De handel ingaan, wat word het best verkocht?

Hallo,

ik wou soort van de handel ingaan in agrarische werktuigen(dus inkopen opknappen en verkopen), maar ik zit ondertussen al een paar maanden te kijken op marktplaats en heb nog niks gevonden wat nou echt daad werkelijk veel oplevert en snel verkocht worden.
wat is het beste om mee te beginnen? het hoeft geen honderden euro's op te leveren maar sowieso 50-150 zou wel fijn zijn.

Deel dit artikel

Reacties

+13
Fendt926Driver
Het staat en valt bij goedkoop inkopen weinig aan doen en (iets) duurder verkopen.

Vaak staat bij de handelaren dat ze inkopen voor handelsprijzen.
Dus de verkoper moet zijn verlies nemen dat zij wat verdienen kunnen.
Dat wordt steeds moeilijker.
Omdat 2e en 3e hands al heel duur is..
En je hebt er een bult geld in zitten voordat je iets verdiend.
Zelf ben ik vaak van de eerste koper wordt koopman al weet diegene dat op dat moment nog niet.
Maar een verkoper zei ooit.
Degene die het kopen gaat is al geboren..
Hij moet zich alleen nog even bij ons melden.
En dat kan nog wel een jaar of 2 duren.
Die rust moet je kunnen opbrengen.
jehan
@Fendt926Driver ja dat is het grootste nadeel van handel je moet altijd met 2 man zijn he
+1
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver die eerste zin staat denk ik vooraan in het boek “De wet van vraag en aanbod”…😂😂
+7
Fendt926Driver
Als je zelf iets hebt om te verkopen zou je daar eens kunnen beginnen om de smaak te pakken te krijgen.

Heb je oude folders liggen?
Zet die eens op marktplaats
Heb je miniatuurtrekkers??
De goeien zijn best duur.
Maar je moet een neus hebben voor iets wat duur wordt. Niet wat duur is
+1
valmet 605
Waar is behoefte aan? Wat is voor weinig op te halen? Cultivator koop je voor weinig. Levert weinig op. Maaiers zijn duurder en moet meer aan gebeuren... of de marge groter is blijft dan de vraag.
+2
dx11
Ik heb behoefte aan voerhekken, vooral voor jonge kalveren. En fosfaatrechten heb ik behoefte aan. Alles voor weinig. Vele anderen hebben behoefte aan ruwvoer.
+7
deJong
Pz maaimachines en mooie schudders voor de *on*handige hobbyboer enzo.

Knappe stalvoer frontmaaiers. Voor erbij wordt ook wel gevraagd.
+4
Kosk123
Handel blijft opletten, machines waar wat aan moet gebeuren zijn vaak in de aanschaf niet zo duur.
Maar om ze nog aantrekkelijk te verkopen moet je oppassen dat je ze niet te duur maakt.
Welke machines interessant zijn verschilt ook per regio. Maar gemiddeld genomen kost een oude cultivator geen drol, maar je zult er ook weinig op verdienen.
Waar meer vraag in zit (en meer mee te verdienen is) zijn 3 schaar ploegen, zaaimachines, hooipersen en beregeningsinstalaties.
Zaak is bij die machines wel dat je ze weer goed werkend maakt.

En wat @Fendt926Driver al zei, je hebt veel geduld nodig.
Jotke
Quote Reactie van @Kosk123:
beregeningsinstalaties

Als ik zie hoe lang die gemiddeld bij de dealer blijven staan vraag ik me af of dat wel echt goed spul voor de handel is. Laatste die ik in Esbeek heb gezien hebben er allen meerdere jaren gestaan. En dat waren niet de slechtste. Regenpompen verkochten dab weer wel als malle. Zelfs de meest oude waren in no time weg, wel naar oost Europa, Afrika enz.

Kan overigens ook aan de connecties enz liggen. Zo stonden op genoemde plaats machines bijna 2 jaar op de dam, koopt een lokale handelaar( en mede TF'er) ze en binnen paar weken weer verkocht. Terwijl de vraagprijs hetzelfde was.
+2
stephan-inter
Ik zou kijken wat je in de omgeving kan kopen. Vaak hebben boeren in de buurt wel machines staat die overbodig geworden zijn. Of al jaren achter in de schuur staan. Als je dat goedkoop in de handen kan krijgen er voor weinig weer door kan doen heb je een begin handel. Verder is voor alles wel een markt. De 1 begint met kleine trekkers. De andere machines. En weer een ander doet veel in banden.
+4
frank_mf
Wat handel is dat leer je het beste in de praktijk. Probeer het in het begin inderdaad bij kleine en goedkope machines te houden, mocht je dan een verkeerde inschatting maken dan is het niet duur leergeld. PZ maaiertjes, kleine schuddertjes en enkele harkjes. Leergeld is niet erg, als het maar binnen de perken blijft. Wij hebben in het begin wel wat machines gehad waar we een inschattingsfout hebben gemaakt. Maar als je ervan leert, dan heb je ervaring voor later. Wij plukken er nog altijd de vruchten van.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @frank_mf:
Wij hebben in het begin wel wat machines gehad waar we een inschattingsfout hebben gemaakt

