'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof.



Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman.

Pioniers
De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk."

Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren."

Een miljoen liter diesel
Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor."

Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten."

Tanken is een uitdaging
Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

Deel dit artikel

Reacties

+3
erik9831
Hoeveel kilo waterstof kunnen de tanks aan ?

Bij een personenwagen zou het gaan van 5 tot 8kg, Hierbij berekent men 10€ de kilogram en met 1kg zou men een 100km ver kunnen rijden.

Pionier is hij wel, maar ik vermoed met de kosten die hij er aan maakt, niet echt een stap vooruit gaat om kosten te besparen. Het enige wat hij inderdaad kan voorleggen is het milieu aspect. Maar op vlak van duurzaamheid, dat is ook nog een twijfelgeval tussen groene en grijze waterstof.

Leuk dat hij het zo doet, leuk dat hij waterstof neemt ... Zie ik persoonlijk ook wel meer toekomst in dan in elekriciteit.
+2
mestyle
@erik9831

Denk dat er een andere gedachten bij achter zit. Het label groen wat je krijgt. En daarmee weer klussen en aanbestedingen van bijvoorbeeld een gemeente oid. Dat je vervolgens de trekker helemaal kiet gebuikt omdat het totaal niet uitkan. Maar dan is je opdracht gever wel tevreden omdat die een milieu bewuste partij heeft gekozen.

Zo was het hier in iedergeval in de buurt met een bouwproject een bedrijf van ver weg had de klus gekregen omdat ze een elektrische kraan hadden kraan is nooit op de klus geweest
Deutz-5006
@mestyle precies
+3
Klein Rot
Hoe wordt de waterstof aangeleverd ik denk gewoon met een diesel aangedreven vrachtwagen
+2
KlaasM
@Klein Rot SSSST….
+2
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
diesel aangedreven vrachtwagen

Dat zal vast in het begin zo zijn, maar voor de toekomst verwacht ik veel van waterstof die op zee in windparken gemaakt wordt op momenten dat er veel wind is en weinig afname van stroom. Voordeel is verder dat je waterstof kunt bewaren, stroom veel slechter en dat je voor waterstof niet het elektriciteitsnet hoeft uit te breiden, je kunt het gewoon per schip vervoeren.
Dat er trouwens (zoals Kloosterman zegt) over 15 jaar helemaal geen benzine en diesel meer te koop zouden zijn, daar geloof ik nog niet in. Tot 2030 zullen er nog auto's op fossiele brandstoffen worden verkocht. Die zullen daarna nog zeker een jaar of 25 moeten worden ondersteund. Dan zit je dus al op 2055. En geloof maar niet dat alle oldtimers in een klap onbruikbaar worden omdat er geen diesel of benzine meer te koop is. Wel zou de prijs flink (nog meer) omhoog kunnen gaan, zodat het echt een luxe wordt om in oldtimers te kunnen rijden.
+5
Klein Rot
@roscho
“En geloof maar niet dat alle oldtimers in een klap onbruikbaar worden omdat er geen diesel of benzine meer te koop is”
Die worden dan naar Afrika geëxporteerd waar ze nog jaren blijven rondrijden
bas101
@Klein Rot dan ga ik verhuizen naar Afrika en neem mn voertuig park mee
+1
walker1
Quote Reactie van @roscho:
ot 2030 zullen er nog auto's op fossiele brandstoffen worden verkocht. Die zullen daarna nog zeker een jaar of 25 moeten worden ondersteund. Dan zit je dus al op 2055.

Ja inderdaad, en dat gaat dan over de personenauto's, Vrachtwagens, trekkers, machines zullen nog langer op diesel blijven, daar komen ook wel alternatieven voor, maar gaat allemaal minder snel als bij auto's. De nieuwste elektrische auto's hebben tegenwoordig wel een actieradius van enkele honderden kilometers en zijn met een half uur aan een snellader ook weer vol. Maar die auto's wegen 1500 tot 2000 kg. Vrachtwagens en machines zijn allemaal veel zwaarder en moeten vaak volle dag vooruit kunnen. Niemand wil een trekker waar je maar 2 uur mee kan ploegen en die dan rest van de dag moet opladen.

Kortom, diesel blijft voorlopig nog!
+2
hooidonk
@walker1
Ik vind het nog altijd jammer / vreemd dat de GTL brandstoffen nooit van de grond zijn gekomen.
Lijkt me een super mooi alternatief!
+1
mestyle
@hooidonk gtl gas to liquid. Hoor er wel eens over en ook van mensen die dat op de oldtimers gooien en vervolgens alle rubbers oppnschijnt te eten en begint te lekken als een gek
hooidonk
@mestyle
Okee, ik hoorde er juist positieve verhalen over.

