Hydroliek aanhanhanger aansluiten op trekker

Vraagje;

Ik heb een aanhanger voor de auto die kan kiepen.
Deze werkt door middel van een handpomp, welke opzich prima werkt.

Graag zou ik deze "upgraden" naar een elektrische hydrauliekpomp met accu, waarvoor diverse sets te vinden zijn.

Echter, zou ik een aftakking kunnen maken, zodat ik de hydrauliek van de trekker kan gebruiken als hij achter de trekker zit?

Zijn er zaken waar ik op moet letten, of kan dit gewoon?
Ik dacht zelf aan een 3 weg kogelkraan, die je of naar de elektrische pomp zet, of naar de trekker zet.

Alvast bedankt

Deel dit artikel

Reacties

spamok
Plaatje bijgevoegd

(klik om te vergroten)

het idee
+1
Klein Rot
@spamok
Wat gebeurt er als je hem met de trekker omhoog zet en daarna met de elektrische pomp weer laat zakken?
Of andersom
My.way
@Klein Rot Ik zat nog zowat te overlezen of er toch geen oplossing zou zijn en zie nu pas dat jij eerder een identieke vraag stelde. Hoe zie jij dat eigenlijk als ik vragen mag? Is daar ergens een mogelijkheid?
+1
Fendt926Driver
Vaak draait een auto aanhanger met hand of electropomp op hv46 olie.
En een trekker op een 15w40 of een stou olie.
Dat geeft vermenging.
En s winters zal de aanhanger dan iets moeilijker heffen of dalen.

Maar de handpompen kunnen het meestal wel hebben. Heb ook 6 handpompen die allemaal op 15w40 of stou olie pompen
selten
@Fendt926Driver sterker nog, 15W40 is beter dan die hydrauliekolie. Als je een aanhanger kipper koopt, dat meteen doen. Voorkomt gedoe met pompen en cilinders.
+2
jammermaarhelaas
Ik zou wel voorzichtig wezen met bedienen van de trekker hydrauliek. Het vullen van de kipcilinder zal allicht veel sneller gaan als met de handpomp, en de druk kon wel eens een flink stuk hoger zijn, de vraag is of de cilinder dit aankan wanneer die helemaal bovenin staat, want wanneer de 3 weg kraan op de trekker hydrauliek gesteld is, dan sluit hij zich af voor het circuit met overdruk wat in de handpomp zal zitten. De olie kan dan alleen nog via overdruk in de trekker weg (170 of 180 Bar?).
Ik zou uit voorzorg altijd opletten de cilinder nooit helemaal te strekken, dan wordt de druk in de cilinder niet zo hoog dat hij door het overdruk ventiel gaat.
selten
@jammermaarhelaas
Hydrauliek in een aanhanger heeft een overdruk op 150 bar, cilinders tot 200 bar. Maar 9 liter heeft je tractor er wel erg snel in zitten 🙈
roscho
Quote Reactie van @selten:
9 liter heeft je tractor er wel erg snel in zitten

Lijkt me geen probleem. Of verwacht je dat de aanhanger zijn last zo snel zal weggooien als een lepelblijde vroeger een steen over de kasteelmuren gooide?
selten
@roscho
9 liter waren de "zware" 5 traps cilinders. Die een kleine 18 ton drukkracht leveren in vlakke toestand. Een 4-traps vliegt omhoog met potentiële schade tot gevolg. Je duwt met de cilinders je chassis krom als t te hard gaat...
+2
roscho
Quote Reactie van @selten:
Je duwt met de cilinders je chassis krom als t te hard gaat...

Dan dus geen gas geven bij het kiepen. Bij stationair toerental wordt de maximum opbrengst lang niet gehaald. Gewoon met inzicht werken en zorgen dat het niet te hard gaat. Of het ventiel niet volledig open.
RolandK
@roscho Drukbegrenzer er bij tussen geen optie ?
roscho
Quote Reactie van @RolandK:
Drukbegrenzer er bij tussen geen optie

Met een drukbegrenzer beperk je de last die door de aanhanger gekiept kan worden, kortgezegd: hij wordt minder sterk. En nodig is het niet omdat de aanhanger geschikt is voor 180 bar. De kiepsnelheid maak je er niet minder door, je begrenst niet het aantal liters, maar alleen maar de druk.
My.way
@roscho Hebben pistons niet een eigen drukbegrenzer ingebouwd. Ik ga dat probleem voorzien door mijn piston zijn volledige lengte te laten uitschuiven, op dat moment maak ik dat de aanhanger nog zeker 10 cm verder zou kun'en maar de piston op zijn einde zit en niet meer verder kan.
+3
R Bouwmeesters
Ik had eerst hetzelfde idee, maar heb uiteindelijk gewoon een snelkoppeling aan de handpomp gezet.
Nu kun je omsteken tussen handpomp en trekker, en laat je hem ook niet per ongeluk met de driewegkraan zakken waarbij dan het tankne overstroomt.
Druk kan alles wel aan, of er is tenminste nog niks gesneuveld.
Wat @Fendt926Driver klopt wel, door de dikkere stou-olie zakt hij wat schokkerig.

(klik om te vergroten)

+1
bartjuh
Zou zorgen voor een kabel die lang genoeg is aan de afstandsbediening. Kan je die gewoon in de cabine leggen en heb je geen vermengen met olie of te hoge druk op de aanhanger
spamok
@jammermaarhelaas
Heb je ervaring dat het niet goed zou gaan bij "rustig" gebruik?
Dus niet op vol vermogen die bak willen kiepen, maar met beleid.

Dank @R Bouwmeesters
Dat is ook een goede mogelijkheid. (heb de zelfde handpomp)
Die slang van de cilinder steek je dan in de handpomp, of in de trekker?
En welke olie gebruik jij?

@bartjuh
dat is dan wellicht een betere optie, gezien er toch een 12V pomp in komt.
R Bouwmeesters
@spamok Klopt, slang in de trekker of in de pomp.
Kost bijna niks omdat je weinig onderdelen nodig bent.
Als je meestal met de trekker kiept zou ik er geen elektrische pomp op willen hebben, als het meestal met de auto is wel natuurlijk.
Ik heb er 15w30 stou Olie inzitten.
Zakken schokt wel iets, maar ik stoor me er niet aan.
Volgens mij levert de handpomp ook gewoon 175 bar, dus ik zie geen enkel probleem in het kiepen met de trekker.
jammermaarhelaas
@spamok

Heb verder onder een reactie gegeven, de druk blijkt geen probleem
+2
spamok
Top!

Die Weber-Hydroaulik pomp heeft een druk van 180bar staat er op.

