Hof vernietigt vonnis in klimaatzaak tegen Shell

Het gerechtshof in Den Haag heeft de vorderingen van Milieudefensie tegen Shell afgewezen. Volgens het hof rust op het bedrijf weliswaar een 'zorgvuldigheidsplicht' om gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan, maar Shell kan niet worden verplicht tot concrete percentages waarmee het de CO2-uitstoot moet verminderen. De uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg is daarmee vernietigd.

Deel dit artikel

Reacties

casev2
Toch nog een beetje realisme te vinden in die rechterlijke macht. Als het aan die groene gekken overlaat betalen we binnenkort 5 euro de liter aan de pomp
bio boer
@casev2 komen we over paar jaar niet meer bij de pomp toch als aan hun licht
+3
arie.j
Quote Reactie van @bio boer:
@casev2 komen we over paar jaar niet meer bij de pomp toch als aan hun licht

Dan is het "' loop maar naar de pomp'.😀
spotmelker
@bio boer dan moet je achter de rij met "rechters" die daar na zulke uitspraken levenslang gratis mogen tanken aansluiten 😁
+1
spotmelker
@casev2 dan doe je net als die groenen en pak je wat vaker het vliegtuig 😄
de jonge
Vandaag rechtszaak van greenpeace...
de jonge
@sorry jan cees zette Wosten even goed te plek...top. ook het benoemen van zelfdodingen was naar mijn mening zeer goed, laat het maar eens gezegd zijn ,wat de gevolgen kunnen zijn en waar onschuldige ondernemers al jaren mee te maken hebben door allerlei besluitvormingen in de politiek
GJKlaassen
@de jonge waar kunnen we de reactie van JC op Wosten terugvinden?
GJKlaassen
@weurding ow, horen we Worsten in de onderbreking?
weurding
@GJKlaassen dat weet ik dus niet zeker
GJKlaassen
@weurding volgens het artikel in de Volkskrant wel, laatste alinea.

archive.is/xqPoq/
de jonge
@GJKlaassen ja volgens mij wel. later bij een pauze stond hij op en toen kon je zien dat hij dat was
producent
Wat zullen al die deelnemers van de postcode loterij balen dat milieudefensie deze zaak verloren heeft......
Indirect hebben ze hier aan meebetaald.
+1
@producent het gros van de deelnemers weet dat niet eens ,waar dat geld naartoe gaat
bio boer
Wat wil shell straks nog als verdienmodel als we geen of weinig olie meer gebruiken in westen moet allemaal nog gebeuren maar dat is wel het plan
+3
hypotheekboer
@bio boer probeer jij eerst maar eens een elektrische Fendt te kopen. Praten we dan weer hoe lang we nog olie gaan gebruiken.
+2
bio boer
@hypotheekboer gaat vroeg of laat wel verplicht worden al ze de zelfde lijn blijven volgen er is ook einddatum dat er auto's met verbrandingsmotor verkocht mogen worden
De elektrische voertuigen zie je nu alleen nog maar bij overheids instellingen en onder aannemers voor de overheid

Of het elektrisch gaat worden weet ik niet bij de grotere vermogens behoeften zal wel iets met waterstof worden als ik bejaarde huis zit rijden de trekkers niet meer op diesel verwacht ik
Zeeschepen zal wel langste duren voor die van de stook olie af zijn
bio boer
@bio boer 2035 moet alle nieuwe auto’s elektrisch zijn of iets anders sero uitstoot dus 2050 zulle bijna alle personen autos wel vervangen zijn
Nu weet ik niet hoe groot aandeel voor shell is wat personen auto’s verbruiken zal waarschijnlijk maar klein deel zijn
+1
labella
Quote Reactie van @bio boer:
2035 moet alle nieuwe auto’s elektrisch zijn

Dat gaat never nooit lukken!
bio boer
@labella waarom zou dat niet lukken elk merk verkoopt bijna breed assortiment aan elektrische autos zijn nu niet alleen maar de kleine boodschappen wagens de x3 van bmw is zelfs al elektrische versie van
bio boer
@bio boer alleen mogen ze nog maar 750 kg trekken waar dat is 🤷‍♂️ het vermogen en gewicht hebben ze wel
+1
George
Quote Reactie van @bio boer:
750 kg trekken waar dat is 🤷‍♂️ het vermogen en gewicht hebben ze wel

De iX1 mag 1200 KG trekken , de i4 mag 1600KG trekken , de i5 1500-2000 KG , de i7 2000 KG en de iX zelfs 2500 KG . Alleen de iX3 is een buitenbeentje met 750 KG.
weurding
@George caravan afkoppelen als je aan de schandpaal staat?😁
George
Quote Reactie van @weurding:
caravan afkoppelen als je aan de schandpaal staat?