De sta tijd is niet echt lang bij jullie. Anders had je aan sommige ingekochte dingen ook best aan kunnen verdienen. Als ik nu zie wat sommige oude rommel nog kost (ben ik blij dat ik er een erf vol van heb)
+7
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
De sta tijd is niet echt lang bij jullie

We hebben ervan geleerd zoals ik al zij 😁 Dus het meeste staat er ook niet lang inderdaad. Wachten op die laatste 100 euro heeft geen zin. In die tussentijd ben je met hetzelfde geld alweer drie machines verder.
+2
MaxxuM4ever
Lastig voor een buitenstaander te vertellen wat het beste is denk ik. Valt me op tractors&machinery wel op de laatste tijd dat de kleine handelaren als paddestoelen uit de grond schieten ipv dealers die ouder spul aanbieden.
Heb je ergens veel verstand van? Trekkers, hooibouw machines, akkerbouw machines? Als je je een beetje specialiseert heb je meer oog voor koopjes en minder kans op technische missers denk ik.
Als je het beheerst is het een mooi spelletje denk ik. De mooiste handel is dat het al verkocht is voordat je het bij de koper moet ophalen zodat het je erf niet eens bereikt maar alleen de marge op je bankrekening beland.
+1
Jotke
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Valt me op tractors&machinery wel op de laatste tijd dat de kleine handelaren als paddestoelen uit de grond schieten ipv dealers die ouder spul aanbieden.

Denk dat de trend wel beetje wordt bij LMB's dat ze snel van het oude spul af willen. Daar spelen handelaren op in.

Voor de LMB is het leuk om wat oud spul te hebben staan maar die verkopen liever een nieuwe.

Begreep vorig jaar een keer dat het doel van Kraakman is om het ingerolen spul weer te verkopen alvorens het bij hun op de dam staat. Vooral voor bedrijven als Kraakman die maar enkele locaties hebben waar ze echt ruimte hebben om occasions neer te zetten is het fijn als het oude spul niet te lang blijft staan. In Esbeek stonden ook nog best wat occasions die Kraakman overnam van de Kok. De afspraak was dat het op 1 januari 2023 weg was. Laatste is door een handelaar/mede TF'er op gehaald.
+2
2850Johndeere6R
@Jotke Kraakman heeft hier in de buurt een kast van een schuur staat waar een bom aan occasions in opgeslagen worden.
Jotke
@2850Johndeere6R

Aah oke. Dat wist ik niet.
Ben november vorig jaar wel in Lisse geweest waar ze een loods hebben maar dat viel wel mee hoe groot en vol die was. Een kilverbak die daar opgeladen moest worden, persje, trekker, paar opraapwagens en nog wat klein spul, daar was het wel mee gezegd denk.

Alles wat nog in Esbeek stond, dat was best wat, hebben ze over zitten praktiseren om te verdelen over Lieshout en Biervliet, navenant wat voor machines het waren. Uiteindelijk is er een lokale handelaar( en mede TF'er) langsgekomen. Die heeft alles in een keer opgekocht inclusief nog wat spul van andere vestigingen. Tis waarschijnlijk voor minder weggegaan dan ze vroegen, anders kon hij het niet voor dezelfde prijs te koop zetten, maar ze zijn er zo wel vanaf en bespaart hun een hoop transportkosten.
+1
@Jotke
Daarom zijn die werkuren van dealers zo achterlijk hoog, dat oud ijzer is vaak ingeruild tegen een te hoge prijs, vaak om een klant niet te verliezen of om een nieuwe binnen te halen.
Een en ander moet gecompenseerd worden, door onder andere uurtarieven.
Jotke
Quote Reactie van @Ford revisiemotor:
vaak ingeruild tegen een te hoge prijs

Prijs die ze ervoor vragen is wel een stuk hoger dan wat de vorige eigenaar ervoor terug kreeg.

Ik denk dat het 'm ook zit in overige personeelskosten. Het zijn niet alleen de monteurs die ervan betaald moeten worden. Als ik zie hoeveel mensen/functies er bij de Kok bij waren gekomen, alleen maar om dingen te regelen en kantoorwerk sinds ze in 2011 een van die mega dealers werden snap ik wel dat de tarieven opgegeven moment omhoog gaan, al zijn die bij de Kok nauwelijks omhoog gegaan volgens mij. Heel die extra functies was grotendeels eis van John Deere al hadden ze die mensen uiteindelijk ook wel nodig.

Vraag me wel af hoe er toch € 20 verschil kan zitten tussen de een en de ander.
+1
Jotke
Heb totaal geen verstand van de handel maar zou beetje de sites, Facebook pagina's en marktplaatsen van mechanisatiebedrijven en handelaren in de gaten houden. Ik denk dat je daar wel uit op kunt maken wat wel of niet hard verkoopt.

Zijn er machines die bij de een snel verkocht zijn en de ander niet. Kijk dan waar dat aan kan liggen. Is het de machine zelf die teveel op moet brengen of heeft de ander gewoon meer geluk?

