Column Louise Fresco | Klimaat is religie geworden

Quote:
Het beperken van nationale CO2-uitstoot moet dus met de nodige bescheidenheid worden bezien

In sommige kringen is ‘klimaat’ een religie geworden – compleet met zonde (menselijke consumptiedrang), verdoemenis (catastrofe zodra 1,5 graad opwarming wordt overschreden) en evangelisten (aanhangers van radicale transitie). Dit maakt gesprekken over klimaatproblematiek steeds moeizamer. Wie niet vóór het ‘klimaat’ is (lees: voor onmiddellijke verstrekkende oplossingen) of vragen stelt, is tegen.

Het zou de Tweede Kamer sieren als ze bij de komende presentatie van de transitieplannen van minister Jetten (Klimaat en Energie, D66) nuchter kan debatteren over welke problemen op welke wijze kunnen worden opgelost, rekening houdend met de kosten en baten, voor economie en burgers.

Om de zaken in perspectief te plaatsen: de EU als geheel is verantwoordelijk voor minder dan 10 procent van de mondiale CO2-uitstoot. De EU importeert meer CO2-uitstoot in producten van elders dan zij zelf produceert. Het beperken van nationale CO2-uitstoot moet dus met de nodige bescheidenheid worden bezien.

Meer: nrc.nl/nieuws/2023/…

Bron

Deel dit artikel

Reacties

+3
casev2
Goed stuk. Blijft toch opmerkelijk hoe bepaalde processen en gedragingen bij de mens zich door de geschiedenis heen het zelfde blijven en blijvend herhaalt worden. Angst zaaien, andersdenkenden ridiculiseren, en het monopolie van het eigen gelijk blijven herhalen. In de schitterende series 'het verhaal van nederland' en 'het verhaal van vlaanderen' zie je dit keer op keer terug...
+2
jan 10
En vergis je niet in de steeds meer ,,linkse,, kerken,vanaf de preekstoel wordt dan ook lustig het publiek voorgehouden dat het milieu er verschrikkelijk voor staat....
Wordt er verwezen naar de honger elders en dat het klimaat daar de schuld van is..
Terwijl honger in de wereld al eeuwen oud is,ook vroeger in Europa,maar dat is men snel vergeten.
casev2
@jan 10 honger is ook relatief. In ethiopie/somalie is het droog en verliezen arme nomaden hun kudde's. Maar tegelijkertijd worden er in die regio tienduizenden hectares onder pivits gezaaid door met name india en china. Met andere woorden droogte is erg, maar er is wel een oplossing voor..
+1
de hoef
Quote Reactie van @jan 10:
kerken,vanaf de preekstoel wordt dan ook lustig het publiek

inderdaad de laatste keer dat ik er was riepen ze van de kansel om een vega maaltijd te nemen dat was beter
hypotheekboer
@de hoef heb je nog wat teruggeroepen?
+3
de hoef
@hypotheekboer dat moet inderdaad geen twee keer gebeuren
+1
Jan-T
Dat wij het voorbeeld en de beste moeten zijn voor de wereld daar kan je wat van vinden.
En dit zou het kabinet ook op moeten sturen, Gewoon de beste zijn overal in.

Maar dat dit het halveren van de veestapel moet zijn!!!!, dat kan niet waar zijn?.
Het halveren is een goedkoop middel omdat ze andere vernieuwende mogelijkheden niet voor mekaar krijgen of te dom hiervoor zijn.

Ik vind dus het D66, VVD, CDA en CU beleid echt niet als oplossing eerder een bedreiging voor de inwoners van nederland.
apel
Kan iemand de tekst plaatsen. Kan het niet lezen.
+1
weurding
@apel

Opinie

Luister naar04:18
Klimaat is religie geworden
Louise Fresco
16 april 2023
Leestijd 2 minuten

Louise O. Fresco
Over Louise Fresco
Louise O. Fresco, wetenschapper, bestuurder en schrijver, schrijft wekelijks een column in NRC. Bekijk het overzicht van al haar columns.

Meer
In sommige kringen is ‘klimaat’ een religie geworden – compleet met zonde (menselijke consumptiedrang), verdoemenis (catastrofe zodra 1,5 graad opwarming wordt overschreden) en evangelisten (aanhangers van radicale transitie). Dit maakt gesprekken over klimaatproblematiek steeds moeizamer. Wie niet vóór het ‘klimaat’ is (lees: voor onmiddellijke verstrekkende oplossingen) of vragen stelt, is tegen.

Het zou de Tweede Kamer sieren als ze bij de komende presentatie van de transitieplannen van minister Jetten (Klimaat en Energie, D66) nuchter kan debatteren over welke problemen op welke wijze kunnen worden opgelost, rekening houdend met de kosten en baten, voor economie en burgers.

Om de zaken in perspectief te plaatsen: de EU als geheel is verantwoordelijk voor minder dan 10 procent van de mondiale CO2-uitstoot. De EU importeert meer CO2-uitstoot in producten van elders dan zij zelf produceert. Het beperken van nationale CO2-uitstoot moet dus met de nodige bescheidenheid worden bezien.

De Nederlandse energie-efficiëntie is zeker toegenomen, maar het kost steeds meer inspanning om efficiënter te worden. Wat zijn dan de beste instrumenten om fossiel energiegebruik te beperken en op welke termijn? Wat levert dat op? Voor Nederland, voor de wereld? De meeste ontwikkelingslanden zullen nog decennialang afhankelijk zijn van niet-groene brandstoffen.

„Die Religion ist das Opium des Volkes”, schreef Karl Marx. Opium maakt passief. Maar de revolutionaire klimaatreligie is geen kalmerende opium – eerder cocaïne. Men wordt er high en hyperactief van, niet genuanceerd. Religie bevestigt de morele superioriteit van de uitverkorene. Als een van de weinigen heeft de gelovige het licht gezien. Hij/zij heeft daarom het recht offers te vragen – van anderen welteverstaan. Dat leidt onherroepelijk tot escalatie, hoe oprecht de betrokken individuen kunnen zijn.

Die revolutionaire overtuiging van het eigen gelijk die alle kosten rechtvaardigt, is niet nieuw. De klimaatbeweging is tevens een protestbeweging tegen de gevestigde orde – van jongeren én vanuit die orde zelf. De ironie is dat sommigen, jong en ouder, die zo geprofiteerd hebben van de welvaart dankzij het democratische kapitalisme van onze tijd, dit nu graag in de wind gooien als bron van alle kwaad.

Onherroepelijk komt de parallel op met de net verschenen, aangrijpende biografie van de staatsrechtsgeleerde Guus Belinfante, door Geke van der Wal. Belinfante was de rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam tijdens de bezetting van het Maagdenhuis, in 1969. Een man van redelijkheid die tevergeefs trachtte de verhoudingen binnen de universiteit goed te houden, maar niet opgewassen was tegen het ongeduld en de harde acties van studenten.

De waarschuwingen over absolutisme door Belinfante, die als geen ander de parallellen zag met het nazisme, waren volgens zijn tegenstanders bewijs dat hij ontmaskerd moest worden. Extremisme van protestgroepen zowel als van de staat zelf konden volgens Belinfante de democratie ondermijnen. Al eerder had hij gewaarschuwd voor de dreigende onaantastbaarheid en ondoorzichtigheid van de staat. Wanneer maatschappelijke problemen te groot lijken, zoeken burgers hun heil in mythes, betoogde hij. Maar de staat is het enige platform waar tegenstrijdigheden kunnen worden opgelost.

Ondanks alle verschillen met de Maagdenhuisbezetting en de protesten uit die jaren, is de wijsheid van Belinfante nog even relevant. Juist nu heeft de politieke besluitvorming geen religieuze overtuigingskracht nodig, maar koele redelijkheid en absolute transparantie.

Louise O. Fresco is wetenschapper, bestuurder en schrijver (louiseofresco.com).

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot energie , burgers , economie , klimaat , tweede kamer , koolstofrechten , co2-uitstoot , Kosten en louise fresco ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
11
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0