Bij Fastned zou je het niet hoeven maar bij veel andere aanbieders wel. Ligt maar net hoe de laders opgesteld staan. Maar dat is dan ook direct nu nog het grote nadeel van een EV . Met een caravan halveert ongeveer de actieradius en zul je vaak moeten laden.
George
@bio boer Bijna ieder model is er van BMW elektrisch. iX1 , iX2 , iX3 , iX , i4 , i5 , i7
+3
labella
@bio boer Dat gaat het elekticiteitsnet never nooit trekken, nu niet en over 20 jaar als iedereen van het gas is helemaal niet!
George
Quote Reactie van @labella:
Dat gaat het elekticiteitsnet never nooit trekken, nu niet en over 20 jaar als iedereen van het gas is helemaal niet!

Daar wordt de komende 10 jaar flink aan gewerkt.
labella
Quote Reactie van @George:
Daar wordt de komende 10 jaar flink aan gewerkt

Zo hard kunnen ze niet werken dat dat goed komt, dan moeten we nog veel meer buitenlanders binnenlaten om te graven..
George
@labella Jawel dat komt geleidelijk aan wel goed.
Je ziet toch gewoon dat alle merken volop komen met elektrische auto's , het is gewoon de toekomst.
+1
pieta
@George Ik denk dat waar de zonnepanelen liggen die nu voor de piekbelasting zorgen op relatief korte termijn ook wel accu's komen te staan.
bio boer
@labella hoe hebben ze ooit zo snel gasnet kunnen uitrollen was ook monster klus in 10 jaar tijd
labella
@bio boer Toen waren er nog mensen die wilden werken, nu zijn de grondwerkers bijna allemaal buitenlanders omdat de Nederlanders niet meer met hun handen willen werken
+4
vrije boeren
@bio boer droom maar mooi verder het is en blijft nog heeel lang diesel
arie.j
Quote Reactie van @vrije boeren:
@bio boer droom maar mooi verder het is en blijft nog heeel lang diesel

Heeft weinig met dromen te maken.
Wel met een besluit van het EU parlement
europarl.europa.eu/topics/nl/…
Of dat onverkort doorgaat, dat zullen we wel merken.
+1
labella
Quote Reactie van @arie.j:
Wel met een besluit van het EU parlementeuroparl.europa.eu/topics/nl/

Wordt ter zijner tijd wel teruggedraaid want is domweg niet te realiseren!
George
Quote Reactie van @labella:
Wordt ter zijner tijd wel teruggedraaid want is domweg niet te realiseren!

Roep dat niet te hard. Terugdraaien niet meer , hooguit iets meer tijd geven. De toekomst wat auto's betreft is elektrisch. Fossiele brandstoffen gaan ze gewoon steeds zwaarder belasten en duurder maken zodat men vanzelf overstapt op een EV . Ook vrachtwagens worden volop elektrisch op accu's ontwikkeld. Ontwikkeling van accutechnologie gaat heel snel nu en verbeterd steeds. Steeds hogere energiedichtheid , sneller laden en meer actieradius en goedkoper om te produceren. En echt een elektrische auto is echt een genot om te rijden , snel , stil en comfortabel. En goedkoop met eigen zonnepanelen maar ook met stroomcontract zolang je thuis kunt laden. Ik heb 3 jarig stroomcontract voor € 0.2752 incl BTW. Mijn wagen verbruikt gemiddeld jaarrond ongeveer 18 KW per 100km. Dat is dus €4.95 per 100km. Doe dat eens met een vergelijkbare benzine auto van 340 PK die in 5.5 sec van 0-100 accelereert . 😀
Ik denk dat als ik een 420i van 184 PK die in 7.8 sec van 0-100 accelereert blij moet zijn als die met 7 liter benzine toekomt op 100km , dan kunnen we hier in België gaan tanken voor €1.75 /L dan ben je al €12.25 kwijt. Dus rekensommetje is snel klaar. Als ik Nederlandse benzineprijs pak scheelt het nog veel meer!
+1
Vdejong
@George
Quote:
340 PK die in 5.5 sec van 0-100 accelereert . 😀
Ik denk dat als ik een 420i van 184 PK die in 7.8 sec van 0-100 accelereert

