Nergens worden zóveel boeren uitgekocht vanwege stikstof als in Ede : ‘Stallen worden nu gesloopt’

Zeker tachtig boeren in het buitengebied van Ede maken gebruik van de landelijke stoppersregeling. Ze stoppen vrijwillig met de veehouderij, in ruil voor een (onbekend) bedrag van de overheid. In geen enkele gemeente in Nederland is de regeling zó populair als in Ede.

Deel dit artikel

Reacties

verwijderd
+2
Kars
@Erik1979. Als dichter bevolkt wordt moet de landbouw toch intensiever worden en niet andersom zoals nu.
bio boer
@Kars nee die moet verdwijnen naar gebieden waar nog ruimte is veel mensen en intensieve landbouw komen in conflict dat heeft heeft Nederland wel bewezen

Hoe meer ruimte er ergens is hoe meer je met rust wordt gelaten
verwijderd
weurding
@bio boer koop nooit online, altijd lokaal, maar de in spullen die je koopt behalve voedsel (nog wel) hebben de Chinezen al flink wat aandeel
grös
@weurding
Koop liever ook niets Chinees, zelfs in de Action staan genoeg EU producten als je goed oplet.
En anders haal ik t wel bij kringloop.
+1
robbies
Quote Reactie van @bio boer:
Ook de wegwerp maatschappij is ook zorgelijk

misschien toch die oude kuilplaten gebruiken. scheelt toch wat plastic in plaats van die paar duizend balen 😉
+1
bio boer
@robbies vind ik ook kuil plaat die geschikt is om goede kuil op te maken heb ik niet

Wens voor 1 grote silo met afdek systeem is er nog wel maar niet boven aan
Kan hier geld ook maar 1x uitgeven 🤷‍♂️
Afgelopen 25 jaar heeft dat hoofdzakelijk in grond en kippen gestoken

Als ik alles maar kan doen waar ik zin in had
Hadden we al grote silo gehad met afdek systeem en gingen we àlles hakselen

Niet alleen geld maar ook ruimte en bouwblok licht lastig
bio boer
@bio boer maar met maximaal stalvoeren besparen we al veel balen 😉 voer in de zomer niks geen balen
Erik1979.
@bio boer eerste echte goede opmerking over financiën die ik lees van jou. Dat niet alles kan. Dat jullie bakken geld in grond gestoken hebben is wel heel goed geweest. Knappe prestatie 👍
Balenprikker
@bio boer Paar gebruikte klinkers en wat minder prikbord.
robbies
@Balenprikker
Quote:
wat minder prikbord

Dat moet hij zelf weten. Maar gebruikte klinkers en goedkope wandjes en je bent vertrokken
grös
@robbies
Ja paar afgekeurde vloerkanaalplaten als wand, Dam in Akkrum heeft ze wel @bio boer
Heb zo paar silo's goedkoop gebouwd, maar met zeker 6 maand alleen vers gras blijft de helft nu leeg..
Als je nu 1000 balen maakt, is zon silo gauw terugverdiend, met snijwagen kuilen.
weurding
@grös mijnbanden willen ook prima voor balen
+1
grös
@weurding
Ik wou een koepad er van maken, maar hoorde dat je er beter wel zand onder kan maken, dan leg er liever ook direct een klinker in.
Of wat betonroosters van een LBV-er ..
bio boer
@grös zijn spek glad hab ze achter de stal om de beton zo raar was uitgesleten heb met profiel er maar zonder profiel zou het ramp worden
robbies
Quote Reactie van @grös:
Heb zo paar silo's goedkoop gebouwd

wat is goedkoop? de buurman handelt in elementen en als ik eerlijk moet zijn vind ik die qua prijs altijd best meevallen. Vaak heeft hij ook nog B-keus. Dan heb je een strakke wand met een voet. en dat kan geen 10k goedkoper, want dan legt hij geld toe op wanden van 2 meter hoog.
RaHeados
@robbies ligt er aan of je moet heien, hij heeft het ook wel is over veen, dan zakt je voer ook de grond in
cjw73
@robbies ik betwijfel of klinkers daar bij hem mooi blijven liggen.
bio boer
@cjw73 dat idd ook klinkers is geen optie eerst laag gebruiken puin onder zand dan is hopen dat stelconplaten blijven liggen en er geen water onder blijft staan
Heb hier ook van die farm platen van 1x2 die rij ik allemaal los met nat weer om er water onder blijft staan wil niet weg zakken
cjw73
@bio boer dat had ik wel door. Hier is het, gewoon even de boel vlak maken en de stelcon platen kunnen er zo neer gelegd worden.
bio boer
@Balenprikker heb geen 30 ha gras he wat met plaatje van 35 bij 10 klaar is

Heb plaat ontwerp van 60x18 meter
cjw73
@bio boer afdek systeem? Spraak 2 weken geleden iemand die bij de eerste zat, die er 1 aanschaften, nu 2 kleden verder was het mooi geweest. Tweede kleed was nog eerder stuk dan de eerste.
bio boer
@cjw73 hier lopen ook al paar op de buurt aantal jaar dus kan eerst ook nog wel buurten

Als ik bult wil dan wel lasagne kuil dat wordt dan bult van 50/60 meter bij 18 aangezien ik vaak alleen ben met een medewerker zie ik het niet zitten om 15x per jaar die af te dekken ons areaal kuil je ook niet op 1 dag
+1
RaHeados
@bio boer kan je niet beter 2 of 3 platen hebben? 1 om te voeren andere om te kuilen?
bio boer
@RaHeados nu voer ik nooit kuil in de zomer dus heb alleen kuil nodig voor de winter

Zijn meer die dat zo doen hier in de regio 1 hele grote silo heb nu toch nog niks dus kan het mooi nu ook maar 2 muren nodig bij 3 silos zijn het al 6 maar die silo komt er de komende jaar nog niet ga eerst met de stal aan de gang
bio boer
@bio boer of ik moet in 1x geld vragen bij de bank voor alles 🤷‍♂️
Noorderling
@bio boer
Wat voor hoogte reken je dan?
Zeker als je geen grondwal hebt met hoogte tikt prijs wel door omdat je er kort achterlangs moet. Vraag ik het me af of het goedkoper is dan 2x 50x10.

Met dat een silo nooit leeg is op 15 mei en pas kunnen voeren op 3week na laatste keer kuilen lijkt me in het najaar erg lastig. Aanbod in het land wordt om goed te benutten en opname toch minder. Terwijl elke dag een bak erbij prima past.
bio boer
@Noorderling 2,5 meter dacht ik we wilden niet idioot hoog is alleen maar gemartel om de wagens er op te krijgen de raming was 80k voor de silo 70k afdek systeem dat was nog in 2019 voor de prijs gekte wat nu zou kosten 🤷‍♂️ beton is in iedergeval stuk duurder
Ben er nog niet zo serieus mee bezig geweest dat we toe kwamen aan offerte

Het wel vergunning aanvraag gedaan voor het dempen van sloot langs het erf waar ik silo eventueel wil plaatsen dan er eerst nog jaar bult balen als gewicht op staat
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
ng was 80k voor de sil

voor dat geld heb je zoveel betonplaten dat je 1/3 ha hard kunt maken.
bio boer
@T60401 alleen de plaat zal 40k kosten als ik vergelijk met nieuwe erf verharding van beton die ik heb laten aanleggen

Dan nog wanden

Fundering perssappen afvoer persappen put zijn ook zaken kom je tegen woordig ook niet onderuit hier

Nog wat beton er voor en achter je bent zomaar wat geld verder
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
perssappen afvoer persappen put zijn ook zaken kom je tegen woordig ook niet onderuit hier

hoeft niet meer met nieuwe omgevingswet zolang je maar zorgt dat er geen nat uitloopt.
cjw73
@T60401 er moet daar eerst gebroken puin onder anders blijft niks daar liggen. Dat maakt het veel duurder.
+3
T60401
@cjw73 Dan moet hij eerst nieuwe stal bouwen. heeft hij gelijk puin win win . 😂
cjw73
@T60401 ben blij dat ik op het zand zit. Is hier met stelcon platen een kwestie van uitgraven en neer leggen.
T60401
@cjw73 ja hier ook. sondering van het huis kwam met 9 meter sonderingswagen van de grond. boven de 400 kg de vierkante cm als ik mij niet vergis.
Balenprikker
@bio boer Je hebt geen tijd om bult af te dekken, en wel tijd om dagen balen naar huis te rijden? Bijzonder, 18x65 is ook wel heel overdreven groot als je alleen ‘s winters er van voert. Maargoed dan maak je hem 18x65, 300 stelconplaten. Zet je er vervolgens ook nog 65 langs als muur. Die platen heb je alsnog heel rap terug verdiend, en heel wat “duurzamer” dan balen.
bio boer
@Balenprikker zo ik al zij ben vaak alleen we hebben 150 ha grasland dus dat is 2 of 3x kuilen zitten aan de kust met veel wind dus wil ik het voorelkaar hebben bij zo formaat bult stop je die niet even vlot dicht met 2 man met windkracht 5 is helemaal feest ik ga nog even door met balen die ook weer zijn voordelen hebben

Heb nu eerst andere prioriteiten waar ik in wil inversteren
Melkboer16
@bio boer voor mij zou 50 meter kuil lang genoeg zijn. Je moet er bij het uitkuilen ook nog aan denken dat je dan ook steeds verder moet rijden.
De eerste snede van 2021 was hier zeiknat en waar anders de 1e en 2e en soms de derde in gingen was die plaat met de eerste vol.
Bij collega’s drukte het gras zelfs de silowanden weg.
Nou je zou dan maar alles in 1 silo hebben.
En een rol plastic van 50 meter kan je met 2 personen nog baas bij het vastleggen
bio boer
@Melkboer16 in 18 of 15 meter silo kun je ook wel in de midden laden toch

Gaat mij er vooral ook om de regelmaat die we moeten kuilen ons areaal zal snedes in meerdere keren gedaan worden later in de zomer wordt dat minder door groter aandeel weidegang en stal voeren met lichtere snede

De exacte afmetingen zullen we nog wel keer tegen het licht houden als zo ver is

Wil 200 koeien 190 dagen uit 1 silo kunnen voeren zonder boven de muren uit te komen
Elvis
@bio boer zou ik hem 2x zo lang maken,18 meter is veel te breed. Hier 70 x 10 x 1.50 8 maanden voer met 100 mk en 1/3 mais
bio boer
@Elvis wat is het nadeel van te breed ?
Ik verwacht voer snelheid van 1,8 / 2 meter per week

Ik dacht juist ideaal zo brede kuil met in kuilen
Kunnen er 2 voertuigen op de bult en ook nog wagen lossen tegelijk op de bult
cjw73
@bio boer in het midden kom je lang niet aan die 2 meter toe. En als hij niet leeg raakt moeten ze het hele jaar 60 meter achteruit de bult op rijden en in begin krijg je die aansluiting met het oude niet dicht, tenzij je het er weg trekt met de kraan.
+1
bio boer
@cjw73 ik dacht die verdeel je dag voor de eerste snee even over de hele vloer of op de eerste helft dat moet je ook niet blijven opsparen

Ik wilde vooral ook niet meer in de silo drukken dan ik opvoer in winter
De rest in balen voor de handel en wat buffer
T60401
Quote Reactie van @bio boer:
at is het nadeel van te breed ?

Wat is het verschil tussen 12 en 18 meter met inkuilen? Bij 12 meter kun je al met drieën elkaar al goed passeren. Dus breder zou ik alleen doen als je zeker weet dat je genoeg voersnelheid hebt. En bij jouw kun je misschien beter de muren halve meter hoger maken omdat dat goedkoper is dan vierkante meters bouwen in verband de fundering.
Kars
@bio boer waar gewerkt heb, hadden we locatie was sleufsilo 21/22 meter breed. Zat mais ook 5,5 meter hoog gekuild.
Blij dat ik zon kuil maar 2 keer mee moest dicht leggen.
George
Quote Reactie van @Kars:
Blij dat ik zon kuil maar 2 keer mee moest dicht leggen.

Het was ook nooit zo mijn favoriete werk. Vooral met harde wind en dan die banden omhoog gooien vol water.
+1
Kars
@George thuis gooi ik ze op platte wagen van te voren. Als ingekuild heb hoef ik ze niet omhoog te gooien meer. Scheelt al berg zweet
+2
pieta
@George Zand erop, zand jonguh. Veel makkelijker.
+1
George
@pieta
Doen we ook op de graskuil. Maar dat moet er ook allemaal weer af. 😀 Vroeger op de maiskuil in sleufsilo vol gooien met banden maar dat hoeft gelukkig niet meer. Banden zijn afgevoerd en de silo is tegenwoordig opslag van kachelhout tegen 1 wand en andere kant zonnepanelen.
bio boer
@Kars dat is ook beetje mijnding bij zo grote silo wil je niet tevaak afdekken

Bult van 30x10 is wel tedoen dat geloof ik ook wel

Denk dat vele prikkers er wat temaklijk over denken bij die grote lasagne kuilen ook om die ook elke keer weer open moet

Is ook niet voor niks dat die afdek systemen hier populair zijn hier hebben de boeren gewoon wat groter areaal grasland gemiddeld
Wat vaak al in 2x wordt ingekuild bij de eerste 2 snedes

Het voordeel van die balen dat je meerdere snedes kunt voeren wil ik eigenlijk niet missen

De eerste snede met wat meer energie en de latere met wat meer eiwit maakt vaak al mooie basis
Noorderling
@bio boer
Ik zie het voordeel van die breedte niet. Enkel meer potentieel broei, dat zit nooit tegen de muur of onderop. Hoe hoger hoe meer druk en kleiner aandeel bovenkant.
Wagens tokkelen zo 4meter omhoog. Mits alles maar goed vastgereden is.

Uiteindelijk is het oppervlak afdekken werk. Maar of daar 50 of 100ha onder zit maakt niet uit. 4meter meer of minder breedte merk je ook niet, lengte wel. Zou het niet zo spannend maken.

Laatst in anderhalf uur 2 silos dicht gelegd met 5man. Tijdswinst is er dan met son afdek systeem niet en minder afval ook niet wat ik zie en hoor.
Dat zijl wordt nooit schoon en is opgerold in de zon een boeiende schimmelbron, kun je elke keer de toplaag enten met schimmels. Zonder wandfolie gaat het ook niet goed.

Bij een gezien waar de schimmel begon naast de wandfolie. Kost zon systeem driedubbel geld.
+2
robbies
@Noorderling
Quote:
Laatst in anderhalf uur 2 silos dicht gelegd met 5man

Dat vind ik toch behoorlijk lang met 5 man voor twee silo's. Welke maatvoering praat je dan over? En wanneer de vorige generatie niet meer op de kuil kan, heb je dan nog steeds 5 man of sta je dan ineens met 3en of 2en? Loonwerker staat ook niet te springen om overal de kuil mee dicht te leggen. Zeker niet als het 1,5 uur duurt bij elke klant.
+2
T60401
@robbies Als de teller uren teller van de hakselaar door blijft lopen denk ik dat de baas van het loonbedrijf niet erg vindt dat ze anderhalf uur kuil aan het dicht leggen zijn. Personeel heeft er meer moeite mee zeker als het dan in de avond nog wat later word.
+2
robbies
@T60401 meestal ben je niet de enige en zeker als regen dreigt is het doorpezen. Als personeel bij iedere klant 1,5 uur kuil aan het dichtleggen is, dan was er dit voorjaar veel meer gras nat geworden
Noorderling
@robbies
Zijn altijd wel met 2-4.
Voor wat zon afdek systeem kost of folie kun je gauw wat regelen als dat het enige alternatief is.
Diegene is ook nog "gratis" of bonus wanneer het er op er onder is voor tweede combinatie op de bult. Heb wel een aantal die het mooi vinden, en belangrijk ook snappen. Draait alles mooi door en is voor het melken het hele kuilen weer aan de kant.

Silos zijn 50x10. Van begin geultje graven, nog een keer met kale trekker aanrijden tot de banden er op viel het me niet tegen.
robbies
@Noorderling kuil je zelf? 4 man loopt er op een gemiddeld melkveebedrijf niet rond als je de vorige generatie niet meerekent.
bio boer
@robbies de vorige generatie heeft mij al duidelijk gemaakt als jij weer in bult wil gaan kuilen prima maar je ziet mij niet helpen 😁
RaHeados
@robbies met de volgende generatie misschien wel 😄
bio boer
@Noorderling ik dacht dat broei altijd in de kanten zat en niet in de midden 🤷‍♂️
Waar ik zomaar 5 man voor rot klusjes moet vinden 10x perjaar is mij nog vraag
bio boer
@bio boer bij de buurman knipper ik keer met de ogen en hij is dicht dat gaat echt vlot denk binnen de 20 min
Vdejong
@bio boer heb je hem wel eens gevraagd naar zijn ervaring? En, zo ja, heeft hij toen de waarheid verteld?
bio boer
@Vdejong dat kan nog wel koop nu toch nog niet hij gebruikt geen wand folie beide buuren niet trouwens
+1
Erco
@bio boer dan accepteer je toch geen luchtdichte kuil. Buurman deed dat eerste jaar ook. Nu gewoon wandfolie
bio boer
@Erco kan er niet over oordelen heb nooit van dicht bij bekeken bij buren hebben alleen kleed van agridek er op het is nou ook niet zo dat het rommel boeren zijn
+1
Noorderling
Quote Reactie van @bio boer:
jes moet vinden 10x perjaar is mij nog vra

Het wordt een rotklus als je met 1 te weinig bent. Maar als dat strijden tegen de storm 1x per 2jaar voor komt houdt het wel op.
Als je het netjes doet heb je wel eer van je werk. Maar daar ziet niet iedereen de verdiensten van.

Hebben iets vergelijkbaars gemaakt voor de lasagnekuil. Werkt perfect, 3 meterse met zijrollers is toch wat meer kans op schade.
RaHeados
@Noorderling
Quote:
Hebben iets vergelijkbaars gemaakt voor de lasagnekuil. Werkt perfect, 3 meterse met zijrollers

Die zijn wel meer te koop toch?
Zelf maken kan wel goedkoper zijn natuurlijk
Noorderling
@RaHeados
Klopt, oudman maakt ze wel.
Zelf een oude beregening met slang en sproeiers gekocht, flex er in en 2meter er tussen gelast.

Juist dat water wegwerken is een pluspunt, mits inderdaad netjes. Met de hand is het water lijm en trek je je een ongeluk.
RaHeados
@Noorderling jammer dat die op het filmpje de laatste meters e kuil op trekt waardoor er troep op de kuil valt. Net er voor veeg je t nog ff gouw weg 😅
verwijderd
hookwood
@weurding ammoniak in de bodem? 🤔
bio boer
@hookwood kan dat niet ?
grös
@weurding
Bosgrond is altijd een pakket bladeren en takken, dat is toch gewoon zuur door het verteren. Hier was vroeger heide en zandverstuiving, dat hebben ze volgeplant, zou toch niet gek zijn dat er later bomen dood gaan.
Friesland is ook niet eens het dichtst bebouwde gebied, relatief nog weinig stikstofuitstoot.
verwijderd
hookwood
@weurding Zeekr submerk van Geely net als Volvo en Link&Co.
weurding
@hookwood vindt het wel geld
hookwood
@weurding dat zeker 😜
bio boer
@weurding die zag ik gisteren ook
verwijderd
Elvis
@grös de WIC was de voorloper van de uitzendbureaus, betaalde alleen wat slechter
-Jan-
@grös VOC vervoerde zaken die hier niet te verbouwen waren


Waren toen wel zeilschepen
grös
@-Jan-
Theoretisch zou alles zo weer met zeilschepen kunnen, alleen word nauwelijks in de techniek geïnvesteerd.
verwijderd
matt
@bio boer
Quote:
de kwaliteit is ook niet meer wat geweest is mijn 2e bmw waar de motor aan gort is gedraaid door distributie ketting 1 met 180 km en deze nu met 260 km

Omgerekend nog geen 4000 uur wat balen kwaliteit die blokjes van auto
Moet toch maar eens wat anders overwegen

Waar heb je die in onderhoud een goede monteur maakt proefrit,en hoort als de ketting rekt.
Verder zijn die onderhoudsintervallen die bmw aan houdt,veel te lang.

Kijk @George bmw rommel
bio boer
@matt in augustus nog grote beurt met pk gehad 2000 euro ga er van uit als ze dat gehoord hadden zich wel hadden gemeld
Het rijd prachtig bij de eerste dacht ik nog het is pech nu bij de 2e weer 🙈

Die 150.000 km die wij er op gereden hebben heeft als enige mankement het roetfilter geweest naast slijt delen
bio boer
@matt en de distributie ketting zit ook nog aan de achterkant aan de versnellingsbak kant
Zij de gerage de motor of de versnellingsbak moet er uit om er bij te kunnen en te vervangen 🙈

Dus ook nog zo gemaakt dan vervangen bijna onmogelijk is gemaakt
matt
@bio boer ja is mij bekend,ververs om de 15k motorolie
Ook versnellingsbak volgens bmw,life time
Olie.
Zf zegt zelf van niet tussenbakken diff,volgens bmw allemaal niet nodig.
Goed bijhouden en wat geluk hebben,en verstandig er mee omgaan.
bio boer
@matt moest 2x per jaar beurt
Hij zoop ook veel olie

Bmw is wel vaker eigenlijk wijs heb ook 1 gehad zonder pijlstok moest je met sensor aflezen
matt
@bio boer ja heb ik ook maak der gvd toch een peilstok in.
Mijne Gebruikt geen olie,als die dat gaat doen ruim ik hem op.
George
Quote Reactie van @matt:
ja is mij bekend,ververs om de 15k motorolie

Hier altijd wat de auto aangeeft rondt de 30000 km of 2 jaar. Dat is voldoende. Nooit geen problemen mee gehad. Enige BMW met wat probleempjes was een E90 320i die ik gehad heb van 2006 tot 2012 . Die had bobines die stuk gingen en een kapotte stuurbekrachtigingspomp. Die andere waren probleemloos en enkel om de 2 jaar bij de officiële dealer een beurtje. En verse banden bij de bandenboer welke ook tractorbanden verkoopt. Ik vind ze goedkoop in onderhoud. Beurten kosten wel wat maar is ook maar om de 30000 km en dus niet zo vaak.
matt
@George ja ik weetdat jij nooit problemen hebt.
Maar het gaat hier over @bio boer en die heeft al 2 motoren in de soep.
En ik hoor het veel vaker over bmw.
George
Quote Reactie van @matt:
En ik hoor het veel vaker over bmw.

Ik ken hier best wel wat BMW rijders en wij hebben die ervaringen niet.
180000 en 260000 kilometer zijn natuurlijk ook al wel wat kilometers. Er zijn heel veel fabrikanten welke problemen hebben/hadden met de distributiekettingen / geleiders.
magoautomotive.com/post/…
+1
cjw73
@George een blok moet met gemak 2 ton kunnen draaien, maar dan heb jij hem vast allang weer ingeruild.
George
@cjw73 Dat ben ik met je eens , maar het ligt dan wel aan hoe die kilometers tot stand komen. Korte stukjes , koude starts , onderhoud etc. Maar 9 ton wat Bio schrijft dat is gewoon onzin . Zijn nauwelijks auto's die dat zonder problemen halen.
Maar inderdaad mijn BMW's waren vaak bij 160000-170000 km al weer weg. Dus ik heb eigenlijk geen BMW ervaringen boven die kilometerstanden. Maar tot die km standen waren ze bijna allemaal perfect.
cjw73
@George mijn buurman heeft 2 volvo 940 ers de ene heeft 770000 gedraaid en de andere ruim 5 ton.
George
Quote Reactie van @cjw73:
2 volvo 940 ers de ene heeft 770000 gedraaid en de andere ruim 5 ton.

Tja maar wat is er ondertussen vervangen om aan die kilometers te komen. Bij autoweek komen er ook ooit van die auto's met die kilometerstanden maar ze zijn meestal rijp voor sloop . En wat er eigenlijk aan vervangen moet worden is de auto niet meer waard , maar hij rijdt nog wel ja.
cjw73
@George wat er ondertussen vervangen is weet ik zo niet, maar rijp voor de sloop zijn ze zeker nog niet. Maar het is een echte autoliefhebber, maar wat er mee gereden is maakt hem niks uit. Heeft ook nog een volvo s60 , een vrij jong Mercedes, met al ruim 3 ton op de klok en 2 antieke auto's.
George
@cjw73 Er bestaan ook BMW's met zulke kilometer standen. Alleen zou ik ze niet willen hebben. 😀



Jannus
Quote Reactie van @George:
Maar 9 ton wat Bio schrijft dat is gewoon onzin .

