Tip: ABS plastic repareren

Een probleem wat waarschijnlijk vele hier kennen: een plastic onderdeel in 2 stukken geknapt en een nieuwe kost meer als het gewicht in goud.

Verlijmen met gangbare lijm valt vaak tegen en dan komen we al snel bij de rol electra tape die na een paar dagen/weken al weer begint te plakken. allemaan niks waar. Daarom wil ik deze truck met jullie delen voor het repareren van ABS plastic met minimaal verlies van sterkte.

ABS is een van de meest gebruikte platic soorten, het is sterk, goedkoop en heeft weinig last van aantasting door UV of chemicalien. Een prima stukje plastic dus, alleen die laatste eigenschap maakt verlijmen lastig. Maar er zijn een paar chemicalien waar het totaal niet tegen kan, en daar gaan we gebruik van maken.

Aceton en MEK (methylethylketon) werken als weekmaker voor ABS waarin het ABS compleet kan versmelten. Van deze 2 heeft MEK de voorkeur voor wat we gaan doen. Ze zijn beide extreem vluchtig, maar MEK is iets minder vluchtig als Aceton waardoor het makkelijker in gebruikt is voor de eerste stappen. Een goede schilder heeft het of kan het bestellen.

Heel kort samengevat gaan we de delen weer aan elkaar smelten met MEK of Aceton, vervolgens maaken we een slurry met donor ABS materiaal en gaan we het hiermee versterken. Als de Aceton of MEK weer verdampt uit de slurry krijg je weer masief ABS

Dat was de introductie, nu het stappenplan:
1. Controleer wat voor plastic je hebt. Vaak staat het soort plastic ingegoten in het onderdeel, zie foto's. Hier moet ABS in voorkomen. Kan je het niet vinden of staat er meer als alleen ABS bijv ABS-PC neem dan een wattenstaafje met Aceton of MEK en wrijf over het onderdeel, als het wattenstaafje de kleur van het platic overneemt en het plastic zacht wordt zit er in elk geval genoeg ABS in om te werken.
2. verzamel materialen, we zijn niet veel nodig:
2.1 Fles MEK of Aceton, voorkeur voor MEK
2.2 glazen pot met deksel
2.3 kwastje en roerstaaf
2.4 donor ABS materiaal. Zoek iets uit in de Rommella en controleer of het ABS is, hier is het wel van belang dat we puur ABS hebben, een blend aan elkaar smelten gaat prima, maar het compleet laten smelten tot de slurry die we nodig zijn kan tegen vallen. Als je iemand met een 3D printer kent is er een goede kans dat die een rol ABS heeft liggen.
2.5 dremel met een freesje of een ronde vijl, of iets ander om een groef in het onderdeel te maken.
3. zorg dat je onderdeel goed schoon is, neem je weekmaker en een kast en smeer de naad waar het onderdeel weer aan elkaar moet komen in, doe dit 2~4 keer en druk de delen tegen elkaar en houd ze zo een minuut of 2 vast. Daarna kan je het voorzichtig weg leggen, zorg dat het goed ondersteund wordt zodat de losse delen niet kunnen verschuiven. Laat minstens 12 uur liggen
4. neem je glazen pot en donor ABS een knip/breek het ABS in kleine stukjes totdat er een bodem in zit. Zorg dat de stukjes max 5x5 zijn zodat het snel smelt. Giet je weekmaker er in dat de stukjes net bedekt zijn en roer even. Doe de deksel op de pot en mix elke paar uur even, smelten zal ergens tussen de 12 en 24 uur duren. Hier moet je een mooie slurry van krijgen.
5. als je onderdeel minstens 12 uur heeft gelegen en je slurry klaar is kan je beginnen met een groef maken op de plek van de naden die je verlijmt hebt. Doe niet de hele naad in 1 keer, ga uit van maximaal de helft. Zorg dat de groef goed diep is, minimaal de helft van de materiaal dikte.
6. Neem je kast en de slurry en leg een eerste laag slurry door de groef. Probeer niet om de groef in 1 keer te vullen, een dunne laag hard veel sneller uit waardoor je eerder weer sterkte krijgt en het onderdeel minder kans heeft om te vervormen. Laat de laag rustig uitharden, reken op 6~12 uur, als de laag hard aanvoelt kan je er een nieuwe laag op smeren. Als er 2 lagen in zitten kan je het volgende deel van de naalt uitfrezen en hetzelfde herhalen. Tegelijkertijd kan je aan de andere kant van onderdeel ook een paar lagen over de naad smeren als extra versterking.
7. Als alle naden ingevult zijn is het een kwestie van laten uitharden, wordt het onderdeel rechstreeks weer gebruikt is 24 uur waarschijnlijk genoeg, afhankelijk van je laag dikte's. Als het gelakt moet worden moet heet veel langer blijven liggen, houd dan mistens een week aan.

Deel dit artikel

Bijlages

(klik om te vergroten)

oje, die is kapot

(klik om te vergroten)

ABS markering op een plastic onderdeel, dit was ABS-PC en uiteindelijk niet geschikt om slurry te maken. Het plastic viel uit elkaar maar veranderde niet in een slurry

(klik om te vergroten)

MEK

(klik om te vergroten)

Versterkings lagen aan de binnenkant

(klik om te vergroten)

naden weer uitgefreest na eerst aan elkaar gelijmt te zijn me MEK

(klik om te vergroten)

Eerste laag slurry er in, dit is na +- 5 minuten, je ziet het al drogen

(klik om te vergroten)

het resultaat aan de buitenkant

(klik om te vergroten)

het resultaat aan de buitenkant

(klik om te vergroten)

weer gemonteerd. De pook voelt weer stevig aan

Reacties

+5
InsaneNL
@CaseCS130 @Inter-844s @Sjorszetor @rubencasecs @LarsNijveld De mede Case CS rijders, ik weet niet hoe jullie multicontrollers er aan toe zijn, maar doe er je voordeel mee
LarsNijveld
@InsaneNL mijn pook is gelukkig nog goed πŸ‘Œ wel zeer netjes gemaakt weer!
Inter-844s
@InsaneNL Mijne is inderdaad met electra tape aan elkaar gewikkeld. Loslaten valt mee maar voelt gewoon niet fijn aan in de hand. Dus ga dit zeker proberen! Bedankt voor de tip, zal ook even een foto maken als het gelukt isπŸ‘ŒπŸ»
+1
CaseCS130
@InsaneNL Ja ik dacht al dat is een bekend stuk plastic. Mooie uitgebreide beschrijving en ziet er goed uit.
+1
deerejohn
Ik repareer zoiets met die oude klauwbekapers lijm, poeder en flutzigheid , al veel dingen mee gemaakt . maar de mooiste is toch wel de radiator van de case mx 135 , bovenbak open gesprongen , heb hem uitgeslepen en vol laten lopen met de 2 componenten , nooit meer last van gehad is toch al wat jaren geleden , staat een vast setje in de werkplaats
dirkao
@deerejohn met die lijm waar je klosjes mee onder koeienklauwen lijmt kun je inderdaad wonderen doen, tegenwoordig kunnen we het hier gewoon kopen bij zaken voor veehouderijbenodigheden. Tot aan 25 jaar geleden kochten we het bij laboritoria waar kunstgebitten worden gemaakt. Het gedeelte van een kunstgebit wat tandvlees voor moet Suellen bestaat uit dit spul.
Zolang ik nog in nederland woonde had ik er nog nooit van gehoord....
+1
Koiter
Dit had ik eerder moeten weten... heb zelf een nieuwe besteld, maar die was niet goedkoop
InsaneNL
@Koiter ik was ook van plan om hem gewoon te vervangen, tot ik de prijs zag. Wat een geld voor dat beetje plastic
+1
GerbertXL
Die gaan we onthouden 👍
Jeroen 86
De Same Titans , deutz 6.71 en 6.81 hebben ook dezelfde pook. Bij de titan hebben wij nog nooit geen gebrokken gehad
InsaneNL
@Jeroen 86 tja, bij de case cs / Steyr 91xx zijn ze bijna altijd kapot
+1
johndeere 2650
Je hebt ook 2k lijm speciaal voor zoiets. Dat is geen rommel die dan los laat. Ze doen er veel bumpers mee repareren
Stier69
Pas wel op met MEK,schijnt kankerverwekkend te zijn.
guy s
ABS plastic is makkelijk te lassen , warm maken tot stroperig wordt en en kan je zo terug aan elkaar plakken , eventueel nog beetje extra plastic erbij tussen smelten , nadien netjes afschuren en ff terug opwarmen en beetje op duwen en is weer als nieuw ,
+1
rommert14
Handig, hier al de derde voorlader pook en de oude nog liggen, daar zou ik het mooi op kunnen testen
Inter-844s
Zat na te denken of ik ergens een stuk abs het liggen om te proberen. En toen bedacht ik me dat ik nog een multicontroller had liggen, geen beter donor materiaal dan hetzelfde denk ik dan.

(klik om te vergroten)

Slachtoffer om mijn eigen weer te makenπŸ™ˆ
+1
InsaneNL
@Inter-844s eerst even proberen of die mooi wil smelten naar een slurry voor je de "goeie" uit elkaar haalt, multicontrolers zijn ook een mix van abs met wat anders. Aan elkaar smelten geen probleem maar smelten naar een slurry wil soms niet. Had eerst een stuk wat ook een mix was, viel uit elkaar in hele kleine stukjes, maar niet smelten. Voor de slurry wil je een dikte rond vla/yoghurt
Inter-844s
@InsaneNL Je hebt gelijk, het ABS van een multicontroller wil dus niet smeltenπŸ˜…, daar had ik eerst even overheen gelezen. Maar toen kwam ik tot de ontdekking dat de plastic koffers waar de boormachines en slagmoersleutels van hikoki (die je bij heel veel boeren ziet😁) van puur ABS zijn gemaakt. Heb er zelf een stuk of 4, dus toch nog handig dat ik ze niet heb weg gegooid. Met de stiftfrees in kleine splinters gemaakt en dat in de aceton gegooid. En dat is na een paar uur al bijna een slurryπŸ‘ŒπŸ»

(klik om te vergroten)

Puur ABS in aceton na iets van 4 uur.
BuvaM
@Inter-844s Vindingrijk ben je wel.
Het is wat lang geleden, maar de beige telefoons ook grotendeels ABS?
Inter-844s
@BuvaM Dat weet ik niet, maar zou zomaar kunnen.
+2
Inter-844s
@InsaneNL Nou het is gelukt. Hij zit weer in elkaar en dit keer zonder tape😁. Nu moet ik alleen het stuur nog een keer vervangen dan is al het tape weg 😂.

(klik om te vergroten)

Zat te twijfelen of ik nu de achterkant wel of niet moest schuren. Uiteindelijk toch wel gedaan. Eerst met 180 en daarna met 3000. Hij voelt nu mooi glad aan en je voelt bijna niet dat die door midden was gebroken. Nadeel is wel dat je het kan zien dat er geschuurd is, maar het is de achterkant dus die zie ik zelf niet als ik in de trekker zit.

(klik om te vergroten)

Nu die toch uit elkaar was een aantal druk knopjes vervangen. Met name de powershift omhoog en omlaag had ik af en toe dat ik ze net niet lekker indrukte en dat die dan niet schakelde. Ook de knop van hef omhoog voelde helemaal lam aan. Dus wat knopjes overgezet en nu voel je bij allemaal weer een duidelijke 'klik' bij het indrukken.
+1
InsaneNL
@Inter-844s kijkaan, ziet er goed uit zo!
+2
PieterA
@Inter-844s Mooi mekaar helpen via TF!
frank_mf
Kan het ook met PLA? De meeste met een 3D-printer hebben dat wel liggen. Het is makkelijker te smelten maar heeft ook een hogere treksterkte. Ik sta er altijd versteld van hoe sterk een beetje geprint plastig eigenlijk is.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot onderdeel , Repareren , gewicht , druk , smeren , kleur , bodem , goud , deksel en goedkoop ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
24
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
2.686