Jij bent waarschijnlijk wekelijks te vinden op het circuit van Valkenswaard of op de Nürnbergring om alle andere auto's er uit te rijden. Of ben je het eerste vertrokken bij het verkeerslicht in het dorp?
George
@Vdejong Nee daar gaat het niet om , maar ik geef even het verschil in kosten voor verbruik aan. Als je dezelfde prestaties zou willen met een brandstof auto waren de brandstofkosten gewoon meer dan 3 keer zo hoog! Een elektrische auto is gewoon een stuk efficiënter met energie dan een brandstof aangedreven auto.
+3
labella
Quote Reactie van @George:
brandstof auto waren de brandstofkosten gewoon meer dan 3 keer zo hoog

Dat is wel heel erg overdreven, je mag toch maar 120km/u dus een auto die in een paar tellen naar 100 km/u kan is zinloos. Mijn diesel is minder dan 5 liter nodig voor 100 km is dus ook maar 6 euro ex btw voor 100 km. 😜
George
Quote Reactie van @labella:
Mijn diesel is minder dan 5 liter nodig voor 100 km is dus ook maar 6 euro ex btw voor 100 km.

Wat heb je dan voor een auto? 5 liter gemiddeld lijkt me weinig. En de prijzen die ik noem zijn incl. BTW. Je bent gewoon duurder uit , ook met diesel. Ik heb gemiddelde van 18 KW aangehouden , ik kan ook een zuinige lange afstandsrit van 15.5 KW in de zomer aanhouden. Ik heb gewoon een reëel verbruik aangegeven en vergeleken met een benzine auto. En dan is 7 liter /100 km zo gek nog niet voor een vergelijkbare auto. Een benzine auto met gelijke prestaties en PK's komt in ieder geval niet toe met 7 liter. Dus mijn vergelijk is eigenlijk nog gunstig voor de benzine auto. In werkelijkheid is verschil nog groter.
labella
@George verbruik bedrijfswagen 😀

(klik om te vergroten)

George
@labella Je kunt een caddy cargo diesel niet vergelijken. Ik schreef dat brandstofkosten wel 3 keer zo hoog zijn van een vergelijkbare benzine auto met de gelijke prestaties. Maar waarschijnlijk ook wel 4 keer hoger . Mijn schrijven klopt gewoon.
weurding
@labella onze diesel is wel dorstig😅, maar rijd er bijna niks mee, kan er ook geen afscheid van nemen
+2
weurding
@George neem nu maar van mij aan dat met de 15000 km die we nu rijden op 1000 liter benzine dat veel efficiënter is dan het aanschaffen van een electro vehikel met laadpaal en alle sores van dien😇
George
Quote Reactie van @weurding:
alle sores van dien