Als het de toekomst van de oldtimers veilig stelt, heb ik het er wel voor over om af en toe de rubbers te vervangen of misschien zijn er wel soorten rubbers die er wel tegen kunnen.
+1
mestyle
@hooidonk

De verbranding schijnt wel mooi te zijn en schoon. Maar begreep van kennis dat voornamelijk de brandstofpomp het niet fijn vindt
hooidonk
@mestyle
Ah okee, dat is inderdaad lastiger om aan te passen.
Waarschijnlijk te schraal om een goede smering te krijgen?
+4
labella
Gelukkig lopen oldtimer diesels ook wel ook frituurolie.
+2
Albert Peters
Ik ben nu 74 maar ik verwacht nog mee te maken dat er bijna gaan diesel meer gebruikt word
Als voorbeeld dat mn zoon geen nieuwe Volvo personen auto kon kopen omdat volvo ze niet meer maakt
+1
verse koe
@Albert Peters kan nog gewoon een nieuwe Volvo kopen hoor.
bartjuh
@verse koe kan jij in de portefeuille van Albert zijn zoon kijken...?
labella
@verse koe benzine wel, maar diesel ook nog wel?
walker1
@verse koe Volgens mij bedoeld @Albert Peters een nieuwe Volvo personenauto met dieselmotor. Die bouwt Volvo niet meer. Nieuwe Volvo's op benzine, elektrisch of hybride worden nog gewoon gebouwd en verkocht.
Fast Eddy
@walker1

Ik heb gehoord dat je bij Volvo niet eens meer echt lederen bekleding kan kopen omdat ze de vegans niet voor de borst willen stoten.
+13
walker1
@Fast Eddy als ze echt zo principieel zijn moeten ze maar helemaal stoppen met auto's bouwen en overstappen op bakfietsen.
+1
Fast Eddy
@walker1

Precies. Of een auto van karton maken.
erik9831
@Fast Eddy van karton? En al die treehugers dan? 😂
+1
Fast Eddy
@erik9831

Die eten toch ook hoofdzakelijk plantaardig voedsel. En vaak ook niet seizoensgebonden en van heel ver weg. Lekker hypocriet.
Gavrie Willemsen
@walker1 geweldig verwoord. Ik moest er echt smakelijk om lachen….
+1
EA_MF
@Fast Eddy alleen de volledig elektrische modellen.

media.volvocars.com/global/en-gb/…
+1
Fast Eddy
@EA_MF

Dank u. Weer wat betere informatie.
+1
TurboTurbo
@walker1 Hybride = bij Volvo volgens mij gewoon een diesel met mini 48 Volt systeem en een iets zwaardere startmotor. Niet meer en niet minder. Volvo bouwt tot 2030 dieselmotoren, ze hebben ooit slim geroepen dat ze stoppen met de 'ontwikkeling' van de diesel. Niet met de bouw.
+1
walker1
Voor personenauto's is het met diesel al een heel eind uit, zijn al merken die geen diesels meer leveren of aangegeven hebben dat ze er mee gaan stoppen.
Maar voor vrachtwagens en machines zijn de alternatieven nog beperkt, ja er rijden wat op (groen) gas, of zijn hybride, of er wordt met waterstof geëxperimenteerd. Maar het overgrote deel, zeker 95 % is nog gewoon op diesel. Dat percentage zal de komende jaren nog wel afnemen, maar zal niet zo snel gaan als bij personenauto's. Kortom over 15 jaar is er zeker nog wel diesel nodig, Dus de oldtimer liefhebbers hoeven zich nog geen zorgen te maken.
Albert Peters
@walker1 ik geloof ook niet dat diesel snel afloopt maar denk dat het niet lang meer duurt dat je vanzelfsprekend diesel gebruikt zo als nu
Lang geleden kon je ook kiezen of je een petroleum of diesel trekker wilde
PieterA
@Albert Peters Als de diesel 4 euro de liter wordt en de stroom blijft de prijs van nu, dan ga je heel andere afwegingen maken.

Een trekker op diesel die bij ons 500 uur draait en dan gemiddeld 10 liter diesel per uur van 4 euro per liter gebruikt in 20 jaar (zo lang is een trekker ongeveer bij ons) kost dan 400.000 euro aan diesel. Dat is toch veel geld.
MaxxuM4ever
@PieterA precies, hele dak voor zonnepanelen en een kleine waterstof fabriek in de hoek van de schuur, kun je mooi je eigen brandstof maken. Nu die techniek nog in de kinderschoenen is er wellicht een mogelijkheid tot zoiets voordat Shell dit met 1 telefoontje naar het torentje dicht timmert.
Fast Eddy
@MaxxuM4ever

Shell heeft zich zeker al bij 1 windpark ingekocht. Het zal mij niks verbazen dat ze zich ook al hebben ingekocht bij een zonnepark.
marco955
@Fast Eddy shell betaald bij sbb in Flevoland de aanplant van bomen en struiken. Zo zijn ze zogenaamd groen bezig
mestyle
@PieterA

Prijs van stroom stijgt ook al mooi. Iig van de particulier
zettelmeyer
@mestyle hier kan het net de stroom niet aan op zonnige en winderigge dagen. Grote koelbedrijven (wortels witlof etc.) Betaald om de koeling vol gas aan te zetten dan. De wereld op ze kop
mestyle
@zettelmeyer

En daarmee meer co2 en warmte de wereld inbrengen en daarmee de problemen nog meer de wereld inhelpen haha
jan-cees
@PieterA reken eens even na stroomprijs 25 ct per Kwh Diesel 2€ per kg
leonardvdm
SAAI!!!
+1
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
SAAI!

Kun je ook uitleggen wat je precies saai vindt en waarom? Of was het gewoon een schreeuw van een opstandige puber?
leonardvdm
@roscho nouw sorry maar ik vind het gwn gaaf ouwere trekker mooi geluidje erin af en toe een mooie pluim eruit zo bedoel ik saai in die trekker zit totaan geen geluid mlet i een keer flink trekken zie je er niks van en hoor je er niks van
leonardvdm
@leonardvdm dit is mijn mening he van mening mag je toch verschillen?😉
roscho
@leonardvdm Zoals je het nu schrijft, ben je het met jezelf niet eens: @leonardvdm reageert op @leonardvdm 🤣
+1
walker1
@leonardvdm Ja, dat geluid en rook is misschien even leuk bij de trekkertrek of bij oldtimer evenement, maar als ik er de hele dag mee moet werken, heb ik liever geen herrie aan mijn kop. Dan kan ik gewoon rustig naar de radio luisteren, een keer telefoontje doen.
+1
leonardvdm
@walker1 ff mn ondersaande reactie leze ik bedoel normaal maar je moet aan het geluid kunne horen welke trekker er aan komt

Qua radio die kan je dan idd ook gwn horen😂
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
die trekker zit totaan geen geluid

Da's tenminste een uitleg. Jij houdt dus van lawaai en rook. Een beetje lawaai kun je van zo'n waterstoftrekker nog wel krijgen, maar rook niet. Waterstof verbrandt in de motor tot water (H2O) en dat is een onzichtbaar gas. Zelfs als je hem te veel brandstof geeft, gaat hij nog niet roken, rook ontstaat vooral door zwavel en onverbrande koolstof. Die zitten niet in waterstof. Als zo'n waterstofmotor gaat roken, is hij stuk, dan verbrandt er motorolie.
walker1
@roscho Dus als @leonardvdm dan toch rook wil, moet hij toch echt aan de Zware Van Nelle, of nog beter, dikke sigaren.
+2
roscho
Quote Reactie van @walker1:
Zware Van Nelle, of nog beter, dikke sigaren.

Dat wil ik hem niet aanraden, hij hoeft van mij nog niet dood.
leonardvdm
+1
leonardvdm
@walker1 ik had iets anders in gedachten😂😂
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
iets anders in gedachten

Er is wel meer wat niet goed voor je is.... Laat dat ook maar, je komt er gemakkelijker aan dan eraf.
leonardvdm
@roscho ja oke maar lawaai is overdreven je moet aan het geluid kunnen horen welke trekker er aan komt😂

Rook bedoel ik gwn normaal als het ff zwaar word niet overdreven😂
+1
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
je moet aan het geluid kunnen horen welke trekker er aan komt

Je kunt aan het ontbreken van geluid horen dat het een waterstoftrekker is. En misschien hoor je de radio van @walker1 op de achtergrond... 😂
+1
walker1
[Je kunt aan het ontbreken van geluid horen dat het een waterstoftrekker is. En misschien hoor je de radio van @walker1 op de achtergrond... 😂