Heb eens een Golf gehad met 7 ton op de teller en echte km,versnellingsbak was gaar en moest hem in de achteruit vasthouden
bio boer
@George 200.000 km is omgerekend ongeveer maar 4000/5000 uur
hookwood
Quote Reactie van @George:
180000 en 260000 kilometer zijn natuurlijk ook al wel wat kilometers.

mijn laatste 5 auto's allemaal gekocht met meer dan 170K op de teller. Ingeruild met resp. 344K, 472K en 272K. De huidige A4 2.0TDI staat nu op 224K en het zwakke punt van deze blokken, de oliepomp is reeds gemodificeerd dus ik kan nu wel een poos vooruit.
George
@hookwood Er zijn maar weinig auto's die 4 ton probleemloos halen. Toyota scoort met de Pick ups goed.

autobild.de/artikel/…
cjw73
@George de oudere typen golfjes reden op zijn Jan boere fluitjes 4 ton. Tegenwoordig zit er net als bij de trekkers, veel teveel elektronica in wat allemaal stuk gaat. Sensor hier , sensor daar....
pieta
@George Jij rijdt een nieuwe BMW een jaar of 6. Wij kopen auto's van een jaar of 6 die het dan ook nog 6 jaar moeten doen. Wellicht zit daar een verschil.
George
@pieta Ik heb nog nooit een nieuwe gehad. De eerste BMW was 3 jaar oud bij aanschaf , de tweede 8 maanden , de derde 6 maanden , de vierde bijna 2 jaar , de vijfde bijna anderhalf jaar en deze laatste was 4 maanden oud bij aanschaf. Wel auto's met nog originele fabrieksgarantie of premiumselectie garantie en lage km standen. Ik vind het topmateriaal maar dat wist je al. 😀
+1
bio boer
@George zit voor mij buiten mijn budget zo jonge auto of wat ik er voor over heb als ik perse wil kan het wel hou graag ook nog wat over voor andere zaken wensenlijstje is lang met hoge kosten 😁
George
@bio boer Welk type BMW X1 had je? Volgens mij eentje uit de eerste generatie en dus al behoorlijk op leeftijd. Welk bouwjaar? Ik heb die zelf ook eentje gehad uit 2010, een 2 liter diesel van 178 PK en die heb ik maar 4 jaar gehad maar heeft 2 beurtjes gehad en verder helemaal niks . Was totaal probleemloos , maar was toch ons soort auto niet. Motoren van na 2015 kennen die distributieproblemen eigenlijk niet meer.
bio boer
@George 2014 hebben nu 3 jaar en 150 km mee gereden alleen roetfilter gehad en slijt delen als remmen banden dat door spul 2x in het jaar beurt

Volgens mij de 2e x1 serie
bio boer
@bio boer daar voor 2x 3 serie cope gehad
George
2014 is denk ik de eerste generatie E84.
De tweede generatie F48 kwam in 2016.
bio boer
@bio boer de eerste heb ik flink km mee gereden was nog de beste en mooiste
bio boer
@bio boer is alweer even gelden

(klik om te vergroten)

bio boer
@bio boer als ik weer terug kijk vind ik hem nu minder mooi als toen dat komt gewoon om het verouderd model is 😁
George
@bio boer waren toch prachtige en degelijke auto's die E46 serie.
Vdejong
Quote Reactie van @George:
E46 serie.
Wat is dat?
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Wat is dat?

Dat zijn de modelcodes. 3 series zijn er vanaf 1975 en dit model op foto is een E46 geproduceerd van 1998 tot 2005.
pieta
Quote Reactie van @George:
modelcodes. 3 series zijn er vanaf 1975 en dit model op foto is een E46 geproduce

Ja, zoiets kun Beter Maar Weten. 😁
+1
George
@pieta 😄 Tja ze vragen mij wat het is , 3 series heb je nu eenmaal al sinds 1975 en al 7 generaties met elk een model code. Dat is bij Mercedes overigens net zo.
+1
weurding
@George heb of had je bij fendt trekkers ook, renault werkte ook met nummers(R), deutz ook wel
+1
George
@weurding Klopt dan weten ze om welke serie met bouwjaren het gaat. Een Mercedes 300D W124 is een totaal andere auto dan de 300D van nu met modelcode W214
Deutz had vroeger modelcodes die begonnen met TRULD of zoiets.
+1
Vdejong
Quote Reactie van @George:
214

Quote Reactie van @George:
124

Ah, ze gebruiken aAa
+1
Vdejong
Quote Reactie van @George:
300D W124

beter zou zijn om zoiets MB 300d 1984 te noemen, een de nieuwere serie 300d 1998
grös
@Vdejong
Soms ook 2 modellen in 1 jaar. W123 is ook wel tot 84 gebouwd dacht ik. Maar W124 is compleet ander model en 6-cilinder motor. Misschien wel beste serie ooit, maar de 123 rijd in Afrika ook nog massaal rond.
Vdejong
Quote Reactie van @George:
E46
is dat een 318 of een 320 of een 323 of een 325 of een 330? Codes zeggen me niets, modellen wel
George
@Vdejong Ja maar naar gelang bouwjaar kan een 318 of 320 een totaal andere auto zijn . Een 318 E46 is een totaal andere auto dan een 318 G20. 😀
bio boer
@George heeft ook prima gedaan
grös
@George
Hier Caddy 1.9tdi met 1e blok ook bijna 4 ton. Vroeger was het Mercedes diesel en Volvo benzine die de 5 ton makkelijk haalden. Sommige taxi's nog steeds.
George
Quote Reactie van @grös:
Mercedes diesel en Volvo benzine die de 5 ton makkelijk haalden.

Makkelijk nog wel , in werkelijkheid viel dat nog al tegen. De meesten waren eerder rot.
Jullie hebben het allemaal over kwaliteit van vroeger maar toen ik jong was toen waren de auto's echt troep. In de jaren 70-80 was 100000 KM al een magische grens! En onderhoud om iedere 5000KM wat ietsje later 7500KM werd. Mijn Vader reed altijd Opel Commodore of later Rekord Diesels , wat een bocht was het . Kocht dan een jonge gebruikte en werd voorzien van Bitak om roesten tegen te gaan , holle ruimtes volgepomptmet die plakzooi wat er als het warm was weer wat uitdruipte. 😀 En als ze dan jaar of 6-7 oud waren werden de veerpoten alsnog rot en kon je die troep weer opruimen. Rommel was het , die diesels starten niet als het wat ging vriezen ondanks een minuut voorgloeien. Het was niks , pas in de jaren 90 werd het met de meeste auto's stukken beter.
Verder heb ik in mijn jonge jaren een Mercedes 190D gehad en daarvan bleef de motor heel maar een heleboel andere dingen die stuk gingen , was de auto waar ik de meeste mankementen mee heb gehad.
Vdejong
@George z'n naam weet ik niet meer, maar een teeltbegeleider van Agrifirm had een Golf Variant met meer dan een miljoen kilometer op de teller. Auto was zeker niet rot, wat er verder aan onderhoud aan geweest was, weet ik niet
George
Quote Reactie van @Vdejong:
teeltbegeleider van Agrifirm had een Golf Variant met meer dan een miljoen kilometer op de teller.

Wij hebben hier ook behoorlijk VW Polo en Golf ervaring en dat zijn prima auto's maar wij hebben er geen 3 ton of meer mee kunnen rijden.
Vdejong
@George allemaal gemaakt op maandagmorgen of vrijdagmiddag?
George
Quote Reactie van @Vdejong:
allemaal gemaakt op maandagmorgen of vrijdagmiddag?

Geen idee maar de kwaliteit van de auto's in jaren 70 en 80 lag op een heel ander niveau dan nu.
Eerder en meer onderhoud nodig en roest speelde erg parten bij de meeste merken.
cjw73
@George dan moet je hem wat later inruilen. Heb maar 2 auto's gehad die geen 3 ton gereden hebben. De ene was een Franse bak en heb 1 golf in elkaar gereden.
George
@cjw73 Ik heb eerder aangegeven dat we Golf 6 van onze dochter bij 2 ton distributieketting hebben vervangen . Deze ratelde bij koude start. Volgens mij heeft ze er toen nog ongeveer 40000KM mee gereden en toen was er iets met de bak. Toen heeft ze hem ingeruild op een Audi A3 en die heeft ze denk ik intussen ook alweer een jaartje of 3. Mijn moeder haar laatste auto was een gloednieuwe Polo en die hebben we ook 19 jaar gehad , vrij probleemloos maar ook een keertje een andere versnellingsbak onder gehad. Maar had maar iets van 160000 KM. Bak gekocht op de sloop dus kosten vielen nog enigszins mee.
cjw73
@George is soms ook kwestie van wat geluk. Vader heeft bijna zijn hele leven peugeot gereden, nooit veel problemen, ik heb 1 keer een 405 hdi gehad, 1 bak ellende en bij 225000 kwam 1 van drijfstangen door de zijkant van het motorblok. Maar een golf 4 en een audi a3 weg gedaan met meer dan 450000 op de klok. De huidige golf 7 heeft net 170000 gedraaid, maar dit is sinds 25 jaar een benzinemotor. En vandaag net weer goed gekeurd voor een jaar.
hookwood
@cjw73 Peugeot 406 zeker? 405 had geen HDI motor
cjw73
@hookwood klopt, de hdi had mijn vader. Die van mij was een 405 gld.
cjw73
@grös hou maar op. Volgens sjors is er maar 1 goed merk, overigens is niet iederen het met hem eens.
+1
weurding
@cjw73 de PSA diesel van bx , 309 ,405, xantia etc waren vooruitstrevende probleemloze motoren
cjw73
@weurding ik had hem zo stuk. Heb er 130000 km mee gereden. Toen was het einde, heb er een sloopblok in gegooid en 3 weken later verpatst voor een appel en een ei.
matt
@George die topper van jouw heeft pas ook al een week in de werkplaats gestaan,je kunt wel alles ophemelen.
Maar dat moet je dan ook melden.
pieta
@George Jij mag het topmateriaal vinden. Mij verontrust het wat bioboer schrijft. Wij zijn wel wat op zoek naar een andere auto. Toch maar ff zoeken weer op MB als ik dit dan hoor.
bio boer
@pieta Mercedes staan wel met de meeste km op internet had voor de lol km stand van hoog naar laag gedaan ook volvo komt wel regelmatig voor bij meeste is wel busjes

In Afrika rijden ze ook allemaal in die oude mercedes rond 😁
pieta
@bio boer Die van ons is van 2007. Wij hebben er in 7 jaar 100.000 km mee gereden. Motorisch weinig problemen mee. Luchtvering heeft nog wel eens wat gekost. Staat nu op een 235.000 km. Of die stand klopt geef ik geen garantie op.
bio boer
@pieta persoonlijk vind ik bmw mooier dat moet idereen voor zich zelf weten
De vrouw wil wel leuk keurtje de bmw zijn meestal niet zo kleur rijk 😁

De vrouw wil wel een mazda cx 5
Of renge rover ze is wel wat uit gekeken op de x serie van bmw

We willen er eigenlijk wel 1400/1500 kg mee mogen trekken valt ons wat tegen wat er in dat assortiment tekoop staat
bio boer
@bio boer en stationwagen willen we beide niet dat zijn we al eens 👌
matt
@bio boer een range rover daar kun je ook lekker op leeg lopen.
Google maar eens op broken cranckshaft 3.0 d
bio boer
@matt had er wal wat van mee gekregen de garage ontkende het ook niet meteen

De keuze is niet zo reuze hij wordt ook veel voor de aanhangers gebruikt of we moeten 2 autos 1 voor trekwerk op grijs kenteken

Renge rover staat ook al bekend met slechte distributie ketting 🙈
+1
grös
@bio boer
Kennis van mij is er specialist in, staat altijd paraat om zo'n ding af te slepen op de kar, je kunt ze ook niet slepen namelijk want dan vliegt zo'n Range in de fik, permanente 4WD..
Veehandelaren rijden niet voor niets allemaal in een Land Cruiser. Ford pickup diesel is ook nog leuk, maar roesten al in de folder..
Grasbaal
Quote Reactie van @grös:
Ford pickup diesel is ook nog leuk, maar roesten al in de folder..

Mijn zoon heeft er een gehad, nieuw gekocht en vlak na de garantieperiode de automatische versnellingsbak en motor in de soep gedraaid. (hij rijd altijd met een zware aanhanger met flink vracht). Hij rijd nu al weer enkele jaren probleemloos in een grote JEEP.
bio boer
@Grasbaal isuzu hoor ik ook wel positieve geluiden voor mensen die veel trekken maar hier zit ook dealer in dorp dus krijg je wat mee
Heb nu ook isuzu teleen zit ook wel leuk hoog
grös
@bio boer
Isuzu klopt, goede auto zei de Ford verkoper...
Mazda liet ze altijd bij Ford maken, maar nu ook bij Isuzu.
@Grasbaal
Ik heb 2.5 tdci 5 bak van '07. Enigste is dat enorm roest, maar dat wil bij een HiLux ook wel.
weurding
@grös 10 jaar garantie op hilux, nog niks gezien, Isuzu heeft maar een licht motortje (1.9) en de trekhaak ver van de achteras, rijdt niet zo stevig met aanhanger, maar elk merk zal zijn voor en tegens hebben
grös
@matt
Range Rover, nooit doen.. Vind Land Rover ook mooie auto's, jaren in gereden, maar altijd kleine dingen die kapot gaan met soms grote gevolgen, kinderziektes, plastic snel kapot, roest, corrosie, roest.. van de buitenkant lijken ze vaak nog hard, want aluminium roest niet zomaar. Maar het chassis en stalen carosserie er onder rot zo weg in dit land.
De eerste TDI blokken waren wel goed, 200/300 serie zo 4 ton, ontworpen door Zwitsers.. En met een ZF automaat natuurlijk.
matt
@grös ja ik weet het,maar die nieuwe defenders vind ik stiekum toch wel
Erg gaaf
+2
bio boer
@matt vind ze ook mooi deze vond ik ook wel stoer

Ga morgen toch nog keer kijken bij x1 van 2018 🤣
X3 vind ik ook leuk die kosten ook meteen weer hoop meer als je niet niet teveel km wil

(klik om te vergroten)

George
@bio boer
De X1 en X3 zijn beide gewoon erg goede auto's .
bio boer
@George over die 2e generatie x1 zijn ze wel positief in vergelijking alleen de voorwiel aandrijving komt vaak naar voren als dat ze het jammer vinden en de prijs vinden ze vrij hoog

Als ik je ze dan naast elkaar ziet is de 2e generatie net wat mooier in verhouding om die iets korter is
bio boer
@bio boer en 8 traps automaat wordt ook nieuw voor mij
cjw73
@bio boer 1 x automaat en je wil niet weer anders.
George
Quote Reactie van @bio boer:
en 8 traps automaat wordt ook nieuw voor mij

Volgens mij heeft de X1 helaas niet die lekkere 8 traps ZF Automaat maar een 7 traps. Is niks mis mee overigens. Maar automaat rijdt heel erg fijn maar een elektrische auto rijdt zonder schakelmomenten en One Pedal Driving nog veel fijner. 😀
+1
bio boer
@George staat er wel bij 8 versnellingen automaat
+1
bio boer

(klik om te vergroten)

bio boer
@bio boer moet er nog kijken
George
@bio boer Inderdaad 8 versnellingen staat er. Ik dacht echt dat de voorwiel aangedreven versies een andere 7 traps bak hadden. Ik lees nu dat er 6-7 en 8 traps automaten zijn voor de F48 X1. Bij BMW's vanaf de 3 serie waren het altijd 8 traps ZF bakken.
+3
bio boer
@George nou ik heb de blauwe bmw maar mee genomen
Had de uitgave liever niet gedaan maar ja moeten ook weer auto hebben
Moet nog nieuwe apk op maar dat risico neem ik zelf tegen wat korting
George
@bio boer Veel geluk ermee. Ik hoop dat deze wel heel veel kilometers heel blijft.
Uiteindelijk rijdt er toch niks beter dan een auto uit München. 😬
Vdejong
Quote Reactie van @George:
Ik hoop dat deze wel heel veel kilometers heel blijft.

zo nu en dan een nieuwe distributieriem, dan moet dat wel lukken

Quote Reactie van @George:
Uiteindelijk rijdt er toch niks beter dan een auto uit München

Vast niet iedereen is die mening toe gedaan
George
Quote Reactie van @Vdejong:
Vast niet iedereen is die mening toe gedaan

Dat mag maar uiteindelijk kom je daar achter als je er geen meer hebt.
+1
Vdejong
Quote Reactie van @George:
je er geen meer hebt.