Kijk het begint al met vooroordelen. Welke sores verwacht je dan. Ik denk dat jij ook wel ergens een krachtstroomstopcontact hebt dan heb je dus ook al geen laadpaal nodig. 15000km rijden heb je ergens rond de 2750 KW stroom nodig al naar gelang de grootte van de auto . Bij mij € 0.2752 = €757 stroomkosten. 1000 liter benzine is ongeveer €1950 schat ik. Bovendien was afgelopen jaren wegenbelasting nul.
weurding
@George moet eerst nog een Electronic vehikel en panelen (sores) kopen wa, dus zijn alleen vaste kosten wat we nu hebben😁
George
@weurding Ook zonder zonnepanelen is elektrisch rijden goedkoper als je thuis kunt laden. Mensen praten elkaar allemaal na zonder enige kennis of feiten. Als je altijd aan de snellader of publieke laadpaal moet dan is het zeker niet goedkoper. Hoewel tot heden er geen MRB betaald hoefde te worden was het ook dan nog goedkoper , maar daar komt verandering in.
+1
weurding
@George we rijden tot de laatste drup😊
Zolang er oorlog wordt gevoerd op of om fossiele brandstoffen heb ik geen schuldgevoel bij het tanken
George
@weurding Ik praat ook niemand een schuldgevoel aan. Het enige dat ik schrijf is dat het goedkoper rijdt als je thuis kunt laden. Bij aanschaf van een volgende auto is het voor velen het overwegen waard. Toch zeker bij boeren met een dak vol met zonnepanelen die nog steeds denken dat ze het beste op diesel kunnen rijden.
weurding
@George tiguan van ons schommelt verbruik tussen 1 op 15/16, geen diesel dus voor ons privé, zoals gezegd ong. 1000 liter op jaarbasis, onder 1000 euro mrb, of we het doen geen idee, maar kan nog zat 5 jaar mee, en dan komt er vast weer een (gebruikte) benzine auto, heb wel andere hobby's 😅
+1
pieta
@George Hoe zit het met de afschrijving op de auto? Wij kopen meestal een diesel van zowat 10 jaar oud. Die schrijven vrij weinig af.
weurding
@pieta een electrische van 10 jaar hebben voorgaande eigenaren ook vast het meest op afgeschreven, nu nog een nieuwe diesel kopen is ook niet echt bevorderlijk voor je portemonnee, maar als je er lol aan hebt is dat een ander verhaal dan zeggen dat het goedkoop is een investering te doen zg. Voor (het milieu en) je vaste kosten😁
RaHeados
@weurding iemand moet het nieuw kopen, anders kan jij over 10 jaar geen gebruikte versie hebben he 😁
+2
weurding
@RaHeados klopt, dat zeg ik ook altijd, maar als je een diesel van 10 jaar oud koopt moet je die eigenlijk ook vergelijken met een electrische van die leeftijd, al valt dat nu nog niet mee
+2
pieta
@weurding Bij een EV op leeftijd zit je met de toestand vd accu's. Een diesel is allicht te repareren.
weurding
@pieta daar gaan we achter komen als er wat meer op leeftijd zijn, denk wel dat je een accu auto beter kan hebben met wat meer kilometers, bij een electrische fiets heb je ook meer problemen als ze lang stil staan
Twentsch Land
@pieta

Een diesel is allicht te repareren.

Andere accu voor je electric car is ook wel te koop
+1
pieta
@Twentsch Land Die zijn tot op heden bepaald niet gratis.
+1
Twentsch Land
@pieta

Dat klopt

Maar een behoorlijke schade en/of revisie aan een dieselmotor kost ook veel.

Meer bepalend is de kostprijs per km aan elektriciteit of aan diesel,
weurding
@Twentsch Land iemand die een beetje kan sleutelen schuwt een reparatie niet aan een diesel, zijn vaak meest uren, een accu is puur dik geld, en het wisselen vrij eenvoudig begrijp ik
George
@weurding vrij eenvoudig? Zit helemaal onder in de bodemgroep. Nieuwe dieselmotoren zijn tegenwoordig complexe dingen met common rail , EGR en Ad Blue .
weurding
@George meende wel ja, misschien niet bij alle auto's, maar zijn binnen bereik, ook nog verwisselbaar ipv laden bij nio
change.inc/mobiliteit/…
George
@weurding ja maar de meeste elektrische auto's worden niet door NIO geproduceerd. Accu's zitten bij meeste merken goed beschermd ingebouwd.
weurding
@George maar een uurtje of 2, 3 zijn ze er wel onder weg toch?
George
@weurding eerlijk gezegd helemaal geen idee!
weurding
@George keer gezien dat onder hele vloerdelen van een ev de batterij / accu zat en deze makkelijk kon worden verwijderd, weet niet meer bij welk merk
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Accu's zitten bij meeste merken goed beschermd ingebouwd.

De accu's worden al beter en kunnen veel verder als de eerste....

Quote:
Bezitters van een elektrische auto kunnen binnenkort in één laadbeurt naar Zuid-Frankrijk rijden. De Chinese autoproducent Chery Automobile komt met een accu die een bereik heeft van 1200 kilometer. Met vijf minuten laden moet al een actieradius van 400 kilometer worden bereikt.

telegraaf.nl/financieel/1361553876/…
+1
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
De accu's worden al beter en kunnen al verder:

Die accu technologie ontwikkeld zich razendsnel. Ik kan met mijn auto in de winter 400 km rijden met koud weer en in de zomer 500 km en dat vind ik echt meer dan voldoende. Ik rij ze echt niet vaak op een dag , en als je het niet haalt dan heb je in enkele minuutjes bij een snellader zo weer 100 km bijgeladen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dat actieradius nadeel weegt niet op tegen de vele voordelen die je er van hebt. Maar mensen houden nu eenmaal graag veel vooroordelen en hebben ervaring van horen zeggen. 😀
labella
Quote Reactie van @pieta:
Wij kopen meestal een diesel van zowat 10 jaar oud. Die schrijven vrij weinig af