Grote kans dat je dan RadioNL hoort! Al ben ik op zijn tijd wel dat domme gelul van die DJ's beu en dan gaat de radio meestal op Skyradio.
+1
leonardvdm
@walker1 hier Q
+2
roscho
@leonardvdm Het schijnt dat waterstofmotoren toch wel wat geluid maken. Luister hier maar:
leonardvdm
@roscho ja miss wel maar wie zegt dat ze er niet aan gerommelt hebben😂
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
Rook

Ik dacht er nog eens over na. Waarschijnlijk krijg je 's winters, zeker vlak na de start, met zo'n waterstofmotor toch damp: (onschadelijke) waterdamp. Daar ga je dan met zo'n dampende stoommachine! Wel een uitlaatklepje maken, zodat de condens niet terug de motor in loopt.
+1
dirkao
@roscho nou kan ik er helemaal naast zitten , maar als je waterstof verbrandt krijg je toch water?? In dit geval bij gebruik in een verbrandingsmotor waterdamp.
roscho
Quote Reactie van @dirkao:
als je waterstof verbrandt krijg je toch water

Klopt helemaal.
Op de chemische toer: bij het maken van waterstof wordt m.b.v. elektriciteit watermoleculen ontleed in waterstof en zuurstof (elektrolyse). Dit is een endotherme reactie die energie kost, bijv. zonne-energie.
Bij het verbranden van waterstof loopt de reactie andersom. Je voegt dan zuurstof toe aan waterstof en er ontstaat weer water. Dit is een exotherme reactie die energie (warmte) oplevert. Er is alleen een heel kleine energiebron (bijv. bougie) nodig om de reactie op gang te brengen. Is die energiebron er niet en waterstof mengt zich onverbrand met zuurstof, dan krijg je een zeer explosief mengsel dat knalgas heet.
Dezelfde gassen ontstaan als je een accu overlaadt. Daarom mag je nooit met vuur bij een opladende accu komen. Ook in een defecte accu kan knalgas ontstaan. Ik heb in dit verband gezien dat iemand met een haakse slijper bij een (defecte) accu bezig was. De vonkjes vlogen over de accu met een explosie als gevolg, waardoor de hele bovenkant van de accu af knalde en waarbij het zwavelzuur (de vulling van de accu) in het rond vloog. In de huidige tijd heel slecht, want je moet spoelen met heeeel veeeel water.
+1
PieterA
@roscho Mij is dat ook nog maar pas verteld. Nooit slijpen in de buurt van een electrische heftruck.
dirkao
@roscho nou kan ik er helemaal naast zitten , maar als je waterstof verbrandt krijg je toch water?? In dit geval bij gebruik in een verbrandingsmotor waterdamp.
verse koe
@roscho weet je dat zeker, volgens mij verbrand H2 (waterstof) na verbranding tot H2O (water). Daarom ook geen CO2 uitstoot.
+1
roscho
Quote Reactie van @verse koe:
H2O (water)

@dirkao
Ik heb gespeurd waar ik deze vergissing heb gemaakt, ik zag het eerst niet. Nu gevonden. Jullie hebben natuurlijk gelijk, bij de verbranding van waterstof ontstaat water. Ik heb het hierboven aangepast.
+4
Clayson M80
Wat was er nog mooier dan de echte oudere Ford trekkers met een mooie zwarte pluim op de uitlaad
roscho
Quote Reactie van @Clayson M80:
mooie zwarte pluim op de uitlaad

Misschien kunnen de echte prutsers iets maken op zo'n waterstofmotor waardoor samen met de lucht afgewerkte olie de motor ingevoerd wordt. De trekker zal dan wel niet meer aan de emissie-eisen voldoen... 😂
henri-arissen
@Clayson M80 ik heb nog een fordje 3000 die nog regelmatig moet werken.
en dan rookt die ook mooi. maar die zal wel niet naar waterstof kunnen worden om gebouwd frees ik . dus ik hoop dat ze nog jarenlang diesel blijven verkopen zodat ik er jaren plezier van kan hebben.
JD 6110
Mag hopen dat er Later op mijn oude dag nog diesel olie is. Anders staat die met een lege tank in de glazen kast 😅
roscho
Quote Reactie van @JD 6110:
op mijn oude dag nog diesel olie is

Als je oude dag pas begint als je 100 wordt, dan kon dat wel eens moeilijk worden. Maar tot je 70ste verwacht ik wel dat er nog olie is. Als de laatste voertuigen op fossiele brandstof in 2030 worden gemaakt, moeten die nog zo'n 25 tot 30 jaar worden ondersteund. Dan zitten we in 2060. Tegen die tijd ben jij de 70 gepasseerd. En dan doen mij de tanden niet meer zeer. 😉
Krispax
Tegenwoordig springt men op elke alternatieve vorm van energie alsof het de toekomst is. Batterijen gaan het niet worden en ook waterstof is er nog lang niet. Dertig jaar geleden hoorde ik mijn leerkracht al vertellen dat de productie van waterstof te veel energie vergt om rendabel te zijn. Spreken we nog niet over de (dure) veiligheids maatregelen die er nodig zullen zijn om dit op grote schaal te gaan toe passen. We zullen zien wat het gaat worden, wij als kleine man zijn er afhankelijk van en zullen er alleen meer en meer voor moeten betalen.
Grasbaal
@Krispax ik ben heel blij met de dikke accu in mijn Tesla, en bijna nooit meer hoeven tanken langs de weg (alleen koffie). De ontwikkelingen op dit gebied gaan gewoon door...
Krispax
@Grasbaal zeker, ook ik ga in de toekomst misschien elektrisch rijden. Ik heb zonnepanelen en de mogelijkheid om de auto overdag thuis te laden en heb 380 volt aansluiting. Maar ik zie het niet gebeuren in de steden zonder eigen zonnepanelen, laadpaal en mensen die overdag gaan werken en overnacht tegelijk willen laden.
+1
Grasbaal
@Krispax ook daar komen weer slimme oplossingen voor. We staan nog maar aan het begin...
labella
@Grasbaal ik snap niet dat de meeste elektrische auto's zelf geen zonnepanelen hebben. Dan kunnen ze zelf laden, zelfs onder het rijden.
+1
Krispax
@Grasbaal Ik geloof er niet in, je kan niet 7 miljard en meer mensen in luxe kan laten leven zonder de aarde te belasten (want daar draait het uiteindelijk toch om).
erik9831
@Krispax bij ons hier in Leuven, is de universiteit bezig met projecten rondom waterstof. Zij hebben een proefproject met waterstof panelen, die gewoon waterstof uit het zonlicht halen.

stories.kuleuven.be/nl/verhalen/…
+1
roscho
Quote Reactie van @erik9831:
proefproject met waterstof panelen, die gewoon waterstof uit het zonlicht halen

Gelezen. Perfect project.
+1
Valtra man
@Krispax het zal een deel van de oplossing zijn allesinds. Er zijn naast olieverbruik om te rijden ook nog heel wat andere verbruikers: cement industrie, staal industrie, kunststof… we zijn gigantisch hard afhankelijk van olie, het is de hoeksteen van onze welvaart.
Op zich vind ik het gebruik ervan -want je kan er echt niet omheen- niet verkeerd. De hoeveelheden die we verbruiken moeten naar beneden, en in die formule staan 2 variabelen waarvan er eentje nooit wordt besproken: aantal gebruikers x verbruik per persoon.
+3
Klein Rot
@Valtra man
En vergeet de smering van de trekker en machines niet. Daar zal altijd aardolie voor nodig zijn.
Valtra man
@Klein Rot de tandwielkasten van windmolens om in het thema te blijven 😉
+2
Hanomag22
@Valtra man het verbruik per persoon omlaag kan alleen als we met minder genoegen gaan nemen. Gaat nooit lukken om iedereen in mee te krijgen en de economie implodeert dan. Dus geen belastingen meer voor de staat.
Dus de grote menigte en het landsbestuur gaan groen voor de bühne en verder niet.
roscho
@Hanomag22 Ik weet niet hoeveel, maar ik denk dat er toch nog een heleboel mogelijk is. Door de LED-lamp wordt bijv. een besparing van zo'n 90% gehaald t.o.v. de oude gloeilamp. Ik denk dat er vandaag of morgen wel meer bezuinigings-uitvindingen worden gedaan. Als het dan morgen is, hoop ik niet dat het te laat is.
+3
Valtra man
@roscho ik heb onlangs een boek over dit onderwerp gelezen van een canadeze hoogleraar,Vaclav Smil. Die stelt dat de planeet met ons huidige aantal bewoners langdurig leefbaar is wanneer we terugkeren naar de levensstandaard van de gemiddelde fransman midden jaren 60: simpele huisjes, geen of weinig comfort, verplaatsing lokaal met de fiets en werken op het land. Dus geen chemicalien of industrialisering in de landbouw.
Het dingetje van zuinigere toestellen is dat er terzelfdertijd een explosie van gebruikers is. En dat wil persé niet altijd zeggen meer geboortes, maar gewoon een deel van de wereld die welvaart ontdekt. Grote delen van China bvb..
Dit gezegd zijnde omarm ik elk toestel dat minder energie (in welke vorm ook) verbruikt.
+1
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
terugkeren naar de levensstandaard van de gemiddelde fransman midden jaren 60:

Helaas is in onze wereld GROEI het enige wat telt. Er moet meer geproduceerd worden, meer winst worden gemaakt, dan kunnen de werknemers meer verdienen en meer belasting betalen. Hebben we meer dan we nodig hebben, dan kunnen we meer naar het buitenland sturen.

Dit bedenkende, geloof ik nooit dat mensen die eenmaal de levensstandaard van nu hebben bereikt, nog terug zouden willen naar midden jaren '60. Ik ben bang dat er eerder oorlogen zullen ontstaan doordat iedereen meent te moeten grijpen wat hem (niet) toekomt. Tja, dan komt er vanzelf een oplossing voor het overbevolkingsprobleem. Zo zal de aarde zichzelf redden.
Valtra man
@roscho zo drastisch als een oorlog die de bevolkingsaantallen nivelleert wordt het niet denk (hoop) ik. Maar pandemieen zullen hun rol gaan spelen. En de globalissering die zich zal terugtrekken, dat zie je nu al na covid. Heel veel stemmen gaan op om productie van kritische zaken zoals medicijnen, electronica, pbe’s, kledij etc.. terug naar de continenten te brengen waar ze gebruikt worden. Het zal massa’s transport schelen, maar de banen moeten wel lokaal ingevuld geraken. Ik denk dat daar de grootste mindset moet worden aangepast, heel veel (overbodige) dienstenjobs moeten straks plaats maken voor uitvoerende jobs.
+1
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
zo drastisch als een oorlog die de bevolkingsaantallen nivelleert wordt het niet denk (hoop) ik.

Hoop doet leven....
Als je nu ziet hoeveel landen al kernwapens hebben. En daarbij ook landen die bestuurd worden door in onze ogen volstrekt mallote dictators: Noord-Korea, Iran, India, Pakistan, Rusland. Nu al krijgt Rusland bepaalde privileges in de oorlog tegen Oekraine omdat men bang is, dat Poetin bij verlies wel eens naar de verkeerde wapens zou kunnen grijpen.

"heel veel (overbodige) dienstenjobs moeten straks plaats maken voor uitvoerende jobs"

Wie gaat uitmaken welke dienstenjobs wel weg kunnen? Laten we onze gehandicapten, bejaarden en andere zorgbehoevenden maar aan hun lot over? Of heffen we het leger op? Gemeentepersoneel met de helft inkrimpen? Regeerders: helft van de 2e kamer weg en max. 10 ministers? Ik zou de keus niet kunnen maken, iedereen is overtuigd van de noodzaak van zijn/haar baan.
En wie zou die uitvoerende jobs moeten gaan doen, nu ons hele onderwijs is ingericht op theoretische beroepen? Niemand leert meer een vak.
Kortom: er zal heel veel moeten veranderen en dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Zo, nu weer over naar de mooie dingen in het leven. Het is mooi weer vandaag... 🙈
+1
Valtra man
@roscho die banen verdwijnen vanzelf wel.. Wat dacht je van internationale aankopers wanneer productie nationaal wordt. Of financiele adviseurs en boekhouders. Om nog maar te zwijgen van de horden digitale marketing en communicatie specialisten. Of de troep engineers die internationale luchtvaart en logistiek recht houden.

Ah we zien het wel, het is zoals je zegt mooi weer vandaag. Laat ons daar even van genieten 🙂
Hanomag22
@roscho ik help het je hopen. En inderdaad, het grootste deel van de oplossing zal uit technologie moeten komen.
hummy
Electrische auto is het niet. Iedereen in electische auto en dan moeten we in drones gaan rond vliegen, wat me meer logisch lijkt. Heb je ook geen wegen nodig.
Valtra man
@hummy vliegen kost enorm veel meer energie, je moet namelijk 2 krachten overwinnen. Waarom zouden we dat gaan doen als we nu al klagen over de actieradius van de E wagens?

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot trekker , duurzaamheid , uitstoot , werknemers , brandstof , waterstof , batterij , elektriciteitsnet , tankstation en elektrisch ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!