Weet je niet, want dat is jou nog niet gebeurd volgens mij
+1
matt
@bio boer 3x is scheepsrecht 🙂
+1
bio boer
@matt mijn garage heeft er al nieuwe apk opgeknald kon zo goed gekeurd dat was ook weer snelle service hij zij breng maar dat pak ik hem tussen door wel 3 uurtjes later kon ik hem al weer op pikken
Hij heeft ook wat breder gekeken en zag er allemaal netjes uit alleen de remblokken achter waren wel bijna aan vervanging dat kon later nog wel dus lijkt goed 🤞🤞🤞
+1
bio boer
@George die 8 bak gaat wel super soepel moet ik zeggen bij gewoon rijden merk je eigenlijk niks alleen dat de toeren teller iets op en neer gaat
cjw73
@bio boer had je hiervoor altijd 'schakelbak?
bio boer
cjw73
@bio boer voor jou is de omschakeling een makje, je bent vario rijden gewend. De baas zal wel even moeten wennen.
bio boer
@cjw73 wie is de baas ?
Ik had verwacht dat je het opschakelen veel meer zou merken beetje powersift achtig maar eigelijk super soepel gaat opschakelen geruisloos je merk eigenlijk niet bij rustig rijden komt ook door 8 trappen

De rem is wel stuk agressiever dus moet rem pedaal wel wat subtieler bedienen 😅
Met de proef rit stond ik meteen in de ankers 🤣 uit automatisme wil ik bij rotonde of kruising nog wel eens koppelen heb nog niet veel gereden binnen kort maar even met mooi weer tour tocht maken
Heb instructie boek al even doorgebladerd er zitten nog heel wat verborgen functies op de auto en knopjes waar van we nog niet wisten wat de functie en de werking van weten 😁
cjw73
@bio boer de vriendin, dat remmen is mij in het begin ook wel eens overkomen. Opschakelen merk ik ook weinig van. Tegenwoordig moet het weer wennen als ik in een schakelbak moet rijden. Vriendin had maandag ook al commentaar, toen we een auto van de garage te leen hadden.
bio boer
@cjw73 dat krijg je dan weer he
George
@bio boer Ik moet nu weer wennen bij gewone auto dat die zo ver uitrolt en moet remmen. Ik hoef met de i4 nauwelijks te remmen , alleen bij noodstops eigenlijk. Met dat One Pedal Driving heb je remmen nauwelijks nodig als je anticiperend rijdt. Ik verwacht eigenlijk niet dat remschijven ooit zullen verslijten van de i4.
bio boer
@George van mij mocht eigenlijk in de d wel actieve stilstand zitten dus dat hij pas gaat rollen als je iets gas geeft laat je los stil staat net als bij fendt vario op tms
pieta
@bio boer Staat een BMW niet stil in D. Onze auto wel, je moet gewoon gas geven om weg te komen.
+1
matt
@pieta zit automatic hold op,dat knopje moet je even activeren bij file rijden.
bio boer
@matt als goed is kan hij automatisch rijden in file met file assistent
Kwa sturen en afstand ben benieuwd hoe dat werkt had met de oude schakel auto wel eens dat de voetjes het wat zat waren na gegeven moment nu zij ik zelden file gelukkig
bio boer
@matt dat auto hold heeft die niet vogens mij heb ik vast gezien op filmpje
cjw73
@bio boer daar is vast een knopje voor.
bio boer
@cjw73 er stond iets over in boekje
+2
matt
@George
Quote:
Ik verwacht eigenlijk niet dat remschijven ooit zullen verslijten van de

Af en toe even stevig remmen,anders komt er roest op kun je ze nog weggooien.
George
Quote Reactie van @bio boer:
Heb instructie boek al even doorgebladerd er zitten nog heel wat verborgen functies op de auto en knopjes waar van we nog niet wisten wat de functie en de werking van weten

Er zijn zoveel mogelijkheden. Duurt effe voordat je weet waar het allemaal voor dient. Maar bij BMW is het allemaal wel vrij logisch in goede menustructuur. Ik had een 420D Gran Coupé uit 2014 en die waren wat multimedia en spraaksturing hun tijd ver vooruit. Als je adres niet wist of alleen een bedrijfsnaam dan sprak je dat in en dan ging hij Googlen en had je adres , telefoonnummer etc.
+1
bio boer
@George op vakantie kwamen we er pas achter wat hillhold functie is 😁
weurding
@bio boer dsg van vw net zo, hiervoor 2 jaar een quasqai gehad, cvt, wat een waardeloos ding, auto verder reed en remde heel behoorlijk, maar nee, nooit weer cvt
+2
cjw73
@weurding heb ook een dsg bak. Rijdt super.
pieta
Quote Reactie van @weurding:
oit weer cvt

Is dat een geautomatiseerde versnellingsbak? Hebben wij in een Citroen gehad. Rijcomfort 0
pieta
Quote Reactie van @weurding:
oit weer cvt

Is dat een geautomatiseerde versnellingsbak? Hebben wij in een Citroen gehad. Rijcomfort 0
+2
-Jan-
@pieta citroenen zijn er om uit te persen,niet om in te rijden
robbies
@-Jan- als je erin rijdt wordt je uitgeperst. Daarom heten ze Citroen
trevor-z
@robbies Citroen had jaren geleden al een XM....
weurding
@pieta soort snaaraandrijving als daf, continu variabele transmissie
George
@weurding Ook met dat hoogtoerig gejank?
+4
pieta
Quote Reactie van @George:
One Pedal Driving nog veel fijner

Hebben wij al jaren. Fendt vario. 😁
+2
bio boer
@George wat jij bij je auto hebt heb ik op de fendt vario daar zit ik heel wat uurtjes meer op 😜
grös
@bio boer
Mooi ding, maar ik dacht dat je één zocht voor de kar, 2 ton is niet zo veel.
Een defender of ML mag gewoon 3.500kg .
bio boer
@grös zoo veel hoeft niet is vooral voor ijs trailer en caravan en zoek eigenlijk nog kleine veewagen voor achter de auto

En heb nog aanhanger waar 1500 kg is
pieta
Quote Reactie van @George:
X3 zijn

Of 3X niks? 😁
matt
@bio boer x1 trekt me niet,de huidige is voor het eerst dat ik zeg
Het gaat wel,maar die past niet binnen je budget begreep ik.
Vind ze ook verrekte duur.
George
@matt
Tis allemaal waar naar geld. 😀
matt
@George waarom is een bmw xm,met v8 dan 40k duurder.
Als een 50e waar ook een dikke motor inzit.
Bpm is hetzelfde dus daar kan het niet inzitten.
bio boer
@matt heb op gezocht wat je bedoelde xm is ook wel heftig 😅
George
@matt Ik weet het niet , even een berichtje naar BMW Nederland? Mijn interesses liggen eigenlijk niet bij dat soort auto's. Is me een prijsklasse te hoog en ik vrees voor hoge gebruikskosten.
George
@matt Door de week rijden die boeren al tractor , waarom zou je dat zondags ook nog willen?😀
RaHeados
@George met de hand voeren zie ik op zondag ook niet zitten 😇
matt
@George wat jij tractor noemt heb ik gewoon meer mee,als die platte auto's.
George
@matt
Ik niet , moet er niet aan denken om altijd in zo'n Defender geval te moeten rijden. Dat kun je totaal niet vergelijken met een BMW X5 of X3
Een totaal ander concept.
Zo'n Defender is leuk als je bij een deftige jagersvereninging bent en gaat jagen op de Veluwe , Eifel en Ardennen.
+1
matt
@George of als je boer bent en met stront aan de klompen op de plak moet zijn 🙂

(klik om te vergroten)

+3
jos 15
@matt Zo kan het ook
George
@matt Ik blijf bij mijn mening , het is iets voor als je bij een jagersvereniging bent en gaat jagen in de bossen op Paleis 't Loo of ergens in de Eifel. Ik vind het vooral vanaf de zijkant gezien een heel lelijk ding. 😀

Vdejong
@George lijkt wel wat op een Ford Flex
easterns.com/wp-content/uploads/…
pieta
@Vdejong Butt ugly. 😁
+1
George
@pieta Ik vind ze beide niet mooi , als je dan een hoge auto wilt dan ziet dit er toch veel beter uit.

+1
cjw73
@George sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik ook 2 x niks.
George
Quote Reactie van @cjw73:
sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik ook 2 x niks.

Dat kan en dat mag , is ook niet mijn soort auto maar zijn wel bijzonder gewild en enorm verkoop succes. En dat rijdt tenminste wel goed voor een hoge auto.
cjw73
@George vind het tussen gewoon en hoog in hangen, daarom zei ik net niks.
George
@cjw73 Tussen gewoon en hoog in? Nou dit is wel echt een hoge wagen.
cjw73
@George ken ze wel hoor. Begin van de straat heeft 1 er ook 1. Doe mij maar audi q7 of range rover of zo.
George
Quote Reactie van @cjw73:
audi q7 of range rover of zo.

Tja als je naar verkoopcijfers kijkt dan wil verder die bijna niemand en willen ze in die klasse allemaal een X5 😀
+2
cjw73
@George cijfers interesseren mij geen reet. Als half Nederland een elektrische leasebak heeft, wil ook niet zeggen dat ik er 1 neem.
pieta
@George X5M?
George
@pieta Nee een X5 50e Plug in Hybride met 3 liter 6 cilinder motor. Kan ongeveer 100 KM elektrisch rijden.
Heeft wel een M Sport Pakket maar dat moet je wel hebben om het er leuk uit te laten zien. 😀
George
En voor nog lomper hoog spul heb je nog een X7 , iets voor Pieta met nog een tweede achterbank.
+1
pieta
@George De oudste hier wordt 18 eerdaags. Dan kan ik de tweede achterbank gewoon missen als kiespijn. 😁
George
@pieta Oké dan zou ik niet voor zo'n lompe bak gaan. Die X7 is me een partij lomp groot.
Rijdt je veel grote afstanden? De elektrische iX3 zijn flink in waarde aan het dalen zie ik.
pieta
@George Ik neig naar een diesel, luxe uitvoering en niet teveel geld.
George
Quote Reactie van @pieta:
Ik neig naar een diesel, luxe uitvoering en niet teveel geld.

100000 km in 7 jaar gereden en dan een diesel? Van zo'n lompe bak betaal je tegenwoordig een heleboel wegenbelasting. Ik denk dat als ik geen elektrische zou hebben /willen dan toch voor een plug in hybride zou gaan. Dan kun je met weinig brandstofkosten rijden en wegenbelasting is goedkoper dan van diesel. Je kunt heel wat kilometers elektrisch rijden voor dagelijkse dingetjes zonder dat het benzine kost.
+1
weurding
@George kosten:

George
@weurding ten eerste is het geen elektrische auto maar een plug in hybride. Mijn schoonzoon heeft onderhoudscontract bij BMW en hoeft daadwerkelijk niks te betalen voor zijn beurten. Maar dat heb jezelf natuurlijk al vooruit betaald met dat onderhoudscontact. Verder zou je in 7 maanden geen onderhoud nodig hebben en 2 banden in 7 maanden vind ik ook bizar. Verder heb je 3 jaar fabrieks garantie . Waar heeft die man €1500 voor moeten betalen. Totaal ongeloofwaardig filmpje.
de Tank
@George
Wegenbelasting is idd niet mals, rij zelf Volvo XC60, 5 cil diesel(met heel veel plezier) Wegenbelasting wordt automatisch betaald, wordt ik er niet zo mee geconfronteerd.
weurding
@de Tank mrb liefst per maand ook😇🤣
George
@de Tank Ik had hiervoor ongeveer dezelfde auto (Vorige model 4 serie Gran Coupé) met dieselmotor en zou daar dit jaar €1960 aan MRB voor kwijt zijn geweest. Dat heb ik door deze elektrische auto nu al bijna 2 jaar uitgespaard. Verder geen brandstofkosten door eigen zonnepanelen. Ik ben er erg content over. Ik hoef echt geen diesel auto meer.
cjw73
@George uitgespaard??? Moest vast weer een bak geld bij om hem aan te schaffen. Dan duurt het lang voor er bespaart wordt.
+1
George
@cjw73 Ja die reactie krijg je dan , maar dat is onzin. Ik koop meestal gemiddeld na een jaar of 6 een andere auto vaak als er een nieuw model is en waar dan jonge gebruikte weer beschikbaar zijn. Nu wilde ik een benzine 4 serie kopen en dat scheelde al niet veel of ik had er een gekocht maar de BMW dealer deed niet wat ik wilde. Vervolgens werden mijn zonnepanelen geïnstalleerd en zag ik dat ik zoveel stroom had van die dingen dat ik misschien beter een elektrische versie van exact dezelfde auto kon kopen. Deze zijn doordat er geen BPM op zit ook niet duurder dan een benzine versie. Dus ja ik heb die wegenbelasting wel bespaard , echter niet die €1960 van een diesel maar wel kleine €1100 van een benzineversie.En dat al bijna 2 jaar lang nu dat ik die MRB bespaar en komend jaar ook nog groot voordeel daarvan. Ik heb met deze auto nu ruim 26000 km gereden en daarmee 2170 liter benzine bespaard al ik een verbruik van 1 op 12 aan houdt en een Belgische benzineprijs van €1.70 omdat wij de mogelijkheid hebben in België te tanken. Dat geeft ook nog eens een kleine €3700 voordeel wat ik uitspaar. Dus de combinatie zonnepanelen en elektrische auto vind ik een heel mooie investering. Door die voordelen op een EV heb ik mijn zonnepanelen heel snel terug verdiend.
Zou ik met Nederlandse benzineprijzen rekenen was het voordeel nog groter maar ik zet hier gewoon neer zoals het in mijn geval is. Ik hou niet graag mezelf voor de gek.
cjw73
@George hoeveel stroom vraagt zo'n auto op jaarbasis bij 20000 kilometer.
+1
George
@cjw73 Grofweg moet je tellen dat je op elke 1000 KW/h 5000 KM kunt rijden , dus bij 20000 KM ongeveer 4000 KW/h. Maar dat heb ik gemiddeld niet nodig. In de zomer ligt verbruik ongeveer op 16.5-17.5 KW/h per 100KM en in de winter wel ergens rond die 20KW/h per 100 km.
pieta
Quote Reactie van @George:
Rijdt je veel grote afstanden?

Zomaar 2.500 km lange afstanden per jaar. Keertje Drenthe vakantie en een keertje of wat Achterhoek.
George
@pieta Drenthe en Achterhoek zijn geen lange afstanden. 😀
+2
pieta
@George Voor mij wel. 😁
+1
Vdejong
Quote Reactie van @pieta:
2.500 km lange afstanden

zoiets als van hier naar New York en terug of een enkeltje Chicago
weurding
@George die lijkt al weer wat zo een kind een auto tekent😁
George
Quote Reactie van @weurding:
die lijkt al weer wat zo een kind een auto tekent

Welke? Die Land Rover? 😀
weurding
matt
@George veel en veel lelijker dan een defender dit hok.
Vdejong
@George die zou voor mij niet eens als lijkwagen mogen dienen
George
@Vdejong Welke?
Vdejong
@George de x5 die jij mooi vindt
pieta
@Vdejong Vind ik wel mooi. George niet zo dacht ik.
George
@pieta Jawel ik ook wel maar het is niet mijn soort auto . Ik hou nog steeds van lage coupé achtigen.
Vdejong
@George Totdat de knieen niet meer mee werken
George
@Vdejong Dat kan , maar ik heb daar tot heden nog geen last van. Ze zijn vaak wat sierlijker en het zwaartepunt ligt lekker laag waardoor het gewoon heel erg lekker rijdt en stuurt. 😀
Vroeger reed iedereen in een lage auto maar tegenwoordig moet iedereen toch minstens voor hun 40 ste een hoge instap hebben.
Vdejong
Quote Reactie van @George:
heel erg lekker rijdt en stuurt.

coureur aan jou verloren gegaan?
pieta
@George Als je eenmaal dat hoog zitten gewend bent ga je niet zomaar terug. Een hogere auto is zo vaak handig.
George
@pieta Ik heb 4 jaar een X1 gehad met een hogere instap , de BMW die ik het kortst in bezit heb gehad . Was gewoon niet ons ding. Mijn vrouw zei koop maar weer een 3 serie. Maar dat wilde ik niet en werd het de 4 Gran Coupé.
+1
pieta
@George X1 is denk ik wel de laagste hoge instap die er is. Ik zit nog wel eens in een X1.
George
@pieta Ja maar als ie weer hoger is moet je er weer bijna inklimmen. 😀
pieta
@George Mijn vrouw zegt altijd dat ze de treeplank ook echt nodig heeft om in de auto te gaan zitten. Maar de voordelen van hoge zit heb je alleen als ie dus ook hoog is en niet het alleen maar lijkt.
George
@pieta Dan kun je ook wel een busje kopen als je graag hoog wilt zitten.
Vdejong
+1
matt
@Vdejong brengen we jouw gewoon weg met paard en kar 🙂))
grös
@Vdejong Ford flex
Kruising tussen een mini en een Range Rover ??
Vdejong
@grös maximini
Vdejong
@grös zo lelijk dat ik het wel een leuke auto vind. Maar ja, de vrouw wilde al jaren een X5, dus wat doe je dan?
WGeverink
@Vdejong talk some sense into her...
George
Quote Reactie van @Vdejong:
e vrouw wilde al jaren een X5, dus wat doe je dan?

Daar wil jij niet eens mee begraven worden zei je eerder.
weurding
@George zijn vrouw?
matt
@Vdejong dan zou ik voor die ford flex gaan,heb je gelijk ook je uitvaartauto.
Kan prima 😀))
Vergis je niet in de runningcost,van een x5
Dure auto om op de weg te houden.
bio boer
@grös zitten ford motoren in dacht ik
pieta
@bio boer Wij hebben nu een GL 7-persoons. Ik vond indertijd de BMW X5 ook al mooier maar de 6e en de 7e plaats daarin zijn hooguit geschikt tot kinderen van 3 jaar oud. In een GL kan ik zelf prima zitten op de achterste rij. Vandaar dat we die hebben.
George
@pieta GLS is dat tegenwoordig en die moet je met een BMW X7 vergelijken. Dat zijn eerder trucks dan auto's. 😀
weurding
@pieta was dat geen ml?
+1
George
Quote Reactie van @weurding:
was dat geen ml?

Nee de GL was nog een maatje groter. Heet tegenwoordig GLS
+1
pieta
@weurding Die van ons is een GL. Die is een halve meter langer dan een ML zo ongeveer.
+1
weurding
@pieta ok, ik had dat niet gezien
weurding
@bio boer zijn er genoeg tiguan cx 5 volvo v70 t roc, alleen de 3 cilinders mogen over algemeen weinig trekken, Peugeot citroen etc
+1
Frans Z.
@weurding Pas Nissan Terrano 2 van 26 jaar ingeruild op een Rav 4 van 13 jaar. 4x4 mag 2ton trekken. 2 liter benzine.
Nissan gaat naar Afrika.
George
@pieta Als je daar op googled over Mercedes en distributiekettingen wordt je ook niet blij vrees ik.
Bij BMW Modellen van na 2015 komt dat probleem trouwens bijna niet meer voor.

autoweek.nl/onderhoud/…
pieta
@George Zou kunnen. 😁
+1
matt
@pieta gewoon een gle met 6,2 v8 met 150k
Je moet ooit wat durven wagen 😀)
bio boer
@George kort om vele merken maken er potje van van de kwaliteit 200.000 km is toch niet veel dat heb je zomaar

In het rijtje staal allemaal autos die in ons wensenlijstje passen 🙈
+1
matt
@bio boer zit veel te veel aan en op tegenwoordig,al die milieu troep.
Kan allemaal kapot,het is allemaal bras.
weurding
@George als je googled op problemen vindt je bij elk merk wel wat
WGeverink
@George Een beurt is goedkoop omdat ik deze zelf doe. Dertigduizend km olie ververs interval vind ik veel te lang. Olie is goedkoop en motoren zijn duur. Ik ververs om de 10000 km met Mobil 1 fatsoenlijke synthetische olie.
Vdejong
Quote Reactie van @WGeverink:
ververs om de 10000 km

Alberta kennende; dat is elke maand?
WGeverink
@Vdejong Deze Toyota Tundra pickup krijgt twee keer per jaar nieuwe olie. Dit voertuig wordt zo veel mogelijk gebruikt voor trekken of vervoer van grote zware voorwerpen in de bak. Voor de rest rijden we een 2016 Subaru Outback die intussen 330000 probleemloze kilometers heeft geklokt. Ervaring heeft ons geleerd dat aan de Japanners heel weinig kapot gaat en beiden in Noord Amerika worden gemaakt.
+1
weurding
@WGeverink is een tundra wel toyota? Of Japans?
grös
@weurding
Made in USA. Heb er eens 1000 km in gereden vanaf Tirool, ging best leuk, een V8 op gas. Alleen de radio is ramp om in te stellen op bluetooth..
+1
hookwood
@weurding Wel Toyota niet Japans
George
Quote Reactie van @matt:
ijk @George bmw rommel

Die ervaring deel ik niet als ruim 30 jaar BMW rijder.
verwijderd
George
Quote Reactie van @bio boer:
kwaliteit gaat gewoon hard achteruit de oude auto's reden gewoon 9 ton

Overdrijven is ook een vak. Gewoon 9 ton? Ik denk dat je die dan toch flink moet gaan zoeken. Distributiekettingen hebben heel veel merken problemen mee of mee gehad. Google maar eens op distributieketting problemen. VW , Audi , BMW , Mercedes noem maar op . Mijn dochter heeft bij haar vorige auto een VW Golf 6 ook de ketting preventief laten vervangen bij een kleine 2 ton. Begon bij koude start een beetje te ratelen. 260000 zijn al heel wat kilometers. Bij BMW speelden de problemen vooral voor 2015 bij bepaalde types motoren.
+1
Vdejong
verwijderd
George
Quote Reactie van @Weidezicht:
jij heef achterbank eruit gehaald dus grijs kenteken. Dit jaar dus nog geen BPM,

BPM zit er niet op een elektrische auto. Daar hoeft de achterbank er niet voor uit.
verwijderd
George
Quote Reactie van @bio boer:
eigenlijk wel 1500 kg mogen trekken

Mijn i4 mag gewoon 1600 kg trekken , maar voor trekwerk heb ik wel iets anders. 😀
Melkboer16
@bio boer voor mij zou 50 meter kuil lang genoeg zijn. Je moet er bij het uitkijken ook nog aan denken dat je dan ook steeds verder moet rijden.
De eerste snede van 2021 was hier zeiknat en waar anders de 1e en 2e en soms de derde in gingen was die plaat met de eerste vol.
Bij collega’s drukte het gras zelfs de silowanden weg.
Nou je zou dan maar alles in 1 silo hebben.
En een rol plastic van 50 meter kan je met 2 personen nog baas bij het vastleggen
verwijderd
HenkjanOtten
@weurding ook veel kalveren
Vdejong
@George nieuwste model jonguh
George
@Vdejong Die lijkt toch nog behoorlijk op zijn voorganger. Is zelfs weer wat mooier geworden zelfs. 😀
Grasbaal
@Vdejong [George] kwam net deze e bmw tegen op mijn logeer adres..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Grasbaal
@Vdejong [george] ben nu in Duitsland. Wel een mooi E-BMW gezien

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot veehouderij , stikstof , overheid , stoppersregeling , boeren en nederland ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
406
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
7.921