Hier ook diesel bedrijfswagen gekocht voor 5000 euro, rijd ik nu al weer 10 jaar in en op een paar banden, accu en wat olieverversen na geen kosten aan gehad. ik weet zeker dat ik elektrisch veel duurder uit was geweest.
George
@pieta Geen idee , ik heb nooit auto's van 10 jaar oud gekocht
En ja hoe nieuwer en duurder de auto hoe hoger de afschrijving. Tot heden ben ik er nog niet failliet aan gegaan.
Kars
@George de hogere energie dichtheid heeft 1 groot nadeel. Dat ze sneller in brand vliegen.
George
Quote Reactie van @Kars:
de hogere energie dichtheid heeft 1 groot nadeel. Dat ze sneller in brand vliegen.

Ook dat is gewoon geen feit maar een fabel. Elektrische auto's branden niet vaker spontaan dan een benzine of diesel auto. Feit is dat ze moeilijker zijn te blussen.
Het is moeilijk om EV tegenstanders te overtuigen , ze praten elkaar allemaal na zonder dat ze er zelf ervaring of kennis van hebben.
+4
Kars
@George vertel mij is wat goedkoper is ik koop diesel bedrijfswagen me laatste voor 2250 euro. Onderhoud doe ik 90% zelf, onderdelen kosten niet veel. Met elektrische bedrijfswagen wordt autorijden veel te duur.
Vertel mij is welke elektrische bedrijfswagen formaat ford Transit connect er 925 kg laadvermogen heeft. En dat laadvermogen benut ik geregeld.
Plus er hangt ook wel is tandemasser met voldoende gewicht erop. 🤣
Mijn liefde voor autos is de prestaties en vooral aanschafprijs
George
@Kars voor €2250 rij je gewoon met oud ijzer. Dat je dan goedkoop kunt rijden geloof ik wel. Dat is een keuze , prima als je daar content mee bent. Nu weet ik ook waar BBB voor staat : Boeren Barrel Brigade😀
+1
arie.j
Quote Reactie van @George:
@Kars voor €2250 rij je gewoon met oud ijzer. Dat je dan goedkoop kunt rijden geloof ik wel. Dat is een keuze , prima als je daar content mee bent.

Nou ik verbaas me wat in deze discussie.
Melkveehouders hebben hier op een enkele uitzondering na een gewone benzine auto, één of een paar trekkers en nog zo'n quad, Wat moeten die zo'n halve vrachtauto?
Verder is toekomst voorspeleen altijd moeilijk.
De opmars van de zonnepanelen had 15 jaar geleden ook niemand op dit forum voorzien
+2
pieta
@arie.j Hier rijden veruit de meeste volgens mij een diesel. Mooi thuis tanken. Veel hebben zo'n bedrijfsauto/bus.
+1
bio boer
@pieta mijn garage praate mij ook al auto op grijs kenteken aan ik zij wat moet mijn vriendin in werk bus te reiden die wil gewone goede auto
RaHeados
@bio boer achterbank er uit kan die op grijs kenteken toch?
+1
weurding
@bio boer ooit caddy gereden? Net een personenauto
+2
Twentsch Land
Caddy is voor een groot gedeelte te vergelijken met een touran.
Caddy heeft echter wel bladveren in plaats van schokbrekers achter, daardoor iets stugger, leg in de laadruimte maar 150 kg lading en het rijdt als met schokbrekers@weurding
+2
weurding
@Twentsch Land ja, met die hilux trekker van ons verleden jaar zware bodemkettingen naar trier gebracht, terug stuiterde ie ook meer😆
Trouwens in dld nieuwste caddy gezien in personenuitvoering, mooie auto
+1
Twentsch Land
@weurding

Was onlangs op de 31, ook daar nieuwe Caddy zien rijden, idd prachtige auto.
George
+1
George
Quote Reactie van @pieta:
Mooi thuis tanken.