Dank voor de reacties zo ver!
jammermaarhelaas
@spamok

Oke, dan is de druk van de trekker pomp geen bezwaar.
mahindra4wd
@jammermaarhelaas De druk zal geen probleem vormen doch het verschil in liters dat beiden geven. Dikkere olie, tja en wat als die olie opwarmt? Ik denk dat het verstandiger is om een debietregelaar te plaatsen in de aankoppeling met de tractor. Weet niet of het hier al ergens aangeven is, heb niet alles gelezen, de topictitel zei voldoende.
roscho
Quote Reactie van @mahindra4wd:
het verschil in liters dat beiden geven

De hydrauliek van de trekker pompt ws. meer liters. Dat betekent dat je kar sneller kiept. Geen probleem toch? Natuurlijk de motor niet volgas laten lopen. Bouw je ergens een belemmering in, dan zal de kipper ook langzamer dalen.
mahindra4wd
@roscho Het verschil in liters is dermate dat een stationair toerental geen invloed zal hebben. Zowel zal je een halve dag pompen met een handpomp om het kiepertje omhoog te krijgen. Kan gemakkelijk op voorhand worden nagezien, controleer gewoon hoeveel cc de tractorpomp heeft en ga hetzelfde na bij de handpomp en je zal zien. Een gelijkwaardig idee is; een hydraulische krik aansluiten op een tractorhydrauliek, kan je je inbeelden wat het effect zal zijn? Een debietregelaar, een eenrichtings misschien?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mahindra4wd:
een hydraulische krik aansluiten op een tractorhydrauliek, kan je je inbeelden wat het effect zal zijn

Ja exact hetzelfde dan de 12cc schakel cylinders aansturen van de rapide.
Ze zijn gewoon iets sneller op hun plek.
Elke hydrauliek cylinder die met een 180 bar handpomp dicht blijft gaat ook niet open voor een 180 bar hydrauliekpomp van een trekker.
Het gaat alleen sneller.
Maar vaart krijgen dat die knapt gaat die nooit doen
mahindra4wd
@Fendt926Driver Klopt, klappen zal die nooit gezien zowel de handpomp als de tractorpomp een overdrukventiel hebben en eerder gesteld werd dat de werkdrukken idem (180kg) zijn. Enkel het aantal cc van de pompen verschilt en hoe groter dit verschil, des te sneller gaat het kiepertje kiepen. Mogelijk zelfs te snel maar ook moet men gaan bekijken waarmee de hydrauliek van de tractor wordt gestuurd. Is dit een elektrisch gestuurd ventiel dat enkel open/dicht kent of gebeurt dit met een hendelventiel dat een handmatige olieverplaatsing kent. Met dit laatste is het probleem meteen van de baan.
roscho
Quote Reactie van @mahindra4wd:
Mogelijk zelfs te snel

Als het te snel gaat, dan draai je de kraan op de kipper toch half dicht. Dan gaat de overtollige olie door het overdrukventiel van de trekker weer rechtstreeks de tank in.
Verder kon de koppeling van de slang aan de trekker ook nog wel eens een remmende factor zijn, ze laten niet altijd de volle mep door.
mahindra4wd
@roscho De kraan op de kieper half dicht, is dat niet gelijk aan de kraan naar de andere richting half open? En wat is daar dan het gevolg van denk je?
roscho
Quote Reactie van @mahindra4wd:
De kraan op de kieper half dicht, is dat niet gelijk aan de kraan naar de andere richting half open

Als je het goed aansluit,is het gevolg dat de kieper met gematigde snelheid omhoog gaat. Als je het verkeerd doet, is het gevolg dat de tank van je kieper overstroomt of uit elkaar barst.
mahindra4wd
@roscho Half open = half dicht en als je het goed aansluit ... volgens bovenstaand schema? En wat als de kraan exact halfweg staat? Welke overdrukklep moet dan reageren? Zou het niet eerder resulteren in een tekort aan olie voor de tractor en een teveel aan olie voor de handpomp en overvolle olietank waarna ... BOEM?
mahindra4wd
@roscho Kijk, enkel en alleen omdat je een fijne vent bent om mee te praten ga ik een poging doen met m'n oud barrel. Sorry bij voorbaat als het mislukt en niet blauw wil worden. dus ...hydrauliek24.nl/enkelwerkend-snelheidsregelventiel…
Proberen is niet verboden dus dat tussen slang naar tractor.
mahindra4wd
@roscho Krijg nou tieten, niet verboden maar een NL website gepost door een domme Belg. Ik voel me groeien, neen, niet DAAR! 😊
En dan gaat dat om 41,87€ btw incl. zo'n eenrichtings debietregelaar van 0-30 liter regelbaar.🛠
ArjenB
@roscho een half duims koppeling laat zon 60 lpm door bij 180 volgens mij dus dat gaat hard zat voor een kleine kieper
fendtinterfan
@mahindra4wd zolang de druk van tractor en 12v pomp gelijk zijn is er niets aan de hand en hoeft er geen druk of volume regelaar tussen, of wat dan ook. snelkoppelingen erop en kiepen maar
selten
Quote Reactie van @spamok:
Die Weber-Hydroaulik pomp heeft een druk van 180bar staat er op.

Dat is zijn max druk. Er zou een overdrukventiel nog tussen moeten zitten. Deze systemen draaien normaal gezien op 150 bar, 180 is alleen wat de nieuwe pomp levert.
+1
Interbert
Er zijn ,,ronde plaatjes,,, met n minniscul gaatje die je in de koppeling legt. Daar verminder je de druk en doorloop mee. Hebben we gebruikt voor in de cilnders van een arm van een waterwagen, die was heel schichtig, toen niet meer. Mechaniesatie bedrijf heeft die wel in verschillende maten
+1
mahindra4wd
@Interbert Klopt doch die plaatjes reduceren enkel het debiet, niet de druk. Het zal een ietsje weinig langer duren alvorens de max. druk is bereikt doch de druk zal achter het plaatje identiek zijn als ervoor.
+2
Hanomag22
@mahindra4wd bij stilstaande olie. Bij beweging is de druk lager na de restrictie
mahindra4wd
@Hanomag22 Bij stilstaande olie gaat ook niets bewegen en na restrictie dient het ook retour, enkel heb je dan een slechts weinig druk doch een grote restrictie waardoor je de kieper weer kan gaan laden om hem naar beneden te krijgen?
R Bouwmeesters
Er zit best een redelijk formaat cilinder onder een kiepaanhanger, en met de handpomp ben je erg lang aan het pompen.
De druk is gelijk van de handpomp, dus sws geen enkel probleem.
De snelheid is bij mij tot dusver ook nog nooit een probleem geweest, ik geef altijd nog gas om het sneller te laten gaan.
Hoe minder ventielen en smoringen eraan hoe beter is mijn idee, alles wat er niet aan zit gaat niet stuk en kan niet verkeerd afgesteld worden.
mahindra4wd
@R Bouwmeesters Twee vliegen in 1 klap, een drieweg kraan ertussen en een slang naar de tractor ... problemen opgelost? Zo ja, een leuk lesje hydraulica.🛠
peter-witvliet
@mahindra4wd ik vraag mij af hoe je aan al deze informatie komt?
mahindra4wd
@peter-witvliet Vroegere opleiding, hedendaags parate kennis.
mahindra4wd
@R Bouwmeesters Laat je het ons hier weten de dag dat het is misgelopen met je project kieper/handpomp/tractorpomp?
R Bouwmeesters
@mahindra4wd Ja hoor, maar ik schat dat ik de kieper al een keer of 50 vol grond en zand heb opgekiept zonder problemen, dus het kan zijn dat je nog even geduld moet hebben.
R Bouwmeesters
@mahindra4wd En ook de driewegkraan heb ik er trouwens niet tussen zoals je hierboven hebt kunnen lezen.
mahindra4wd
@R Bouwmeesters Die driewegkraan hoeft ook niet, daar zorg jezelf wel voor. Niet?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mahindra4wd:
Laat je het ons hier weten de dag dat het is misgelopen met je project kieper/handpomp/tractorpomp

Waarom zou het mis moeten gaan?
Omdat het in jou beleving niet kan?
Dan overschat je jezelf toch wel heel erg.
mahindra4wd
@Fendt926Driver Graag wil ik je dat probleem wel uileggen tot in het puntje maar heb geen zin om de zoveelste keer een hoop verwijten rond m'n oren geslingerd te krijgen. Ik heb het even gehad en ga verder m'n werk doen nu, dat levert me meer resultaat. Teken intussen eens een hydaulisch schema en beeld je in dat een machine dat je ontwerpt, dat iedereen daar moet kunnen mee werken zonder hoeven na te denken over eerst 1 dan 2 en niet 4 want dan 5 ........
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mahindra4wd:
Graag wil ik je dat probleem wel uileggen tot in het puntje