Soms wil een LMB graag van bepaalde machines af en valt er wellicht iets aan de prijs te doen. Als het dan machines zijn die een ander wel snel kwijt is en het zijn nette goede machines kun je wellicht een gokje wagen door ze op te kopen. In dat geval mag je denk ik best wel goed onderhandelen om het onderste uit de kruik te halen "ik koop die machines( waar je van af moet) voor dat bedrag maar dan wil ik er die en die ook bij voor( ik noem maar iets) de helft".

Hier op TF zitten heel wat boerenzoons die een eigen handel begonnen zijn. Die kunnen je wel wat tips geven.

Wat je sowieso moet doen lijkt mij is zorgen dat je voldoende goede connecties hebt, ook in het buitenland, waar je de machines weer aan kwijt kunt. Dus beheersen van minimaal de Engelse taal is al een pré.

Onze buurman koopt ook overal kippertjes en getrokken kranen op en weet ze vervolgens na een kleine inspectie en een likje verf weer te slijten. Tot in Polen toe.
+2
stephan-inter
@Jotke ik doe dat met marktplaats en veilingen. En dan weer verkoop op Facebook. Iets wat al bij 10 handelaren geweest is slijt je San niet meer makkelijk en koop ik ook niet
Jotke
Quote Reactie van @stephan-inter:
Iets wat al bij 10 handelaren geweest is slijt je San niet meer makkelijk en koop ik ook niet

Doel ook op zelfde soort en/of merk/type machines. Niet precies dezelfde machine die van de ene naar de andere handelaar is gegaan.😉

Je moet er ook geluk mee hebben. Zo weet ik dat er machines zo'n 2 jaar in Esbeek op de dam gestaan hebben. Vervolgens door Kraakman aan een handelaar verkocht, die heeft ze binnen paar weken weer verkocht( in ieder geval niet meer online). Zelfde machine, zelfde vraagprijs.
Kosk123
@Jotke zelfde vraagprijs misschien wel, maar de kostprijs kan wel veel lager liggen. Waarschijnlijk is alles eerst getaxeerd voor het over is gegaan
Jotke
@Kosk123

Zeg ik ook. Hij zal er niet hetzelfde voor betaald hebben. Maar mogelijk wel voor dezelfde vraagprijs verkocht terwijl de vorige er bijna 2 jaar mee zat.
Kosk123
@Jotke het is natuurlijk mogelijk, maar op zo’n moment wordt een lager bod ook sneller geaccepteerd
+1
JD 6110
In de droge zomers kopen sommige een hele vloot beregenings haspels uit het buiten land en verkopen dat hopelijk hier.

Tegenwoordig zie ook ook veel handel in banden. Nieuw, gebruikt, versleten of met mankementen. Alles is te verkopen
Hidde Gröniger
Ook voor de export willen ze vaak nog best wat geven voor een hoop machines.
willemk
@Hidde Gröniger voor export wordt er vaak een groot deel onder de tafel betaald, daarbij geen gezeik met garantie. Handelaren, van poolse weet ik het, die bij lmb kopen moeten vaak ook een pakket machines kopen. Daar is de prijs dan ook naar
+3
brauheist
Ik zou klein beginnen, hooischudders en dergelijke, het is toch geduld hebben.
Tractoren ken ik verhalen van handelaren die iets met een mankement verkocht hebben en er een hoop gedoe mee hebben gehad.
+1
roscho
Quote Reactie van @brauheist:
verhalen van handelaren die iets met een mankement verkocht hebben

Als je iets met een mankement koopt bij een particulier, is de verkoper misschien niet zo aardig, maar het risico is voor de koper. Koop je iets bij een handelaar, dan mag de koper verwachten dat hij krijgt wat hij op grond van de prijs kon verwachten. Voldoet het artikel niet, dan is dat nog wel een half jaar het risico van de verkoper. Daar moet je dan als verkoper met je prijs rekening mee houden. En omdat een particulier dat niet hoeft, zit je als handelaar in een ongunstige concurrentiepositie.
+1
brauheist
@roscho correct. Ik zelf denk dat het probleem vaak is dat materieel bij een handelaar in een hoek staat, en bij de volgende gebruiker als het materieel gebruikt word de mankementen aan het daglicht komen.
Vaak zonder dat de handelaar van de mankementen af wist. Je gaat dus idd wel een risico aan
Raben
@roscho nou hedendaags is het kopen bij een dealer ook in de staat zoals die is , als het de dam is , is ie van jou plus de risico , ook bij dealers wordt duur verkocht terwijl ze weten dat er wat loos is en hopen dat de koper het niet merkt , en terug komt om het te laten maken op zijn kosten , garantie is echt tot de deur waar het vroeger niet was .
+1
brauheist
@Raben volgensmij zit het wettelijk zo niet elkaar, wat de dealer ook zegt
+1
roscho
Quote Reactie van @Raben:
kopen bij een dealer ook in de staat zoals die is

