de rechten krapper/duuder zijn. maar als er meer boeren stoppen dan er blijven melken komt er een overschot aan rechten. in de huidige situatie blijven deze rechten bij de partijen hangen, komen niet op de markt. heeft ook te maken met de 30% afroming regel. maar als er een stok achter de deur is van niet benutte rechten bij partij a dan kan partij b ze goedkoop overnemen. was met de toeslagrechten niet anders. wat er als resultaat uit moet komen is dat er dan marktwerking komen ipv de markt manipuleren door het aanbod ieder keer eraf te halen en hoger terug te zetten. natuurlijk zul je de regels dan beter op moeten stellen. ik geef hier een ruime denkwijze aan. met verbeterpunten.
ik ben ook geen fan van het gemanipuleer wat er al jaren gebeurt met de handel van P-rechten.
een andere denkwijze hebben
Noorderling
@Limburgs boertje
krijg je enkel meer productie.
Het beste voor de heilig verklaarde "doelen" is dat ze juist onbenut blijven.
bio boer
@Limburgs boertje moet ik ook nog mijn best doen om ze elk jaar te benutten 🥵
Limburgs boertje
@bio boer terug naar convesioneel

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot fosfaat en fosfaatrechten ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
151
DEELNEMERS
45
WEERGAVES
11.570
TREFWOORDEN