Zit ik helemaal niet op te wachten. Heb het idee dat ik er veel meer van weet dan jij
+2
roscho
Om aan alle discussie een eind te maken bijgaand een foto van hoe het kan.
De dikke slang naar links gaat naar de trekkeraansluiting. Hij loopt naar een keuzekraan, waarmee je rechtstreeks de toegang naar de kiepcilinder open kunt zetten.
Onderaan zit de hevel waarmee je bij handbediening kunt kiezen tussen heffen of dalen.
Staat de keuzehendel naar rechts, dan staat de cilinder rechtstreeks in verbinding met de trekker, je kiept en daalt dan dus met je hydrauliekventiel. Dit handsysteem heeft bij trekkeraansluiting dus geen enkele verbinding met het pompsysteem van de aanhanger.
Bovenaan is nog juist de grote hendel van de handpomp zichtbaar.
Enige fout die je niet moet maken is door in opgekiepte toestand de keuzekraan om te zetten naar handbediening, dan loopt de olie uit de cilinder in het reservoir van de aanhanger, die zal dan ws. overstromen.

(klik om te vergroten)

Aanhanger met handpomp plus trekkeraansluiting
My.way
@roscho Wil mijn kiepertje ook zo maken. Maar wat als ik kiep met de tractor en gekiept de tractor afkoppel? Als ik daarna met de hand laat dalen, kan dat?
Zou dergelijks ook herhaalde keren lukken?
R Bouwmeesters
@My.way Dat kan niet, dan stroomt de tank van de kieper over.
Misschien met veel geluk dat de tank na 1x nog niet vol is, maar dat gaat zeker een keer verkeerd.
Waarom zou je dat willen doen?
My.way
@R Bouwmeesters Ik ben nog maar toe aan het onderstel en moet nu mijn piston, leidingen enzo voorzien. Zowel met de tractor als met de hand kiepen lijkt me wel interresant en dat zou toch moeten kunnen of niet?
R Bouwmeesters
@My.way Dat kan ook zeker, maar niet heffen met de trekker en dan afkoppelen en dalen. De olie moet toch terug naar de trekker.
My.way
@R Bouwmeesters Ik zie het maar zo, stel ik maak mijn kieper na een dagje werken met de tractor vuil en zeg, even vlug afstomen en laat hem gekiept drogen. Ik koppel dus af en de dag erna komt een vriend met zijn auto. Ik ben niet thuis en hij belt me, ik zeg neem maar je weet hem staan. Hij moet dus laten zakken met de hand en zet de hendel om ... daar begint het dus al? Zou zoiets dan wel mogelijk zijn in de omgekeerde volgorde?
+1
spamok
Wat een antwoorden zeg 😄

Ondertussen wat wijzer geworden, en wil gebruik gaan maken van de oplossing zoals @R Bouwmeesters (met koppelingen)
Zoals @roscho het heeft, had ik het eerst in gedachten, maar dan heb je altijd een "losse leiding" aan de aanhanger.

In beide gevallen blijft het fijt dat je eerst moet zakken, alvorens te veranderen van pompmethodiek. (ivm retour olie)

In mijn trekker zit een UTTO olie, deze kan ook in de handpomp neem ik aan? (om geen vermenging te krijgen)
My.way
@spamok Ik zie nog altijd geen oplossing voor mijn geval want dat gaat zich vaker voordoen. Dan is het altijd van hoe en wat en wat als en als, een heel gedoe dus om dat iemand uit te leggen en dan moet het nog begrepen kunnen worden. Ik heb ook al zitten denken aan een elektrische pomp, dan kan gelijk wie daarmee werken en is er geen probeem met de olie. Maar dat kan dan weer niet op een standaard stopcontact, denk ik.
+1
roscho
@My.way De oplossing: laat de kipper gewoon zolang achter de trekker. Bak omhoog, afspuiten, zakken, afkoppelen. Met het neuswiel draai je de dissel zo hoog op als mogelijk , dan loopt het water wel eruit/eraf.
Maar olie in de cilinder pompen en dan zakken waarbij de olie in de tank van de kipper komt, gaat niet, dan stroomt de boel over, zoals @R Bouwmeesters al zegt.
Ook hier gaat het gebruik van werktuigen dus niet zonder logisch nadenken.
My.way
@roscho Ik ben er wel wat wijzer van geworden maar hoe ik het ook draai of keer, het bijft een knoeiboeltje. Totaal niet over nagedacht maar neem dat iemand met een tractor vraagt om mijn aanhanger, dan moet die al de juiste olie in zijn tractor hebben, wil ik erna niet met de miserie zitten? Ik zit nu wel op het punt dat ik ergens moet beslissen wat ik wil en miskopen, daarvoor zijn die hydraulische spullen net iets te kostelijk.
roscho
@My.way In dat geval zijn er 2 alternatieven: de aanhanger niet uitlenen of niet toestaan dat ze hem via de trekkerhydrauliek gebruiken.
Met een elektrisch pompje kun je gewoon altijd de olie van de aanhanger gebruiken. Maar daar is weer het nadeel dat met veel gebruik de gebruikte accu leeg raakt.
My.way
@roscho Dat idee had ik ook al en aansluiten op het stopcontact van een tractor of auto zal ook wel niet lukken omdat die draden te dun zijn. Ik ben van plan mij al een piston te kopen die eronder past en zeker 180kg druk verdraagt. Daarmee kan ik dan al wat verder en intussen nog wat verder zoeken maar ik denk nu al dat het met een handpomp zal blijven, zonder meer.
roscho
Quote Reactie van @My.way:
aansluiten op het stopcontact van een tractor of auto zal ook wel niet lukken omdat die draden te dun zijn

Welzeker kan dat, je moet alleen zorgen dat je een 4 mm2 draad rechtstreeks van de accu haalt, via een zwevende zekering. Op een 7-polig stopcontact zou je daar de aansluiting van het mistachterlicht (54G) voor kunnen gebruiken. Je aanhanger heeft daarna geen werkend mistachterlicht meer.
Bij een 13 polige stekker gebruik je de pool die gewoonlijk leeg blijft, 11 of 12. Bij kiepen natuurlijk de motor laten draaien, anders loop je kans om met een lege accu te komen staan.
selten
Quote Reactie van @roscho:
Bij een 13 polige stekker gebruik je de pool die gewoonlijk leeg blijft, 11 of 12. Bij kiepen natuurlijk de motor laten draaien, anders loop je kans om met een lege accu te komen staan.