Als koper heb je onderzoeksplicht. D.w.z. je controleert het apparaat op goede werking en op uiterlijke gebreken. En je vraagt na op verborgen gebreken. Mochten er na de koop nog andere, niet gemelde verbreken blijken te zijn, dan zal toch die handelaar ervoor opdraaien. Als je willens en wetens een apparaat met een gebrek koopt, in de veronderstelling dat zelf te kunnen repareren, ligt de zaak natuurlijk anders. In dat geval zal de handelaar het gebrek horen te vermelden in de koopovereenkomst.
Raben
@roscho dat gaat je tegenvallen , kameraad heeft proef gereden op relatief dure trekker , bij een genomeerde dealer , waren geen gekke dingen zei de verkoper motorisch 100% , niet dus , ze waren er snel weg , binnen een Jr had je een fikse reparatie post gehad .
roscho
Quote Reactie van @Raben:
binnen een Jr

Garantie is ook niet eeuwig. Binnen een jaar is ws. niet snel genoeg. Merk je binnen een maand een (ongemeld) probleem, dan moet je ermee terug kunnen komen. Keuze van de handelaar is dan óf repareren, óf koop ongedaan en geld terug. Voor een paar tientjes reclameer je niet, maar wel als binnen die tijd bijv. een versnellingsbak in de poeier loopt.
+1
Raben
Inruil is vaak voor weinig , als je er voor komt is vaak voor de hoofdprijs , dus ik ruil vaak het niet eens meer in .
roscho
@Raben Hoe kom je dan van je oude spullen af? Oud ijzer, particuliere verkoop, .... ?
Raben
@roscho ik zet het eerst in de hoek weg , misschien later bij een andere handel weer proberen in te ruilen , voor dat geld kan het later ook nog wel en anders maar oud ijzer in .
+1
roscho
@Raben Maak eens een lijstje van wat bij jou ongebruikt in een hoekje staat. Misschien kan iemand op TF er wat mee.
+4
frank_mf
@brauheist @roscho Volgens mij is die wettelijke garantie die je omschrijft 3 maanden. Voor hele jonge machines vind ik dat geen probleem. Maar een oude pz schudder uit negentiennoach overstijgt een nieuw tandwiel de dagwaarde. Dus waar stopt het?
Bij ons ligt de prijs doorgaans 10-40 procent lager dan bij de dealer en in de algemene voorwaarden staat dat je je er bewust van bent dat je een gebruikte machine koopt en dat je alle gelegenheid hebt om de machine te bekijken en te proberen. Op onze site staan altijd heel veel foto's; het is immers geen brood wat je koopt. Ik zeg altijd alle mankementen die ik weet en zet ze dan ook meestal op de factuur. Doorgaans weinig gezeur op die manier.
+1
roscho
Quote Reactie van @frank_mf:
Bij ons ligt de prijs doorgaans 10-40 procent lager dan bij de dealer

"Moet voldoen aan wat je voor die prijs kon verwachten". Als jullie prijs zoveel lager is, kun je als koper dus wat risico nemen. Als verkoper heb je dan ws. het apparaat fatsoenlijk onderzocht en je zet evt. mankementen op de factuur. Dan doe je toch zoals het hoort? Alleen die termijn van 3 of 6 maanden, dat weet ik niet precies. Je zult vast gelijk hebben met die 3.

Edit: koper was foutje, is veranderd in verkoper.
brauheist
@frank_mf het beste kun je idd eerlijk zijn over mankementen. Maar ik had bij tuinaanleg dat wat omschreven was in de wet ik niet eruit kon halen bij mijn eigen voorwaarde, hoeveel handtekeningen ik ook liet zetten
+1
JohnDeere5085
@frank_mf Dat vind ik ook beste manier, zelf laatst nog shovel verkocht, maar daar waren hefcilinders van lek dat zet ik er dan ook bij, wil ook geen extra gedoe en ga geen mankementen achter houden.
+4
TomH
Wil je voor weinig geld wat kopen en iets aan verdienen zonder te veel risico? Wij zijn ooit begonnen met grondbakken voor achter de trekker. Bij een boer meestal niet meer nodig ivm shovel. Bij de hobbyist onmisbaar! Nieuwe bodem er in lassen en gaan. Zo hebben wij er jaren z’n 30 a 40 per jaar gedaan. Wat je ziet is wat het is. Bodem kost niet de wereld en laswerk is goed te doen.

Een beetje handigheid is wel een verijsde natuurlijk. Daar na gaat het van zelf wel lopen als je er een neus voor hebt. En onthoud wel dat je niet over al aan zult winnen en ook wel eens je verlies moet nemen.

Zo zijn wij begonnen en bestaan er nu van al dan wel vooral trilplaten maar goed.
@TomH waren jullie de grondbakken dan ook redelijk snel kwijt en ik denk ook dat die mensen vreselijk zitten te afdingen op een grondbak
+2
TomH
@thijmen nieuwenhuis Daar moet je je zeker geen zorgen over gaan maken. Handel kent geen haast. Vlotte handel kan wel maar dat is weer wat anders. Gewoon proberen en mee maken.
case 745 xl
Nette enkelas kiepertjes is altijd handel. Maar als je ziet wat die inmiddels kosten. Ik heb eerder wel veel op een tankauto met mest gereden dan kwam je ook overal en zo wilde er ook nog wel eens handel volgen.
@case 745 xl heb wel zitten kijken naar mestwagens of meststrooiers maar het is altijd dat de bodem verrot is en hout is al niet het goedkoopst
+1
Herbert
Moet het perse agrarische handel zijn? Verdiep je in aandelen. De marges die daar mee te behalen zijn ga je met machines niet halen. Dinsdag een paar Tesla aandelen gekocht. Nog nooit zo'n mooie week gehad😁
+1
frank_mf
@Herbert Dan ben ik benieuwd naar je winst, want buitenkansjes bestaan er in de agrarische handel ook zeker.
Herbert
@frank_mf van $141 naar $178 per aandeel. Je hebt er veel minder werk mee dan agrarische handel he. In een minuut heb je het in je bezit en als je wil ben je het een minuut later weer kwijt.
rommert14
@Herbert hoe gaat dat in zn werking dan? Gewoon via een website ofzo?
+1
Herbert
@rommert14 Geen idee wat de regels bij jullie zijn. Hier kun je het zo bij je bank aanvragen en dan via de app. Maar er zijn ook wel aparte apps voor. Bux holland, d
Degiro. Verdiep je er wel eerst ff in.
MaxxuM4ever
@Herbert hij tikte vanmiddag bijna de 200 aan.
+5
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Herbert:
Dinsdag een paar Tesla aandelen gekocht. Nog nooit zo'n mooie week gehad

Er hoeft maar iets te gebeuren met een tesla.
En je staat met beide benen weer op de grond...

En anders een paar hectare grond verkopen en vol gaan voor de tesla aandelen.
Kun je over 2 jaar de buurman erbij roeien (of hij jou)
Herbert
@Fendt926Driver ach ja, natuurlijk heb je er risico's bij. Maar dat heb je met handel in machines ook. Tesla stond nu zo laag, terwijl er goed nieuws was, dat een stijging ook wel logisch zou zijn.
+2
MaxxuM4ever
@Herbert heb je ze ook weer verkocht dan? Anders is het alleen papieren winst.
Herbert
@MaxxuM4ever nee, maar heb wel een verkooporder klaar staan die actief gaat als de prijs daaronder zakt. Dus ben wel zeker van het grootste deel van de winst. Verwacht eigenlijk dat hij nog wel even door blijft stijgen.
MaxxuM4ever
@Herbert slim, die verzekering vergeet ik nogal eens in te bouwen. Zeker als je voor een ritje gaat en niet voor de lange termijn.
Herbert
@MaxxuM4ever tesla zag ik nu wel ff als kansje ja. Heb ook wel Shell voor de langer termijn. Gekocht in covid tijd, nu mooi alleen al bijna 10% dividend per jaar los van de koerswinst.
MaxxuM4ever
@Herbert ook John deere gekocht in de Corona? Die hebben het ook best gedaan. Qua Shell kunnen we elkaar de hand schudden, alleen vergeten op een tientje flink bij te kopen.
+1
Mdbm
@Herbert De meeste beleggers hebben maar 8 procent rendement per jaar. Een beginnende belegger waarschijnlijk verlies. Ik denk toch dat je meer marge hebt met een beetje handel. Als je vorig jaar tesla had gekocht had je nu 60 procent verlies. Om dan terug op je basisbedrag te komen moet je een 200 procent winst hebben…Dan ben je nog wel even bezig.
MaxxuM4ever
@Mdbm daar tip je een mooi punt aan, spreiding.
Herbert
@MaxxuM4ever spreiding is zekerheid, en zekerheid kost rendement 🤪 In covid bijna volledig voor Shell gegaan. Vroeg of laat zou die wel weer komen was mn theorie en failliet gaan doet het niet, dan zou de hele wereld failliet zijn. Hij kwam weer sneller dan gedacht en toen maar een deel winst genomen. Nooit moeten doen haha. Wat verwacht je van Tesla nu nog dan. Zo snel weer richting die 200 had niemand verwacht.
+1
J asper
@Herbert Je kunt het mooi vertellen, als het zo logisch was had het al duurder geweest.
+2
MaxxuM4ever
@J asper geld wat geld maakt kun je niet tegen werken.
J asper
Zou vast wel goed kunnen gaan, maar je moet niet doen dat het het helemaal is en nooit mis gaat.
+2
Herbert
@J asper nee dat is ook zo. Je hoort alleen de goede verhalen op het internet hè, als tesla nu op 100 dollar had gestaan had ik mn mond wel gehouden hahah. Heb ook wel wat bitcoin op 35k gekocht. Gelukkig maar weinig om er eerst ervaring mee op te doen. Nou, die ervaring heb ik nu. Ik heb ze nog, misschien komen ze weer, misschien niet. Nu verkopen dan heb ik sws verlies. Daarom ook klein beginnen en aandelen leren kennen. Absoluut alleen geld inleggen wat je kunt missen. Een tesla had ik ook nooit op 350 gekocht. Normaal ben ik ook meer van de dividendaandelen. Dan heb je iig wel rendement van het ingelegde geld.
+1
J asper
@Herbert 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻Dan zijn we het daarover wel eens.
+3
BEboer
@J asper ik heb eind dec 2021voor 1 jaar 40% van mijn melkproductie vast gelegd aan 45cent. Er bestaan dus ook slechte beleggingen 😵
BEboer
@thijmen nieuwenhuis ik zou ook kijken naar oude tractoren en pz materiaal voor de paardenboer, klein strooiertje weidebloter etc. Wel opletten dat de financiën er zijn van die paardenlui 😅
willemk
@BEboer heb ooit aandelen daf gekocht, was slechtste investering ooit. Daarna nooit meer aan aandelen gedacht, je trekt aan het eind altijd aan het kortste eind
rommert14
@BEboer is ook zo met de biogas waar wij aan leveren, te lang vast gezet en nu veel hogere kosten, die hebben het goed zwaar nu
BEboer
@rommert14 das het risico van contracten vaak kies je voor wat zekerheid en zo kan je de bal hard mis slaan of gwn een gouden zaak doen. Je kan ook nt altijd enkel aan de winners zijde zitten had vorig jaar 15 ton kas van 210 euro had meer als een kuil voer over gunstig energiecontract tot mei 24 maar de missers onthoud je het langste 😅

Met trekkers ook zo zijn mensen die nu plots 20% meer moeten betalen voor een tractor (tov vorig jaar)en daarbij nog eens 4% extra intrest moeten betalen.

Niemand had de oorlog en prijs escalatie kunnen voorspellen. Hopelijk gaat de melkprijs nu de dieperik nt in want kosten zullen NT gelijk zakken vrees ik 🥴
+1
@Herbert ben nog minderjarig dus gaat het niet worden en toch vind ik aandelen riskant want het kan zo de andere kant op gaan
Deutz10
@thijmen nieuwenhuis hoe ga je machines dan bekijken en/of ophalen? Lijkt me lastig zonder rijbewijs. En achter een brommobiel hang je ook geen grote aanhanger.
+6
Fendt926Driver
Denk dat topic maker zelf weer eens mag reageren.
Genoeg tips gedaan maar er wordt niet gereageerd
+1
roscho
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
er wordt niet gereageerd

Jij bent wel erg ongedurig, het onderwerp staat er net een dag op.
Misschien is TS wel alle mogelijkheden aan het onderzoeken.
Maar, net als jij, ik ben wel benieuwd wat ervan komt.
+1
@roscho ja sorry vergeten moest anderen dingen doen maar ik denk dat ik maar begin met schuddertjes of harken en dat soort dingen
+1
@Fendt926Driver ja sorry was het eigenlijk soort van vergeten en heb anderen dingen te doen en het zijn er best wel wat en ik ben er ook zeer blij mee
+3
Kouboer84
Ik denk dat voordat je handel moet gaan doen eerst goed moet uitzoeken wat machines waard zijn. Dit is overigens niet de vraagprijs maar de prijs dat de koper ervoor betaald. Ik doe zelf ook af en toe wel handel in machines maar kijk dan ook elke dag wat welke machines en tractoren op het internet gekomen zijn en voor welke prijs. Is het een dag later van het internet af dan was het dus niet te duur. Dit geeft wel een beeld wat machines tegenwoordig kunnen opbrengen.
Op deze manier krijg je vanzelf gevoel voor de prijzen van machines en kun je dus ook snel bepalen wat handel is en wat niet.
Bedenk wel goed dat handel op je pad komt. Er geforceerd naar zoeken loopt vaak alleen maar uit op handel wat lang staat of waar niets aan verdiend wordt...
Succes!
fiatfan
Ik zoek een motor voor een agrotron 105. Als je die een weet kun je een leuke commissie krijgen...
Fendt926Driver
@fiatfan help even met de nummers..
Fl2013 motor?
+1
Fendt926Driver
@Fendt926Driver BF6L1012E zie ik nu ergens staan
casejxu
@Fendt926Driver klopt. Is 4,8L ipv de veel besproken 6 of 7L
Fendt926Driver
@casejxu maakt een letter verschil veel uit?
Heb wel een BF6M1012E gevonden.
En geen BF6L1012E
casejxu
@Fendt926Driver durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet wat ie nodig heeft en of er van 2 1 te maken is😅
basia
@Fendt926Driver
M is vloeistofgekoeld en L luchtgekoeld ?
casejxu
@basia even gegoogeld maar lijkt daar wel op ja
Fendt926Driver
@basia zou kunnen. Maar volges mij is deutz in de 1000 en 2000 serie naar vloeistof gekoeld gegaan.
Tot de 913 was lucht gekoeld.
En de L in f6l912 stond volgens mijvoor lijn motor.
En de V voor v motor.
Maar dat kan ik ook zo maar fout hebben
casejxu
@Fendt926Driver op Google afbeeldingen bij bf6L alleen maar luchtgekoelde motoren en bij bf6m enkelt de 10 20 motoren
+1
InsaneNL
@Fendt926Driver bijna maar net niet helemaal, qoute van @KubotaB6001 uit een oud topic tractorfan.nl/topic/127228/

De klassieke Deutz motoren worden aangeduid met 10 karakters. Bij trekkermotoren worden karakter 1, 3 en 7 bijna altijd weggelaten omdat deze hier nooit (nauwelijks) van toepassing zijn.

1: n.v.t.
2: A = Kompressor of B = Uitlaatgasturbo
3: n.v.t.
4: F = Fahrzeugmotor: Trekker, bus, vrachtwagen
5: x = Aantal cilinders
6: L = Luchtgekoeld, M = watergekoeld
7: x = n.v.t. (letter die aantal cilinders aangeeft)
8: x = cijfer dat generatie van motor aangeeft
9: xx = één of twee cijfers die slaglengte in cm aangeven (ongeveer)
10: T = In combinatie met B: Turbomotor maar minder vermogen dan de versie zonder T.

Karakters 1, 3, 4 en 10 kunnen nog veel meer letters bevatten met hun resp. betekenis, maar deze worden nooit bij trekkers gebruikt. Zou te ver leiden in dit topic.

Je kan dus al veel afleiden uit de motorcode van een Deutz-motor. Details zoals zuigerkoeling en afmetingen van bepaalde onderdelen zitten hier natuurlijk niet in verwerkt, dat zou het te gecompliceerd maken
+2
TomH
@fiatfan Bredenoord al geprobeerd?
fiatfan
Het gaat om BF6M1012E. er zit een gat in het blok, dus een draaiend onderblok is mijn buurman ook al erg mee geholpen. ik zie veel longblock (ook bredenoord) maar ik begrijp nu dat dit eenindustriemotor is voor heftrucks, kranen e.d. hij heeft denk ik een shortblock nodig. ik zie wel een pools bedrijf die ermee adverteerd. ik heb nog niemand gebeld verder want hij weet niet niet of hij de trekker houd..
Fendt926Driver
@fiatfan ik heb 4 complete blokken gevonden op de site van benno roosen uit hengelo.
Die heeft er dik 200 deutz motoren op de site staan.
Maar heeft misschien ook wel een shortblok staan
Zou je even moeten bellen

bennoroosen.nl/
fiatfan
@Fendt926Driver ja die site had ik ook gezien
ArieV
+2
InsaneNL
@fiatfan short en long block heeft in principe niks te maken met waar ze voor zijn. Een short block is het onderblok met alle draaiende delen, een long block is het short block + de cilinderkop
fiatfan
@InsaneNL oke weer wat geleerd. Je ziet er veel voor industrie, max 2100 toeren. Of zit het verschil alleen in de pomp?
InsaneNL
@fiatfan motoren in de Agrotrons zijn elektrische aangestuurd, dus waarschijnlijk regelaar achteraan de motor overzetten, maar dat weet ik niet zeker, moet een goede deutz dealer je wel kunnen vertellen
Fendttrisixfan
@fiatfan opzich als er alleen een gat in de wand zit en blok is anders goed kan dat wel toegelast worden
+1
frank_mf
Misschien is dit wat voor je om mee te beginnen: PZ CM 185/186 in identiteitscrisis.

Een glijschotel is doorgesleten/doorgerot. Even een gebruikte opsnorren en nieuw verfje. Heb evt nog nieuw beschermdoek liggen voor pz. Schijnt nog goed te draaien (heb het niet getest).

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Hidde Gröniger
@frank_mf Heb ik z'n kleine broertje nog wel.
Pz 135 met het zelfde probleem
Glijschotels zijn ook slecht/kapot.
Verder een super strakke maaier

(klik om te vergroten)

@frank_mf je woont totaal aan de andere kant van nederland dan ik dus dat word niet wat
+4
RPCounty
Ik geloof dat onze wannabee handelaar al genezen is. Want ik zie maar bar weinig reactie op dit topic.....
+2
1046
@RPCounty druk met centjes tellen🤭🤭
+1
RPCounty
@1046 zullen t letterlijk centjes zijn?😂😂
+2
@RPCounty
ja ja kalm aan heb ook wel andere dingen te doen en is ook best wel wat reactie's die er zijn
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @thijmen nieuwenhuis:
ja ja kalm aan heb ook wel andere dingen te doen en is ook best wel wat reactie's die er zijn

Je zou troostwijk veilingen of andere veilingen in de gaten kunnen houden om handel.
Gisteravond op een veiling een doos vol instructie boeken gekocht voor 32 euro.
Dat is een 50 cent per boekje.
Ga zoiets merk specifiek op marktplaats verkopen voor 5 euro per boekje en je maakt winst als je er 7 verkocht hebt.
CoenNijenhuis
@Fendt926Driver Heb je de boeken in Luttenberg gekocht toevallig?
frank_mf
@CoenNijenhuis Ik vond de rest van die WP handboeken enzo nog pittig duur weggaan. Al staat er wel een schat aan info in, als je naar zoiets op zoek bent.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @frank_mf:
Ik vond de rest van die WP handboeken enzo nog pittig duur weggaan

Ligt er ook net aan welke je hebben wilt
Maar een 6 of 7 dozen komen wel deze kant op (samen met de buurman)
CoenNijenhuis
@frank_mf Ja het moet je net passen., ging op het laatst inderdaad aardig gek maar dat is vaak zo met die veilingen..
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @CoenNijenhuis:
op het laatst inderdaad aardig gek

Beter duur dan niet te koop.
Heb zelfs een doos vol gekocht om weg te geven.
Zit niets in wat mij past.
Maar ken een paar liefhebbers die er misschien wat aan hebben..
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @CoenNijenhuis:
Luttenberg

Yup.
Moet er nog wel met een kar naar toe om alles mee te krijgen....
Maar al het geel groene wel laten liggen....
+2
zettelmeyer
@Fendt926Driver was ik tegen jouw aan het bieden op een kunstmest strooier?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @zettelmeyer:
was ik tegen jouw aan het bieden op een kunstmest strooier?

Nee dat was ik niet.
Strooiers heb ik er al 2 van...
+1
zettelmeyer
@Fendt926Driver aha kon wezen. Had er een projectje voor in gedachten maar werd te duur dus zoek rustig verder
CoenNijenhuis
@Fendt926Driver Als je de IHC boeken van de 33 serie ook hebt wil ik ze wel overnemen als ze overbodig zijn.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @CoenNijenhuis:
Als je de IHC boeken van de 33 serie ook hebt wil ik ze wel overnemen als ze overbodig

Grote kans dat de buurman die gekocht heeft.
Maar dan om te gebruiken....
RobVolvo
@Fendt926Driver Heb jij dan toevallig dat moedergewicht vd 100 serie en die trekhaak gekocht? Ben op gegeven moment op afgehaakt.. 😅
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @RobVolvo:
Heb jij dan toevallig dat moedergewicht vd 100 serie en die trekhaak gekocht?

Ha ha. Nee. Wel tot een 300 euro mee geboden. Maar wat er voor betaald werdt was helemaal te gek
RobVolvo
@Fendt926Driver Ja dat ging op gegeven moment nergens meer over.. 😅
dutchpower
@RobVolvo Kijk maar is bij troostwijk veiling van Vos Ruinerwold. Dat gaat nu al gek met de prijs van (Fendt) gewichten, en de sluitingsdatum duurt nog 1.5 week
RobVolvo
@dutchpower Ja die volg ik allemaal, maar is al niks meer aan... 😅
Fendttrisixfan
@RobVolvo moedergewicht om ingang gewichten aan te hangen? Of de 80 kilo gewichten die aan de neus kunnen worden gebout?
RobVolvo
@Fendttrisixfan Het 35kg gewicht om verder te kunnen met aanhanggewichten.
+1
Fendttrisixfan
@RobVolvo vorige maand nog 1 verkocht maar blijkbaar veel te weinig gevraagd als ik de prijzen hier hoor 🙈
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
vorige maand nog 1 verkocht maar blijkbaar veel te weinig

Weet er ooknog wel 2 te liggen bij een dealer.
Maar zijn niet eens te koop.
Hij vraagt niet eens prijs.
Veel te bang dat we ja zeggen.

Maar wanneer is iets te weinig ?
Als een ander meer krijgt misschien.
Maar als de vraagprijs betaald is dan is het toch goed.
@RobVolvo Wat bracht dat gewicht op dan ?
+2
deJong
@Fendt926Driver zit er ook een intructieboekje van een trioliet mullos schijfstrooier.

Mijn vader heeft zijn boekje goed ingestudeerd en het daarna verstopt o.i.d.
+1
2850Johndeere6R
@deJong ligt waarschijnlijk nog onder zijn kussen😜😂
+1
chris_farmer25

(klik om te vergroten)

+1
chris_farmer25
@chris_farmer25 helaas alleen pendelstrooier boeken gevonden, heb ook nog doos vol boeken van werktuigen
+1
deJong
@chris_farmer25 in ieder geval lief dat je even gekeken hebt😜
+1
chris_farmer25
@deJong ja ik had de hoop eens wat op te kunnen ruimen 😂 staat al een jaar zo'n doos met rommel naast de bureaustoel.. Dat kopen is zo makkelijk maar opruimen 😜
deJong
@chris_farmer25 je kunt er vast wel iemand mee blij maken😅
wolseley
@chris_farmer25 ook van pz machines toevallig?
chris_farmer25
@wolseley claas, lely, vicon, kaweco, Walterscheid, krone, Joskin, lengerich, Hagedorn, perfekt, pöttinger, fella.
Alles jaren 80 begin 90 Handboek denk ik.
PZ zag ik er helaas niet bij zitten.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot Opknappen en handel ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
140
DEELNEMERS
45
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN