Wat is de ideale voertrekker?
Hier is de Ford 7710 sinds 2004 de vaste voertrekker maar de laatste tijd voeren we met de NH T6030 omdat de 7710 het er toch wat zwaar mee heeft en de T6030 de meeste dagen toch vrij staat nu het mest seizoen over is. Los van het feit dat dit veel beter en wellicht ook zuiniger (nog niet gemeten) gaat ivm het hogere motorvermogen is de extra luxe ook wel prettig. Nadelen zijn dan weer dat de T6030 groter is en met de 4wd een grotere draaicirkel heeft. Ook is zo'n moderne trekker duur om aan de mengwagen te laten staan en zitten er tal van opties op die totaal overbodig zijn voor zulk "simpel" werk.
Door het hogere vermogen combineren met een oude simpele trekker kom je uit bij bijvoorbeeld een Ford TW, JD 4440 of vergelijkbare modellen. Nu ben ik bang dat deze types tegen vallen qua luxe, betrouwbaarheid en vooral ook qua brandstof verbruik. Wat wel belangrijk is omdat het voeren iedere dag terugkeert. Nieuwere trekkers daarentegen zullen zuiniger zijn (evt met 540e aftakas) en een beter comfort hebben. Echter zijn deze weer duurder in aanschaf en zitten er meer overbodige opties op. Het voordeel hiervan is weer dat hij makkelijker breder in te zetten is op het bedrijf maar dat is natuurlijk niet de eerste insteek.
Ik hoor graag wat jullie belevingen/ervaringen zijn hierbij en waarom. We zijn nog niet direct op zoek naar iets anders maar we zien ook dat de 7710 geen trekker is waar we nog jaaaren mee kunnen blijven voeren ivm het steeds voller raken van de mengwagen. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid naar de kijk en ervaringen van anderen dus.
Deel dit artikel
Lees ook
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot john deere , mengwagen , vermogen , trekkers , leeftijd , brandstof , ervaringen , ford 7710 , draaicirkel en cabinevering ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
Turbo
2wd
Ongeveer 160pk
750 toeren aftakas
Nette hydo voorziening
Open station met zonnedak
Goede (liefst verwarmde) spiegels
Stuurbekrachtiging
Zoek daar zelf maar je merk bij.
En hoeveel centen je er aan kwijt wilt.
Om iets in jouw merk te noemen zou ik denken een tm, sterk onderin, lekker recht toe recht aan, en prima geschikt om landwerk mee te doen.
Zou die 40 serie niet permanent voor de menger kunnen? Evt een jongere vervanger voor de 40 serie voor landwerk erbij
Voor jou zou ik afweging maken en arbeid omstandigheden enz of de trekker ook veel landwerk gaat doen of letterlijk alleen voermengen.
Comfort is prima als je ook keer een dag ander werk er voor hebt.
Ts110a kan prima 130-140pk hebben dus dat zou genoeg moeten zijn en wel wendbaar als een 4 cilinder
Waarom zet je de pomp van de 7710 niet een stuk open of leg je der e n intercooler in? Die oude Ford's zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Brandstofverbruik klinkt leuk, maar als je van bijv 8 naar 12 liter per uur gaat, zelfs als t 1,5 uur per dag is. verbruik je per dag 12 euro of 18 euro. โฌ 6 per dag, op 365 dagen kun je dan maar potentieel โฌ 2190 besparen.
Daar kun je volgens mij niet op investeren, alleen op t moment dat je met reparaties komt, wordt het anders
Heb je weinig ruimte, dan is de draaicirkel belangrijk. Zo niet, maak de bochten groter, is beter voor je aftakas. Kruiskoppelingen, ook groothoek, gaan kapot van het bochten maken.
Hoef je alleen maar op de trekker te zitten om hem buiten te zetten of leeg te draaien, koop een setje "oorwarmers". Goedkoopste geluidsreductie.
Ik werk af en toe tussen de krulstaarten. De gemiddelde varkensboer verkleedt zich vaker op een dag dan een topmodel. En welke koeienboer heeft geen verschillende tenues om te werken tussen de koeien, de kalveren, het ouder jongvee, het landwerk of noem nog maar een categorie. Dus wat maakt het uit dat je overall nat is na het voeren. Voor het volgende werk trek je toch een ander tenue aan.
Een liter diesel minder per dag is tegenwoordig een serieuze besparing. Maar zoals hierboven al gezegd, de vraag is of je daar op kunt investeren. Soms is goed uit kijken bij investeren belangrijker, kun je daar meer besparen dan die laatste liter brandstof.
Wil je de trekker voor meer dingen gebruiken dan moet je eerst op rij hebben wat je allemaal doet, of wilt doen. De keuze wordt dan niet alleen bepaald door de mengwagen.
Zie ook wel nieuwe, luxe trekkers voor mengwagen. Dat zijn inderdaad wel dure uren.
Ik zou mooie een simpele trekker met voldoende pks voor de wagen zetten. Alles wat dr niet op zit gaat ook niet kapot. En die paar uur op jaarbasis voor ander werk overleef je ook wel.
Ik voel aankomen dat de volgende trekker een 307 gaat worden.
3 cyl turbo.
Dat kan zomers voor de mengwagen veel diesel besparen
Ook met jongere trekker minder leven op t erf. De 845 liet zich volgas duidelijk horen en de jxu staat er mooi rustig voor. Met lossen dus ook. En kunt even op 1000 zetten om goed leeg te draaien. Hydrauliek werkt sneller dus kleppen werken ook sneller.
Al met al 0 spijt van de keuze de oude inter weg te doen. Ook omdat de jxu ook beter inzetbaar is voor ander werk.
Opmerking van onze kant is wel. Wij mengen tijdens weidegang(dus de landwerkperiode) niet dus staat trekker zomerdag altijd vrij voor andere klussen. En ook dat werkt veel prettiger met jxu als 845.
Misschien ook goed om je niet blind te staren op een trekker, maar ook andere opties te overwegen en door te rekenen. Misschien zelfrijder of laten voeren door loonwerker?
(klik om te vergroten)
Te nieuw, buiten budget waarschijnlijk maar wel nieuw, weinig uren en echt niet duur. Heb je iets waar je lang mee vooruit kunt, ook voor andere dingen
Niet verkeerd bedoelt maar de topicstarter, hoeveel koeien heeft die man te voeren? 500, 1000, 1500, 2000, meer? Als ik goed gelezen heb in z'n profiel, leeftijd: 20 jaar? Klopt er hier iets niet want nog zo jong en al zoveel problemen? Het is hier al gezegd, laten voeren door een loonwerker?
2dehands.be/v/zakelijke-goederen/…..
Twijfel zelf om eens te gaan kijken