Je pomp trekt een aardig vermogen. Laden via een auto kan bijv ook niet zomaar. Kans dat je schade daaraan veroorzaakt. Ben aub voorzichtig met zulke constructies te delen
My.way
@selten Dat blijkt te kloppen. Een ietwat gechikte hydrauliekpomp met 12v motor, daarvan zou het verbruik ergens liggen tussen 80 a 120A. Om niet te smelten zou ik al een klein laskabeltje moeten voorzien. Ook heeft niet iedereen dat aan zijn auto of tractor. Zo e
+1
@My.way de hydrauliekpomp neemt toch zijn voeding van de accu op de aanhanger en je kan deze accu bijladen via de stekker van de wagen.
Of is dit niet mogelijk?
Dan laad de accu van de aanhanger op tijdens het rijden, allen bij korte afstanden zal dit ook geen optie zijn.
My.way
@Fendt 106 S Christoph Ik weet niet of dat zomaar kan. Moet daar geen laadregelaar tussen zitten en hoeveel stroom gaat zo een tractie batterij dan trekken tijdens het laden? Gaan de draden van een autostekker dan wel voldoende dik zijn? En kan zoiets de batterij van de auto niet leegzuigen?
roscho
@selten Je moet zoiets niet schakelen via de elektronica van de auto, maar een kabel rechtstreeks vanaf de accu trekken (met zwevende zekering ertussen).
selten
@roscho niet schakelen niks, eigen systeem maken, das de enige fatsoenlijke oplossing 🙈
fendtinterfan
@selten kan wel, gewoon een grote autolamp tussen de laad draad zetten. deze fungeert als vermogens beperker.
CRISTALIQ
@fendtinterfan Als het ware twee verbruikers in serie plaatsen?
jammermaarhelaas
@My.way

U kunt ook een aanhanger nemen die niet kan kippen en de lading er dan handmatig afhalen. Scheelt veel problemen, en u blijft er fit bij.
+1
My.way
@jammermaarhelaas Werk en sport zou ik liever gescheiden houden.
jammermaarhelaas
@My.way

Ik persoonlijk werk ipv te sporten.
@My.way dan ga je werk en sport toch samenvoegen.
De ervaring leert mij dat de vrienden minder geneigd zijn om de kipper te lenen met een handpomp.
+1
My.way
@Fendt 106 S Christoph Mijn ervaring is dat ik zonet een bericht van selten heb gelezen. Dat leert mij alleen maar dat praten vruchten kan afwerpen. En te oud om te leren ben je nooit, ik toch niet.
+2
R Bouwmeesters
@spamok De UTTO olie kan ook prima in de handpomp.
selten
Aanhanger is waarschijnlijk al voorbereid op een hydro pomp. Z'n unit is de makkelijkste optie, gewoon standaard 12V, opladen merk je vanzelf (en anders noodhandpomp erop).
Moeten semi tractie accus op, dus mag je gewoon iedere week opladen, let wel, koop een goede lader.
My.way
@selten Mijn chasis is zover klaar dat ik nu aan de hydrauliek moet beginnen, tenminste de bevestigingspunten ervan. Zo een systeem dat op een handpomp en op de hydrauliek van een tractor zou werken was dan ook mijn idee maar de problemen hiermee blijven zich maar opstapelen. Ik ga sebiet eens naar een werkplaats waar men aan die dingen werkt en verkoopt. Eens horen wat die zegt.
selten
@My.way
Wat voor merk aanhanger is het eigenlijk?
@My.way mag je met een zelf gemaakte aanhanger nog op de openbare weg. Je moet toch een identificatie plaatje hebben? 🤔
henri-arissen
@Fendt 106 S Christoph waar schrijft my.way dat het een zelf gebouwde aanhanger is ?
kan ook een goed gekeurde aanhanger zijn.
die hij wil aanpassen toch ?
@henri-arissen My.way schreef:
Mijn chasis is zover klaar dat ik nu aan de hydrauliek moet beginnen, tenminste de bevestigingspunten ervan.
Dan ga ik ervan uit dat het een zelf gebouwde aanhanger is.
Anders zou ik schrijven dat ik het chasis ga aanpassen voor hydraulisch kippen.
@henri-arissen ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
En zoals jij de vraag aan mij stelt heb ik ook gewoon een vraag gesteld.
Dus, ik weet het niet.
selten
Quote Reactie van @Fendt 106 S Christoph:
mag je met een zelf gemaakte aanhanger nog op de openbare weg. Je moet toch een identificatie plaatje hebben?

Ja klopt, maar je mag laten keuren bij RDW, als je voldoet kun je kenteken krijgen. Dus dat maakt niet uit
@selten denk dat dat in België niet meer zo gaat.
Krispax
@Fendt 106 S Christoph zelfbouw mag nog in België. Heb ook een 3,5 ton zelfbouw kipper. Toevallig ook met driewegkraan op voor tractorhydrauliek en handpomp. Achter de auto mag ik wel maar max 750 kg totaalgewicht hebben omdat die niet gekeurd is.
@Krispax Achter de auto zal hij toch en COC attest moeten hebben. Voor zover ik weet is dit in België al geruime tijd verplicht.
Voor traag vervoer ga ik mij niet uitspreken.
+1
Krispax
@Fendt 106 S Christoph net even opgezocht en dit klopt idd vanaf 2012. Maar Coc kan je als particulier ook nog altijd aanvragen.
+1
My.way
Vandaag heel wat wijzer geworden maar eerst een woordje uitleg over het chasis. Deze is voor 90% eigen werk, de 10 overige % zijn afkomstig van een tweedehands aanhanger die ik kocht, enkel en alleen voor de wielas, de distel, de trekhaak en vooral voor het identificatie plaatje. Merk Sarens, er was zelfs een huif op, wel in gehavende toestand maar dat was ook geen probleem. Enkel de basis zoals wielas en distel zijn gebleven, daarop ben ik begonnen.
roscho
Quote Reactie van @My.way:
Merk Sarens

Ik ken wel Saris, maar geen Sarens. Is dat een vergissing of is dat echt het merk?
+1
My.way
@roscho Dat klopt, een misschrijfsel van mij. Het is een Saris maar je ziet wat haast kan teweeg brengen, vergissingen waarvan jezelf denkt, hoe is het mogelijk?
peter-witvliet
@roscho sarens is een verhuurbedrijf dacht ik.
+1
My.way
@peter-witvliet Klopt, ik zie ze dagelijks de mega telescopen met veel wieltjes. Was een grandioze naamsverwisseling.
My.way
Zoals gezegd vandaag naar een handel met werkplaats geweest en mijn idee van de handpomp en tractor combinatie voorgelegd. Die man bekeek mij, ik zag hem denken en toen vroeg hij .. is dit nu een grap of een strikvraag? Waarom zou je zoiets in godsnaam willen doen? Ik kreeg daarna ook de ganse uitleg, grotendeels wat hier allemaal geschreven is met op het eind van zijn verhaal heel simpel. Niet mogelijk zonder vroeg of laat ergens met problemen te zitten.
My.way
@My.way Het grootste probleem is dat je met twee pompen olie gaat pompen uit twee verschillende reservoirs en die ook retour moet naar het reservoir waaruit gepompt werd. Behalve olievermenging en de mogelijkheid dat het handpomp tankje zou overlopen was er bijkomend ook nog het olie tekort in de traktor dat parten zou kunnen spelen. Enkel een autonoom systeem werd me aangeboden, met de hand of met motor.
My.way
Dit wil ik jullie toch niet onthouden. Autonoom kon ik dus kiezen tussen de handpomp en motor 12v systeem. Er was ook nog een derde mogelijkheid en dat was een oliepompje gekoppeld aan een benzinemotor, een systeem dat minder omhanden heeft dan een elektrische motor met pomp en tractie batterij. Dat benzinegeval, daarin zag ik wel wat maar dan begon het weer, wat als als als als ... wat als iemand daar verkeerde of vuile benzine inkiepert, per ongeluk diesel tankt, enz. Het autonoomste was dus gewoon een handpompje met gepaste piston en daarmee was het beslist.
E605
@My.way Een gulden middenweg tussen werken en fit blijven? Bravo 10/10!
selten
@E605
Er is nog een optie meer waarbij het makkelijker en sneller kan! masta.nl/chapel-flex-e-pump-handpomp-met-schroefma…
E605
@selten DE oplossing, zonder twijfel 11/10!
My.way
@selten Ik heb je bericht zonet pas gelezen en je oplossing kort bekeken maar als dat mogelijk is dan liggen de kaarten wel geheel anders. Over zo een systeem is mij gisteren bij die handelaar met geen woord gerept, mogelijk kende hij het zelfs niet. Het lijkt me bijna te mooi om waar te zijn maar ik denk altijd, zeg nooit .. nooit, want tegenwoordig kan alles. Ik zit nu al te denken aan welke combinaties daarmee zouden kunnen. Toch eens even goed bekijken.
selten
@My.way
Mijn ervaring leert dat dit systeem bestaat en werkt. Sterker nog, het werkt dermate goed dat je in relatief korte tijd kunt kippen.
Ik dacht dat t werkte met een 3 of 4cc pomp, dan zou je in 45sec tot 1 min de complete slag moeten kunnen voltooien.
Veel handelaren zullen hier inderdaad nog niet van op de hoogte zijn, de eerste aanhangwagens rijden nu ongeveer 1 jaar hiermee rond.
bartjuh
@selten zon ding heb ik ook eens op een hand kieper gemaakt... Man wat een drama. Met de hand pomp geen een keer zo snel
selten
@bartjuh
Volgens mij waren de eerste 2cc. En is er tussendoor een upgrade geweest. Ik weet dat ik er ooit een heb gehad die wel redelijk snel was...
My.way
@bartjuh Wat bedoel je met
drama. Met de hand pomp geen een keer zo snel
?
bartjuh
@My.way bedoel dat het heel lang duurt voordat de kieper omhoog is. En dat de olietank ook net te klein was om volledig te kiepen. Daardoor kreeg je dan schuim in de tank en bij t laten zakken spuit dat er dan uit bia de ontluchting. Met de oude handpomp had ik de kieper sneller omhoog en geen gesmeerd bij zakken. Heb nu een nieuwe kieper met electrische pomp en dat werk perfect
My.way
@bartjuh Kan ik me ongeveer voorstellen, gewoon leren uit teleurstellingen denk ik altijd voor mezelf.
My.way
@selten Weet je ook wat over de kwaliteit van die pompjes want geef toe, 180kg druk met een schroefboormachine dat is toch bijna niet te geloven.
selten
@My.way
De pomp is gewoon een kleine tandwiel pomp. Daar komt de druk vandaan.
Persoonlijk te weinig getest met chapel pompen, ik weet dat ze sws een grote speler zijn?. Zelf vooral ervaring met Hydroven, daar weet ik dat de packs goed zijn.
My.way
@selten Heeft Hydroven identieke pompjes?
selten
@My.way
Te koop weet ik niet. Je kunt t vrij makkelijk zelf maken anders ... 4cc tandwiel pomp en tank van 6 liter...
My.way
@selten Mijn piston is een enkelwerkende van 550 mm lang, de diameter binnenkant zou 50 mm zijn en de stang die uitschuift is 30 mm. Voor de constructie past die eronder maar kan zo een chapelpomp daarop werken?
My.way
Waarom zelf bouwen als zo kits kant en klaar staan, maar het blijft bijna ongelooflijk. Waarom hebben 12v pompen en benzinemotorpompen dan zo een vermogen nodig als het met een schroefboormachine kan. Iets kan toch niet kloppen? Een stelregeltje dat ik daarvoor heb, is dat je nooit meer energie kan uithalen dan je erin stopt. Eigenlijk moet je er zelfs meer instoppen dan je eruit kan halen. Maar die chapelEpomp bestaat, ik heb ze gezien dus waar zit het geheim?
+1
jammermaarhelaas
@My.way

Arbeid is kracht maal tijd.

Weinig kracht en veel tijd levert even veel arbeid als veel kracht in veel minder tijd leveren kan. Zo simpel is het.

Ik kan met een 2 schaar ploeg achter een 38 pk trekker evenveel land ploegen als met een 4 schaar ploeg achter een 85 pk trekker. Het duurt alleen wat langer.

Of een lading van 500 kg op een kipwagen kippen met weinig kracht kost meer tijd als dezelfde lading te kippen met veel kracht. Dat is de basis, hoe je dat dan verder invult maakt het principe niet anders.
selten
@jammermaarhelaas
1 foutje, kracht maakt (relatief) niks uit in de vergelijking. Hier gaat t meer om volume, de rest is uiteraard helemaal juist
My.way
@jammermaarhelaas Als je het zo bekijkt heb je gelijk maar dat was niet wat ik bedoelde. Mijn regeltje is dat je steeds meer energie moet toevoegen dan je eruit kan halen. Energie heeft volgens mij weinig te maken met tijd of ben ik mis?
jammermaarhelaas
@My.way

Je zou het zo kunnen zien: een elektromotor die een vermogen leveren kan van 2 kW en 1 kW opneemt omdat deze niet volledig belast is, en zo een uur lang loopt, heeft 1 kWh aan energie opgenomen. Hoe langere tijd dus vermogen geleverd moet worden, hoe meer energie in totaal gevraagd word. Loopt de motor zo nog een uur door dan is er 2 kWh aan energie gevraagd.

En ja, energie gaat verloren in het proces. Een deel van de energie wordt omgezet in mechanische energie, en een deel gaat verloren als warmte en als geluid. Die laatsten willen we over het algemeen zo klein mogelijk houden.
My.way
@jammermaarhelaas Het zijn vooral die laatsten die maken dat je steeds meer energie dient toe te voegen dan je eruit kan halen.

Je motorverhaal zegt het toch zelf, meer energie erin dan eruit en de tijd dat je het laat lopen bepaalt enkel je totaal vermogen + de tijd dat je die onbenutte energie in stand wil houden, daarom ook Kwh. Dat heeft toch niets te maken met energiewinst of verlies, maw als je 1 eenheid energie ergens toevoegt kan je nooit meer dan 1 eenheid eruit halen, gelijk welke omzetting gebruikt. Mocht dat kunnen waren er al veel stinkend rijk geworden.
My.way
@jammermaarhelaas Pobeer misschien eens met het eeuwig draaiend wiel, enkel de beweging in stand houden is al onbegonnen werk en ja dat is door wrijving, laat staan dat je daaraan nog belasting zou aan toevoegen.
E605
@jammermaarhelaas

Je kennis man, dat moet dringend beter kunnen!

Een humoristische noot, een comische vergelijking, het werkt blijkbaar niet met iedereen. Ga je gang @jammermaarhelaas , kon ik ook niet weten dat je na 2 dagen niet klaar was met je vergelijkingen. Maar weet ...

E in = E uit
+1
NE555
@E605 Ieder zijn mening maar niet de mijne!
+1
jammermaarhelaas
@NE555

Ik sprak slechts over opgenomen vermogen, en enkele van de verliezen. Nog niet eens over afgegeven vermogen.
Ben met opzet niet verder gaan uitdiepen/toelichten.
Welke voorbarige conclusies u daar uit trekt zeggen iets over u zelf.
Dat ik er nog op reageer zegt weer iets over mij. Ajuus.
NE555
@jammermaarhelaas Sorry allen, het was zeker niet mijn bedoeling om dergelijks teweeg te brengen. Wellicht heb ik mij blind gestaard op de formule 'arbeid = kracht x tijd' dus nogmaals sorry voor mijn gedane uitspraken. Ik zal proberen het bericht te verwijderen en hoop daarmee opnieuw te kunnen starten met een propere lei.Het was hier ook mijn eerste bericht en had dit niet verwacht. Sorry!!!
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @NE555:
als landbouwer weet je wat van natuurwetten maar ook die ballon gaat niet op.

