I&W shopt stiekem bij Utrechtse boerenbedrijven voor stikstofruimte Schiphol

Quote:
Een opmerkelijke ontwikkeling in de lach-of-ik-schiet-show rond de stikstofvergunning van Schiphol: het ministerie van Infrastructuur (I&W) shopt stiekem onder Utrechtse boerenbedrijven om…

Deel dit artikel

Reacties

+11
matt
In plaats van dat ze de pas melders willen legaliseren,of de natuur te redden
Die er toch zo slecht voor staat.
Proberen ze dus gewoon schiphol te redden,stelletje smiechten 😡
+2
matt
@matt Tranen in de ogen
Het is niet uit te leggen en niet te verantwoorden dat de Nederlandse overheid zo zijn best doet voor Schiphol en tegelijkertijd kleine boerenbedrijven opzadelt met dwangsommen van tonnen per jaar. Terwijl veehouders met tranen in de ogen op televisie hun verhaal doen, staat Mark Harbers met een enorme zak geld klaar om de weinige stikstofruimte die er is, weg te kapen voor de neus van boerengezinnen en de bouwsector.

Deze opstelling heeft niets meer te maken met rechtsgelijkheid en rechtszekerheid. Grote groepen van de bevolking worden klem gezet en tegelijkertijd wordt Schiphol niet alleen uit de wind gehouden, maar zelfs actief geholpen door I&W om aan stikstofruimte te komen die er eenvoudigweg niet is.
Theo61
De provincie Utrecht ligt toch te ver van Schiphol ,ivm met de hexagonen?? enige waar uitstoot neer kan vallen is de bothol .
+1
Theo61
@Theo61 in NW Utrecht, Waverveen is een groot melkveebedrijf verkocht aan Rijkswaterstaat ten behoeve van de a27 is vermeld door de overheid, dit bedrijf ligt meer als 25km van de a27 maar wel binnen 25 km van Schiphol.
+1
Jawis
@Theo61 als je verkoopt om schiphol te redden weet je zeker dat je te weing beurt...
+2
Weidezicht
Als mob handhaving bij boeren af kan dwingen, kunnen wij (boeren en of burgers )dan geen handhaving bij schiphol afdwingen?
matt
@Weidezicht regelt vollenbroek al.
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @matt:
regelt vollenbroek al.

Voor de bühne.
SchipholWatch
@kanniewaarzijn Nee, niet voor de bühne. Wij zijn daar ook bij betrokken en het traject loopt om Schiphol (en RTHA en Eindhoven en Beek) te handhaven op natuurvergunning. Minister heeft al bijna 2 jaar lang vergunning voor Schiphol in de lade liggen, maar durft deze niet door te zetten, omdat deze is gebaseerd op sjoemelberekeningen. Schiphol heeft voor de referentiedatum alleen maar gerekend met vliegtuigen die het meeste NOx uitstoten en voor de vergunningaanvraag met toestellen die veel minder uitstoten. Zie ook schipholwatch.nl/2022/11/…
kanniewaarzijn
@SchipholWatch Die had ik gelezen ja. Maar kijk ook eens "de Hofbar" van 9 november terug, waar onze grote stikstofvriend klip en klaar aangeeft dat het hem ("ja túúúúúrlijk") om de megastallen te doen is.
SchipholWatch
@kanniewaarzijn Ja, snap dat deze naam héél erg gevoelig ligt op prikkebord, maar wij werken heel goed samen met MOB in het dossier Schiphol/luchtvaart. En daarmee hopen we ook ruimte te creëren voor PAS-melders.
kanniewaarzijn
@SchipholWatch Ik hoop dat jullie succes boeken, maar zie het somber in.
Weidezicht
@SchipholWatch dus jullie werken samen met MOB, en voeren , in mijn ogen in de huidige situatie een mooie strijd tegen schiphol, maar dat uiteindelijk MOB echt meehelpt de Pas melders te redden, klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Hoe groot is jullie club, met alle respect, eigenlijk? Wat wij als sector missen, is een goede en constante toegang naar de reguliere media. Vanuit al onze belangenclubs wil dat blijkbaar niet lukken. En zoals jullie ook hier op prikkebord kunnen lezen lijkt er munitie genoeg om de hele stikstofsoap omver te gooien. Maar hoe krijgen we die munitie bij de pers? Hebben jullie daar betere toegang/contacten?
Al ligt eigenlijk ons belang (hele stikstofsoap van tafel) tegenovergesteld aan jullie belang (schiphol fors laten krimpen), desnoods m.b.v. de stikstofsoap. Dus dat is dus eigenlijk weer niet handig.
robbies
@SchipholWatch
Quote:
En daarmee hopen we ook ruimte te creëren voor PAS-melders.

Je gelooft toch niet echt dat MOB het daar om te doen is?
HansBa
@SchipholWatch trekkers van nu stoten ook veel minder uit dan vroeger. Dus daar zit ook nog ruimte dan.
bio boer
@Weidezicht niet idereen je moet wel belanghebbende zijn dat ben jij en ik niet of hij moet naast Schiphol wonen
Boerma
@bio boer vollenbroek is toch ook niet bij alle boeren belanghebbende?
robbies
@Boerma zijn stichting dient het algemeen belang
bio boer
@Boerma zijn stigting is als doel om de natuur tebeschermen
dus zijn stichting heeft belang om de natuur tebeschermen
Henk2
@bio boer newmob wel
+1
SchipholWatch
@Weidezicht Wordt al aan gewerkt. Hou onze site begin volgende week in de gaten 😉
+3
Thomas2000
Moet er niet eens een zaak aangespannen worden tegen het uitwisselen van nh3 tegen NOx?
SchipholWatch
@Thomas2000 Dat zou heel verstandig zijn. Dan komt er ook gelijk een eind aan het shoppen door I&W voor snelwegen en Schiphol.
+4
SchipholWatch
Vanmiddag om 14:00 uur stelt mevrouw Caroline van der Plas vragen hierover in het Tweede Kamer vragenuurtje.
+1
Kars
@hans-hans nee zei mevr v de wal. Ministerie gaat geen stikstofruimte regelen voor schiphol. Vd plas, jullie hebben vacature open staan om bij I&W voor stikstofvergunning te regelen met collega ambtenaren bij schiphol.
Zo die ging op der bek met haar gelieg.
Nevergiveup
@Kars dat wel , maar het gaat gewoon door , wie stopt het regime ???
Kars
@Nevergiveup in maart. Hopen dat mensen niet in die verkiezingspraatjes trappen. Mja als de portomonnee leeg is dan worden mensen pas wakker eerder niet.
+1
Weidezicht
@Kars en vlak voor maart gaat dit huidige kabinet nog ff flink de portemonne trekken om nederlanders kostenverlagingen enz te bieden. Ff stemmen kopen.
Nevergiveup
@Weidezicht idd. En mocht de volgende regering anders zijn dan zitten die met een flink probleem opgezadeld
SchipholWatch
@hans-hans Wij hebben deze signalen ontvangen uit meerdere provincies. In Utrecht zagen we het voor het eerst op papier staan, maar dat zou een fout zijn. Wij twijfelen daaraan, ook nav contacten die wij vandaag hadden met de provincie. Mogelijk wordt het scenario dat het Rijk alsnog stikstofruimte gaat opkopen, dat in de op te richten stikstofbank te stoppen en van daaruit alsnog naar projecten als Schiphol. Daarom ook van belang om de scheiding tussen NOx en NHx te bepleiten. We gaan het zien.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot schiphol en stikstofruimte ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
32
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN