Wat is de ideale voertrekker?

Zoals de titel al aangeeft loop ik met de vraag: wat is nu eigenlijk de ideale trekker om mee te voeren? En dan bedoel ik niet dat een Fendt beter voert dan een John Deere of andersom. Maar wel dingen zoals leeftijd, diesel verbruik, opties zoals airco, cabinevering en ga zo maar door.
Hier is de Ford 7710 sinds 2004 de vaste voertrekker maar de laatste tijd voeren we met de NH T6030 omdat de 7710 het er toch wat zwaar mee heeft en de T6030 de meeste dagen toch vrij staat nu het mest seizoen over is. Los van het feit dat dit veel beter en wellicht ook zuiniger (nog niet gemeten) gaat ivm het hogere motorvermogen is de extra luxe ook wel prettig. Nadelen zijn dan weer dat de T6030 groter is en met de 4wd een grotere draaicirkel heeft. Ook is zo'n moderne trekker duur om aan de mengwagen te laten staan en zitten er tal van opties op die totaal overbodig zijn voor zulk "simpel" werk.
Door het hogere vermogen combineren met een oude simpele trekker kom je uit bij bijvoorbeeld een Ford TW, JD 4440 of vergelijkbare modellen. Nu ben ik bang dat deze types tegen vallen qua luxe, betrouwbaarheid en vooral ook qua brandstof verbruik. Wat wel belangrijk is omdat het voeren iedere dag terugkeert. Nieuwere trekkers daarentegen zullen zuiniger zijn (evt met 540e aftakas) en een beter comfort hebben. Echter zijn deze weer duurder in aanschaf en zitten er meer overbodige opties op. Het voordeel hiervan is weer dat hij makkelijker breder in te zetten is op het bedrijf maar dat is natuurlijk niet de eerste insteek.
Ik hoor graag wat jullie belevingen/ervaringen zijn hierbij en waarom. We zijn nog niet direct op zoek naar iets anders maar we zien ook dat de 7710 geen trekker is waar we nog jaaaren mee kunnen blijven voeren ivm het steeds voller raken van de mengwagen. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid naar de kijk en ervaringen van anderen dus.

Deel dit artikel

Reacties

+1
Fendt926Driver
6cyl
Turbo
2wd
Ongeveer 160pk
750 toeren aftakas
Nette hydo voorziening
Open station met zonnedak
Goede (liefst verwarmde) spiegels
Stuurbekrachtiging

Zoek daar zelf maar je merk bij.
new holland koen
@Fendt926Driver Waarom specifiek die turbo?
En open station zodat de ramen niet vies kunnen worden neem ik aan?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
En open station zodat de ramen niet vies kunnen worden?

Zodat de ramen niet vies worden en niet beslaan met stal in rijden s winters.
Turbomotor kun je bij meer vermogen nodig makkelijker iets bij geven.
De 612 staat voor de mengwagen op 145 pk.
Hij mengt dan op 1000 toeren aftakas met een 1200 toeren ruim 6 ton voer bij elkaar.
Met trekkertrek kan die zonder veel te gaan roken naar de 200pk. En met iets roken naar 270pk.
Dus daar kun je in de toekomst nog wel een 100 koeien en 15mยณ extra inhoud wagen voor kopen
+4
new holland koen
@Fendt926Driver Maar wel een nat pak bij regen๐Ÿ˜‰
Ja dat is ideaal, dat daar nog ruimte voor is. Maar het moet ook heel blijven. Langere tijd voer mengen is een andere belasting dan trekkertrek natuurlijk.
Maarten_
@Fendt926Driver hoe zoek je handig op 2wd? Op de bekendere sites is de optie 4wd aan te vinken. Laat je die uit krijg je beide. Alleen 2wd is er niet
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Maarten_:
hoe zoek je handig op 2wd

Geen idee.
Voor een 600 E serie hoef je er niet naar te zoeken want die zijn in 2wd nooit geleverd.
Dat moet je zelf maken
new holland koen
@Fendt926Driver Fendt Favorit 611 LS
โ‚ฌย 12.750,00
link.marktplaats.nl/m2170969293/…

Om even bij jou kleur te blijven. Al is zoiets wel al bijna 50 jaar oud natuurlijk...
+1
selten
Quote Reactie van @new holland koen:
Al is zoiets wel al bijna 50 jaar oud natuurlijk...

En wat maakt dat uiteindelijk uit? Als je m reviseert gaat ie gewoon 10000 uur (en meer) mee.
Met iedere dag 3? Uur voeren heb je voor grofweg 10 jaar een goede oplossing
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
Om even bij jou kleur te blijven

Ja en er valt mij al wel zoveel op aan die machine die er na 45 jaar nog heel netjes bij staat dat ik zou zeggen: niet voor een mengwagen hangen.
+1
J asper
@Fendt926Driver Wat valt er op of wat is er mis mee?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
Wat valt er op of wat is er mis mee?

Ga ik hier niet neerzetten
Want komt alleen kritiek op.
Iedereen die hem leuk vindt mag hem kopen.
Zelf vindt ik hem ook leuk maar niet voor een mengwagen.
+1
J asper
@Fendt926Driver Hij was mijzelf ook te oud voor de mengwagen. Maar was alleen benieuwd waarom je hem daar voor afrade.
new holland koen
@Fendt926Driver Denk ook niet dat hier zoiets zal komen, eerder wat jongers en moderner.
Maar ik vind het wel interessant er naar te kijken of het een optie is.
Jij bedoelt dat je hem te netjes vindt om mee te mengen? (Nieuwe stoel, verlichting, grote banden) Of kloppen er dingen niet?
yoohan
Dat ligt er toch helemaal aan hoeveel vermogen je nodig hebt (of in de toekomst).
En hoeveel centen je er aan kwijt wilt.
new holland koen
@yoohan Hoeveel pk laat ik even in het midden. In iedere pk klasse zijn er wel tal van verschillende variaties waar iets van te zeggen valt.
Hoeveel centen is dus de afweging waarvan ik benieuwd ben hoe anderen daar naar kijken. Hoe ouder en simpeler, hoe goedkoper in aanschaf. Maar moet je dat willen...
+2
ronald-deutz-fahr
Hoeveel pk ben je nodig?
Om iets in jouw merk te noemen zou ik denken een tm, sterk onderin, lekker recht toe recht aan, en prima geschikt om landwerk mee te doen.
Zou die 40 serie niet permanent voor de menger kunnen? Evt een jongere vervanger voor de 40 serie voor landwerk erbij
+1
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Die gedachte van de TM kan ik me in vinden.
De 7840 is dan weer geen optie. Die is ook 100 pk net als de 7710 en dat is gewoon te weinig. Verder is zo'n 40 serie wel top. Zuinig, comfortabel en een heel kleine draaicirkel. Een 8340 zou wel moeten kunnen verwacht ik. Maar goed, dan is de stap naar een TM al niet zo groot meer.
+1
DriveJohnDeere
@new holland koen
new holland ts115, 60 serie of een tm?

nadeel is wel dat die series meestal olie lekken.

ben zelf wel fan van de 7,5 liter motor lekker sterk onderin en konden hier met de 24m3 wagen op zon 1400 motortoeren mixen met een 8160.
new holland koen
@DriveJohnDeere Maarja, een oude Ford zal niet minder lekken schat ik. Is ook een kwestie van onderhoud en de leeftijd.
Die 7,5 liter zijn inderdaad taaie en betrouwbare blokken.
Zat die 24m3 vol? En was de 8160 nog origineel?
DriveJohnDeere
@new holland koen
Ton of 8 voer erin. Eigenlijk iets te vol hebben nu een 28m3 ๐Ÿ™ˆ
new holland koen
@DriveJohnDeere En wat staat daar tegenwoordig voor?
Hier een 20 kuub wagen en moet nu ruim 7 ton voer in. Hij zit daar nog niet mee vol.
DriveJohnDeere
@new holland koen
4 cilinder 100 pk
new holland koen
@DriveJohnDeere Dan trekt jouw wagen lichter dan de onze...๐Ÿ˜…
+1
DriveJohnDeere
@new holland koen
Vertragingskast erop en op 540.

Staat d'r wel plat voor in de winter dus denk dat er binnenkort wat anders komt ๐Ÿ˜…
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
Dan trekt jouw wagen lichter dan de onze.

Ja toe zeg. Jij hebt een marmix met een enkele roermengvleugel onderin die ook nog best vlug draaid.
Dat vreet pk s
oanejorrit12
@DriveJohnDeere 8ton in 20m3? Dat past toch gewoon? Had hier met de oude 7ton in 18m3 en dan was ie niet vol. Nieuwe wagen zal wel minder inkunnen al is die 20m3
DriveJohnDeere
@oanejorrit12
Weeginrichting zei 8 ton

Liep alleen wel door tot min 1500 kg ๐Ÿ˜…
mf 6150
@new holland koen
100 te weinig voor zo'n kar? Zou je messen maar eens nakijken dan
new holland koen
@mf 6150 100 pk is te weinig ja. We hebben die wagen nog geen 2,5 jaar dus de messen twijfel ik niet aan.
In het begin zat er nog een andere tandwielkast voor met minder vertraging, toen was het helemaal niet te doen voor de 7710. Die kast liep vrij snel kapot en is er een andere geplaatst die, zonder dat wij het wisten, trager mengt. Fijn natuurlijk, want toen kon de 7710 het weer beter doen. Inmiddels voeren we iedere dag een ton meer dan toen dus zijn we weer redelijk terug bij af en is 100 pk krap. De wagen kan nog voller overigens.
mf 6150
@new holland koen hoeveel ton praat je dan over?
new holland koen
@mf 6150 Van 6 ton eerst naar ruim 7 ton momenteel
Fendt926Driver
Quote Reactie van @new holland koen:
Die is ook 100 pk net als de 7710 en dat is gewoon te weinig

Misschien is de trekker ok maar moet je afscheid nemen van de mengwagen.

(klik om te vergroten)

70 pk voor een 20mยณ rmh wagen.
Op 750 toeren aftakas prima te werken tot 5.5 ton voer.
Daarna op 540 tot 7 ton nog mee te rijden
+1
mf 6150
@Fendt926Driver
Hoeveel slagen aan de pomp? Vind t maar vreemd, onze 305 staat z'n longen eruit de duwen met 5.5 op de 540. Meng je wel na of is t laden en meteen lossen?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Hoeveel slagen aan de pomp

Ik zelf heb niets aan deze pomp gedaan.
Toe we hem kochten in 1990 was de pomp net nagekeken.
2 jaar terug is de trekker voor de rem geweest en had 70pk.
Daar staat die nu nog op.
Had origineel 62 moeten hebben.
Meng na het laden nog een 6 a 7 minuten door en ga dan direct lossen.
โ…“ mais en โ…” gras plus droge grondstoffen
+1
deJong
@Fendt926Driver die rmh's zijn de mooist draaiende wagens.
new holland koen
@Fendt926Driver Tja, die wagen hebben we nu nog maar 2,5 jaar en moet toch nog maar even mee. Maar of er na deze weer een Marmix komt...๐Ÿค”
Het is gewoon een feit dat die wagens zwaar trekken, dat zie je ook wel terug in @zettelmeyer zijn reactie.
+2
Ares550rz
Wij stonden hier vorig jaar ook voor die keuze. Is uiteindelijk een Claas Arion 420 geworden (nieuwe type) Dit omdat wij voeren met een zelflader en dan toch 1,5 uur daags in die trekker zitten. Ook wel gekeken naar oudere types maar die zouden meer brandstof verbruiken dan het nieuwe type. Hij loopt op de 540E aftakas en is lekker taai onder in toeren. Zodoende kan hij de mengwagen ook goed opstarten als ie vol is. Verder zit er weinig extra luxe op. Erg prettig vinden wij de electronische omkeer en de airco zodat de cabine dicht kan blijven heb je niet zo veel last van stof en het lawaai. Verder wordt de trekker gebruikt voor het harken en kan opa daar ook goed mee overweg. De keuze is voor ieder verschillend. Ik kan mij goed voorstellen dat je de trekker alleen 5min gebruikt om hem leeg te draaien dat je ook met een veel oudere trekker toe kan. Die zijn simpelweg een stuk goedkoper. Maar dat moet ieder zelf weten.
+1
new holland koen
@Ares550rz Zulke verhalen lees ik graag! Ik snap jullie keuze volledig op die manier.
Wij laden met een shovel en je zit er inderdaad alleen op met over het erf rijden en met lossen dan. Al is het hierbij ook niet prettig om in de herrie van de mengwagen te zitten iedere dag. Het is bij de oudjes voornamelijk het brandstofverbruik waar ik benieuwd naar ben zoals jij ook noemt.
+2
Ares550rz
@new holland koen Het grootste verschil was dat het oude type een John Deere motor had en de nieuwe een fpt.
+1
new holland koen
@Ares550rz Dan zal zo'n fpt wel zuiniger zijn zeker๐Ÿ˜œ
+1
Fast Eddy
TS 115 is ook wel een mooi formaat. Claas Arion 400 hoor je ook weinig klachten over. En anders op zoek naar de eenvoudige uitvoeringen van Deutz en Same. Dat is oude techniek.
+1
new holland koen
@Fast Eddy Claas ben ik totaal niet in thuis. Maar simpele techniek en een fpt motor zoals @Ares550rz zegt klinkt positief.
+2
worteljcb
@new holland koen De oudere Arion 400 had JD motor, maar waren echt prima boerentrekkers. Werden veel verkocht destijds. Hadden al powershift met omkeer, prettig om mee te rijden.
+1
Fast Eddy
@new holland koen

Quote:
Claas ben ik totaal niet in thuis

Ik ook niet. Maar over de Arion 400 hoor je bijna nooit iets negatiefs. @arjanvw heeft er ook 1. die is er volgens mij wel goed over te spreken.
+1
arjanvw
@Fast Eddy de 400 is idd wel een goede trekker. Ook stille cabine. Al is deze ook al wel 2x doormidden geweest waarvan 1x onder garantie. Trekker heeft nu ongeveer 7500 uur
new holland koen
@arjanvw Wat waren dan de mankementen waarvoor hij doormidden moest?
+1
arjanvw
@new holland koen de aftakas stomp kwam er spontaan uit. (Garantie) Demperplaat moest vernieuwd worden. Uiteindelijk later nog weer doormidden vanwege lekkende oliekeering, maar dat was fout van de monteur want die had ze verkeerd geplaatst. Hij staat hier ook 90% van de tijd voor de voermengwagen. Gaat verder prima. Onze heeft de 16x16 bak, dan mis je weleens een versnelling. Nieuwe zijn ook met 24x24 te krijgen.
new holland koen
@arjanvw Al met al geen enorme tegenslagen dan. Of mag de laatste Claas binnenkort ook vertrekken voor een echte Fendt?๐Ÿ˜œ
arjanvw
@new holland koen als deze zich een beetje netjes blijft gedragen staat hij niet op de nominatie!
+3
Valtrapowerr
@arjanvw ik geef het een jaar ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
+3
ares697
@Fast Eddy zonder cabinvering is een Arion 400 toch geen echte Claas/ Renault, maar voor in de stal prima.
oanejorrit12
Paar jaar terug ook een andere gekocht voor hoofdzaak mengen. Wouden wel een trekker met airco en vooras vering, en ls. Zodat die trekker ook landwerk en bemesten kan uit nood of gemak. Is wel een ttv (cvt) geworden omdat we deze tegenkwamen met voor de leeftijd een lage urenstand. En met het oog op de toekomst voorladertrekker een keer weg en dan een shovel of iets terug. En nu in de praktijk, doen we alles met de 2 grote trekkers, voorlader trekker doet eigenlijk alleen nog maar voorladeren en kunstmest strooien. Dat laatste omdat er een wielsensor ding opzit. Kan uiteraad wel omgezet worden maar mocht het een keer nat zijn dan is die trekker wel lichter en kan op dubbellucht.
Voor jou zou ik afweging maken en arbeid omstandigheden enz of de trekker ook veel landwerk gaat doen of letterlijk alleen voermengen.
new holland koen
@oanejorrit12 Voor landwerk hebben we de T6030 en 7840 staan. Echter is de 7840 voor een aantal machines ook al aan de kleine kant en is het voor geval van nood wel lekker om een back-up te hebben voor de T6030. Dat zou zeker mee spelen.
+2
oanejorrit12
@new holland koen Ah ja. Is ook net wat het budget is. Als trekker letterlijk alleen voermengt zou ik zorgen voor zo simpel mogelijk, kan er ook weinig aan stuk. Zou je een backup van de 6030 willen, en dus ook landwerk mee doen, zou ik wel een iets luxere pakken. Of als de 6030 voor een werktuig staat wat meer werk aan en afkoppelem is dan een mengwagen zul je de mengwagen trekker ook gauwer pakken
+1
wouterdp
@new holland koen zet een turbo op die 7840 en stel hem af op 125/130 pk. blok kan het perfect hebben voor aan een voermengwagen
DriveJohnDeere
@wouterdp
Niet aan beginnen. Loop je vast met de koeling.
wouterdp
@DriveJohnDeere koeling is exact hetzelfde als een 8340 en daar lopen er genoeg van met 160/170 pk, en een menwagen is nu niet dat hij uren op 100% motorbelasting staat te draaien.
DriveJohnDeere
@wouterdp ts hier is erop kapotgelopen...
+1
newholland6640
@DriveJohnDeere

Dan is er vast wat anders aan de hand geweest. Ts hier had 131 op de aftakas. Echt werkelijk nooit echt heet geweesr
J asper
@newholland6640 Gebruikte je alle 130 pk wel eens dan? Anders is het natuurlijk logisch dat die niet warm wordt.
newholland6640
@J asper

Ja, voor de transporttank
En normale tank met bemestee ook alle pk nodig
+1
J asper
@newholland6640 Op straat al warm lopen gaat het ook wel heel gek. Maar zet hem maar is vol aan de bak op aftakas met warm weer. Is geen vergelijken.
new holland koen
@wouterdp Is een optie. Zijn de 7840 en 8340 verder identiek?
De 7840 gaat hier heel moeilijk in de lage groep, wat met voeren wel dagelijks nodig is. Dat zou dan ook aangepakt moeten worden maar dat is weer een andere discussie.
DriveJohnDeere
@new holland koen
De vraag is al vaker gesteld maar heb je ook nog ander landwerk wat je ermee wilt doen?

En heb je een budget in gedachten?
+1
new holland koen
@DriveJohnDeere Nee, we zijn momenteel ook nog niet direct op zoek. Dat wordt volgend jaar een keer denk ik. Ik was vooral benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken. Tot nu toe valt me wel op dat de echte oudjes niet echt genoemd worden, maar voornamelijk trekker van na het jaar 2000.

Qua landwerk, de hoofdzaak is voeren en daar zullen ook de meeste uren gedraaid worden. Het is echter wel lekker dat je er in geval van nood/druktes wel mee het land in kan.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @new holland koen:
Zijn de 7840 en 8340 verder identiek

7840 6 cil 6,6 liter, is wellicht dezelfde als in de 7810
8340 6 cil 7,5 liter en turbo

Allicht wel meer verschillen, maar die heb ik niet paraat. Misschien zwaardere achterbrug.

Heb je van de hoog-laag hendel kabel goed afgesteld? Opzij van de versnellingsbak, tussen de accubak en de achteras, zit de hevel van de hoog/laag, en daar kun je de kabel bijstellen, die kabel komt van boven, kan niet missen.
Indien nodig: van de omkeer en de versnellings hendel kun je onder de vloer van de cabine bijstellen, mat eruit, deksel eruit, en dan zie je de twee kabels met huls en borgmoer.
new holland koen
@jammermaarhelaas Oke, wel degelijk een ander motorblok er voor dus.

De vooruit/achteruit hendel en de hendel voor de 1 t/m 8 hebben we al vaak zat bijgesteld. Die andere heb ik laatst naar gekeken en ik zag inderdaad de kabel lopen zoals jij beschrijft. Echter zag ik nog niet direct hoe deze bij te stellen is. Wellicht nog een keer beter kijken dan na hem eens goed schoon te maken eerst.
+1
wouterdp
@new holland koen los van de motor zijn 7840 en 8340 identiek. 8340's lopen er genoeg met 160/170 pk zonder motorproblemen, zou bij een 7840 wel niet verder gaan dan 130 pk. hoog laag ligt waarschijnlijk aan de kabel, synchro van de hoog/laag lijkt me onwaarschijnlijk dat deze versleten is
new holland koen
@wouterdp Ligt dat aan de afstelling van de kabel denk je of dat de kabel zelf versleten is? Zal er binnenkort eens beter naar kijken als ik er tijd voor heb.
+1
wouterdp
@jammermaarhelaas motorblok is hetzelfde tussen 7840 en 8340. het verschil zit hem in de krukas en de zuigers
MaartenMandemaker
@wouterdp 7840 heeft een 6.6 liter toch? 82 en 8340 een 7.5 liter
+1
Hanomag22
@MaartenMandemaker beiden powerstar motor, maar de 7840 heeft een kortere slag en dus minder inhoud. Verder zelfde motorontwerp.
MaartenMandemaker
@Hanomag22 Ah oke, dus niet de motor van de 7810
Hanomag22
@MaartenMandemaker nee. Nieuwere generatie, maar wel zelfde motorinhoud.
+1
MaartenMandemaker
@Hanomag22 Bedankt voor de uitleg, zo leer je elke dag weer! Ik vond een 7840 wel sterker dan een ts115 in de praktijk, voelt levendiger aan
+1
jammermaarhelaas
@wouterdp

Oke, dat wist ik niet.
+3
worteljcb
Zou iets kiezen in de categorie met tier 3 motor. Nog geen roetfilters of AdBlue, maar wel een doorontwikkelde motor. Over het algemeen gebruiken die modellen niet teveel brandstof. Bij oudere trekkers is dat meestal toch twijfelachtig. Verder gewoon vaste vooras, cabine met airco ivm beslaan ramen, mechanische ventielen, geen boardcomputer, powershift met omkeer zou comfortabel zijn.
RaHeados
Zou een tsa niet wat zijn, zit een beetje tussen de 40 serie en je 6030 in. 4 cilinder is nog zeer wendbaar ook. Of nog een trekker uit de 6000 serie. Die 4 cilinders met lage motorkap zijn in 4wd nog kort om te krijgen ten opzichte van de 6 cilinder. Daarnaast ook best simpel met mechanische ventielen en de electro command bak.
Comfort is prima als je ook keer een dag ander werk er voor hebt.
Ts110a kan prima 130-140pk hebben dus dat zou genoeg moeten zijn en wel wendbaar als een 4 cilinder
+1
ronald-deutz-fahr
@RaHeados doe dan een 6 cilinder tsa met commonrail pomp, die 4 cilinders vond ik maar tamme dingen ๐Ÿ˜…
+1
RaHeados
@ronald-deutz-fahr wij kunnen er altijd wel aardig mee uit de voeten komen, 's winters mengwagen vol gaat prima. Zwaarste werk is op 1000 touren de mixer voor m denk ik dat we er mee doen. 750 komt die wel op max touren maar met 1000 niet in een aardig volle put.
Onze ts100a is nog standard zo ver ik weet.
+2
selten
@ronald-deutz-fahr
De Ts100a heeft nog een mooie mechanische pomp. Die kun je nog wat geven. Vergelijkbaar met onze Profi.
Voelen met rijden niet heel pittig, maar houden toch redelijk vast. Met paar slagen aan de pomp draaien ze ook 120pk. Worden ze wat pittiger van 😉.
Anders kun je m nog een tandje verzetten, ga je over de 130pk. Dat doet wel wat
+2
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Dat waren de 6 cilinders ook is mijn ervaring. Even naar de dealer voor een slag aan de pomp en je herkent de trekker niet weer.
+1
mf 6150
@ronald-deutz-fahr
135 zijn ook tam zat als je een 6030 gewend bent. Zou sws een 6 pitter nemen, 6465 loopt bij ons ook zuiniger voor de kar dan de 6460 deed
ronald-deutz-fahr
@mf 6150 zijn die technisch niet het zelfde?
mf 6150
@ronald-deutz-fahr
Geen idee, ooit zo'n tsa op demo gehad, trok geen kip van t nest. Akkerbouwers in de buurt zeiden t zelfde, 6000 serie is beter
+2
Jorrick 1455XL
@mf 6150 Ik heb ervaring mee twee TSAโ€™s beide de 115 waarvan eentje met en eentje zonder commonrail de gene zonder was inderdaad een luie trekker die slecht opgang kwam de andere vond ik een erg fijne trekker.
new holland koen
@RaHeados Wat zou zuiniger zijn, een 4 of 6 cilinder? Onze eerste gedachte zou zeggen een 6 cilinder, die kan mooi rustig draaien. Dan kom je uit bij een ts115a bijvoorbeeld. Dat zijn mooie modellen inderdaad.
+1
selten
@new holland koen
Onze Profi 4100 gebruikt met rooien bijv, 8 liter per uur. Das een 4 cilinder 100pk. Ik moet moeite doen om boven de 10 liter gemiddeld te komen.
Rooier draait ook op 540E. Gemiddeld 1550 motortoeren.

Oohja, en die hebben nog geen common rail, wat de techniek wel simpeler maakt.
+1
Fast Eddy
@new holland koen

marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/…

Misschien is dit wel iets voor je.๐Ÿ˜‰
Dan kan je een trekker doorschuiven als voertrekker.
J asper
@Fast Eddy Onder het motto achter uit boeren is ook boeren?๐Ÿ˜‚๐Ÿคฃ
labella
@Fast Eddy Volgens mij hebben ze bij het overspuiten de verkeerde verfpot gegrepen...
new holland koen
@Fast Eddy Volgens mij komt die me bekend voor!
Doorschuiven zou hier betekenen de T6030 voor de mengwagen. Echter is dat zonde, die heeft nog geen 5000 uur gelopen en is voor ons momenteel perfect voor het meeste werk op het land.
+1
arjanvw
@new holland koen Claas 640 kan ook wel voor een voermengwagen. Hij is sterk genoeg!
new holland koen
@arjanvw Maar ik heb niks aan een voorlader, fh+pto, 5 dw ventielen en ga zo maar door om voer te mengen. Iets in die categorie zou wel top zijn om de T6030 wat te ontlasten in drukke tijden. Dat zou dan wel betekenen dat de 7840 voor de mengwagen moet met evt een turbo. Dat alles wordt al een heel ander kostenplaatje dan bijvoorbeeld een tm of tsa voor aan de mengwagen๐Ÿ˜‰
+1
arjanvw
@new holland koen als het op de voorlader vast zit, mag die wel blijven staan. Rest rijdt gratis mee! 😂 Denk dat het belangrijkste is dat je weet wat voor bedrag je wilt besteden en wat je daarvoor kunt kopen. Als daar extra's opzitten die je (eerst) niet gebruikt, zal ik mij daar niet zo druk om maken.
new holland koen
@arjanvw Klopt inderdaad. Maar je betaalt er wel voor als het er op zit. Dat neemt niet weg dat het achteraf misschien wel heel makkelijk blijkt te zijn!
rommert14
@new holland koen nog een 6030 erbij kopen geen optie?
+1
new holland koen
@rommert14 Zo een als we nu hebben is groot en duur zat voor hoofdzakelijk voer mengen. Een oudere variant (de vernieuwde tsa) met electro command zou dan beter passen.
+1
T60401
@new holland koen traktorpool.nl/details/Trekkers/… of is dat boven het budget. kun je ook de 6030 mee vervangen.
new holland koen
@T60401 Dat is wel aan de prijs inderdaad. Zeker omdat het dan alsnog "maar" een 110 pk 4 cilinder is.
+1
T60401
Quote Reactie van @new holland koen:
an de prijs inderdaad. Zeker omdat het dan alsnog "maar" een 110 pk 4 cilinder is.

hoho ho dit is de elite uitvoering levert maximaal 142 pk. dat is alleen als de boost ingeschakeld is dus bij aftakas werk
new holland koen
@T60401 Oke, dat maakt het alweer een ander verhaal. Met voer mengen heb je die boost er wel bij.
new holland koen
@T60401 dan lijkt mij zoiets al veel beter:
New Holland TSA125
โ‚ฌย 30.900,00
link.marktplaats.nl/m2157226708/…
DriveJohnDeere
@new holland koen
traktorpool.nl/details/Trekkers/…

Is dit wat?

Wel redelijk veel vermogen
+1
new holland koen
@DriveJohnDeere Ja zoiets is prachtig!
Maar tegen de tijd dat wij serieus op zoek gaan zal die al wel weer verkocht zijn. Momenteel hebben we eerst nog wat andere prioriteiten.
+1
DriveJohnDeere
@new holland koen
Komen opzich wel regelmatig van zulke pareltjes voorbij.

Zaten d'r zelf ook naar te kijken maar nu niet meer ๐Ÿ˜…
+1
mf 6150
@new holland koen
Tm165 ultra heeft hogere wielen, verrevan handig, tm 120 is dan best zat
+2
deJong
@mf 6150 nette tm 125 o.i.d. heb je praktisch alles op wat je nodig hebt.
mf 6150
@deJong
Idd best zat
+2
deJong
@DriveJohnDeere die tms zijn ook nogal fuurder geworden. Paar jaar terug kon je ze bij bosjes op pikken voor niet veel centen. Dan had je nog een prima trekker.
new holland koen
@deJong Dat valt mij ook op inderdaad. Het verschil met een T6000 serie bijvoorbeeld lijkt niet groot te zijn qua prijs.
+1
RaHeados
@new holland koen onze gedachte is meestal alle stampers drinken mee, als je ze kan missen waarom niet. Voordeel vinden wij dat 4 cilinders meestal wendbaarder zijn doordat ze korter zijn. Als je altijd maximale vermogen vraagt is een 6 cilinder met zelfde pk's misschien zuiniger.
Kwa verbruik zou ik het niet weten. Is gevoels kwestie bij ons.
Hebben zelf 1 grote trekker (6 cilinder) voor het zware werk waar je langere wielbasis wilt en veel vermogen.
Op het oprapen na kunnen we prima met 4 cilinders uit de voeten
+1
DriveJohnDeere
@RaHeados
Onze gedachte is juist vele handen maken ligt werk. Of t echt zo is geen idee maar vind t wel een goed excuus om een 6 cilinder te kopen ๐Ÿ˜‚
+2
Derkmax
Ben zelf erg tevreden over Maxxum 115 6 cilinder Tier 3 denk ik. Is hetzelfde als T6 Draait rustig op spaaraftakas. 14- 1500 toeren. 7-8 liter per uur bij 5 ton voer.
+2
PieterA
Als jullie bedrijfsfilosofie niet veranderd is en je in 2004 een trekker van 19- 23 jaar oud ging gebruiken zou ik dat nu weer doen. Dan kom je uit bij een TM. Die kun je prima op 145 pk aan de aftakas zetten. Let wel op de urenstand. Boven de 10.000 uur kun je af en toe wel eens een serieuze reparatie krijgen. (De onze heeft 15.000 uur met 148 op de aftakas).
PieterA
@PieterA Een supersteer draait ook nog eens superkort. Wij smeren de draaipunten 1x per jaar en hebben daar nog geen reparaties aan gehad, behalve dat de voorbanden iets ongelijkmatig sleten. Die waren na 8.000 uren zo scheef dat het gehobbel op de weg te irritant werd.
new holland koen
@PieterA Klopt, maar van de andere kant, als je nu naar een trekker kijkt van 40 jaar oud is die prima bruikbaar voor hedendaags zwaar werk. Dat was 20 jaar terug nog wel anders.
+1
PieterA
@new holland koen Daar vergis je je in. Een ford 7000 of een John-Deere 5010 was toen met zo gedateerd als een TW-25 nu. Als je over 10 jaar een nieuwe mengwagen nodig hebt, baal je er misschien wel van dat je geen isobus en luchtremmen op je oude voertrekker hebt. Tractoren veranderen sneller dan 30 jaar terug.
+3
selten
Misschien het antwoord des duivels.
Waarom zet je de pomp van de 7710 niet een stuk open of leg je der e n intercooler in? Die oude Ford's zijn nagenoeg onverwoestbaar.
Brandstofverbruik klinkt leuk, maar als je van bijv 8 naar 12 liter per uur gaat, zelfs als t 1,5 uur per dag is. verbruik je per dag 12 euro of 18 euro. โ‚ฌ 6 per dag, op 365 dagen kun je dan maar potentieel โ‚ฌ 2190 besparen.
Daar kun je volgens mij niet op investeren, alleen op t moment dat je met reparaties komt, wordt het anders ๐Ÿ˜‰
new holland koen
@selten Zo'n 7710 is zeker wel verwoestbaar. Ligt nu ongeveer 1000 uur een nieuwe motor in. Deze blokken zijn niet berekend op meer vermogen. Dan zou er een hele andere motor voor moeten maar dat gaan we niet doen.
+1
selten
@new holland koen
9600 blok erin, nooit meer problemen ๐Ÿ˜‚. Maar iedere 2000 uur nieuwe motor is denk goedkoper dan afschrijving op een nieuwere ๐Ÿ™ˆ
+3
new holland koen
@selten Dat is volgens mij niet hoe investeren werkt.
selten
@new holland koen
Nee dat klopt. Maar investeren in een voertractor klinkt beetje overdreven. Ofja om 30k erin te vlammen iig.
Uiteindelijk moet je t toch verdienen, en je huidige staat er nu toch...
+2
Deutz-Fahr-Rijder
@selten een trekker iedere dag over zijn top jagen blijft ook geld kosten, en uiteindelijk kan je een drijfstang een handje geven en dan kan je alsnog opzoek naar iets vervangends... dan kan het beter in 1x goed, mag gerust ouder zijn, maar wel betrouwbaar want de mengslaaf heb je iedere dag nodig.
+1
new holland koen
@Deutz-Fahr-Rijder Ja vooral die betrouwbaarheid is belangrijk inderdaad. En die is met de 7710 niet gegarandeerd op deze manier.
selten
@Deutz-Fahr-Rijder
Zo gauw jaag je geen drijfstang naar buiten ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
Ik heb t geprobeerd, nog niet gelukt....
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@selten ja voor een sleepwagen... voor hij weet wat werken is wordt de koppeling ingetrapt, dat is anders dan anderhalf uur per dag alles doen wat tie geleerd heeft...
En wij hebben ook een gekietelde ouwe voor de mengwagen staan met 27k uur, maar die kon die 10 pk erbij wel hebben. Gaat bij Koen ook niet over 10 pk...
Maar ik heb zo'n vermoeden dat wij het toch niet eens worden en dan ben ik nog even goede vrienden๐Ÿ™ˆ
+1
rommert14
@Deutz-Fahr-Rijder groot gelijk, onze John Deere heeft het heel makkelijk gehad voor de mengwagen de afgelopen 5 jaar en die heeft fluitend de 21000 uur gehaald
selten
@Deutz-Fahr-Rijder
Muah, ik begrijp je wel. Hetgeen ik alleen niet begrijp is om zoveel geld te investeren in een tractor voor t voeren. Aan de andere kant, das wel ongeveer hetgene waar een koeienboer zijn geld mee verdiend. En als dat stil ligt loop je een groot risico op je bedrijfsvoering.

Daarnaast die 4.4L 4 cil worden tegenwoordig ook opgeblazen naar 140-150pk. Ik zie nog niet direct in waarom je dat niet kunt bij die Ford motor. Hebt meer onderhoud, maar die onderdelen zijn relatief goedkoop.
Daarnaast bedoelde ik meer, jouw opmerking van drijfstang naar buiten vind ik wat overdreven. Andere problemen kan ik me voorstellen, maar die is wel extreem.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@selten nou was die drijfstang ook niet 100% letterlijk bedoeld natuurlijk๐Ÿ™ˆ
PieterA
@selten Mij is het wel gelukt bij een Ford.
new holland koen
@Jelle Boerkamp6110 Dan liever een TW20๐Ÿ˜‚
selten
@new holland koen
Zen die er in 2wd?
+3
rubencasecs
Als je zuinig wilt, dan een luchtgekoelde Deutz
+2
willemk
@rubencasecs durfde het niet te schrijven, maar wij hebben een oude 100.06 voor de voermengwagen en een voor de stroblazer. Sterk, Simple zuinig en ลผe worden elk jaar duurder
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @willemk:
ลผe worden elk jaar duurder

Had mijn zoon al op school dat de leeraar vroeg hoeveel wij afschrijven op de 2 grote trekkers.
Nou ze zijn 20.000 duurder geworden in de 14 jaar dat we ze hebben.
Daar was geen berekening voor.
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver
Hebben wij ook met 1 6210r. Nu 5000 euro duurder dan toen we m kochten en 3000 uur meer ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
+6
Vincent.
@Fendt926Driver
De huidige waarde van die 2 trekkers tov de waarde waarvoor de in de boeken staan kan wel gunstig zijn maar tov de vervangingswaarde ga je nogsteeds nat.
Loeideutz
Mensen die 6-cilinders aan bevelen zijn, niet verkeerd bedoeld, oude mensen. Als je trekker de wagen niet meer kan trekken op de 750 aftakas dan is je trekker te licht en moet je een grotere kopen. Daar helpen meer cilinders onder de motorkap niet aan. In het land is dat wat anders, de gemiddelde 6-cilinder houdt net iets beter aan en geeft je net wat meer kans om de harde weg te bereiken uit de modder.
Heb je weinig ruimte, dan is de draaicirkel belangrijk. Zo niet, maak de bochten groter, is beter voor je aftakas. Kruiskoppelingen, ook groothoek, gaan kapot van het bochten maken.
Hoef je alleen maar op de trekker te zitten om hem buiten te zetten of leeg te draaien, koop een setje "oorwarmers". Goedkoopste geluidsreductie.
Ik werk af en toe tussen de krulstaarten. De gemiddelde varkensboer verkleedt zich vaker op een dag dan een topmodel. En welke koeienboer heeft geen verschillende tenues om te werken tussen de koeien, de kalveren, het ouder jongvee, het landwerk of noem nog maar een categorie. Dus wat maakt het uit dat je overall nat is na het voeren. Voor het volgende werk trek je toch een ander tenue aan.
Een liter diesel minder per dag is tegenwoordig een serieuze besparing. Maar zoals hierboven al gezegd, de vraag is of je daar op kunt investeren. Soms is goed uit kijken bij investeren belangrijker, kun je daar meer besparen dan die laatste liter brandstof.
Wil je de trekker voor meer dingen gebruiken dan moet je eerst op rij hebben wat je allemaal doet, of wilt doen. De keuze wordt dan niet alleen bepaald door de mengwagen.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Loeideutz:
Mensen die 6-cilinders aan bevelen zijn, niet verkeerd bedoeld, oude mensen.

Mijn 145pk xylon 4 cyl turbo intercooler kan op 750 mijn mengwagen trekken draait echter wel 1600 toeren op de motor.
Mijn 612 6 cyl turbo kan op 1000 toeren aftakas met 1200 toeren hetzelfde voer mengen en heeft ruim 1 liter diesel minder nodig per dag dan de xylon.
Dan zou ik toch zeker voor een oude goedkope 6 cyl gaan dan voor een nieuwere duurdere 4 cyl met van alle poespas er bijop
+1
J asper
@Fendt926Driver Dat is ook geen vergelijken, xylon zit veel meer op en dat vraagt ook al staat die te mengen wel allemaal extra weerstand en gasolie.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @J asper:
xylon zit veel meer op en dat vraagt ook al staat die te mengen wel allemaal extra weerstand en gasolie.

Elke nieuwere 4 cyl turbo intercooler heeft meer op zitten dan een trekker uit 1995 dus die zal nog meer verbruiken.
Dus lijkt mij het wel een eerlijk vergeljjk.
De 6 cyl turbo is uit1991
+1
J asper
@Fendt926Driver 926 ook maar weg voor een 615 is vast zuiniger.
ronald-deutz-fahr
@Loeideutz interessant! Vraagje,
Ben je zelf boer, en heb je zelf een voermengwagen?
+4
Loeideutz
@ronald-deutz-fahr Ik ben zzp-er in de agrarische sector. Daarvoor een melkveebedrijf gehad. Heb een aantal jaren voer gemengd met het laatste type luchtgekoelde Deutz van 65 pk. Daarachter een 1 vijzel verticale mengwagen van 10 m3. 2 versnellingen op de wagen 540/1000 toeren op de tractor. Meestal mengen en lossen met beide op hoogste versnelling. Alleen bij een rantsoen met veel, te droge, voordroog begon het lossen op 540.

Topicopener stelt een vraag, ik geef mijn mening. Die is niet leidend of zalig makend. Als de trekker alleen voor de mengwagen staat en ik drukke tijden voor de hark of schudder, dan zit er al snel teveel poespas op. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een cabrio, maar ik rij meestal op trekkers waarvan de voor en achter ruit open kan. Bij binnen rijden opengooien en het beslaan van ruiten is zo over.
De vraag is ontstaan omdat de trekker veel moeite heeft om zijn werk te blijven doen. Ouderdom? Meer in de wagen? Veranderde ideeรซn? Doet er niet toe

1 liter diesel per dag is bij de huidige prijzen plusminus 500โ‚ฌ per jaar, ex btw. Ik heb op school geleerd dat je machines in 10 jaar afschrijft, ik weet het, dat klopt niet. Dat betekent dat ik in 10 jaar 5000โ‚ฌ meer mag uitgeven aan afschrijving onderhoud en verzekeringen. Daar kan ik weinig op investeren.

De vergelijking hierboven tussen de 4 en de 6 cilinder is leuk, maar heb ik niks aan. Trekkers zijn niet van hetzelfde ontwerpjaar of serie. Bovendien 1 vergelijking is geen vergelijking. Fabrikanten maken niet voor niets 4 cilinders van meer dan 150 pk. Over het algemeen goedkoper en zuiniger. En dat zuinige. Pas geleden was ik ergens aan het werk en werd de opmerking gemaakt dat de airco "maar" 10 pk vraagt. Draait toch elk uur mee met voer mengen?

Ik ben geen goede ondernemer, ik ben geen goede boer, maar sommetjes maken kon ik al heel goed op de lagere school. Je mag je eigen sommetje maken maar rond niet het antwoord af naar je eigen. Dan moet je de vraag hier niet stellen.
@Fendt926Driver @new holland koen
new holland koen
@Loeideutz Die ene liter diesel extra is op een dag en ook op een week niet zo erg. Maar op 20 jaar is dat toch wel serieus geld natuurlijk.
+2
rommert14
Een simpele powershift, ik ben zelf wel fan van een goede cabine zodat je droog zit met voeren.
+2
bluepower12
@rommert14 @new holland koen zoals ik het lees past een simpele tsa je wel goed. Betaalbaar, genoeg pk's en comfort voor landwerk. Bij oude trekkers zit je ook met de koppeling.

Zie ook wel nieuwe, luxe trekkers voor mengwagen. Dat zijn inderdaad wel dure uren.
new holland koen
@bluepower12 Is een TSA simpeler dan bijvoorbeeld een TM of 60 serie?
bluepower12
@new holland koen nee, maar wel verder door ontwikkeld
new holland koen
@bluepower12 De latere TM en de TSA zijn ongeveer even oud toch?
+1
Jorrick 1455XL
@new holland koen Die zijn volgens mij nog gelijk in productie geweest
+1
Jorrick 1455XL
@bluepower12 Als je een TSA pakt met handmatige ventielen en de simpele variant electro command denk ik niet dat er meer poespas op zit als een tm of 60 serie maar inderdaad allemaal wat doorontwikkeld.
Raar dat je aan 100 pk niet genoeg hebt eigenlijk, hier vast een kleinere mengwagen maar dan 3 ton voer erin en 80 pk trekt hem makkelijk op 540E met 1400 tpm.
PieterA
@Jelle Boerkamp6110 Als je er dan 8 ton in wil hebben praat je over 200 pk
mf 6150
@PieterA
Hier een keer 9200kg erin gehad voor krap anderhalve dag, 115pk 4 cilinder trok dat gewoon
new holland koen
@Jelle Boerkamp6110 Scheelt ook hoe vol de wagen zit. Een halfvolle 20 kuub zal niet zwaarder trekken dan een propvolle 10 kuub.
@new holland koen volle 12 kuub is het bij ons
+3
zettelmeyer
Mijn oud buurman rose mester had 200 pk voor 24 kuub marmix staan. De trekker kon hem mooi doen op 540e, trekker hiervoor was een 145 pk en moest op 540 en altijd vol gas en is ook dr voor kapot gelopen. Trekkers draaide wel een uur of 8 per dag met voeren. En over brandstof gebruik was met de 200 pk ook lager terwijl dat merk bekend staat op het vele zuipe en andere nie.
Ik zou mooie een simpele trekker met voldoende pks voor de wagen zetten. Alles wat dr niet op zit gaat ook niet kapot. En die paar uur op jaarbasis voor ander werk overleef je ook wel.
new holland koen
@zettelmeyer Ongekend dat zo'n marmix zo zwaar trekt dan. Of had die ook maar weinig vertraging in de tandwielkast voorop?
Op stage in Canada voerde ik met een Fendt 712 en een 24 kuub Trioliet welke echt ramvol ging. De 712 kon dat prima doen terwijl ik me dat met een ramvolle 24 kuub marmix niet voor kan stellen.
DriveJohnDeere
@new holland koen
Roses vreten ook meestal een zwaarder mengsel toch?
+2
zettelmeyer
@new holland koen weinig vertraging en 15 ton laden. Hier op de buurt rijde nog wel meer marmixxe en daar staan ook forse trekkers voor. Hier in de buurt draaid ook deutz 106 voor trioliet 3 vijzel a 32 kuub. Das ook weer uiterste
Ritchie
@zettelmeyer

Hoeveel stieren voerden ze dan ong. als ik vragen mag? Die komen niet aan de kg's droge stof van een melkkoe zegmaar 😅
zettelmeyer
@Ritchie meerdere locaties een kleine 10000 meende ik
deJong
@zettelmeyer wat voerde die beste meneer wel niet?
zettelmeyer
@deJong alles๐Ÿ™ˆ
hobbyboer
Quote Reactie van @zettelmeyer:
alles

๐Ÿค”
+3
CaseCS130
Ik zou iets zoeken met in ieder geval een fijne powershuttle of licht trappende koppeling. Dat hele oude spul zou ik niet meer aan beginnen. De knappe zijn vrij duur ivm youngtimer liefhebberij en de minder knappe is eigenlijk zonde geld. Mooiste is iets met een redelijk moderne turbomotor zonder emissietroep er op, powershuttle en een 540E aftakas. Gezien jou merkvoorkeur zou een TM daar goed in passen of een T6.
new holland koen
@CaseCS130 Ja, mee eens. Dat valt mij bij de TM ook al op, dat die erg duur blijven in verhouding door liefhebberij. Dat is bij de 40 serie minder heb ik het gevoel.
+1
jammermaarhelaas
@new holland koen

De 40 serie is een vorige generatie, de meesten zijn naar mijn idee ook flink opgebruikt.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RaHeados:
onze gedachte is meestal alle stampers drinken mee,

Ik voel aankomen dat de volgende trekker een 307 gaat worden.
3 cyl turbo.
Dat kan zomers voor de mengwagen veel diesel besparen
+2
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver
Dan ga ik voor een elektriche fendt 724

Dat spaart pas diesel ๐Ÿ˜‚
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Dan ga ik voor een elektriche fendt 724

Mooi dat je eindelijk het licht ziet en die groen gele een trap geeft
+2
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver
Groengele staat hier niet voor de mengwagen ๐Ÿ˜

Maar als jij t verschil bijlegt wil ik een fendt best proberen ๐Ÿ˜œ
+3
casejxu
Hier 3 jaar terug de oude 845 ingewisseld voor een jxu. Ong 5pk meer maar onze 9m3 mengwagen kan die makkelijk op 540e trekken. De 845 heeft dat niet. In verbruik dus niks meer gaan gebruiken. Bij de oudere trekkers zit boventrekhaak vaak korterop de achteras als bij jongere. Dat was van 845 naar jxu wel zo. Daardoor zijn we ondanks van 2wd naar 4wd niks in wendbaarheid achteruit gegaan. En als het per ongeluk eens gladder is komen we nu makkelijker de stal in.

Ook met jongere trekker minder leven op t erf. De 845 liet zich volgas duidelijk horen en de jxu staat er mooi rustig voor. Met lossen dus ook. En kunt even op 1000 zetten om goed leeg te draaien. Hydrauliek werkt sneller dus kleppen werken ook sneller.

Al met al 0 spijt van de keuze de oude inter weg te doen. Ook omdat de jxu ook beter inzetbaar is voor ander werk.

Opmerking van onze kant is wel. Wij mengen tijdens weidegang(dus de landwerkperiode) niet dus staat trekker zomerdag altijd vrij voor andere klussen. En ook dat werkt veel prettiger met jxu als 845.
bluepower12
@casejxu hoe voer je naast weidegang dan?
casejxu
@bluepower12 tot 10kg kv in melkstal(2ร—5) en ronde baal gras p/dag aan het hek
bluepower12
@casejxu oke ronde baal verdeel je gewoon met voorlader?
+1
new holland koen
@casejxu 2x5 tegenwoordig? Ik dacht dat je een "halve" melkstal had met maar 1 kant koeien?
casejxu
@new holland koen 1x12 melkstal. 2x max5kg kv๐Ÿ˜‰
+1
new holland koen
@casejxu Aha, dat verklaart een hoop๐Ÿ˜‚
jammermaarhelaas
@casejxu

Als ik het goed begrijp ben je dan feitelijk van een IH naar een CNH (Fiat type) gegaan, leuk om te horen dat het zo goed bevalt.
+1
casejxu
@jammermaarhelaas zeer correct. Mede door powershuttle en hi/lo zeker een vooruitgang. Hebben er 2 waarvan 1 met elektrische hef. Bevalt mij ook zeer goed
+2
new holland koen
@casejxu Ja in die situatie is dat ideaal inderdaad! Hier is het voeren jaarrond hetzelfde dus dat is niet van toepassing.
Die rust is inderdaad erg prettig. Dat merk ik nu ook wel met de T6030. Heerlijk op de 540e en 630 toeren op de aftakas ipv vol gas op 540 met de 7710. Scheelt dus ook weer mengtijd en diesel. Ook de rookwolken zijn verleden tijd zo๐Ÿ˜…
Er zijn oorkappen uitgevonden dus een groot probleem is die herrie niet, maar die rust is wel lekker.
+3
casejxu
@new holland koen en opzich lijkt mij een T60?? Gen1 voor jullie een prima voertrekker toch? Als ik merk hoe compact een t6080 gen1 met 200pk is. En zit niet overdreven veel poespas op
new holland koen
@casejxu Wel een met range / power command bedoel jij dan? Die zijn los van de lagere motorkap redelijk vergelijkbaar met de 6030 die wij hebben geloof ik. De aller eersten met electro command die tot max de 6070 gaat is volgens mij wel compacter.
+1
casejxu
@new holland koen ja lage motorkap. 1tot19 powershift en mechanische ventielen. Super simpel ding
+1
T60401
@casejxu Ik had er vanmiddag al 1 aangedragen traktorpool.nl/details/Trekkers/…
casejxu
@new holland koen ja lage motorkap. 1tot19 powershift en mechanische ventielen. Super simpel ding
new holland koen
@casejxu Ja dat is redelijk vergelijkbaar met de T6030 die wij hebben dan. Alleen heeft die een hoge motorkap. Zoiets zou ook wel kunnen natuurlijk. Met 8k+ uren zijn die ook niet enorm duur in verhouding volgens mij.
rommert14
Quote Reactie van @casejxu:
T60?? Gen1

Nooit kopen ,๐Ÿ™ˆ
new holland koen
@rommert14 Beter een MF'je 5445 o.i.d?๐Ÿ˜œ
Jullie hebben een T6010 gehad toch?
rommert14
@new holland koen klopt en klopt ๐Ÿ˜œ
+1
mf 6150
@rommert14
6070 6080 zijn anders beste trekkers hoor
+1
rommert14
@mf 6150 ja die wel, maar wij hebben ooit een 6010 delta gehad en dat is geen succes verhaal ๐Ÿ˜…
casejxu
@rommert14 ben der ook zeker geen fan van maar houd zich bij bollenboer erg goed!
+1
rommert14
@casejxu je moest mn pa er eens over horen, net zoals de 685xl inmiddels ook al aardig wat gehad met de mf's daar niet van ๐Ÿ˜‚
+3
Welgerap52
Tja ik zo een oude agrotron 120 overwegen ( zijn sterk en kunnen best veel uren draaien zonder problemen)
+1
casejxu
@Welgerap52 als voertrekker wel netjes mee omgaan of niet zo veel eisen aan de airco stellen๐Ÿซฃ
PieterA
@Welgerap52 Wat kosten die nog? Met 7.000 uur)
+1
BEboer
Misschien een on populaire opmerking maar stel je zet een andere tractor voor de mengwagen wat gaat die oude Ford nog doen? Die gaat misschien nog 50uur maken per jaar, ik zou hem persoonlijk helemaal oprijden, misschien motor iets vrijgeven of reductie kast ertussen. Verder is het volgens mij goed dat je de new Holland er in de wintermaanden voor hebt of als je hem langere periode niet nodig hebt. Zo maakt die ook nog uren, ik denk altijd veel machines slijten van uren te maken maar volgens mij slijten ze verhoudingsgewijs sneller van geen uren te maken...
rommert14
Quote Reactie van @BEboer:
volgens mij slijten ze verhoudingsgewijs sneller van geen uren te maken...

Reageer @BEboer







Dat gevoel heb ik ook altijd
+1
jammermaarhelaas
@BEboer

Persoonlijk ben ik dan benieuwd hoeveel vermogen je uit die motor kunt halen met andere afstelling zonder dat het erg gaat verbruiken en het allemaal nog een paar duizend uur goed blijft. Verhoudingsgewijs voor die tijd kwam er al best wat vermogen uit die motor.
new holland koen
@jammermaarhelaas Ja dat dus, die motoren zijn gewoon niet de beste en dat is bekend. De 1e heeft het ook niet voor niets maar 6200 uur volgehouden met de originele pk's. Als je ook ziet wat voor rookpluimen hij nu al weet te produceren zal dat ook niet beter worden door meer diesel te geven.
+1
Loeideutz
@BEboer Die oude Ford moet ie hier veilen. Vast zoveel belangstelling hier dat ie van het geld iets veel jongers terug kan kopen.
Je andere opmerking is niet onwaar. Echter wil ik daarbij vermelden dat met de juiste manier van onderhoud en opslag dat wel meevalt. Ongebreideld backup machines neer zetten is zeker niet de oplossing.
new holland koen
@Loeideutz Iets wat te vertrouwen is is inderdaad wel lekker als je het iedere dag nodig hebt. En dat zien wij niet gebeuren met de 7710 als we die pk's bij gaan geven.
@BEboer Ik snap je gedachte over dat op rijden. Echter zie ik dat niet voor me aangezien alleen de motor de zwakke schakel is en de rest wel sterk is en wat extra vermogen wel aan kan. Is er dan sprake van op rijden, bij het in de soep draaien van een motor die nu net 1000 uur gelopen heeft?
+2
Loeideutz
@new holland koen Als ik het goed begrijp is de trekker nog redelijk, zeker gezien zijn leeftijd. Maar, redenen doen er niet toe, voldoet hij niet meer bij jullie. Dan is het inderdaad aan te bevelen om op korte termijn de boel om te ruilen voor iets waar je nog jaren mee vooruit kunt. Maar kijk breder dan alleen de voertrekker.
new holland koen
@Loeideutz Hij is inderdaad in goede staat en voldoet verder prima, maar heeft gewoon niet de pk's in huis die wij vragen op dit moment.
Loeideutz
@new holland koen stomme opmerking. Jaren geleden eens gezien dat er een motor voor op de mengwagen zat. Dan kun je in feite met elke aanwezige trekker de mengwagen leeg draaien.
Alleen interessant als je alleen voor de mengwagen die extra pk's nodig hebt.
BEboer
@new holland koen als je zo ongerust bent over de motor zou ik de optie hierboven overwegen uitzwaaien en iets anders. Ik heb een aantal jaar geleden een same gekocht voor iets meer als 4000โ‚ฌ hij is nu 45j oud en kost ook ieder jaar iets aan onderhoud en wat olie hier en daar. Denk dat iedere boer in de streek me wat uitlacht met men voercombi maar ik ben er best trots op. Ieder jaar dat hij langer meegaat is winst, maar dit zal ook niet eindeloos zijn. Als er hier wat anders komt is het ook een zo simpel mogelijke 100/120pk tractor, liefst zo'n nieuwe tractor voor buiten Europa zonder de emissie troep vb zo'n same of Deutz maar die zijn ook bijna niet te vinden.
+1
deJong
@BEboer ik ben leef ook een beetje onder het mom van "ik woe wol graach in nije wein, maar disse moat eerst ten ein"

Ik wil wel graag een nieuwe wagen maar deze moet eerst aan zijn end๐Ÿ˜…
Gebruik je dan de 7840 en 7710 de hele winter niet? Hier hebben we vaak 1 van de 2 jds voor de mengwagen staan net wat het beste maar uitkomt. Verder nog 1 trekker die met de kuilvoersnijder het jongvee voert en dan gebruiken we ze nog voor de klusjes zoals zand afmaken, mest overpompen, mixen en hokken uitmesten
new holland koen
@Jelle Boerkamp6110 Klopt, die staan vrijwel de hele winter stil altijd. De T6030 aan de mengwagen en de 5600 hangt aan de kraan voor het zand van de kuilen af scheppen. Veel meer werk is er 's winters niet.
walker1
Alweer bijna 200 reacties, tja iedereen heeft zo zijn mening bij de ideale voertrekker. Ik denk dat wat de ideale voertrekker is, op elk bedrijf anders is. Hoeveel koeien moeten er gevoerd worden, moet dezelfde trekker ook kunnen laden, of is daar een andere trekker of loader voor. Hoe groot is het erf rondom de stallen, moet het 2wd worden of ruimte genoeg voor 4wd. Wordt de trekker ook nog voor ander werk ingezet, bv schudden in de zomer of als reserve trekker. Wat zijn de toekomstplannen, uitbreiden over x aantal jaar of nog bv 10 jaar door en dan stoppen. Kortom elk bedrijf en situatie is anders.

Misschien ook goed om je niet blind te staren op een trekker, maar ook andere opties te overwegen en door te rekenen. Misschien zelfrijder of laten voeren door loonwerker?
rommert14
Quote Reactie van @walker1:
zelfrijder

Altijd doen
new holland koen
@walker1 Ja heb je helemaal gelijk in hoor, iedere situatie is anders. Maar juist daarom vind ik het interessant ieders ervaringen te lezen en de voor- en nadelen ervan.
Een zelfrijder zien wij niet zitten. Zo'n machine is duur in zowel aanschaf als in onderhoud. Daarnaast is deze niet breder inzetbaar. Die extra trekker voor de mengwagen zouden wij niet willen missen voor in drukke tijden op het land of bij uitval van een ander. Maar vooral de loader zouden we echt niet zonder kunnen.
Ik lees bij de meeste gevallen dat er gevoerd wordt met een redelijk moderne trekker die ook breder ingezet wordt. Hier kan ik me zelf ook wel in vinden. Idealiter zou dat voor ons betekenen de 7710 ruilen voor een tsa / t6000 op 18.4 banden die hoofdzakelijk zal voeren en ook kan maรฏs zaaien en andere klusjes in drukke tijden. Dit betekent dat de 7840 dan wel "overbodig" wordt. Deze zou dan voor een 150pk+ met brede banden en fronthef ingeruild moeten worden voor het zware werk zodat de T6030 hier niet alleen voor staat. Eventueel kan deze dan ook zomerstalvoeren in de toekomst. Maar dat is natuurlijk niet "even", 2 trekkers inruilen voor een sterkere nieuwere variant.
+1
RaHeados
@new holland koen niet op de ATH geweest? Daar stond een Marmix met electro motor. Hoef je alleen te rijden er mee. Kan mooi de 7710 er voor blijven ๐Ÿ˜‰. Zal vast wel op te bouwen zijn. En mengen op evt zonnepanelen stroom.
new holland koen
@RaHeados Nee niet geweest maar bij Abemec wel eens gezien. De verkoper heeft wel eens verteld wat dat geintje kost. Daar kan ik een hele mooie New Holland voor kopen hoor๐Ÿ˜œ
+1
RaHeados
@new holland koen vorig jaar bij abemec Veghel show zeker?
new holland koen
@RaHeados Denk het ja, of misschien al wel in 2022.
+1
BEboer
@new holland koen destijds deed new Holland jaarlijks een actie op 2 of 3 basismodellen, wij zijn nog gaan kijken naar een t6140 en 6155 was toen 54000 en 56000 euro is wel al jaar of 6 geleden denkik, waren vrij kale basistrekkers met zo'n powershiftbak (8 hoog en 8 laag? Denkik)

Wij hebben ook de valtra op spoor staan om mais te spuiten is ook handig zo'n "kleine wielen" voor het voeren
+1
walker1
Quote Reactie van @new holland koen:
Een zelfrijder zien wij niet zitten. Zo'n machine is duur in zowel aanschaf als in onderhoud. Daarnaast is deze niet breder inzetbaar. Die extra trekker voor de mengwagen zouden wij niet willen missen voor in drukke tijden op het land of bij uitval van een ander.

Het is ook maar hoe je het bekijkt, Zelfrijder is wel even flinke investering, maar ik lees ook heel veel adviezen over opvoeren van de huidige trekker(s). Is misschien goedkoop op de korte termijn, maar het is maar de vraag hoe lang het allemaal heel blijft daarna. Zelfrijder is wel heel efficiรซnt werken. Ik ken jullie bedrijfssituatie niet, maar als ik soms zie hoeveel sommige aan het steken en/of achteruit rijden zijn met shovel of voorlader van de kuilen naar de mengwagen die ondertussen ook de hele tijd staat de draaien en dus diesel staat te verstoken. Dan werkt zo'n zelfrijder toch heel mooi, 1 x naar de graskuil rijden en laden, 1 x naar de maiskuil rijden en laden, eventuele bijproducten laden en dan voor de koeien leegdraaien, alles met 1 machine, dus maar 1 motor die draait. Ja je kan er verder niks anders mee, maar dat kan je met een schudder ook niet. Maar de zelfrijdende voerwagen is wel de enige machine op de hele boerderij die je 365 dagen per jaar 2 x daags nodig hebt. Die schudder staat zeker 340 dagen per jaar stil, net als bijna alle andere machines op een boerderij. Zelfs de meeste trekkers gebruik je niet 365 dagen per jaar.
Zelfrijder of trekker met mengwagen is daarmee wel de belangrijkste machine en moet dus betrouwbaar zijn. Als je geen zelfrijder wilt, ga dan in ieder geval wel voor een degelijke trekker met standaard al voldoende vermogen en ga niet je huidige trekkers opvoeren, dat zorgt alleen maar voor versnelde slijtage en dus meer kan op storingen/reparaties.
SJB533
Quote Reactie van @walker1:
laten voeren door loonwerker

๐Ÿ‘Œ๐Ÿผ
mf 6150
Zonder kenteken dus meteen een hulpmiddel om 'm alleen voor de mengwagen te gebruiken

(klik om te vergroten)

wotan2
@mf 6150 en hoe ga je die verzekeren?
rommert14
@wotan2 lukt dat niet zonder nummerplaat?
Fast Eddy
@rommert14

Niks is onmogelijk. Maar het wordt wel heel moeilijk om iets zonder kenteken te verzekeren.
+1
EA_MF
@wotan2 voor diefstal en brandverzekering heb je geen kenteken nodig.
+3
wotan2
@EA_MF ik vind aansprakelijkheid belangrijker dan wat jij noemt.
+4
Hanomag22
@mf 6150 dan zorg je als handelaar of voor een kenteken of er zit een addertje onder t gras.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Hanomag22:
of er zit een addertje onder t gras

Wat denk je zelf.
Elke dealer die een nette goede trekker inruilt heeft er een klant voor of er meld zich wel iemand als je hem te koop zet.
Alles wat de dealer niet vertrouwd gaat de handel in en kom je bij die vrije jongens tegen.
Maar als ik zie hoe vaak die trekkers bij een bekend rijtje handelaren voorbij komt en steeds weer 500 duurder wordt.
Dan zou ik zeker adviseren afblijven
case 745 xl
Heb hier nog wel een mooie john deere 6600bte koop. Omkeer zonder koppeling 24 versnellingen. 540 540 eco en 1000 toeren pto
+1
casejxu
@case 745 xl nu al weer klaar mee?
+2
DriveJohnDeere
@casejxu hij ruikt handel 😂
+3
casejxu
@DriveJohnDeere mooi hertje voor jullie mengwagen๐Ÿ˜œ
+1
DriveJohnDeere
@casejxu nee willen de trekker graag in de (vieze) stijl van de mengwagen houden dus denk dat ie t nog ff vol moet houden ๐Ÿ˜‚
+1
case 745 xl
@casejxu voor de goede prijs wel ja. Prachtige trekker hoor maar is niks meer mans dan de 6320. Dus schiet er weinig mee op
+1
fan van trekkers
tractors-and-machinery.nl/item/759786/…

Te nieuw, buiten budget waarschijnlijk maar wel nieuw, weinig uren en echt niet duur. Heb je iets waar je lang mee vooruit kunt, ook voor andere dingen
+2
RaHeados
@fan van trekkers zo iets moet 5000 uren bij een ander gelopen hebben dan is t een interessante trekker voor er bij ๐Ÿ‘Œ
+1
Valtrapowerr
Om bij je merk te blijven een tsa 115/125/135 iets? Een EC is een vrij kale trekker en zijn wel prima qua betrouwbaarheid vgm.
new holland koen
@Valtrapowerr Iets in die richting wel denk ik inderdaad. Kan is in ieder geval groot dat het weer een blauwe zal gaan worden maar zeg nooit nooit natuurlijk.
+2
Valtrapowerr
@new holland koen mn oom (altijd groen daar) heeft paar jaar terug ook een mooie tsa gekocht voor de mengwagen. Best een knappe trekker wat je dan krijgt voor je geld en iedereen kan ermee rijden. Stiekem zijn de oudste van de serie ook al bijna 20 jaar oud
+3
Derkmax
@Valtrapowerr
Perfect en ik kan het weten.. staat bij mij ook voor de mengert.
+2
new holland koen
@Valtrapowerr Dat is volgens mij de rode variant van de 1e generatie T6030. Die zijn ook nog mooi compact en toch voldoende vermogen in huis.
+2
Valtrapowerr
@new holland koen en nette urenstand en een net bedrijf waar die staat ๐Ÿ˜‰
+1
new holland koen
@Valtrapowerr Wat beide ook niet geheel onbelangrijk is!
Fast Eddy
@new holland koen

Zijn goede en eenvoudige trekkers. Dit is ook nog een met lange spatborden. Als het er 1 is met een mechanische brandstofpomp zou ik een slag aan de pomp doen. Hoeft niet veel. De motor krijgt dan een heel ander karakter.
+2
claasfendt
@Fast Eddy de onze hebben ze ook wat bij gegeven je kent de trekker niet weer
+1
arjen90
tractors-and-machinery.nl/item/751852/… Dit lijkt mij de ideale voertrekker, vermogen genoeg...
arjen90
@arjen90 De foto's zeggen genoeg!

(klik om te vergroten)

Fiat 1300DT super

(klik om te vergroten)

DriveJohnDeere
@arjen90
Wat voor @DANOONTJE POWERR ?

Hoef je ook niet meer te stunten om de cabine eraf te halen ๐Ÿ˜‰.
+1
DANOONTJE POWERR
@DriveJohnDeere haha, eentje met en eentje zonder turbo zou wel mooi zijn.
Voor het halfie zou ik het doen. ๐Ÿ˜œ
+2
DriveJohnDeere
@DANOONTJE POWERR
Succes met de onderhandelingen ๐Ÿซฃ

Kun je de trekkertrek nog meer terroriseren ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
+3
DANOONTJE POWERR
@DriveJohnDeere ๐Ÿ˜‚
Gelijk een mooie naam, Danoontje Terrorrr
new holland koen
@arjen90 Ja en nee, ik snap je gedachte helemaal. Lekker simpel en veel geweld. Echter betaal je in dit geval ook voor het feit dat er 1300 super op de motorkap staat. Voor dat geld heb ik ook meerdere hele mooie New Holland 8160's te koop gezien bijvoorbeeld.
+1
DANOONTJE POWERR
@new holland koen deze prijs is gewoon niet reรซel.
Hij heeft m al een keer geprobeerd te veilen en toen bleef die op 11,5 hangen
mahindra4wd
Die Fiat 1300DT ... een oldtimer dus, prijs ...bieden vanaf 5000โ‚ฌ?

Niet verkeerd bedoelt maar de topicstarter, hoeveel koeien heeft die man te voeren? 500, 1000, 1500, 2000, meer? Als ik goed gelezen heb in z'n profiel, leeftijd: 20 jaar? Klopt er hier iets niet want nog zo jong en al zoveel problemen? Het is hier al gezegd, laten voeren door een loonwerker?
+5
rommert14
@mahindra4wd denk dat er wel andere leden zijn die minder betrouwbaar zijn dan @new holland koen
+6
DriveJohnDeere
@rommert14 t feit dat ie bij 500 begint met opsommen zegt genoeg over de kennis van deze beste man.
+4
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @mahindra4wd:
Klopt er hier iets niet want nog zo jong en al zoveel problemen?

Ik zie geen problemen, alleen een vraag. Hij wil gewoon even sparren over een voertrekker.
+1
new holland koen
@jammermaarhelaas Goed verwoord. Ik zie inderdaad ook geen probleem. De koeien worden iedere dag netjes gevoerd, ook nu. Hoeveel het er zijn is daarbij niet relevant volgens mij.
+3
MaartenMandemaker
@mahindra4wd ik denk zo'n 750, net gek zat voor een 7710. Vandaar z'n vraag naar een iets grotere trekker.
+1
DANOONTJE POWERR
@MaartenMandemaker ik ken iemand die dat makkelijk redt met een 7710...
+2
new holland koen
@DANOONTJE POWERR Een groene 7710 zeker๐Ÿคช
+3
DANOONTJE POWERR
@new holland koen jij mag niet meer raden.
+1
T60401
@ronald-deutz-fahr Is maar 100 pk. je moet eigenlijk elite hebben die heeft boost.
ronald-deutz-fahr
@T60401 kan je er geen 6020 van maken dan?
+1
T60401
@ronald-deutz-fahr nee elite is elektrische geregelde motor de andere niet als ik het goed heb.
ronald-deutz-fahr
@T60401 aha, jij heb een 4 cilinder met electronisch geregeld ? (Commonrail bedoel je daarmee denk?
hoeveel pk zou die moeten hebben?
rommert14
Quote Reactie van @T60401:
die heeft boost

En blijft heel
+1
new holland koen
@ronald-deutz-fahr Ik heb het idee dat het prijsverschil tussen zulke 4 cilinders en de 6 cilinder variant ervan (de t6030 uit die serie bijvoorbeeld) nihil is. Dan lijkt het mij verstandiger voor de sterkere variant te gaan omdat die het voeren makkelijker zal doen maar ook voor evt werk op het land.
Kijk bijvoorbeeld naar een Deutz 430ttv of een 610ttv, dat is hetzelfde liedje.
+1
T60401
@new holland koen de t 6020 elite levert net zo veel pk op aftakas als de t 6070 plus
new holland koen
@T60401 Dat is goed om te weten!
De boost is standaard bij de elite en extra bovenop de standaard pk's van een delta/plus?
T60401

(klik om te vergroten)

T60401
@T60401 hopelijk kun je vergenoeg inzomen
new holland koen
@T60401 Ja het is redelijk leesbaar. Dat geeft duidelijkheid. Het valt me vooral op hoe klein het verschil is tussen de 6040 en 6060. Maar beide zie je niet veel.
+1
T60401
@new holland koen daar zit het verschil alleen in vermogen zonder boost
Derkmax
@T60401 let op.. de boost heb je niet tijdens het mengen, tenzij je rijdend mengt. Is wel wat lastig laden.
+1
T60401
Quote Reactie van @new holland koen:
ussen de 6040 en

hierna is het t6140 geworden. het enigste verschil is ad bleu
+2
casejxu
Quote Reactie van @new holland koen:
Deutz 430ttv of een 610ttv

Dan de ttv430. Die rijd veel soepeler als een 6cyl
De meeste daarvan sturen en remmen veel zwaarder was altijd mijn ervaring๐Ÿ˜‰ je moet een echte trekker ook niet met een NH willen vergelijken hea๐Ÿ˜œ
+1
new holland koen
@casejxu Dat zware sturen en remmen heb ik met een blauwe gelukkig nooit last van, ook niet met de 6 pitters๐Ÿ˜œ
@selten Ruimte is niet echt een gebrek, voeren gaat nu met de 6030 ook prima en die is echt wel lomp vergeleken met bijvoorbeeld een tsa 6 cilinder. Tussen de 7710 en 7840 merk ik niet eens verschil in wendbaarheid met voeren.
+1
ronald-deutz-fahr
@casejxu
Quote:
remmen veel zwaarder

Was een of andere bekrachtiging op de remmen niet een optie? Zit wel verschil in, opzich niet erg, als je maar niet tevaak hoeft te wisselen tussen wel/niet bekrachtigd ๐Ÿ˜…
+1
casejxu
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
bekrachtiging

Nee dan moet je serie nieuwer aanschaffen๐Ÿคทโ€โ™‚๏ธ
selten
@new holland koen
Als je qua ruimte een 6 cilinder kwijt kunt, is dat geen issue. 4 cil is wel lekker compact.
Maar als je voor een 4cil wil gaan, zou ik een TSA100 aanraden. Geen common rail gepruts etc, gewoon simpele techniek ๐Ÿ™ˆ
+2
MaartenMandemaker
@DANOONTJE POWERR Jij ziet het leven door een groen gele bril? ๐Ÿ˜œ
mahindra4wd
Begrijpend lezen, het is blijkbaar niet iedereen gegeven. Mijn vorige post begon namelijk: ''niet verkeerd bedoelt ...''. En verder, heb ik gewoon een zeer relevante conclusie getrokken.
JappieJo
Dikke DX of 6.30 oid. Bijna onverwoestbaar
+1
mahindra4wd
Relevantie buiten beschouwing gelaten, @new holland koen weet goed wat hij wil en waar het schoentje wringt ... denk ik dus ik zoek mee naar een oplossing, veel voor weinig geld want dat is de kunst. @new holland koen wat zou je denken van een investering van 11.900โ‚ฌ, toch iets waarin elke bank meegaat voor een tractor, occasie met 3085h op de teller en 150 pk's.Da's toch de max. Een Caterpilar White Field Boss 4-150 V8
+1
ZetorTwente
Mijn voorkeur voor de mengwagen zou uitgaan naar een 4cil met een fel motorkarakter waardoor je een volle mengwagen ook vlot weer opgang brengt wanneer je de deel oprijdt. Een eenvoudige versnellingsbak volstaat, bij krap manouvreer werk neig je toch na het gebruiken van de voetkoppeling en dan is het slechts een kwestie van pook in de juiste versnelling en gaan. Hydraulisch natuurlijk wel voldoende aansluitingen minimaal 3dw nodig voor onze wagen, en ook ruim in de opbrengstliters, dan kun je nog iets met de klep spelen wanneer 't afvoerbandje draait. Ervaring leert dat Zetor motoren het zuinigst zijn onder flinke belasting, dus onze 4cil Forterra ligt dan ook plat voor de mengwagen, maar voer er liever mee dan met de 6cil, puur omdat de koppeling veel lichter gaat, de motor veel levendiger is, sturen korter en lichter gaat en hij flink zuiniger is.
mahindra4wd
@ZetorTwente Ik denk dat ze aan het beraadslagen zijn.
+1
BEboer
Grijp je kans en join the club 😂
2dehands.be/v/zakelijke-goederen/…..
Twijfel zelf om eens te gaan kijken 😅
new holland koen
@BEboer Haha mooi ding, voor een ander...๐Ÿ˜œ

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot john deere , mengwagen , vermogen , trekkers , leeftijd , brandstof , ervaringen , ford 7710 , draaicirkel en cabinevering ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!