Extern hydraulisch dubbelwerkend ventiel aansluiten op Landini 6500

Beste leden, Ik kom er maar niet uit en wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil graag een extern 2x dubbel werkend ventiel aansluiten op mijn Landini 6500 maar hoe dit het beste te doen? De aanvoer komt direct op een enkelwerkend bestaand ventiel, en deze heeft 2 uitgangen, de ene loopt naar de achterbrug om eventueel een cilinder aan te sluiten en de andere naar mijn voorlader. De werking van beide uitgangen is hetzelfde, dus hendel omhoog komt druk op beide uitgangen, en naar beneden beide retour. Helaas zie ik nergens een aftakking van een aanvoer en ook geen aansluiting voor een retour voor een extern dubbelwerkend ventiel. Hopelijk heeft iemand een idee. Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Groet, Mark

Deel dit artikel

Bijlages

(klik om te vergroten)

Hierbij een foto van het bestaande ventiel.

Reacties

+1
Klein Rot
Kan dat ventiel er niet bij naast gezet worden op de plaats waar nu de plaat met 3 bouten zit?
+1
wilbertkw
Het ventiel wat je nu hebt is een dubbelwerkend ventiel. Onder de zitting zit een plug waar je eventueel een drukloze retour op kunt aansluiten. Ik zal even kijken of ik een foto heb van hoe ik dit destijds aangesloten had. Als je een T kogelkraanplaats in de leiding die naar de voorlader gaat heb je achter al 1 dubbelwerkend ventiel
+1
wilbertkw
Hierbij foto's die ik gevonden heb

(klik om te vergroten)

Onder de stoel dus achter de plug die je op de foto ziet zit een rechthoekige plaat waarop je de drukloze retour kan aansluiten

(klik om te vergroten)

Als je goed kijkt zit er 1 slang niet aan een snelkoppeling maar aan de persleiding deze gaat nu eerst naar het extra ventiel

(klik om te vergroten)

En de uitgang van dit ventiel gaat weer naar de persleiding. Je moet dan wel een ventiel hebben waar de olie onbelast door kan stromen en die voorzien is van een overdruk beveiliging
MarkLeen
Dank voor jullie reactie! @Klein Rot: Op het huidige ventiel kan een originele bijgeplaatst worden maar deze zijn moeilijk te vinden en anders erg prijzig. Een extern ventiel kan helaas niet omdat alles door kanaaltjes loopt intern van deze originele ventielen. @wilbertkw Op het huidige ventiel heb ik een leiding die loopt naar de achterbrug om iets op aan te sluiten en verder maar 1 leiding die loopt naar 2 enkelwerkende cilinders voor de voorlader. Dus dan is dit ventiel toch enkelwerkend of beredeneer ik dit verkeerd? Ook is de werking van deze 2 aansluitingen op het ventiel hetzelfde, dus hendel omhoog druk erop en naar beneden druk eraf. Onder de zitting zit inderdaad de ontluchtingsnippel op een plaatje. Bedoel je om hier een gat in te boren en een retour op aan te sluiten? Super fijn als je een foto hebt van hoe het bij jou zat! 🙏 Alvast veel dank!
MarkLeen
Terwijl ik aan mijn vorige bericht bezig was kwam jij al met de foto's, Veel dank hiervoor! Dat retour komt dus wel goed als ik een knie aansluiting maak in dat plaatje onder de stoel dus die hebben we! Waar haalde jij de persleiding van af?
MarkLeen
Ik heb overigens een extra ventiel met doorstroom en overdrukbeveiliging dus dat komt goed. Bij foto 3 geef je aan dat de uitgang van het extra ventiel weer naar de persleiding gaat? Je bedoeld dan denk ik de retour leiding ipv persleiding toch?
+1
wilbertkw
@MarkLeen de persleiding is de leiding die vanaf de pomp naar het ventielblok gaat,.die loopt bij jou daar 45 graden. (Retourleiding is over het algemeen dikker) Als je deze persleiding doorneemt en de olie door het externe ventiel laat stromen zal de olie door het " nieuwe" ventiel gepompt worden. En als je de handel bedient blokkeer je de oliestroom en moet de olie naar de cilinder. Wat betreft het ventiel dat er nu op zit dit is een dubbelwerkend. Als je op de snelkoppeling een enkelwerkende cilinder aansluit zul je zien dat die cilinder uitgaat als je de voorlader laat zakken. Als je nu met zakken de handel te ver door drukt zul je horen dat de trekker "zwaarder" begint te lopen omdat je de olie door het overdruk ventiel drukt in plaats van vrij laten zakken. Enkelwerkende cilinder is het mooist met een enkelwerkende plunjer of zweefstand.
En met leiding doorzagen en gaatje maken voor drukloos zorgen dat er geen ijzervijzel in de leiding achter blijft of in het Carter valt. Dus het plaatje los schroeven en op de werkbank het gat boren en draad tappen. Of er zit al een stop ingedraaid ligt eraan alle 2 meegemaakt
+1
wilbertkw
Misschien heeft de grote Landini fanaat @Towaberg wel een foto van een drukloze aansluiting?
+4
Towaberg
@wilbertkw neen , ik ben gewoon gek van Landini, maar ben geen encyclopedie 🤣
MarkLeen
Helder! Dus persleiding voor het ventielblok doorzagen en aftakken met t stuk kogelkraan. de aftakking naar het "nieuwe" ventiel en dan retour naar nieuw te maken stop onder de zitting. Is er ook nog een mogelijkheid om het nieuwe ventiel tussen de persleiding te doen en dus in serie en zonder kogelkraan? Dus aanvoer vanaf de pomp en dan het retour door naar ander afgezaagde leiding naar ventielblok?
+1
wilbertkw
@MarkLeen het nieuwe ventielblok moet tussen de persleiding komen zonder T-stuk en zonder kogelkraan. De kogelkraan is eventueel voor de leiding die naar de voorlader gaat zodat je dat ventiel kan gebruiken voor achter de trekker. Maar je kan ook het nieuwe ventiel gebruiken voor de voorlader dan heb je de kogelkraan helemaal niet nodig. Ik had in het begin d'r voorlader bedient dmv de hef. Dan zit de olieleiding voor de voorlader op het blokje vooraan onder de stoel. Maar dan moet ik eerst weer denken hoe die kraan dan moet staan. Als het goed is staat die nu vast en kun je nier verdraaien
+1
Klein Rot
@MarkLeen
Let er wel op dat in de leiding die van de pomp komt een overdruk ventiel moet zitten anders zullen de afdichtingen van de pomp het begeven.
MarkLeen
Die kraan zit inderdaad vast en is niet te verdraaien. ik dacht dat dit ook iets was wat ik nog moest zien uit te zoeken en oplossen maar is blijkbaar een soort modificatie geweest waardoor deze vast is gezet?
Nog even voordat ik de persleiding doorzaag en hier het nieuwe ventiel tussenzet een vraag. Is het denk je ook mogelijk om de aanvoer aan te sluiten via het bestaande ventiel, met hendel omhoog houdend om druk te geven op het nieuwe ventiel en retour maken onder de stoel? Dan blijft de aanvoer leiding origineel en kan ik hierna de voorlader bedienen met het nieuwe ventiel? Zit namelijk te kijken om op zo'n stalen leiding een koppeling te maken met een snijring dat je hier nog wel wat speciaal gereedschap voor nodig hebt om die koppeling te maken. Als dat dan niet perse nodig is dan wellicht een betere optie?
+1
wilbertkw
@MarkLeen die kraan moet je ook laten staanzit geblokkeerd om te voorkomen dat deze niet verkeerd staat waardoor de olie continu door het overdruk ventiel gepompt wordt.
+1
wilbertkw
Zekers kun je het nieuwe ventiel aansluiten op het bestaande. En op dat nieuwe ventiel dan ook de voorlader aansluiten. In principe heb je geen speciaal gereedschap nodig om de snijring te monteren. Let wel op hydrauliek nippels zijn meestal BSP (Engelse schroefdraad) en het ventiel van de Landini heeft Metrische schroefdraad. ( dacht M16x1,5) lijkt ogenschijnlijk allemaal op elkaar maar past net niet. Als je het nieuwe ventiel op de oude aansluit heb je ook geen drukloos nodig want de retour van het nieuwe ventiel kan dan in de snelkoppeling die er al zit. En om dat ventiel te bedienen moet je dan her bestaande ventiel "vast" zetten. Her makkelijkst is dan dat je de persaansluiting van het nieuwe ventiel op de bestaande koppeling maakt en de retour op de nieuwe koppeling waar bu de leiding van de voorlader zit. Dan kun je de hydrauliek handel van de trekker namelijk naar beneden vast zetten in plaats van naar boven. Ik had voor 1 ventiel een plaat die ik ervoor draaide en de andere een elastiek daarom zit achter het handvat een ringetje zodat het elastiek blijft zitten
+1
wilbertkw
Foto van vergrendeling

(klik om te vergroten)

Hier kun je de plaat zien waarmee ik hetzelfde vast zet.
MarkLeen
Dat is de oplossing voor mij! Hendel vastzetten dmv een plaat en op deze manier het nieuwe ventiel plaatsen. Ontzettend bedankt voor het meedenken naar deze oplossing! Als ik dan de enkelwerkende cilinders van de voorlader wil gebruiken kan ik deze op een snelkoppeling zetten en zal deze moeten werken toch omdat de andere aansluiting dichtzit door de loze snelkoppeling?
De andere oplossing om af te takken van de persleiding heeft men gehard stalen voormontage gereedschap nodig om de snijringen te persen had ik begrepen maar had misschien ook wel gelukt met de perskoppeling zelf. Ik ga het een en ander bestellen en zodra alles is gemonteerd kom ik uiteraard alles hier delen. Heel veel dank voor alle hulp!
MarkLeen
Ondertussen de spullen binnen dus ik kan aan de slag. Wat ik mij nog afvroeg en wat ik erg lastig kan vinden is de transmissie/hydraulische olie wat hierin gaat. Ik heb deze Landini pas net en wil dit uiteraard gelijk vervangen. Ik zie bijvoorbeeld SAE80 en 80w90 GL-4. Ben benieuwd wat jullie in deze tractoren doen. 😄
Klein Rot
@MarkLeen
SAE 80 of 80W90 is transmissie olie zeker niet geschikt boor het hydraulisch systeem. Volgens mij heeft een Landini een apart reservoir voor de hydrauliek olie
MarkLeen
@Klein Rot Nee het is dezelfde olie die wordt gebruikt voor het hydraulische gedeelte dus dat is het hem 😄
MarkLeen
@MarkLeen Overigens wel apart reservoir voor de stuurbekrachtiging
wilbertkw
@MarkLeen de hydraulische besturing is rode ATF olie. Zal ook wel de site van Kroonoil staan. De 6500 en 6550 zijn redelijk met elkaar te vergelijken. Inhoud weet ik zo niet maar de vulopening/peilstok zit vlak bij de handrem die grote bout.
+1
MarkLeen
@wilbertkw Sorry ik had hier overheen gelezen maar heb voor de stuurbekrachtiging inderdaad al de juiste ATF olie voor binnen. 👍 Of bedoel je nu toch de hydraulische/transmissie olie?
iantx1500f
Sae 80 is een hele andere viscositeit als 80w90

Sae 80 is kwa viscositeit hetzelfde als 10w30
+1
MarkLeen
@iantx1500f Klopt! Ik zit nu dus ook te kijken naar SAE80 10w30 UTTO. Dit is ook een olie die dus geschikt is voor transmissie en hydrauliek. Misschien dat andere dit ook gebruiken in hun tractoren waarvan transmissie en hydrauliek de olie delen?
wilbertkw
@MarkLeen specificaties weet ik zo ook niet maar 10W30 of 10W40 kun je gebruiken voor de achterbrug. Motorolie en achterbrug kan hetzelfde in. Maar ik weet de specificaties zo niet. Op de site van Kroonoil kun je het zo opzoeken
iantx1500f
@MarkLeen

Heb dit zelf in een iseki zitten
MarkLeen
@iantx1500f Je bedoeld de 10w30 en/of 10W40?
@wilbertkw Ik zal in die range gaan kijken inderdaad, Overigens had ik bij Kroonoil al gekeken maar daar staat de Landini 6500 niet bij helaas, overigens wel de R6550 maar hier wordt aangegeven dat er 33liter in gaat en dat lukt bij de mijne niet en in het handboek staat dat er 14 liter in gaat wat ik ook ongeveer heb afgetapt
iantx1500f
@MarkLeen

De 10w30

Voorgeschreven was sae 80

Vorige eigenaar had er net van te voren 80w90 in gedaan
Dat werkte echt niet
+2
MarkLeen
@iantx1500f Nee inderdaad te dik dus. Ik ga voor een 10W30 en dan voor een STOU versie. Ik weet in welke hoek ik moet gaan zoeken, bedankt!
+2
MarkLeen
Het is gelukt en alles lijkt goed te werken! Het enige probleem wat ik nu heb is op het moment het originele ventiel naar beneden staat (om het nieuwe ventiel werkend te krijgen) werkt de hef niet meer. Is hier nog iets op te verzinnen of wordt het dan toch de persleiding onderbreken tussen pomp en het originele ventiel?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Klein Rot
Het originele ventiel stuurt alle olie van de pomp naar je nieuw gemonteerde ventiel, de hef krijgt op dat moment geen olie. Het is niet mogelijk om de externe ventielen en de hef gelijktijdig te bedienen. Dit is bij andere trekkers (IHC) ook zo
+1
wilbertkw
@Klein Rot @MarkLeen klopt zodra je de hydrauliek bediend zal de hef niet werken. Maar dat was voor die tijd ook al, als de voorlader omhoog gaat zal de hef ook niets doen. Als je het ventiel niet nodig hebt, de handel in neutraal zodat de olie niet onnodig rond gepompt wordt
+1
wilbertkw
@MarkLeen wat je nog kan doen als het probleem is dat je de hef veel nodig hebt en af en toe de hydrauliek snelkoppelingen maken bij de aansluiting van het nieuwe ventiel zodat je dan het werktuig via het originele ventiel kunt bedienen. En je hebt de snelkoppelingen niet aan het huis vast gemaakt maar aan de nippel? Als je koppelingen met een seegerring aan de buitenring vast maakt kan je de slangen er in drukken en uittrekken zonder dat je met de handen de koppeling aan de trekker vast moet pakken
wilbertkw
Maar deze trekker heeft nog de originele spatborden en die zien er nog goed uit. Ben benieuwd naar meet foto's van deze trekker 😉
+1
MarkLeen
Super bedankt weer voor jullie reacties en ideeën! Het is zo dat ik niet tegelijkertijd de hef en hydrauliek moet bedienen maar wel om de beurt zeg maar. Binnenkort komt er een klepelmaaier/zijmulcher binnen en deze moet ik dus kunnen kantelen en opzij kunnen schuiven. Daarbij moet deze ook omhoog en omlaag maar niet op hetzelfde moment maar wel direct na gebruik van kantelen of opzij schuiven dmv de hydrauliek. Ik denk dat ik voor nu iets ga maken dat het originele ventiel in 2 standen komt te klemmen, dus 1 neutraal en 2 naar nieuwe ventiel. Even kijken of dat werkbaar is. Anders kan ik altijd nog de persleiding tussen pomp en originele ventiel doorhalen en het nieuwe ventiel hier tussen zetten. Dan kan ik uiteraard niet tegelijk de hef en cilinders bedienen maar wel snel om de beurt. Voor nu heel erg blij met het feit dat alles werkt en ik nu ook meer begrijp van de Landini en hydrauliek mede door jullie, dus veel dank hiervoor!
De Landini heb ik enkele weken geleden gekocht en is mijn eerste tractor 😄 Heb in de afgelopen weken meteen wat vernieuwd zoals: Nieuwe radiateur, waterpomp, alle hydraulische slangen incl stuurbekrachtiging, alle cilinders van lader en stuurbekrachtiging waren lek dus deze voorzien van nieuwe pakking sets, keerring aftakas en nog wat dingen en dus nu ook de hydrauliek! Volgens mij is alles nog origineel en was ook wel te merken aan de uitgedroogde slangen. De hele tractor verkeerd verder in goede staat en inderdaad zeer weinig roest en originele spatborden. Ik zal van de week enkele foto's maken en met jullie delen! Leuk!😃 Hier alvast een toen de tractor geleverd werd al lekkende 😅

(klik om te vergroten)

redeagle14
@MarkLeen waarom heb je dat ventiel niet in de persleiding opgenomen met een drukdoorvoer naar het bestaande systeem. Dan had je er 2 ventielen bij gekregen. Nu heb je er maar 1 bij.
MarkLeen
@redeagle14 Als ik je goed begrijp bedoel je waarom ik niet het ventiel tussen de persleiding van de pomp en originele ventiel heb geplaatst? Zodat op P de leiding van de pomp komt en de T weer doorgaat naar het originele ventiel? Ik had in eerste instantie geen extra ventiel nodig en ik wou voorkomen om de originele leidingen door te zagen maar nu ik mijn hef niet snel kan gebruiken ga ik hier toch maar op over.
redeagle14
@MarkLeen de T moet naar tank. Je moet er een drukdoorvoer plug indraaien. En daar ga je naar het bestaande systeem. Ik heb er ooit een op een Landini 5830 gebouwd.
MarkLeen
@redeagle14 Sorry ik begrijp je niet helemaal. Je bedoeld hetzelfde wat ik omschreef maar dan met drukdoorvoer plug op de T poort naar het originele ventiel? Misschien heb je nog een foto van de situatie op je 5830 toevallig? Excuus het is nog redelijk nieuw allemaal voor mij vandaar dat ik je niet direct begrijp 😄
redeagle14
@MarkLeen het ventiel moet 3 hoofdaansluitingen hebben. Pers, retour en drukdoorvoer. Dan heeft het nieuwe extra ventiel een eigen retour. Dan gaat de retourstroom niet door het bestaande systeem.
MarkLeen
@redeagle14 Dank voor je toelichting. Ik begrijp je. Dit wordt aangegeven met de letter N op mijn nieuwe ventiel. Dus vanaf pomp op P, Dan pers naar originele ventiel op N (met drukdoorvoer plug) en het retour R op een nog aan te maken aansluiting zoals @wilbertkw omschreef om een gat te maken in het plaatje onder de stoel en hier een koppeling op maken. Klopt het wat ik zeg?
redeagle14
@MarkLeen dat is helemaal juist. Ik heb toen de persleiding doorgezaagd en er een verloop op gezet van 16S naar 15L. Werkt veel makkelijker. En alsjeblieft maak het met leidingen en niet met darmen.
MarkLeen
@redeagle14 Top, dank voor je advies! Ik heb vrij weinig ruimte onder de stoel maar met wat weg slijpen van frame zal het denk ik net moeten lukken. Stel dat ik het nieuwe ventiel gewoon tussen de persleiding monteer, dus P op pomp en R naar originele ventiel. Dan ben ik er toch ook of zie ik hier iets over het hoofd?
redeagle14
@MarkLeen dan moet altijd de retourolie door het bestaande systeem. Dat werkt beroerd.
MarkLeen
@redeagle14 Dat is inderdaad zo. Ik ga eerst even aanzien hoe het op de manier zit zoals het nu is en zal anders jouw advies opvolgen mits er genoeg ruimte is voor een retour aan te maken onder de stoel. Je geeft aan geen darmen (slangen?) te gebruiken maar met leidingen? Moet dan aardig wat bochten maken en de hoek maken als ik over het spatbord wil komen
redeagle14
@MarkLeen tractorfan.nl/picture/1157511/… Hier staat een schema van een ventiel met drukdoorvoer “Carry-over”

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot voorlader , landini , werking , achterbrug , aanvoer , hydraulisch , aansluiten , landini 6500 , hendel en aansluiting ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
47
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
1.764