Heb je ook al in de gaten dat je samen met @E605 (als het niet al 1 en dezelfde persoon is met 2 of meerdere accounts) een gigantische zeurzak bent?
En dat tractorfan ook prima werkt als jullie niet aanwezig zijn met dit gezeur.
jammermaarhelaas
@E605

Uw verhandelingen zeggen vooral iets over uzelf.
E605
@jammermaarhelaas Humor, het maakt deel uit van het leven. Het ogenblik dat dit een omgekeerde reactie teweeg brengt, hierop gelden weinig natuurkundige wetten. Hiervoor geldt enkel de wet van Godwin maar daar heb ik niets mee te maken of over te zeggen.
roscho
Quote Reactie van @E605:
Een ezel tot de ezelsmacht = een kwadraadsezel

Wie geeft je het recht om mensen hier uit te schelden voor ezel? Of ben jij ook zo iemand die de boel hier komt verzieken?
E605
@roscho Ik kan de vraag ook omkeren. Dus wie geeft jou het recht om te oordelen en te veroordelen met als vonnis een scheldtirade. Hieraan ga ik echt niet deelnemen, dat behoort niet tot mijn opvoeding.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @E605:
Hieraan ga ik echt niet deelnemen, dat behoort niet tot mijn opvoeding.

Mooi. Super.
Afmelden van deze site en vertrekken.
Wijze beslissing
+3
CaseCS130
@Fendt926Driver Kans is idd groot dat die e605, ne555 allemaal mahindra4wd zijn. En my.way kan er ook nog wel eens bij horen.
E605
@CaseCS130 The spooky farm? 🥴
E605
@Fendt926Driver Prima inzicht! ❤️
+3
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @E605:
@roscho Ik kan de vraag ook omkeren. Dus wie geeft jou het recht om te oordelen en te veroordelen met als vonnis een scheldtirade. Hieraan ga ik echt niet deelnemen, dat behoort niet tot mijn opvoeding.

U valt steeds weer opnieuw door de mand, en om dan een ander nog te gaan beschuldigen van ongemanierdheid is ongepast.
Iedereen maakt wel eens een fout, en leert steeds weer wat bij. Eigen reacties verwijderen of veranderen is natuurlijk niet erg, maar wanneer het tot doel heeft jezelf vrij te pleiten doordat je een ander in een vals licht te zet is kwalijk. Wees dan ook zo eerlijk en ga niet anderen lasteren.

Richting mij heeft u ook reacties verwijderd of veranderd, zelfs excuus gemaakt. Waarom dan bij een ander niet?
E605
@jammermaarhelaas Excuses maken? Dat heb je toch verkeerd begrepen. Zal trachten het origineel terug te plaatsen. Maar weet en doe gerust verder met je uitleg van E in = E uit. Maar weet ... ik maak geen verwijt door een natuurkundige wet in een ander daglicht te stellen. E = energie en daar horen wel eens kwadraten en vergelijkingen toe. Humor, gaf jij daar zelf niet de aanzet toe met je definitieve pompen en fit blijven? Ik dacht het wel!
+2
roscho
Quote Reactie van @E605:
Dus wie geeft jou het recht om te oordelen en te veroordelen met als vonnis een scheldtirade.

Normaal fatsoen geeft mij het recht om te oordelen over degenen die anderen uitschelden, overigens in een posting die nu zo gewijzigd is dat de scheldwoorden zijn verwijderd. Dat laatste getuigt van lafheid. Je veegt je keutel weg en zegt dat je geen drol hebt gelaten.
Overigens heb ik geen enkel scheldwoord in jouw richting gestuurd, hoewel ik daar wel heel veel zin in heb. Die zelfbeheersing, dat hoort dan weer tot mijn opvoeding.
Als jij daaraan verder niet wenst deel te nemen, is prima, het zal voor velen hier een plezier zijn!
E605
@roscho Niet nodig mij trachten te verleiden tot de tweede wet van Godwin. Daaraan neem ik eveneens geen deel en wens ik niets mee te maken hebben.
roscho
Quote Reactie van @E605:
Niet nodig mij trachten te verleiden tot de tweede wet van Godwin

Ik verleid je nergens toe, maar als je mensen uitscheldt voor ezel, ben je toch wel erg dichtbij de 1e wet. En ik zal je niet "woke" noemen, dus de 2e wet is ook niet van toepassing, lijkt me.
Dus laten we de scheldpartij aan de kant zetten en ons weer wijden aan aanhangers die kunnen kiepen.
+1
selten
@My.way
De chapel is een heel lichte pomp. Je boormachine draait ongeveer 2000omw/min.
Met een 1,5cc pomp ben je ongeveer 3l/min aan het verpompen.

Een kipcilinder zit meestal tussen de 6 & 9 liter. Ofwel 2min voor een lichte 4 traps en 3 min voor een 5 traps (en dan komt ie olie tekort).

Een grote pomp, 12V, draait 1500 toeren een 12l/min ongeveer, ofwel een slagvolume van 8cc (bij 150 bar)

De vraag is dan, hoe vaak moet je het doen, als t één keer in de week is, dan is 3min prima. Is het 4x per dag, wil je eigenlijk al geen 45sec per keer...
My.way
@selten Ik heb eens proberen te berekenen wat de inhoud van mijn piston is want blijkbaar hangt het allemaal samen. Nu ben ik uitgekomen op 1,079 liter, klopt dat?
selten
@My.way
Dat is wel heel erg klein... Maar dat valt idd samen. Wat voor cilinder hangt eronder? Ik denk een Penta 4 traps?
My.way
@selten mijn piston had ik je de maten al gegeven maar goed, het is een gewone enkelwerkende piston. 50mm aan de binnenkant en 55cm uit te schuiven. De stang is 30 mm. Het is dus geen 2, 3 of 4traps maar eentje uit 1 stuk.
selten
@My.way
Met 1,07 liter inhoud is een handpomp ook zo boven. Dan kan zn flex-e-pomp ook makkelijk inderdaad. Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar wat voor aanhanger je dan hebt
My.way
@selten Ik heb nog wat verder zitten denken en tellen met die chapelpomp. Die heeft een handpomp van 20cc/slag met een max. druk van 150bar. Als ik het goed heb zou ik met 53,95 slagen mijn piston volledig van in naar uit kunnen schuiven en dat met 150bar. Reken ik dat wel juist want lijkt me ook allemaal een beetje ....
selten
@My.way
Heeft die dubbele slag? Ik vermoed namelijk van wel. Meeste aanhangers hebben veel grotere cilinders. Dus bij jou zal t allemaal redelijk kunnen.
My.way
@selten Denk je dat ik mijn piston te klein heb genomen, dat ik een grotere moet gaan nemen?
selten
@My.way
De standaard lichte aanhangwagen cilinders liggen rond dit niveau:
aanhangwagendirect.nl/chapel-4-traps-cilinder-voor…
Dat is ook om een kiphoek van 50 graden te halen...
+1
My.way
@selten Dat is verdorie nogal een jaap zeg, het eigen gewicht van dat ding is al indrukwekkend ... 25kg en een inhoud van 5 liter. Hoeveel ton kan die niet hebben?
@My.way misschien een goede vraag?
Hoeveel Ton moet die kunnen kippen?
Is dit een geremde 3,5Ton ook een lichte van 750Kg?
My.way
@Fendt 106 S Christoph Dat is een 750kg ongeremd omdat ik die ook aan de wagen wil koppelen. Stieken zal daar wel eens een kilootje meer op liggen maar daar zal wel niet moeilijk over gedaan worden en daarom ook wat reserve bij het kiepen nemen.
Krispax
@My.way hou het simpel goedkoop: neem een 3 traps cilinder en een handpompje. Ik kiep daar gemakkelijk 2 ton mee.
My.way
@Krispax Simpel en toch makkelijk was mijn idee van meet af. Maar het een bracht het andere mee en in die chapelpomp zie ik wel oplossing voor beide systemen of mogelijkheden te combineren. Even berekenen maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt bij twijfel. De vraag is ... hoeveel kan die piston duwen, de gegevens van die chapelpomp zijn gekend. Ik ga toch nog even een poging wagen.
My.way
@selten Voor de boormachine bediening ben ik gewoon verder gegaan op de gegevens van die chapelpomp, dus 1,5cc/omw en een 1000-1500 omw./min. Ik heb daarbij 1500 tr/min genomen en kom dan uit op zo een 28 sec. Lijkt me wel vlug dus kan dat wel?
My.way
@My.way En dan nog tegen 180bar.
My.way
@selten Eerst maar eens zien voor ik verder doe, of het wel allemaal kan want pffffftt ... mijn kopke begint soms te kraken.
gerhardleusink
Gewoon dikke stroomkabel met dezelfde stekker als je auto, naar achteren op je trekker maken krijg je ook geen vermenging en maakt het niet uit waar je je aanhanger achter knoopt
My.way
@gerhardleusink Hoe bedoel je?
gerhardleusink
@My.way
Ik dacht dat er al een elektrische pomp op de aanhanger zat maar blijkt niet zo te zijn excuses.

Wellicht ook nog iets om rekening mee te houden de positie van de cylinder hoe meer verticaal die ligt in het chassis bij bak helemaal naar beneden hoe meer kracht er benodigd is om em op te drukken.

Om het goed te doen met je een aanname voor cylinder bepalen, wellicht af te kijken bij soortgelijke aanhanger bij je in de buurt daar een kracht berekening op doen zodat je de kracht voor opdrukken met VOLLE bak kunt berekenen als je dat weet kun je kijken of je zuiger diameter goed is, is dit goed dan kun je een pomp selecteren ook aanname best een pomp pakken die standaard leverbaar is dan weet je dus ook de liters per minuut als je dat weet kun je met hydraulisch rendement erin meegenomen de hefsnelheid berekenen en dus ook de tijd met volle bak voor opdrukken. Als je dit aanstaat/akkoord mee bent dan kun je alles bestellen en gaan opbouwen. Ik zou ook nog een overdrukventiel en een slangbreukbeveiliging in de installatie opnemen.

Wellicht beter om dit in Excel te berekenen dan kun je wat makkelijker spelen met inbouwmaten cylinder diameter zuiger cylinder en pomp debiet en hydraulisch rendement.

Succes staat vast wel een excel of meerdere op internet om cylinder kracht en diameter en pompgrootte te kunnen bepalen. Hydraulisch rendement 0.8 -0.9 voor nemen dan zit je wel goed.
My.way
@gerhardleusink Dat is wel een bom aan informatie die je me geeft. Over de pomp zijn zowat alle systemen aan bod gekomen. Ook een autonome elektrische pomp maar ook dat bleek niet ideaal omwille van de stroomvoorziening, de tractiebatterijen, het laden ervan, een hele rondslom dus. Zelfs een benzinepack had wel eigen specifieke nadelen. Een handpomp dan maar tot @selten hier aankwam met DE oplossing, een chapelEpump. Hogerop hier heeft hij een link ervan gepost.
My.way
@gerhardleusink De positie van die piston zou wel eens voor problemen kunnen zorgen. Het is geen telescoop en onderaan de aanhanger is er ook geen plaats zat om die verticaal te plaatsen. Ik kan kijken hoe schuin mogelijk maar des te schuiner, des temeer kracht zal nodig zijn? Ik zat ook al te denken aan een soort scharnier te maken om te kiepen ... allemaal dingen waarmee ik momenteel nog zit en over denk.
gerhardleusink
@My.way
Als het geen telescoop cylinder is zou je hem aan het kopschot en op de dissel kunnen monteren, net zoals een bulk/tank oplegger. Maar dan ben je wel beperkt in hoogteslag. Ik denk zelf dat je niet zonder een telescoopcylinder kunt wil je compact kunnen bouwen.
Niels_D
@My.way Je ziet bij Amerikaanse kippertrailers (voor achter de pickups) dat ze vaak een gewone (maar wel dikke) cilinder icm een 'scissor hoist' gebruiken. Daarmee krijg je toch een groot bereik en voldoende start kracht. Vereist wel weer extra materiaal, draaipunten en als je zelf de juiste geometrie wil berekenen wordt het denk helemaal ingewikkeld.
NE555
@My.way Wil je wat weten dan geef je maar een seintje. Ben je op zoek naar de inhoud van je cilinder dan is dat: π × r2 × h. Mogelijk zit je in de knoop met je maatomzettingen, wellicht de reden van je twijfels. Als je het hebt over de cilinder die je al meerdere keren aangaf, een boring van 50mm met een slag van 550mm dan zet je eerst om naar cm. De boring delen door 2 =
My.way
@NE555 Mijn eerder rekenwerk, 1,079L, klopte dus. Daar moest ik zeker van zijn om de duwkracht te kunnen bepalen. Mij lijkt die piston ook klein voor wat hij moet doen maar geteld aan 150bar en 180bar kom ik toch uit tussen de 3 en 3,6Ton. Dat zal wel het uiterste zijn vrees ik. Hoe snel dat loopt moet ik nog bekijken, het moet wel wat binnen de perken kunnen.
NE555
De boring delen door 2 = de straal r en die doe je in het kwadraad dus 5÷2=2,5×2,5×π×55= volume in cm3. Dit deel je door 1000 om naar liters om te rekenen.
My.way
@NE555 @selten @gerhardleusink Hartelijk bedankt voor jullie hulp, daar heb ik tenminste wat aan en kom hier later vanavond op terug.
Momenteel kookt mijn bloed zowat na het lezen van de ellende die hier hogerop gaande is en waarin men mij, mijn profiel, betrekt. Het is sterker dan mezelf en die tablet gaat nu dicht alvorens ik dingen doe waarvan ik later spijt krijg. Tot later jongens.
My.way
Ok, even bekoeld en mijn schouderbladen wat open gezet. Zo kan het beter mijn rug af, of op!
gerhardleusink
@My.way
Ik heb plankjes op mijn schouders gemaakt, in zulke gevallen zet ik die dan omhoog en kiepert alles lekker op de grond 😂
peter-witvliet
Dit zal je vast niet mogen zeggen, maar het zijn vaak wel de Belgische leden die boos worden.
NE555
@peter-witvliet TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij.
peter-witvliet
@NE555 ja, ik lever we Foto's. Foto's waar allerhande mensen op reageren. Ik Omschrijf wie ik ben, waar ik woon. Hoe oud ik ben. En maak bovenal niet meteen ruzie.
+1
peter-witvliet
@peter-witvliet @stijn-de-bock jij ben uitgesloten van wat ik hier zeg. 😁
NE555
@peter-witvliet Met uitsluiting van @stijn-de-bock , wat met je gender?
E605
@peter-witvliet Er volgt nog theorie of was het dat?
peter-witvliet
@E605 Ja, ik voel mij niet zo snel op mijn tenen getrapt. Net zo als veel andere leden hier, dus gedraagt jezelf en trek die tenen in.
EliseJ
@peter-witvliet Komaan peter-pannetje, verman je maar en laat maar eens zien dat wij Nederlanders niet zomaar stengeltjes zijn om mee te dollen.
NE555
@peter-witvliet Wie gedraagt zich hier als een nationalist tegen Belgen? Al vergeten dat jij de aanzetter bent, de herriemaker bij uitstek, degene met korte teentjes. En waarom, afgelopen nacht alweer niet gemogen?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @NE555:
Wie gedraagt zich hier als een nationalist tegen Belgen? Al vergeten dat jij de aanzetter bent, de herriemaker bij uitstek, degene met korte teentjes. En waarom, afgelopen nacht alweer niet gemogen?

Doe jezelf en ons een plezier en log uit en ga ergens (niet hier) iets nuttigs doen.
NE555
@Fendt926Driver Uitloggen zou dwaas zijn. Zie net dat @peter-witvliet nog minderjarig blijkt te zijn. Nog een kind, amper uit de luiers! Dat komt ervan, zulke regeringen die de jeugd opdwepen. En jij @Fendt926Driver , je had een seintje kunnen geven, maar neen, enkel veel verwijt gooien en daarmee basta!
+1
roscho
Quote Reactie van @NE555:
Uitloggen zou dwaas zijn

Gezien je voortdurende ruziezoekerij zou je ook mij en waarschijnlijk vele anderen een plezier doen als je je vertier elders gaat zoeken. Dat heeft niks met discriminatie te maken, maar met je kinderachtige beschuldigingen tegen meerdere trouwe, goedwillende leden. Hier binnenlopen en meteen een grote mond tegen iedereen, ik heb langzamerhand schoon genoeg van je.
+1
ronald-deutz-fahr
@NE555
Quote:
een seintje

Donders wat een goed plan ! @SJB533 iemand wou een seintje, weinig uitleg nodig denk 😉
+4
SJB533
@ronald-deutz-fahr
Voor de zoveelste keer klaar mee... Net als meerderen hier 😅

En weer wacht ik af, hoe men nu terug gaat komen... Ik denk dat ik het nu maar anders ga aanpakken: heb ik het vermoeden dat een ban omzeild wordt, komt er een ban op het volgende account
EliseJ
@SJB533 Kan je toch niet maken, dat is toch giswerk met risico onschuldigen te treffen?
SJB533
@EliseJ
Als ik iemand de toegang ontzeg, doe ik dat op een goede basis. Vraag me trouwens nog steeds af, wat jij hier doet. Volgens mij gaf jij in een bepaald topic ooit al aan, niet weer te komen. Toen was je amper lid.
EliseJ
@SJB533 Goed geheugen man, of moet ik zeggen database.Dan zal je ook nog wel de reden kennen, de bedoeling, het probleeem en gevolg van en voor mijn account hier die nu momenteel zo leeg als mogelijk is gemaakt. Geregeld kom ik nog wel eens een kijkje nemen om op de te hoogte te blijven van eventuele veranderingen in landbouwmiddens en jullie 3.0 maar daar komt niet veel van in huis met privacyverklaring en mogelijkheid omtrent publiciteit. Moet even wat gaan doen maar kom straks wel op terug.
EliseJ
@SJB533 Aangekomen op me 2de werkplek. Scenario, draadloos verbonden via andermans ip en straks alweer een ander netwerkje. Stel, ik ga het zeugjej uithangen en jij gaat me bannen. hooguit 10 minuutjes en een nieuw accountje heb ik. Jij bant behalve me account ook me ip, so what, je bant een ander, mogelijk leden hier of zelfs je eigen sponsors. Gekkenwerk toch. en verder heeft me webboy me achter een stebig muurtje gezet. En men robertje doet de rest om me geen zorgen hoeven te maken over het ip waaraan ik hang. Dus zeg maar?
roscho
Quote Reactie van @EliseJ:
Stel, ik ga het zeugjej uithangen

Dat je al deze mogelijkheden al overdacht hebt, zegt mij genoeg: je bent hier om de boel te verzieken.
In je vorige postings had ik je serieus genomen, met je vragen over afmelden, bewaren van iemands gegevens en privacy. Helaas laat je nu je echte gezicht zien. Ik hoop dat de ban-procedure korter duurt dan het aanmaken van nieuwe accounts. En mocht je toch weer tussen de mazen van het net doorglippen, dan rest ons nog 1 mogelijkheid: dergelijke opruiende postings met z'n allen negeren, zodat je er in ieder geval geen plezier van hebt.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @EliseJ:
en verder heeft me webboy me achter een stebig muurtje gezet.

Dat is het natuurlijk ook allemaal waard als je iemand betaald om jou te beschermen zodat je op een willekeurige site kunt gaan zitten etteren.

De site gaf geen meerwaarde aan jou bedrijf.
Maar jou gemekker al helemaal niet aan jou bedrijf. Maar ja jij zit veilig achter je muurtje (denk je...)
+1
ronald-deutz-fahr
@EliseJ
Quote:
Dus zeg maar?

Je bent een beetje zielig
+1
roscho
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
beetje zielig

Een "beetje"? Zo'n zuiger zal in het dagelijks leven toch ook totaal vriendloos zijn?
+2
SJB533
Quote Reactie van @EliseJ:
Stel, ik ga het zeugjej uithangen en jij gaat me bannen. hooguit 10 minuutjes en een nieuw accountje heb ik

Je hangt al het varken uit. Nou weet ik onderhand, waar Abraham de mosterd haalt, dus dat is gewoon even wat contactjes leggen. Het enige wat ik mij op dit moment afvraag: welke gebande narcist moet jij zijn, dat je zoveel rotzooi wil trappen, en dan ook nog met meerdere accounts...

Quote Reactie van @roscho:
Dat je al deze mogelijkheden al overdacht hebt, zegt mij genoeg: je bent hier om de boel te verzieken.In je vorige postings had ik je serieus genomen, met je vragen over afmelden, bewaren van iemands gegevens en privacy.
Om hierop nog even in te haken, en meer algemeen het door @roscho benoemde topic: In principe deel ik niet iemands gegevens. Dat doe ik hier in de hoedanigheid van admin niet, dat doe ik privé ook niet zonder meer. Alleen: in dit geval wijk ik daarvan af. Met een heel simpele reden: jij laat hier geen gegevens achter! En ce moment, dat jij je mailadres, je bio, reacties, foto's et cetera verwijdert, laat je niets achter, behalve een chaos aan reacties, die nergens meer op terugvallen.
Quote:
wil hier weg zonder ban omdat ik daarna niet meer aan m'n gegevens raak. Geen privacybescherming, geen regels, enz ...
Is geen reclame voor mijn pas opgestart zaakje en daarom mijn profiel alvast leeg gemaakt.

De gegevens in jouw profiel kloppen niet. Het mailadres, dat je hebt ingevoerd, ongeldig@gmail,com is klopt niet, Ongeldig is, voor zover ik weet geen woonplaats, voor de rest zie ik een geboortedatum, een gebruikersnaam, en een bio (zie citaat) en ip-adressen. In jouw profiel staat al niks, waar iemand iets mee kan. Waarom een potentiële klant wel? (Als dat van een eigen bedrijf überhaupt al klopt.) En qua ip-adressen: ook daar kan ik niks mee, al zou het wel leuk zijn, als ik via bijv Vodafone, KPN of Odido wat voor je had kunnen regelen.


@ronald-deutz-fahr
Beetje... Eufemisme van de week....
peter-witvliet
@NE555 toch maar even gekeken in mijn account? En nou kom je erachter dat je dingen zegt die niet kunnen tegen een "kind" van 16
My.way
Ik heb het gehad hier en trek mijn plan verder wel. Vaarwel!
+6
SJB533
Doe wa'j zegt, dan lieg ie niet...
rolmopske
Veel info over hydroliek hier maar ook iemand met kennis van een rolmops met kubota 3 cilinder. Ben bestrater en wil een hydrolisch hefmastje maken, niet groot maar toch een 100 a 200kg kunnen heffen.
fendtinterfan
@rolmopske denk dat je het beste een hydraulische electrische stapelaar als basis kunt kopen, en die ombouwen. die van mij kan 500 kg heffen en kostte 300 euro. daar kun je geen mast voor bouwen.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot trekker , kiepen , accu , auto , pomp , hydroliek , aansluiten , hydroliekpomp en aanhanger ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!