Mooi thuis laden is nog makkelijker. Knoeit niks en hoeft alleen een stekker in te steken.
+1
pieta
@George Ik ben niet tegen elektrisch. Ik vind ze alleen te duur (aanschafprijs).
weurding
@pieta vindt de R5 electrique wel leuk, 27000 euro, was onze eerste gezamenlijke auto in 1988, R 5 tl
+1
pieta
@weurding Inderdaad, leuke auto om te zien.
+3
weurding
@arie.j veel boeren hebben hier een berlingo, partner😁 caddy, kangoo ford tourneo doblo oid, kan 500 kg in, rijdt als een personenauto, altijd makkelijk naast je privé auto
+1
bio boer
@weurding rijden misschien gelijk aan de personen auto van jaren gelden rij jij maar een goede nieuwe personenauto daar staat de tijd ook niet stil
weurding
@bio boer je meent het
+1
labella
Quote Reactie van @bio boer:
rij jij maar een goede nieuwe personenauto daar staat de tijd ook niet stil

Nou, ik heb een poosje terug in een Tesla gereden maar zou niet willen ruilen met mijn Caddy!
Grasbaal
Quote Reactie van @labella:
k heb een poosje terug in een Tesla gereden

Tesla is al weer volop bezig met de volgende stap in autonoom rijden:
Quote:
autoweek.nl/autonieuws/artikel/…

Bedenk je toch af en toe zelf te willen rijden, dan heb je pech. Er zit namelijk geen stuur in de robottaxi. We noemen hem trouwens taxi, maar het is niet zo dat je alleen in de Cybercab kunt zitten wanneer je hem via Uber hebt besteld. Het idee is dat consumenten straks ook echt een eigen Cybercab voor de deur hebben staan. Je hangt hem dan niet aan een laadpaal met een kabel, want de Cybercab moet draadloos oplaadbaar worden. Wel zo handig wanneer ie je ’s nachts moet komen ophalen. Hoe had je anders de kabel uit zijn oplaadpunt willen trekken?

(klik om te vergroten)

+1
weurding
@Grasbaal sommige bestuurders rijden al door na een aanrijding, wachten is op de 1e veroordeelde auto
+1
labella
@Grasbaal Er gaan eerst dooien vallen maar dit gaat totaal mislukken!
+1
George
@Grasbaal Het rijdt wel goed en ze hebben het elektrisch er goed voor elkaar . Een prima eigen fastchargernetwerk , allemaal knap opgezet door dat ene automerk. Alleen kan mij zowel het exterieur als het interieur niet bekoren. Een BMW ziet er echt vele malen beter uit zowel van binnen als van buiten.
+1
Grasbaal
@George over wat wel of niet mooi is worden we het niet eens denk ik. Ik hou van het simpele en zeer functionele in een Tesla.

Zag in Duitsland deze mooie E-BMW, maar lijkt me een drama om daar in en uit te stappen.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

George
@Grasbaal Hier een kennis heeft er een cabrioversie van de i8 . Je komt er inderdaad bijna niet in of uit. Maar die dingen worden al even niet meer gebouwd , volgens mij geproduceerd tussen 2013 en 2020. Zijn nu hartstikke duur.
+2
weurding
@George al kost het een vermogen, ben je bold maar niet beautyfull meer, en blijft het behelpen... je steelt wel de show😁
George
@weurding De man die erin rijd is 20 jaar ouder dan ik maar heeft naast deze ook nog een X4.
weurding
@George hier in dorp ook een pipo in porsche van die leeftijd
George
@weurding Dat begrijp ik wel , ik zou ook best wel zo'n elektrische Porsche Taycan willen hebben. 😀
arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j veel boeren hebben hier een berlingo, partner caddy, kangoo ford tourneo doblo oid, kan 500 kg in, rijdt als een personenauto, altijd makkelijk naast je privé auto

Bij jou zit blijkbaar ander soort boeren
+2
weurding
@arie.j rare reactie, door heel Nederland hebben boeren van die lichte gesloten bedrijfsauto's, ben je echt zo wereldvreemd?
+1
weurding

(klik om te vergroten)

arie.j
Quote Reactie van @weurding:
@arie.j rare reactie, door heel Nederland hebben boeren van die lichte gesloten bedrijfsauto's, ben je echt zo wereldvreemd?

Wellus-niettus heeft weinig zin
+3
weurding
@arie.j laat hier maar boeren reageren die er 1 hebben, als jij niet weet wat de gemiddelde boer op zijn erf heeft moet je wat vaker van je honk komen, durf wel te stellen dat meer dan de helft hier een dergelijke bestelauto op grijs kenteken hebben, maar jij weet het welles beter of niet?
Vdejong
@weurding heeft het in de krant gelezen 😁
+1
weurding
@Vdejong vastgeroest in zijn eigen gelijk en ideeën, zeker 5 kameraden van me hebben er 1, evenals met een pickup, enkele busjes, maar meesten toch echt berlingo caddy kangoo
Vdejong
@weurding wij hadden in Nederland ook een Caddy, totdat mijn vrouw hem, buiten haar schuld, total loss reed
+2
George
Quote Reactie van @arie.j:
Bij jou zit blijkbaar ander soort boeren

Nou nee ik zie die gebakjes ook vaak zat staan met een sticker Trots op de boer erop of i'm proud to be a farmer. 😀 Of wie de boer nu laat stikken heeft straks niks meer te bikken. Vaak hangt er nog een stukje hooitouwtje uit de achterdeuren en is er een spiegel wat vastgeplakt met wat duct-tape.
+2
weurding
@George in elk geval gaat arie nu opletten en misschien wel denken... verrek, weurding loog toch niet😇
+4
pieta
Quote Reactie van @George:
en is er een spiegel wat vastgeplakt met wat duct-tape

Dat is een teken dat de vrouw er ook in rijdt. 😁
+1
George
Arie als je een auto volgens mijn beschrijving ziet dan is ie van een boer.
Soms hebben ze ook nog een verweerde rode zakdoek om een spiegel of deurklink gebonden. De waarde van zo'n auto varieert tussen de €2250 en €5000 en hij loopt op diesel. 😂
+1
Cowboy3
@George Zo'n blik trommeltje met voor motorke en een paar stoeltjes int midde.
+3
weurding
@George mijn schoonpa had indertijd nog vaag ptt op 't bakkie staan, simca1100 fourgonette ex post, jaren 90, later een seat terra bakkie, boeren rijden al jaren in die dingen hier
+2
weurding

(klik om te vergroten)

+2
pieta
Quote Reactie van @weurding:
vaag ptt op 't bakkie staan

Noem je dat vaag? 😁
+2
weurding
@pieta dit is niet zijn auto🤣
+1
spotmelker
Quote Reactie van @George:
tussen de €2250 en €5000

Hier blinkt het weer van de nieuwen i.v.m. de aankomende BPM.
weurding
@spotmelker jij ook? Wel bericht gehad van accountant maar koop na deze denk ik geen weer
+3
spotmelker
@weurding Heb een T5 en een Caddy. De T5 heeft de bedrijfskleur van een grote aannemer. Daarmee kom je langs elke wegafzetting 😁

(klik om te vergroten)

George
@spotmelker Nog geen hooitouwtjes tussen de deur en geen stickers dat ze trots zijn?😀
+2
spotmelker
@George Nee, vroeger wel een Renault 4 gehad met de uitlaat met regenklep door de motorkap. Voordeel van die auto was dat je bij mist de strepen op de weg door de bodem kon zien 😂
WGeverink
@George Ik denk niet dat de toekomst van auto rijden electrisch is. Mischien bij jullie en als je de batterijen zelf kan laden. We zullen zien. Voor trucks is met een hybride setup is een enorme besparing in brandstof te halen zonder restricties. De hybride truck is geen laadgewicht kwijt aan batterijen en met de hybride truck heb je de generator altijd bij je. Ik denk dat jouw dit filmpje wel interesseerd. De boortoren is bij de weg te zien van waar wij wonen.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Mischien bij jullie en als je de batterijen zelf kan laden. We zullen zien.

Ja ik zit hier op een Nederlands forum en dus gaat het inderdaad over hier. Die vrachtwagens uit jouw filmpje zien we hier ook niet. Hier is het allemaal wat verfijnder. Ik ken de infrastructuur in the States en Canada niet maar hier is duidelijk ingezet op elektrische auto's en zijn er volop laadpunten en snellaadstations gebouwd in heel Europa. Dit hebben ze niet gedaan voor een klein tijdelijk fenomeen.
WGeverink
@George Het gaat niet om de truck maar om de aandrijflijn George. Dit soort hybride aandrijflijnen kunnen in van alles en nog wat worden ingebouwd inclusief Europese trucks. Het is nadelig om tonnen aan lading in te leveren omdat je die grote zware batterijen mee moet slepen. Wat Edison bouwt is een truck met een relatief kleine generator onder de motorkap plus een bescheiden accupakket wat samen de electrische assen aandrijft. Het mooie van deze hybride truck is dat het alles kan wat een normale truck kan maar met een veel lager brandstof gebruik. Bovendien hoeft er geen infrastructuur te worden gebouwd want het opladen gebeurd tijdens het rijden.
+2
weurding
@WGeverink als ik naar de laatste overstromingen en natuurrampen kijk mag men blij zijn dat er nog verbrandingsmotoren en fossiele brandstoffen zijn om de rommel op te ruimen, het energie net is het eerste wat bij zulke rampen uit de running is, water en stroom zijn ook geen vrienden
+2
weurding
@George tegen de tijd dat trekkers electrisch worden hier zijn de boeren al verdwenen😅
George
@weurding Ik heb het ook duidelijk over auto's maar ik sta er ook van versteld dat veel merken ook al batterij elektrische vrachtwagens hebben met grote actieradius. MAN , Volvo , Mercedes Benz. Ik had daar meer de inzet van waterstof verwacht.
bio boer
@George netwerk inrichten van waterstof zal lastig van de grond te krijgen zijn wie gaat daar de eerste 20 jaar verliezen mee draaien voor je wat omzet haalt
George
@bio boer Ja klopt maar zo zijn de laadpalen en snellaadstations ook ontstaan. Inmiddels kun je op heel veel plaatsen snelladen langs de snelwegen in Europa.
bio boer
@George fastned lijd nog steeds verlies dacht ik

Google zegt 2023 voor het eerst winst in 12 jaar 😁 de omzet steeg explosief stond er bij
George
@bio boer Die investeren nog steeds fors in Europa dacht ik in uitbreiding van snellaadstations.
bio boer
@bio boer je eigen stroom direct in eigen auto dan is wel spot goedkoop zal rond de 5 cent per kw/h kosten

Dacht ook als bedrijven waar mensen met de auto staan overdag gooi daar wat zonnepanelen neer kan je eigen mensen hun auto opladen terwijl ze op werk zitten ipv km vergoeding of lagere km vergoeding is niet goed voor de inkomsten van de staat natuurlijk
George
@bio boer Dat gebeurd toch ook al volop bij bedrijven. Ik zie veel bedrijven met een heleboel laadpalen op hun parkeerplaatsen.
Weidezicht
@hypotheekboer gm damsteegt schijnt er 1 gekocht te hebben..kost tussen de 6 en 7 ton? Althans volgens de tamtam.
RaHeados
@Weidezicht ploegam heeft er meerdere
+2
WGeverink
@bio boer De komende 50 jaar gebruiken we volop fossiele brandstoffen. Solar en wind doet helemaal niets zonder batterij opslag. Solar en wind is sowieso geen oplossing voor een transitie. Atoom stroom zijn we ook zo 20 jaar verder. Behalve dat het geld als water kost ik heb niet echt de indruk dat er aan een energie transitie gewerkt wordt.
+1
bio boer
@WGeverink als er zon en wind is dek je al mooi wat af accu opslag begint ook los tekomen dan kun je de gaten nog wel op vullen fossiel zal dan niet veel meer zijn

We zitten in een windmolen eigenaren collectief ook kijken al wat er mogelijk is met batterijen naast windparken enzo zo je stroom op dure momenten kunt verkopen
Dus commerciële partijen kijken ook al naar grootschalige op slag nu ben ik daar nog niet van overtuigd maar komt al voor zeecontainers vol accus naast windparken of zonnen parken
+1
de Tank
@bio boer
Als iedereen dat doet zijn er geen dure momenten meer, beetje oppassen met rijk rekenen.
bio boer
@de Tank zet nog geen zeecontainer vol naast de windmolen zo lang ik de stroom nog kan verkopen op maandgemiddelde oktober was weer wat duurder 8 cent per kw/h geen slechte prijs
Kars
@bio boer stroom op dure momenten verkopen en als iedereen gaat doen, dan is er geen duur moment meer...
bio boer
@Kars dat klopt zal zoort van evewicht in komen hoe dat gaat ontwikkelen in de toekomst is afwachten en gok die de investeerder maakt ik doe die gok nog niet
GJKlaassen
Goed en interresant dat de rechter mee laat wegen dat de productie van shell 'gewoon' overgenomen zal worden door anderen.
+3
George
@labella 😂🤣 Iemand die denkt dat een Caddy diesel van €5000 beter rijdt dan een Tesla kun je nooit overtuigen voor een EV.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot milieudefensie , klimaatverandering , uitspraak , shell , den haag en co2-uitstoot ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
147
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
3.777